Vaan ei tuu kinkkua, ei lanttulaatikkoa, ei joululahjoja eikä joulukuusta. Köyhä ei juhli kun ajatuksissaan.
Laulakaamme:
...on hanget korkeat nietokset vaan joulu joulu on meillä. On kylmät paukkuvat pakkaset ja tuikeat joulun tuuloset, vaan joulu joulu on meillä.
tap tap, loistavaa kamut!
Koska meillä on joulu? NO NYT ON!
Joulu tulee köyhällekin!
44
224
Vastaukset
- köyhämies
Syön jouluna makaroonilaatikkoa ja syön marraskuunkin makaroonilaatikkoa. Säästän siten rahaa. Kuukauden ruuat maksaa satasen joten voin sitten uutena vuotena juhlia kun on rahaa säästössä.
- säästäprismassa
Miten ihmeessä saat mänttipää kulumaan 100 € kuukaudessa ruokaan?
Käy hyvä ihminen aina Prismassa niin säästät paljon rahaa.
Nykyään ihmisillä ei ole minkäänlaista osaamista talouden hoitoon.
- köyhääkin.köyhempi
Kinkku on vaarallista muutenkin. Aiheuttaa syöpää. Hyvä vaan ettei ole varaa syödä sitä, pysyy terveenä.
- joulunahotkitaan
Hei joulu on syömisen aikaa. Silloin päydät notkuu herkouista. Meill on käpykakku joka päivä.
- kljfäqölefj
valinnoista kiinni. syödähän se pitää muutenkin ja mikä sen halvempaa ruokaa kuin nuo joululaatikot. joulun ruoat saa todella halvalla ja niistä yleensä riittää syötävää useammaksikin päiväksi.
- eityotäeisyö
Ei köyhien mikään pakko syödä ole. Mistähän sinä tuollaista olet päähäsi saanut?
ei tule läheistä, ei uskollisuutta.
- kunhantaasurputat
Urputat ihan turhasta, sillä köyhäkin saa taatusti jouluherkut pöytään, ei niin mahdottomasti maksa. Lanttu- ja perunalaatikot on halpoja, eikä kinkkukaan maksa mahdottomia, että pulloja ja tölkkejä keräten sellaiset ostaa. Jouluun on aikaa keräillä pantillisia pulloja ja tölkkejä!
Meitsille kertyy viikon aikana noita pantillisia pulloja ja tölkkejä, kun kiertelen ulkoilulenkillä, perjantaina vien aina ne kauppaan ja n. 5€ on vähintään minkä saan aina rahaa niistä. Jos samaa tahtia keräilet, niin sulla on jouluun melkein 40€ rahaa kasassa jouluherkkuihin, sillä saa taatusti pienen kinkun ja joululaatikoita kaupasta ostettua.- joulupukinmuori
Joulu tulla jollottaa, näin se vaan tulee. Me kaikki tiedämme että joulu tulee, ja totta, set tulee.
- näin.on
Hyvä vaan, että säästyy siat ja kuuset eikä nurkkiin kerry krääsää pölyttymään. Joulurauha ja lumi maassa on paras lahja, ehkä muutama kynttilä.
- mullon
Rikaskaan ei saa kinkkua, lanttulaatikkoa, joulukuusta ja muuta, ellei niitä itse hanki.
- roletaari
Ei tule kotiimme jouluruokia eikä kuusta. Lapsillemme ja lastenlapsillemme menevät lahjukset vaimo on kutonut ja hankkinut vuoden mittaan.
Omat syömisemme jouluna ovat sen varassa mitä kylpylä eteemme laittaa.- gegegege
Lastenlapsillemme...buhahahaha jaa löylykauhoille vai...
- halvalla.joulu
Jouluruokia pystyy köyhäkin hankkimaan. Ei tarvitse joulupäivänä syödä makaronilaatikkoa, voi ostaa sen lanttulaatikon (tai tehdä itse) Kinkkua ei välttämättä tarvitse, tai hankkii jonkun pienen köntin jotain possupalaa. Paisto ja kuorrutus kinkun tapaan. Rosolli on halpa ja helppo itsekin tehdä.
Ei tarvi tehdä isoja annoksia muutenkaan, eikä jouluruokaa oikeastaan tarvi kuin yhtenä päivänä.
Jouluaattona voi syödä puuroa, joulupäivänä laatikkoa ja lihaa ja rosollia.
Lahjat ovat yliarvostettuja, samoin kuusi. Metsästä saa kuusen tai männyn oksia, ottaa niitä muutaman lasipurkkiin, siinä on jo kuusta tarpeeksi.
Ja parasta kaikesta, että joulu on ohi joulupäivän jälkeen. Sitten voikin palata siihen makaronilaatikkoon.- jakirppuja
Osta lahjaksi koko perheelle kirpparilta kusiset simmarit.
- röitön
Joka joulu jotkut köyhät valittamasta samasta, kun ei ole varaa ostaa jouluruokia. Mä kyllä saisin ostettua muutaman euron lanttulaatikon ja kinkun palan kelan työttömyysrahalla, mutta ei maistu jouluruoat, niin ostan koko rahalla viinaa. Se on hyvää sekä terveellistä ja ravitsevaa. Ostakaa tekin viinaa ja lopettakaa valittaminen.
- eitulejoulua
no ei pysty ostaan ei, uusi hallitus vie kaikki rhat ihmisiltä joilla sitä ei pahemmin ole, itselleen vievät ja ostavat kaikenmaailman talouskoneita.
Miy saa köyhä, pelkkää kaurapuuroa ja kyyneleitä - äläruikuta
Ei laiskansitkeä köyhä tarvitse mitään muuta.
- köyhänjoulu_ulkomailla
Lähde ulkomaille joulua pakoon, niin tekevät monet muutkin. Olet muutaman kuukauden lämpimässä, eläminen halvempaa kuin Suomessa, säästät siinä jo matkan hinnan. Omatoimisesti pääsee todella halvalla jouluksi pois Suomesta.
- Loistoelämää
Oikeassa olet.
Muutan marraskuussa lämpimään ja palaan Suomen kesään muuttolintujen mukana.
Elämä muualla mukavampaa ja halvempaa.
Kyllä köyhäkin voi viettää laadukasta elämää, kunhan suunnittelee elämänsä ja menonsa.
Hyvää Joulua teille kaikille.
- Näin.se.vain.on
Joulu on joka vuosi samaan aikaan. Elokuussa on voinut alkaa säästämään pari kymppiä kuussa niin Jouluun mennessä on 100 euroa joulunviettoon. Aivan oma valinta kun ei säästä.
- Sossupummi-
Saan sukulaisilta kaikki jouluruuat aina ilmaiseksi että itse ei tarvii mitään ostaa. Aina ne rahaa luokseni kassikaupalla ruoka ja niitä on pakko pakastaa riittää varmana kuukaudeksi.
- Joulunvaihtoehto
Misi joulusta pitää stressaaa ostaa ruokaa enemmän kun kolmena päivänä jaksaa syödä? Kuka on keksinyt sen että pitää ostaa lahjoja? Ei pidä, se on jokaisen oma harkinta ostaako vai ei. Ei ole se kauppias tyhmä joka niitä tyrkyttää ja mainostaa vaan se joka menee sihen lankaan. Kyllä minusta joulua voi viettää ilman joulukuusta, ilman lahjoja ja ilman mieletöntä määrää ruokia.
Normaali kotiruoka on ihan samanarvoista kun kallis ylihinnoiteltu jouluruoka. Lahjat on keksineet kauppiaas, ja se vaan kiihtyy... jos niitä ei osteta, ei lapsetkaan tiedä että sellaisia pitää edes tulla.
Eihän sitä juhannuksenakaanostella sadoilla euroilla leluja ja lahjota ihmisiä tai vappuna, tai pääsiäisenä!
Kauppias hykertelee joulun jälkeen ja ihmiset ne asiakkaat on konkurssissa.- omasuutuntumatärkein
Persaukiset loispummit ei laita Joulua. Ne syövät vain yksin suklaata yöllä kun lapset nukkuvat.
Kyllä me kuullaan sekin vielä tällä palstalla aikanaan. - nuukuuskunniaan
Mitä se kallis ylihinnoiteltu jouluruoka oikein on? Riisipuuro? Rosolli? Porkkanalaatikko? Perunalaatikko? Lanttulaatikko? Kinkku? Minusta kaikki nuo jouluruoat ovat varsin kohtuuhintaisia, tietenkin itse valmistettuina.
- ymmärrätkömitätarkoitin
nuukuuskunniaan kirjoitti:
Mitä se kallis ylihinnoiteltu jouluruoka oikein on? Riisipuuro? Rosolli? Porkkanalaatikko? Perunalaatikko? Lanttulaatikko? Kinkku? Minusta kaikki nuo jouluruoat ovat varsin kohtuuhintaisia, tietenkin itse valmistettuina.
Kuule ei ne ruuat yksittäin ja pieninä määrinä olekkaan kalliita, mutta kun jouluna sitä ihmiset hamstraa aivan liikaa. Laatikoita ostetaan kilottain, ja ostetaan aivan liikaa kaikkea, kun luullaan et jouluna ruoka loppuu kesken, ja kaupat on kiinni. Kyllä sitä pärjää ihan normaalilla määrällä, ja nykiysin kaupat on auki jatkuvasti, Jos yhden päivän ovat kiinni niin ei sitä nälkään kuole.
Yksi lanttulaatikkorasia jos maksaa 3 e niin sitä otetaan viisi se on jo 15 e, ja osa meneee roskiin, sitä niinkun tarkoitin. - nuukuuskunniaan
ymmärrätkömitätarkoitin kirjoitti:
Kuule ei ne ruuat yksittäin ja pieninä määrinä olekkaan kalliita, mutta kun jouluna sitä ihmiset hamstraa aivan liikaa. Laatikoita ostetaan kilottain, ja ostetaan aivan liikaa kaikkea, kun luullaan et jouluna ruoka loppuu kesken, ja kaupat on kiinni. Kyllä sitä pärjää ihan normaalilla määrällä, ja nykiysin kaupat on auki jatkuvasti, Jos yhden päivän ovat kiinni niin ei sitä nälkään kuole.
Yksi lanttulaatikkorasia jos maksaa 3 e niin sitä otetaan viisi se on jo 15 e, ja osa meneee roskiin, sitä niinkun tarkoitin.Ei kannatakaan ostaa lanttulaatikkoa kaupasta. Sen voi tehdä itse ja sen verran kuin haluaa. Ei tule kalliiksi, ja maku on parempi kuin valmislaatikoissa.
- Einetulotvaannemenot
En ole tarvinnut kinkkua, laatikoita enkä joululahjoja kolmeenkymmeneen vuoteen ja aina on joulu tullut niin kuin on mennytkin. Hankin 15v sitten alennus myynnistä tekokuusen joka on hintansa jo varmasti tienannut. Alennus myynnistä uusin joskus koriseita. Vaikken ole köyhä niin en retostele jouluna ja uutena vuonna, en tarvitse rahaa juhlatunnelmaan sen enempää kuin arkenakaan. Sen tunnelman saa ihminen mielestään jos on saadakseen, jos siihen tarvitaan paljon rahaa niin on itseensä menemisen paikka että olisikohan aika riisua turhat kulissit pois. Aivan kaikkea voi muuttaa niin ettei tarvitse orjallisesti noudattaa "perinteitä". Mikään ei estä vaan kaikki esteet ovat oma luotuja. Velaksi juhlittuja juhlia en ymmärrä ollenkaan.
Kun on joulu niin ihmiset menevät shoppailemaan pakonomaisesti ihan kaikkea krääsää ajattelematta tarviiko kukaan oikeastaan sitä. Sitten siitä roinasta yritetään kirpputoreilla päästä epätoivoisesti eroon.
Meillä on lahja perinteet lopetettu niin jokainen saa ostaa itse mitä tarvitsee. Siinä on suurin stressin aihe pois eikä tule pahaa mieltä kenellekkään epämieluisasta lahjasta. Eikä tarvitse turhasta roinasta koittaa päästä eroon.
Ihminen joka ei osaa järkevästi käyttää pieniä rahoja niin ei osaisi suuriakaan. Jos köyhät saisi suuren summan rahaa niin laittaisivat heti johonkin humpuukiin niin ettei huomisesta väliä, ei ole mitään järkeä siinä rahankäytössä.
Köyhien uusavuttomien rahankäyttö on säälittävää kun he haluavat elää kuin hyvin tienaava eikä niillä tuilla elä sellaista elämää kuin pari päivää ja sitten ollaan PA seuraavaan tukientulo päivään. Työttömyyskorvauksilla ei elätetä eläimiä eikä eletä yli varojensa yhtään. Jos ei elä hyvin kurinalaista elämää ja vaatimattomasti niin on kusessa.
Köyhien valitusta kun olen kuullut niin niillä on sellaisia harrastuksia joihinka ei niillä tuloilla ole varaa. Oli sitten päihteet, eläimet, pelihimo ym.- joujoumään
Tekokuusi Jouluna???
Sulla on varmaan tekokalukin.
Mössääthän itsekin toposi naksuihin ja raksuihin. - kuusit
Harvaa Suomalaista neulasia varistavaa kuusta en osta . Pari kertaa oli Tanskalainen Bauhaus kuusi joka oli painava mutta laadukas. Luultavasti tyydyn tekokuuseen joka on varastossa.
- Joulumielinen
Itse ja isot kaksi lastani emme kukaan pidä mistään joululaatikosta, siis ei niitä.
Minä en syö edes kinkkua, mutta ostan sitä lapsia varten pienen paketin valmiiksi siivutettuna. Kinkun sijaan paahtokalkkunaa.
Laitan rosmariiniperunoita, karamellisoituja uunijuureksia, itselle kylmäsavulohta, salaattia (ei rosollia, kukaan meistä ei tykkää), jotain tapastyyppistä naposteltavaa.
Jälkiruoaksi itsetehtyä glögihyydykettä ja piparkakkujäätelöä, konvehteja.
Kuusi on sama joka vuosi, muovinen, koristeet vaihtelevat.
Lapset saavat lahjakortit, joilla voi joulun jälkeen tehdä ostoksia alennusmyynneistä. Lisäksi jonkun herkkulahjan ja jonkun pienen käytännöllisen paketin (sukat tms.)
Toisinaan annan itse tekemäni lahjakortin eBay:lle, eli kortti, jossa on tietty summa, jonka arvosta saaja voi valita haluamansa tavaran eBay:ltä ja minä maksan sen. Sitä kautta saa tavaraa huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta.
Yhtenä vuonna esim. liityin kesällä astioiden keräilykerhoon, jonka liittymislahjana sai postikulujen hinnalla yli 100 euron arvoisen maasälpäposliinisen setin, johon kuului kaksi matalaa ja kaksi syvää lautasta ja kaksi jälkiruokakulhoa. Peruin jäsenyyden heti, kun olin saanut liittymislahjan. 7,90 tuli tälle lahjalle hintaa, ja oli kiva antaa vasta kotoa muuttaneelle opiskelijalle.
Joulu on mielen juhla, en halua stressata siitä vääntämällä hampaat irvessä perinnelaatikoita, joista meistä kukaan ei tykkää, jonottamalla täyden ostoskärryn kanssa satojen muiden kanssa kuumissaan ja vihaisena, kantamalla rahaa kauppoihin erilaisia lahjoja hankkimassa (joista saaja ei ehkä pidäkään) jne.
Kun aloittaa ajoissa, saa sen joulun tehtyä pikkuhiljaa. Meillä tärkeintä on se yksi yhteinen ateria, jonka jälkeen voi huokaista tyytyväisenä, mutta myös helpottuneena: ei tarvitse syödä viikkotolkulla jälkeenpäin kinkkua ja laatikoita, jotka tunkevat jo korvista ulos. Tämä oli perinne omassa kodissani, kuten myös eksän kodissa. Siellä vielä oli tapana, että uuden vuoden aattona syödään toiseen kertaan koko kierros kinkkuineen ja laatikoineen...
Olen oikein tyytyväinen, että nyt saa tehdä oman näköisensä joulun. Tällaista joulua meillä tässä elämän vaiheessa. Pienten lasten kanssa kului aikoinaan paljon enemmän rahaa, tosin sitä oli enemmän käytettävissäkin.- yökolkoon
Hyi hitto mitä paskaa jotkut ääliöt syövät.
Oletteko te mielisairaita?
- gsgey
Kyllä kauppa osaa kiskoa hintaa joululaatikko ruuilla Esim imelletty perunalaatikko on helppo valmistaa 2 kg keitä kuorittuna ja keitinvesi talteen.Survo perunat ja 4 rkl vehnäjauhoja ja keitinlientä .Peitä astia ja 4 h 50 celcius uunissa . Lisää maito 5 d, sulaa voita tai margariinia 3 rkl siirappia tai sokeria vähän . Paista vuuassa 3h 175 celcius.
- nuukuuskunniaan
Siirappia tai sokeria ei tarvitse eikä kannatakaan lisätä imellettyyn perunalaatikkoon. Minä imellytän laatikkoa yön yli esim. hellalla, uunissa 50 astetta lämpöä, tai jossakin muussa lämpimässä mutta ei missään tapauksessa kuumassa paikassa. Ja aina on tullut sopivan makeaa.
- KokkikolmonenXY
Googla - tuuvinki - imelletty ja loistava perunalaatikko.
Halpaa ja hyvää, sivuun vähän muita jouluruokia, jotka eivät paljoa maksa.
- murhetta.on
Jouluruuat saa 60 eurolla, sen voi tosiaankin säästää jo elokuusta lähtien. Metsästä saa kuusenoksia. Tai jopa pienen puolenmetrin taimen jostain yleisestä tienvierestä. Koristeet voi tehdä itse paperista. tutkikoon jokainen netistä sota-ajan joulunviettotapoja ym. Pahin on se lasten lahjat, kellä lapsia on. Siihen pitää keksiä joku hyväntekeväisyysjärjestön juttu. EI tarvi lahjat olla kalliita.
Paljon pahempaa on, kun ei pysty ostamaan lapselle merkkivaatteita, -kenkiä, urheiluvälineitä. Joutuvat koulukiusatuksi.- mursumersu
Menisit kurja työhön.
- 99555555555555
Jos jättää kinkun ostamatta niin jouluruokiin meneekin vain 20€. Kinkkua voi ostaa vitosen rasiankin.
- WorryNot
Tämä on hyvä ja ideoita täynn oleva ketju, ja nyt taas niin ajankohtainen.
- TakaisinLuontoon
Kiva ohje tännekin: osta todella isoja uuniperunoita. Paista uunissa 1,5 tuntia, 200 asteessa.
Halkaise puoliksi. Koverra sisus pois.
Soseuta sisus, ja sekoita mukaan voita, (maitoa), suolaa, pippuria...
Ja laita sitten perunan pohjalle:
tässä se juttu: esim. jouluun kuuluvia herneitä, maissia ym.
Vaan itsellä esim. kuullotettua sipulia, paistettuja pekonimuruja jne. Jokainen voi itse keksiä oman täytteensä.
Tätä siis "yllätykseksi" pohjalle.
Ja sitten päälle tuota jo mainittua muusia, johon voi vaikka myös sekoittaa pekonimuruja jne. Päälle ehkä juustoraastetta.
Ja uunissa n 15 min.
Treenaile kuitenkin ennen jouluaattoa! - TakaisinLuontoon
Lopetetaan se vikistely!
Vaikka tällä (Jack Show)
https://www.youtube.com/watch?v=G61Krpi6oho - dkifhguthuhyyu
Joo, ei kukaan yksiössä vuoralla yksin asuva köyhä tai pienituloinen hankkine joulukuusta. Lisäksi kun maan verotuksen kautta maksaa niin v*tun paljon lapsiperheiden etuudet samanikäiselle työölisväestölle, ei todellakaan pienituloinen yksinasuva köyhä syö edes kunnon jouluruokaa ainakaan omista rahoistaan, jos on tavis ja vaikka kävisi töissäkin, tai puhumattakaan että jos yksinasuva perheettömän sosiaaliturvalla.
Lanttulaatikko ja perunalaatikko on kylläkin todella halpaa ihan jokaisen ihmisen varallisuustasoon katsomatta tehdä myös itse. Perunoiden hinta kallistuu talvisesongissa ja köyhillä ei tietysti ole perunakellareita eli köyhille perunalaatikon tekeminen kalliimpaa ja jopa kalliimpaa itse tehtynä kuin kaupasta ostettuna, mutta perunalaatikkoon ei vaadita kuin imelletyn perunalaatikon ohje, kaksi päivää aikaa, perunoita, vähän kermaa ja mausteita. Sama lanttulaatikossa. Itse ihmettelen aina sitä, että miten työttömillä voi olla varaa ostaa joulukinkku: senhän hinta näkyy olevan lähes kymmenen euroa halvimmillaan, ja käsittääkseni alimmalla sosiaaliturvalla elävän päivittäisraha yhteensä kaikkiin elämisen menoihin on kuusi euroa. Itse olisin jo kuollut sosiaaliturvallani. Rosollit voi tehdä itse ja muut jouluruoat, mutta liha ja kala tässä maassa maksaa ja paljon. Onneksi jouluisin on ihmisillä hyvä tahto, eli sosiaalitoimen ja sellaisten "avun" varassa harva syö, jos tuskin koskaan muutenkaan. Mutta hyvää tahtoa toki sosiaalitoimen virkailijoillekin, koska ilman asiakkaita sellaisissakin paikoissa ei varmaan olisi virkailijoilla hyvää palkkaakaan. Terkuin: ei- sossun asiakas, vaan sossulle asioinnistaan maksamaan joutunut asiakas. - envalita
Onneks närästää ja en kestä lanttulaatikkoa saati muuta jouluruokaa,riisipuuro käy.
- dyykkaysperhelähteeulos
Minä paketoin vanhoja vaatteita ja tavaroita joulupkettiin. Liimasin nappeja niihin ja paeperiin ja tein niistä tauluja. Leikkasin vanhoista vaatteista hihat poiis niin se on kuin uusi.
Syömään menemme dyykkaamaan jonnekin missä on roskis auki, siis ulos syömään.
Meillä ei ole kuin euro rahaa joluksi. Sillä yritämme saada joulumielen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857545- 1005463
- 2664708
- 484632
- 653342
- 502748
- 552405
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222398Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292362- 412234