ostaisi tietokoneen Afrikassa härkien ajajille.
Ministeri Lotto Laasonen yrittää saada nimeään koululaitoksen kehittäjien luetteloon.
Katsoin tässä eräänä aamuna telkusta, kun esiteltiin hanketta nimeltä "koodaus" alakoulujen matematiikan osaamisen kohottamistoimenpiteenä. Ei pahemmin voi metsään mennä.
Luulenpa, että tämän hankkeen piirissä ei todellakaan tiedetä, mitä koodaus tarkoittaa. Se ei ole sormella kuvien raahausta tabletin näytöllä.
Mutta vakavampaa on se, että tähän harrasteluun käytetään koulujen aikaa ja näin varsinaisen matematiikan opetukselta se on pois. Kuitenkin sanotaan, että matematiikan osaaminen on heikentynyt. "Koodaus" on väärä ja tyhjänpäiväinen lääke tähän vaivaan.
Matematiikan tunteja täytyy lisätä ja opettajien paneutua asiaansa esim. opettamalla sanallisia matematiikan tehtäviä. Näitä lapsemme eivät osaa ja kuitenkin elämässä juuri näitä taitoja tarvitaan. - Kuinka moni lapsi osaa laskea, paljonko pitää saada tietystä setelistä takaisin kassalla kun ostokset vähennetään. Ilman kassakuittia. Kuinka monta prosenttia jokin asia on kokonaismäärästä, jne.
Jos kouluissamme halutaan opettaa tietojenkäsittelyä, tapahtukoon se ylä-asteen viimeisillä luokilla, kun matematiikka on hallussa. Ja sittenkin opetettakoon oikeaa ohjelmointia, jota ammattilaiset koodaukseksi kutsuvat. Jonkun OHJELMOINTIKIELEN osaaminen on kiva taito, joskin ilman sitä tulee ihan hyvin toimeen. - Eihän autolla ajamiseenkaan tarvitse mekaanikon tutkintoja suorittaa.
Lopuksi yllä mainitussa ohjelmassa haastateltu opettaja totesi, että "koodaaminen" erottaa ihmiset siten, että jos osaa niin kuuluu niihin, jotka menestyvät ja jos ei, niin kuuluu sitten niihin jotka eivät menesty.
Eli kokoomus on keksinyt uuden lasten lajitteluperusteen. Tulee mieleen natsiajat ...
Alakoulun "koodaus" on samaa kuin
19
54
Vastaukset
- Nollayksi
Voitaisiin aloittaa esimerkiksi sillä, että yläkouluun mennessä kaikki lapset osaisivat peruslaskutoimitukset ja kertotaulun. (Ei ole nykyään niin sanottu) Sitten olisi hyvä, että lukiossa tai ammattiin johtavissa kouluissa ei tarvitsisi antaa "tukiopetusta" matematiikasta yläkoulun asioista, että päästäisiin heti itse asiaan. Lisäksi olisi hyvä, että koulutaipaleella lapset oppisivat lukemaan niin, että ymmärtäisivät lukemansa. Kohtuullisesta kirjoitustaidostakaan ei olisi haittaa. Nykykaahotus rapauttaa koulumme.
- Oikee_libertaari
"Voitaisiin aloittaa esimerkiksi sillä, että yläkouluun mennessä kaikki lapset osaisivat peruslaskutoimitukset ja kertotaulun. (Ei ole nykyään niin sanottu)"
Pitkän uran USA:ssa opettajana tehnyt John Taylor Gatto, kotiopetuksen puolestapuhuja, mainitsee kirjassaan "Dumbing us down" että perusaritmetiikan, lukemisen ja kirjoittamisen voi opettaa ihmiselle noin sadassa tunnissa. Jos näihin siis käytettäisiin 5h per päivä, siihen menisi vain alle kaksi viikkoa.
Gatton mukaan oppilaan kuitenkin on oltava halukas oppimaan. Juuri tämä on peruskoulun pulmana. Pakko ei tee halukkaita oppijoita.
Muuten muistelen, että alkuperäinen idea "koodauksen" opettamiseen koulussa olisi tullut Krista Kiurulta sosdemeilta tämän ollessa opetusministerinä. - eesti_eli_viro
Oikee_libertaari kirjoitti:
"Voitaisiin aloittaa esimerkiksi sillä, että yläkouluun mennessä kaikki lapset osaisivat peruslaskutoimitukset ja kertotaulun. (Ei ole nykyään niin sanottu)"
Pitkän uran USA:ssa opettajana tehnyt John Taylor Gatto, kotiopetuksen puolestapuhuja, mainitsee kirjassaan "Dumbing us down" että perusaritmetiikan, lukemisen ja kirjoittamisen voi opettaa ihmiselle noin sadassa tunnissa. Jos näihin siis käytettäisiin 5h per päivä, siihen menisi vain alle kaksi viikkoa.
Gatton mukaan oppilaan kuitenkin on oltava halukas oppimaan. Juuri tämä on peruskoulun pulmana. Pakko ei tee halukkaita oppijoita.
Muuten muistelen, että alkuperäinen idea "koodauksen" opettamiseen koulussa olisi tullut Krista Kiurulta sosdemeilta tämän ollessa opetusministerinä.Kyllä idea on tullut Virosta, kun siellä on kovasti edetty tällä saralla. Siellä puhutaan "koodaamisesta".
- Jombenbestisjohtaja
Olet täsmälleen oikeassa. Vauhti on liian kova ja sen myötä myös vauhtisokeus.
Alakoulussa pitäisi opetella perusasiat kantapään kautta, täysin ilman teknisiä apuvälineitä.- dvdsvsdvvvsdv
Ei tarvitse olla hyvä matematiikassa oppiakseen ohjelmointia. Tiettyä loogista ajattelukykyä vaaditaan, mutta ei välttämättä matematiikan taitoja.
- Jombenbestisjohtaja
dvdsvsdvvvsdv kirjoitti:
Ei tarvitse olla hyvä matematiikassa oppiakseen ohjelmointia. Tiettyä loogista ajattelukykyä vaaditaan, mutta ei välttämättä matematiikan taitoja.
Ajattelemaan oppimisen pitäisi olla alakoulun perusopetuksen tärkeimpiä periaatteita!
- Oikee_libertaari
dvdsvsdvvvsdv kirjoitti:
Ei tarvitse olla hyvä matematiikassa oppiakseen ohjelmointia. Tiettyä loogista ajattelukykyä vaaditaan, mutta ei välttämättä matematiikan taitoja.
Kristillisten Sauli Ahvenjärvi, itse tekniikan tohtori, tyrmää ajatuksen koodauksesta kaikille
http://sauliahvenjarvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/204658-koodausta-kaikille-lapsille-nyt-hoynaytetaan-ja-kunnolla
Ahvenjärvi tyrmää ajatuksen koodaamisen opettamisesta, koska se ei ole jokamiehen taito. Hän on mielestäni tässä oikeassa. Koodaaminen pitäisi jättää erikoistumisopintoihin yliopistoissa ja ammattikorkeissa. Sen sisällyttäminen on vain ylimääräistä krääsää jo muutenkin tarpeettoman laajassa aiheiden kirjossa peruskoulussa.
Olen itse hahmotellut, että peruskoulun ja lukion voisi yhdistää kolmivuotiseksi kouluksi, josta sitten jatketaan ammatillisiin opintoihin. Tämä ei ole niin radikaali ehdotus kuin miltä se vaikuttaa, sillä yläaste ja lukio ovat pitkälti vanhan kertausta. Edelleen peruskoulun koko sisältö on mahdollista opettaa varttuneemmille kahdessa vuodessa ja sisällössä nykyisellään on paljon turhaa yleissivistystä, jonka saisi helpommin kirjastosta. - Oikee_libertaari
Jombenbestisjohtaja kirjoitti:
Ajattelemaan oppimisen pitäisi olla alakoulun perusopetuksen tärkeimpiä periaatteita!
Ei tule tapahtumaan nykymuotoisessa koulussa. Kirjassaan "Dumbing us down" amerikkalainen pitkän linjan opettajaveteraani ja kotikoulujen puoltaja John Taylor Gatto sanoo, että viides opettajan oppitunti oppilaalle on "älyllinen riippuvuus".
"Hyvät oppilaat odottavat opettajan kertovan heille mitä tehdä."
Myöhemmin Gatto kuvailee mitä tapahtuisi, jos tuota periaatetta ei noudatettaisi. Sosiaalipalvelut eivät todennäköisesti selviäisi (käyttäjien puutteessa), television sijaan ihmiset etsisivät muita, järkevämpiä ajankuluja. Erilaiset terapeutit olisivat pulassa kun psyykkiset invalidit katoaisivat jne. Gatto päättää tämän osion:
"Olemme rakentaneet [nykykoulussa] elämäntavan, joka riippuu siitä että ihmiset tekevät mitä käsketään, koska he itse eivät tiedä miten käskeä itsensä tekemään."
Gatton mukaan tämä on yksi suurimmista hänen tarjoamistaan opetuksista koskien julkista koulujärjestelmää.
- PIfast
Opetetaanko siellä koulussa enää mitään hyödyllistä?
Toki ohjelmointiputka sivustolta ja esim. pythonilla voi aloittaa.
Kaikkia ei vain kiinnosta ja onko se edes tarpeen kun rivikoodaajia on jo liikaa.
Pääasiallinen tuote on loogiset ohjelmointivirheet. - alakoulundiledantti
JOO
- hehheediledantti
Ei luokaopettaja osaa ohjelmointia
- laasonen_pysyköön_lestis
Alakoululaisilla on usein ongelmia sanallisten tehtävien suorittamisessa. Tähän ongelmaan tulisi tarttua ja lisätä harjoituksia.
Myös prosenttilaskun kaavat olisi hallita peruskoulun päättyessä. Näistä taidoista olisi hyötyä koko elämän ajan, työskentelisipä ihminen missä ammatissa hyvänsä tai ilman ammattiakin.
Turhiin ohjelmointiopintoihin turhautuu vain kallisarvoista aikaa, hyötyä ei ole lainkaan. - listua
Kukku
- erseestä
Kokomuksen politika on
- takapiha
Oli
- eijaksakeksiänimimerkkiä
minä olen ymmärtänyt että "koodaaminen" alakoululuokilla on lähinnä ihan sitä perus matematiikkaa ja lukujonoja ja serjoja piilotettuna pelien ja "koodaamisen" alle. Ipanat luulevat pelaavansa pelejä ja tekevänsä jotain siistiä tietokonejuttuja, mutta itseasiassa tekevät ihan sitä samaa kuin ennenkin: lukujonoja ja sarjoja.
Virheellisestä nimeämisestä voi siis olla kyse, mutta eikö ole parempi että ne tumpelot jotka ei muuten matematiikasta innostu, innostuvat sitten "koodaamaan", vaikka ne ovatkin tässä yhteydessä yksi ja sama asia. - kertotauluulkoaeiopeta
"Koodaaminen" tässä yhteydessä vain opettaa lapsia luokittelemaan ja järjestelemään asioita ja hahmottamaan miten toiminta ja kokonaisuus puretaan syy-seuraus suhteisiin. Ihan hyvä taito vaikkei jatkaisi isompana ohjelmoijaksi.
Sanalliset tehtävät sorsivat maahanmuuttajia joiden kielitaito on huonompi. - Intti_Ranne_1000
Lapsonen on hyvä esimerkki niistä vaaroista, joita aiheutuu yhteiskunnan toiminnalle kun ministeripestejä jaetaan sen mukaan miten lähellä ehdokas on pääministeriä ja siitä piittaamatta, mitä etua ehdokas lähipiireineen nettoaa nimityksestä:
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/sg-l_sidonnaisuusimoitus-37329 - NauranKippurassa
Tätä se on, kun opetusministeriön humanistinaiset innostuvat asiasta, jota eivät tunne. Tietojenkäsittely oli aikoinaan yksi matematiikan haara. Jos lapsi ei osaa laskea kunnolla edes kertotaulua, niin mitenhän se taitaa edes yksinkertaisten silmukoiden tekemisen?
Yksi vanhempi opettajatätönen kertoi televisiossa silmät kiihkosta kiiluen, miten ala-asteella opetetaan algoritmeja. Sitä sepustusta kun kuunteli, niin ei tiennyt, olisiko nauranut vaiko itkenyt. Kannattaisiko säästää ne rahkeet sinne kasvatustieteisiin ja jättää aihealue sellaisille, jotka asiasta jotain tietävätkin? Yläasteella ja lukiossa kaikki tietotekniikan opettajat olivat matemaattis-luonnontieteellisestä valmistuneita.
Fakta on, että Suomen matematiikan ja luonnontieteiden opetuksesta on leikattu ja leikataan edelleen lisää kansainvälistymisen, arvokasvatuksen, kielien ja luonnonsuojelun nimissä. Kaikki mukavan pehmeitä naisia kiinnostavia human interest- aiheita, joten ei tarvitse ihmetellä, miksi suomalainen peruskoulu sorsii poikia.
Noilla eväillä niitä "koodareita" ei todellakaan synny. Seuraavaksi varmaankin humanistinaiset opettavat pantomiinilla prosenttilaskua oppilaille... ja sitten ihmetellään jälleen, miksi Suomen sijoitus PISA-testissä laskee. Pääasia, että naiset saavat puhdetta, mistä maksetaan oikeaa palkkaa. Ilmankos ajankäyttö muuttuu peruskoulussa puuhasteluksi ja koulu näyttää etenevässä määrin "päivähoidolta" eikä opettamiselta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1406033- 333665
Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak251945Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O181939Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.251758Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta751611Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt161532Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?121430Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni181428Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi251341