>>48)te olette tämän todistajat.
49)Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta>> Lu.24:48,49.
>>4)Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5)Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.
8)vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajiani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.>> Ap.1:4,5,8.
Todistajia, eivät omassa voimassaan, vaan Jumalan hengen voimassa.
pyhä henki Jumalan vaikuttava voima
11
407
Vastaukset
Lähetän teille toisen puolustajan, Pyhän Hengen..
Älkää saattako murheelliseksi Pyhää Henkeä..
Henki, joka näyttää teille todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
Sille, joka pilkaa Pyhää Henkeä, ei anteeksi anneta tässä eikä tulevassa ajassa..
Me ja Pyhä Henki olemme päättäneet..
Kutsuu palvelukseen ja puhuu.. Apt 8:29 13:2
Siinä esimerkkejä persoonasta.. ei voimasta.Eri raamatunpaikoista käy ilmi, että Pyhä Henki opettaa, iloitsee, on murheellinen, käskee, kieltää jne. Missään näissä raamatunpaikoissa ei sanota, että kyseessä on vertaus, joten on mielivaltaa sanoa niitä vertauksiksi. Kyse on selvästi persoonan ominaisuuksista, ei tahdottoman vaikuttavan voiman.
- Veks
Jehova kaikkeuden Suvereeni on todellakin PERSOONA. Koska Jehova on pyhä, on hänen henkensäkin pyhä. Pyhä henki on osa Jehovan persoonallisuutta, oikeastaan se on Jehovan vallitseva ominaisuus, taipumus. Ja tuota henkeään Jehova on käyttänyt kirjoituttaessaan raamatun.
- Pöydän takaa
Eslest kirjoitti:
Eri raamatunpaikoista käy ilmi, että Pyhä Henki opettaa, iloitsee, on murheellinen, käskee, kieltää jne. Missään näissä raamatunpaikoissa ei sanota, että kyseessä on vertaus, joten on mielivaltaa sanoa niitä vertauksiksi. Kyse on selvästi persoonan ominaisuuksista, ei tahdottoman vaikuttavan voiman.
Pyhä henki ei ole persoona:
->"Opetuksesta, jonka mukaan pyhä henki on persoona ja osa Jumalasta, tuli virallinen kirkon dogmi vasta 300-luvulla. Varhaiset "kirkkoisät" eivät tällaista opettaneet; 100-luvulla elänyt Justinus Marttyyri opetti, että pyhä henki tarkoitti Jumalan vaikutusta tai toimintatapaa, ja Hippolytoksenkaan mukaan pyhällä hengellä ei ollut persoonallisuutta. Raamattu itse osoittaa johdonmukaisesti, ettei Jumalan pyhä henki ole persoona vaan Jumalan vaikuttava voima, jonka avulla hän toteuttaa tahtonsa ja tarkoituksensa.
Ensiksikin voidaan todeta, että sanat "taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat" (KR-1776), jotka löytyvät vanhemmista käännöksistä 1.Johanneksen kirjeen 5:7:stä, ovat todellisuudessa väärännettyjä lisäyksiä alkuperäiseen tekstiin. Erään katolisen käännöksen (The Jerusalem Bible) alaviitteessä sanotaan, että näitä sanoja "ei ole missään varhaisissa kreikkalaisissa käsikirjoituksissa eikä missään varhaisissa käännöksissä eikä itse Vulgatankaan parhaissa käsikirjoituksissa". Bruce Metzgerin A Textual Commentary on the Greek New Testament(1975, s. 716-718) käsittelee yksityiskohtaisesti tämän väärennetyn kohdan historiaa. Siinä mainitaan, että tämä kohta löytyy ensi kerran eräästä 300-luvulta peräisin olevasta tutkielmasta nimeltä Liber Apolegeticus ja että se ilmaantuu Raamatun vanhoihin latinalaisiin ja Vulgatan käsikirjoituksiin 500-luvulta alkaen. Tätä kohtaa ei ole varsinaisessa tekstissä missään nykyisissä katolisissa eikä protestanttisissa käännöksissä, koska ne tunnustavat sen väärennetyksi (KR-92, NE, NAB).
