Te täälä väitätte, että pentutehtailijoita on ne jotka teettävät nartuillaan pentuja ja myyvät sitten näitä pentuja edelleen välittämättä niistä sen enempää. Tutuillani on 7-vuotias kultainennoutaja ja he astuttavat sen joka toinen vuosi saman rodun uroksella. He huolehtivat pennuista hyvin, mutta eivät niitä rekisteröi, koska vanhempiakaan ei ole rekisteröity! He myyvät pennut eteenpäin n.250€. Mielestäni se ei ole tehtailua vaan palvelus niille jotka koiran haluavat, mutta heillä ei ole maksaa siitä sitä rekisteröidyn pennun hintaa!!
On rahattomillakin oikeus koiraan! Ei se silloin ole tahtailua!!
PENTUJA EI VOI TEHTAILLA!!!!!!!
170
15689
Vastaukset
- issu56
tehtailua mitä suurimmassa määrin!!
Varsin useat kasvattajat myyvät osamaksulla puhtaita, rekisteröityjä pentuja juuri siitä syystä, että ihan jokaisella ei ole sijoittaa suurta summaa kerralla! Mielestäni osamaksukauppa on paljon parempi vaihtoehto, kuin rekisteröimättömän pennun hankinta!! Ainakin meillä nuo osamaksusopimukset ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta toimineet erittäin hienosti ja kun koira on tullut kokonaan maksetuksi, niin ovat ostajat saaneet rekisterikirjan itselleen. Yhdestä osamaksulla ostetusta on tullut peräti inttivalio, sitä ei olisi tullut rekisteröimättömästä pennusta milloinkaan!- ihmeessä
koiran pitäisi olla muotovalio? riittää kun se on uskollinen ystävä.
- tuulilinna
ihmeessä kirjoitti:
Mä olen ihan samaa mieltä tuosta että miksi koiran pitäisi olla jonkinluokan valio? Toiset haluaa ja toiset ei. Ei kai siinnä sen kummempaa. Mulle ainakin henkilökohtaisesti riittää kun mun koirat on mun parhaita ystäviä. Ei ne olisi yhtään sen parempi mun silmissä olisi ne sitten minkä kisan voittajia tahansa.
- Sakemanni.
tuulilinna kirjoitti:
Mä olen ihan samaa mieltä tuosta että miksi koiran pitäisi olla jonkinluokan valio? Toiset haluaa ja toiset ei. Ei kai siinnä sen kummempaa. Mulle ainakin henkilökohtaisesti riittää kun mun koirat on mun parhaita ystäviä. Ei ne olisi yhtään sen parempi mun silmissä olisi ne sitten minkä kisan voittajia tahansa.
mieltä. Olen itse hankkinut koirat perheenjäseniksi ja lemmikeiksi. Näyttely- tai jotkut muut tulokset eivät koirieni arvoa minun silmissäni muuttaisi mihinkään suuntaan.
- issu56
ihmeessä kirjoitti:
milloinkaan kirjoittanut, että koiran olisi ehdottomasti oltava jokin valio, vaan tarkoitin lähinnä sitä, että jos puhtaasta rekisteröimättömästä pennusta kasvaakin varsin kaunis aikuinen ja muut sitä alkavat kehuskelemaan ja esim. näyttelyihin innostamaan, niin mitäs silloin tehdään, jos vaikka itsekin ois vaikka jo opittu katsomaan koiraa "uusilla silmillä"? Kaikki ei aina välttämättä ole samaa ensi vuonna, kuin mitä sillä hetkellä, kun sen suloisen pennun ostaa halvalla ilman papereita.
Ja kuten sudenkorentokin jo mainitsi, niin siihen rekisteröimättömyyteen on aina jokin syy, joka myöskin tulee ottaa huomioon!! Lonkkien, kyynärnivelien, polvien, silmien, maksan, sydämen jne. sairaudet kun eivät aina välttämättä näy päällepäin!! - Puppe
issu56 kirjoitti:
milloinkaan kirjoittanut, että koiran olisi ehdottomasti oltava jokin valio, vaan tarkoitin lähinnä sitä, että jos puhtaasta rekisteröimättömästä pennusta kasvaakin varsin kaunis aikuinen ja muut sitä alkavat kehuskelemaan ja esim. näyttelyihin innostamaan, niin mitäs silloin tehdään, jos vaikka itsekin ois vaikka jo opittu katsomaan koiraa "uusilla silmillä"? Kaikki ei aina välttämättä ole samaa ensi vuonna, kuin mitä sillä hetkellä, kun sen suloisen pennun ostaa halvalla ilman papereita.
Ja kuten sudenkorentokin jo mainitsi, niin siihen rekisteröimättömyyteen on aina jokin syy, joka myöskin tulee ottaa huomioon!! Lonkkien, kyynärnivelien, polvien, silmien, maksan, sydämen jne. sairaudet kun eivät aina välttämättä näy päällepäin!!Ei se kyllä niin sanottua ole että paperiton koira on sairas tai "viallinen". Kaikille ne papereiden tuomat mahdollisuudet eivät merkitse mitään. Ja siitä ei voi ketään syyllistää. Arvonsa kullakin, jos hakee koiraltaan jotain muuta kuin näyttelytuloksia, niin kyllä se paperitonkin siihen pystyy.
- kullakin
Puppe kirjoitti:
Ei se kyllä niin sanottua ole että paperiton koira on sairas tai "viallinen". Kaikille ne papereiden tuomat mahdollisuudet eivät merkitse mitään. Ja siitä ei voi ketään syyllistää. Arvonsa kullakin, jos hakee koiraltaan jotain muuta kuin näyttelytuloksia, niin kyllä se paperitonkin siihen pystyy.
sanoi pässi kun päätä leikattiin
- sudenkorento75
Puppe kirjoitti:
Ei se kyllä niin sanottua ole että paperiton koira on sairas tai "viallinen". Kaikille ne papereiden tuomat mahdollisuudet eivät merkitse mitään. Ja siitä ei voi ketään syyllistää. Arvonsa kullakin, jos hakee koiraltaan jotain muuta kuin näyttelytuloksia, niin kyllä se paperitonkin siihen pystyy.
halua ensisijaisesti terveen koiran?
Kuten täällä on tuhat kertaa todettu harvalla seropin omistajalla on minkäännäköistä tietoa/käsitystä koiransa vanhempien terveydestä.
Kun sinulla on ne paperit niin siinä on jo se ensimmäinen mahdollisuus,eli mahdollisuus tietää koiran vanhempien terveydentilasta. - Puppe
sudenkorento75 kirjoitti:
halua ensisijaisesti terveen koiran?
Kuten täällä on tuhat kertaa todettu harvalla seropin omistajalla on minkäännäköistä tietoa/käsitystä koiransa vanhempien terveydestä.
Kun sinulla on ne paperit niin siinä on jo se ensimmäinen mahdollisuus,eli mahdollisuus tietää koiran vanhempien terveydentilasta.itse olen erittäinkin hyvin perillä koirani vanhempien (paperillisten sellaisten) terveyden tilasta. silti sattuu omani olemaan solvattu seropi.
- sudenkorento75
Puppe kirjoitti:
itse olen erittäinkin hyvin perillä koirani vanhempien (paperillisten sellaisten) terveyden tilasta. silti sattuu omani olemaan solvattu seropi.
miksi siis seropi?
- ousii
ei paperit tee koiraa!!!!! meillä ei ole ollut kuin yksi koira kolmen joukossa jolla oli paperit mutta ei ne muutkaan ollut sen huonompia.meille on aivan sama onko koiralla paperit vai ei, eikä se ole rahasta kiinni.nykyään voi paperittoman koiran viedä esoim. näyttelyyn tai agilityyn
- issu56
ousii kirjoitti:
ei paperit tee koiraa!!!!! meillä ei ole ollut kuin yksi koira kolmen joukossa jolla oli paperit mutta ei ne muutkaan ollut sen huonompia.meille on aivan sama onko koiralla paperit vai ei, eikä se ole rahasta kiinni.nykyään voi paperittoman koiran viedä esoim. näyttelyyn tai agilityyn
näyttelysäännöt toki ovat muuttuneet, mutta ei vielä todellakaan siihen suntaan, että paperittomilla olisi niihin oikeus osallistua!! Tuskin myöskään virallisiin agilitykilpailuihin.
Kyse ei nyt kuitenkaan ole siitä, että mikämikämikä on rakastettavin. Kyse on seropien ja rekisteröimättömien suunnitellusta asiattomasta pennuttamisesta, eli pentutehtailusta välittämättä lainkaan perinnöllisistä sairauksista, joita mm. rekisteröimättömät puhtaat kantavat, sillä siihen rekisteröimättömyyteen on todellakin aina jokin syy ja yleisin on se, ettei pevisa ole täyttynyt!! Eli tarkoittaa siis sitä, että koiralla on jo olemassa tietty perinnöllinen sairaus rasitteenaan, tai sen emällä joka vastuuntunnottomasti on kuitenkin astutettu toisella vastaavalla! - FAU
ousii kirjoitti:
näyttelyyn kuvittelet paperittoman kanssa pääseväsi?
- 2xlabbis
inttivalio?
- Minä tiedän !
2xlabbis kirjoitti:
inttivalio?
kun on suorittanut armeijan puhtain paperein ?
- muotovalio
2xlabbis kirjoitti:
inttivalio?
!!!
- minä
ousii kirjoitti:
Mitäs ihmettä sinä oikein höpötät? Kyllä nyt päästelit sellaisia sammakoita suustasi, että voihan hitsiläinen. Ei tuo joulupukki ensi vuonna paljon lahjoja jos noin räikeästi valehtelet!
Mihin ihmeen näyttelyyn voit sekarotuisen viedä? Mikset saman tien hanki sitä muotovalioksi? Missäköhän luokassa nekin kisailee kansainvälisissä näyttelyissä? Mihin tuomari perustaa päätöksensä? Ei ainakaan rotumääritelmään, vai? - mies
miksi siis seropi?
SEkaROtuinen PIski
- ousii
minä kirjoitti:
Mitäs ihmettä sinä oikein höpötät? Kyllä nyt päästelit sellaisia sammakoita suustasi, että voihan hitsiläinen. Ei tuo joulupukki ensi vuonna paljon lahjoja jos noin räikeästi valehtelet!
Mihin ihmeen näyttelyyn voit sekarotuisen viedä? Mikset saman tien hanki sitä muotovalioksi? Missäköhän luokassa nekin kisailee kansainvälisissä näyttelyissä? Mihin tuomari perustaa päätöksensä? Ei ainakaan rotumääritelmään, vai?en tarkoittanut kansainvälisistä näyttelyistä onhan niitä näyttelyitä paperittomille/sekarotuisille koirille pitäs tietää jos olet koira ihminen. ja agilityssä voi kilpailla paperittoman eli sekarotuisen koiran kanssa niillä on oma luokka!!!! ja edelleen ei paperit koiraa tee paperiton/sekarotuinen koira on terveempi kuin paperi/rotu koira on molemmista kokemusta.Ja kun seuraavan kerran hankin koiran otan mieluummin sekarotuisen, ja mitä sillä muotovaliolla tekee???????
- issu56
ousii kirjoitti:
en tarkoittanut kansainvälisistä näyttelyistä onhan niitä näyttelyitä paperittomille/sekarotuisille koirille pitäs tietää jos olet koira ihminen. ja agilityssä voi kilpailla paperittoman eli sekarotuisen koiran kanssa niillä on oma luokka!!!! ja edelleen ei paperit koiraa tee paperiton/sekarotuinen koira on terveempi kuin paperi/rotu koira on molemmista kokemusta.Ja kun seuraavan kerran hankin koiran otan mieluummin sekarotuisen, ja mitä sillä muotovaliolla tekee???????
tarkoitit sinä???
Nehän nyt ovat ihan leikkimielisiä juttuja, joissa ei arvostelijoina toimi edes viralliset ulkomuototuomarit, vaan periaatteessa kuka tahansa "tallaaja" voi leikkiä olevansa tuomari!
Voi voi... - minä
ousii kirjoitti:
en tarkoittanut kansainvälisistä näyttelyistä onhan niitä näyttelyitä paperittomille/sekarotuisille koirille pitäs tietää jos olet koira ihminen. ja agilityssä voi kilpailla paperittoman eli sekarotuisen koiran kanssa niillä on oma luokka!!!! ja edelleen ei paperit koiraa tee paperiton/sekarotuinen koira on terveempi kuin paperi/rotu koira on molemmista kokemusta.Ja kun seuraavan kerran hankin koiran otan mieluummin sekarotuisen, ja mitä sillä muotovaliolla tekee???????
Öööh jos tarkoitat mätsäreitä niin niitä ei voi edes verrata näyttelyihin. Kuten issu tuossa jo aiemmin sanoi niin siellä voi tosiaan olla tuomaroimassa vaikka ihminen joka ei ole koskaan ennen koiraa nähnytkään. Paperiton/sekarotuinen ei ole yhtään sen terveempi kuin rotukoirakaan. Äläkä nyt vaan sano, että uskot tuohon iänikuiseen urbaaniinlegendaan. Tai noh voithan sinä uskoakin, jos kerran luulet, että sekarotuisen kanssa voi näyttelyissäkin käydä.
Ja eihän ne paperit tietenkään koiraa tee, ei niin ole tietääkseni kukaan koskaan palstalla väittänytkään! - Puppe
miksi siis seropi?
Emä bokseri, isä dalmis.
- Puppe
mies kirjoitti:
SEkaROtuinen PIski
Tai rakki tai ihan miksi sitä sitten haluaakin kutusua
- ousii
minä kirjoitti:
Öööh jos tarkoitat mätsäreitä niin niitä ei voi edes verrata näyttelyihin. Kuten issu tuossa jo aiemmin sanoi niin siellä voi tosiaan olla tuomaroimassa vaikka ihminen joka ei ole koskaan ennen koiraa nähnytkään. Paperiton/sekarotuinen ei ole yhtään sen terveempi kuin rotukoirakaan. Äläkä nyt vaan sano, että uskot tuohon iänikuiseen urbaaniinlegendaan. Tai noh voithan sinä uskoakin, jos kerran luulet, että sekarotuisen kanssa voi näyttelyissäkin käydä.
Ja eihän ne paperit tietenkään koiraa tee, ei niin ole tietääkseni kukaan koskaan palstalla väittänytkään!miksi pitäs käydä näyttelyissä????? Voihan sekaroutisen koiran kanssa tehdä paljon muutakin esim. vapepa, agility ym. ei niihin tarvita papereita.
- FAU
ousii kirjoitti:
miksi pitäs käydä näyttelyissä????? Voihan sekaroutisen koiran kanssa tehdä paljon muutakin esim. vapepa, agility ym. ei niihin tarvita papereita.
Onkos joku väittänyt,että näyttelyissä pitäisi käydä?
Ihan itse väitit tuossa muutama viesti aikaisemmin sekarotuisten pääsevän näyttelyihin ja sitä on kommentoitu jos et ole huomannut. - ousii
FAU kirjoitti:
Onkos joku väittänyt,että näyttelyissä pitäisi käydä?
Ihan itse väitit tuossa muutama viesti aikaisemmin sekarotuisten pääsevän näyttelyihin ja sitä on kommentoitu jos et ole huomannut.mitä sitten? niin väitin mut ei näyttelyt ole tärkeitä. tarkoitin vain et kyllä sekarotuisen koiran voi viedä näyttelyyn ei muuta. itse en tykkää koko näyttelyhommasta.
- minä
ousii kirjoitti:
mitä sitten? niin väitin mut ei näyttelyt ole tärkeitä. tarkoitin vain et kyllä sekarotuisen koiran voi viedä näyttelyyn ei muuta. itse en tykkää koko näyttelyhommasta.
Mutta kun sekarotuista ei yksinkertaisesti voi näyttelyihin viedä ei ainakaan kehään asti. Mitä kohtaa et tuosta ymmärtänyt? Siis ei minullekaan ei näyttelyissäkäynti ole kovin tärkeätä, mutta ymmärrän silti, että sekarotuisilla ei ole näyttelyyn asiaa!
- että näin
mies kirjoitti:
SEkaROtuinen PIski
on sitten SEkaROtuinenHUrtta eli piski on pystykorvaa pienempi ja hurtta on isompi.
mutta jokain taaplaa tavallaan.
itse omistan yhden aikuisen hurtan ja pentu hurtan ja olen ylpeä omistaja. aikuinen on hiukan isompi kuin piski ja pennusta tulee ihan selvä hurtta.
ps.minusta peperit ei tee koirasta sen kummempaa, mutta ihmisestä se tekee ehkä toisia paremman. - LovelyDog
FAU kirjoitti:
näyttelyyn kuvittelet paperittoman kanssa pääseväsi?
On myös olemassa näyttelyitä, johon pääsee paperittoman kanssa. Tosin ne eivät ole mitään "rotukoirien" vertaisia näyttelyitä.
- Sakemanni.
samaa mieltä olen.
- Helli
Rekisteröimättömätkin pentueet voivat olla hyvin hoidettuja! samaa mieltä! Kaikki "halvat"pennut eivät suinkaan joudu kiertolaisiksi.
- sudenkorento75
Jos pentujen vanhemmat ovat tutkittu muutenkin kuin silmämääräisesti eläinlääkärillä ja otettu ne asiat huomioon jotka kyseisen rodun rasitteena ovat ja pois suljettu ne kyseisiltä vanhemmilta, niin mikä ettei. Pentujen huolehtiminenhan lähtee siitä, että niiden vanhemmat ovat terveitä.
Silloin näkisin, että kyse on muusta kuin tehtailusta. Silloin vaan hinta nousee, koska kyseisten eläinlääkärikustannusten arvoa ei kata tuo 250€/pentu.
Toki rahattomallakin on oikeus koiraan, Itse säästin vuoden omaan koiraan ja toisen ostin osamaksulla! Oma koirakuumeeni alkoi jo lapsena ja vasta nyt olen ne saanut. Myös tuo "halpa" hinta tekee koiran oston helpoksi. Kun halutaan koiraa niin avataan se keltainen pörssi ja valitaan se koira sieltä kuin valintatalon hyllyltä ajattelematta sen enempää... - !!!1
..miksi esim.95%eläinsuojelun piiriin tulleista koirista on sekarotuisia?miksi sekarotuisia liikkuu kaikkien juoppojen mukana ryyppyporukoissa?Siksi että 95% kasvattajista ei välitä mihin koiransa myy ja kun tässä maailmassa raha on se millä ,asioita mitataan,niin ei ole väliä kun halvalla saa uuden eikä mitään rekisteriä ole koiralle,kasvattajalle saati omistajalle,vain ääri tapaukset tulevat poliisin ja eläinsuojelun tietoon.
Miettikääpä sitä te jotka ette tunnu ajattelevan asiaa kuin omasta näkökulmasta,ette koirien,kunhan halvalla saatte,viis muusta.- koirille
..on FIX rekisteri, Suomen Kennelliiton ylläpitämä. Meille oli itsestään selvyys, että 7 rodun cocktailimme saa sirun ja menee rekisteriin.
Koira on tällä hetkellä 7 kk, sirutettiin se jo pikkuisena tyttönä. Sirutus on koiran/meidän elämäntyylimme kannalta tärkeää, koira on meille erittäin tärkeä, perheenjäsen.
- miuru
Jos on niin köyhä, ettei ole varaa ostaa oikean hintaista koiraa, niin onko sitten varaa ruokkia se, hoitaa mahdolliset eläinlääkärikulut yms.
On typeryyttä ajatella, että koiran hinta olisi vain se ostohinta. Täytyy tajuta että siitä on muitakin kuluja, jotka potentiaalisesti voivat olla hyvinkin suuria.
Mitäs köyhä sitten tekee, jos se koira tarvitsisi vaikkapa sen lonkkaleikkauksen? Antaa kitua vai lopettaa? Vai etsii jonkin puoli-ilmaiseksi leikkaavan puoskarin?
Rekisteröimistä en itsekään pidä ehdottomana, mutta tuo pihtailu siinä vaiheessa kun koiraa hankitaan on niin lyhytnäköistä... parempi vaan ettei hanki koiraa , jos ei ole varaa sijoittaa siihen, nyt ja tulevaisuudessa. Ja vastuullisen kasvattajan pitäisi ymmärtää myös tämä, että jos koiria myy polkuhinnoilla, ne todennäköisemmin voivat saada huonommat omistajat.- Helli
Köyhällä ei saisi olla edes koiraa, niinkuin ei mitään muutakaan iloa? ps.kyllä köyhäkin eläimensä hoitaa ,kyse on moraalista, jota ei aina ole sillä varakkaallakaan.
- realist56
Helli kirjoitti:
Köyhällä ei saisi olla edes koiraa, niinkuin ei mitään muutakaan iloa? ps.kyllä köyhäkin eläimensä hoitaa ,kyse on moraalista, jota ei aina ole sillä varakkaallakaan.
jos ei ole varaa maksaa koirasta suuria summia, ei se tarkoita, että koira jäisi huonolle hoidolle. Normaalit lääkärikäynnit maksavat vähemmän kuin halpakaan koira ja jos käy huono tuuri ja koira vaatisi jotain kalliimpaa hoitoa, koirastaan huolehtiva vaikka lainaa ne rahat ja mekselee sitten pikkuhiljaa takaisin.
Varakkuus ei suinkaan ole mikään tae, että koira olisi hyvässä hoidossa. - issu56
Helli kirjoitti:
Helli! Jos olet aloittelemassa sijoituskoirasi jälkeen ihan oikeaa tunnollista kasvatusta rotusi kanssa, niin lopeta! Sulla on aika pitkä tie edessä, joten....
- Helli
issu56 kirjoitti:
Helli! Jos olet aloittelemassa sijoituskoirasi jälkeen ihan oikeaa tunnollista kasvatusta rotusi kanssa, niin lopeta! Sulla on aika pitkä tie edessä, joten....
Ei köyhyys ole este koiran pidolle,suomessa ei ole niin köyhää ihmistä ettei pystyisi huolehtimaan kunnolla koirastaan,sen verran on jokaisella varaa, ellei ole esim. alko-ongelmaa joka onkin sitten toinen juttu,ja ihmisen oma häpeä.
- issu56
Helli kirjoitti:
Ei köyhyys ole este koiran pidolle,suomessa ei ole niin köyhää ihmistä ettei pystyisi huolehtimaan kunnolla koirastaan,sen verran on jokaisella varaa, ellei ole esim. alko-ongelmaa joka onkin sitten toinen juttu,ja ihmisen oma häpeä.
minä nuo asiat tiedän ihan tarpeeksi hyvin vuosien kokemuksella, eikä siitä tarvi mulle alkaa todellakaan luennoida! Ei varsinkaan vasta-alkajan!!
- Helli
issu56 kirjoitti:
minä nuo asiat tiedän ihan tarpeeksi hyvin vuosien kokemuksella, eikä siitä tarvi mulle alkaa todellakaan luennoida! Ei varsinkaan vasta-alkajan!!
Onko mun mielipiteet jo luonnehtimisiasi. Mun mielipiteet on vain omiani, näin on, en opeta todellakaan sorsia uimaan, näin vasta-alkajana.
- Pete
on oikean hintainen koira?
Pari vuotta sitten hankin perheeseemme koiran.
'Oikean' hintaisen, paperit ja hyvä suku löytyy taustalta.
Pitkän aikaa vertailimme eri rotuja ja rodun päätettyämme aloimme katsella kasvattajia. Ja kyllä oli kirjoa laajalti, samoin kuin olivat hinnatkin. (Riippumatta suvusta tai näyttely menestyksestä, eli mikä on se oikea hinta koirasta? Mielestäni kaikki koirat ovat oikean hintaisia.)
Ja hankin koiran vaikka olenkin 'köyhä'.
Samaan aikaa otti lääkäri pariskunta samasta pentueesta pennun. Voin taata ainakin kasvattajan kertomusten perusteella,että meidän koira on onnellinen päättyessään meidän perheeseen.
Käytämme koiramme lääkärissä tarvittaessa ja useissa näyttelyissä vuoden aikana sekä harrastamme muutenkin koiramme kanssa.(Vaikka olemmekin 'köyhiä'= huonoja koiran omistajiksi.)
Samaa ei voi sanoa tästä 'HYVÄSTÄ' ja rikkaasta lääkäri parista. Koira kyllä pääsee lääkäriin tarvittaessa, mutta sen kanssa ei harrasteta, eikä muutenkaan kuulema hoito ja huolenpito ole moitteetonta.
Vaikka kysymyksessä on paljon hoitoa sekä huolenpitoa ja aktiviteettia vaativa rotu.
- FAU
Kyllä ehdottomasti on turha ottaa mitään koiraa,jos se jää rahasta kiinni.Jos ei ole varaa sitä koiraa hankkia,niin ei sitä kyllä sitten ole varaa ylläpitääkkään.
Kaikkien ei toki tarvitse olla kiinnostuneita näyttelyistä,tai kokeista ja silloin kyllä kannattaa ottaa paperillinen "pikkuvikainen" koira ennemmin kuin paperiton.
Kasvattajat myyvät halvemmalla koiria,joilla on esim.värivirheitä,hammaspuutoksia,kokovirheitä tms.juttuja jotka koiraa itseään eivät millään tavalla haittaa.
Minä itse ensimmäistä koiraani ottaessani en halunnut,(tai luulin niin)harrastaa näyttelyitä,mutta se mieli muuttui ennen kuin se koira kerkesi täyttää vuottakaan.
Koira oli toki paperillinen ja sitten niihin näyttelyihin pääsi,mutta monet ottavat sen paperittoman ja sitten harmittaa jälkeenpäin,kun niitä papereita tarvittais ja niitä ei ole.- Tietäväinen
Voi että ihmiset osaavat olla idiootteja!
Se, että henkilö ei koirastaan halua maksaa älyttömiä summia (kuten 800 - 1500 euroa), ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi olisi halukas saatika valmis sijoittamaan koiran hoitoon ja ylläpitoon rahaa!
Itselläni on esimerkiksi yksi ilmainen ja toinen 200 euroa maksanut sekarotuinen puhtaan sakemannin lisäksi. Se, että saku maksoi aikoinaan 3 500 markkaa ei ole vaikuttanut seropien lääkärissä käynteihin, ruokintaan, tarkastuksiin tai muihinkaan seikkoihin MILLÄÄN lailla.
Minä hoidan jokaisen koiran samalla lailla, kuten moni muu minun lisäkseni, papereihin tai hintaan katsomatta.
Sitä paitsi, jos koiran hinnasta voi säästää jopa 1 000 euroakin jää tuo raha käytettäväksi vaikkapa koiran hyvinvointiin (tai ihan sama mihin!).
Hieman suvaitsevaisuutta ihmiset! Älkää tuomitko ilmaisten/edullisten koirian ottajia/ostajia heppoisin perustein. - pohtii
Tietäväinen kirjoitti:
Se, että henkilö ei koirastaan halua maksaa älyttömiä summia (kuten 800 - 1500 euroa), ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi olisi halukas saatika valmis sijoittamaan koiran hoitoon ja ylläpitoon rahaa!
Itselläni on esimerkiksi yksi ilmainen ja toinen 200 euroa maksanut sekarotuinen puhtaan sakemannin lisäksi. Se, että saku maksoi aikoinaan 3 500 markkaa ei ole vaikuttanut seropien lääkärissä käynteihin, ruokintaan, tarkastuksiin tai muihinkaan seikkoihin MILLÄÄN lailla.
Minä hoidan jokaisen koiran samalla lailla, kuten moni muu minun lisäkseni, papereihin tai hintaan katsomatta.
Sitä paitsi, jos koiran hinnasta voi säästää jopa 1 000 euroakin jää tuo raha käytettäväksi vaikkapa koiran hyvinvointiin (tai ihan sama mihin!).
Hieman suvaitsevaisuutta ihmiset! Älkää tuomitko ilmaisten/edullisten koirian ottajia/ostajia heppoisin perustein.Tuolla aiemminhan oli puhe siitä,että varattomillakin on oikeus koiraan,minusta kyllä ei ole.Ihmisellä pitäis olla varaa elättää itsensä ennen kun haalii lemmikkejä.
Tuskinpa kukaan on sitä mieltä,että kaikkia sekarotuisia huonosti hoidetaan. - Kokemus
Alkuun kerron että olen työtön ja vähävarainen, ollut jo viimeiset 6 vuotta.
5 vuotta sitten halusin koiran ja hankin, ilmaiseksi sain sekarotuisen jonka sisältämistä roduista ei ollut mitään tietoa vaan pelkkiä arvailuja. Kaksi vuotta tämä koira oli minulla kunnes oli pakko luopua ei ollut varaa hoitaa sitä koska se oli sairas ja lääkärit ja lääkkeet maksoi liikaa. Kun kuukaudessa sain työttömyysrahaa ym 2 000 markkaa ja siitä meni koiran hoitoon joka kuukausi 1 500 mk niin se oli ihan liikaa. Koira sairasti epilepsiaa, diabetesta, sillä oli paha lonkkavika ja jatkuvasti korvatulehduksia (kokoajan antibioottikuuri päällä). Yksinkertaisesti rahat ei riittäneet koiran hoitamiseen ja omaan syömiseen. Koira lopetettiin, eläinasuojeluyhdistykseen olin yhteydessä mutta siellä sanottiin että koira on niin moni-ongelmainen että sitä on vaikea saada sijoitettua eteenpäin ja koirankaan elämä ei ole mitään kivaa kun on korvat aina kipeät ja lonkissa rappeumat.
Kun koiran lopetutin niin aloin säästämään rahaa joka kuukausi vähän jotta saisin ostettua tervesukuisen rotukoiran. Nyt onkin jo oikein mukava summa rahaa talletettuna ja pentu tulossa tammikuussa tosin ei sekään täydellinen vaan värivirheellinen mutta tervesukuinen ainakin ja tutkittu.
Opin kerrasta, köyhän ei kannata ostaa halpaa koska se saattaa tulla moninverron kalliimmaksi kun uutena kallis. - sudenkorento75
Tietäväinen kirjoitti:
Hieman suvaitsevaisuutta ihmiset! Älkää tuomitko ilmaisten/edullisten koirian ottajia/ostajia heppoisin perustein.Miksi itse ostit halvan koiran? Tai miksi et halua maksaa koirastasi enempää?
- Tietäväinen
Miksi itse ostit halvan koiran? Tai miksi et halua maksaa koirastasi enempää?
Mistä koirasta puhut, minulla on niitä kolme?
Sakustani maksoin oikean hinnan, toinen seropini on edesmenneen urokseni jälkeläinen ja siksi ilmainen ja toinen seropini maksoi 200 euroa.
Miksi siis ostin tämän 200 euron seropin? Senkö tahdot tietää, vai sen, miksi en ostanut puhdasta ja kalliimpaa?
