Tästä ei mamutusyle kerro?

yleohjelmatästä

"ILMIÖ Valtuutetut peräänkuuluttavat valistusta. Useat naiset kertovat ahdistelusta.


Vantaan vastaanottokeskusten turvapaikanhakijoista koostuvat miesporukat herättävät turvattomuutta Aviapoliksessa. Kaupunginvaltuutettu Maija Hurri (kd.) toi asukkaiden huolen esille hiljan valtuustoinfossa.

– Olen kuullut useilta kuntalaisilta, että Aviapoliksessa ollaan huolissaan alaikäisistä tytöistä. Vanhemmat eivät enää uskalla laskea heitä yksin Jumboon, koska siellä miesjoukot ovat heitä piirittäneet ja jututtaneet. Vanhemmat pelkäävät, että jotain ikävää voi sattua.

Hurrin tiedossa ei ole, että tyttöihin olisi käyty käsiksi. Seudulla liikkuvat miesjoukot aiheuttavat kuitenkin pelkoa.

– On tehtävä jotain, jottei ikäviä yhteentörmäyksiä tapahdu kantaväestön kanssa. Turvapaikanhakijoita on valistettava kulttuuristamme ja tasa-arvosta.

Aviapolis – Asukkaiden alue -Facebook-ryhmää ylläpitävä valtuutettu Jaana Huhta (vihr.) kertoo, että aihe on nostattanut netissä osin yliampuvaa keskustelua. Hänestä kantaväestöllekin tulisi antaa valistusta turvapaikanhakijoista ja eri tahojen yhteistyötä pitäisi lisätä tilanteen rauhoittamiseksi.

– Kotouttaminen on kaikkien yhteinen asia. Jos turvapaikanhakijat kohtaavat vain inhoa, kynnys toimia ikävällä tavalla madaltuu.

Nimettömänä pysyttelevä asukas kertoo, että ilmassa on suoranaista hysteriaa. Hänen mukaansa kansalaiset ovat vakavissaan perustamassa kodinturvajoukkoja naisten ja lasten turvaksi ja järjestämässä tytöille itsepuolustuskursseja. Asukkaan mukaan lukuisat, usein alaikäiset, naiset ovat kertoneet netissä kokeneensa ahdistelua.

– On kourittu, huudeltu, ahdisteltu sanallisesti. Jotkut kertovat, että heitä on seurattu Jumbossa miesporukalla ja kaupassa on ehdoteltu. Itseäni on videokuvattu ulkona.



Pelottavatko turvapaikanhakijat?




Kyllä



84% (2077 ääntä)


Ei



19% (466 ääntä)

Ääniä yhteensä: 2477


Jumbossa on lisätty valvontaa

◾Jumbossa on lisätty järjestyksenvalvontaa turvapaikanhakijoiden takia.

◾– Olemme halunneet rauhoittaa tilannetta lisäämällä turvahenkilöstön näkyvyyttä, sanoo kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro .

◾Lehtoaro kertoo, että muutamat naisasiakkaat ovat antaneet palautetta Jumbolle siitä, että he ovat kokeneet siellä turvattomuutta miesporukoiden vuoksi.

◾– Naisia on tuijoteltu ja seurattu. Sekin on voinut lisätä turvattomuutta, ettei osapuolilla ole yhteistä kieltä.

◾Johtajan mukaan turvapaikanhakijat voivat viettää Jumbossa aikaa kuten muutkin."
Vantaan Sanomat

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätkäätollot

      Unelmahötön rinnalla on realusmi!

    • riittoisuus

      mamuja riittää vielä vuosiksi

    • ässätollot

      Ei heitetä arvioita kuntaveron noususta? Vain satuhöttöä?

    • uppista9

      up.........

    • Voiyle

      Mamuyle ja rättipäät johtaa!

    • Uimiset

      uimahalleissa ainakin loppu. Niitä käkkäräpäitä kun roikkuu altaiden reunalla tuijottelemassa, ja itseään hinkkaamassa.
      Eivät edes ole suihkussa käyneet ennen veteen tuloa, ja valvojatkaan eivät ilmeisesti uskalla puuttua asiaan.
      Sekin epäilyttää että mitähän tauteja niillä voi olla? Jotain mitä täällä ei lääketiede osaa edes etsiä, saatikka hoitaa sairauden syyn puuttuessa.

    • Ylekatkerana

      Nyt joutuu mamurusyle joutuu kertomaan pikakäännytyksestä!

    • Ylemöllit

      Keksi natoyle sadun? Natotuo rikkautta, vaikka se tuhoaisi Suomen!

      • mahoton100

        voe mahoton


    • Anonyymi

      Onneksi mamuja on valistettu. Minä nuorena naisena ulkoiluta yöaikaan klo 23 koiraani, eikä kukaan mies ahdistele. Korkeintaan rapsuttavat koiraani, jos koira heitä ensiksi lähestyy. Hyvin on oppi mennyt perille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe