Tietääkö kukaan, mikä tulisi olemaan mahdollisen Kruunuvuorensillan suurin alituskorkeus? Sillan pohjoispuolelle jää aika paljon purkkareita.
Kruunuvuorensilkan alituskorkeus
29
2212
Vastaukset
- nettiveneilijäKaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksyi 12.5.2015 Kruunusiltojen liikennesuunnitelman ja siinä puhutaan 20 metrin alituskorkeudesta: (alla olevan pdf-tiedoston sivulla 4) 
 http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Paatos/2015/Ksv_2015-05-12_Kslk_11_Pk/2057E090-5DF1-4D60-A32D-6C32969E2A41/Kruunusiltojen_liikennesuunnitelma.pdf- itkeä.vai.nauraaKruunusillan rakentaminen johtaisi myös Vartiosaaren ja Rastilanniemen välisen sillan rakentamiseen. Siihen oli myös ensimmäinen suunniteltu korkeus 20 m. Sitten huomasivat kysyä sillan ali kulkeviltakin mielipidettä ja siltaa korotettiin parilla metrillä. Teknisestä suunnittelusta vastaava taho totesi, että heidän kannaltaan on aivan sama, jo nostettaisiin samalla 25 m:iin. Todennäköisesti ratkaisu jää arvovallastaan taistelevien arkkitehtien mukaiseksi. 
 Se 20 m on korkeutena jossain itkettävän ja naurettavan rajamailla nykyään. Eikä yleinen venekoko ole pienenemään päin.
- PööpööpööKiitos, siinähän se. Ei löytynyt googlella. 
- 10-14itkeä.vai.nauraa kirjoitti:Kruunusillan rakentaminen johtaisi myös Vartiosaaren ja Rastilanniemen välisen sillan rakentamiseen. Siihen oli myös ensimmäinen suunniteltu korkeus 20 m. Sitten huomasivat kysyä sillan ali kulkeviltakin mielipidettä ja siltaa korotettiin parilla metrillä. Teknisestä suunnittelusta vastaava taho totesi, että heidän kannaltaan on aivan sama, jo nostettaisiin samalla 25 m:iin. Todennäköisesti ratkaisu jää arvovallastaan taistelevien arkkitehtien mukaiseksi. 
 Se 20 m on korkeutena jossain itkettävän ja naurettavan rajamailla nykyään. Eikä yleinen venekoko ole pienenemään päin.Höpöhöpö. 20 metriä riittää 99%:lle veneistä hienosti, jopa useammalle. Alkuperäinen suunniteltu 18 m Krunikan sillalle olisi sekin ollut lähes ongelmaton, siltojen takana majailee ehkä 10 venettä, jotka eivät olisi siitä huoletta mahtuneet. 
 Kannattaisi vähän tutkia faktoja ennen kuin alkaa uhota veneiden suuruudesta.
 Tuo juttusi Vartiosaaren sillasta vaikuttaa perin epäilyttävältä sekin.
 
- SuomenojankuhatHelsinki on tiettävästi pyytämässä konsultaatiota Espoon taidokkailta liikuntatoimen virkamiehiltä. Korkeus muuttuu liikennemerkkien mukaisesta ja jokaisesta alittavasta veneestä kilahtaa virkamiehen kukkaroon €uroja. 
- DrawbridgeTuntuu oudolta ettei meillä käytetä enempää nostosiltoja, vaikka monessa paikassa on melko vähäinen liikenne molemmissa elementeissä. Mielestäni korkeat rakenteet eivät sovi rannoille maisemia pilaamaan. 
 Olen vuosia liikkunut Fort Lauderdalessa ja siellä niitä siltoja sitten riittää. Isollakin veneellä(laivalla) pääsee maili tolkulla sisämaahan kanavia pitkin, eivätkä korkeat siltapenkat rumenna ympäristöä.
 On tietenkin paikkoja joissa ruuhka-aikoina tulee jonoja maaliikenteelle, mutta hyvin siellä pärjätään. Ne sikäläiset nostosillat ovat muuten paljon nopeampia kuin täällä tapaamani ja täysin "läpinäkyvät" , sillä se sillan kansi on teräsäleistä tehty ja ilmeisesi tämä osittain selitää sen nousu/laskunopeuden - on varmaankin paljon kevyempi kuin betonikansi.- qwerdfdfdf>>kevyempi kuin betonikansi. 
 En tiedä, mutta luulisin, että joka ainoassa nostosillassa on vastapaino kumoamassa nostettavan kannen painoa. Silloin kannen paino ei vaikuta juurikaan nostonopeuteen. Nostomoottorin teho sen sijaan vaikuttaa - nopeampi=tehokkaampi moottori on aina kalliimpi asentaa ja käyttää. Olisiko tässä ero, täällä kotoSuomessa säätellään enemmän?
 Kannen rakenteen eroon voi vaikuttaa sekin, että Floridassa ei juurikaan tarvitse varautua pakkasiin. Tai sitten se on vain tapajuttu. En taaskaan tiedä, arvailen vaan. ;)
- ioioioqKaksi megaluokan töppäystä on Suomessa tehty sillankokeuksien suhteen, ja Kruununvuoren selän tuleva silta ei ole kumpikaan niistä: 
 1) Juutinrauman silta, jonka Suomi hyväksyi mitätöntä korvausta vastaan. Pahimmassa tapauksessa vammauttaa lopullisesti Suomen laivanrakennusteollisuuden kun laivat eivät mahdu sillanalitse. Viimeisin risteilyalus meni juuri ja juuri. Öljynporauslauttoja ei Suomessa enää tehdä. Ei tietysi koske huviveneitä. Paitsi että Mirabella V-veneellä ei tulla Itämerelle käymään.
 2) Naantalin sulkeminen siltojen taakse. Tämä tietysti koskee vähän reilumman kokoisempia huviveneitäkin. Eivät Naantalin kunnanisännnät älynneet, että sulkivat eniten rahaa tuhlaavat venevieraat pois satamastaan.
- Drawbridgeioioioq kirjoitti:Kaksi megaluokan töppäystä on Suomessa tehty sillankokeuksien suhteen, ja Kruununvuoren selän tuleva silta ei ole kumpikaan niistä: 
 1) Juutinrauman silta, jonka Suomi hyväksyi mitätöntä korvausta vastaan. Pahimmassa tapauksessa vammauttaa lopullisesti Suomen laivanrakennusteollisuuden kun laivat eivät mahdu sillanalitse. Viimeisin risteilyalus meni juuri ja juuri. Öljynporauslauttoja ei Suomessa enää tehdä. Ei tietysi koske huviveneitä. Paitsi että Mirabella V-veneellä ei tulla Itämerelle käymään.
 2) Naantalin sulkeminen siltojen taakse. Tämä tietysti koskee vähän reilumman kokoisempia huviveneitäkin. Eivät Naantalin kunnanisännnät älynneet, että sulkivat eniten rahaa tuhlaavat venevieraat pois satamastaan.Nämä siltojen rakentamiskysymykset tulisi ehdottomasti ottaa laajempaan keskusteluun. Johinkin paikkoihin maassamme on rakennettu aivan suhteettoman kokoisia siltoja varrattuna käyttötarpeeseen. Tulee helposti mieleen ajatus suurudenhullujen tilaajien ja salaisen haavensa toteuttavien siltainsinöörien salaliitosta. 
 Ennenkuin siltaa aletaan puuhaamaan pitäisi tarkasti perehtyä kaikkiin sen tuottamiin vaikutuksiin - liike-elämään, luontoon, maiseman muuttumiseen ja vesialueen käyttöön. Mikäli nostosiltaa ei haluta toteuttaa jonkun jättimäisen vinoköysi/teräspalkki/riippusillan sijasta, pitäisi tunneli ottaa vakavaan harkintaan.
 Jos liikenne on niin vilkasta ettei nostosilta sovi, niin tunneli olisi paras ratkaisu. Tuskin niissä kustannuksissa kovin suuri ero on, etenkin jos näin saataisiin maisemat pysymään siisteinä ja meluttomina. Tästä melusta minulla onkin omia kokemuksia mökkipaikkakunnaltani. Noin viidenkilometrin päässä, parin saaren takana - ei siis näköyhteyttä- on viisitoistametriä korkea betonikaarisilta ja kun siltä suunnalta tuulee, niin kaikki raskaammanliikenteen melu tulee aivan selvänä pihaan.
- 10-14"Mielestäni korkeat rakenteet eivät sovi rannoille maisemia pilaamaan." 
 Minä taas olen täsmälleen päinvastaista mieltä. Etenkin kaupunkien rannoille korkeat rakenteet sopivat hyvin. Helsingin erityisesti pitäisikin näyttää enemmän Manhattanilta kuin Mäntsälältä.
- Helsinkihelsinkinä10-14 kirjoitti:"Mielestäni korkeat rakenteet eivät sovi rannoille maisemia pilaamaan." 
 Minä taas olen täsmälleen päinvastaista mieltä. Etenkin kaupunkien rannoille korkeat rakenteet sopivat hyvin. Helsingin erityisesti pitäisikin näyttää enemmän Manhattanilta kuin Mäntsälältä.Helsingin ei pidä näyttää Japanilta 
 https://youtu.be/2he0aQJ34DQ
 eikä Manhattanilta eikä Mäntsälältä
- qwqwqwqsHelsinkihelsinkinä kirjoitti:Helsingin ei pidä näyttää Japanilta 
 https://youtu.be/2he0aQJ34DQ
 eikä Manhattanilta eikä MäntsälältäTeleobjektiivilla otettut kuvat liioittelevat rajusti tuon sillan jyrkkyyttä. 
 Parempaa tietoa & kuva sivusta päin
 http://www.amusingplanet.com/2015/03/eshima-ohashi-bridge-in-matsue-japan.html
- toisinpäinDrawbridge kirjoitti:Nämä siltojen rakentamiskysymykset tulisi ehdottomasti ottaa laajempaan keskusteluun. Johinkin paikkoihin maassamme on rakennettu aivan suhteettoman kokoisia siltoja varrattuna käyttötarpeeseen. Tulee helposti mieleen ajatus suurudenhullujen tilaajien ja salaisen haavensa toteuttavien siltainsinöörien salaliitosta. 
 Ennenkuin siltaa aletaan puuhaamaan pitäisi tarkasti perehtyä kaikkiin sen tuottamiin vaikutuksiin - liike-elämään, luontoon, maiseman muuttumiseen ja vesialueen käyttöön. Mikäli nostosiltaa ei haluta toteuttaa jonkun jättimäisen vinoköysi/teräspalkki/riippusillan sijasta, pitäisi tunneli ottaa vakavaan harkintaan.
 Jos liikenne on niin vilkasta ettei nostosilta sovi, niin tunneli olisi paras ratkaisu. Tuskin niissä kustannuksissa kovin suuri ero on, etenkin jos näin saataisiin maisemat pysymään siisteinä ja meluttomina. Tästä melusta minulla onkin omia kokemuksia mökkipaikkakunnaltani. Noin viidenkilometrin päässä, parin saaren takana - ei siis näköyhteyttä- on viisitoistametriä korkea betonikaarisilta ja kun siltä suunnalta tuulee, niin kaikki raskaammanliikenteen melu tulee aivan selvänä pihaan.Autoissa ei ole mastoja, joten veneet voisivat mennä sillalla, ja autot sillan alta: 
 https://youtu.be/kRarGEeLruQ
- AnonyymiDrawbridge kirjoitti:Nämä siltojen rakentamiskysymykset tulisi ehdottomasti ottaa laajempaan keskusteluun. Johinkin paikkoihin maassamme on rakennettu aivan suhteettoman kokoisia siltoja varrattuna käyttötarpeeseen. Tulee helposti mieleen ajatus suurudenhullujen tilaajien ja salaisen haavensa toteuttavien siltainsinöörien salaliitosta. 
 Ennenkuin siltaa aletaan puuhaamaan pitäisi tarkasti perehtyä kaikkiin sen tuottamiin vaikutuksiin - liike-elämään, luontoon, maiseman muuttumiseen ja vesialueen käyttöön. Mikäli nostosiltaa ei haluta toteuttaa jonkun jättimäisen vinoköysi/teräspalkki/riippusillan sijasta, pitäisi tunneli ottaa vakavaan harkintaan.
 Jos liikenne on niin vilkasta ettei nostosilta sovi, niin tunneli olisi paras ratkaisu. Tuskin niissä kustannuksissa kovin suuri ero on, etenkin jos näin saataisiin maisemat pysymään siisteinä ja meluttomina. Tästä melusta minulla onkin omia kokemuksia mökkipaikkakunnaltani. Noin viidenkilometrin päässä, parin saaren takana - ei siis näköyhteyttä- on viisitoistametriä korkea betonikaarisilta ja kun siltä suunnalta tuulee, niin kaikki raskaammanliikenteen melu tulee aivan selvänä pihaan."Nämä siltojen rakentamiskysymykset tulisi ehdottomasti ottaa laajempaan keskusteluun. Johinkin paikkoihin maassamme on rakennettu aivan suhteettoman kokoisia siltoja varrattuna käyttötarpeeseen. " 
 Nämä siltaprojektit lähtevät usein eduskunnasta. Alueen kansanudestaja on valittu eduskuntaan nimenomaan siltalupauksen takia. Tai sitten alueella on kaksi lähes yhtävahvaa poliitikkoa mutta vain yksi paikka eduskunnassa. Taas rakennetaan silta jotta lupaaja pääsee tai varmistaa paikkansa eduskunnassa. Viimeaikojen kallein siltaprojekti oli Juha Sipilän vaalilupaus Hailuodon sillasta. Valtio maksaa siis Hailuodon sillasta yli 80 000€/asukas. Veikkaan, että loppupelissä yli 100 000€/asukas. Alituskorkeus vissiin 18m.
 
- isthmiaVaihtoehto on matalin silta: 
 https://youtu.be/RlRUVeb8FoY
- AnonyymiArhinmäen mukaan rikkaiden veneiden ei tarvii päästä kulkemaan tästä. Mutta miten on perinnelaivojen osalla tämä kysymys. Niidenkään ei siis tarvitse kulkea enää tästä kohtaa kun rajoitus on 20m. Korottaisin siltaa vielä ettei tule mastovaurioita. - AnonyymiYhdenkään perinnealuksen kotisatama ei ole siltojen takana, joten ei tuo ole merkittävä ongelma. Jos ongelma lainkaan. 
 
- AnonyymiHollannissa varsin yleisesti rahtiproomut kulkevat ajoteiden yli tehtyjä kanavia pitkin. 
 Helsingin Vihreät eivät ole tajunneet, että patoamalla Katajanokka/Santahamina -väli voidaan kätevästi saada neliökilometreittäin uutta keskustatilaa baareille ja kävelykaduille. Veneet voidaan nostaa sillalle tehtyyn kanavaan.
- AnonyymiTuossa yksi idea siltaa korvaamaan: https://fi.pinterest.com/pin/495114552759612529/ 
- AnonyymiTuossa hollantilainen ratkaisu, on tullut joskus käytyä 
 https://thingsnfacts.blogspot.com/2012/11/under-water-highway-netherlands.html- AnonyymiJoo, olen myös käynyt. Oli aika mielenkiintoinen kokemus hollatilaisella perinnealuksella rännissä kun motari kohisi alla. 
 
- Anonyymihydrauliset mastot siltojen takana asuville. 
 eritoten jos pitää venettään kunnan omistaman alueen vuokrapaikalla ei pitäisi olla yhtikäsm mitään ruikuttamista.
 maan- ja venepaikan vesialueen omistajia pitää jo vähän kuunnellakin.- AnonyymiKerrotko ,millainen on hydraulinen masto? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kerrotko ,millainen on hydraulinen masto? Missaat pointin... eikun kehittämään jos on tarvetta kulkea siltojen ali 
- AnonyymiSinähän et omista edes kämppää, jossa majaasi pidät, joten voit olla hiljaa. 
 Hydrauliikkaa löydät itsellesi lähimmästä hinttibaarista.
 
- AnonyymiParaisille rakennetaan uusi läppäsilta. Sillan pituus on 254 metriä ja hinta 8 miljoonaa. Ei siis ole kovin kallis, jos verrataan tavalliseen. Silta saadaan aukeamaan tarvittaessa puolen tunnin välein. Erikoista on, että sillan alituskorkeus suljettuna on 6 metriä ja sen päällä menee ilmajohdot 14 metrin korkeudessa, joten aukeaminen auttaa vain 6-14 metrin korkuisia veneitä. Kauempana menee vielä silta, jonka korkeus on 15 metriä, joten ilmajohtojen pois ottaminenkaan ei kauheasti auta. 
 https://yle.fi/uutiset/3-11766187
- AnonyymiAiempna kysyttin hydramastoista. Onko sellaisia myös IOR veneisiin? Tarkoitus lähteä seur. VG kisaan. - AnonyymiLeijapurje on tätä päivää. Ylivoimainen nopeus ja hyvin pieni kallistava momentti. 
 https://m.youtube.com/watch?v=Va1EJTxJOSo
 
- AnonyymiKruunusilta pilasi maiseman ainakin Mustikkamaan hiekkarannoilta täysin, kuin myös noiden rantojen ja ulkoilureittien luonnonläheisen tunnelman. 
 Ei tarvii Suomi venäjää tänne maatamme tuhoamaan. Me tehdään se ihan itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset738104
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905737
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut443882
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu923652
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät413630
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi593272
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään243086
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1112985
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k522850
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972833