Tarkennapas kysymystäsi, niin voin sinulle ehkä vastatakin. Kerro samalla, minkä takia minun tai kenenkään muunkaan tulee sinulle perustella valintojaan... =) - sudenkorento75
Tietäväinen kirjoitti:
Mistä koirasta puhut, minulla on niitä kolme?
Sakustani maksoin oikean hinnan, toinen seropini on edesmenneen urokseni jälkeläinen ja siksi ilmainen ja toinen seropini maksoi 200 euroa.
Miksi siis ostin tämän 200 euron seropin? Senkö tahdot tietää, vai sen, miksi en ostanut puhdasta ja kalliimpaa?
Tarkennapas kysymystäsi, niin voin sinulle ehkä vastatakin. Kerro samalla, minkä takia minun tai kenenkään muunkaan tulee sinulle perustella valintojaan... =)miksi ostit tämän seropin? Mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä on syynä "halvan" koiran ostoon, muukin kuin että haluaa koiran.
- Tietäväinen
miksi ostit tämän seropin? Mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä on syynä "halvan" koiran ostoon, muukin kuin että haluaa koiran.
Okei sitten. Ostin tämän halvan koiran siksi, että se sopii harrastuksiini mainiosti (mm. toko, agility, hiihto). En harrasta kilpailua millään muotoa, eli myöskään näyttelyt eivät minua kiinnosta.
Koiran luonteen (kuten käyttöominaisuudetkin)päättelin vanhempien perusteella - ja oikeaan osuin.
Se, että koirani maksoi "vain" tuon 200 euroa ei ole vaikuttanut rakkauteeni tai huolempitooni koiraa koh´taan. Sama pätee myös ilmaiseen seropiini ja kalliiseen sakuuni.
Sakullanikin harrastin ko. lajeja, mutta se alkaa olla jo eläkeikäinen ja jokseenkin sairas(mm. ihottumat), joten ostin sille "seuraajan".
Sen voin vielä sanoa, että minäkin "halveksin" aikoinani seropeja (äitini kasvatti mm. sakuja) - mutta onpa mielipide muuttunut muun muassa huomatessani seropini terveemmiksi kuin sakuni koskaan.
Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kirjankin, mutta tässä vastaukseni lyhykäisyydessään. - sudenkorento75
Tietäväinen kirjoitti:
Okei sitten. Ostin tämän halvan koiran siksi, että se sopii harrastuksiini mainiosti (mm. toko, agility, hiihto). En harrasta kilpailua millään muotoa, eli myöskään näyttelyt eivät minua kiinnosta.
Koiran luonteen (kuten käyttöominaisuudetkin)päättelin vanhempien perusteella - ja oikeaan osuin.
Se, että koirani maksoi "vain" tuon 200 euroa ei ole vaikuttanut rakkauteeni tai huolempitooni koiraa koh´taan. Sama pätee myös ilmaiseen seropiini ja kalliiseen sakuuni.
Sakullanikin harrastin ko. lajeja, mutta se alkaa olla jo eläkeikäinen ja jokseenkin sairas(mm. ihottumat), joten ostin sille "seuraajan".
Sen voin vielä sanoa, että minäkin "halveksin" aikoinani seropeja (äitini kasvatti mm. sakuja) - mutta onpa mielipide muuttunut muun muassa huomatessani seropini terveemmiksi kuin sakuni koskaan.
Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kirjankin, mutta tässä vastaukseni lyhykäisyydessään.oma "inhoni" paperittomiin/seropeihin johtuu siitä että kyseisillä koirilla teetätetään pentuja tietämättä vanhempien terveydentilasta.Ajattelematon on se "kasvattaja" joka vanhempien terveydentiloja tutkimatta pennuttaa koiriansa.
Muuten tämä sairas, allerginen sakusi, oliko sillä paperit? Ja jos on niin miten tälle pennulle (ilmainen) ei olekkaan papereita? Eli annoitko allergisen koirasi siittää jonkun nartun. Eli ehdoin tahdoin jatkat esim. kyseisen allergian leviämisen. Tästä juuri on kyse! - Tietäväinen
oma "inhoni" paperittomiin/seropeihin johtuu siitä että kyseisillä koirilla teetätetään pentuja tietämättä vanhempien terveydentilasta.Ajattelematon on se "kasvattaja" joka vanhempien terveydentiloja tutkimatta pennuttaa koiriansa.
Muuten tämä sairas, allerginen sakusi, oliko sillä paperit? Ja jos on niin miten tälle pennulle (ilmainen) ei olekkaan papereita? Eli annoitko allergisen koirasi siittää jonkun nartun. Eli ehdoin tahdoin jatkat esim. kyseisen allergian leviämisen. Tästä juuri on kyse!Kuten sanoin, EDESMENNYT urokseni on ilmaisen seropin isä, ei siis ilmielävä sakuni ;).
Sakulla on paperit ja menestynyt suku, mut minkäs teet, jos on sairas niin on.
Seropini ovat terveitä, lääkärissä on tarvinnut käydä vain rokotuksissa ja toisen seropin sterilisaatiossa. - issu56
oma "inhoni" paperittomiin/seropeihin johtuu siitä että kyseisillä koirilla teetätetään pentuja tietämättä vanhempien terveydentilasta.Ajattelematon on se "kasvattaja" joka vanhempien terveydentiloja tutkimatta pennuttaa koiriansa.
Muuten tämä sairas, allerginen sakusi, oliko sillä paperit? Ja jos on niin miten tälle pennulle (ilmainen) ei olekkaan papereita? Eli annoitko allergisen koirasi siittää jonkun nartun. Eli ehdoin tahdoin jatkat esim. kyseisen allergian leviämisen. Tästä juuri on kyse!kanssasi olen tismalleen samaa mieltä minä 100%!
- Tietäväinen
issu56 kirjoitti:
kanssasi olen tismalleen samaa mieltä minä 100%!
Johan nopeasti ehdit puuttua minun oletettuihin toimiini!
Olisit edes odottanut vastinettani ennen yhtymistä syyttelijääni. - issu56
Tietäväinen kirjoitti:
Kuten sanoin, EDESMENNYT urokseni on ilmaisen seropin isä, ei siis ilmielävä sakuni ;).
Seropini ovat terveitä, lääkärissä on tarvinnut käydä vain rokotuksissa ja toisen seropin sterilisaatiossa.ne kaikki perinnölliset sairaudet (lonkat, kyynärnivelet, silmät, sydän, maksa, haima jne) eivät todellakaan näy silmämääräisesti välttämättä, vaan on tehtävä ne tietyt viralliset tutkimukset, ennenkuin voidaan sanoa koiran olevan täysin terve! Näin se menee valitettavasti!!
- issu56
Tietäväinen kirjoitti:
Olisit edes odottanut vastinettani ennen yhtymistä syyttelijääni.kaikki tahallaan ymmärtetään päin sitä yhtä paikkaa?
- Tietäväinen
issu56 kirjoitti:
ne kaikki perinnölliset sairaudet (lonkat, kyynärnivelet, silmät, sydän, maksa, haima jne) eivät todellakaan näy silmämääräisesti välttämättä, vaan on tehtävä ne tietyt viralliset tutkimukset, ennenkuin voidaan sanoa koiran olevan täysin terve! Näin se menee valitettavasti!!
... en tietäisi. Muttta mutta: Järkytys! Monikaan rotukoiran omistaja ei todellakaan teetä koiralleen minkäänlaisia tutkimuksia ellei aloita "kasvattamista" eli eiväthän hekään voi silloin sanoa koiriensa olevan terveitä, vai mitä?!
Mihin ihmeeseen pyrit taas tällä koko jankutuksella? - sudenkorento75
Tietäväinen kirjoitti:
Kuten sanoin, EDESMENNYT urokseni on ilmaisen seropin isä, ei siis ilmielävä sakuni ;).
Seropini ovat terveitä, lääkärissä on tarvinnut käydä vain rokotuksissa ja toisen seropin sterilisaatiossa.Sori luulin että seropi oli sakusi pentu. Huh meneepä sekavaksi.
- Tietäväinen
Sori luulin että seropi oli sakusi pentu. Huh meneepä sekavaksi.
Sattuuhan noita väärinkäsityksiä, ku 90 % kommunikoinnista (kehonkieli) jää näin netin kautta puuttumaan :).
- sudenkorento75
Tietäväinen kirjoitti:
Sattuuhan noita väärinkäsityksiä, ku 90 % kommunikoinnista (kehonkieli) jää näin netin kautta puuttumaan :).
ainut kehonkieli on toi etusormen naputtelu hiirellä... ;-)
- Helli
issu56 kirjoitti:
kaikki tahallaan ymmärtetään päin sitä yhtä paikkaa?
SA SE!
- sudenkorento75
issu56 kirjoitti:
kaikki tahallaan ymmärtetään päin sitä yhtä paikkaa?
vai?
- issu56
vai?
tarkoittanut sua!
- Allergioista!
Muuten tämä sairas, allerginen sakusi, oliko sillä paperit? Ja jos on niin miten tälle pennulle (ilmainen) ei olekkaan papereita? Eli annoitko allergisen koirasi siittää jonkun nartun. Eli ehdoin tahdoin jatkat esim. kyseisen allergian leviämisen. Tästä juuri on kyse!Ne eivät periydy suoraan.
- ALLERGIAT
Muuten tämä sairas, allerginen sakusi, oliko sillä paperit? Ja jos on niin miten tälle pennulle (ilmainen) ei olekkaan papereita? Eli annoitko allergisen koirasi siittää jonkun nartun. Eli ehdoin tahdoin jatkat esim. kyseisen allergian leviämisen. Tästä juuri on kyse!EIVÄT periydy suoraan!
- opiskelija
Tietäväinen kirjoitti:
Hieman suvaitsevaisuutta ihmiset! Älkää tuomitko ilmaisten/edullisten koirian ottajia/ostajia heppoisin perustein.Olen samoilla linjoilla tietäväisen kanssa, että aina ei välttämättä ole pakko ostaa juuri sitä rekisteröityä koiraa ja maksaa koirasta hirveätä hintaa... Itse ostin sekarotuisen, jotten joutuisi hirveitä hintoja pulittamaan, siilä kovia summia ei opiskelijalla ole kerralla pulittaa! KUITENKAAN tämä ei merkitse sitä, ettei minulla olisi varaa koirastani huolehtia... koira syö omien ruokiensa lisäksi mielellään myös samaa ruokaa kuin minä ja avomieheni , joten koiran ruokkiminen ei välttämättä ole kallista ellei siitä itse sellaista tee! Ok, eläinlääkärimaksut, madotukset, rokotukset jne. on maksettava, mutta sittenpähän on... Mielestäni pääasia on, että koiralle riittää rakkautta, jolloin varmasti haluaa myös huolehtia koiran hyvinvoinnista. Miettikääpä kuinka käy koiralle, joka ehkä asuu varakkaassa perheessä mutta josta kuitenkaan ei välitetä...
- sudenkorento75
ALLERGIAT kirjoitti:
EIVÄT periydy suoraan!
toisessa jatkossa, Allergia jokatapauksessa periytyy tai on piilevänä.
- sudenkorento75
opiskelija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla tietäväisen kanssa, että aina ei välttämättä ole pakko ostaa juuri sitä rekisteröityä koiraa ja maksaa koirasta hirveätä hintaa... Itse ostin sekarotuisen, jotten joutuisi hirveitä hintoja pulittamaan, siilä kovia summia ei opiskelijalla ole kerralla pulittaa! KUITENKAAN tämä ei merkitse sitä, ettei minulla olisi varaa koirastani huolehtia... koira syö omien ruokiensa lisäksi mielellään myös samaa ruokaa kuin minä ja avomieheni , joten koiran ruokkiminen ei välttämättä ole kallista ellei siitä itse sellaista tee! Ok, eläinlääkärimaksut, madotukset, rokotukset jne. on maksettava, mutta sittenpähän on... Mielestäni pääasia on, että koiralle riittää rakkautta, jolloin varmasti haluaa myös huolehtia koiran hyvinvoinnista. Miettikääpä kuinka käy koiralle, joka ehkä asuu varakkaassa perheessä mutta josta kuitenkaan ei välitetä...
ostetaan pentueesta jonka perimästä et tiedä hevonkukkua....
- Sakemanni.
ostetaan pentueesta jonka perimästä et tiedä hevonkukkua....
mitä siitä pitäisi miettiä? Kotonani oli aikoinaan useampi sekarotuinen, joiden perimästä ei ollut hajuakaan. Ilman miettimisiä ne elivät jokainen pitkän elämän.
- sudenkorento75
Sakemanni. kirjoitti:
mitä siitä pitäisi miettiä? Kotonani oli aikoinaan useampi sekarotuinen, joiden perimästä ei ollut hajuakaan. Ilman miettimisiä ne elivät jokainen pitkän elämän.
kiva kuulla.
- sudenkorento75
Sakemanni. kirjoitti:
kuulostaa isovihan aikaiselta, satuitko itse olemaan silloin "vähän" nuorempi (voin toki olla väärässä!)
- Sakemanni.
kuulostaa isovihan aikaiselta, satuitko itse olemaan silloin "vähän" nuorempi (voin toki olla väärässä!)
arvasit. Olen Nuijasodan veteraaneja. Isonvihan aikana olin jo liian raakki palvelukseen.
Tarkemmin muisteltuani mainitsemistani koirista viimeinen kuoli 1987. Silloin olin jo asustellut vuosikausia omassa pikku osakkeessani ja viettänyt railakasta sinkkuelämää. - sudenkorento75
Sakemanni. kirjoitti:
arvasit. Olen Nuijasodan veteraaneja. Isonvihan aikana olin jo liian raakki palvelukseen.
Tarkemmin muisteltuani mainitsemistani koirista viimeinen kuoli 1987. Silloin olin jo asustellut vuosikausia omassa pikku osakkeessani ja viettänyt railakasta sinkkuelämää.olit hirveän kiinnostunut koirien terveydentilasta, varsinkaan jos itse et kotona asustellut.
- Sakemanni.
olit hirveän kiinnostunut koirien terveydentilasta, varsinkaan jos itse et kotona asustellut.
varmasti että mainitsin koirista VIIMEISEN kuolleen 1987. Sekin eli yli 15-vuotiaaksi ja ehdin yli 10 vuotta seurataa läheltä sen elämää.
- sudenkorento75
Sakemanni. kirjoitti:
varmasti että mainitsin koirista VIIMEISEN kuolleen 1987. Sekin eli yli 15-vuotiaaksi ja ehdin yli 10 vuotta seurataa läheltä sen elämää.
eli ne muutamasta ensimmäisestä koirasta (laskutoimituksen jälkeen) sinulla voi olla vain lapsuusajan mielipide. Uskoisin että arvestelukykysi on tällähetkellä hivenen vahvemmalla perällä.
- kikka
Tietäväinen kirjoitti:
Olisit edes odottanut vastinettani ennen yhtymistä syyttelijääni....nää urbaanit legendat on mieloja,serobit on terveempiä kuin rekisteröidyt koirat,ja viisaampia,mutta mitään tilastoa ei kuitenkaan ole näyttää.Kun kaksi rotu koiraa,siis eri rotuiset,laitetaan yhteen niin pennuista tulee heti terveempiä,ja sama pätee kun jätetään koirat rekisteröimättä,niin jo on terveempiä.Kaksi täysin eri rotuista koiraa voi aiheuttaa terveydellisesti ja luonteellisesti katastroofin,joka selviää vasta myöhemmin.
Kukaan sekarotuisia tekevä ei milloinkaan ole perustellut minulle miksi kyseinen pentue pitää tehdä,muuta kuin et mun koira on niin ihana et sen on lisäännyttävä.Usein perustelu on et se osaa olla niin hienosti eläinlääkärissäkin.Vau,kerrassaan hieno perustelu,muita seikkoja en ole useista kyselyistä huolimatta saanut.Miksi lisätä määrää kun maailma on pullollaan jo valmiiksi hylättyjä koiria,joista 95% on sekarotuisia? - Tietäväinen
kikka kirjoitti:
...nää urbaanit legendat on mieloja,serobit on terveempiä kuin rekisteröidyt koirat,ja viisaampia,mutta mitään tilastoa ei kuitenkaan ole näyttää.Kun kaksi rotu koiraa,siis eri rotuiset,laitetaan yhteen niin pennuista tulee heti terveempiä,ja sama pätee kun jätetään koirat rekisteröimättä,niin jo on terveempiä.Kaksi täysin eri rotuista koiraa voi aiheuttaa terveydellisesti ja luonteellisesti katastroofin,joka selviää vasta myöhemmin.
Kukaan sekarotuisia tekevä ei milloinkaan ole perustellut minulle miksi kyseinen pentue pitää tehdä,muuta kuin et mun koira on niin ihana et sen on lisäännyttävä.Usein perustelu on et se osaa olla niin hienosti eläinlääkärissäkin.Vau,kerrassaan hieno perustelu,muita seikkoja en ole useista kyselyistä huolimatta saanut.Miksi lisätä määrää kun maailma on pullollaan jo valmiiksi hylättyjä koiria,joista 95% on sekarotuisia?Mitä sä mulle alat sönköttää?? Olenko väittänyt seropien olevan kautta linjan rotukoiria terveempiä, vai?!
- kikka
Tietäväinen kirjoitti:
Mitä sä mulle alat sönköttää?? Olenko väittänyt seropien olevan kautta linjan rotukoiria terveempiä, vai?!
...sönkötä,vaan käytän ihan tavallista Suomen kieltä,joten älä nyt pullaas tukehdu.Joo,kyllä kirjoituksestasi saan sellaisen vaikutelman.
- Tietäväinen
kikka kirjoitti:
...sönkötä,vaan käytän ihan tavallista Suomen kieltä,joten älä nyt pullaas tukehdu.Joo,kyllä kirjoituksestasi saan sellaisen vaikutelman.
Joillakin seropeilla on tilausta, toisilla ei. Toisista seropeista ollaan valmiita maksamaan ja toisia pyritään pääsemään eroon. Mitä sinä minulta kysyä, tarkennapas?
- kikka
Tietäväinen kirjoitti:
Joillakin seropeilla on tilausta, toisilla ei. Toisista seropeista ollaan valmiita maksamaan ja toisia pyritään pääsemään eroon. Mitä sinä minulta kysyä, tarkennapas?
...siihen kun on oikeus,eikä mulla ole sulta mitään kysyttävää,olet jo kertonut kaiken olennaisen.
- miina
olit hirveän kiinnostunut koirien terveydentilasta, varsinkaan jos itse et kotona asustellut.
On se ihan sama mitä täällä puhuu joko sekarotuisista tai rotukoirista aina saa vihat niskaansa tai ainakin haukut. Itse sekarotuisen omistaja joka myös liikkunut rotukoirapiireissä ja ei se toiminta aina miellyttänyt silmää... Esim pra:ta sairastavalla upealla uroksella astutettiin mahdollisimman monta naarasta ennen lopetusta. Pentueen isäksi sitten merkittiin muu kuin kyseinen uros. Saatiin kyllä kauniita pentuja mutta terveydestä ei kasvattajalla ollut väliä kunhan koira pärjää näyttelyssä. Tällä en kyllä kaikkia kyseisen rodun kasvattajia mollaa. Ainakin minä olen YLPEÄ sekarotuisestani!!!
- pointti
Tietäväinen kirjoitti:
... en tietäisi. Muttta mutta: Järkytys! Monikaan rotukoiran omistaja ei todellakaan teetä koiralleen minkäänlaisia tutkimuksia ellei aloita "kasvattamista" eli eiväthän hekään voi silloin sanoa koiriensa olevan terveitä, vai mitä?!
Mihin ihmeeseen pyrit taas tällä koko jankutuksella?Sanoitkin keskeisen asian. Monikaan rotukoiran omistaja ei tutkituta koiraansa, ELLEI aio käyttää koiraa jalostukseen. Nyt kysynkin, että millä tavalla oma edesmennyt seropisi oli tutkittu, kun käytit sitä jalostukseen?
Rotukoirat sentään tutkitaan että saadaan pennuille paperit. Suurinta osaa seropeista ei varmaan tutkita, kun niillä teetätetään jälkeläisiä. Oliko narttu, jonka seropisi astui, tutkittu? - sulle on
Tietäväinen kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pyrit taas tällä koko jankutuksella?esitetty kysymys??
Onko niin vaikea ettet osaa/pysty/voi/halua siihen vastata, vai mihin olet kadonnut?? Eikö tulis olla kirjoitustensa takana?? Hyi-hyi, isot miinukset saat multa kun.... - Tietäväinen
sulle on kirjoitti:
esitetty kysymys??
Onko niin vaikea ettet osaa/pysty/voi/halua siihen vastata, vai mihin olet kadonnut?? Eikö tulis olla kirjoitustensa takana?? Hyi-hyi, isot miinukset saat multa kun....Äläs ala hätiköidä - en ole ehtinyt täällä kirjoittelemaan, en edes lukemaan muiden kirjoituksia, sillä järjestelen uuden vuoden juhlia. Toisin kuin joillain, minulla on muutakin tekemistä kuin koko ajan rampata täällä katsomassa, että josko joku olisi minulle esittänyt kysymyksiä.
No niin, siis vastaukseen. Kyllä, sekä oma urokseni, että pentujen emän oli eläinlääkäri tarkistanut ja terveiksi todennut. Kyseessä oli pieni uros (12 kg) ja melko pieni narttu (n. 15 kg), joten lonkka-tai kyynärkuvia näiltä ei otettu (kuten ei puhtailtakaan pieniltä roduiota).
Ja saan kai vielä huomauttaa, ettei tarvitse heti alkaa täällä raivoamaan, ellei ihmiset heti vastaakaan kysymyksiin jne.? - Tietäväinen
Tietäväinen kirjoitti:
Äläs ala hätiköidä - en ole ehtinyt täällä kirjoittelemaan, en edes lukemaan muiden kirjoituksia, sillä järjestelen uuden vuoden juhlia. Toisin kuin joillain, minulla on muutakin tekemistä kuin koko ajan rampata täällä katsomassa, että josko joku olisi minulle esittänyt kysymyksiä.
No niin, siis vastaukseen. Kyllä, sekä oma urokseni, että pentujen emän oli eläinlääkäri tarkistanut ja terveiksi todennut. Kyseessä oli pieni uros (12 kg) ja melko pieni narttu (n. 15 kg), joten lonkka-tai kyynärkuvia näiltä ei otettu (kuten ei puhtailtakaan pieniltä roduiota).
Ja saan kai vielä huomauttaa, ettei tarvitse heti alkaa täällä raivoamaan, ellei ihmiset heti vastaakaan kysymyksiin jne.?...huomauttaisin, ettet itse edes käytä mitään nimimerkkiä, joten kuinkas itse seisot omien puheittesi tai kysymystesi takana?
- pointti
Tietäväinen kirjoitti:
Äläs ala hätiköidä - en ole ehtinyt täällä kirjoittelemaan, en edes lukemaan muiden kirjoituksia, sillä järjestelen uuden vuoden juhlia. Toisin kuin joillain, minulla on muutakin tekemistä kuin koko ajan rampata täällä katsomassa, että josko joku olisi minulle esittänyt kysymyksiä.
Ja saan kai vielä huomauttaa, ettei tarvitse heti alkaa täällä raivoamaan, ellei ihmiset heti vastaakaan kysymyksiin jne.?http://www.cairnterrieri.fi/?id=DB00DD27-E2954F7EAB62-CCE417F0CB87
http://www.sci.fi/~sspk/kpinseri/jaltav00.htm
http://www.kemi.fi/papillonjaphalene/
Tuossa muutaman pienenrodun jalostukseen liittyviä seikkoja. Lonkkia- ja kyynärniveliä ei pieniltä taideta kuvata, mutta aika monelta peilataan silmät ja kuvataan polvet. Silmäsairauksia ei eläinlääkäri totea normaalissa tarkistuksessa, koska sairaudet löytyy vain peilaamalla silmät. - ...
pointti kirjoitti:
http://www.cairnterrieri.fi/?id=DB00DD27-E2954F7EAB62-CCE417F0CB87
Tuossa muutaman pienenrodun jalostukseen liittyviä seikkoja. Lonkkia- ja kyynärniveliä ei pieniltä taideta kuvata, mutta aika monelta peilataan silmät ja kuvataan polvet. Silmäsairauksia ei eläinlääkäri totea normaalissa tarkistuksessa, koska sairaudet löytyy vain peilaamalla silmät.Juu ja cairneillekin on ilmeisesti tulossa sekä lonkkakuvauspakko, että kyynärnivelien tutkimuspakko. Ei ole vielä voimassa mutta tälläistä on kyllä kaavailtu jo vähän pidemmän aikaa. Oma mielipiteeni kasvattajan tästä on se, että se on melko turhaa, koska tuskinpa cairneista ainakaan kauheasti lonkkavikaisia ym. löytyy.
- ...
pointti kirjoitti:
http://www.cairnterrieri.fi/?id=DB00DD27-E2954F7EAB62-CCE417F0CB87
Tuossa muutaman pienenrodun jalostukseen liittyviä seikkoja. Lonkkia- ja kyynärniveliä ei pieniltä taideta kuvata, mutta aika monelta peilataan silmät ja kuvataan polvet. Silmäsairauksia ei eläinlääkäri totea normaalissa tarkistuksessa, koska sairaudet löytyy vain peilaamalla silmät.Juu ja cairneillekin on ilmeisesti tulossa sekä lonkkakuvauspakko, että kyynärnivelien tutkimuspakko. Ei ole vielä voimassa mutta tälläistä on kyllä kaavailtu jo vähän pidemmän aikaa. Oma mielipiteeni kasvattajan tästä on se, että se on melko turhaa, koska tuskinpa cairneista ainakaan kauheasti lonkkavikaisia ym. löytyy.
- aito ihminen
kun hankin ekan koirani minulla ei ollut rahaa edes maksaa sitä. Koira maksoi 200e (nykyään vähän, silloin se oli liikaa) sain sen sovittua niin että maksan puolet ja sit kuukauden päästä puolet niin saan ostettua koiralle ruokaa, leluja ja kaiken mitä pentu kotiinsa tarttee. Päivääkään ei ole koira nähnyt nälkää enkä ole päivääkään surkutellut sitä ettei ole paperillista rotukoiraa jota viedä näyttelyyn vaikka koiraani on kehuttu kauniinpaakin kauniimmaksi. Ja nykyään omistan 3 koiraa ja toki elämäntilannekin on toinen niin varallisesti ja muutenkin. Se on omasta sydämmestä kiinni että oletko valmis koiran omistajaksi, vaikka sulla olis varaa 6 rotukoiraan kerralla niin ostaisitko?
Ja noi kasvattajien alennusviat on pakko olla edullisemmin koska ne ei ole jalostukseen sopivia piirteitä.
Ja vielä, mätsärit on aidoille koirafaneille näyttelyjä. Mitä v***n väliä on sillä että arvosteleeko sun koiras joku hint***i huippu tuomari vai kadun tavallinen tallaaja? tietääkseni sekarotuisilla ei ole mitään tiettyä ulkonäkökriteeriä, vai onko? - aito ihminen
Miksi itse ostit halvan koiran? Tai miksi et halua maksaa koirastasi enempää?
koska tämä hurttani on maailman ihanin, vaikka maksoikin vaan 200e... onko se väärä vastaus?
- Helli
Kaiken muun lisäksi toteamus: koiran osto pitää olla pitkään harkittu prosessi,ostaa sitten millä hinnalla hyvänsä....toivottavasti kukaan ei saa joululahjaksi "yllätys"koiraa.
- kikka
...harkittavan enemmän sitä 250e sessua vai sitä 800e sessua,kumpi on harkitumpi ostos?
- koirallinen
Siihen en halua kommentoida kenellä on oikeus koiraan, koska siinä tapauksessa voitaisiin pohtia myös monia muita syitä, jotka "oikeuttavat" koiran pidon.
Hiukan vaan ihmetyttää tuo tuttujesi touhu. Ensinnäkään en menisi puhumaan kultaisistanoutajista, jos kyseessä on jo alkuunsa vanhemmat, joilla ei ole papereita. No sitten tuo hinta... Jos he todella ovat niin "jaloja", että tekevät näitä pentuja rahattomille, niin kylläpä on pokkaa kiskoa rahaa paperittomista koirista.
Todellakin on niitä muita vaihtoehtoja kuin rekkarittomien pentujen teettäminen, jos ihminen haluaa edullisemman vaihtoehdon. Yhtä lailla siitä ilmaiseksi saadusta koirasta saa sen parhaan ystävän, kuin kalliista rotukoirastakin, ostohinta kun ei sitä koiraa muuta. Tuosta paperittomien koirien teettämisestä kannattaa puhua jatkossakin, koska tuolla toisella palstalla juusi oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten vahingossa tietämättään voi ostaa tuollaisen paperittoman koiran, ja sitten tuleekin mieleen viedä koiraa näytille ja totuus paljastuu. Kyllä se kummasti muuttaa suunnitelmia, kun huomaa omistavansa hienon ulkomuodon ym. omaavan koiran, jonka kanssa ei sitten olekkaan mahdollisuuksia kiertää näyttelyitä.
Ja vielä, valionarvo ei koiran arvoa muuta mitenkään, ei se tee omistajasta sen onnellisempaa(no ehkä hetkeksi) ja sen valioluokan koiran kanssa touhutaan ihan samoja juttuja kuin ennen valion arvoa. En tiedä mistä johtuu, mutta täällä palstalla niin tunnutaan ajattelevan. - en kyllä
ymmärrä?! Minkä ihmeen takia tuttusi teettää samalla nartulla joka toinen vuosi pentuja?
On minusta kohtuutonta. Mä henk.kohtaisesti miellän tuommoisen touhun tehtailuksi. Tottahan toki onhan rahattomillakin oikeus koiraan, mutta tietääkseni ei sitä ilman rahaa hommata koiralle ruokaa, rokotuksia etc. - Sakemannimies
Tässä kaksi kesää sitten tuli tuonne liiton treeneihin mies upean sakemanninpennun kanssa. Alettiin ottamaan ihan perustottista ja alkeita puruille. Koira toimi loistavasti miehen kanssa. Tänä kesänä sitten koira alkoi olemaan melkoisen valmis kokeisiin, piti vaan ensin bh suorittaa.
Arvatkaas että mikä järkytys oli kun mies kysyi että mitenkäs tän koiran ilmoitan kokeisiin kun ei minulla ole sen rekistereitä, pitääkö ne pyytää ensin kennelliitosta. Koiran "kasvattaja" oli vaan sanonut että pantu on paperiton ja sitten kun se on vanhempi niin voit soittaa kennelliittoon ja pyytää rekisterit.
Joo morjens, näin tietämätöntä huijattiin. Kyllä alkoi molaria vituttamaan ja kaikkia muitakin kun oli yli vuosi treenattu koiraa ihan kympillä ja sitten kuullaan että sitä ei ole edes rekisteröity eli siis sekarotuinen piski käytännössä millä ei ole mitään pääsyä suojelukokeisiin. Julmaa mutta totta, miehellä ei rakkinsa kanssa ollut tämän jälkeen mitään asiaa treeneihimme mukaan koska maalimies ei halua tuhlata voimavarojaan turhaan kouluttamiseen kun niitä koulutettavia koirian on se 30 kappaletta REKISTERÖITYJÄ!
Toinen tapaus oli pk-liiton puolella kun nuori nainen tuli kentälle aikuisen kultaisen noutajan kanssa ja halusi kouluttaa sen pk-jälkikoiraksi ja tavoitteet oli korkealla. Kappas vaan, selvisi parin kuukaudsen koulutuksen jälkeen että koira on rekisteröimätön ja sen isäkin on labradorin ja hoffin sekoitus ja koiran emä paperiton kultainennoutaja.
Niin että turha tulla ruikuttamaan jos ei paperittomien kanssa pääse mihinkään ja kouluttajat ei ota tosissaan. Jo rekiasteröityjen rotukoirienkin kanssa on koulutuksissa tarpeeksi tekemistä ja haastetta, ei sinne tarvitse tuoda niitä paperittomia koiria joiden kanssa ei pääse kilpailemaan. Ja kun nämä kaksi liittoa kun on ensisijaisesti tarkoitettu pk-koirille jotka valmentautuvat kokeisiin ei sekarortuisille sohvakoirille!- tyyppi
Ehkä soli koiran kannalta paras ratkasu ettei pääse kisaamaan, tuntuuu meinaan olevan ihmiset taas koiran edellä...
- sakuli
Puhutko nyt SPL:n koulutuksista ?
Mikä kaupunki kyseessä ??
Millähän oikeudella maalimies kieltää koiran saapumisen harkkoihin jos omistaja on spl:n jäsen kas kun itse olen kouluttajana ollut ja moista käytäntöä en ole kuullutkaan olisikohan tällä kertomallasi miehellä hiukan aihetta valitukseen suhteesi ???
Näytä minulle spl:n sääntökirjasta se kohta jossa sanotaan että VAIN rekisteröidyt spk:rat voivat tulla koulutuksiin?
Kuinka moni koulutusohjaaja kysyy kun ihminen tulee koiran kanssa harkkoihin että rekisteröity vai rekisteröimätön? Allekirjoittanut ei ainakaan moisia kysele!
Muista aina että kun toimit liiton maalimiehenä toimit myös liiton "kuvana" maailmalle ja sinusta jää kyllä melkoinen p***an maku nyt suuhun hävettää edes myöntää olevansa moisten kanssa tekemisissä.... :-(
PS. Nimesi olisi kiva tietää jos olet pätevöity maalimies liittokin voisi olla kiinnostunut asenteestasi ja siitä kuvasta jonka liiton toiminnasta annat...... - sakemannimies
sakuli kirjoitti:
Puhutko nyt SPL:n koulutuksista ?
Mikä kaupunki kyseessä ??
Millähän oikeudella maalimies kieltää koiran saapumisen harkkoihin jos omistaja on spl:n jäsen kas kun itse olen kouluttajana ollut ja moista käytäntöä en ole kuullutkaan olisikohan tällä kertomallasi miehellä hiukan aihetta valitukseen suhteesi ???
Näytä minulle spl:n sääntökirjasta se kohta jossa sanotaan että VAIN rekisteröidyt spk:rat voivat tulla koulutuksiin?
Kuinka moni koulutusohjaaja kysyy kun ihminen tulee koiran kanssa harkkoihin että rekisteröity vai rekisteröimätön? Allekirjoittanut ei ainakaan moisia kysele!
Muista aina että kun toimit liiton maalimiehenä toimit myös liiton "kuvana" maailmalle ja sinusta jää kyllä melkoinen p***an maku nyt suuhun hävettää edes myöntää olevansa moisten kanssa tekemisissä.... :-(
PS. Nimesi olisi kiva tietää jos olet pätevöity maalimies liittokin voisi olla kiinnostunut asenteestasi ja siitä kuvasta jonka liiton toiminnasta annat......Minä en ole maalimies, ojhan se selvisi ekassa kirjoituksessani.
Kaupungilla ei lienee mitään väliä.
Pointti on siinä että maalimiehellä on ihan liikaa koulutettavia koiria jo niissä kokeisiin pyrkivissä. Yksinkertaisesti maalimiehellä ei ole aikaa, halua ja intoa ottaa puruja koiralla joka ei tule ikinä pääsemään kokeisiin. Juuri kokeita vartenhan maalimies koiria kouluttaa, ei sohvakoiriksi.
Meidän porukka on ottanut käytännöksi että tosiaan kokeisiin tähtäävät koirat ovat todellakin ensisijaisessa asemassa saamaan koulutusta. Maalimiehellä on joka hiton lauantai 30 koiraa millä pitäisi puruja ottaa. Ei varmasti innosta yhtään sen urakan jälkeen vielä alkaa ottamaan puruja sellaisen koiran kanssa joka ei kokeisiin tule pääsemään eli koulutus on yhtä tyhjän kanssa.
Kyllähän se rekkaamattoman piskin omistaja saa treeneihin tulla mutta eri asia onkin että noteerataanko häntä mitenkään... Kun ensisijalla ON rekisteröidyt, kilpailevat/kilpailuihin tähtäävät koirakot. Kyllähän sinun pitäisi se aktiivisena harrastajana tietää, vai mitä?
Onko muuten nimesi Taina? Kuva ainakin näyttää kyseiseltä naikkoselta... Että terveisiä vaan sinne kvlan suuntaan. - sakuli
sakemannimies kirjoitti:
Minä en ole maalimies, ojhan se selvisi ekassa kirjoituksessani.
Pointti on siinä että maalimiehellä on ihan liikaa koulutettavia koiria jo niissä kokeisiin pyrkivissä. Yksinkertaisesti maalimiehellä ei ole aikaa, halua ja intoa ottaa puruja koiralla joka ei tule ikinä pääsemään kokeisiin. Juuri kokeita vartenhan maalimies koiria kouluttaa, ei sohvakoiriksi.
Meidän porukka on ottanut käytännöksi että tosiaan kokeisiin tähtäävät koirat ovat todellakin ensisijaisessa asemassa saamaan koulutusta. Maalimiehellä on joka hiton lauantai 30 koiraa millä pitäisi puruja ottaa. Ei varmasti innosta yhtään sen urakan jälkeen vielä alkaa ottamaan puruja sellaisen koiran kanssa joka ei kokeisiin tule pääsemään eli koulutus on yhtä tyhjän kanssa.
Kyllähän se rekkaamattoman piskin omistaja saa treeneihin tulla mutta eri asia onkin että noteerataanko häntä mitenkään... Kun ensisijalla ON rekisteröidyt, kilpailevat/kilpailuihin tähtäävät koirakot. Kyllähän sinun pitäisi se aktiivisena harrastajana tietää, vai mitä?
Onko muuten nimesi Taina? Kuva ainakin näyttää kyseiseltä naikkoselta... Että terveisiä vaan sinne kvlan suuntaan.kuva ???
Ei ole nimessäni yhtään t:ee kirjaintakaan ja Kouvola tuttu paikka vaan ei asuinpaikka !
Kylläsiitä kirjoituksesta sai käsityksen että olet molari=maalimies..... - mä vaan
Pakko sanoa että jotain mätää on siinäkin, että kunnon koiraa ei huolita kisoihin ja koulutuksiin, jos niitä papereitä ei ole. Että olisko aika muuttaa säännöksiä?! Toki näyttelyissä ymmärrän että paperit on oltava, mutta mitä helkuttia ne paperit sitten muihin juttuihin vaikuttaa?
- rotsu
Todella lapsellista ja typerää,että mielestäs seropit on soffakoiria.Ja huomasitko kuitenkin,että kyseistä koiraa pidettiin mahtavana,kunnes huomattiin että se olikin vain seropi???? Meillä tää agis otetaan seropitkin harkkoihin ja kilpailemaan,kunhan ne on tunnusmerkittyjä.Onneksi en ole törmännyt sinuun omalla seropillani
- sakuli
sakemannimies kirjoitti:
Onko muuten nimesi Taina? Kuva ainakin näyttää kyseiseltä naikkoselta... Että terveisiä vaan sinne kvlan suuntaan.Jotenkin pistää pahasti silmään "vanhana sakemanni ihmisenä" kirjoittamasi kohta...
"... Ei varmasti innosta yhtään sen urakan jälkeen vielä alkaa ottamaan puruja sellaisen koiran kanssa joka ei kokeisiin tule pääsemään eli koulutus on yhtä tyhjän kanssa."
KOSKAAN ei ole yhtä tyhjän kanssa koiran koulutus pääsi se kokeisiin tahi ei,itse olen puru harkoissa vuosien varrella nähnyt yhtä sun toista viheltäjää ja muistan eräänkin koiran, vaikka koiralla oli paperit vaikka siihen "tuhlattiin" lukemattomia tunteja ja vaikka koira oli/on hyvä siitäkään huolimatta omistaja ei ole osallistunut YHTEENKÄÄN kokeeseen... (se mikään puruihin osallistumisen edellytys edes ole)
En muista tämän koiran kanssa työtä tehneen maalimiehen kertaakaan valittaneen että olisi mennyt aika hukkaan vaikka koira ei kokeisiin sitten mennytkään,maalimies tekee duuninsa(ja varmasti oli /on hänelläkin useampi kymmen koiraa jonka kanssa treenaa omiensa lisäksi) niin kuin koulutus ohjaajatkin ja meille lienee kuitenkin tärkeintä että ihmiset kouluttavat koiransa eikä se meille kuulu millään tavalla meneekö koulutuskentällä tai puruissa ollut koira kokeisiin vai ei !!!
Jos et itse ole ko; maalimies josta puhuit tulitko kertomaan asiasi hänen pyynnöstään vai oletteletko vain mitä hän asiasta ajattelee ??
Ja jos tämä maalimies josta kerroit TODELLA asennoituu asioihin ja harrastukseen tuolla asenteella olisi aika heittää molarin hiha nurkkaan ja alkaa sitomaan vaikka kukkia........ - E.A
sakemannimies kirjoitti:
Onko muuten nimesi Taina? Kuva ainakin näyttää kyseiseltä naikkoselta... Että terveisiä vaan sinne kvlan suuntaan.Valitettavasti, ymmärrän hyvin sakemannimiehen asenteen, ottamatta kantaa koirien paremmuuteen, ovathan rotujärjestöt käsittääkseni juuri oman rotunsa etua ensisijaisesti ajamassa.
Monet alaosastotkaan eivät ota edes jäseniksi rekkaamattomia koiria juuri edellämainituista syistä.
Saksanpaimenkoiran rodunomainen koe vie todellakin aikaa. - sakuli
E.A kirjoitti:
Valitettavasti, ymmärrän hyvin sakemannimiehen asenteen, ottamatta kantaa koirien paremmuuteen, ovathan rotujärjestöt käsittääkseni juuri oman rotunsa etua ensisijaisesti ajamassa.
Monet alaosastotkaan eivät ota edes jäseniksi rekkaamattomia koiria juuri edellämainituista syistä.
Saksanpaimenkoiran rodunomainen koe vie todellakin aikaa.jokainen saksanpaimenkoira liiton jäsen saa tulla koulutuskentälle tai liiton puruharkkoihin jos joku alaosasto tuollaista kieltää siitä voi tehdä liittoon ilmoituksen koska se toimii laittomasti.
Aikaa ja vaivaa ...kyllä kyllä mutta aikaa ja vaivaa menee muuhunkin turhaan elämässä ja yhdenkään koiran kouluttaminen tässä maailmassa ei takuulla ole turhaa. - FAU
sakuli kirjoitti:
jokainen saksanpaimenkoira liiton jäsen saa tulla koulutuskentälle tai liiton puruharkkoihin jos joku alaosasto tuollaista kieltää siitä voi tehdä liittoon ilmoituksen koska se toimii laittomasti.
Aikaa ja vaivaa ...kyllä kyllä mutta aikaa ja vaivaa menee muuhunkin turhaan elämässä ja yhdenkään koiran kouluttaminen tässä maailmassa ei takuulla ole turhaa.Yhdenkään koiran kouluttaminen ei todellakaan ole turhaa,siitä olen samaa mieltä,mutta miksi ihmeessä pitäisi puruja ottaa paperittomalla,kokeista suljetulla koiralla?
Niillä maalimiehillä,kun todellakin on ihan tarpeeksi tekemistä niissä paperillisissakin. - E.A
sakuli kirjoitti:
jokainen saksanpaimenkoira liiton jäsen saa tulla koulutuskentälle tai liiton puruharkkoihin jos joku alaosasto tuollaista kieltää siitä voi tehdä liittoon ilmoituksen koska se toimii laittomasti.
Aikaa ja vaivaa ...kyllä kyllä mutta aikaa ja vaivaa menee muuhunkin turhaan elämässä ja yhdenkään koiran kouluttaminen tässä maailmassa ei takuulla ole turhaa.En toki käy inttämään, jotenkin vaan on jostain jäänyt sellainen mielikuva, ettei tämä sääntö enää pitäisi paikkaansa vaan alaosastot voivat valita jäsenensä, (koulutuksissa ja kentillänsä kävijät) itsenäisesti nykyisin.
Niin ja mikä minulla oli se pointti niin nimenomaan rotujärjestöstä ja sen koulutuksestahan oli kyse ja paperiton olkoot vaikka kuinka hyvä tahansa mikä sinällään jo lienee omistajalle harmillista ei ole valitettavasti rotukoira. - Puppe
rotsu kirjoitti:
Todella lapsellista ja typerää,että mielestäs seropit on soffakoiria.Ja huomasitko kuitenkin,että kyseistä koiraa pidettiin mahtavana,kunnes huomattiin että se olikin vain seropi???? Meillä tää agis otetaan seropitkin harkkoihin ja kilpailemaan,kunhan ne on tunnusmerkittyjä.Onneksi en ole törmännyt sinuun omalla seropillani
On hieno piirre lajissa ja järjestöissä, kun huolitaan seropit TASAVERTAISINA mukaan. Itse kävimme vieraalla paikkakunnalla koirakoulussa, maksut vapaaehtoisia ja ennen kaikkea mukaan pääsi kaikki karvoihin katsomatta. Omani pentu vielä, mutta suuntana ainakin agility. Helpottaa se tieto, että mukaan päästään, ilman mutinoita. Toista se on joissakin muissa lajeissa ja ry:issä.
Arvostusta myös seropeille!! Ja mahdollisuuksia näyttää mihin he pystyvät!! - E.A
E.A kirjoitti:
En toki käy inttämään, jotenkin vaan on jostain jäänyt sellainen mielikuva, ettei tämä sääntö enää pitäisi paikkaansa vaan alaosastot voivat valita jäsenensä, (koulutuksissa ja kentillänsä kävijät) itsenäisesti nykyisin.
Niin ja mikä minulla oli se pointti niin nimenomaan rotujärjestöstä ja sen koulutuksestahan oli kyse ja paperiton olkoot vaikka kuinka hyvä tahansa mikä sinällään jo lienee omistajalle harmillista ei ole valitettavasti rotukoira.Siis sen jälkeen kun a.o.ista tuli näitä rekisteröityjä yhdistyksiä.
- sakuli
FAU kirjoitti:
Yhdenkään koiran kouluttaminen ei todellakaan ole turhaa,siitä olen samaa mieltä,mutta miksi ihmeessä pitäisi puruja ottaa paperittomalla,kokeista suljetulla koiralla?
Niillä maalimiehillä,kun todellakin on ihan tarpeeksi tekemistä niissä paperillisissakin.sitä että kirjoittaja jolle vastasin esitti asian niin että koiraa ei tarvitse kouluttaa tai se on automaattisesti sohvaperuna jossei sillä ole papereita ja suurin osa taitaa tietää sen ettei näin todellakaan ole,kyllä niitä sohviksia on enenpi ihan paperillisissa sakemanneissa nähty on!
Maalimiehillä on paljon hommaa sekin on totta mutta kuten sanottua ei se paperillisuus anna taetta etteikö maalimies tee turhaa duunia anyway..... tämäkin läheltä monesti nähty! - sakuli
E.A kirjoitti:
En toki käy inttämään, jotenkin vaan on jostain jäänyt sellainen mielikuva, ettei tämä sääntö enää pitäisi paikkaansa vaan alaosastot voivat valita jäsenensä, (koulutuksissa ja kentillänsä kävijät) itsenäisesti nykyisin.
Niin ja mikä minulla oli se pointti niin nimenomaan rotujärjestöstä ja sen koulutuksestahan oli kyse ja paperiton olkoot vaikka kuinka hyvä tahansa mikä sinällään jo lienee omistajalle harmillista ei ole valitettavasti rotukoira.heillä on jäsenhakemus joka lähetetään johon tulee nimi ja muut tiedot sekä LIITON JÄSENNUMERO eli edellytys on että kuulut esim. SPL:n ei muuta en ole ainakaan kuullut että alaosastot pitäisivät mitään jäsenyys hakutilaisuutta jossa pitäää esittää koiran kaikki tiedot ja omat pyrkimykset(toki on ihan mahdollista että maakunnissa ollaan menty asioissa siihen että siellä on joku systeemi joka raakkaa hakijat siitä en osaa sanoa) ,alaosaston koulutuksissa on ns. "arki tottiksia" jossa lähinnä opetetaan kuinka koiraa ohjataan ihan normaalissa elämässä vetämättä,istumaan,seisomaan,makaamaan käskystä yms.yms.
En kehoita ketään puruihin paperittoman koiran kanssa mutta jokaisella on oikeus vaatia asiallista kohtelua ja jos ei tiedä että paperittomalla ei voi osallistua se ei ole mikään häpeä tai syy saada niskaansa "noitavainoa" - E.A
sakuli kirjoitti:
heillä on jäsenhakemus joka lähetetään johon tulee nimi ja muut tiedot sekä LIITON JÄSENNUMERO eli edellytys on että kuulut esim. SPL:n ei muuta en ole ainakaan kuullut että alaosastot pitäisivät mitään jäsenyys hakutilaisuutta jossa pitäää esittää koiran kaikki tiedot ja omat pyrkimykset(toki on ihan mahdollista että maakunnissa ollaan menty asioissa siihen että siellä on joku systeemi joka raakkaa hakijat siitä en osaa sanoa) ,alaosaston koulutuksissa on ns. "arki tottiksia" jossa lähinnä opetetaan kuinka koiraa ohjataan ihan normaalissa elämässä vetämättä,istumaan,seisomaan,makaamaan käskystä yms.yms.
En kehoita ketään puruihin paperittoman koiran kanssa mutta jokaisella on oikeus vaatia asiallista kohtelua ja jos ei tiedä että paperittomalla ei voi osallistua se ei ole mikään häpeä tai syy saada niskaansa "noitavainoa"Seropien omistajiakin perustamasta, omia yhdistyksiään/alaosastojaan.
Kyllä täällä "maakunnissa" (tarkottaa varmaan kehäkolmosen ulkopuolella?)on tosiaan menty niin pitkälle, että halutaan kaikki mahdollinen tietotaito ja jäsenistön kustantamat ja talkoovoimin ylläpitämät alueet käyttää juuri oman rodun eteenpäin viemiseen ja näillä koirilla on kyllä ne kuulut paprut oltava.Tässä en näe kyllä mitään erityisemmin ihmeellistä.
Arkitottista ei täällä juuri opeteta, erikseen kaikki koulutus painottuu, kisaamaan pyrkiville.Näyttely ja maastokoulutus myös tavoitehakuisille. - sakuli
E.A kirjoitti:
Seropien omistajiakin perustamasta, omia yhdistyksiään/alaosastojaan.
Kyllä täällä "maakunnissa" (tarkottaa varmaan kehäkolmosen ulkopuolella?)on tosiaan menty niin pitkälle, että halutaan kaikki mahdollinen tietotaito ja jäsenistön kustantamat ja talkoovoimin ylläpitämät alueet käyttää juuri oman rodun eteenpäin viemiseen ja näillä koirilla on kyllä ne kuulut paprut oltava.Tässä en näe kyllä mitään erityisemmin ihmeellistä.
Arkitottista ei täällä juuri opeteta, erikseen kaikki koulutus painottuu, kisaamaan pyrkiville.Näyttely ja maastokoulutus myös tavoitehakuisille.että itse olen vuosia ja vuosia toiminut niiden paperillisten sakemannien kanssa kentällä,kokeissa,näyttelyissä,omistajana,ohjaajana,kouluttajana....jne.jne.
..
Jäsenmaksut on ajallaan maksettu ja talkoovoimin kenttää pidetty kunnossa mutta koskaan en ole edes vaivautunut ajattelemaan että se naapurin sakemanni vaikkei sillä papereita ollutkaan olisi ollut huononpi kuin kalliit,paperilliset ja hienolla suvulla varustetut omani !
Kaikki me joilla rekisteröityjä koiria on ja jotka niiden kanssa harrastamme emme suinkaan näe maailmaa niin musta valkoisena etteikö sinne se naapurin paperitonkin mukaan mahtuisi ja usko pois on maailmassa vielä maalimiehiäkin jotka ihan harjoituksen vuoksi ottavat puruja paperittomienkin kanssa..... *sivusta seurataan* - E.A
sakuli kirjoitti:
että itse olen vuosia ja vuosia toiminut niiden paperillisten sakemannien kanssa kentällä,kokeissa,näyttelyissä,omistajana,ohjaajana,kouluttajana....jne.jne.
..
Jäsenmaksut on ajallaan maksettu ja talkoovoimin kenttää pidetty kunnossa mutta koskaan en ole edes vaivautunut ajattelemaan että se naapurin sakemanni vaikkei sillä papereita ollutkaan olisi ollut huononpi kuin kalliit,paperilliset ja hienolla suvulla varustetut omani !
Kaikki me joilla rekisteröityjä koiria on ja jotka niiden kanssa harrastamme emme suinkaan näe maailmaa niin musta valkoisena etteikö sinne se naapurin paperitonkin mukaan mahtuisi ja usko pois on maailmassa vielä maalimiehiäkin jotka ihan harjoituksen vuoksi ottavat puruja paperittomienkin kanssa..... *sivusta seurataan*tietenkin toimitaan, "syrjimisestä" ei käsittääkseni silti ole kyse, kyllä treenit otetaan kaikille mukana oleville koirille.
Monet jäsenethän omistavat paperillisen koiransa lisäksi myös paperittomia, pk-oikeudettomia, "eläkeläisiä" ja toisen rotuisia jne.ja jos aikaa ja halua on niin niille otetaan (ainakin haku,tottis ja jälkiharjoituksissa) treenit, koska koirat ovat toki omina persooninaan kerrassaan aseistariisuvia.
Valitettavasti nyt vaan tuntuu, kuin haluaisit tahallaan käsittää asian jotenkin väärin.
Mikään koira tai koirarotu ei ole toistaan mitenkään huonompi, vaan kun toiminta tapahtuu (tautologiaa valitan) rekisteröidyn rotujärjestön puitteissa tietyin tavottein, en ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeaa. - kikka
sakuli kirjoitti:
että itse olen vuosia ja vuosia toiminut niiden paperillisten sakemannien kanssa kentällä,kokeissa,näyttelyissä,omistajana,ohjaajana,kouluttajana....jne.jne.
..
Kaikki me joilla rekisteröityjä koiria on ja jotka niiden kanssa harrastamme emme suinkaan näe maailmaa niin musta valkoisena etteikö sinne se naapurin paperitonkin mukaan mahtuisi ja usko pois on maailmassa vielä maalimiehiäkin jotka ihan harjoituksen vuoksi ottavat puruja paperittomienkin kanssa..... *sivusta seurataan*...kentiltä löydy kaikenkarvaisillekkin tapakoulutusta,ettei tarvitse purutreeneissä käydä.Ja mitä varten serobille pitäs opettaa suojelua,kun ei pääse kisoihinkaan,tulee mieleen että laji olis jatke omistajalle.Ja kyllähän liiton säännöissä on myös kohta,rodun ominaisuuksien säilyttämisestä yms.Kyllä serobikin tarvitsee koulutuksen,mutta että suojelu treeneissä....sekun on sellainen valinta,et kyllä omistajan sen verran valveutunut pitää olla että laji valinnan lisäksi valitsee rotukoiran.
- jalorotuinen
Kumma kun se koira toimi niin hyvin ja oli upea vaikka oli sekarotuinen... Koira oli hyvä niin kauan kun sitä luultiin rotukoiraksi.
- E.A
kikka kirjoitti:
...kentiltä löydy kaikenkarvaisillekkin tapakoulutusta,ettei tarvitse purutreeneissä käydä.Ja mitä varten serobille pitäs opettaa suojelua,kun ei pääse kisoihinkaan,tulee mieleen että laji olis jatke omistajalle.Ja kyllähän liiton säännöissä on myös kohta,rodun ominaisuuksien säilyttämisestä yms.Kyllä serobikin tarvitsee koulutuksen,mutta että suojelu treeneissä....sekun on sellainen valinta,et kyllä omistajan sen verran valveutunut pitää olla että laji valinnan lisäksi valitsee rotukoiran.
Taasen Kikalta.
- Kaikki
Pentujen teettäminen on vain rahastusta.
Yleisesti ottaen kotieläinten pito on
eläinrääkkäystä.Ajatteleppas koiraa joka viedään
jos joku suostuu nurkalle kuseksimaan. Muuta
hyötyä ei ole kuin lämpimän PASKAN teko.- sinä
puhuit häh?
- Kultaisennoutajan omistaja
ostettiin rekisteröimättömänä 1500 mummonmarkalla. Siitä on nyt liki kahdeksan vuotta, ja koirani ei ole sairastanut päivääkään koko elämänsä aikana. Osittain tietysti hyvä hoitokin on vaikuttanut, olen aina tarjonnut koiralleni ravitsevaa ruokaa, monipuolisesti ja runsaasti liikuntaa, ja tietysti rajattomasti hellittelyä :)
Koirani on paras (karvainen) ystäväni ja maailman ihanin persoonallisuus!! Enkä todellakaan mieti, että onko se rekisteröity vai ei, enkä ostanut sitä näyttelykoiraksi vaan kaveriksi. Joka tapauksessa, tiedän monia tapauksia, joissa rekisteröity ja sukupuulla varustettu koira on oireillut monin eri tavoin, toisin kuin oma koirani, joka ei todella ole sairastanut ollenkaan.
Geenit kun eivät toimi niin loogisesti, että vanhempien ollessa terveitä jälkeläisetkin olisivat!! Peittyvät sairaudet voivat hypätä useitakin sukupolvia, samoin muut resessiiviset ominaisuudet (hyvät ja huonot). Enkä usko, että rekisteröimättömien pentujen vanhemmat sen sairaampia olisivat, yleensä rekisteröimättömyyden syynä on vain se, että pentujen tahdotaan löytävän kodin, joka ei tahdo näyttelyesinettä vaan lemmikin.- minä
Olet kyllä niin täysin väärässä.
"yleensä rekisteröimättömyyden syynä on vain se, että pentujen tahdotaan löytävän kodin, joka ei tahdo näyttelyesinettä vaan lemmikin."
Yleisimpiä syitä taitaa kuitenkin olla nartun tiheä astutusväli, joka on eläinrääkkäystä, vanhempien sairaudet, vanhempien sekarotuisuus, raha eli pentutehtailu ym..ym..
Mistäs tiedät, että oma koirasi on puhdasrotuinen, ilmeisesti uskot kasvattajaa ihan täysillä? - Puppeliksi
Tuttava osti rotukoiran mutta tekivät kasvattajan kanssa yhteis tuumin päätöksen, ettei sitä rekisteröidä. Syynä papereiden kova hinta ja kun koirasta ei todellakaan ollut tulossa muuta kuin kotimussukka. Jäi pentueen ainoaksi paperittomaksi, tosin ei mistään terveydellisistä syistä. Eikö silloin tämä koira saattaisi saada terveitä pentuja, kerran paperit olisivat olleet varmat...? Kun täällä niin monesti on mainittu paperittomat seropeiksi ja lähes takuu varmasti jollakin tavoin sairaiksi tai ainakin sairauden geenien kantaajaksi...
Että eikö olisi aika ottaa puheista pois nuo EHDOTTOMAN VARMASTI kommentit, ja hoksata ettei maailma ole niin kovin mustavalkoinen. Edes koirien. - sudenkorento75
Puppeliksi kirjoitti:
Tuttava osti rotukoiran mutta tekivät kasvattajan kanssa yhteis tuumin päätöksen, ettei sitä rekisteröidä. Syynä papereiden kova hinta ja kun koirasta ei todellakaan ollut tulossa muuta kuin kotimussukka. Jäi pentueen ainoaksi paperittomaksi, tosin ei mistään terveydellisistä syistä. Eikö silloin tämä koira saattaisi saada terveitä pentuja, kerran paperit olisivat olleet varmat...? Kun täällä niin monesti on mainittu paperittomat seropeiksi ja lähes takuu varmasti jollakin tavoin sairaiksi tai ainakin sairauden geenien kantaajaksi...
Että eikö olisi aika ottaa puheista pois nuo EHDOTTOMAN VARMASTI kommentit, ja hoksata ettei maailma ole niin kovin mustavalkoinen. Edes koirien.ainahan voi hakea molemmista puolista ne ääripäät...ihmettelen silti miksei pentua rekisteröidä, jos siihen mahdollisuus on. No tällaisia varmasti on harvassa...
- issu56
Puppeliksi kirjoitti:
Että eikö olisi aika ottaa puheista pois nuo EHDOTTOMAN VARMASTI kommentit, ja hoksata ettei maailma ole niin kovin mustavalkoinen. Edes koirien.yleisestiottaen on rekisteröidä koko pentue, eikä vain osaa siitä. Myöskin värivirheelliset rekisteröidään huolimatta siitä, että niistä tulee kotikoiria.
- ...
Puppeliksi kirjoitti:
Että eikö olisi aika ottaa puheista pois nuo EHDOTTOMAN VARMASTI kommentit, ja hoksata ettei maailma ole niin kovin mustavalkoinen. Edes koirien.Kasvattaja on tässä rikkonut allekirjoittamaansa kennelliiton sopimusta. En nyt tismalleen muista miten kasvattajasopimuksessa lukee, enkä jaksa tarkistaa, mutta siinä luvataan, että kasvattaja rekisteröi KAIKKI elävänä syntyneet pennut kennelliiton rekisteriin.
- issu56
... kirjoitti:
Kasvattaja on tässä rikkonut allekirjoittamaansa kennelliiton sopimusta. En nyt tismalleen muista miten kasvattajasopimuksessa lukee, enkä jaksa tarkistaa, mutta siinä luvataan, että kasvattaja rekisteröi KAIKKI elävänä syntyneet pennut kennelliiton rekisteriin.
eikä milloinkaan ostajalla ole valtuuksia tehdä päätöksiä rekisteröinnin suhteen, vaikka kotikoiraa olisikin ostamassa!
- Riikka-Liisa
Puppeliksi kirjoitti:
Että eikö olisi aika ottaa puheista pois nuo EHDOTTOMAN VARMASTI kommentit, ja hoksata ettei maailma ole niin kovin mustavalkoinen. Edes koirien.Siis syynä papereiden kova hinta? Eipä ne paperit niin mahdottomia maksa. Mutta kukin tyylillään...
- issu56
Riikka-Liisa kirjoitti:
Siis syynä papereiden kova hinta? Eipä ne paperit niin mahdottomia maksa. Mutta kukin tyylillään...
jos kaikki on reilassa. Voivat kuitenkin maksaa 60-90-120-180€/pentu pahimmassa tapauksessa.
- Puppeliksi
issu56 kirjoitti:
eikä milloinkaan ostajalla ole valtuuksia tehdä päätöksiä rekisteröinnin suhteen, vaikka kotikoiraa olisikin ostamassa!
Jos ihan tavallinen koiran omistaja teettää pennut, onko hän silloin kirjoittanut jotain sopimuksia?? Ja voiko paperillisen koiran pennut saada rekisteriin jos astutaan paperillisella, mutta ei sen kummemmin kuuluta mihinkään kennelliittoon? Näin seropin omistajana en tiedä.
- Puppeliksi
issu56 kirjoitti:
jos kaikki on reilassa. Voivat kuitenkin maksaa 60-90-120-180€/pentu pahimmassa tapauksessa.
vaikka tällä tutulla ei rahasta kyllä puutetta ole. mutta en minä ainakaan kaupastakaan osta mitään täysin turhaa.
- ...
Puppeliksi kirjoitti:
vaikka tällä tutulla ei rahasta kyllä puutetta ole. mutta en minä ainakaan kaupastakaan osta mitään täysin turhaa.
Ei ole paljon tuo 20e jos sillä saa paperit koiralle, eikä tarvitse rikkoa kennelliiton sääntöjä vastaan, eikä tarvitse rikkoa allekirjoittamaansa sopimusta vastaan. Kasvattaja voisi pahimmassa tapauksessa joutua tästä jalostuskieltoon. Tai noh ehkä tuo on vielä melko lievä rike, mutta jos hän noin useinkin tekee niin ehkä sitten.
Tosin jos kaikki ei ole kunnossa niin paperit voivat maksaa paljon enemmäkin kuin tuon 20e. - ...
Puppeliksi kirjoitti:
Jos ihan tavallinen koiran omistaja teettää pennut, onko hän silloin kirjoittanut jotain sopimuksia?? Ja voiko paperillisen koiran pennut saada rekisteriin jos astutaan paperillisella, mutta ei sen kummemmin kuuluta mihinkään kennelliittoon? Näin seropin omistajana en tiedä.
Jos tällä tavallisella ihmisellä on kennelnimi niin hän on allekirjoittanut sopimuksen. Myös kennelnimetön ihminen saattaa saada pennuille paperit, mutta vain kahdelle pentueelle, muille pentueille ei sitten papereita anneta vaikka kuinka olisivatkin puhdasrotuisia, ellei "kasvattaja" ole hankkinut itselleen jalostusoikeutta. Eli vain kaksi rekisteröityä pentuetta elämän aikana ilman kennelnimeä.
- issu56
... kirjoitti:
Ei ole paljon tuo 20e jos sillä saa paperit koiralle, eikä tarvitse rikkoa kennelliiton sääntöjä vastaan, eikä tarvitse rikkoa allekirjoittamaansa sopimusta vastaan. Kasvattaja voisi pahimmassa tapauksessa joutua tästä jalostuskieltoon. Tai noh ehkä tuo on vielä melko lievä rike, mutta jos hän noin useinkin tekee niin ehkä sitten.
Tosin jos kaikki ei ole kunnossa niin paperit voivat maksaa paljon enemmäkin kuin tuon 20e.ja tuntuu kyllä siltä, että tietynlaiset itseään kasvattajaksi sanovat ovat antaneet täysin väärää tietoa tuosta rekisteröinnistä, kuin myöskin niistä hinnoista/pentu tietynlaisille ostajille.
Jokaisesta asiasta voidaan tehdä monimutkainen ja kalliskin jos vain niin halutaan, vaan kun samalla rikotaan niitä sääntöjä vastaan. En voisi kuvitella tekeväni moisia "ohiajoja" minä kyllä milloinkaan! - Nimetön
Puppeliksi kirjoitti:
Eli asia menee silloin näin:
Henkilön, joka ei ole Kennelliiton jäsen, rekisteröinti maksu on 4 luokka
eli tällä hetkellä 60 e/pentu.
Ja tämä on varma tieto.
- Tiina
Kyllähän pentuja valitettavasti tehtaillaan,ja yleisesti sillä käsitetään sitä,että nartulla teetetään pentueita toisensa perään,välittämättä juuri äidin(nartun)terveydestä tai eliniästä.Tämän pentutehtailun sivutuotteena tulee se ilmiö,ettei niinsanotut kasvattajat välitä siitä millaiseen perheeseen pennut joutuvat,eivät seuraa kasvua ja kehitystä,eivät pidä yhteyttä jne.Ainoa asia mistä nämä pentutehtailijat välittävät on se maailman suurin kirous,RAHAPUSSIN TÄYTTÄMINEN!!!!
Olen siitä ssamaa mieltä kanssasi,että meillä kaikilla on oikeus,asemaan ja lompakon kokoon katsomatta omistaa eläin jos vain huolehdimme niistä vastuullisesti,hyvin ja rakastavasti,eikä aina eläimellä tarvitse olla rekisteripapereita,sillä loppujen lopuksi, jos eläintä ei käytetä näyttelyissä,aiota kilpailla tai jotain muuta vastaavaa jossa tarvitaan paperit,ei sillä paperipalalla tee mitään.MUTTA se,että tämä sinuhn tuttavaperheesi hoitaakin asiansa hyvin ei poista sitä tosiasiaa maailmasta,että pentuja tehtaillaan!Se on valitettavaa,mutta niin kovin totta. - mimosa
Kyllähän pentuja valitettavasti tehtaillaan,ja yleisesti sillä käsitetään sitä,että nartulla teetetään pentueita toisensa perään,välittämättä juuri äidin(nartun)terveydestä tai eliniästä.Tämän pentutehtailun sivutuotteena tulee se ilmiö,ettei niinsanotut kasvattajat välitä siitä millaiseen perheeseen pennut joutuvat,eivät seuraa kasvua ja kehitystä,eivät pidä yhteyttä jne.Ainoa asia mistä nämä pentutehtailijat välittävät on se maailman suurin kirous,RAHAPUSSIN TÄYTTÄMINEN!!!!
Olen siitä ssamaa mieltä kanssasi,että meillä kaikilla on oikeus,asemaan ja lompakon kokoon katsomatta omistaa eläin jos vain huolehdimme niistä vastuullisesti,hyvin ja rakastavasti,eikä aina eläimellä tarvitse olla rekisteripapereita,sillä loppujen lopuksi, jos eläintä ei käytetä näyttelyissä,aiota kilpailla tai jotain muuta vastaavaa jossa tarvitaan paperit,ei sillä paperipalalla tee mitään.MUTTA se,että tämä sinuhn tuttavaperheesi hoitaakin asiansa hyvin ei poista sitä tosiasiaa maailmasta,että pentuja tehtaillaan!Se on valitettavaa,mutta niin kovin totta. - Tehdas
Etkö pöljä ymmärrä, että toi juuri on sitä tehtailua? En jaksa sulle tosin enempää selittää, mutta tutustu aiheeseen ennenkuin siitä alat kirjoitteleen..
- Ei edes marsua
Vai että "On rahattomillakin oikeus koiraan!" Onko rahattomilla rahaa yllättäviin el käynteihin, lääkkeisiin, ruokaan ja rokotuksiin?
- koiran omistaja
Ei kuulu kenellekään vittuakaan onko kenellä minkäkin verran rahaa ja onko tällä ihmisellä koira vai marsu. Jokaisella oikeus koiraan! mene sä rikas äpärä itkemään muualle juttujasi
- koiraan
siis mitä helvettiä??! tuletko sä rikas äpärä väittämään tänne taikka kertomaan kuka ei saa marsua ja kuka ei koiraa...?excuse me. Jokaisella on oikeus siihen parhaaseen ystävään ja sinulta ei sitä kysytä. Koiran ei tarvitse kaviaaria syödä ja hanhenmaksapalleroita. Eläinlääkäriin ei tarvitse ekojen rokotuksien jälkeen kauheasti kiikuttaa. Harja/kampa/kynsisakset sun muut löytyy edullisesti.
Nyt ei puhuta kuitenkaan hevosesta. Työtönkin voi huoleti pitää koiraa. Eli mene sinä nyt muualle mietiskelemään juttujasi - haloo
siis mitä helvettiä??! tuletko sä rikas äpärä väittämään tänne taikka kertomaan kuka ei saa marsua ja kuka ei koiraa...?excuse me. Jokaisella on oikeus siihen parhaaseen ystävään ja sinulta ei sitä kysytä. Koiran ei tarvitse kaviaaria syödä ja hanhenmaksapalleroita. Eläinlääkäriin ei tarvitse ekojen rokotuksien jälkeen kauheasti kiikuttaa. Harja/kampa/kynsisakset sun muut löytyy edullisesti.
Nyt ei puhuta kuitenkaan hevosesta. Työtönkin voi huoleti pitää koiraa. Eli mene sinä nyt muualle mietiskelemään juttujasi - ??????
haloo kirjoitti:
Nyt ei puhuta kuitenkaan hevosesta. Työtönkin voi huoleti pitää koiraa. Eli mene sinä nyt muualle mietiskelemään juttujasiPistä nyt varmuuden vuoks vielä muutaman kerran sama viesti,että taatusti menee jakeluun.
- raksu
rahattomalla ei ole varaa koiraan eikä marsuun mut näyttää olevan uuteen mersuun ainaski mun naapurilla joka ei ole kuullu työ sanaa muuta kun savonmatkallaan.
- täällähän
raksu kirjoitti:
rahattomalla ei ole varaa koiraan eikä marsuun mut näyttää olevan uuteen mersuun ainaski mun naapurilla joka ei ole kuullu työ sanaa muuta kun savonmatkallaan.
olleen yöllä oikein kuhina? Keksitty taas paljosti lapsellisia juttuja. No aikuiset ihmiset tekee mitä tykkää...?
- Jaska
raksu kirjoitti:
Täällähän on yöllä oikein kuhina käynyt...Paljon lapsellisia kommentteja... No aikuiset ihmiset tekee mitä tykkää?!
- tässä tapauksessa
koiran omistaja kirjoitti:
Ei kuulu kenellekään vittuakaan onko kenellä minkäkin verran rahaa ja onko tällä ihmisellä koira vai marsu. Jokaisella oikeus koiraan! mene sä rikas äpärä itkemään muualle juttujasi
Ä.o.m jäänyt kovin matalaksi.Vai mitä?
- hyhhyh
Vaikka tämä alun alkaenkin oli provo tuo ketjun aloittaja niin,lapsihyvä pentuja voi tehtailla. Sitä tekee tosin varsin pieniälyiset ja rahanahneet ihmiset.Suurin osa noista muista pennuttajista on vain halunneet itse teettää rakkaalle nartulleen pennut syystä tai toisesta tai joskus jopa vahingossa. Minä rakastan myös rotukoiria. Samanlaisia karvapalloja ne ovat. Ja myös rotukoirissa esiintyy tuota turhaa pennuttamista paljosti. Joten lopettakaahan nyt piru vie tällainen lapsellinen pelleily vanhat ihmiset!!
- Puhkaistaan kupla
Kennelkasvattajat tekevät ovelaa propagandaa omaan kukkaroon. Rodunjalostuksen hienoon glooriaan verhoutuen tehtaillaan kovaan hintaan rekisteröityjä, sirutettuja yms. mainoslauseilla varustettuja pentuja, jotka suppealla geeniperimällä ovat pilalle jalostettuja eikä ollenkaan terveitä, mitä olen tässä vuosien saatossa seurannut. Ihan sama minullekin onko joku muotovalio vai sekarotuinen. Ainoastaan yhden kasvattajan kennelsivustoilla olen törmännyt rehtiin yrittäjään, joka pentukopan lisäksi osaa hoitaa myös raha-asiansa. Kun myyntitulot (hinta, minkä kasvattaja saa pennuista/vuosi) ovat 8500 € on kennel arvonlisäverovelvollinen. Ja alle tuon summan ovat jokatapauksessa verottajalle ilmoitusvelvollisia. Luetun ymmärtäminen ei ole kennelkasvattajan vahvuuksia, mutta pikku riskiä kiinnijäämisestä he näyttävät hyvin sietävän. Lue varatuomari Blomqvistin: Kasvattajan vastuu ja verotus (löytyy nämä sanat googlettamalla.)
- tehtailua!
Aina kun koira astutetaan, pitäisi miettiä että mitä annettavaa kyseisen yhdistelmän nartulla ja uroksella on rodulle. Paperittomilla koirilla ei ole mitään annettavaa rodulle, koska niitä ei ole rekattu. Sitä paitsi, muistaakseni kultsut kuuluvat PEVISA:an, joten niiltä vaaditaan tiettyjä terveystutkimuksia jotta pennut rekattaisiin. Tuttusi koiria tuskin on tutkittu? Jo se, että vanhempia ei ole rekattu, haiskahtaa pahasti. Jos ne kerran ovat puhdasrotuisia ja terveitä, miksi niitä ei ole rekisteröity???
On rahattomillakin oikeus koiraan joo. Mutta milläs se rahaton ruokkii sen koiran, ja rokotuttaa ja madotuttaa? Kannattaa myös muistaa että se halpa "seropi" voi tulla kalliiksi, jos sillä onkin esimerkiksi niin huonot lonkat että joudutaan leikkaamaan. Itse olen pienituloinen, ja silti omistan kolme rekisteröityä ja tervettä rotukoiraa. Katsos kun siihen koiraan tarvittavat rahat voi säästää.- tavatra
Jos joku ostaa koiran , eikä ole aikeissakaan tehdä pentuja sille, ei kyseinen yksilö anna rodulle yhtään mitään. Omistajalleen se sen sijaan antaa paljonkin. Kuten antaa paperiton ja sekarotuinen.
- olli43
tavatra kirjoitti:
Jos joku ostaa koiran , eikä ole aikeissakaan tehdä pentuja sille, ei kyseinen yksilö anna rodulle yhtään mitään. Omistajalleen se sen sijaan antaa paljonkin. Kuten antaa paperiton ja sekarotuinen.
rotukoiran parista syystä ja nartun.
1.saa kunnon vakuutuksen ja koska olen sairaseläkkeellä ei todellakaan ole varaa pistää koiraan tuhansia euroja jos onnettomuus sattuu vaikka olisi kuinka läheinen.
2.yhdet pennut kattaa koko koiran kulut sen elinaikana ja ei tule kohtutulehduksiakaan niin herkasti,kun pennut tehnyt.
Eli harkittu ostos alusta saakka ja näyttelyissä käyn pakolliset jotta saa meriittiä eli ostajat tykkää,kun on papareissa näyttelysaavutuksia ja terveys tulokset hyvät.Niihin aina tuijottaa ostajat sanoitte mitä tahansa rotukoiraa ostaessaan.Samoin minäkin valitsin kennelin josta ostin koirani.
