Edistystä...

25

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • greencardilla

      Minusta tämä ei ole hyvä juttu, jos miettii noita fundismiehiä, jotka pistävät ns. kefale-struktuurin mukaiseen oordinkiin vaimon eli mies on vaimon pää ja Kristus miehen pää. Ja seurakuntayhteisö sitten pahimmillaan LHPK, josta puhdasoppisuuden demonista ei päästetä, ja nyt sitten vaimo ei voisi lapsiparkaa laittaa terveempään uskonyhteisöön.

      Te uskonnottomat ette hiffaa ihan kaikkea. Mutta kerro sinä, miksi tämä on sinusta edistystä.

      • Fundis.on.fundis

        Noi fundismiehet toimii jo nyt kertomallasi tavalla, joten heidän kohdallaan tämä laki ei muuta mitään.


      • greencardilla
        Fundis.on.fundis kirjoitti:

        Noi fundismiehet toimii jo nyt kertomallasi tavalla, joten heidän kohdallaan tämä laki ei muuta mitään.

        Kyllä vaan muuttaa. Nyt äiti voi olla Suomen ev.lut. kirkossa ja mies sekä evl:ssä että LHPK:ssa ja vieläpä lisäksi samalla SLEY:ssä. Nämä eivät (SLEY ja LHPK) hyväksy naisten pappeuttakaan. Nyt äiti voi vielä laittaa lapsen omaan terveeseen evl:ään. Pahimmillaanhan lapsi joutuu Moskovan patriarkaattiin Kirillin alle kuuluvaksi.

        Eli kertooka nyt se edistys.


      • greencardilla

        Tai muslimi.


      • tuskin.muuttuu
        greencardilla kirjoitti:

        Kyllä vaan muuttaa. Nyt äiti voi olla Suomen ev.lut. kirkossa ja mies sekä evl:ssä että LHPK:ssa ja vieläpä lisäksi samalla SLEY:ssä. Nämä eivät (SLEY ja LHPK) hyväksy naisten pappeuttakaan. Nyt äiti voi vielä laittaa lapsen omaan terveeseen evl:ään. Pahimmillaanhan lapsi joutuu Moskovan patriarkaattiin Kirillin alle kuuluvaksi.

        Eli kertooka nyt se edistys.

        Äiti voi laittaa terveeseen evl:ään, mutta tuskin käyttännössä tekee näin, koska on sen fundiksen kanssa eli tuskin mikään käytännössä muuttuu noissa perheissä.


      • greencardilla
        tuskin.muuttuu kirjoitti:

        Äiti voi laittaa terveeseen evl:ään, mutta tuskin käyttännössä tekee näin, koska on sen fundiksen kanssa eli tuskin mikään käytännössä muuttuu noissa perheissä.

        Nimenomaan laki estää sen äidin tahdon toteutumisen. Tässä ilmeisesti on oletuksena tasa-arvoinen & -vertainen avioliitto. En oikeasti edes ymmärrä, miksi tämä on tässä kimpassa.

        Ja edistystä ei nyt kerrota. Ehkä fundisuskiksen tapaan fundisateisti-isäkin/ties mikä puoliso voi sitten toimia samoin. The Edistys?


      • greencardilla kirjoitti:

        Nimenomaan laki estää sen äidin tahdon toteutumisen. Tässä ilmeisesti on oletuksena tasa-arvoinen & -vertainen avioliitto. En oikeasti edes ymmärrä, miksi tämä on tässä kimpassa.

        Ja edistystä ei nyt kerrota. Ehkä fundisuskiksen tapaan fundisateisti-isäkin/ties mikä puoliso voi sitten toimia samoin. The Edistys?

        Aivan, sillä voihan tilanne olla toisinkin päin. Äiti on se ”fundis”.


      • greencardilla
        mummomuori kirjoitti:

        Aivan, sillä voihan tilanne olla toisinkin päin. Äiti on se ”fundis”.

        Jos äiti on fundisuskova, niin fundis- vaimon pää on mies eli mies tekee silloin päätökset.

        Ja sitä edistystä ei nyt ole tuotu esiin. Vai onko se tämä:

        "Jos yksimielisyyttä ei olisi eikä tuomioistuin olisi päättänyt huoltajien tehtävienjaosta tässä asiassa erikseen, lapsen kuuluminen uskonnolliseen yhdyskuntaan jäisi avoimeksi, oikeusministeriö kertoo."

        Että lapsen parastako taas on ajateltu? Eikä nyt kukaan kerro, että miksi tämä on tässä kimpassa. No, ei tarvii enää kertookaan.


      • greencardilla kirjoitti:

        Jos äiti on fundisuskova, niin fundis- vaimon pää on mies eli mies tekee silloin päätökset.

        Ja sitä edistystä ei nyt ole tuotu esiin. Vai onko se tämä:

        "Jos yksimielisyyttä ei olisi eikä tuomioistuin olisi päättänyt huoltajien tehtävienjaosta tässä asiassa erikseen, lapsen kuuluminen uskonnolliseen yhdyskuntaan jäisi avoimeksi, oikeusministeriö kertoo."

        Että lapsen parastako taas on ajateltu? Eikä nyt kukaan kerro, että miksi tämä on tässä kimpassa. No, ei tarvii enää kertookaan.

        "Jos äiti on fundisuskova, niin fundis- vaimon pää on mies eli mies tekee silloin päätökset."

        Outo päätelmä. Yhtä hyvin mies voi olla vaikkapa ateisti :)

        "Että lapsen parastako taas on ajateltu?"

        Kyllä vaan!! Lasta ei siten pakkoliitetä yhden vanhemman päätöksellä mihinkään uskonlahkoon vaan lapsi voi itse päättää aikuisiässä!!!
        Jos et pidä tätä edistyksenä niin sääliksi käy sun lapsiasi!!


      • greencardilla
        code_red kirjoitti:

        "Jos äiti on fundisuskova, niin fundis- vaimon pää on mies eli mies tekee silloin päätökset."

        Outo päätelmä. Yhtä hyvin mies voi olla vaikkapa ateisti :)

        "Että lapsen parastako taas on ajateltu?"

        Kyllä vaan!! Lasta ei siten pakkoliitetä yhden vanhemman päätöksellä mihinkään uskonlahkoon vaan lapsi voi itse päättää aikuisiässä!!!
        Jos et pidä tätä edistyksenä niin sääliksi käy sun lapsiasi!!

        Miksi mun lapsia pitäisi tuommoisen takia sääliä? Ja Suomen ev.lut. kirkko ei ole uskonlahko. Eikä ortodoksinenkaan kirkko.

        "Yhtä hyvin mies voi olla vaikkapa ateisti"

        Niin voikin olla, esimerkiksi joku linnankundi, jonka typerä fundisbimbo uskossaan luulee käännyttävänsä.


      • greencardilla

        Tässä vähän uskontotiedettä (s)äälijöille:

        ”Uusilla uskonnon vastustajilla on monia nimiä. He ovat sekulaareja humanisteja, rationalisteja, ateisteja, agnostikkoja, uskonnottomia, skeptikkoja tai vapaa-ajattelijoita. Heitä ei yhdistä vain usko jumalten olemattomuuteen vaan kapea käsitys uskonnosta, joka pelkistetään tuonpuoleista koskevaksi tiedoksi, ja sehän on tietysti väärää tietoa.

        Teemu Taira on kirjoittanut kiihkottoman uskontotieteellisen teoksen ateismista ja uskonnosta. Vihdoinkin oikea tieteellinen puheenvuoro.

        Alan tutkijalle uskonto ei ole filosofiaa tai metafysiikkaa vaan ihmselämää tässä maailmassa. Se on sosiaalinen, psykologinen ja antropologinen tosiasia tai sellaisten kokonaisuus eikä mikään synkkä harhaopin varjo valistuksen täysvaloissa.

        Harhaa on monenlaista. Englantilainen filosofi ja kultuurikriitikko Terry Eagleton on ateisti ja marxilainen tutkija. Häntä uusateistit nolottavat: ”Kuvittele joku, jonka ainoa tieto aiheesta on Suuri lintukirja, saarnaamassa biologiasta, niin saat karkean käsityksen siitä, millaista on lukea Richard Dawkinsin kirjoitusta teologiasta”, sivalsi Eagleton Dawkinsin kirjan arviossaan.

        Uusateistien maailmankuvassa uskonto tapahtuu pään sisällä. Toiminnallinen, käytännöllinen ja yhteisöllinen puoli uskonnosta suljetaan ulkopuolelle. Uskonto pelkistyy teologisiin ja myyttisiin väittämiin, ja niitä kumotaan tieteen instrumentein. ”Dawkins yrittää muuttaa evoluutiobiologian tieteestä ateismin ideologiseksi oikeuttajaksi”, kirjoittaa Taira.

        Uskontokriitikot turvautuvat saarnaajien, lahkojohtajien, kulttipappien ja evankelistojen keinoihin. He tekevät itsestään vihollistensa näköisiä tai peilikuvia, tulikivenkatkuisia fundamentalisteja. Vastakkain ovat kahden suunnan teologiat. Suomessa soihtua pitävät ylhäällä kosmologi Kari Enqvist ja tähtitieteilijä Esko Valtaoja, joilla kummallakaan ei ole mitään ansioita uskonnontutkijoina. Eivät he katso sellaista tarvitsevansakaan, koska uskonto on täyttä puppua. Näin he sivuuttavat täysin uskonnon aseman inhimillisenä ja historiallisena tosiasiana ja viittaavat perimmäisiin kysymyksiin. Niin kuin hartaat uskovaiset tapaavat tehdä.

        Teemu Taira kertoo Väärin uskottu? -teoksensa esipuheessa ettei ole uskonnollinen ihminen, mutta ei hän ole myöskään ateisti. Hän ei siis ole ideologi. Hän ei vastusta eikä puolusta uskontoa vaan tutkii, miten siitä väitellään. Tutkijan mielestä niin uskontoa kuin ateismiakin tulisi tutkia yhteiskunnallisina ja historiallisina asioina.

        Uusateistit lähestyvät Tairan mukaan uskontoa aivan kuin fundamentalisti olisi ”prototyyppinen uskonnollinen ihminen”. Ja sellaisten kanssa he väittelevät, yhtä fundamentalistisesti. Retoriikka on samaa, mutta etumerkit vaihtelevat.

        Tairaa vaivaa tieteellisyyteen vetoava epätieteellisyys. Sama koskee myös uusateistien kanssa väittelyyn ryhtyneitä kristillisiä teologeja. Keskustelua ei saisi jättää näiden ryhmien varaan. Tairan edustama puolueeton ja kiihkoton uskontotieteellinen näkökulma on tärkeä. Se on tieteellinen.”

        http://www.ts.fi/kulttuuri/kirjat/689593/Uskoa se on epauskokin


      • "Tässä vähän uskontotiedettä (s)äälijöille:"
        ...

        Aika epätoivoinen viritelmä määrittää ateismi uskonnoksi :)


      • greencardilla kirjoitti:

        Miksi mun lapsia pitäisi tuommoisen takia sääliä? Ja Suomen ev.lut. kirkko ei ole uskonlahko. Eikä ortodoksinenkaan kirkko.

        "Yhtä hyvin mies voi olla vaikkapa ateisti"

        Niin voikin olla, esimerkiksi joku linnankundi, jonka typerä fundisbimbo uskossaan luulee käännyttävänsä.

        "Miksi mun lapsia pitäisi tuommoisen takia sääliä?"

        Viet lapsiltasi valinnanvapauden.

        " Ja Suomen ev.lut. kirkko ei ole uskonlahko. Eikä ortodoksinenkaan kirkko."

        Hyvillä mielin nämäkin instituutiot pakkoliittävät lapsia kirkon jäseniksi ja tyrkyttävät omaa agendaansa kouluissa ja päiväkodeissa...

        "Niin voikin olla, esimerkiksi joku linnankundi, jonka typerä fundisbimbo uskossaan luulee käännyttävänsä."