On totta, että Jeesus puhui pyhästä hengestä "auttajana" ja sanoi, että tämä auttaja "opettaa", "todistaa", "opastaa", "puhuu", "kuulee" ja "saa". Joissakin tapauksissa Jeesus käytti kreikkalaisen tekstin mukaan tästä "auttajasta" (parakleetista) maskuliinista persoonapronominia. (Vrt. Joh. 14:16,17,26; 15:26; 16:7-15.) Raamatussa ei kuitenkaan ole epätavallista, että personoidaan jokin, mikä ei todellisuudessa ole persoona. Sananlaskujen kirjassa personoidaan viisaus (1:20-33; 8:1-36), ja siitä käytetään sekä alkukielessä (hepreassa) että monissa käännöksissä persoonapronominin feminiinimuotoa. Viisaus personoidaan myös Matteuksen 11:19:ssä ja Luukkaan 7:35:ssä, joissa sillä sanotaan olevan sekä "tekoja" että "lapsia". Apostoli Paavali personoi synnin ja kuoleman ja myös ansaitsemattoman hyvyyden "kuninkaiksi" (Ro 5:14, 17, 21; 6:12). Hän sanoi synnistä, että se 'sai aiheen','sai aikaan himoitsemista', 'vietteli' ja 'tappoi' (Ro 7:8-11). Mutta Paavali ei selvästikään tarkoittanut, että synti olisi ollut todellisuudessa persoona." Pöydän takaa kirjoitti:
Pyhä henki ei ole persoona:
->"Opetuksesta, jonka mukaan pyhä henki on persoona ja osa Jumalasta, tuli virallinen kirkon dogmi vasta 300-luvulla. Varhaiset "kirkkoisät" eivät tällaista opettaneet; 100-luvulla elänyt Justinus Marttyyri opetti, että pyhä henki tarkoitti Jumalan vaikutusta tai toimintatapaa, ja Hippolytoksenkaan mukaan pyhällä hengellä ei ollut persoonallisuutta. Raamattu itse osoittaa johdonmukaisesti, ettei Jumalan pyhä henki ole persoona vaan Jumalan vaikuttava voima, jonka avulla hän toteuttaa tahtonsa ja tarkoituksensa.
Ensiksikin voidaan todeta, että sanat "taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat" (KR-1776), jotka löytyvät vanhemmista käännöksistä 1.Johanneksen kirjeen 5:7:stä, ovat todellisuudessa väärännettyjä lisäyksiä alkuperäiseen tekstiin. Erään katolisen käännöksen (The Jerusalem Bible) alaviitteessä sanotaan, että näitä sanoja "ei ole missään varhaisissa kreikkalaisissa käsikirjoituksissa eikä missään varhaisissa käännöksissä eikä itse Vulgatankaan parhaissa käsikirjoituksissa". Bruce Metzgerin A Textual Commentary on the Greek New Testament(1975, s. 716-718) käsittelee yksityiskohtaisesti tämän väärennetyn kohdan historiaa. Siinä mainitaan, että tämä kohta löytyy ensi kerran eräästä 300-luvulta peräisin olevasta tutkielmasta nimeltä Liber Apolegeticus ja että se ilmaantuu Raamatun vanhoihin latinalaisiin ja Vulgatan käsikirjoituksiin 500-luvulta alkaen. Tätä kohtaa ei ole varsinaisessa tekstissä missään nykyisissä katolisissa eikä protestanttisissa käännöksissä, koska ne tunnustavat sen väärennetyksi (KR-92, NE, NAB).
On totta, että Jeesus puhui pyhästä hengestä "auttajana" ja sanoi, että tämä auttaja "opettaa", "todistaa", "opastaa", "puhuu", "kuulee" ja "saa". Joissakin tapauksissa Jeesus käytti kreikkalaisen tekstin mukaan tästä "auttajasta" (parakleetista) maskuliinista persoonapronominia. (Vrt. Joh. 14:16,17,26; 15:26; 16:7-15.) Raamatussa ei kuitenkaan ole epätavallista, että personoidaan jokin, mikä ei todellisuudessa ole persoona. Sananlaskujen kirjassa personoidaan viisaus (1:20-33; 8:1-36), ja siitä käytetään sekä alkukielessä (hepreassa) että monissa käännöksissä persoonapronominin feminiinimuotoa. Viisaus personoidaan myös Matteuksen 11:19:ssä ja Luukkaan 7:35:ssä, joissa sillä sanotaan olevan sekä "tekoja" että "lapsia". Apostoli Paavali personoi synnin ja kuoleman ja myös ansaitsemattoman hyvyyden "kuninkaiksi" (Ro 5:14, 17, 21; 6:12). Hän sanoi synnistä, että se 'sai aiheen','sai aikaan himoitsemista', 'vietteli' ja 'tappoi' (Ro 7:8-11). Mutta Paavali ei selvästikään tarkoittanut, että synti olisi ollut todellisuudessa persoona."tutustumaan itse asioihin henkilökohtaisesti, sillä kukin tulee kyllä tuntemaan, onko julistamamme oppi Jumalasta vai ei. Jokainen uudestisyntynyt tietää kyllä, että Pyhä Henki ei ole vain voima, vaan Persoona. Tosin, Hänen tuleessaan meidän päällemme, saamme voiman julistaa ilosanomaa ja totuutta.
