Jos vertaat indeksitarkistettua vuoden -70 hintaa tähän päivään, niin palkatkin pitää indeksikorottaa. Vuonna -70 muuten 1000€ = n.6000mk on ollut tosi kova palkka. Jos tuo vuoden -70 bensiinin litrahinta pitää paikkansa on se euroissa maksanut silloin ~11,7c/l eli 0,117€
Vuoden 1969 lehdessä luki, että keskipalkka oli 1000 markkaa.
0Äänestä
hthrhrth
Öljytynnyrillinen löpöä maksoi kait 200 markkaa pitikö paikkansa mikä oli halpaa? kun öljykamiinat oli kovassa huudossa kun tuonkin katkuja ihan pilttinä haistellut kun hajumuisti.
0Äänestä
Uudistusmielinen
Nopeasti suhteutettena noin 35 centtiä litra.
0Äänestä
tässäoikea
mitä?? 1,01 € /l vuonna 1970
0Äänestä
Työnhinta
Minun mielestäni ei niitä euroja ja markkoja kannata käyttää vertailussa, vaan sitä mitä nomaalituntipalkalla sai 1970 ja mitä tänään saa. Muutin Ruotsiin vuonna 1969 ja ostin siellä ensimmäisen autoni. Silloin maksoi bensiini noin kruunun litralta ja minun esimmäinen tuntipalkkani oli 13 kruunua tunti. Nettopalkka tunnissa oli noin 9 kruunua tunti verojen jälkeen. Siis yhden tunnin työlla sai noin 9 litraa bensiiniä. Tänään on normaalituntipalkka täällä noin 120 kruunua tunti netto. Bensiini maksaa tänään noin 15 kruunua litralta, siis tunnin työllä saa noin 8 litraa. Siis bensiini on vain runsaat 10 % kalliimpaa tänään.
Molemmissa arvioissa on käytetty keskimääräistä verstastyöläisen palkkaa lähtökohtana. Luulisin että Suomessa saa tänään tunnin nettoansiolla enemmän bensiiniä mitä sai vuonna 1970, koska Suomessa oli silloin matalammat palkat ja tänään vähintään yhtä hyvät kuin Ruotsissa. Besiinin hinnoissa ei maiden välillä ollut kai isompaa eroa.
0Äänestä
niintietysti
Tarkoitin tietysti 1000 mk/kk.
Kun bensiinin hinta v, 1970 oli Suomessa n. 0,70 mk/l mikä vastaa n. 1,01 €/l
Kallista oli jos palkka oli alle 1000 mk/kk.
0Äänestä
niintietysti
19€/h eli n. 12 litraa 1970 sain vain kolme litraa. Mulla on palkat kehittyneet aika tavalla siitä.
Vastaukset 8
Vanhimmat
Jos vertaat indeksitarkistettua vuoden -70 hintaa tähän päivään, niin palkatkin pitää indeksikorottaa. Vuonna -70 muuten 1000€ = n.6000mk on ollut tosi kova palkka. Jos tuo vuoden -70 bensiinin litrahinta pitää paikkansa on se euroissa maksanut silloin ~11,7c/l eli 0,117€
Vuoden 1969 lehdessä luki, että keskipalkka oli 1000 markkaa.
Öljytynnyrillinen löpöä maksoi kait 200 markkaa pitikö paikkansa mikä oli halpaa? kun öljykamiinat oli kovassa huudossa kun tuonkin katkuja ihan pilttinä haistellut kun hajumuisti.
Nopeasti suhteutettena noin 35 centtiä litra.
mitä??
1,01 € /l vuonna 1970
Minun mielestäni ei niitä euroja ja markkoja kannata käyttää vertailussa, vaan sitä mitä nomaalituntipalkalla sai 1970 ja mitä tänään saa.
Muutin Ruotsiin vuonna 1969 ja ostin siellä ensimmäisen autoni.
Silloin maksoi bensiini noin kruunun litralta ja minun esimmäinen tuntipalkkani oli 13 kruunua tunti. Nettopalkka tunnissa oli noin 9 kruunua tunti verojen jälkeen.
Siis yhden tunnin työlla sai noin 9 litraa bensiiniä.
Tänään on normaalituntipalkka täällä noin 120 kruunua tunti netto.
Bensiini maksaa tänään noin 15 kruunua litralta, siis tunnin työllä saa noin 8 litraa.
Siis bensiini on vain runsaat 10 % kalliimpaa tänään.
Molemmissa arvioissa on käytetty keskimääräistä verstastyöläisen palkkaa lähtökohtana.
Luulisin että Suomessa saa tänään tunnin nettoansiolla enemmän bensiiniä mitä sai vuonna 1970, koska Suomessa oli silloin matalammat palkat ja tänään vähintään yhtä hyvät kuin Ruotsissa. Besiinin hinnoissa ei maiden välillä ollut kai isompaa eroa.
Tarkoitin tietysti 1000 mk/kk.
Kun bensiinin hinta v, 1970 oli Suomessa n. 0,70 mk/l mikä vastaa n. 1,01 €/l
Kallista oli jos palkka oli alle 1000 mk/kk.
19€/h eli n. 12 litraa
1970 sain vain kolme litraa.
Mulla on palkat kehittyneet aika tavalla siitä.