        Tottakai voi. Samalla findisuksis voi olla pedofiili. Eli sun mielestä kaikki/suuri osa ateisteista rikollisia ja linnakundeja?? :)


      • greencardilla
        code_red kirjoitti:

        "Miksi mun lapsia pitäisi tuommoisen takia sääliä?"

        Viet lapsiltasi valinnanvapauden.

        " Ja Suomen ev.lut. kirkko ei ole uskonlahko. Eikä ortodoksinenkaan kirkko."

        Hyvillä mielin nämäkin instituutiot pakkoliittävät lapsia kirkon jäseniksi ja tyrkyttävät omaa agendaansa kouluissa ja päiväkodeissa...

        "Niin voikin olla, esimerkiksi joku linnankundi, jonka typerä fundisbimbo uskossaan luulee käännyttävänsä."

        Tottakai voi. Samalla findisuksis voi olla pedofiili. Eli sun mielestä kaikki/suuri osa ateisteista rikollisia ja linnakundeja?? :)

        Ei tietenkään, osa linnakundeistakin on tullut uskoon. Vai vein lapsiltani valinnanvapauden. Päinvastoin muistelevat kaikkea lämmöllä. Itse asiassa olin jopa niin itsekäs, että kun nuorin joskus 6 veenä pyysi mukaan kirkkoon, niin en ottanut. Ajattelin että jos yksinhuoltajana saisi edes kirkossa olla rauhassa. Iltarukoukset kyllä pidettiin.

        Teillä on niin kapeet näköalat, että pitää sitten tulla tänne kristilliselle foorumille vittuilemaan ja haukkumaan tyhmiksi ja muuta skeidaa. Otan osaa. Mun lapset ei käy millään foorumeilla. Siis ne on ihan täydessä touhussa ja levossa. Ei tarvii käydä vittuilemassa katkerana missään.

        No, fundis on fundis vaikka ideologiaa vaihtaisi. Lienee syvällä persoonallisuuden rakenteissa.


      • greencardilla kirjoitti:

        Ei tietenkään, osa linnakundeistakin on tullut uskoon. Vai vein lapsiltani valinnanvapauden. Päinvastoin muistelevat kaikkea lämmöllä. Itse asiassa olin jopa niin itsekäs, että kun nuorin joskus 6 veenä pyysi mukaan kirkkoon, niin en ottanut. Ajattelin että jos yksinhuoltajana saisi edes kirkossa olla rauhassa. Iltarukoukset kyllä pidettiin.

        Teillä on niin kapeet näköalat, että pitää sitten tulla tänne kristilliselle foorumille vittuilemaan ja haukkumaan tyhmiksi ja muuta skeidaa. Otan osaa. Mun lapset ei käy millään foorumeilla. Siis ne on ihan täydessä touhussa ja levossa. Ei tarvii käydä vittuilemassa katkerana missään.

        No, fundis on fundis vaikka ideologiaa vaihtaisi. Lienee syvällä persoonallisuuden rakenteissa.

        "Teillä on niin kapeet näköalat, että pitää sitten tulla tänne kristilliselle foorumille vittuilemaan ja haukkumaan tyhmiksi ja muuta skeidaa. Otan osaa."

        Otan tosiaankin osaa :) Hieman kyllä epäilyttää kellä meistä on kapeat näköalat kun näet asiat vain omien lasten kautta. Kummastuttaa myös tämä kauhean defensiivinen asenne. Pienikin kritiikki näköjään on "hirveetä vittuilua jne." Etkö kestä kritiikkiä??? Edelleen, jos et näe tätä edistyksenä niin voi voi...

        "Mun lapset ei käy millään foorumeilla. Siis ne on ihan täydessä touhussa ja levossa. Ei tarvii käydä vittuilemassa katkerana missään."

        Tekstistäsi päätellen ainoa katkera olet täällä sinä :)

        "No, fundis on fundis vaikka ideologiaa vaihtaisi. Lienee syvällä persoonallisuuden rakenteissa."

        Niin, kuka täällä oikein vittuilee?? :D


      • greencardilla
        code_red kirjoitti:

        "Teillä on niin kapeet näköalat, että pitää sitten tulla tänne kristilliselle foorumille vittuilemaan ja haukkumaan tyhmiksi ja muuta skeidaa. Otan osaa."

        Otan tosiaankin osaa :) Hieman kyllä epäilyttää kellä meistä on kapeat näköalat kun näet asiat vain omien lasten kautta. Kummastuttaa myös tämä kauhean defensiivinen asenne. Pienikin kritiikki näköjään on "hirveetä vittuilua jne." Etkö kestä kritiikkiä??? Edelleen, jos et näe tätä edistyksenä niin voi voi...

        "Mun lapset ei käy millään foorumeilla. Siis ne on ihan täydessä touhussa ja levossa. Ei tarvii käydä vittuilemassa katkerana missään."

        Tekstistäsi päätellen ainoa katkera olet täällä sinä :)

        "No, fundis on fundis vaikka ideologiaa vaihtaisi. Lienee syvällä persoonallisuuden rakenteissa."

        Niin, kuka täällä oikein vittuilee?? :D

        "Kyllä vaan!! Lasta ei siten pakkoliitetä yhden vanhemman päätöksellä mihinkään uskonlahkoon vaan lapsi voi itse päättää aikuisiässä!!!

        Jos et pidä tätä edistyksenä niin sääliksi käy sun lapsiasi!!"

        Samanlaista fundissoopaa kuin puolimatkalaisilla ja kumppaneilla.


      • greencardilla kirjoitti:

        "Kyllä vaan!! Lasta ei siten pakkoliitetä yhden vanhemman päätöksellä mihinkään uskonlahkoon vaan lapsi voi itse päättää aikuisiässä!!!

        Jos et pidä tätä edistyksenä niin sääliksi käy sun lapsiasi!!"

        Samanlaista fundissoopaa kuin puolimatkalaisilla ja kumppaneilla.

        "Samanlaista fundissoopaa kuin puolimatkalaisilla ja kumppaneilla."

        Näyttää toi "fundis" - juttu olevan joku pakkomielle sulle :) Koeta jo päästä yli siitä :)


      • greencardilla
        code_red kirjoitti:

        "Samanlaista fundissoopaa kuin puolimatkalaisilla ja kumppaneilla."

        Näyttää toi "fundis" - juttu olevan joku pakkomielle sulle :) Koeta jo päästä yli siitä :)

        Tää palsta on täynnään fundiksia. Minä kuitenkin olen luterilaisella foorumilla puhumassa omasta puolestani.

        Täytyy sanoa, etten missään ole saanut sellaista vastaanottoa kuin täällä, kun tulin tänne jokin aika sitten kommentoimaan aivan asiallisesti. Heti ekana militanttiateisti ryhtyi minua haukkumaan.

        On teillä otsaa ja intoa tulla kristilliselle luterilaispalstalle vittuilemaan. Yhtä vastenmielistä kuin fundisuskistenkin tyyli. Ei mulle tulisi mieleenkään lähtee ateismipalstalle vittuilemaan ateisteille. Röyhkeys puuttuu. Ja motivaatio.

        Tuo Tairan kirja avarsi hyvin asioita. Että fundis on fundis aina vaan. Kiitos vaan Teemu Tairalle loistavasta opuksesta!


      • greencardilla kirjoitti:

        Jos äiti on fundisuskova, niin fundis- vaimon pää on mies eli mies tekee silloin päätökset.

        Ja sitä edistystä ei nyt ole tuotu esiin. Vai onko se tämä:

        "Jos yksimielisyyttä ei olisi eikä tuomioistuin olisi päättänyt huoltajien tehtävienjaosta tässä asiassa erikseen, lapsen kuuluminen uskonnolliseen yhdyskuntaan jäisi avoimeksi, oikeusministeriö kertoo."

        Että lapsen parastako taas on ajateltu? Eikä nyt kukaan kerro, että miksi tämä on tässä kimpassa. No, ei tarvii enää kertookaan.

        Niin, en ihan tuota ajatellut, tuolloin lapsi liitetään siihen uskontokuntaan, mihin mies määrää. Ajattelin sitä kun mies on luterilainen ja äiti fundamentalisti jossain liikkeessä, niin lasta ei tuolloin liitetä kirkkoon vaikka isä kieltäisi nykyisen lain mukaan. Uuden mukaan isäkin saa ilmaista mielipiteensä.

        Epäilemättä vaikeita asioita. Pyrkimys on hyvä siinä että molemmilla vanhemmilla on nyt vastuu. Se sitten onkin toinen juttu jos vanhemmat ovat liian paljon eri mieltä. Kumman näkemys siten painaa?


      • greencardilla
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, en ihan tuota ajatellut, tuolloin lapsi liitetään siihen uskontokuntaan, mihin mies määrää. Ajattelin sitä kun mies on luterilainen ja äiti fundamentalisti jossain liikkeessä, niin lasta ei tuolloin liitetä kirkkoon vaikka isä kieltäisi nykyisen lain mukaan. Uuden mukaan isäkin saa ilmaista mielipiteensä.

        Epäilemättä vaikeita asioita. Pyrkimys on hyvä siinä että molemmilla vanhemmilla on nyt vastuu. Se sitten onkin toinen juttu jos vanhemmat ovat liian paljon eri mieltä. Kumman näkemys siten painaa?

        Tuossahan tuo "vapaa-ajattelija" ilakoi, että tämä on edistystä. En tiennyt tällaisesta kytkystä ollenkaan tässä tasa-arvoisessa avioliittolain esityksessä.


      • greencardilla kirjoitti:

        Tuossahan tuo "vapaa-ajattelija" ilakoi, että tämä on edistystä. En tiennyt tällaisesta kytkystä ollenkaan tässä tasa-arvoisessa avioliittolain esityksessä.

        "Tuossahan tuo "vapaa-ajattelija" ilakoi, että tämä on edistystä."

        Edistystähän se todellakin on. Enkä ole "vapaa-ajattelija" :)

        "En tiennyt tällaisesta kytkystä ollenkaan tässä tasa-arvoisessa avioliittolain esityksessä."

        Silti huudat ja auot päätä kuin viimeistä päivää ja haukut muita vaikket tiedäkään mistä puhutaan?? :) Hmm...


      • mummomuori kirjoitti:

        Niin, en ihan tuota ajatellut, tuolloin lapsi liitetään siihen uskontokuntaan, mihin mies määrää. Ajattelin sitä kun mies on luterilainen ja äiti fundamentalisti jossain liikkeessä, niin lasta ei tuolloin liitetä kirkkoon vaikka isä kieltäisi nykyisen lain mukaan. Uuden mukaan isäkin saa ilmaista mielipiteensä.

        Epäilemättä vaikeita asioita. Pyrkimys on hyvä siinä että molemmilla vanhemmilla on nyt vastuu. Se sitten onkin toinen juttu jos vanhemmat ovat liian paljon eri mieltä. Kumman näkemys siten painaa?

        Pointtihan on nimenomaan siinä että kun yksimielisyyteen ei päästä niin lapsi päättää itse aikuisiässä. Eli toisin sanoen äidin yksivaltijaoikeudet poistuu. Se ei näköjään kaikille, kuten nimim. greencard, kelpaa :)


      • greencardilla kirjoitti:

        Tää palsta on täynnään fundiksia. Minä kuitenkin olen luterilaisella foorumilla puhumassa omasta puolestani.

        Täytyy sanoa, etten missään ole saanut sellaista vastaanottoa kuin täällä, kun tulin tänne jokin aika sitten kommentoimaan aivan asiallisesti. Heti ekana militanttiateisti ryhtyi minua haukkumaan.

        On teillä otsaa ja intoa tulla kristilliselle luterilaispalstalle vittuilemaan. Yhtä vastenmielistä kuin fundisuskistenkin tyyli. Ei mulle tulisi mieleenkään lähtee ateismipalstalle vittuilemaan ateisteille. Röyhkeys puuttuu. Ja motivaatio.

        Tuo Tairan kirja avarsi hyvin asioita. Että fundis on fundis aina vaan. Kiitos vaan Teemu Tairalle loistavasta opuksesta!

        "Täytyy sanoa, etten missään ole saanut sellaista vastaanottoa kuin täällä, kun tulin tänne jokin aika sitten kommentoimaan aivan asiallisesti. Heti ekana militanttiateisti ryhtyi minua haukkumaan."

        Voi sua ressukkaa :) Loukattiinko sun tunteitasi suomi24 palstalla? Hae terapiaan....

        "On teillä otsaa ja intoa tulla kristilliselle luterilaispalstalle vittuilemaan. Yhtä vastenmielistä kuin fundisuskistenkin tyyli. Ei mulle tulisi mieleenkään lähtee ateismipalstalle vittuilemaan ateisteille. Röyhkeys puuttuu. Ja motivaatio."

        Niin, pata kattilaa soimaa :) Eli kun sua haukuttiinn niin päätit sitten haukkua fundistyyliin kaikki muut jotka eivät ole sun kanssasi samaa mieltä. Hyvähyvä..

        "Tuo Tairan kirja avarsi hyvin asioita. Että fundis on fundis aina vaan. Kiitos vaan Teemu Tairalle loistavasta opuksesta!"

        Hyvä kun ymmärrät syvimmän olemuksesi..


      • mummo.sörssää.taas
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, en ihan tuota ajatellut, tuolloin lapsi liitetään siihen uskontokuntaan, mihin mies määrää. Ajattelin sitä kun mies on luterilainen ja äiti fundamentalisti jossain liikkeessä, niin lasta ei tuolloin liitetä kirkkoon vaikka isä kieltäisi nykyisen lain mukaan. Uuden mukaan isäkin saa ilmaista mielipiteensä.

        Epäilemättä vaikeita asioita. Pyrkimys on hyvä siinä että molemmilla vanhemmilla on nyt vastuu. Se sitten onkin toinen juttu jos vanhemmat ovat liian paljon eri mieltä. Kumman näkemys siten painaa?

        Kerrohan mummeli mikä Suomessa olisi se fundamentalistinen liike? Eikös niitä fundiksia enää olekaan Mäkisen kirkossa?


      • greencardilla
        code_red kirjoitti:

        "Täytyy sanoa, etten missään ole saanut sellaista vastaanottoa kuin täällä, kun tulin tänne jokin aika sitten kommentoimaan aivan asiallisesti. Heti ekana militanttiateisti ryhtyi minua haukkumaan."

        Voi sua ressukkaa :) Loukattiinko sun tunteitasi suomi24 palstalla? Hae terapiaan....

        "On teillä otsaa ja intoa tulla kristilliselle luterilaispalstalle vittuilemaan. Yhtä vastenmielistä kuin fundisuskistenkin tyyli. Ei mulle tulisi mieleenkään lähtee ateismipalstalle vittuilemaan ateisteille. Röyhkeys puuttuu. Ja motivaatio."

        Niin, pata kattilaa soimaa :) Eli kun sua haukuttiinn niin päätit sitten haukkua fundistyyliin kaikki muut jotka eivät ole sun kanssasi samaa mieltä. Hyvähyvä..

        "Tuo Tairan kirja avarsi hyvin asioita. Että fundis on fundis aina vaan. Kiitos vaan Teemu Tairalle loistavasta opuksesta!"

        Hyvä kun ymmärrät syvimmän olemuksesi..

        Minä kyllä aloitin kysymällä sinulta asiallisesti, mitä se edistys on, ja kerroin asiallisesti omia näkemyksiäni siitä, mitä ongelmia voi uskonnollissa yhdyskunnissa olla/tulla tuon lakimuutoksen myötä vanhemmille ja lapsille.

        Täällä ei ilmeisesti ole sellaista keskustelukulttuuria, vaan retoriikalla ratkaistaan; ja eetos, paatos ja argumentointi ovat mitä sattuu.

        Ja totta on, ettei täällä oikein muita kommentteja ole kuin äärestä toiseen jankkausta. Ei minua semmoinen kiinnostakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1553
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      57
      1058
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      822
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      781
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      115
      730
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      717
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      696
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      644
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe