Miksi joulu ei tunnu enää joululta?

Nimetön

Miksi enää ei tunnu yhtään joululta vaikka kotona on kaikki joulu jutut laitettu? yleensä tykkään joulusta, mutta nyt on menny jotenki maku koko joulusta. onko muille käyny samoin?

19

3594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on syy

      Kvartaalikapitalismi, tehokkuusvaatimukset, kiire ja työelämän julmat pelisäännöt ovat tappaneet joulun.

      Kun tämä kiivaasti pyörivä hullunmylly pysähtyy vain pieneksi hetkeksi, joulu tuntuu vain ohikiitävältä pieneltä hengähdystauolta.

      Ja kohta ovat taas edessä ensi vuoden tulostavoitteet, kehityskeskustelut ja YT-neuvottelut...

      • hullunmylly

        tee asian eteen jotain


      • minni87
        hullunmylly kirjoitti:

        tee asian eteen jotain

        mitä ihmettä mä sit tekisin? en keksi mitä tekisin! se tunne on niin ihana ku oottaa joulua ja sitä että saa syyä joulu ruokaa jne.
        auttakaa mua!!


    • jusa62

      ihmettelen ja koitan miettiä mikä mättää tämän päivän joulussa. Ehkä se, että joulua aletaan dumppaa ihmisille lokakuun lopulla, ihmiset ovat alkaneet väsymään kaupalliseen jouluun ja ehkä on alettu etsimään joitain syvällisempää joulusta kuin lahjat ja hyvä ruoka.
      Itse lahjojen keskellä yritän ajatella joulun todellista tarkoitusta ja mitä se meille ihmisille antoi.
      Kaikesta huolimatta rauhaisaa joulua kaikille.

      • minni87

        hyvää joulua sullekki vaikka se onkin jo menny ohi.


    • mustahaamu

      Ei pidä masentua vaikka joulu ei enää samalta tuntuisi kuin ennen. Onhan elämässä niin paljon muutakin kuin joulu, sitäpaitsi onhan se varsin keinotekoista jos pitää aina juuri jouluna olla tietynlainen mieliala. Joskus joulut on mukavia, joskus vähemmän - se on elämää. Hyvää joulua kuitenkin ja mukavaa uutta vuotta.

      • minni87

        hyvää joulua ja uutta vuotta sullekki.

        toi oli hyvin sanottu mitä vastasit. =) viisaita ajatuksia. =)


    • joulumuori

      Te kaikki olette tainneet kasvaa liian isoks.......

      • minni87

        ajatetelin tota aivan samaa asiaa, mutta en halunnut se olevan totta. joulu on mulle aika tärkeä asia. se yhdessä olo ja ruuat. =)


    • 0<:)

      Ennen oli kai jonkin verran askeettisempaa, ei saanu konvehteja ja muita herkkuja kun jouluna. Piirrettyjäkään ei nähny niin paljon kun silloin :) Kun kaikki on ympärivuotisesti saatavilla, ei se sitten jouluna tunnu mitenkään spesiaalilta..Muutenki sitä saa kaupasta nykyään ihan mitä haluaa (siis kohtuuden rajoissa).

    • julia

      Ehkä olet kasvanut aikuiseksi ?

    • 878

      että viettäisi sitä kivasti < ja joskus aikanaan jos sitte jonkun naisen kanssa

      • minni87

        mä luulen että se ei siksikään tuntunu kunnolla joululta kun en saanu viettää sitä poikakaverini kanssa. mutta niinhän se on että kun saa olla tärkeiden ihmisten kanssa joulun niin siitä se tulee! ainaki osalti. kuuluuhan siihen paljon muutakin. kuten ne ruuat ja lahjatkin vaikka ei lahjat oo niin tärkeitä.


    • blackmagictiger

      TURHA JENKKIEN PALVOMINEN JOULUSSA JUST ÄRSYTTÄÄ

    • Yöllinenajattelija

      Eikö loppujen lopuksi joulun perin pohjainen tarkotus ole luoda tai löytää se rakkaus ja rauha sisimmästä oli sitten kristitty, muslimi tai mikä tahansa. Meidän on tarkoitus jakaa rakkautta muillekkin eikä pantata sitä vain itsellemme sillä sehän kuihtuu muuten.
      Nykypäivän individualismi on tuonut "minä,minä,minä" ajatuksen esiin kun me tarvittaisiimme enemmän yhtenäistä ajattelua luodaksemme maailmasta paremman paikan. Ehkä tämä jouluna voisi olla muutoksen aika ja voisimme muuttaa ajatustapojamme ja huomioida nyt se toinenkin eikö pelkästään itseämme. Teksti meni vähän eri raiteille, mutta nyt hyvää joulua ja rauhaa elämäänne.

      • nepäivämäärät

        Kaivoit sitten 12 vuotta vanhan ketjun naftaliinista :'D


    • Voisipasitäpaetajonneki

      Olen huomannut että suurimmalle osalle se alkaa jossain vaiheessa olemaan pakkopullaa ja haluaisi vaan paeta näitä helvetin pukkeja, ostohysteriaa ja ilotulituksia. Tämä loppuvuosi on aina vaan ahdistavampi ja toivoisi sen olevan nopeasti ohitse. Kauhea sählääminen ja ihmisten levottomuus, mennään ja tullaan edessuntakaisin, jotain viedään ja jotain tuodaan koko ajan....on naurettavaa, ihmiset niin kuin sekoo loppuvuodesta.

    • Kadonnut.joulutunnelma

      Taitaa joulutunnelma alkaa monilta kadota, viimeistään kun täyttää 40 vuotta.
      Lähdettyäni kotoa maailmalle. En koskaan enää aistinut omissa kodeissani samanlaista jouluntunnelmaa, kuin lapsuuskodissani. Vaikka sen aikaiset 60 luvun joulut, nykyjouluihini verrattuna, olivatkin puitteiltaan melko vaatimattomia. Silti niissä oli jotakin paljon enemmän. Niissä jouluissa oli aitoa tunnelmaa.

      Muistan äidin aina laittaneen meille joulua. Mutta muistan myös, aina lapsena ihmetelleeni, miksi hän ei ollutkaan siitä yhtä innostunut kuten me muut.
      Äitini koki jouluisin ilmeisesti sen saman, minkä minäkin koin aikuistuttuani.
      Sitä joulua laittaa ikäänkuin vain muille, mutta itse siitä ei enää osaa sillä tavalla nauttia.
      Kuten niistä valmiista ja huolettomista lapsuuden ja nuoruuden jouluistaan.
      Kodeissani, perheeni kanssa, meillä on ollut kaikkea jouluun liittyvää runsaammin, kuin lapsuuden kotini jouluissa, silti äitinä en minäkään ole enää joulutunnelmaan päässyt.

      Laitamme siis yhä aikuisinakin joulua monella tavalla, liitämme kaikkea perinteistä joulunviettoomme, löytääksemme joulufiiliksen. Mutta ei sitä vaan enää löydy.
      Joulut on kuin tavallisia viikonloppuja, tai päiviä muiden joukossa. Näet ja kuulet, haistat ja maistat kaikenlaista jouluista. Mutta mikään ei silti tunnu enää oikein miltään.
      Lapsuudessa se ihana joulutunnelma syntyi jo pelkkien hajuaistien välityksellä.
      Esim. äidin kokatessa jouluruokia, oijoi ne kaikki tuoksut. Joulutunnelmaan pääsi silloin sytytellessä pihalla lumilyhtyihin kynttilöitä, aattoillan sinisessä hämärässä.
      Koki sellaista jouluriemua siitäkin, kun tuoksuva kuusi kannettiin sisälle, odottamaan kynttilöitään ja koristeitaan.

    • Hopsansaakin

      Ei tarvitse ihmetellä miksi ei tunnu joululta. Ennen oli hieman toisin,vaikka kasvoin varakkaassa kodissa,mutta jouluna tehtiin erityisesti nämä peruslaatikot,kinkku,tortut ja pullat.Joulukuusi ilmestyi omasta metsästä ja koristeet oli pitkälle samanlaiset kuin tänäänkin.Lahjoja oli myös riittävästi.

      No-itse asiaan ,tänäpäivänä me voimme ostaa vaikka joka päivä niin hyviä/mieluisia ruokia kuin haluamma,juustoja ,erilaisia kaloja, kahvileipiä ,tavaroita jne.
      Ja vaikka se komea kuusi tuoksuu samalta ,kuin lapsuudessa ja koti on koristeltu,ei se tunnu niin voimakkaasti joululta, koska kaikki muut elementit ovat käden ulottuvilla päivittäin.
      Ihminen on siinä aikas omituinen olio, että kaikki mitä sillä on ,( tavara,mukava koti,matkustelu jne ) ,alkaa tuntua arkiselta. Näin kokee asian 69-vuotias mummi.
      Olen kyllä tyytyväinen ja onnellinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe