Bussin pysäyttäminen

Sujuvatmatkat

Näin linja-autonkuljettajana haluaisin muistuttaa, miten tärkeää on antaa linja-autonkuljettajalle pysäytysmerkki sekä kyytiin haluttaessa että pois jäädessä.

Erityisesti toivoisin vanhempia, joiden lapset kulkevat koulumatkansa linjaliikenteen linja-autolla, muistuttamaan lapsiaan aiheesta, sillä merkin näyttämättä jättäminen voi aiheuttaa harmia bussin ajaessa ohi tai vaaratilanteita bussin pysähtyessä arvaamattomasti.

Joku voi nyt miettiä, miten ihmeessä siitä muka voisi vaaratilanteita aiheutua. Otetaan esimerkki.

Itse ajan silloin tällöin koululaisvuorojakin, ja täälläpäin ne vuorot kulkevat metsäteillä, joilla on yksi kaista molempiin suuntiin ja pysäkkisyvennystä ei välttämättä ole ollenkaan. Jos näen pysäkillä seisoskelemassa ihmisiä, jotka eivät näytä pysäytysmerkkiä, hidastan vauhtiani ja ajan 20-30 km/h pysäkin ohi. Jos näen, että ihmiset alkavat ohi ajettuani kävellä minua kohti, laitan vilkun päälle, jarrutan ja pysähdyn.

Miettikääpä mitä tapahtuisi, jos takanani ajaisi joku teistä stressaantuneista ja elämäänsä kettuuntuneista työmatkalaisista omalla henkilöautollaan.

Oikeanlainen pysäytysmerkki (pitää kättä ylhäällä niin kauan, että kuljettaja laittaa vilkun päälle) takaa sen, että linja-auto voi pysähtyä turvallisesti. Se vilkku ei ole olemassa vain sitä varten, että matkustajat tietävät bussin olevan pysähtymässä, vaan myös sitä varten, että kanssa-autoilijat tietävät bussin olevan pysähtymässä.

Muistetaanhan siis osoittaa linja-autonkuljettajalle aikeemme hyvissä ajoin.

31

2505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djghfds
      • hohhhoijaa

miksi? bussiliikenne ei ole kevyttä liikennettä..

• djghfds
        hohhhoijaa kirjoitti:

miksi? bussiliikenne ei ole kevyttä liikennettä..

Voi-voi...
        Aloitusviesti oli kohdistettu bussia käyttävälle jalankulkijalle ja jalankulkijat ovat kevyen liikenteen palstalla. Kuvittelitko aloitusviestin olleen muille bussinkuljettajille, jotka kansoittavat joukkoliikennesivua?

• hohhhoijaa
        djghfds kirjoitti:

Voi-voi...
        Aloitusviesti oli kohdistettu bussia käyttävälle jalankulkijalle ja jalankulkijat ovat kevyen liikenteen palstalla. Kuvittelitko aloitusviestin olleen muille bussinkuljettajille, jotka kansoittavat joukkoliikennesivua?

bussin matkustajat eivät ole jalankulkijoita. tämä palsta on ainoa oikea palsta bissiliikenteestä keskustelemiseen. palsta on tarkoitettu niin kuljettajille, matkustajille kuin kaikille muille aiheesta kiinnostuneille.

jalankulkijat ovat kevyen liikenteen palstalla, bussin matkustajan ovat joukkoliikenteen palstalla. simppeliä eikö vain?

myös massapostitus on ehdottomasti kielletty.

• djghfds
        hohhhoijaa kirjoitti:

bussin matkustajat eivät ole jalankulkijoita. tämä palsta on ainoa oikea palsta bissiliikenteestä keskustelemiseen. palsta on tarkoitettu niin kuljettajille, matkustajille kuin kaikille muille aiheesta kiinnostuneille.

jalankulkijat ovat kevyen liikenteen palstalla, bussin matkustajan ovat joukkoliikenteen palstalla. simppeliä eikö vain?

Edelleen voi-voi...

• Jukni
        hohhhoijaa kirjoitti:

Kyllä bussin matkustajat ovat jalankulkijoita ennen bussiin nousua(lentokoneellako heidän luulet tulleen pysäkille) ja siten myös velvollisia käyttämään heijastinta

• Pussikuskiko

Heijastin olis myös hyvä. Jos sellaista ei ole varaa hankkia, niin ainakin pääkaupunkiseudulla on matkakorttikotelossa heijastin. Sitten kun sen vielä tajuais kääntää bussin tulosuuntaan.

• itse en yleensä tee pysäytymismerkkiä kun pysäkilläni on lähes aina joku muu joka tekee, jos olen jollakin toisella pysäkillä niin odotan jos bussi näyttäisi vilkkua (kun usein joku jää pois), jos ei näytä niin sitten pitää heiluttaa kättä :D

• ihmettä.kerrakseen

Mitenkäs nyt trolli ja liikennemerkki jankuttaja on alentunut bussikyytiin?

• ihmettä.kerrakseen kirjoitti:

Mitenkäs nyt trolli ja liikennemerkki jankuttaja on alentunut bussikyytiin?

nå kerro miten olet taas alentunut :D

• Rouva49

Itse en näytä pysäytysmerkkiä,meilläpäin kuljettajat pysäyttää muutenkin.

• 1plus4

Jos kuljettaja ajaa ohi niin puhelu kyseiseen bussifirmaan, kuski saa huomautuksen ja seuraavan kerran pysäyttää taatusti. Mitään merkkejä ei tarvitse antaa.
      Valitus toimii aina.

• Pussikuskiko

Höpö höpö, unta näet. Meidän ei onneksi tarvi olla mentalisteja.

On ollut jopa tapauksia, että valitus on tehty ohiajamisesta. Bussin ajotavanseurannasta näkee, että bussi on ollut pysäkkillä 20s, joten jatka vain älypuhelimen näpläystä, valitus roskakoriin.

• GorillaKingKong

Aikoinnaan jossain sketsissä oli esimerkki siitä miten bussille pitää antaa pysähtymismerkki pysäkillä.

Siinä äijä ampui ilotulitusraketteja ja heilutti isoa lippua jossa muistaakseni luki "Pysähdy" tai sitten siinä oli vitun kuva, tuota en tarkkaan muista. Lisäksi soitti kimeä-äänistä torvea, sellaista kun jotkut ulkomaan elävät soittavat jalkapallopelissä. Bussi ajoi silti ohi. Seuraavana päivänä oli sitten piikkimatto vedetty tien yli, ei enää ajanut ohi.

• Hohhhoijaa

Saako tällä pysäytysmerkillä linja-auton kuljettajan pysähtymään/väistämään myös suojatien ja pyörätien jatkeen kohdalla, silloin kun linja-auto on väistämisvelvollinen tai onnettomuuden välttäminen sitä edellyttää?

Eilenkin hyvin simppelistä liikenneympyrästä kääntyvä EB tarkan tiketti meinasi kolmion takaa jyrätä pyörätien jatketta pyörällä suoraan ylittävän pojan.. Kuljettaja näki satavarmasti pojan, sillä tuli vastakkaisesta suunnasta ja kääntyi oikealle jolloin bussin kääntyessäkin poika oli tulossa kuljettajan puolelta.

• matkustajat.vaan.huitoo

Bussikuskinhan se pitää näyttää aikeistaan ajoissa, ei se ole tienvarrella notkuvien tehtävä.

• Jukni

No sinneppä jäät jollei käsi nouse... ...ja ei valituksia käsitellä jollei ole valittajan yhteystietoja siis valituksen kohdekkin saa yhteystiedot.

• TerveMenoaVaan
        Jukni kirjoitti:

No sinneppä jäät jollei käsi nouse... ...ja ei valituksia käsitellä jollei ole valittajan yhteystietoja siis valituksen kohdekkin saa yhteystiedot.

Valitukset käsitellään aina ja kenellä niitä on eniten lähtee seuraavan YT ´n jälkeen.

• Jukni
        TerveMenoaVaan kirjoitti:

Valitukset käsitellään aina ja kenellä niitä on eniten lähtee seuraavan YT ´n jälkeen.

Ei perusteettomista valituksista lähde minnekkään ja se on perusteeton(lähes herjaus)valtus jos on niin tyhmä ääliö ettei osaa ilmaista/näyttää haluavansa tulla kyytiin

• kotootöihi

Mä olen monesti ainoa bussin kyytiin pyrkivä matkustaja pysäkilläni aamuisin, kun olen töihin matkalla. Pimeänä vuodenaikana olen käyttänyt pysäyttämiseen kännykän salamavaloa, joka toimii esimerkiksi iPhonessa myös taskulamppuna. Hyvin on näkynyt ja moni kuski jopa kiitellyt selkeästi näkyvästä pysäytysmerkistä. :)

• Heiluttelija

Tuo on hyvä. Siihen auttanee jo paljon kännykän heiluva taustavalokin.

• pysäkille.bussia

Kuka tuonne pysäkille huvikseen menee notkumaan , kyllä siinä bussien pitää pysähtyä huitelemattakin.

• Nobin

Entäpä jos siitä kulkee useampia linjoja ? Tällöin olisi parempi huidella.

• vaikka.minne
        Nobin kirjoitti:

Entäpä jos siitä kulkee useampia linjoja ? Tällöin olisi parempi huidella.

Nå katå kaikilla pääsee johonkin

• Talkoo-Taavetti

Itse heilautan meisseliäni sille bussille jonka haluan pysähtyvän. Valitettavasti jos on tuttuja linjoilla niin pysähtyvät kaikki.

• hankiautojoslaiskotuttaa

Mistäs kuski tietää ootko bussin kyytiin tulossa jos et merkkiä näytä? Ei kuski mikään ajatustenlukija ole. Mitäpä jos odotat vaikka kaverilta kyytiä pysäkillä? Huolestuttavaa jos käden nostaminen kyytiin nousun merkiksi on nykyihmiselle liian vaativaa.....

• Pussikuskiko
        hankiautojoslaiskotuttaa kirjoitti:

Mistäs kuski tietää ootko bussin kyytiin tulossa jos et merkkiä näytä? Ei kuski mikään ajatustenlukija ole. Mitäpä jos odotat vaikka kaverilta kyytiä pysäkillä? Huolestuttavaa jos käden nostaminen kyytiin nousun merkiksi on nykyihmiselle liian vaativaa.....

Monesti olen miettinyt, että miten helvetissä nämä ihmiset selviävät elämästä, kun bussilla matkustaminenkin on niin vaikeaa.

• Nikkenokkela

Myöskin se ihmetyttää miten selviävät elämästä , sillä eiväthän lentokoneet , junat , eivätkä laivatkaan odottele yksittäistä matkustajaa. Edes ryhmää mikä ei ole ajoissa lähtöpaikalla ja omatoiminen.

• on myös bussipysäkkejä joista menee vain 1 bussi niin niillä ei välttämättä tarvitse heiluttaa kättä :D

• Jukni

Kyllä täytyy ehdottomasti näyttää merkkiä koska se eroottaa kävelijän ja mahdollisen asiakkaan !!!
        OLETKO YMMÄRTÄNYT VAI HANKITKO VAMMAISKORTIN SAATTAJA OMINAISUUDELLA

• Jukni kirjoitti:

Kyllä täytyy ehdottomasti näyttää merkkiä koska se eroottaa kävelijän ja mahdollisen asiakkaan !!!
        OLETKO YMMÄRTÄNYT VAI HANKITKO VAMMAISKORTIN SAATTAJA OMINAISUUDELLA

kato q kävelijät eivät yleensä seisoskele bussipysäkeillä, joukkoliikenne taitaa olla sinulle muutenkin aika tuntematon juttu :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60