Milloin heppa tarvii loimea??

-roSe-

Eli milloin olisi hyvä heittää toppaloimi hepolle niskaan, paljonko tarvii olla pakkasta?
Nyt puhun jostain "normaalipv:stä" en mistää shettiksestä =).
Toinen kysymys:

Millä ilmalla on hyvä heittää vaan "villtti" selkään. taas puhutaan pv:stä..=).

Kiitoksia jos joku ihana ihminen jaksaa vastata tietämättömälle tallitytölle!!

8

2336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämppärin hoitaja

      ...pidän loimea mun lv hoitsulla vaan sillon kun se on hikinen ratsastuksen jälkeen. Tarhassa sillä ei oo koskaan loimea (hajottaa kaikki loimet), kasvattaapa ainaki paksun talviturkin :p ja jos pakkasta on aivan hirveesti niin se on tarhassa vaan karsinan siivouksen ajan.

    • Unennäkijä

      Toppaloimi niskaan kun pakkasta on enemmän kuin 10-15 astetta ja jos siis hevosella ei ole mikään paksu karva. Treenin/lenkin jälkeen on hyvä laittaa toppaloimi hetkeksi talliin jos siellä ei lämmitys ole parhaimmasta päästä mutta tavallinen viltti kelpaa hyvin.
      Jos hevonen on klipattu niin silloin toppaloimi täytyy tosiaankin laittaa näillä ilmoilla pihalle. Mutta paksun talvikarvan omaava hevonen ei sitä tarvitse.

      Itselläni on 4vuotias lämminveritamma jolla on suht´koht paksu talvikarva ja tällä ilmalla vain harvoin laitan toppaloimen pihalle. Lenkin jälkeen se kyllä saa viltin niskaan joko ulos tai sisälle mutta muuten saa olla ilman koska ei tuolla kylmä ole ja onhan se mukavempi olla ilman puristavaa loimea jos kerta ilman pärjää.

      Toinen, 20vuotias risteytysponi ruunani. Hänellä ei niin karva kasva joten se ei lämmitä niin hänellä on toki kevyt toppaloimi ulkona ja sisällä viltti.

    • milliQ

      .. olen itse aina laittanut liikutuksen jälkeen (jos ei hionnut, muutoin jää sisään) toppiksen ulos, jos on vähänkin viileä. En halua kylemttää poikaani laittamalla lämpimillä lihaksilla nakottamana ulos ilman loimea.

    • Lalaith

      Riippuu aivan hevosesta ja siitä, mitä sillä tehdään mihin loimituksella pyritään milloin tarvitaan mitäkin loimia. Paljon sisällä lämpimässä tallissa oleva hevonen tarvitsee enemmän loimia ulos mennessään kuin jatkuvasti pihalla pidetty, joka on tottunut kylmään ja kasvattanut kunnon turkin. Jotkut hevoset eivät kasvata kunnon lämmintä pohjavillaa ollenkaan, päällyskarva vain pitenee talvella (etenkin puoliverisistä löytyy näitä) ja silloin tarvitaan loimia. Klipattu hevonen tietysti vaatii kunnon loimituksen, samoin märkä. Loimittamalla voidaan myös estää hevosta kasvattamasta pitkää hankalaa turkkia (ikävä maneesiolosuhteissa treenaavalle), mutta se on kyllä myöhäistä tähän aikaan vuodesta. Myös vanha hevonen yleensä tarvitsee enemmän loimia kuin nuori. Perussääntö on hyvin yksinkertainen: jos hevonen palelee, laita sille loimi tai useampiakin, olosuhteista riippuen. Hevoset ovat yksilöitä ja jotkut palelevat herkemmin kuin toiset, omistajan/hoitajan homma on tuntea hevosensa sen verran hyvin, että tietää milloin sillä on hyvä olla. Palelemisen näkee esimerkiksi siitä, että hevonen värisee ja on surkean näköinen, karva pörhistyy ja korvat ovat jääkylmät. Kkeile erilaisia systeemejä, niin etköhän löydä sellaisen, joka sopii juuri kyseiselle hevoselle. Misään tapauksessa ei kannata sen enempää loimittaa kuin jättää loimittamattakaan sen mukaan, mitä naapurikarsinan hevosella on yllään ;)

      Meillä on kaksi pv:ta, joista toinen on vanha ja toinen hirveä vilukissa. Niillä on molemmilla lyhyt karva (osittain käytännön syistä, osittain koska eivät kasvata kummoista turkkia, varsinkaan vilukissa) ja sisällä pidetään toppaloimea, ulos pannaan siihen päälle veden ja tuulen pitävä tarhaloimi. Vanhalla on myös kaulakappale, koska sen niska menee niin helposti jumiin ilman sitä. Nuorempana tämä ei palellut juuri koskaan, kun toinen taas tarvitsee loimen tallissakin jo siinä vaiheessa, kun ulkona on alle 5 (muuten sen löytää seinän vierestä värisemästä takajalat ristissä ja häntä koipien välissä...).

    • Ipa

      Hei!
      Minun hevosella on aina talvella loimi päällä,kun se on niin viluisa.
      Loimi kannattaa laittaa aina ajun tai ratsatuksen jälkeen,vaikka hevonen ei paljon edes lämpisi..
      Tuiskulla ja lumi sateella talvisin kannattaa laittaa loimi selkään..:-)

      Riemuikasta Uutta Vuotta 2005!!! :-)

      • HANNA

        TIEDÄN MULLA ITELLÄ ON KUUS PONIA MUTTA EI KOVIN RAUHALLISIA


    • typy

      hevonen tarkenee hyvin ilman loimeakin
      olen itse pitänyt hevosta ulkona ilman loimea -15 pakkas asteessa eikä hevonen ole vilustunut/jäätynyt
      on pysynyt tähän asti terveenä
      hevonen kasvattaa itsellensä talviturkin jolla se selviää.Yleensä se on se Hevosen omistaja joka palelee jos laittelee hevoselle esim 3 loimea ulos
      se on omistajan korvien välissä silloin vika...
      ja on todella naurettavaa laittaa vaikka suomenhevoselle toppaloimi ulos
      sehän just tarkenee ilman loimea :)

    • ponin omistaja

      sori kun vastaan näin vanhaan viestiinn! minun ponilla on talviloimi jos on yli 15 astetta pakkasta. Tallissa talli loimi kovalla pakkasella ja lenkin jälkeen kuivatus loimi jonka otan muutaman tunnin jälkeen pois. Kun siivoon karsinan tai menen tallin siivoomaan niin otan loimen pois että saa olla vähän ilmanki. ponilla ei kasva mikään pitkä karva ja palelee helposti....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe