Pelastuuko sydämen uskolla ja suun tunnustuksella?

LuterilaisestaOpista

Mitä sanot?
Vai onko kastekin välttämätön pelastumiseen?

24

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensin usko,,,,usko pelastaa,,,kaste ei pelas

      • LuterilaisestaOpista

        Jos uskoo, mutta ei tunnusta Jeesusta suullaan, vaan kieltää hänet, niin riittääkö usko pelastamaan - sinun mielestäsi?


      • Henok

        9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

        -Syntinen joka Rukoilee Jumalaa pelastaakseen hänet, tunnustaa Jeesuksen Herraksi, uskoen sydämessään että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt.
        Sellaiset kuten aksu heitetään keittiövettä täynnä olevan kastealtaan mukana ulos pelastettujen joukosta, koska ei usko Jumalan asetuksiin. Ei hyvä aksu. Mitä ne uudestikastettujen edessä kertomasi lorut auta ne eivät vanhurskauta.


    • Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi. Mark 1:4

      Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen. Apt 19:4
      On välttämätön syntien anteeksi saamiseksi.
      pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla. Ef 5:26
      Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Joh 3:5 siinä on se avain sana jumalan valtakuntaan pääsemiseksi. Uudesti syntyminen ylhäältä.

      • Henok

        Johanneksen kasteessa luvataan synnit anteeksi Jeesuksen kasteessa synnit annetaan anteeksi. HUOM!


      • LuterilaisestaOpista

        Eli sinä väität, että Paavali puhui omiaan, kuulija4?
        Sinun mielestäsi tämä ei pidäkään paikkaansa:
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut."


      • Henok kirjoitti:

        Johanneksen kasteessa luvataan synnit anteeksi Jeesuksen kasteessa synnit annetaan anteeksi. HUOM!

        Jeesus kastaa hengellä ja tulella.


      • LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Eli sinä väität, että Paavali puhui omiaan, kuulija4?
        Sinun mielestäsi tämä ei pidäkään paikkaansa:
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut."

        Paavali puhuu vain mitä on saanut puhuttavaksi,ei omiaan puhu,hän apostoleista viimeinen.


      • Henok
        kuulija4 kirjoitti:

        Jeesus kastaa hengellä ja tulella.

        Kyllä tarvitaan molempia henkeä ja tulta. Henki auttaa kestämään kun uskova joutuu tuleen ja veteen. Suurin osa haluaa kulkea kukkasten päällä kitara kainalossa ja pullo povessa.


      • LuterilaisestaOpista
        kuulija4 kirjoitti:

        Paavali puhuu vain mitä on saanut puhuttavaksi,ei omiaan puhu,hän apostoleista viimeinen.

        Aivan, mutta jos Paavali sanoo uskon ja suun tunnustuksen pelastavan, mutta sinä sanot, että niiden lisäksi tarvittaisiin vielä kastekin, niin silloinhan sinä annat ymmärtää, ettei Paavalin sanoma asia pidäkään paikkaansa. Eikö?

        Vai olisiko niin, että kaste vastaa suun tunnustusta?
        Eli usko ja suun tunnustus pelastavat aivan niin kuin Paavali sanoo.
        Ja myös usko ja kaste pelastavat aivan niin kuin Jeesus sanoo (Mark.16:16). Nimittäin sellaisessa tapauksessa, missä evankeliumin ensimmäisen kerran kuullut ja uskonut TUNNUSTAA uskonsa ottamalla kasteen? Eli käytännössä usko ja tunnustus pelastavat molemmissa tapauksissa.

        Eikö näinkin voi nähdä?


      • LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Aivan, mutta jos Paavali sanoo uskon ja suun tunnustuksen pelastavan, mutta sinä sanot, että niiden lisäksi tarvittaisiin vielä kastekin, niin silloinhan sinä annat ymmärtää, ettei Paavalin sanoma asia pidäkään paikkaansa. Eikö?

        Vai olisiko niin, että kaste vastaa suun tunnustusta?
        Eli usko ja suun tunnustus pelastavat aivan niin kuin Paavali sanoo.
        Ja myös usko ja kaste pelastavat aivan niin kuin Jeesus sanoo (Mark.16:16). Nimittäin sellaisessa tapauksessa, missä evankeliumin ensimmäisen kerran kuullut ja uskonut TUNNUSTAA uskonsa ottamalla kasteen? Eli käytännössä usko ja tunnustus pelastavat molemmissa tapauksissa.

        Eikö näinkin voi nähdä?

        Niinhänse menee. Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Room 10:9


    • Kastettu

      Huomatkaa, että ko. Room. 10:9. on kirjoitettu uskoon tulleille, jotka oli kastettu uskoon tulonsa jälkeen. Room. 6.

      • LuterilaisestaOpista

        Totta tietysti. Teksti on todella kirjoitettu uskoontulleille.
        Eli ajatteletko siis, että kaste kuitenkin tarvitaan pelastukseen?


    • Kastettu

      Kaste kuuluu kaikille pelastuneille. Apt. 10:44-48.

      • LuterilaisestaOpista

        Aivan. Niin kuuluu. Monet tosin lähtevät siitä, että kun heidät on kastettu vauvoina, niin se riittää. Voi tietysti kysyä, että riittää mihin? Ja voi kysyä, että uskovatko he sen lapsikasteen jotenkin vaikuttavan heidän pelastumiseensa?
        Jos ajatellaan, että usko ja kaste pelastavat. Jeesuksen mukaan.
        Ja usko ja tunnustus pelastavat myös. Paavalin mukaan.

        Ja jos näistä voi päätellä, että kaste ja tunnustus Raamatussa vastaavat vaikutukseltaan toisiaan, niin mikä merkitys on vauvan kastamisella, koska vauva ei tunnusta uskoaan? Ei sillä kasteella. Eikä tietysti suullansakaan.
        Tätä mietin.


      • Henok

        Kaste kuuluu kaikille jotka ymmärtävät apostolisen saarnan että uskon ja kasteen kautta tullaan Jumalan pelastamaksi, muuta mahdollisuutta kun ei ole. Uudestikastetut koettavat parhaansa mukaan jäljitellä uskoontuloa. Silmät kiinni odotetaan jotain mitä sitten kutsuvat kokemukseksi.
        Heillä on vain usko lahkon oppiin ja ne jotka eivät tunnusta olevan eksyneet lahkoon heille ei aukene taivaan ovi.
        Uudesti kaste on sisällöltään yhtä tyhjä kuin uudesti kastetut uskonsa kanssa.


      • LuterilaisestaOpista

        Henok: "...uskon ja kasteen kautta tullaan Jumalan pelastamaksi, muuta mahdollisuutta kun ei ole."

        Asia selvä, Henok. Sinä sanot, että sydämen uskolla ja suun tunnustuksella ei pelastu. Teit kantasi selväksi. Kiitos.


      • Henok
        LuterilaisestaOpista kirjoitti:

        Henok: "...uskon ja kasteen kautta tullaan Jumalan pelastamaksi, muuta mahdollisuutta kun ei ole."

        Asia selvä, Henok. Sinä sanot, että sydämen uskolla ja suun tunnustuksella ei pelastu. Teit kantasi selväksi. Kiitos.

        Tunnusta sinä vain lahkolaisten edessä uskostasi. Eihän se ole muuta kuin tunnustat että olet valinnut jonkun lahkon, jota pidät oikeana.
        Usko kyllä vanhurskauttaa, mutta jos tunnustusta ei ala kuulumaan, että ihmiset sen tietäisivät on usko kuollutta. Idiootti käsittää että tunnustaminen pitää suorittaa lahkolaisten edessä. Siis joiden seuraan olet liittynyt.Ei se että vakuutat näiden kuullen olevan uskossa merkitse vielä mitään. Teot näyttävät uskotko ja seuraatko ihmisiä vai Jeesusta. Menehän siitä tunnustamaan uskoa maailman ihmisille varsinkin sinne missä on herodes poikineen. Helluntailaiset ainakin meillä päin eivät puhu eivätkä pukahda jumalattomille mitään. Eivät ne luterilaiset uskoon tulleetkaan pahemmin puhu koska eivät halua kantaa ristiänsä joka päivä ja seurata Herraa.
        Huomautan että on heikkoja uskossa olevia jotka eivät osaa kertoa ihmisille niin kuin haluaisivat. He keskittyvät siihen että pelastuisivat siinä uskossa mikä heillä on ja toimivat niillä vähillä lahjoilla joita heillä on matkantekkoon. Näitä lampaita potkitaan ja sysätään ne sivummalle.


      • LuterilaisestaOpista
        Henok kirjoitti:

        Tunnusta sinä vain lahkolaisten edessä uskostasi. Eihän se ole muuta kuin tunnustat että olet valinnut jonkun lahkon, jota pidät oikeana.
        Usko kyllä vanhurskauttaa, mutta jos tunnustusta ei ala kuulumaan, että ihmiset sen tietäisivät on usko kuollutta. Idiootti käsittää että tunnustaminen pitää suorittaa lahkolaisten edessä. Siis joiden seuraan olet liittynyt.Ei se että vakuutat näiden kuullen olevan uskossa merkitse vielä mitään. Teot näyttävät uskotko ja seuraatko ihmisiä vai Jeesusta. Menehän siitä tunnustamaan uskoa maailman ihmisille varsinkin sinne missä on herodes poikineen. Helluntailaiset ainakin meillä päin eivät puhu eivätkä pukahda jumalattomille mitään. Eivät ne luterilaiset uskoon tulleetkaan pahemmin puhu koska eivät halua kantaa ristiänsä joka päivä ja seurata Herraa.
        Huomautan että on heikkoja uskossa olevia jotka eivät osaa kertoa ihmisille niin kuin haluaisivat. He keskittyvät siihen että pelastuisivat siinä uskossa mikä heillä on ja toimivat niillä vähillä lahjoilla joita heillä on matkantekkoon. Näitä lampaita potkitaan ja sysätään ne sivummalle.

        En minä ole millään tavalla rajannut kenen edessä pitäisi tunnustaa, lahkolaisten tms.
        Jeesus lupasi tunnustaa Isänsä edessä sen, joka tunnustaa hänet IHMISTEN edessä.
        Ei ole muita rajauksia.


      • Henok

        Väärin. Et sinä voi nähdä sydämeen kuten kaikki lahkolaiset väittävät. Saatana myös väittää näkevänsä sydämen salaisuuksiin, tosin onhan sillä kyllä tarkka näkö, mutta valehtelee yhtä paljon kuin opettamansa helluntailaiset.

        -Kaste ei kuulu(lahkosuorituksena)ihmiselle vaan ne jotka uskovat apostolis-lutherilaiseen saarnaan ja ottavat Jumalan ja Hänen sanansa vastaan, heidät apostolit kastoivat ja siinä myräkässä simon noitakin sai kasteen joka ei todistanut mistään uudestisyntymisestä. Ne jotka uskovat kasteen olevan pelastuksen lähde heidät kastetaan ja heidän perhekuntansa.

        -Tunnustaa hänet ihmisten edessä ei ole sitä kuten idiootti väittää että vain helluntailaiset ovat ihmisiä ja heille pitää tunnustaa.
        Minä tunnustan että uudestikastajat ovat isästä perkeleestä niin kauan kunnes parannuksen kautta myöntävät menneen nenästä vedettyinä lahkoon joka ei ole Jumalasta.


      • olenvaikuttunut
        Henok kirjoitti:

        Väärin. Et sinä voi nähdä sydämeen kuten kaikki lahkolaiset väittävät. Saatana myös väittää näkevänsä sydämen salaisuuksiin, tosin onhan sillä kyllä tarkka näkö, mutta valehtelee yhtä paljon kuin opettamansa helluntailaiset.

        -Kaste ei kuulu(lahkosuorituksena)ihmiselle vaan ne jotka uskovat apostolis-lutherilaiseen saarnaan ja ottavat Jumalan ja Hänen sanansa vastaan, heidät apostolit kastoivat ja siinä myräkässä simon noitakin sai kasteen joka ei todistanut mistään uudestisyntymisestä. Ne jotka uskovat kasteen olevan pelastuksen lähde heidät kastetaan ja heidän perhekuntansa.

        -Tunnustaa hänet ihmisten edessä ei ole sitä kuten idiootti väittää että vain helluntailaiset ovat ihmisiä ja heille pitää tunnustaa.
        Minä tunnustan että uudestikastajat ovat isästä perkeleestä niin kauan kunnes parannuksen kautta myöntävät menneen nenästä vedettyinä lahkoon joka ei ole Jumalasta.

        Tuollainen rakkaudellisuus ja sävyisyys varmasti riittävät voittamaan kaikki "harhaantuneet" takaisin "oikealle tielle", vaikka argumentoinnissa ehkä olisikin hieman kehittämisen varaa. Wau! ;)


      • hyvinnokkii
        olenvaikuttunut kirjoitti:

        Tuollainen rakkaudellisuus ja sävyisyys varmasti riittävät voittamaan kaikki "harhaantuneet" takaisin "oikealle tielle", vaikka argumentoinnissa ehkä olisikin hieman kehittämisen varaa. Wau! ;)

        Eiköhän nuo eenokin sairaat viestit avaa monen epäilevän ja kyselevän silmiä näkemään, mihin tuo "kasteen armoon pakottaminen" on johtanut.

        Eenokin kohdalla pätee viisaus, että "sydämen kyllyydestä suu puhuu", eli kun hänen sydämensä on täynnä noita perkeleitä, niin uloshan ne sieltä tulevat tavalla tai toisella.


    • Hei!

      Kysymys on hiukan kaksijakoinen, voitaisiinko Jumalan Hengen ja yksilöpersoonan välistä kanssakäymistä rajoittaa kasteasialla?

      Kaste kuuluu siihen Raamatullisen käytännön esimerkkiin vakiona Raamatun esimerkinä kun ihminen vihkiytyy Herran omaksi.

      Jos joku asettaisi ihmisen ja Jumalan suhteeseen Hengessä ihmispersoonanana rajoitusta toiselle tai kolmannelle persoonalle, niin olisi aika uskalias.

      On itse sisäistettävä asia- Jumalan seurassa aina kaikessa käsityksessä oikeasta ja väärästä. Jumala ei vilpittömyyttä katso ylen vaan vaatii ensisijaisesti vilpittömyyttä- ja tässä on ihmisen oma rajoitettu ymmärrys aina ratkaisevassa asemassa oikeudenmukaisen tuomarin edessä; Luuk 12:47-48.
      Jumala on luvannut oman Henkensä avuksi ja voimaksi uskonelämässä; Hebr 8:10, 12:12-18.

      Uskonelämässä Jeesus Kristus, Isä Luoja, Pyhä Henki kulkevat ihmiselle annetussa ilmoituksessa aina yhtä mieltä ja yhdessä kaikessa suhtautumisessa yksilöpersoonaan. Minun nähdäkseni harhan rajojen asiat voi etsiä seuraavien jakeiden arvoista; Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14, Ef 2:1-10, Kol 1:12-23.
      Juimaluuden ymmärryksen täydestä' ymmärryksestä ihminen saa Hengen avulla riittävän käsityksen vilpittömässä uskossa. Ei voida vaatia että jokaisen pitäisi osata selittää koko jumaluuden persoonien syvin olemus. Joh 4:8 riittää, ja Raamatun evankeliumin Kristus mission uskonto Herrassa Jeesuksessa perlastusopin perusteet piisaa. Jokaisen ei tarvitse olla Raamatun selittäjä. Pelastusoppi Jeesuksessa ei ole kenellekään liian vaikea.

      Kasteasiassa omantunnon ratkaisuun pääsee lukemalla Raamatusta kasteeseen liittyvää. Kasteesta on Raamatullinen esimerkki eikä mikään kirkko tai seurakunta ota kastamattomia jäseneksi. -Ei isot kirkotkaan-.
      Olen kirjoittanut aiheesta enemmän;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/6

      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija


      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Puheita.kuunnellen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      255
      4581
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      131
      2993
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2762
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1740
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1594
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      24
      1485
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      206
      1103
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1099
    Aihe