Ja rotukoirakin terve jos valitsee oikean rodun.Eipä ole vitään vikoja ollut,kuin hemmetin hullu lumihangessa:=) - Tuulikki123456
olli43 kirjoitti:
rotukoiran parista syystä ja nartun.
1.saa kunnon vakuutuksen ja koska olen sairaseläkkeellä ei todellakaan ole varaa pistää koiraan tuhansia euroja jos onnettomuus sattuu vaikka olisi kuinka läheinen.
2.yhdet pennut kattaa koko koiran kulut sen elinaikana ja ei tule kohtutulehduksiakaan niin herkasti,kun pennut tehnyt.
Eli harkittu ostos alusta saakka ja näyttelyissä käyn pakolliset jotta saa meriittiä eli ostajat tykkää,kun on papareissa näyttelysaavutuksia ja terveys tulokset hyvät.Niihin aina tuijottaa ostajat sanoitte mitä tahansa rotukoiraa ostaessaan.Samoin minäkin valitsin kennelin josta ostin koirani.
Ja rotukoirakin terve jos valitsee oikean rodun.Eipä ole vitään vikoja ollut,kuin hemmetin hullu lumihangessa:=)on täysin vanhaa tietoa! Nartun terveydelle ei ole hyötyä pennuttamisesta! Se on joku ihme vanha uskomus! Kysy eläinlääkäriltäsi.
Sen sijaan haittaa voi olla: narttu voi kuolla synnytykseen. Tai se joudutaan leikkamaan ja kuolee komplikaatioihin. Ei ehkä jaksa/pysty hoitamaan pentuja, jolloin sinä syötät ja kakatat ne tunnin välein.
Sekarotuisista (paperittomista) sen verran, että tuttavani osti sellaisen pennun, ja sillä oli niin vaikea lonkkavika, että lopetettiin 6kk:n ikäisenä:(
Sekarotuisten (paperittomien) tehtailija muuten ei ole kasvattaja. Kasvattaja on koulutukset käynyt ihminen, jolla on virallinen kennelnimi. Ärsyttävää kun pentutehtailijat käyttää itsestään kasvattaja-nimitystä, sitä he eivät todellakaan ole!
- enymmärrä
itse olen sitä mieltä että jos ei ole varaa ostaa koiraa, ei ole varaa pitääkkään sitä. syötetään sitten vaan jotain serti ja luppa paskaa ku se on niin halpaa...
onhan vanhemmat kuitenkin tutkittu että ovat terveitä?- 1+3
Joo kyllä se niin on, että tuskin tässä nyt on kyse siitä kummat on arvokkaampia omistajilleen seropit vai rotukoirat.. Mutta kyllä tuo aloitus viesti on ihan puhdasta tehtailua.. Ei siitä toiminnasta ole kenellekkään muulle hyötyä kuin tuon kultaisennoutajan omistajalle rahallinen hyöty.. Sekarotuisia koiranpentuja kyllä löytyy ihan lopetettavaksi asti ilman että niitä paperittomia koiria kenenkään kannataa muka köyhille tehdä.. Jos ihminen todella tahtoo koiran jolla on paperit niin silloin se säästää rahat koiraan ja sen hoitamiseen vaadittaviin asioihin.. Vastuuttomia ihmisiä ovat ne jotka paperittoman koiran ostavat sen takia että se on halvempi.. Jos on vastuullinen ja haluaa ehdottomasti sekaroituisen koiran niin käy jostain koiratarhalta sellaisen ottamassa ja antamassa jo olemassa olevalle koiralle kodin, eikä vaan kannusta tekemään tänne maailmaan yhtään enempää paperittomia koiria.. Ja mitä siihen terveyteen tulee niin ne paperittomat koiran pennut voivat tosiaankin olla ihan kuinka sairaista vanhemmista tahansa.. Sitä ei tuleva pennun ostaja voi mitenkään tietää.. Toisin kuin paperillisilla koira vanhemmilla on terveyteen liittyvät tutkimukset kunnossa!
- ...
1+3 kirjoitti:
Joo kyllä se niin on, että tuskin tässä nyt on kyse siitä kummat on arvokkaampia omistajilleen seropit vai rotukoirat.. Mutta kyllä tuo aloitus viesti on ihan puhdasta tehtailua.. Ei siitä toiminnasta ole kenellekkään muulle hyötyä kuin tuon kultaisennoutajan omistajalle rahallinen hyöty.. Sekarotuisia koiranpentuja kyllä löytyy ihan lopetettavaksi asti ilman että niitä paperittomia koiria kenenkään kannataa muka köyhille tehdä.. Jos ihminen todella tahtoo koiran jolla on paperit niin silloin se säästää rahat koiraan ja sen hoitamiseen vaadittaviin asioihin.. Vastuuttomia ihmisiä ovat ne jotka paperittoman koiran ostavat sen takia että se on halvempi.. Jos on vastuullinen ja haluaa ehdottomasti sekaroituisen koiran niin käy jostain koiratarhalta sellaisen ottamassa ja antamassa jo olemassa olevalle koiralle kodin, eikä vaan kannusta tekemään tänne maailmaan yhtään enempää paperittomia koiria.. Ja mitä siihen terveyteen tulee niin ne paperittomat koiran pennut voivat tosiaankin olla ihan kuinka sairaista vanhemmista tahansa.. Sitä ei tuleva pennun ostaja voi mitenkään tietää.. Toisin kuin paperillisilla koira vanhemmilla on terveyteen liittyvät tutkimukset kunnossa!
Tuossa ikivanhassa aloituksessa ei todellakaan ole kyseessä pentutehtailu. Hyvänen aika teitä kiihkoilijoita. Sitäpaitsi sekarotuisista on Suomessa valtava pula. Siksi niitä tuodaan ulkomailta valtavat määrät kysyntää täyttämään.
- ompa joo
... kirjoitti:
Tuossa ikivanhassa aloituksessa ei todellakaan ole kyseessä pentutehtailu. Hyvänen aika teitä kiihkoilijoita. Sitäpaitsi sekarotuisista on Suomessa valtava pula. Siksi niitä tuodaan ulkomailta valtavat määrät kysyntää täyttämään.
Tosi valtava pula onkin kun niitä riittää vaikka kuinka lopetettavaksi asti.
- ..-.
ompa joo kirjoitti:
Tosi valtava pula onkin kun niitä riittää vaikka kuinka lopetettavaksi asti.
Ai missä niitä riittää lopetettavaksi asti?
- ...hmm...
..-. kirjoitti:
Ai missä niitä riittää lopetettavaksi asti?
eipä noilla lemmikki palstoilla/kodittomien koirien palstoilla pahemmin rotukoiria näy mutta sekarotuisia vaikka millä mitalla
- ----
...hmm... kirjoitti:
eipä noilla lemmikki palstoilla/kodittomien koirien palstoilla pahemmin rotukoiria näy mutta sekarotuisia vaikka millä mitalla
Apulassa ainakin on enemmän rotukoiria kuin sekarotuisia. Mitä ovat kodittomien koirien palstat? Jos eläinsuojeluyhdistyksiä tarkoitat, niin eipä niissä paljon koiria ole ja nekin vähät isokokoisia tai ongelmakoiria. Pulaa siis on.
- dghg
---- kirjoitti:
Apulassa ainakin on enemmän rotukoiria kuin sekarotuisia. Mitä ovat kodittomien koirien palstat? Jos eläinsuojeluyhdistyksiä tarkoitat, niin eipä niissä paljon koiria ole ja nekin vähät isokokoisia tai ongelmakoiria. Pulaa siis on.
Pelastetaan koirat sivuilla mm on aika monta sivullista kodittomia koiria.. http://www.pelastetaankoirat.com/koirat2.html
Plus kun katsoo keltaisen pörssin ja muita myynti sivustoita niin täynnä sekarotuisia ja paperittomia koiria. - dsgd
dghg kirjoitti:
Pelastetaan koirat sivuilla mm on aika monta sivullista kodittomia koiria.. http://www.pelastetaankoirat.com/koirat2.html
Plus kun katsoo keltaisen pörssin ja muita myynti sivustoita niin täynnä sekarotuisia ja paperittomia koiria.niin ja enkä sitten ole sanonut että semmoisia rotukoiriakaan tarvitsisi enää niin hirveästi lisää pennuttaa joita on jo muutenkin vaikka millä mitalla.
- ---
dghg kirjoitti:
Plus kun katsoo keltaisen pörssin ja muita myynti sivustoita niin täynnä sekarotuisia ja paperittomia koiria.Niin, nuohan on juuri niitä ulkomaisia koiria, joita tuodaan Suomeen koska täällä on sekarotuisista pulaa.
Tietenkin Keltaisessa pörssissä on myytäviä koiria. Sehän on kanava jota kautta koiria myydään. Hyvänen aika, pitäähän koirien myynti-ilmoituksia nyt jossain olla. Onhan autojen myynti-ilmoituksiakin valtavat määrät, eikä autoista silti ylitarjontaa ole. - ehsyjeuk
--- kirjoitti:
Niin, nuohan on juuri niitä ulkomaisia koiria, joita tuodaan Suomeen koska täällä on sekarotuisista pulaa.
Tietenkin Keltaisessa pörssissä on myytäviä koiria. Sehän on kanava jota kautta koiria myydään. Hyvänen aika, pitäähän koirien myynti-ilmoituksia nyt jossain olla. Onhan autojen myynti-ilmoituksiakin valtavat määrät, eikä autoista silti ylitarjontaa ole.Niin mitä nyt kun katselee noita ilmoituksia esim. pelastetaan koirat sivulla niin jotkut koirat etsivät kotia siellä jopa kuukausia..
- ---
ehsyjeuk kirjoitti:
Niin mitä nyt kun katselee noita ilmoituksia esim. pelastetaan koirat sivulla niin jotkut koirat etsivät kotia siellä jopa kuukausia..
Niin valitettavasti sielläkin on sen tyyppisiä koiria, joille ei ole halukkaita ottajia. Suosittelen tutustumaan Espanjan löytökoirakantaan. Sieltä löytyy paljon myös pienikokoisia.
- Nanes
Kyllä tuo on tehtailua pahimmasta päästä!!!!!! :O Tollanen touhu täytyy ehdottomasti lopettaa!!!
- Nanes
Paperillisen koiran kanssa tiedät tasan tarkkaan sen taustatiedot,vanhempien ja sukulaisten terveydentilan. Ei tule mitään ikävää yllätystä. Itse omistan seropin,ja kuulin juuri että se kantaa perinnöllistä aivorappeuma-sairautta. Henkilö jolta pennun ostin on aivan sairas tehtailija,häntä ei kiinnosta mikään muu kuin raha. Tuskin on edes tietoinen että koirillaan on tollainen geeni jota ne periyttää.
Paperillisen koiran kun ottaa,niin se ei tarkoita sitä että sen kanssa pitäisi kilpailla missään. tiedät vaan lähtökohdat koirasi terveydestä. Paperittomilla se on arpapeliä,kun niiden vanhempia ei useinkaan ole tutkittu.
Seuraavaksi otan ehdottomasti paperillisen koiran,ei tule tälläistä shokkia!!!
- Samira52
Ei tietenkään ole tehtailua jos narttu astutetaan saman uroksen kanssa joka toinen vuosi. Ihan normaalia koirien astutus ja hintakin on ihan OK!!
- ihmetouhua....
Itse omistan sekarotusen ja puhdasrotusen ja jos joskus näille kahelle jotain ongelmia tulee niin se puhdasrotunen saa lähtöpassit. Sanoin saman myös koiran kasvattajalle ja hän ymmärsi oikein hyvin. Vaikka toinen koiristani on sekarotunen niin tiedän tasantarkkaan sen sukupuun. Molemmat vanhemmat on rekattuja.. Jotenka tiedän sekarotuisellani olevan "terve suku". Jotenka miks en silloin voisi ostaa tervettä sekarotuista? Varsinkin jos poika on 2 erirotuisen terveitten vanhempien rakkauden tuotos. sairaampaa se on,kun ihmiset pakottaa oman koiransa astutettavaksi. Olen kuullut tapauksista jossa narttu ei ole halukas,mutta uros on ja väkisin se narttu pidetään paikallaan,että uros voi astua sen.. Minun mielestä koirilla on ihan yhtä suuri oikeus "päättää" kenelle ne antaa ja kenelle ei :) sen ainakin tiedän,että omaa sekarotusta koiraani ei ole pakko astutuksella siitetty...
- "Aattelppa ite"
Oletko muuten ajatellut, jos koirasi vanhempien kasvattajat eivä olisi rekisteröineet koiriaan, mistä sinä tietäisit varmuudella koirasi taustan?
Toki sinulla niin kuin kaikilla muillakin on oikeus ostaa sekarotuinen koira, se ei ole laissa tokikaan kiellettyä.
- Ihmetteljiä
Hohhoijaa... Kinastelisitteko ihmiset ihan jossain muualla omilla nimillänne, vai hävettääkö niin paljon että täytyy olla anonyymi?
Itselläni on 2 sekarotuista koiraa, toinen 3 rodun mixaus ja toinen 5 rodun mixaus. Olen ns. köyhä koiran omistaja, koska olen vasta nuori opiskelia! Joka tapauksessa koirat rokotetaan, madotetaan, ruokitaan jne. säännöllisesti, nytkin ovat saaneet kaksi päivää juosta vapaana niin paljon kuin sielu sietää: aamusta iltaan! Yöksi on kopattu molemmat kainaloon nukkumaan. Olenko huono omistaja? Koska olen "köyhä"? Ei voi tavallinen ihminen ymmärtää...
Ja tätä näyttelyasiaa. Pienemmän koiran kanssa kierretään mahd. paljon mätsäreitä! Niistäkin koira saa sitä teidän haluamaanne kunniaa: yleensä kun niissä mätseissä liikkuu samoja ihmisiä kuten niissä teidän "oikeissa" näyttelyissä. :) Niin minä kuin myös koira tykkäämme kiertää näitä epävirallisia "kauneuskilpailuja", mutta minua ei kyllä harmita pätkän vertaa etten ole hankkinut jotakin tiettyä rotua ihan vain sen takia notta itse haluan sitä kunniaa kun koirani on niin kaunis ja menestynyt näyttelyissä!
Sekarotuisia minulla on aina ollut, ja sekarotuisia minulla tulee aina olemaan. Miksikö?
a) Ne ovat todistetusti terveempiä koska eivät ole sukurutsattuja
b) Ovat täysin omia yksilöitään ja aina erinäköisiä, toista läheskään samanlaista et löydä mistään, toisin kuin rotukoirien kanssa: kaikki niin saman kaltaisia.
c) Koskaan et voi tietää minkälaisen paketin saat, voit vain päätellä sitä koiran roduista ja mielestäni se on kiintoisaa.
d) Ne ovat tottakai halvempia, vaikka sen hoito kustantaa yhtä paljon kuin rotukoirankin hoito!
Ei, en väheksy rotukoiria sen enempää kuin muitakaan, mutta tämä on minun mielipiteeni sekarotuisesta ja puhdasrotuisesta. - 32
Koirapiireissä tuntuu olevan osa aika sekopäistä porukkaa.
Onneksi osa ymmärtää realiteetit....
Mitään koiraa ei tulisi pakkoastuttaa. Koirat eivät ole kuolemassa sukupuuttoon...
Pakkoastutuksessa avustaa toisen elävän olennon raiskaamista.
Hyväksyttekö ihmisen raiskauksen jos hyväksytte eläimen sellaisen?
Ketjusta on poistettu 79 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822