Veks kirjoitti:
Jehova kaikkeuden Suvereeni on todellakin PERSOONA. Koska Jehova on pyhä, on hänen henkensäkin pyhä. Pyhä henki on osa Jehovan persoonallisuutta, oikeastaan se on Jehovan vallitseva ominaisuus, taipumus. Ja tuota henkeään Jehova on käyttänyt kirjoituttaessaan raamatun.
Vallitseva ominaisuus, taipumus.. miten ajattelet niiden toimivan noissa kohdissa?
Selittele nyt ensi alkuun tuo, niin palaamme sitten asiaan..
1 Moos 1: Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
2. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
3. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli.
4. Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
Ja vielä tuonkin voisit selittää..
Ilm. 4:2. Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
3. Ja istuja oli näöltänsä jaspis- ja sardionkiven kaltainen; ja valtaistuimen ympärillä oli taivaankaari, näöltänsä smaragdin kaltainen.
4. Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
5. Ja valtaistuimesta lähti salamoita ja ääniä ja ukkosen jylinää; ja valtaistuimen edessä paloi seitsemän tulisoihtua, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä.
Minä niin pidän kirjanoppineista.. = )
- Tarkastelija
Sanan lähempää tarkastelua:
PYHYYS
"Pyhänä olemisen tila tai ominaisuus. Pyhyys merkitsee 'uskonnollista puhtautta'.
Alkuperäinen hepreankielinen sana qo'des tarkoittaa myös pyhälle Jumalalle erilleen asetettuna, yksinomaisesti omistettuna olemista; sellaisen tilaa, joka on asetettu erilleen Jumalan palvelusta varten.
Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa vastineilla "pyhä" (ha'gios) ja "pyhyys" (hagiamos' [myös "pyhitys"], hagio'tes, hagiosy'ne) käännetyt sanat merkitsevät samoin Jumalalle erottautumista. Niitä käytetään myös puhuttaessa pyhyydestä Jumalan ominaisuutena ja ihmisen käyttäytymisen puhtaudesta eli täydellisyydestä."(Raamatun ymmärtämisen opas II,Pyhyys). - valaisua asiaan
Pyhä Henki näyttää tulleen uskonnoille mystiseksi hahmoksi ilman omaa syytään.
Kolminaisuuden tekijät liittävät sen jumalan kolmanneksi osaksi.
Eräs uskonlahko sanoo sitä jonkinlaiseksi sähkövirraksi.
Totuus Pyhästä Hengestä on paljon yksinketaisempi.
Ei PH ole osa jumaluutta.
Ei Ph ole myöskään mitään sähkövirtaa.
PH on taivaan hallinnossa oleva käytännön työn suorittaja, joka on itsenäinen persoona.
Kun käsky käy lähtee PH kentälle toteuttamaan käskyn.
Hän on hyvin tärkeä persoona käytännön tasolla.
Apostoleillekin PH antoi osan itsestään jotta heidän työnsä kantaisi hedelmää.
PH jakaa voimiaan vain esimiestensä käskyn mukaan.
Esimiehet voivat myös delegoida päätäntävaltaa PH:lle seuraten tarkasti että PH toimii oikeudenmukaisesti.
Älkää suotta mysteeriota hänestä tehkö.
Kova duunari hän on taivaan hallinnossa.- salomo
Raamatussa ei ole epätavallista, että jokin personoidaan. Viisaudella sanotaan olevan lapsia (Luukas 7:35: "Kaikesta huolimatta viisauden todistavat vanhurskaaksi kaikki sen lapset.")
Syntiä ja kuolemaa nimitetään kuninkaiksi (Roomalaisille 5:14,21 : "Siitä huolimatta kuolema hallitsi kuninkaana Aadamista aina Moosekseen asti, niitäkin jotka eivät olleet tehneet syntiä samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka muistuttaa häntä, joka oli tuleva. - - Mitä varten? Jotta niin kuin synti hallitsi kuninkaana kuoleman ohella, samoin myös ansaitsematon hyvyys hallitsi kuninkaana vanhurskauden välityksellä ikuinen elämä silmämääränä Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta." - nimetön
"Kolminaisuusopin (jonka yhteydessä kysymys pyhän hengen olemuksesta persoonana on lähtenyt) mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhden vertaiset kaikissa suhteissa.
Raamattu ilmaisee Isän persoonanimen - Jehova. Se ilmoittaa, että Poika on Jeesus Kristus. Nämä persoonanimet edustavat selvästi kahta persoonaa. Mutta mikä on pyhän hengen persoonanimi? Raamattu ei missään ilmoita sellaista. Eikö tämän pitäisi selvästi osoittaa, että pyhä henki poikkeaa ratkaisevasti sellaisesta, minkä ymmärrämme olevan persoona - Jumalahan pitää nimiä tärkeinä (Isän ja Pojan nimet ovat Jumalalle tärkeitä: Jes.42:8; Luuk.1:31 - mutta pyhällä hengellä ei ole edes nimeä)." Viite: www.geocities.com/mr_raamattu/ph.txt
Asiasta käsitellään tarkemmin:
http://www.geocities.com/mr_raamattu/ph.txt
Lainatut raamatunkohdat:
Jesaja 42:8 UM95 :"Minä olen Jehova. Se on minun nimeni, ja kunniaani minä en anna kenellekkään muulle enkä ylistystäni veistetyille kuville."
Luukas 1:31 UM95 :"ja katso, kohdussasi tapahtuu sikiäminen, ja sinä synnytät pojan, ja sinun pitää antaa hänelle nimi Jeesus." nimetön kirjoitti:
"Kolminaisuusopin (jonka yhteydessä kysymys pyhän hengen olemuksesta persoonana on lähtenyt) mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhden vertaiset kaikissa suhteissa.
Raamattu ilmaisee Isän persoonanimen - Jehova. Se ilmoittaa, että Poika on Jeesus Kristus. Nämä persoonanimet edustavat selvästi kahta persoonaa. Mutta mikä on pyhän hengen persoonanimi? Raamattu ei missään ilmoita sellaista. Eikö tämän pitäisi selvästi osoittaa, että pyhä henki poikkeaa ratkaisevasti sellaisesta, minkä ymmärrämme olevan persoona - Jumalahan pitää nimiä tärkeinä (Isän ja Pojan nimet ovat Jumalalle tärkeitä: Jes.42:8; Luuk.1:31 - mutta pyhällä hengellä ei ole edes nimeä)." Viite: www.geocities.com/mr_raamattu/ph.txt
Asiasta käsitellään tarkemmin:
http://www.geocities.com/mr_raamattu/ph.txt
Lainatut raamatunkohdat:
Jesaja 42:8 UM95 :"Minä olen Jehova. Se on minun nimeni, ja kunniaani minä en anna kenellekkään muulle enkä ylistystäni veistetyille kuville."
Luukas 1:31 UM95 :"ja katso, kohdussasi tapahtuu sikiäminen, ja sinä synnytät pojan, ja sinun pitää antaa hänelle nimi Jeesus."Kirjoitan nyt nimettömälle. Onko minulla syytä olettaa, että vastassani on sähkövaraus, lataus, automaatti tai jokin mikä tahansa muu kuin inhimillinen persoona?
Miksi vartiotornilaisen on niin tärkeää todistella, että Jumalan Henki ei olisi persoona? Oletko miettinyt sitä? Riivaajien henget kuitenkin tunnustetaan persooniksi, vaikka niiden nimiä ei yleensä mainitakaan.
Lainauksistasi vielä: Tunnetko aivan varmasti Raamatun Jeesuksen, Hänen joka tuli Isänsä nimessä?
Jesaja 42:8 UM95 :"Minä olen Jehova. Se on minun nimeni, ja k u n n i a a n i minä en anna kenellekkään muulle enkä y l i s t y s t ä n i veistetyille kuville."
Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat, ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja k u n n i a n ja kirkkauden ja y l i s t y k s e n." Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja K a r i t s a l l e y l i s t y s ja k u n n i a ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat. (Ilm.5:11-14)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No Purra missäs ne työpaikat ovat?
Niinhän sinä väitit, että sinun puuhasi lisäävät 100 000 uutta työpaikkaa. Oliskohan jo aika myöntää että olet ollut vää3382197VOIKO MITÄÄN MIELIPUOLISEMPAA ENÄÄ EHDOTTAA?
NATO:n pääsihteeri Mark Rutte ja EU:n Kaja Kallas ehdottavat että euroopan maiden eläkevarat ja Terveydenhoito varat käy3251396MTV: Harvinainen haastattelu: Peltsi paljastaa Osmon elämästä julkkiksena: "Aika paljon tullut..."
Ihanat Peltsi ja Osmo . Tällä isällä ja pojalla on kyllä erityisen lämmin suhde. Isä ja poika kertovat väleistään ja pa91033Sofiallako rakkaus rakoilee? Missä rillirakas?
Ukkeli taisi saada tarpeekseen Sofiasta ja lähti vaimon ja vauvan luo.189992- 68973
Tiedän meidän molempien pitävän toisistamme
Siitä huolimatta näen tuhat eri vaihtoehtoa siitä, mikä menee pieleen yhteydenoton jälkeen. En kiusaa, härnää tai lupaa33955- 53945
Voi kun tietäisin mitä
Sinä olet. Ajattelen sinut hyvin helläksi ja välittäväksi. Siihen rakastuin. Mutta sitten se toinen puoli, miksi?51838- 111829
Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.35756