Pitääkö pysäköintivirhemaksu osoittaa...

hjuikioikl

... väärin pysäköinnin tehneelle henkilölle vai ajoneuvon omistajalle?

Jos ja kun mulle tulee kaupungilta pysäköintivirhemaksu enkä ole siihen osallinen niin miksi se pitäisi maksaa? Mutta jos näin onkin niin siihen loppuu auton lainaaminen sitten, en mä ala muiden pysäköinti"sakkoja" maksamaan.

19

1549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuskillesakot

      Vie sakko kuskille : ) älä lainaa enää ennen kuin maksaa sakot.

      • Lain_mukaan

        Laki pysäköinninvalvonnasta 9§:
        "Pysäköintivirhemaksu on pysäköintivirheen tai joutokäyntirikkomuksen tehneen kuljettajan suoritettava.

        Pysäköintivirheen johdosta määrätystä pysäköintivirhemaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että hän ei tehnyt pysäköintivirhettä tai että pysäköintivirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä.

        Vastuusta rengaslukon käyttämisestä aiheutuneesta korvauksesta on voimassa, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään pysäköintivirheen tehneen ajoneuvon kuljettajan sekä omistajan ja haltijan vastuusta pysäköintivirhemaksusta."

        Näin siis kunnallisen valvojan antamissa maksuissa.

        Yksitysen "pysäköinninvalvojan" kanssa mikään ei mene minkään säännön mukaan. Ne laput kuuluvat kuljettajalle "sopimuskumppanina". Maksun vaatijan pitää osoittaa sopimuskumppani, jotta päästään neuvottelemaan...


    • Eikös se tuulilasiin jätetty maksu ole 99,9% varmuudella osoitettu kuskille.

      Yksityisten valvontayritysten kanssakin todettu vain se että maksua ei saa PERIÄ omistajalta... Monet vetoaa tähän. Ihan niiku se olis oletus että kuski maksa maksua???

    • hjuikioikl

      Vähän hankala tilanne?

      Kun siis meillä saa autoja käyttää kaikki, keillä on siihen laillinen oikeus eli riittää kun on ajokortti. Kuka vaan 4 lapsestani, kaksi siskoani ja isovanhemmat ja tietysti vaimoni, talossa on 3 autoa ja avaimet on autoissa aina kun autot on pihassa. Voin vaikka todistaa että en ole ollut edes ollut kyseisessä kaupungissa missä pysäköintivirhemaksu on annettu niin miten se voi minulle kuulua maksettavaksi, saa kai nyt perkele mun autoilla ajaa kun siihen on lupa annettu mutta ei se mulle kuulu sen enempää kuka on ajanut, ei se mun murhe ole.

      Toiseksi, pitäisikö autoa ajaneen muistaa onko pysäköinyt x-päivänä x-aikaan jossain väärin.

      Missä on kansalaisen oikeusturva tässä asiassa?

      • Niin, siksi se maksu jätetäänkin ekana auton tuulilasiin. Josta KUSKI sen löytää


      • hjuikioikl

        Ehkä on löytänyt, ehkä ei vai onko se lappu vieläkin siellä konepellin alla.. hmm kukakohan se nyt sitten onkaan ajanut..


    • Pysäköintivirhemaksusta vastaa auton haltija. Yksityisoikeudellisesta sopimusmaksusta sopimuskumppani. Jälkimmäinen ei sinun tapauksessasi ole tiedossa, ensimmäinen on.

      • Melkein oikein...

        Ennakkopäätösten mukaan.

        Kunnallinen pysäköintivirhemaksu on omistajan vastuulla, jos EI voi osoittaa että ei ole ajanut

        Yksityinen valvontamaksut on kuskin vastuulla. Paitsi jos parkkifirma voi osoittaa omistajan itse ajaneen

        Parkkisakot taasen menee aina vain ja suoraan kuljettajalle


    • uusavuttomuus_pahasta

      Eiköhän se omistaja toimita lapun kuskille jos ei itse halua sitä maksaa. Omistaja viimekädessä joutuu vastuuseen jos kuski on lusmu.
      Aloittaja ilmeisesti meinaa yrittää luistaa maksusta, hehee ei onnistu.

    • yksinkertaisesti

      - Pysäköintivirhemaksu osoitetaan auton omistajalle.
      - Yksityisoikeudellinen valvontamaksu osoitetaan sopimuksen tehneelle kuljettajalle. Sopimukseen vetoavalla on velvollisuus osoittaa sopimuskumppaninsa, eikä auton omistajan tarvitse mitenkään osallistua sopimuskumppanin osoittamiseen.

    • fhvggvbvfg

      Auton omistajalla on lain mukaan näyttötaakka ja velvoite todistaa, jos vaikka olisi lentolippu ja olisit ulkomailla niin yksityinen.peruttaisiin, toisin kävisi kunnan kanssa.

      • kerroppas

        Mihin lakiin viittaat?


      • fhvggvbvfg
        kerroppas kirjoitti:

        Mihin lakiin viittaat?

        En mihinkään, tällaista lakia ei ole olemassakaan, mutta yleensä epämääräinen viittaus lakiin riittää. Poista viestisi, ettei väitteeltäni putoa pohja, ihmiset ovat yleensä niin tyhmiä, että uskovat väitteen näyttötaakasta. Jo aiemmin kirjoitin samasta asiasta, niihin viesteihin ei onnekseni kukaan tarttunut, joten propagandallani oli mahdollisesti vaikutusta ihmisten käsityksiin. Olisihan kyseinen laki täysin absurdi, ettäkö jollekkin yksityiselle firmalle olisi tilivelvollinen omistamansa auton kuskista yms.


    • bbjjjjjklll

      Tietysti kuski voi kiikuttaa lapun auton lainaajalle 90% ei rupea reklamoimaan lapuista, helpommin tehty kuin sanotaan, ei tarvitse tehdä paperisotaa, kun annat sen kuskille ja käsket maksamaan.

    • erkkitwiittaa

      Mitä sitä suotta maksamaan jos siltä tuntuu. Maksu jytkähtää kylläkin ulosottoon ja viimeistään siinä vaiheessa kun ulosottomies lähettää kutsun ulosottotoimitukseen niin otetaan miehestä mittaa.

    • IOFeåa3

      järkee saa käyttää.. varmaan pysäkointi valvoja tietää kuka sitä autoa ajaa niin pistää sakko menee auton omistajalle.

    • pärjepomp

      Kun auton omistaja ei ole ajanut autolla, ei virhemaksu voi mitenkään kuulua hänelle, sehän olisi oikeusmurha.

      • schwiebel

        Lue laki pysäköinninvalvonnasta 9§, se on lainattuna tuolla aiemmassa kommentissa. Yksityisten leikkisakoista taasen omistajalla ei ole minkäänlaista vastuuta maksaa tai velvollisuutta kertoa, kuka ajoi, vaikka parkkifirmat niin osana uhkailujaan valehtelevatkin.


      • juusoreipas

        Varsinkaan jos et oikeasti tiedä kuka on ajanut niin ei kai se virhemaksu nyt voi autonomistajalle kuulua maksettavaksi pelkästään sillä syyllä että omistaa auton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe