Suomalaiset pitävät maahanmuuttajista

spr-fani

Rasistit haluaisivat jättää tämän kertomatta, mutta totuus on totuus. Suomalaisten mielipiteitä maahanmuuttajista

http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2015102020537659_cm.shtml

.

"IL kysyi kokemuksia turvapaikanhakijoista: "Ihan kuin pelkäisivät meitä"
Tiistai 20.10.2015 klo 20.58
Iltalehti kysyi kansalaisten kokemuksia kohtaamisista turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten kanssa.

Iltalehden lukijat kertovat kohtaamisistaan turvapaikanhakijoiden kanssa.
Iltalehden lukijat kertovat kohtaamisistaan turvapaikanhakijoiden kanssa. (MARKKU RUOTTINEN)
LUE MYÖS
Maahanmuuttovirasto: Irakin tilanne lieventynyt - pakolaislinjaa kiristetään
Irakilaiset ihmeissään Suomen linjasta: "Turvallisessa maassa pommit eivät lennä"
"Hauskaa oli koko ajan"

Valitettavasti kohtaamisia on ollut kovin vähän. Olen pyrkinyt vastaamaan tervehdykseen ja hymyyn, kun kohtaamme kadulla. Toivon voimia ja siunausta tulevan talven, kylmän ja pimeyden keskelle. Ei ole meillekään niin helppoa. Kaikissa on kumminkin oma kauneutensa, koetan itse etsiä sellaista näkökulmaa, kun väsyttää ja paleltaa.

Esteri-64

Asun Aavarannan vastaanottokeskuksen lähellä. Meillä oli viisihenkinen irakilaisperhe kylässä iltapäivän. Yhteistä kieltä ei ollut mutta hauskaa oli koko ajan. Mukavia ihmisiä. Olen organisoinut täällä paikallisten ja turvapaikanhakijoiden vastaavanlaisia tapaamisia. Kaikki ovat olleet tosi tyytyväisiä.

Hannu

Olen toiminut SPR:n vapaaehtoisena Röykän vastaanottokeskuksessa. Ilmoitin sinne mennessäni, että haluan opiskella SPR:n tekemistä siltä varalta, että Hyvinkään Sveitsistä tehdään vastaanottokeskus. Röykässä olis siis pakolaisia varten ja ensitutustumisella ilmoitin nimeni ja sen, että olen täällä opiskelemassa heidän kulttuuriaan ja opettamassa heille meidän kulttuuria. Pari päivää meni ennen kuin pääsin "sisäpiireihin" eli ennen kuin he rupesivat oikeasti juttelemaan. Iso askel oli kun ensimmäisen kerran äiti antoi lapsensa syliini. Se oli asia, joka sulatti jään. Olen kuullut paljon juttuja ja parhaani mukaan vastaillut heidän kysymyksiinsä.

Viime lauantaina Hyvinkään Pontevan naisten joukkue kutsui maahanmuuttajat naisten korisliigamatsiin. Paikalle tuli 20-30 maahanmuuttajaa noin 50/50 miehiä ja naisia sekä lauma lapsia. Kaikille positiivinen, naisille huima kokemus. Olin itse järjestämässä tuota juttua ja sain parhaan mahdollisen kiitoksen lukuisten selkääntaputtelujen lisäksi. Matsin jälkeen olin ulkona varmistamassa, että kaikki menevät bussiin. Ihan viimeisten joukossa tuli perhe jonka hunnutettu äiti hymyili. Kun hän näki minut, niin koko kasvoilla oli nauru ja sain yläfemman ja "Thank you". Iskä tuli perässä, antoi käsipäivää ja "Kiitos"!

Kotouttaja

"Ikään kuin he pelkäisivät"

Paikallisessa ruokakaupassa olin laittanut jo ostokseni hihnalle, kun maahanmuuttajapoika pyyhälsi eteeni maksamaan suklaapatukkaansa. Yritin selittää, että laita patukka hihnalle ostoksieni jälkeen. Tämä oli aivan tohkeissaan, eikä ymmärtänyt minua, mutta hänen kaksi ystäväänsä (jotka selkeästi olivat olleet maassa jo jonkin aikaa), neuvoivat hänet jonoon ja toinen pojista sanoi minulle "anteeksi" ja kumarsi. Eli varmasti on kulttuuritörmäyksiä, mutta nämä nassikat ainakin tekivät parhaansa sopiakseen joukkoon.

Ostoksilla

Itse raskaana olevana nuorena naisena saan usein kantasuomalaisilta bussissa istumapaikan (vaikken sitä välttämättä kaipaakaan). Saman tilanteen on kokenut moni vanhus. Tätä huomaavaisuutta ei näiltä pakolaisilta löydy. Eivät bussissa nouse edes lastenvaunupaikoilta pois vaikka vaunut tulevat sisään. Kun yrittää sanoa englanniksi "Excuse me, could u stand up?" niin eivät ymmärrä millään, mitä yritän tarkoittaa. On myös hyviä kokemuksia, ystävällisesti hymyilevät saavat minulta aina hymyn takaisin.

Ihmisiähän me kaikki

Täällä meillä turvapaikanhakijoita näkee aika paljon. Itseäni surettaa se, että näen heidän silmissään arkuutta, ikään kuin monet heistä pelkäisivät meitä. Yritän omalta osaltani edesauttaa tilannetta, hymyilen, sopivan tilaisuuden tullen myös sanon jotain. Ikuisesti muistan, kun taannoin jäin bussista samalla pysäkillä nuorehkon maahanmuuttajamiehen kanssa ja kun kävelimme samaa tahtia samaan suuntaa, aloitin keskustelun, ihan vaan säästä. Kun kadunkulmassa erosimme, tämä kaveri sanoi: "Kiitos kun puhuit mulle". Oli aika opettava hetki!

Jaska"

61

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • me_ujot

Hyvä että tällaistakin viestiä palstalla! Me suomalaiset olemme ujoja ja varautuneita mutta hyviä ihmisiä.

• tiedoksi

Hyvyys ja typerä hyväuskoisuus ovat kaksi eri asiaa.

• SUVAKKIMEDIANABC

Juttu jatkuu, muun muassa seuraavat kohdat aloittaja sensuroi:

Pääasiassa negatiivisia valitettavasti, milloin oon ollut todistamassa, kun ovat porukalla ahdistelleet tyttöjä sekä päivä- että ilta-aikaan puhumattakaan yöelämässä. Tietysti tietyistä kulttuureista tulevat ovat juuri olleet ne, ketkä ovat ahdistelleet. Hyviä kokemuksia on aasialaisista maahanmuuttajista ja huonoja Somaliasta ja Irakista tulleista.

Kristiina

Kaksi pakolaista varasti puhelimeni väkivalloin, kun kävelin yksin yöllä kotiin. Kolme mahanmuuttajaa kävi kimppuuni potkien päähän, seurauksena jouduin sairaalaan. Tämä sen takia, kun en tarjonnut herrasmiehille tupakkaa. Luokallani ammattikoulussa oli mukava irakilaistaustainen ikätoveri, hänestä on taas pelkkää positiivista sanottavaa.

T

• lugariac
        SUVAKKIMEDIANABC kirjoitti:

Juttu jatkuu, muun muassa seuraavat kohdat aloittaja sensuroi:

Pääasiassa negatiivisia valitettavasti, milloin oon ollut todistamassa, kun ovat porukalla ahdistelleet tyttöjä sekä päivä- että ilta-aikaan puhumattakaan yöelämässä. Tietysti tietyistä kulttuureista tulevat ovat juuri olleet ne, ketkä ovat ahdistelleet. Hyviä kokemuksia on aasialaisista maahanmuuttajista ja huonoja Somaliasta ja Irakista tulleista.

Kristiina

Kaksi pakolaista varasti puhelimeni väkivalloin, kun kävelin yksin yöllä kotiin. Kolme mahanmuuttajaa kävi kimppuuni potkien päähän, seurauksena jouduin sairaalaan. Tämä sen takia, kun en tarjonnut herrasmiehille tupakkaa. Luokallani ammattikoulussa oli mukava irakilaistaustainen ikätoveri, hänestä on taas pelkkää positiivista sanottavaa.

T

Juttu vahvasti puolueellinen ja maahanmuuttomyönteinen ja silti tällaisia huomioita seassa. Huhhuh! Alkaa suvakitkin vähitellen vaihtaa puolta.

• hsjdhsajdhajsdh
        lugariac kirjoitti:

Juttu vahvasti puolueellinen ja maahanmuuttomyönteinen ja silti tällaisia huomioita seassa. Huhhuh! Alkaa suvakitkin vähitellen vaihtaa puolta.

No ihan hirvee! Kutsuttaisko sitä vaikka puolueettomaksi journalismiksi, mitä luulisit?

• karitommikari
        hsjdhsajdhajsdh kirjoitti:

No ihan hirvee! Kutsuttaisko sitä vaikka puolueettomaksi journalismiksi, mitä luulisit?

Puolueetonta journalismia iltsistä ei löydä kirveelläkään, jos niin luulee on kuplassaan asuva hörhö.

• hsjdhsajdhajsdh
        karitommikari kirjoitti:

Puolueetonta journalismia iltsistä ei löydä kirveelläkään, jos niin luulee on kuplassaan asuva hörhö.

No eikö tuo sitten ollut sitä, kumpikin näkökanta oli esillä?

• HalooPahvi

Taas tätä idioottimaista päättelyä!? Kuules nyt! Minä pidän intialaisista, MUTTA en kuitenkaan halua, että sieltä alkaisi kansainvaellus Suomeen. Tajuatko?

Olen yhä vakuuttuneempi, että mamuttajat kuuluvat siihen tyhmempään kansalaisten puoliskoon. Tai tyhmimpään neljännekseen.

NIIN idioottimaisia on mamutulvan puolustelu!

• kuka-sua-uskoo

Haukut ihmisiä tyhmiksi, on tosiaan helppo uskoa, että et sinä vihaa, kunhan vain muuten olet niin kriittinen. Joo.

• sierjeg

Kun leipäjono pitkistyy niin katotaanpa kuinka kauan rakkaus jatkuu!!
      Ihmiset ei ymmärrä mihin rahat valtiolta menee !!
      Kun lukee ympäri maita kuinka kiitämättömiä maahanmuutajat on ruoka ei maistu aivan kuin plastiikia puris !!
      Onko he jotka sodasta ja nälästä ovat paenneet heti arvostelemassa ruokaa ym ym
      Kiitos on vissiin "fremmedord" heidän sanavarastoosa!!

• avatkaa.silmänne

Niin kauan niistä hyväuskoiset pitävät, kunnes oma tytär raiskataan tai oman vanhan äidin/tädin lompakko ryöstetään ja mummu kaadetaan niin että lonkat ruskaa.
      Aika tyhmää kuvitella että maassa säilyy meno niinkuin ennenkin.
      Kyllä erittäin moni asia tulee muuttumaan, valitettavasti vain ikävämpään suuntaan.
      Kauppojen kassat, kioskien myyjät, asiakaspalvelijat eri toimipisteissä, terveyskeskusten työntekijät, työpaikkojen ohjaajiksi pakotetut työntekijät, monet monet muut joutuvat ennennäkömättömien kuormittavien haasteiden eteen.
      Tiedän miten rankkaa on ohjata kielitaidotonta, yleensä työnantajat jättävät alaisensa oman onnensa nojaan ja syyttävät sitä vakiduunaria, jos ei mamu opi.
      Tarpeeksi on ollut rikollisuutta muutenkin tässä maassa, tuskin määrä vähenee enää koskaan.
      Pitäkää hyväuskoiset luulonne, minä pidän ainakin lompakostani kiinni.

• tietäjä-

maahanmuuttomyönteisiä ovat ainoastaan keskustelupalstoille kirjoittelevät röllipeikot

• SALATIEDE

näin on, hesarissakin, ihme kyllä, juuri tänään paljastettiin tutkimus... 75.-prossaa suomalaisista ei halua mamuja tänne...että repikää siitä ääliöhönö suvakit. teitä on kourallinen verrattuna kriittisiin.

• satu.tunti

Haastatellut olivat todellisuudessa SPR:n henkilökuntaa tai sellaisia henkilöitä jotka ovat VOK:issa työssä. Eli aivopesu jatkuu ja jatkuuuu....

• spr-fani

Voi jotkut ollakin. Eikö niitä sitten saisi haastatella, suomenkansalaisia vapaaehtoisetkin on.

• oboe

Kuule. Se kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

• spr-fani
        oboe kirjoitti:

Kuule. Se kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

Entä sitten? Niin sinäkin teet.

• mh80000

" Valtaosa suomalaisista vaatii tiukempaa linjaa maahanmuuttoon "
      "70 prosenttia kyselyyn vastanneista vaatii Suomelta tiukempaa linjaa"
      http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/HS%20gallup%20maahanmuutto-42275

.

Pitäisikö Suomen rajat pitää auki?

Kyllä 12%

Ei 88%

ääniä 25620 kpl

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/orpo-verkkouutisissa-suomen-rajat-voitaisiin-sulkea-pakolaiskriisin-vuoksi/5320312

.

Pitäisikö Suomen rajat sulkea turvapaikanhakijoiden määrän rajoittamiseksi?

Kyllä 753 (97%)

Ei 19 (2%)

En osaa
      sanoa 5 (1%)

http://kwiksurveys.com/p/KN2lWcO2?qid=589311

.

Pitäisikö maahanmuuttopolitiikkaa kiristää(v.2010):

Kyllä 95%

Ei 5%

ääniä: 26799

http://jameshirvisaari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/93018-kansalaisten-mielipide-maahanmuuttopolitiikasta

.

Mitä mieltä olet Juha Sipilän päätöksestä majoittaa turvapaikanhakijoita kotiinsa?

Tuhoisa virhe

97% (8003 ääntä)

Esimerkillistä johtajuutta

4% (317 ääntä)

Ääniä yhteensä: 8233

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/324277-hs-tata-mielta-halla-aho-on-juha-sipilan-pakolaiseleesta-aanesta-oma-kantasi

• Prosentti_kertoo

Huomasitko muuten, että Hesarin kyselyssä kysymykseen "Suhtautuisin myönteisesti siihen, että turvapaikanhakijoiden määrä omassa elinpiirissäni lisääntyisi" 59% vastasi "Kyllä".

• ei.sulla.muuta

Aika "luotettavan" oloisia "tutkimuksia".

• oboe
        Prosentti_kertoo kirjoitti:

Huomasitko muuten, että Hesarin kyselyssä kysymykseen "Suhtautuisin myönteisesti siihen, että turvapaikanhakijoiden määrä omassa elinpiirissäni lisääntyisi" 59% vastasi "Kyllä".

Hukkuva tarttuu oljenkorteen

• mh80000
        Prosentti_kertoo kirjoitti:

Tulosten mukaan tarkalleen ottaen 58.5%(myönteisesti), ja niistä isompi osa on naisia. Arvailujen varaan jää miten ovat tuloksen saaneet aikaan, ehkä haastateltavat on valittu esim. puoluekannan mukaan(puoluekantaa on kysytty) tai vaikkapa pakolaismyönteisyyden mukaan.

Kuitenkin melko hyvä tulos(70% vaatii tiukennuksia) kun ottaa huomioon että tulosta on kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin yritetty vääristellä. Huomaa että tulos eroaa selvästi muista kyselyistä joissa lähemmäs 95% vastustaa maahanmuuttoa.
        .

"Enemmistö suomalaisista myös katsoo, että ainakin alkuun turvapaikan saaneella pitäisi olla alempi sosiaaliturva kuin syntyperäisellä suomalaisella."

"Tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä turvapaikan saaneiden pitäisi tienesteillään kyetä elättämään koko perheensä, ennen kuin perheen yhdistämistä voisi anoa."

• Suvakit_idiootteja

95% suomalaisista on raivoissaan maahanmuutosta ja etenkin sen kustannuksista. Näillä lopuilla 5% seisoo silmät päästä ja huumehuuruinen elämä on sekoittanut lopunkin jo sinällään vajavaisesta aivotoiminnasta. Nämä myönteiset ei ikinä ole tehneet tuottavaa työtä, vaan ovat tavalla tai toisella eläneet toisten siivellä tajuamatta koskaan sitä mitä merkitsee tienata työllään rahaa.
      Heille raha on rajaton vara jota voidaan jakaa kaikille maailmassa ilman pelkoa sen loppumisesta.

• jaaha125

Vitut kustannuksista, suomalaisia viedään teuraalle kuin lampaita. Armeija rajalle ja irti Eu:sta, syödäänpähän vaikka käpysiä. On sitä Suomessa ennenkin köyhiä oltu. Siitä voi nousta, tästä paskasta ei.

• arvokysymyksiä

Miten sinä määrittelet tuottavan työn? Onko sitä:

a) paskapaperin rullaaminen sellusta
        b) paskapaperin käyttäminen sotainvalidin pepun pyyhkimiseen hoitajan toimesta
        c) paskapaperin käyttäminen ikänsä huumeita vetäneen dementoituneen elinkautisvangin pepun pyyhkimiseen hoitajan toimesta

Kaksi jälkimmäistä näistä nimittäin rahoitetaan yhteiskunnan rahoista, jota saadaan esimerkiksi paskapaperin arvonlisäverosta. Eli kuka noista on toisten varoilla elelevä hyysärisuvakki?

• oletko.tyhmä.vai.mikä

Ommiguud, oliko noinkin yksinkertainen kysymys liian vaikea? Mikset vastaa, noin se tämä maailma toimii, kyllä nyt realistin pitää vastaus tietää.

• 6666666

sori jooo en tajunnu, kompakysymys. en oo ihan välkymmästä päästä vissiii

• kompa.se.on
        6666666 kirjoitti:

sori jooo en tajunnu, kompakysymys. en oo ihan välkymmästä päästä vissiii

Tuo on semmonen kysymys, että kukaan meistä ei oikein ole välkyimmästä päästä sen kanssa. Se, että sä myönnät sen, osoittaa että sä olet tarpeeksi nöyrä oppiaksesi jotain.

• totuutta.suomalaisille

Viimeiset kohdat uutisjutusta jätetty tarkoituksella pois. Missä on ne samassa artikkelissa mainitut jutut ahdistelusta ja seuraamisesta?

• outoKysymys

Mitkä rasistit?

• Suvakkirasistit

tietenkin, eihän Suomessa muita rasisteja olekaan, ellei ählyjä lasketa mukaan.

• hushuspakolaiset

HAHAHAHAHA joku ääliö suvakki luulee että iltalehden "kysely" jossa on kerrottu SPR:N mielipiteitä olisi koko suomen mielipide HAHAHAHHAHAHAH. Suomi haluaa pienet 17v pakolaispojat takasi sinne bagdadiin!

• Mitätekivätkään

En tunne yhtään rasistia, mutta olet varmasti oikeassa. Itse pidän maahanmuuttajista, jotka työllistävät itsensä ja perheensä, noudattavat Suomen lakeja, antavat naapureilleen naapuri- ja nukkumisrauhan sekä arvostavat ja kunnioittavta sitä kulttuuria ja niitä ihmisiä, jotka pelastivat heidät vainolta ja sodan jaloista. Muita maahanmuuttajia en arvosta. Ei minulla sitten muuta.

• Mitätekivätkään

Siis:

En tunne yhtään rasistia, mutta olet varmasti oikeassa. Itse pidän maahanmuuttajista, jotka elättävät itsensä ja perheensä työllään, noudattavat Suomen lakeja, antavat naapureilleen naapuri- ja nukkumisrauhan sekä arvostavat ja kunnioittavat sitä kulttuuria ja niitä ihmisiä, jotka pelastivat heidät vainolta ja sodan jaloista. Muita maahanmuuttajia en arvosta. Ei minulla sitten muuta.

• talousalkeita

Parahin "Mitätekivätkään", tuo oli loistava kiteytys!

Olen tosin tavannut useita, jotka ovat lopulta nimittäneet minua rasistiksi. Nimittely alkaa aina, kun asia-argumentein käydystä keskustelusta loppuu eväät -siis ei minulta, vaan siltä opponentilta.

• Mitätekivätkään

Kiitos! Toisilla on näkemyksiä ja tietoa, toisilla vain tahtoa ja luuloja. Rasistejahan me kaikki olemme, kun emme halua kaikkia Suomeen halukkatia tulijoita tänne. Jotenkin ei vaan kansantalous ja yhteiskuntarauha kestä. Eikä kestä moraalitajukaan, kun Sipilän hallitus on tehnyt meistä tämän maksajista ja tästä kärsivistä kakkosluokan palvelijakansaa. Omat köyhät, mummot ja sairaat saavat nukkua vaikka ojassa. Heille tuo LUONA, miten lässy nimi muuten, ei tarjoa mitään. Voi olla, että ilmastoinnin kautta ulos pakkaseen huokuu vähän lämpöä.

• turha_syyttää_Sipilää

Te teette ihan itse itsestänne kakkosluokkaa noilla jutuillanne.

• talousalkeita

Ihmiset ei tiedä, mikä on valtion vuosibudjetti. Ei tiedetä, paljon on valtion velka. Ei osata laskea, paljon se tekee jaettuna väestöllä -puhumattakaan työtä tekevistä.

Maahanmuuton kustannuksien laskentaa on kaikin tavoin estetty tekemästä syystä, ettei ihmiselle saa asettaa hintalappua. Näin kustannuksien edessä ei todellakaan ole muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa lisää velkaa. Kaikki tulee yllättäen ja pyytämättä.

Tätä kutsutaan vastuulliseksi, inhimilliseksi, politiikaksi. Kysymys kuuluu lopulta, "ketä kohtaan?" Velat jää, vaikka aiheuttajat lähtee. Toisaalta tämä velkabisnes vertautuu pakolaisten salakuljettajien bisnekseen. Sillä on vain eri mittakaava.

• olet_naurettava

Kyllä tietää, sinä et tiedä. Valtion velka on reilut 100 mrd tällä hetkellä ja leikkausten seurauksena tulee kasvamaan edelleen. Sen lisäksi julkista velkaa on kunnilla (kuntaliiton mukaan vuoden 2014 lopussa) 16,5 mrd.

Maahanmuuton kustannukset ovat huomattavasti elvyttävämpiä taloudelle kuin esim. ulkomailta suoritettavat asehankinnat (joita ovat poliisin voimankäyttövälineiden hankinnat, niitäkään osata, tietenkään, Suomessa tehdä, mitä kaljupäät osaisivat koskaan)

Julkista velkaa on siis reilut 20 000 per suomalainen, vauvasta vaariin. Jos otamme tänne miljoona pakolaista myöntäen heille kansalaisoikeudet, sen jälkeen velkaa enää 17 000 per suomalainen.

Kerropa sinä nyt minulle, kuinka me säästämällä maksamme nämä velat? Ilman huomattavasti nykyistä kovempia veronkorotuksia?

• Haxa_Laajo
        olet_naurettava kirjoitti:

Kyllä tietää, sinä et tiedä. Valtion velka on reilut 100 mrd tällä hetkellä ja leikkausten seurauksena tulee kasvamaan edelleen. Sen lisäksi julkista velkaa on kunnilla (kuntaliiton mukaan vuoden 2014 lopussa) 16,5 mrd.

Maahanmuuton kustannukset ovat huomattavasti elvyttävämpiä taloudelle kuin esim. ulkomailta suoritettavat asehankinnat (joita ovat poliisin voimankäyttövälineiden hankinnat, niitäkään osata, tietenkään, Suomessa tehdä, mitä kaljupäät osaisivat koskaan)

Julkista velkaa on siis reilut 20 000 per suomalainen, vauvasta vaariin. Jos otamme tänne miljoona pakolaista myöntäen heille kansalaisoikeudet, sen jälkeen velkaa enää 17 000 per suomalainen.

Kerropa sinä nyt minulle, kuinka me säästämällä maksamme nämä velat? Ilman huomattavasti nykyistä kovempia veronkorotuksia?

Maahanmuuton kustannukset elvyttäviä? No huhhuh mitä mututietoa, ja se että laskemasi mallin mukaan jokaisen suomalaisen velkataakka kevenee 3000€ on aika vähän kun vertaa siihen että keskimäärin yhden ei länsimaalaisen maahanmuuttajan elinkaarikustannukset ovat yli 500 000€. Kriisin hoitoon tulee kulumaan summa, joka ei peittyisi vaikka Suomen valtion velasta leikattaisiin kolmannes. Mikä tahansa muu sijoitus tuntuisi tässä vertailussa käyvältä ja elinvoimaiselta.

• selvennystä.sulle
        Haxa_Laajo kirjoitti:

Maahanmuuton kustannukset elvyttäviä? No huhhuh mitä mututietoa, ja se että laskemasi mallin mukaan jokaisen suomalaisen velkataakka kevenee 3000€ on aika vähän kun vertaa siihen että keskimäärin yhden ei länsimaalaisen maahanmuuttajan elinkaarikustannukset ovat yli 500 000€. Kriisin hoitoon tulee kulumaan summa, joka ei peittyisi vaikka Suomen valtion velasta leikattaisiin kolmannes. Mikä tahansa muu sijoitus tuntuisi tässä vertailussa käyvältä ja elinvoimaiselta.

"Maahanmuuton kustannukset elvyttäviä?"

Totta kai ne niitä on. Kaikki mikä työllistää tai lisää kysyntää, elvyttää. Koska kysyntä, niin työvoiman, palveluiden kuin tavarankin osalta kohdistuu ensisijaisesti kotimaahan, se elvyttää enemmän kuin uusien leikkipyssyjen hommaaminen jostain ulkomaisesta asetehtaasta. Tai autojen tuonti Koreasta. Kyllä tämä kaikki on aivan itsestään selvää, ellei ole täysin lukutaidoton.

Tuolla elvyttävyydellä ei siis ole mitään tekemistä per-capita-velkamäärien kanssa, jotka heitin tuohon vain ihan huvin. Sinänsä mitään muuta käyttöä kun sellaisilla tiedoilla ei ole.

"Mikä tahansa muu sijoitus tuntuisi tässä vertailussa käyvältä ja elinvoimaiselta"

Kuten? Voin minäkin kuvitella parempia sijoituksia, mutta voin kuvitella erinäisen määrän paljon huonompia sijoituksia, kuten vaikkapa uuden hävittäjäkaluston hankkimisen. Tosin jos siinä sovitaan bilateraalisesti vastakaupoista, niin sitten se ei ole niinkään huono sijoitus.

Homma vain on niin, että hävittäjät on hankittava, oli se taloudellisesti hyvä tai huono sijoitus. Ja se on myös niin, että humanitaarinen kriisi on hoidettava, oli se taloudellisesti hyvä tai huono sijoitus. Humanitaarinen kriisi saadaan tarvittaessa rahoittamaan itse itseään jossain määrin, aseostojen osalta se ei juuri ole mahdollista.

• Taloustiedettä

Tolla järjenjuoksulla suomen talousongelmat olisi hoidettu sillä että lisättäisiin hoitajia vanhuksille ja lapsille, lisättäisiin opettajia, palomiehiä, poliiseja, lääkäreitä, sairaanhoitajia ja kaikkia mahdollisia julkisia palveluja. Lisäisi kovasti kulutusta ja elvyttäisi, niinkö? Samasta pussista tulee nimittäin julkisten työpaikkojen palkka kuin pakolaisten ylläpitäminenkin, eli siis "valtiolta". Ja kerrohan talousnero mistä tulevat rahat valtiolle?

• römpper

Iltalehti valehtele,niin kuin poliisikin.
      Ainoastaan aloittajan kaltaiset hörhöt uskovat

• Ei-Yksin-Rahasta-Kyse

Olennaisin asia tuossa on että Suomea muutetaan väkisin monikulttuuriseksi valtioksi jossa aitosuomalaiset ovat vain yksi vähenevä kansanryhmä. Miettikää jos esim. Somaliassa tai jossain arabimaassa tehtäisiin poliittinen päätös jolla maa julistettaisiin "monikultturiseksi" ja sitten luotaisiin olosuhteet ja lainsäädäntö jolla maahan alkaisi virrata kiinalaisia ja Pohjolan blondeja.
      Mikä olisi kansan reaktio tähän alkuperäisen kansan kansanmurhaan?

On siis yhdentekevää kuinka hyvin tänne tulevat kotoutetaan ( he eivät kotoudu, vaan me joudumme kotoutumaan tulijoihin, esim. Suomenkieli häviää ja korvautuu arabialla...) kuinka ystävällisiä tulijat ovat ( ovat ylimielisiä ja pitävät meitä ali-ihmisinä) ja kuinka he työllistyvät ( arabit ja negurat erittäin huonosti...). Kysymys on siitä että Suomi muuttuu ja tämä on väärin.
      Suomen pitäisi pysyä väestöltään sellaisena kuin se on aina ollut. Tämä oikeus on kaikilla kansoilla Euroopan ja Amerikkojen ulkopuolella. Vielä sadan vuoden päästäkin Afrikan maat, arabimaat, Persia, Intia ja Kauko-Itä ovat väestöltään samanlaisia kuin nyt, Eurooppalaiset valkoiset vain on tuhottu sekoittumisella joka johtuu nyt meneillään olevasta maahanmuutosta.
      Tunnen suurta surua asian johdosta.

• voi-hyvät-hyssykät

'Suomen pitäisi pysyä väestöltään sellaisena kuin se on aina ollut'

Saamelaisena? Oletko ihan täysipäinen noiden kommenttiesi kanssa?

• nettoveronmaksaja

entä,mitä tarkoittaa nettoveronmaksaja ?

• helppo-vastata

Se tarkoittaa julkiselle sektorille it-palveluita myyvässä firmassa työskentelevää ylipalkkattu kämmäriä, joka iltaisin purkaa elämänahditustaan nettiin.

• MVlehtikasvaa

Tietysti tälläistä täytyy julkaista Iltalehden sun muidenkin valtamedian tyyliin että tälläläiset kun Emma Kari päsee nyökyttelemään A2 ohjelman tyyliin.
      Nyt on vain kyse siitäkin tälläisen lehden levikkikin vähenee kun on aika yksipuolista propagandaa ja ennemmistö valitsee sen infonmuualta ja siksi alkaa YT:t

• evoluutioetenee

Olipa aloittajalla imeliä juttuja,ihan etoo.Hienoa,että täällä osataan nyt väännellä naamaa ja heilutella käsiä,kuinka liikuttavaa.Ihanko oikeesti ne hymyili sulle ,kotouttaja?Onko tämä nyt apinoitten planeetta?

• väriä-katukuvaan

Mamut sentään vielä hymyilee, normijuntit talsii naama norsunvitulla, se on kai joku syntymäilme, johon ei vielä ole mitään hoitoa.

• evoluutioetenee
        väriä-katukuvaan kirjoitti:

Mamut sentään vielä hymyilee, normijuntit talsii naama norsunvitulla, se on kai joku syntymäilme, johon ei vielä ole mitään hoitoa.

Olemme ylpeitä omasta norsunvittu ilmeestämme,on se ainakin rehellisempää kuin tuollaisen leuhakkeen lepertely ja vouhkaaminen.Eikä sinun hoitojasi tarvita.

• väriä-katukuvaan
        evoluutioetenee kirjoitti:

Olemme ylpeitä omasta norsunvittu ilmeestämme,on se ainakin rehellisempää kuin tuollaisen leuhakkeen lepertely ja vouhkaaminen.Eikä sinun hoitojasi tarvita.

Sä nyt voit kulkee vaikka jätesäkki päässäs ja olla siitä ylpeä, jos haluat. Mä hengaan mieluummin sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaa elää ja arvostaa elämää. Me pidetään kivaa, kellu sä siinä vitutuksessasi.

• vanhukset.hiljaa

Se on niin, että maahanmuuttoa puolustavat ihmiset jotka eivät ole kokeneet pätkääkään oikeaa elämää ja maahanmuuttajien aiheuttamia hankaluuksia. Esimerkiksi vanha äitini, joka on ikänsä elänyt suojattua elämää, sota-ajankin eli maalaistalossa lapsena eikä sieltä kukaan joutunut sotaan tai evakkoon.
      Koko aikuiselämänsä ollut hyvässä työssä, liikkunut turvallisilla alueilla (Helsingissä ei ennen ollut paljon ulkomaalaisia)sairaalassa ollessaan nähnyt pari kilttiä mamunaista hoivaamassa.
      Ei ole tämä sinisilmäinen vanhus liikkunut ikinä ulkona iltaisin, asui turvallisella omakotialueella, nyt erittäin rauhallisella alueella pienkerrostalossa.
      Lähes kaikki kulkeminen hoidetaan omalla autolla tai taksilla.
      Kaiken ns julkisen tiedon saa yleltä tai hesarista. Totta ihmeessä hän ei ymmärrä jos sanon hänelle että tämä muutto on tuhoisaa. Hän vain sanoo, että ihmisiä nekin ovat, tai voivathan he olla kilttejä poikia.
      Tällaiset ihmiset ainoastaan puolustavat, kun eivät ole joutuneet kohtaamaan mitään uhkaa.
      Onneksi en vie häntä äänestämään, se ääni ainakin menisi hukkaan.
      Itse sensijaan tiedän miten tulee toimia, tai parhaassa tapauksessa varustautua.

• hhgdhdhd

Lopeta rasistisen vihan lietsominen suomalaisia vastaan! Rasisti poistu suomesta!

• Ehdollistamista

Taas suvaitsevaisuuspropagandaa.
      Ettekö te osaa ajatella.
      Teitä ehdollistetaan.

• sinulle.vitutukseksi

Ei vaan totuus.

• totuutta

Intiassa satoja miljoonia köyhiä, nyt hyssärit toimimaan ne on saatava tänne osa heistä ei ole edes nähnyt omakotitaloa. Paljon ihmisiä siellä jotka äärimmäisessä köyhyydessä. Pelkästään katulapsia satoja tuhansia. Nepalin maanjäristyksessä menetti kotinsa sadat tuhannet miksi niitä ei lennätetty tänne?

• Anonyymi

Vain islamistit kelpaavat viherpunikkien muslimiveljeskuntien suvakeille…

• Anonyymi

Onhan se väärin, että 10% kehitysmaamuslimi maanmuuttajista kärsii 90% edesottamuksista…
      Sama pätee myös henkselikansanryhmäläisiin…

• Anonyymi

On äärioikeistolaista fasisminatsirasismia vastustaa islamisaatiota SUOMESSA!

• Anonyymi

Suomikin on jätesäkkien luvattu maa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1176
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      259
      1013
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      969
    6. Naiset, naiset

Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      950
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      933
    8. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      889
    9. No mitä nyt

Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe