jos Jos toisin veneeni eteläsuomeen?

tervetässäheikki

Asustelen täällä Pohjoispohjanmalla ja olen usein ajatellut että vuokraisin venepaikan jostai eteläsuomesta. Paikka voisi olla vaikka jossain välillä Helsinki-Rauma. Vene olisi siis myös talvisäilytyksissä kohdepaikassa.
Kysymys kuuluisikin että missä hinnoissa Helsinki-Rauma akselilla venepaikkojen vuosivuokrat pyörivät?

Em.järjestelyä olen ajatellut ihan sen vuoksi että perämeren rannikko on Suomen että Ruotsin osalta niin tuttu että vaihtelu olisi paikallaan. Eteläsuomesta olisi myös huomattavasti lyhyempi matka puolaan ja saksaan, jonne ei juurikaan täältä pohjoisesta reilun kk.den lomalla ehdi käymään.

10

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soittamallaselviää

      Ainakin pääkaupunkiseudulla hintataso on ulkokuntalaisille korkeampi kuin kuntalaisille, jos kysymys on kunnan/kaupungin omistamista satamista. Hintataso selvinnee netistä. Veneseurojen hallitsemat satama- ja talvisäilytyspaikat ovat kalliimpia kuin julkiset ja yleensä edellyttävät seuran jäsenyyttä sekä osallistumista sataman vahtivuoroihin.
      Mikset katselisi vaikka Uudenkaupungin tai muun itsellesi sopivan paikkakunnan hintatasoa netin kautta tai soittamalla?
      Katsopa aluksi vaikka tämä: http://www.ukiport.fi/fi/venesatamat/venepaikkahinnasto/

    • Kysele_selviää

      Kustavin Peterzenissä kohtuuhintaisia paikkoja. Kysy. Toinen hyvä paikka on Airiston Stormälö.

    • seppomartti

      Venettä muualla Suomessa tai ulkomailla säilyttäessä venepaikan hintaa suurempi merkitys on matkustusyhteyksillä. Jos asuu Helsingissä ja vene on Uudessakaupungissa niin työtuntien/matkustustuntien suhde alkaa olla huono kevät- ja syksykunnostuksessa. Kun veneeni oli Hollannissa, meni muutaman ihmisen pidennetty viikonloppu kahdesti poskelleen jatkuvan sateen vuoksi. Pohjan maalaamisen sijaan jouduttiin katselemaan museoita. Reviirin laajentamisen kannalta kaukainen sijoituspaikka on hyvä mutta kustannukset kasvaa reilusti venepaikan lisäksi.

      • komppaan

        Näin se on.
        Minulla oli aikoinaan vene Saimaalla muutaman vuoden, vaikka asuin Helsingissä. Pelastus oli, että valmiiksi hyväkuntoisen H-veneen keväthuolloksi riitti kutakuinkin pesu ja pohjan maalaus (eikä sekään varmaan olisi ollut välttämätöntä).

        Kaukana olevan veneen järkevät vaihtoehdot lienevät:
        1) Todella helppohoitoinen vene (oma H)
        2) Teettää kevät- ja syksytyöt telakalla (kallista)
        3) Purjehtia kesän alussa kertaheitolla kotikonnuilta purjehdusalueelle, pitää vene kesän siellä ja syksyllä takaisin kotikonnuille (jos on riittävästi lomaa ja muutenkin onnistuu).

        Ensi kesänä voi olla, että on vain viikonloput vapaat. Jos näin sattuu, niin silloin varmaan siirrän veneeni (ei enää se H) 3- systeemillä Helsingistä Saaristomerelle. Ehtii niinä viikonloppuina jotakin muutakin nähdä kuin Kaivopuisto-Porkkalanniemi/Äggskär väliä.


    • Stormälössä on tosiaan paljon ulkopaikkakuntalaisten veneitä. Sieltä on kolmen tunnin matka vaikka Brännskäriin. Autolla pääsee perille ilman losseja. Hintataso on yksityiseksi satamaksi kohtuullinen, ja myös telakkapalveluja on saatavissa. Hesan seudulta taas porukka ajelee saaristomerelle jonossa, joten miksei saman tien ajelisi 8-tietä suoraan saaristomerelle. Rymättylässä on myös satamia.

      http://www.portamarina.fi/etusivu.php
      http://www.venekeskus.fi/
      http://tapanijohansson.fi/satamat/

    • entäSaimaa

      Ihan ajatusheittona: oletko ajatellut Saimaata? Vaikka Kuopioon olisi paljon lyhyempi automatka kuin Saaristomeren rannalle. Kyllä Saimaallakin parin kesän verran riittää tutkittavaa. Sieltä ei toki kannata lähteä Puolaan ja Saksaan, eikä se ole oikea vaihtoehto avomeripurjehduksesta tykkäävälle.

      • toinenvaihtoehto

        Toinen ajatusmalli: eikö veneen voisi vapaina viikonloppuina seilata Perämereltä vaikkapa Hankoon. Hangosta ehtisi kuukauden kesälomalla käydä vaikkapa Kielissä tai Helgolandissa ja paluumatkalla Puolassa, jos aikataulu sallii. Loman loputtua sitten viikonloppusiirtoina purjehdus takaisin Perämerelle. (Olen tehnyt useita vastaavia retkiä. Viisi viikkoa riitti 30-jalkaisella veneellä ja perhemiehistöllä oikein hyvin esim. Hgstä Jyllannin kiertoon Kielin kanavan ja Skagerrakin kautta. Kiel-Puola-retket tehtiin kuukauden pituisella lomalla).
        Tuntuisi liioittelulta vuokrata venepaikka varsinkin siksi ajaksi, jonka kuitenkin olisi merellä. Veneen kevätkunnostuskin on hankalampi toteuttaa, jos paatti on tuhannen km päässä kotoa.


      • ioioioiq
        toinenvaihtoehto kirjoitti:

        Toinen ajatusmalli: eikö veneen voisi vapaina viikonloppuina seilata Perämereltä vaikkapa Hankoon. Hangosta ehtisi kuukauden kesälomalla käydä vaikkapa Kielissä tai Helgolandissa ja paluumatkalla Puolassa, jos aikataulu sallii. Loman loputtua sitten viikonloppusiirtoina purjehdus takaisin Perämerelle. (Olen tehnyt useita vastaavia retkiä. Viisi viikkoa riitti 30-jalkaisella veneellä ja perhemiehistöllä oikein hyvin esim. Hgstä Jyllannin kiertoon Kielin kanavan ja Skagerrakin kautta. Kiel-Puola-retket tehtiin kuukauden pituisella lomalla).
        Tuntuisi liioittelulta vuokrata venepaikka varsinkin siksi ajaksi, jonka kuitenkin olisi merellä. Veneen kevätkunnostuskin on hankalampi toteuttaa, jos paatti on tuhannen km päässä kotoa.

        >>Viisi viikkoa riitti 30-jalkaisella veneellä ja perhemiehistöllä oikein hyvin esim. Hgstä Jyllannin kiertoon Kielin kanavan ja Skagerrakin kautta

        Ehtiihän sitä. Hki-Skagerrak-Kielin kanava-Hki on noin 1600 mpk lyhintä reittiä pitkin mitaten. 35 päivässä se tekee pyöreesti 45 mailia per päivä. 5 solmun keskinopeudella 9 tuntia joka päivä ilman yhtään välipäivää. Eli klo 9-18 tauotonta purjehdusta joka ikinen päivä viisi viikkoa putkeen.

        Minun perhemiehistöni olisi tehnyt kapinan tuolla matkalla.


      • seppomartti
        ioioioiq kirjoitti:

        >>Viisi viikkoa riitti 30-jalkaisella veneellä ja perhemiehistöllä oikein hyvin esim. Hgstä Jyllannin kiertoon Kielin kanavan ja Skagerrakin kautta

        Ehtiihän sitä. Hki-Skagerrak-Kielin kanava-Hki on noin 1600 mpk lyhintä reittiä pitkin mitaten. 35 päivässä se tekee pyöreesti 45 mailia per päivä. 5 solmun keskinopeudella 9 tuntia joka päivä ilman yhtään välipäivää. Eli klo 9-18 tauotonta purjehdusta joka ikinen päivä viisi viikkoa putkeen.

        Minun perhemiehistöni olisi tehnyt kapinan tuolla matkalla.

        Itämerellä n. 50% ajasta menee stamissa, etenkin perheen kanssa lomapurjehdusta purjehtiessa. Siirtopurjehdukset ovat asia erikseen.
        Yo laskelman 45 mailia/ vrk muuttuu 90 mailia/vrk, joka perheen kanssa ei enää ole mahdollista.
        Yksi keino reviirin laajentamiseen on purjehtia jonnekin. Vaihtomiehistö tuo takaisin. Norja tai Ruotsin länsirannikko oli saavutettavissa kiireettömästi.


      • erilainentyyli
        ioioioiq kirjoitti:

        >>Viisi viikkoa riitti 30-jalkaisella veneellä ja perhemiehistöllä oikein hyvin esim. Hgstä Jyllannin kiertoon Kielin kanavan ja Skagerrakin kautta

        Ehtiihän sitä. Hki-Skagerrak-Kielin kanava-Hki on noin 1600 mpk lyhintä reittiä pitkin mitaten. 35 päivässä se tekee pyöreesti 45 mailia per päivä. 5 solmun keskinopeudella 9 tuntia joka päivä ilman yhtään välipäivää. Eli klo 9-18 tauotonta purjehdusta joka ikinen päivä viisi viikkoa putkeen.

        Minun perhemiehistöni olisi tehnyt kapinan tuolla matkalla.

        No tapoja on monia. Päiväpurjehduksilla ei tietenkään voi tehdä mitään pitempiä reissuja. Kun lapset olivat pieniä, yöpurjehdukset eivät olleet minkäänlainen ongelma: lapset nukkuu, vene kulkee. Kun lapset kasvoivat he halusivat omat vahtivuoronsa. Jos sää oli perheelle hankala, reittisuunnitelma ja tavoite muutettiin.

        Eihän Itämeren ylitystä voi tehdä periaatteella "45 mailia per päivä". Avomerellä parempi keskiarvo on 100 mailia per vrk. Kesälomalla ehtii mainiosta Itämeren yli ja takaisin muutaman pysähdyksen taktiikalla (esim. Utö-Visby-Kalmar-Chrø-Kiel). Perhemiehistö ei suinkaan tehnyt kapinaa, päinvastoin. Nyt jälkipolveni purjehtii omalla veneellään ja harrastaa mm. avomerikisoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe