Hehkumatti

Ripsalikka

Onko kellään kokemuksia Hehkumatti varaavasta lämmittimestä ?

102

4833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäluuloinen

      Valmistajan sivut katsottuani jäi aika karvas maku suuhun.

      Kyseessä näyttäisi olevan kaikessa yksinkertaisuudessaan kivimassaan varaava sähköpatteri, jota valmistaja markkinoi vähintäänkin kyseenalaisin argumentein.

      On patentoitua(?) erikoisvastusta, erikoiskiveä, erikois-sitä, erikois-tätä. Jopa geologian tutkimuslaitokseen viitataan, ovat sitä mieltä että niin hyvää kiveä.

      Sensijaan laitteen tekniset tiedot loistavat poissaolollaan. Liityntätehosta mainitaan ylimalkaisesti että "10 A sulake riittää".

      Tärkein myyntiargumentti näyttää olevan energiansäästö, mutta ei mitenkään tuoda esiin miten säästöä saavutetaan muutenkuin käyttämällä kivikasan lämmittämiseen yösähköä. Yösähkösopimukset kun taas ovat jo muutenkin kovasti harvinaisia ja poistuva tuote.

      Voihan sitä tuommosella vastus-kivikasapöntöllä kämppäänsä lämmittää jos tykkää. Valmistaja kuitenkin on valinnut markkinointityylin joka on nippa-nappa kusetuksen rajamailla, ja ainakin antaa ostajalle harhaanjohtavan mielikuvan.

      Energia-asioissa helppoheikkejä ei pidä tukea rahallisesti -> ei jatkoon.

      • Ripsalikka

        Arvasinkin että tällasta "asiantuntia"epäluuloa vastaillaan. Mutta oisko jollain OMAKOHTAISTA KOKEMUSTA tästä lämmittimestä, niin olisin kiitollinen tiedosta.


      • Epäluuloinen
        Ripsalikka kirjoitti:

        Arvasinkin että tällasta "asiantuntia"epäluuloa vastaillaan. Mutta oisko jollain OMAKOHTAISTA KOKEMUSTA tästä lämmittimestä, niin olisin kiitollinen tiedosta.

        Viittasit kommenttiini laittamalla lainausmerkit tuohon asiantuntija-nimikkeen yhteyteen?

        Ei tuossa viestissäni nähdäkseni ollut mitään mutua tai epäluuloa, vaan tiivistettynä:

        1. Valmistaja väittää laitteen säästävän sähköä ja maksavan itsensä huomattavan nopeasti takaisin

        2. Kuitenkaan valmistaja ei väitteensä tueksi esitä mitään muuta keinoa kuin laitteen lämmittämisen yösähköllä. Olisivat edes voineet mainita että jotta yöllä lämmittäminen olisi yhtään edullisempaa, tarvitaan erillinen sähköyhtiön kanssa erillinen yösähkösopimus. Yösähkösopimukset taas ovat sähköyhtiöiden tuotevalikoimassa poistuva tuote, moni sähköyhtiö on luopunut niistä kokonaan.

        3. Kaikki muu sivutolkulla kirjoitettu epämääräinen todistelu ja ylimalkainen vertailu hehkulamppuihin ja ties mihin olisi voitu jättää pois ilmoittamalla laitteen liityntäteho watteina, jonka ilmoittaminen sähkötoimisen lämmityslaitteen kyseessä oleessa tulisi olla itsestäänselvyys.

        4. Valmistajan uskottavuutta ei juuri lisää se että selostuksissa menee kauniisti watit ja kilowattitunnit sikinsokin, em. yksiköiden isoista ja pienistä kirjaimista puhumattakaan.

        En ymmärrä miten ylläolevat asiat muuttuisivat toisiksi vaikka ko. laitteen olisin vuosikausia omistanutkin.

        Saan kommentistasi käsityksen että olet ostopäätöksesi jo tehnyt, ja halusit muiden kehuvan ostopäätöstäsi jotta tulisi mukavampi fiilis. Sorry.

        Ei olisi myöskään mikään yllätys suomi24:llä jos osoittautuu että olet ko. valmistajan edustaja ja ajattelit hankkia tuotteellesi ilmaista mainosta. Jälkimmäisessä tapauksessa voinet hyödyntää ylläolevaa palautetta laitteesi kyseenalaisen markkinointimateriaalin kehittämiseen.


      • Ripsalikka

        Jessus sentään. Ihan oikeesti haluaisin kuulla kyseisen laitteen omistajilta käyttökokemuksia!!!
        Itse vasta sähkölämmitteiseen rivitalosuntoon muuttaneena mietin mahdollisia sähkönsäästövinkkejä. Ilmalämpöpumppu vai joku muu.


      • Anonyymi

        Varaavassa lämmittimessä pitäisi olla hyvän puoleinen lämmöneristys, ettei huone lämpenisi turhaan.
        Lämpö pitäisi purkaa termostaatin ohjaaman tuulettimen avulla.
        Sähkökatkon varalta lämmittimessä pitäisi olla käsikäyttöinen luukku lämmön saannin turvaamiseksi.


      • Anonyymi
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Viittasit kommenttiini laittamalla lainausmerkit tuohon asiantuntija-nimikkeen yhteyteen?

        Ei tuossa viestissäni nähdäkseni ollut mitään mutua tai epäluuloa, vaan tiivistettynä:

        1. Valmistaja väittää laitteen säästävän sähköä ja maksavan itsensä huomattavan nopeasti takaisin

        2. Kuitenkaan valmistaja ei väitteensä tueksi esitä mitään muuta keinoa kuin laitteen lämmittämisen yösähköllä. Olisivat edes voineet mainita että jotta yöllä lämmittäminen olisi yhtään edullisempaa, tarvitaan erillinen sähköyhtiön kanssa erillinen yösähkösopimus. Yösähkösopimukset taas ovat sähköyhtiöiden tuotevalikoimassa poistuva tuote, moni sähköyhtiö on luopunut niistä kokonaan.

        3. Kaikki muu sivutolkulla kirjoitettu epämääräinen todistelu ja ylimalkainen vertailu hehkulamppuihin ja ties mihin olisi voitu jättää pois ilmoittamalla laitteen liityntäteho watteina, jonka ilmoittaminen sähkötoimisen lämmityslaitteen kyseessä oleessa tulisi olla itsestäänselvyys.

        4. Valmistajan uskottavuutta ei juuri lisää se että selostuksissa menee kauniisti watit ja kilowattitunnit sikinsokin, em. yksiköiden isoista ja pienistä kirjaimista puhumattakaan.

        En ymmärrä miten ylläolevat asiat muuttuisivat toisiksi vaikka ko. laitteen olisin vuosikausia omistanutkin.

        Saan kommentistasi käsityksen että olet ostopäätöksesi jo tehnyt, ja halusit muiden kehuvan ostopäätöstäsi jotta tulisi mukavampi fiilis. Sorry.

        Ei olisi myöskään mikään yllätys suomi24:llä jos osoittautuu että olet ko. valmistajan edustaja ja ajattelit hankkia tuotteellesi ilmaista mainosta. Jälkimmäisessä tapauksessa voinet hyödyntää ylläolevaa palautetta laitteesi kyseenalaisen markkinointimateriaalin kehittämiseen.

        Varaava lämmitin ei pääsääntöisesti vähennä sähkön kulutusta, vaan lisää sitä lämmityksen aikaisen ylilämmön takia.

        Rahan säästöä varaavan lämmittimen avulla on mahdollista saada, jos on pörssisähkösopimus, jolloin voi varastoida lämpöä sähkön ollessa halvempaa. Vuorokauden mittaan hinnan vaihtelu on merkittävää. Yöllä yleensä halvempaa ja hinta alkaa kohota aamuseitsemän tietämissä.


    • escobaar
      • Ripsalikka

        Kiitos vinkistä. Empä tienny tälläsia olevankaan.


    • pelzzi

      Osui silmään Pientalolehdessä hehkumatin mainos niin muistin tämän
      Mainoksessa sanottiin että hehkumatti säästää energiaa koska se ei asennuspaikastaan johtuen "turhaan" lämmitä ikkunoita kuten tavalliset akkunoiden alle asennetut patterit

      VOI HYVÄT HYSSYKÄT SENTÄÄN MITÄ TOUHUA. Eivätkö nämä tiedä että siihen ikkunoiden alle asentamiseen on aivan aiheelliset lämmitystekniset syyt? Vai valehtelevatko tahallaan ?

    • errror

      Tilasin lämittimen olen erittäin tyytyväinen 3tunnin varauksella 14 tuntia ja kukkaro nauraa.Ei näiden kivipatterienmassa riitä mihinkään,vaan ne ovat jatkuvasti päällä.

    • krisse10

      kyllä olen minäkin tullut pienessä puutalossani asuvana siihen tulokseen että ostan itselleni joululahjan, hehkumatin:)

      • Himoitsen

        Juu mistä näitä saa ostaa? Ostan heti kuusi. Aivan loistava tuote


    • Savonvoima

      Ei ole komusta, mutta kiinnostusta kyllä.
      Eikös laitteen teho löydy valmistajan sivustolta ja massa myös, toki itsekin kaipaipaisin mittaustietoa laitteen lämmönluovutuksesta, kuten uuninvalmistajilla on.
      Suorasähkölämmittäjänä juurikin tuo varaus olisi yksi keino säästää, ainakin uusilla sähkömittareilla on mahdollista ostaa sähkönsä tuntihintaisena, eli hinnoittelu vaihtelee kellonaikojen mukaan. Yöllä on halvinta, joten ajastettuna laite voisi varata lämmön halvimman sähkön aikaan ja luovuttaa sitä pitkin päivää jolloin hinta korkeampi.
      Esimerkiksi ilmalämpöpumpulla tätä on hankalampi hyödyntää ja tunnetusti normaalit sähkölämmityksen patterit lämpiävät tarpeen mukaan.
      Toki käyttäjällä on tässäkin tapauksessa suuri rooli, mikäli ei ole perehtynyt sähkön hinnoitteluun tai osaa ajoittaa laitteen käyttöä oikein, säätää muuta lämmityslaitteistoa toimimaan täydentävänä yms.
      Saa ilmalämpöpumpunkin säädettyä niin että kilpailee muun lämmityksen kanssa, jos unohtaa vaikka automaatille, niin alkaa jäähdyttää vaikkapa uunin tuottamaa lämpöä.

      • 951951951

        Jos tuon hehkupöntön hankkii sähkön ja siten rahan säästämistä silmälläpitäen, niin sitä yölämmitystä saa harrastaa sen 200 vuotta ennenkuin pöntön hankintahinta on kuoletettu.

        Bonuksena saa kylmänvetoiset lattiat (kun ei "lämmitä ikkunoita turhaan" pöntön valmistajaa siteeraten) ja menetetyn lattiapinta-alan kun pönttö nököttää nurkassa.


      • hehkumatti

        Älä nyt höpötä olemattomia.Ei tarvitse kytätä mitään yösähköjä,laite varaa sen 3tuntia ja lämpöä tulee 14 tuntia.Meikäläisen kilowatti on 12 senttiä kilowatilta kaikkine veroineen ja siirtohintoineen.3kwkertaa 12 on 36 senttiä,vaikka latausaika olisi tuplat,niin kulutus on 72 senttiä/vrk,kuukaudessa 2160,eli reilut 21 ,euroa.Mietippä 1000 wattinen on päällä vaikka 20 tuntia/vrk,niin kulutus on 20 kw eli 240 senttiä/vuorokausi.7200 senttiä /kk .Peräti 72 euroa/kk.Säästöä tulee tuplasti.Ei varaajan hinnan kuoletukseen mitään mahdottomia aikoja mene.


      • Öljysheik
        hehkumatti kirjoitti:

        Älä nyt höpötä olemattomia.Ei tarvitse kytätä mitään yösähköjä,laite varaa sen 3tuntia ja lämpöä tulee 14 tuntia.Meikäläisen kilowatti on 12 senttiä kilowatilta kaikkine veroineen ja siirtohintoineen.3kwkertaa 12 on 36 senttiä,vaikka latausaika olisi tuplat,niin kulutus on 72 senttiä/vrk,kuukaudessa 2160,eli reilut 21 ,euroa.Mietippä 1000 wattinen on päällä vaikka 20 tuntia/vrk,niin kulutus on 20 kw eli 240 senttiä/vuorokausi.7200 senttiä /kk .Peräti 72 euroa/kk.Säästöä tulee tuplasti.Ei varaajan hinnan kuoletukseen mitään mahdottomia aikoja mene.

        TROLOLOOOOO

        X)

        Nyt oli niin paska trolli ettei viitsisi edes kommentoida, mutta menköön nyt tämän kerran:

        Toivottavasti hehkumatti-firma alkaa valmistaa myös autoja. Ylläolevan laskuesimerkin mukaan hehkumatti-autolla moottorin voisi sammuttaa jo alkumatkasta ja se kulkisi itsestään loppumatkan.

        Naapuri olisi kateellinen kun se joutuisi pitämään moottorinsa käynnissä koko matkan, mutta minun ei tarvitsisi kytätä mitään halpaa bensaa bensa-asemilta kun se hehkumatti-auto kulkee katsos itsestään ja säästöä tulee kokoajan


      • nukkumattti

        Kyllä minä ainakin säästän paljon hehkumatilla. Ennen meni vuodessa n.3000 litraa öljyä lämmitykseen (nykyhinnalla vajaa 3000eur/vuosi), mutta nyt riittää kun 3h lataa hehkumattia niin se lämmittää 14 tuntia. Lämmityskausi kun kestää lokakuusta huhtikuuhun niin 3h/päivä x 7 kuukautta x 12 centtiä/kVH on yhteensä 75,6euroa vuodessa eli säästöä tosiaan syntyy ja nopeasti. Hehkumattista riittää lämpöä yhdellä kolmen tunnin latauksella niin paljon että myös velipojan kanssa yhteinen autotalli sekä pihasauna lämpeäävät siinä samalla ja tosi hyvät on löylyt kyllä. Että kyllä on tehokas peli että älä sinä öljyseikki höpötä olemattomia


      • hehkumatti
        Öljysheik kirjoitti:

        TROLOLOOOOO

        X)

        Nyt oli niin paska trolli ettei viitsisi edes kommentoida, mutta menköön nyt tämän kerran:

        Toivottavasti hehkumatti-firma alkaa valmistaa myös autoja. Ylläolevan laskuesimerkin mukaan hehkumatti-autolla moottorin voisi sammuttaa jo alkumatkasta ja se kulkisi itsestään loppumatkan.

        Naapuri olisi kateellinen kun se joutuisi pitämään moottorinsa käynnissä koko matkan, mutta minun ei tarvitsisi kytätä mitään halpaa bensaa bensa-asemilta kun se hehkumatti-auto kulkee katsos itsestään ja säästöä tulee kokoajan

        Minulla on 20vuoden kokemus näistä massavaraajista,ei tämä mikään uusi keksintö ole ,vaan kehittyneempi versio.Ei massavaraaja mikään vapaamatkustaja ole,mutta minulla se korvaa neljä 800watin patteria.Trolleista en piittaa mitään kunhan kirjoittelevat.Minulle riittää ,kunhan lämmintä riittää ja rahaa säästyy.Älkää pälpättäkö turhia,jos ei ole käytännön kokemuksia.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Minulla on 20vuoden kokemus näistä massavaraajista,ei tämä mikään uusi keksintö ole ,vaan kehittyneempi versio.Ei massavaraaja mikään vapaamatkustaja ole,mutta minulla se korvaa neljä 800watin patteria.Trolleista en piittaa mitään kunhan kirjoittelevat.Minulle riittää ,kunhan lämmintä riittää ja rahaa säästyy.Älkää pälpättäkö turhia,jos ei ole käytännön kokemuksia.

        Hehkumatti näyttäisi olevan lähinnä ajastuskellolla varustettu massavaraaja jonka hankkimalla saa olohuoneeseen kivannäköisen? (subjektiivinen asia toki) designpöntön ja vetoiset lattiat kun ei kuulemma tarvitse "turhaan lämmittää ikkunoita".

        Mutta kertoisiko joku hehkumattiin tykästyneistä energia-alan asiantuntijoista että miten:

        -yksi hehkumatti (teho pienemmässä kai 1kW ja isommassa 2,2kW?) korvaa neljä 0,8kW (4x0,8kW=3,2kW) tavallista sähköpatteria???

        -kolmen tunnin lämmitys 1 kW hehkumatilla vastaa 20 tunnin lämmitystä tavallisella 1 kW sähköpatterilla???

        Ymmärrättehän nyt kai että energia (kWh) ja teho (W) ovat eri asia? 10 litran vesiämpärinkin täyttämiseen tarvitaan se 10 litraa vettä, vähempi ei riitä vaikka kuinka hitaasti liruttelisi...


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Hehkumatti näyttäisi olevan lähinnä ajastuskellolla varustettu massavaraaja jonka hankkimalla saa olohuoneeseen kivannäköisen? (subjektiivinen asia toki) designpöntön ja vetoiset lattiat kun ei kuulemma tarvitse "turhaan lämmittää ikkunoita".

        Mutta kertoisiko joku hehkumattiin tykästyneistä energia-alan asiantuntijoista että miten:

        -yksi hehkumatti (teho pienemmässä kai 1kW ja isommassa 2,2kW?) korvaa neljä 0,8kW (4x0,8kW=3,2kW) tavallista sähköpatteria???

        -kolmen tunnin lämmitys 1 kW hehkumatilla vastaa 20 tunnin lämmitystä tavallisella 1 kW sähköpatterilla???

        Ymmärrättehän nyt kai että energia (kWh) ja teho (W) ovat eri asia? 10 litran vesiämpärinkin täyttämiseen tarvitaan se 10 litraa vettä, vähempi ei riitä vaikka kuinka hitaasti liruttelisi...

        Täyttä kikkailua wateilla ja kilowateilla,minulle riittää kun 3tunnin latauksella lämpöä tulee riittävästi.Minulla eteinen ja yläkerran portaikko ja halli lämpiää yhdellä hekumatilla,turha on tähän mitään vesisangon täyttämisiä sotkea.Varsinkin eteisessä ,jossa lapset hyppäävät edestakaisin pihalla ja sisällä hehkumatti on korvaamaton,muuten sähköpatterit hehkuisivat punaisina.Minulla on kymmenenvuoden kokemus myöskin Mitsubisin ilmalämpöpumpuista,ei nekään mitään ikiliikkujia ole.Parin vuoden jälkeen sisäyksikön laakeri uusiksi,meteli kovaa ym.Olen poistanut rintamamiestalosta kaikki sähköpatterit,eikä niitä meidän talon seiniin enää ruuvata.Huvittavaa,että täällä heittävät jotkut aivan päättömiä kommentteja,vaikka heillä ei ole mitään käytännön kokemuksia.Minulla on käytännön kokemuksia ei mitään mututuntumaa.Jotkut viisastelevat kaikenlaisilla laskuteorioilla,sähkölasku on ainoa realiteetti ja se riittää minulle.


      • hekumaija
        hehkumatti kirjoitti:

        Täyttä kikkailua wateilla ja kilowateilla,minulle riittää kun 3tunnin latauksella lämpöä tulee riittävästi.Minulla eteinen ja yläkerran portaikko ja halli lämpiää yhdellä hekumatilla,turha on tähän mitään vesisangon täyttämisiä sotkea.Varsinkin eteisessä ,jossa lapset hyppäävät edestakaisin pihalla ja sisällä hehkumatti on korvaamaton,muuten sähköpatterit hehkuisivat punaisina.Minulla on kymmenenvuoden kokemus myöskin Mitsubisin ilmalämpöpumpuista,ei nekään mitään ikiliikkujia ole.Parin vuoden jälkeen sisäyksikön laakeri uusiksi,meteli kovaa ym.Olen poistanut rintamamiestalosta kaikki sähköpatterit,eikä niitä meidän talon seiniin enää ruuvata.Huvittavaa,että täällä heittävät jotkut aivan päättömiä kommentteja,vaikka heillä ei ole mitään käytännön kokemuksia.Minulla on käytännön kokemuksia ei mitään mututuntumaa.Jotkut viisastelevat kaikenlaisilla laskuteorioilla,sähkölasku on ainoa realiteetti ja se riittää minulle.

        Mä oon edellisen kirjottajan kanssa ihan just samaa mieltä, melkein tunnistin itteni - hei me ollaan samixii :)

        Mulleki kaikki vatit ja kilot on siis ihan hepreeta, enkä suoraansanottuna tajuu niistä mitään. Ja mulleki riittää ihan vaan sähkölasku vaix oikeesti en kyl tajuu siitäkään mitään. Mut luulisin et tosi paljon kyllä tulee säästöö niinku.

        Et voin kyl lämpimästi suositella tota hekumattii, se on tosi hyvä.

        Halei kaikille ihquille tyypeille!


      • keljuk_kojootti
        Öljysheik kirjoitti:

        TROLOLOOOOO

        X)

        Nyt oli niin paska trolli ettei viitsisi edes kommentoida, mutta menköön nyt tämän kerran:

        Toivottavasti hehkumatti-firma alkaa valmistaa myös autoja. Ylläolevan laskuesimerkin mukaan hehkumatti-autolla moottorin voisi sammuttaa jo alkumatkasta ja se kulkisi itsestään loppumatkan.

        Naapuri olisi kateellinen kun se joutuisi pitämään moottorinsa käynnissä koko matkan, mutta minun ei tarvitsisi kytätä mitään halpaa bensaa bensa-asemilta kun se hehkumatti-auto kulkee katsos itsestään ja säästöä tulee kokoajan

        Sähköautohan on juuri sellainen. heh


    • Nukkumattia

      Varaava kivimassa lämmitin ei ole energiatehokas. Se ei reakoi lämpötilanmuutoksiin vaan lämmittää tasaisen varmasti koko ajan. Esim. takan käyttäminen tai auringon paiste ei vaikuta varaavaan lämmittimeen mitenkään vaan huoneesta tulee helposti liian kuuma. Kevytmassainen tavallinen patteri sen sijaan lopettaa lämmityksen samantien eikä huone lämpene pattterin takia yhtään ylimääräistä.

      Massavaraajat ovat ihan ok, jos on yösähkö. Tällöin yöllä halvemman sähkön aikaan lämmitetään massaa ja päivällä kalliimman sähkön aikaan luovutetaan lämpöä. Tavallisella päiväsähköllä tuollaisen käytössä ei ole järjen häivää.

      • Tgeologi

        Mutta hehkumatissa käytetään geologian hyväksymislaitoksen hyväksymää erikoiskiveä joka reagoi lämpötilanmuutoksiin


      • koeloki
        Tgeologi kirjoitti:

        Mutta hehkumatissa käytetään geologian hyväksymislaitoksen hyväksymää erikoiskiveä joka reagoi lämpötilanmuutoksiin

        Mikähän on tämä keolokian laitoksen hyväksymä erikoiskivilaji?


    • Ranteetnotkuu

      Joo ja sit mä heräsin, vedin kissaa ja päästin kellon pihalle! Yösähkön ja päiväsähkön välinen ero on alle sentti/kWh eli hyötypotentiaali on ihan olematon. Keskimäärin Suomessa sähkö maksaa siirto mukaan luettuna 11senttiä / kWh ja tuolla kivikasalla saisi siis sentin halvemmalla lämmitettyä kun käyttää yösähköä. Ilmalämpöpumpulla saat rahasi paljon nopeammin takaisin ja saat kaupan päälle jäähdytyksen kesähelteille, mitä tuo kivikasa ei tee.
      En muuten tiennyt, että on olemassa geologian hyväksymislaitos, mitähän se mahtaa hyväksyä??? Hyväksyykö se geologeja vai mitä?

      • Kiuaskiveä

        Valmistajan sivuilla kerrottua: Hehkumatin kivi on suomalaista oliviinidiabaasi-kiveä.
        Perinteinen oliviinidiabaasi on muuten yleisin kiuaskivi, onpas siis vallan erikoista :-)

        Toivottavasti kuluttajavirasto puuttuu todella härskiin ja harhaanjohtavaan mainontaan. Voi ***watti, kotimainen ja kohtuutunnettu yrityskin vielä.
        Vantaalaisen, alkujaan Helsingin Hakaniemestä kotoisin oleva Hakaniemen Metalli Oy:n tytäryritys. Voi luoja, ettekö enää muuta keksineet?


    • ertvw3er

      "" Yösähkön ja päiväsähkön välinen ero on alle sentti ""

      Jaa, meillä on siirto yöllä 1,9 senttiä kalliimpaa, ja sähkö 0,85 kalliimpaa, ja sitten alvi päälle.

    • Tuntihinta

      Minä olen ajatellut siirtyä pörssisähköön, jossa onkin sitten huimemmat erot, eilenkin oli päivällä energian hinta 18,6 c/kWh ja viime yönä 2,9 c/kWh. Alimmillaan olen nähnyt sen maksavan 0,5 c/kWh yöaikaan. Alkaa sitä eroa löytyä. Helpointa sitä on seurata lataamalla Tuntihinta-niminen sovellus kännykkään. Hehkumattia voisi ohjata joko kellokytkimellä (koska se on 99 prosenttisesti yöllä selvästi halvempaa paitsi viikonloppuisin) tai älykkäämmin jollain valmilla purkilla.

      • hekhumatti

        TAAS PELKKÄÄ KIKKAILUA JOLLAIN TUNTIHINNOILLA JA SENTEILLÄ!

        Uskokaa nyt jo, ei tarvi mitään yösähköjä tai kilowatteja tai tuntihintoja. Huvittavaa lukea näitä kommentteja.
        Hehkumatti tuo tuntuvat säästöt ilman kaikkia noita, ja sähkölasku on ainoa realiteetti ja se riittää minulle.


    • raksaaja

      Lämpöä varaavalla patterilla voi taitavasti ohjaamalla ohittaa pörssisähkön hintahuippuja. Eli puskuroida lämmitystä tunnin tai pari. Muutoin toimii kuin halpa tavallinen patteri.

    • Hengittäjätär

      Hei väittelijät! Minä uskallan kertoa vain kokemuksesta enkä ennakkoluulojen perusteella. Minulla on ollut lähes 20 v sähköpatterit seinillä ja tavallaan tottunutkin niihin. Nyt kun sammutin ne ja otin hehkumatin käyttöön, niin vasta huomasin ilman parantuneen. Se ei ole enää niin kuiva eikä haise "palaneelle" pölylle, johon olin siis jo tottunut. Olen siis tyytyväinen vaikkei säästäisi penniäkään. Ymmärtääkseni tämä ei juuri kerää pölyä koska ilma ei virtaa sen läpi.

      • Epäluuloinen

        Läpivirtauspattereissa eli ns. tavallisissa sähköpattereissa on tavallista että lämmityskauden alkaessa ensimmäisillä lämmityskerroilla patterin sisälle vastuksien päälle kesäkauden aikana kertynyt pöly käryää pois. Tämän jälkeen käryä ei juuri pitäisi esiintyä. Jos asunnon kunto on sellainen että jatkuvasti käryää palanut pöly nokassa, voi harkita investoimista hehkumatin sijaan sellaiseen mullistavaan uutuuteen kuin pölynimuri... ;)

        Jos on lemmikkieläintalous kyseessä, voi ajatella korvaavansa läpivirtauslämmittimet esim. öljytäytteisillä sähköpattereilla joilla samoin kuin hehkumatissa, pintalämpötilat jäävät alhaisiksi -> ei "käristä" pölyä.

        Hehkumatin ostohintaan verrattuna säästyneillä rahoilla voi viedä vaikka omat ja naapurin ipanat kesälomalla huvipuistoon päiväksi. Tai itseasiassa pariksikin päiväksi.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Läpivirtauspattereissa eli ns. tavallisissa sähköpattereissa on tavallista että lämmityskauden alkaessa ensimmäisillä lämmityskerroilla patterin sisälle vastuksien päälle kesäkauden aikana kertynyt pöly käryää pois. Tämän jälkeen käryä ei juuri pitäisi esiintyä. Jos asunnon kunto on sellainen että jatkuvasti käryää palanut pöly nokassa, voi harkita investoimista hehkumatin sijaan sellaiseen mullistavaan uutuuteen kuin pölynimuri... ;)

        Jos on lemmikkieläintalous kyseessä, voi ajatella korvaavansa läpivirtauslämmittimet esim. öljytäytteisillä sähköpattereilla joilla samoin kuin hehkumatissa, pintalämpötilat jäävät alhaisiksi -> ei "käristä" pölyä.

        Hehkumatin ostohintaan verrattuna säästyneillä rahoilla voi viedä vaikka omat ja naapurin ipanat kesälomalla huvipuistoon päiväksi. Tai itseasiassa pariksikin päiväksi.

        Ei ne kunnolliset lämpöpatteritkaan mitään halpoja ole,kunnollinen kilowatin lämpöpatteri maksaa asennettuna 400 euroa,ei siis mikään pistorasiaaan tai roikkaan asennettu.Vuolukivillä päällystetyt vasta hintavia ovat,niitä kun laitat 5tai 6 kappaletta,niin hekumatti ei ole ollenkaan kallis hankinta.Minun on tarkoitus tulevaisuudessa ladata hehkumatti aurinkopaneelilla.


      • hehkumatti
        hehkumatti kirjoitti:

        Ei ne kunnolliset lämpöpatteritkaan mitään halpoja ole,kunnollinen kilowatin lämpöpatteri maksaa asennettuna 400 euroa,ei siis mikään pistorasiaaan tai roikkaan asennettu.Vuolukivillä päällystetyt vasta hintavia ovat,niitä kun laitat 5tai 6 kappaletta,niin hekumatti ei ole ollenkaan kallis hankinta.Minun on tarkoitus tulevaisuudessa ladata hehkumatti aurinkopaneelilla.

        Katsoin kivipattereiden hintoja taloon.com sivuilta,niin hinnat alkoivat 500 eurosta ylöspäin ja öljypatterit lähes 300 ekua kappale.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Ei ne kunnolliset lämpöpatteritkaan mitään halpoja ole,kunnollinen kilowatin lämpöpatteri maksaa asennettuna 400 euroa,ei siis mikään pistorasiaaan tai roikkaan asennettu.Vuolukivillä päällystetyt vasta hintavia ovat,niitä kun laitat 5tai 6 kappaletta,niin hekumatti ei ole ollenkaan kallis hankinta.Minun on tarkoitus tulevaisuudessa ladata hehkumatti aurinkopaneelilla.

        Ensin aurinkopaneeleista:
        Aurinkopaneeleista saatava tuotto talvikaudella (lämmityskaudella) on usean kuukauden aikana lähellä nollaa. Ajattelit sitten lämmitellä hehkumattiasi kesähelteillä auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta? Hyvä idea.

        Seuraavaksi osoitan ylläolevan kustannusvertailusi olevan täysin virheellinen:

        Vertailuhinnat esim. taloon.com:issa seuraavasti:
        -merkkivalmistajan (Ensto yms) 1000W sähköpatteri (läpivirtausmalli) tyypillisesti 100-150eur/kpl
        -öljytäytteisenä n.250eur

        Jos sähkömiehesi veloittaa 300eur yhden sähköpatterin asennustyöstä kannattaa harkita urakoitsijan kilpailuttamista.

        Entäs sitten tuo esimerkkisi vuolukivipatterista (1kW patteri n.500eur)
        6 kpl 1kW vuolukivipattereita maksaa 3000eur
        6 kpl 1kW hehkumatteja maksaa 6000eur
        Ai hehkumattiko oli halpa??? Lisäksi hehkumatin epäedullinen muoto (asennus sitoo kiinteistöstä kallista lattiapinta-alaa seinäasenteista lämpöpatteria enemmän) kääntää vaakakuppia sen osalta vielä epäedullisemmaksi.

        Niin, todellakin - 1 kW hehkumatin teho on todellakin vain 1 kW, ja korvataksesi sillä kuusi tavallista 1 kW sähköpatteria, tarvitset kuusi hehkumattia. Tuliko yllätyksenä?


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Ensin aurinkopaneeleista:
        Aurinkopaneeleista saatava tuotto talvikaudella (lämmityskaudella) on usean kuukauden aikana lähellä nollaa. Ajattelit sitten lämmitellä hehkumattiasi kesähelteillä auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta? Hyvä idea.

        Seuraavaksi osoitan ylläolevan kustannusvertailusi olevan täysin virheellinen:

        Vertailuhinnat esim. taloon.com:issa seuraavasti:
        -merkkivalmistajan (Ensto yms) 1000W sähköpatteri (läpivirtausmalli) tyypillisesti 100-150eur/kpl
        -öljytäytteisenä n.250eur

        Jos sähkömiehesi veloittaa 300eur yhden sähköpatterin asennustyöstä kannattaa harkita urakoitsijan kilpailuttamista.

        Entäs sitten tuo esimerkkisi vuolukivipatterista (1kW patteri n.500eur)
        6 kpl 1kW vuolukivipattereita maksaa 3000eur
        6 kpl 1kW hehkumatteja maksaa 6000eur
        Ai hehkumattiko oli halpa??? Lisäksi hehkumatin epäedullinen muoto (asennus sitoo kiinteistöstä kallista lattiapinta-alaa seinäasenteista lämpöpatteria enemmän) kääntää vaakakuppia sen osalta vielä epäedullisemmaksi.

        Niin, todellakin - 1 kW hehkumatin teho on todellakin vain 1 kW, ja korvataksesi sillä kuusi tavallista 1 kW sähköpatteria, tarvitset kuusi hehkumattia. Tuliko yllätyksenä?

        Mihinkä sinä tarviset 6 hehkumattia,kun yksi hehkumatti korvaa 4patteria.Mitä aurikopaneeliin tulee,niin yllättävän paljon sieltä energiaa tulee.Lattiapinta-alasta puhuminen täysin toisarvoinenasia.3tunnin varauksella 14tuntia energiaa on fakta.Onko sinulla pitkäkin kokemus massavaraajista vai mututuntumallako heittelet.Hintavertailussa olet näköjään valinnut edullisimmat mitä löytyy.Sinä tarvitsetkin vähintään ne 6 patteria,että saat edes vähän lämpöä.Kuinka satuitkaan hehkumatin osalta valita sen kalleimman mallin.Huomauttaisin vain ,että suuremalla hehkumatilla lämittää lähes 100 neliöä ei siinä tarvita 6 patteria.


      • hehkumatti
        hehkumatti kirjoitti:

        Mihinkä sinä tarviset 6 hehkumattia,kun yksi hehkumatti korvaa 4patteria.Mitä aurikopaneeliin tulee,niin yllättävän paljon sieltä energiaa tulee.Lattiapinta-alasta puhuminen täysin toisarvoinenasia.3tunnin varauksella 14tuntia energiaa on fakta.Onko sinulla pitkäkin kokemus massavaraajista vai mututuntumallako heittelet.Hintavertailussa olet näköjään valinnut edullisimmat mitä löytyy.Sinä tarvitsetkin vähintään ne 6 patteria,että saat edes vähän lämpöä.Kuinka satuitkaan hehkumatin osalta valita sen kalleimman mallin.Huomauttaisin vain ,että suuremalla hehkumatilla lämittää lähes 100 neliöä ei siinä tarvita 6 patteria.

        Lisäisin vielä edelliseen,että on sellainenkin yksin kertainen laite kuin energiankulutusmittari.Tällä mittarilla olen seurannut kulutusta hehkumatilla ja patterilla .Voin sanoa,että hekumatti kuluttaa virtaa todella vähän.3tunnin lataus/vrk ja se on siinä 36 centtiä.Mututuntumalla kouhkaajien kanssa on tietysti turha kiistellä.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Lisäisin vielä edelliseen,että on sellainenkin yksin kertainen laite kuin energiankulutusmittari.Tällä mittarilla olen seurannut kulutusta hehkumatilla ja patterilla .Voin sanoa,että hekumatti kuluttaa virtaa todella vähän.3tunnin lataus/vrk ja se on siinä 36 centtiä.Mututuntumalla kouhkaajien kanssa on tietysti turha kiistellä.

        Vai niin.

        Tietoisena siitä että trollaat tässä lämpimiksesi, käyn asian vielä läpi. En sinun vuoksesi, vaan siksi että tähän ketjuun esim. googlella myöhemmin eksyvät eivät joudu tekemään ostopäätöksiään netissä pelleilevän räkänokan suositusten perusteella.

        Noniin, aloitetaan:

        >"Mihinkä sinä tarviset 6 hehkumattia"

        Näinhän sinä ilmoitit tarvitsevasi - kirjoitit tuossa aikaisemmin: "Vuolukivillä päällystetyt vasta hintavia ovat,niitä kun laitat 5tai 6 kappaletta"
        Yksi 1 kW hehkumatti vastaa yhtä 1 kW vuolukivipatteria. 6 kpl em. vuolukivipattereita vastaa kuutta 1 kW hehkumattia. Ei siitä sen enempää.

        >"kun yksi hehkumatti korvaa 4patteria"

        ...silloin jos ne patterit ovat teholtaan 1/4-osa siitä hehkumatin tehosta. Kätevästi jätät tehot mainitsematta kaikissa viesteissäsi - ymmärräthän että sähköpattereita on saatavana monella eri teholla? Mitä isompitehoinen sähköpatteri, sitä enemmän se tuottaa lämpöä katsos.

        >"Mitä aurikopaneeliin tulee,niin yllättävän paljon sieltä energiaa tulee"

        JOS omistaisit aurinkopaneelin, NIIN tietäisit että ei tule. Minä tiedän. Jos et usko minua, voit katsoa vaikkapa Motivan sivuilta auringon kuukausikohtaisia säteilymääriä Suomen leveysasteilla:
        http://www.motiva.fi/toimialueet/uusiutuva_energia/aurinkoenergia/aurinkosahko/aurinkosahkon_perusteet/auringonsateilyn_maara_suomessa
        Huomaat että lämmityskaudella eli marraskuusta helmikuuhun auringon säteilymäärät ovat noin 10 prosenttia siitä mitä ne ovat kesäkaudella.
        Mutta voidaan toki sopia että sinun mielikuvituspaneeleistasi tulee keijukaisenergiaa myös talvella.

        >"Lattiapinta-alasta puhuminen täysin toisarvoinenasia"

        Tilastokeskuksen mukaan omakotitalojen keskimääräinen neliöhinta on n.1600 euroa neliömetriltä (hehkumattipöntön tarvitsema lattiapinta-ala noin puolet tästä?). Pääkaupunkiseudulla neliöhinta on kaksinkertainen. Uusien talojen osalta luvut ovat vielä korkeampia. Se siitä toisarvoisuudesta.

        >"3tunnin varauksella 14tuntia energiaa on fakta"

        Tiedoksesi, energian yksikkö ei ole tunti.

        3 tunnin varauksella kilowatin tehoiseen pönttöön saa varattua maksimissaan 3 kilowattituntia energiaa, vastaavasti 2,2kW pönttöön saa kolmessa tunnissa varattua 6,6 kW. Ei yhtään enempää. Se on fakta. Kaikki muu on sitä sinun keijukaisenergiaasi.

        >"Onko sinulla pitkäkin kokemus massavaraajista"

        On. Jos sinullakin olisi, et nolaisi täällä itseäsi niinkuin nyt teet.

        >"Hintavertailussa olet näköjään valinnut edullisimmat mitä löytyy"

        En ole. Valitsin hintavertailuun keskihintaiset, merkkivalmistajien laitteet. Tämän voi jokainen todeta tuolta taloon.com -sivuilta. Sorry, et vaan osaa.

        >"Kuinka satuitkaan hehkumatin osalta valita sen kalleimman mallin"

        Kahdesta mallista valitsin toisen. Halvemman laitteen pienemmän tehon kompensoimiseksi laskentaan tarvittaisiin niitä useampia joten lopputuloksen kannalta ei merkitystä.

        >"suuremalla hehkumatilla lämittää lähes 100 neliöä"

        Ehkä kesällä joo. Ymmärrätkö edes että sen isommankin hehkumatin teho on vain 2,2 kW. Tyypillisen omakotitalon lämmitystarve on noin 60W neliömetriä kohden. 100 neliön asunnossa tarvitaan siis noin 6 kW lämmitystehoa tai kämppä on pakkaskeleillä kylmä.

        >"ei siinä tarvita 6 patteria"

        Väärin taas. Tarvitaan siinä.

        >"että on sellainenkin yksin kertainen laite kuin energiankulutusmittari."

        Ymmärrän että sinulle yhdys sanat voivat olla sinulle moni mutkaisia (äidinkielen oppitunnit ilmeisesti vielä käymättä loppuun?), mutta nyt kun olet huomannut että asunnossasi todellakin on kWh-mittari, voit alkaa opetella sähkötekniikan ihan alkeita vaikka täältä: http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml16.sis
        Tule takaisin sitten kun ymmärrät edes perusasiat.

        >"hekumatti kuluttaa virtaa todella vähän.3tunnin lataus/vrk ja se on siinä 36 >centtiä"

        Hyvä! Olet VIHDOIN huomannut että kilowatin laite kolmen tunnin käytöllä kuluttaa todellakin 3 kWh energiaa! BINGO! 5 pistettä ja papukaijamerkki! Nyt kun vielä ymmärrät että se todella vähäinen kulutus tarkoittaa samalla todella vähäistä lämmöntuottoa.

        >"Mututuntumalla kouhkaajien kanssa on tietysti turha kiistellä."

        Tästä olen kerrankin kanssasi samaa mieltä.
        Olikohan noissa viesteissäsi yhtään ainoaa asiaa jossa olisit ollut oikeassa? Nyt voitkin kömpiä takaisin sinne trolliluolaasi häpeämään, olen senverran kiltti ihminen pohjimmiltani etten haluaisi nöyryyttää sinua tänään enää enempää.


      • patumasa

        höhö täällähän lyödään verbaalisesti toista kuin vierasta sikaa ! Erävoitot 1-0 äskeselle kirjottajalle ,täytyy hakea popkornia jos vielä jatkuu


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Vai niin.

        Tietoisena siitä että trollaat tässä lämpimiksesi, käyn asian vielä läpi. En sinun vuoksesi, vaan siksi että tähän ketjuun esim. googlella myöhemmin eksyvät eivät joudu tekemään ostopäätöksiään netissä pelleilevän räkänokan suositusten perusteella.

        Noniin, aloitetaan:

        >"Mihinkä sinä tarviset 6 hehkumattia"

        Näinhän sinä ilmoitit tarvitsevasi - kirjoitit tuossa aikaisemmin: "Vuolukivillä päällystetyt vasta hintavia ovat,niitä kun laitat 5tai 6 kappaletta"
        Yksi 1 kW hehkumatti vastaa yhtä 1 kW vuolukivipatteria. 6 kpl em. vuolukivipattereita vastaa kuutta 1 kW hehkumattia. Ei siitä sen enempää.

        >"kun yksi hehkumatti korvaa 4patteria"

        ...silloin jos ne patterit ovat teholtaan 1/4-osa siitä hehkumatin tehosta. Kätevästi jätät tehot mainitsematta kaikissa viesteissäsi - ymmärräthän että sähköpattereita on saatavana monella eri teholla? Mitä isompitehoinen sähköpatteri, sitä enemmän se tuottaa lämpöä katsos.

        >"Mitä aurikopaneeliin tulee,niin yllättävän paljon sieltä energiaa tulee"

        JOS omistaisit aurinkopaneelin, NIIN tietäisit että ei tule. Minä tiedän. Jos et usko minua, voit katsoa vaikkapa Motivan sivuilta auringon kuukausikohtaisia säteilymääriä Suomen leveysasteilla:
        http://www.motiva.fi/toimialueet/uusiutuva_energia/aurinkoenergia/aurinkosahko/aurinkosahkon_perusteet/auringonsateilyn_maara_suomessa
        Huomaat että lämmityskaudella eli marraskuusta helmikuuhun auringon säteilymäärät ovat noin 10 prosenttia siitä mitä ne ovat kesäkaudella.
        Mutta voidaan toki sopia että sinun mielikuvituspaneeleistasi tulee keijukaisenergiaa myös talvella.

        >"Lattiapinta-alasta puhuminen täysin toisarvoinenasia"

        Tilastokeskuksen mukaan omakotitalojen keskimääräinen neliöhinta on n.1600 euroa neliömetriltä (hehkumattipöntön tarvitsema lattiapinta-ala noin puolet tästä?). Pääkaupunkiseudulla neliöhinta on kaksinkertainen. Uusien talojen osalta luvut ovat vielä korkeampia. Se siitä toisarvoisuudesta.

        >"3tunnin varauksella 14tuntia energiaa on fakta"

        Tiedoksesi, energian yksikkö ei ole tunti.

        3 tunnin varauksella kilowatin tehoiseen pönttöön saa varattua maksimissaan 3 kilowattituntia energiaa, vastaavasti 2,2kW pönttöön saa kolmessa tunnissa varattua 6,6 kW. Ei yhtään enempää. Se on fakta. Kaikki muu on sitä sinun keijukaisenergiaasi.

        >"Onko sinulla pitkäkin kokemus massavaraajista"

        On. Jos sinullakin olisi, et nolaisi täällä itseäsi niinkuin nyt teet.

        >"Hintavertailussa olet näköjään valinnut edullisimmat mitä löytyy"

        En ole. Valitsin hintavertailuun keskihintaiset, merkkivalmistajien laitteet. Tämän voi jokainen todeta tuolta taloon.com -sivuilta. Sorry, et vaan osaa.

        >"Kuinka satuitkaan hehkumatin osalta valita sen kalleimman mallin"

        Kahdesta mallista valitsin toisen. Halvemman laitteen pienemmän tehon kompensoimiseksi laskentaan tarvittaisiin niitä useampia joten lopputuloksen kannalta ei merkitystä.

        >"suuremalla hehkumatilla lämittää lähes 100 neliöä"

        Ehkä kesällä joo. Ymmärrätkö edes että sen isommankin hehkumatin teho on vain 2,2 kW. Tyypillisen omakotitalon lämmitystarve on noin 60W neliömetriä kohden. 100 neliön asunnossa tarvitaan siis noin 6 kW lämmitystehoa tai kämppä on pakkaskeleillä kylmä.

        >"ei siinä tarvita 6 patteria"

        Väärin taas. Tarvitaan siinä.

        >"että on sellainenkin yksin kertainen laite kuin energiankulutusmittari."

        Ymmärrän että sinulle yhdys sanat voivat olla sinulle moni mutkaisia (äidinkielen oppitunnit ilmeisesti vielä käymättä loppuun?), mutta nyt kun olet huomannut että asunnossasi todellakin on kWh-mittari, voit alkaa opetella sähkötekniikan ihan alkeita vaikka täältä: http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml16.sis
        Tule takaisin sitten kun ymmärrät edes perusasiat.

        >"hekumatti kuluttaa virtaa todella vähän.3tunnin lataus/vrk ja se on siinä 36 >centtiä"

        Hyvä! Olet VIHDOIN huomannut että kilowatin laite kolmen tunnin käytöllä kuluttaa todellakin 3 kWh energiaa! BINGO! 5 pistettä ja papukaijamerkki! Nyt kun vielä ymmärrät että se todella vähäinen kulutus tarkoittaa samalla todella vähäistä lämmöntuottoa.

        >"Mututuntumalla kouhkaajien kanssa on tietysti turha kiistellä."

        Tästä olen kerrankin kanssasi samaa mieltä.
        Olikohan noissa viesteissäsi yhtään ainoaa asiaa jossa olisit ollut oikeassa? Nyt voitkin kömpiä takaisin sinne trolliluolaasi häpeämään, olen senverran kiltti ihminen pohjimmiltani etten haluaisi nöyryyttää sinua tänään enää enempää.

        Minä en lämmitele yhdyssanoilla vaan Hehkumatilla.Minua nimitelemällä ja haukkumalla osoitat vain sen ,että luulet tietäväsi muttet tiedä.Miten se nyt menikään:Ensin oli vale sitten emävale ja tilasto.Huom:Meniköhän yhdyssanat oikein.Aurinkopaneeleilla muuten hoidan koko pihani ulkovalaistuksen.Sinulla on varmaankin kännykkä piiitkän johdon päässä ,sillä ethän sinä mihinkään varaajiin luota,sinullahan on tilastot ja suomenkielen haukkumasamat hallinassa.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Minä en lämmitele yhdyssanoilla vaan Hehkumatilla.Minua nimitelemällä ja haukkumalla osoitat vain sen ,että luulet tietäväsi muttet tiedä.Miten se nyt menikään:Ensin oli vale sitten emävale ja tilasto.Huom:Meniköhän yhdyssanat oikein.Aurinkopaneeleilla muuten hoidan koko pihani ulkovalaistuksen.Sinulla on varmaankin kännykkä piiitkän johdon päässä ,sillä ethän sinä mihinkään varaajiin luota,sinullahan on tilastot ja suomenkielen haukkumasamat hallinassa.

        Ai et vielä saanut tarpeeksesi. No jatketaan,

        Oivoi rassukkaa. Vielä pari päivää sitten sitä oltiin niin koppavaa ja kaikkitietävää:

        >"Älä nyt höpötä olemattomia"
        >"Minulla on 20vuoden kokemus näistä massavaraajista"
        >"Älkää pälpättäkö turhia"
        >"Täyttä kikkailua wateilla ja kilowateilla"
        >"Minulla on käytännön kokemuksia ei mitään mututuntumaa"
        >"Jotkut viisastelevat kaikenlaisilla laskuteorioilla"
        >"Huvittavaa,että täällä heittävät jotkut aivan päättömiä kommentteja"

        Ja nyt sitten kun osoitin konkreettisesti ettet taida paljoa aiheena olevasta asiasta oikeasti ymmärtää, nyyhkit täällä marttyyrinä.

        Voi kyynel.

        >"osoitat vain sen ,että luulet tietäväsi muttet tiedä"

        Eiköhän tuossa yllä tullut jo selväksi kumpi meistä tietää, ja kumpi luulee. Case closed.

        >"Ensin oli vale sitten emävale ja tilasto"

        Näistä minä uskon tilastoon, usko sinä niihin valheisiin ja emävaleisiin jos haluat. Älä kuitenkaan levitä niitä, ole hyvä.

        >"Aurinkopaneeleilla muuten hoidan koko pihani ulkovalaistuksen"

        Pihavalaistuksen teho lienee joitakin kymmeniä watteja? Ymmärräthän että jos aiot sitä ihanaa hehkumattiasi ladata aurinkopaneeleilla, saat tuohon tehontarpeeseen pistää yhden nollan lisää? (Ai niin, sinulle nämä tehoasiat olivat vain täyttä kikkailua ja viisastelua)

        >"sillä ethän sinä mihinkään varaajiin luota"

        Tottakai luotan. Pannuhuoneessa on energiavaraaja, sisällä on varaava takka ja varaava lattialämmitys, ja siihen kännykkäänkin on muutama ulkoinen usb-akkupaketti.

        Minä sensijaan en luota helppoheikkeihin jotka nimittävät kellokytkimellä ja lämmitysvastuksella varustettua kivipönttöä energiansäästäjäksi.

        >"sinullahan on tilastot ... hallinassa"

        Niin on. Sinulla ei ole, ja se on sinun oma häpeäsi. Sekä myös syy sille miksi itse nolasit itsesi tässä keskustelussa.

        >"suomenkielen haukkumasamat hallinassa"

        Ah, sanoin sinua räkänokaksi viittauksena todennäköiseen nuoreen ikääsi. Voi kyynel (taas), menikö herkkä teinisielu nyt riekaleiksi? Jenkkejä vapaasti siteeraten, älä tule saunaan jos et kestä lämpöä.

        Oliko vielä jotain?


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Ai et vielä saanut tarpeeksesi. No jatketaan,

        Oivoi rassukkaa. Vielä pari päivää sitten sitä oltiin niin koppavaa ja kaikkitietävää:

        >"Älä nyt höpötä olemattomia"
        >"Minulla on 20vuoden kokemus näistä massavaraajista"
        >"Älkää pälpättäkö turhia"
        >"Täyttä kikkailua wateilla ja kilowateilla"
        >"Minulla on käytännön kokemuksia ei mitään mututuntumaa"
        >"Jotkut viisastelevat kaikenlaisilla laskuteorioilla"
        >"Huvittavaa,että täällä heittävät jotkut aivan päättömiä kommentteja"

        Ja nyt sitten kun osoitin konkreettisesti ettet taida paljoa aiheena olevasta asiasta oikeasti ymmärtää, nyyhkit täällä marttyyrinä.

        Voi kyynel.

        >"osoitat vain sen ,että luulet tietäväsi muttet tiedä"

        Eiköhän tuossa yllä tullut jo selväksi kumpi meistä tietää, ja kumpi luulee. Case closed.

        >"Ensin oli vale sitten emävale ja tilasto"

        Näistä minä uskon tilastoon, usko sinä niihin valheisiin ja emävaleisiin jos haluat. Älä kuitenkaan levitä niitä, ole hyvä.

        >"Aurinkopaneeleilla muuten hoidan koko pihani ulkovalaistuksen"

        Pihavalaistuksen teho lienee joitakin kymmeniä watteja? Ymmärräthän että jos aiot sitä ihanaa hehkumattiasi ladata aurinkopaneeleilla, saat tuohon tehontarpeeseen pistää yhden nollan lisää? (Ai niin, sinulle nämä tehoasiat olivat vain täyttä kikkailua ja viisastelua)

        >"sillä ethän sinä mihinkään varaajiin luota"

        Tottakai luotan. Pannuhuoneessa on energiavaraaja, sisällä on varaava takka ja varaava lattialämmitys, ja siihen kännykkäänkin on muutama ulkoinen usb-akkupaketti.

        Minä sensijaan en luota helppoheikkeihin jotka nimittävät kellokytkimellä ja lämmitysvastuksella varustettua kivipönttöä energiansäästäjäksi.

        >"sinullahan on tilastot ... hallinassa"

        Niin on. Sinulla ei ole, ja se on sinun oma häpeäsi. Sekä myös syy sille miksi itse nolasit itsesi tässä keskustelussa.

        >"suomenkielen haukkumasamat hallinassa"

        Ah, sanoin sinua räkänokaksi viittauksena todennäköiseen nuoreen ikääsi. Voi kyynel (taas), menikö herkkä teinisielu nyt riekaleiksi? Jenkkejä vapaasti siteeraten, älä tule saunaan jos et kestä lämpöä.

        Oliko vielä jotain?

        Miksi olet noin hermona,jos olet noin pätevä ,niin kuinka sinulla on aikaa kirjoitella tänne.Luulisi noin pätevällä kaverilla olevan kysyntää.Yht;äkkiä sitä lämpöenergiaa voidaankin varata takkaan.Aurinkopaneeleilla voidaakin yllättäen hoitaa ulkovalaistus,onkohan siellä jokin menninkäinen vai jopa humanoidi ,joka käy lataamassa sinun takkaasi lämpöenergiaa.Minulle on aivan sama mitä tilastoja heittelet.Hehkumatin ansiosta sähkölaskuni pieneni reilulla satasella kuussa.Toinen hekumatti ,se isompi on jo tilattu.Suomalainen sananparsi:Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Miksi olet noin hermona,jos olet noin pätevä ,niin kuinka sinulla on aikaa kirjoitella tänne.Luulisi noin pätevällä kaverilla olevan kysyntää.Yht;äkkiä sitä lämpöenergiaa voidaankin varata takkaan.Aurinkopaneeleilla voidaakin yllättäen hoitaa ulkovalaistus,onkohan siellä jokin menninkäinen vai jopa humanoidi ,joka käy lataamassa sinun takkaasi lämpöenergiaa.Minulle on aivan sama mitä tilastoja heittelet.Hehkumatin ansiosta sähkölaskuni pieneni reilulla satasella kuussa.Toinen hekumatti ,se isompi on jo tilattu.Suomalainen sananparsi:Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

        >"Miksi olet noin hermona,jos olet noin pätevä ,niin kuinka sinulla on aikaa
        >kirjoitella tänne.Luulisi noin pätevällä kaverilla olevan kysyntää"

        Hahhahhah, hyvä yritys. Sorry, mutta et onnistunut.

        >"sitä lämpöenergiaa voidaankin varata takkaan"

        Joo, niin voidaan. Katsos kivikasan lämmittäminen ei ole hehkumatin keksimä idea jos et tiennyt.
        Et ilmeisesti ymmärtänyt ollenkaan edes rautalangasta väännettyjä esimerkkejä. Lue ja sisäistä ylläoleva, 25.11. illalla kirjoittamani postaus.

        >"Aurinkopaneeleilla voidaakin yllättäen hoitaa ulkovalaistus"

        Lue ja sisäistä ylläoleva, 25.11. illalla kirjoittamani postaus.

        >"Minulle on aivan sama mitä tilastoja heittelet"

        Se tuli kyllä jo selväksi, ja kieltämättä näkyy kommenttiesi tasossa.

        >"Hehkumatin ansiosta sähkölaskuni pieneni reilulla satasella kuussa"

        *TIRSK*

        >"Toinen hekumatti ,se isompi on jo tilattu"

        Hyvät HEKUMAT sulle sitten.
        Mihin tarvitset toista hehkumattia, kun juuri aiemmin kerroit yhden hehkumatin riittävän koko asunnon lämmittämiseen? Onnittelut, puhuit juuri itsesi pussiin (*myötähäpeää*)

        Muutama asia jonka toivon sinun tekevän ennenkuin seuraavan kerran tulet tänne aiheuttamaan enempää säälintunteita:

        1. Lue ja sisäistä ylläoleva, 25.11. illalla kirjoittamani postaus.

        2. Lue ja ymmärrä mitä tarkoittaa teho
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Teho

        3. Lue ja ymmärrä mitä tarkoittaa wattitunti
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wattitunti

        4. Opi ymmärtämään mikä ero on watilla ja wattitunnilla

        Ennenkuin olet tehnyt edellämainitut neljä kohtaa tätä keskustelua on hyödytöntä jatkaa.

        Ei mulla muuta.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >"Miksi olet noin hermona,jos olet noin pätevä ,niin kuinka sinulla on aikaa
        >kirjoitella tänne.Luulisi noin pätevällä kaverilla olevan kysyntää"

        Hahhahhah, hyvä yritys. Sorry, mutta et onnistunut.

        >"sitä lämpöenergiaa voidaankin varata takkaan"

        Joo, niin voidaan. Katsos kivikasan lämmittäminen ei ole hehkumatin keksimä idea jos et tiennyt.
        Et ilmeisesti ymmärtänyt ollenkaan edes rautalangasta väännettyjä esimerkkejä. Lue ja sisäistä ylläoleva, 25.11. illalla kirjoittamani postaus.

        >"Aurinkopaneeleilla voidaakin yllättäen hoitaa ulkovalaistus"

        Lue ja sisäistä ylläoleva, 25.11. illalla kirjoittamani postaus.

        >"Minulle on aivan sama mitä tilastoja heittelet"

        Se tuli kyllä jo selväksi, ja kieltämättä näkyy kommenttiesi tasossa.

        >"Hehkumatin ansiosta sähkölaskuni pieneni reilulla satasella kuussa"

        *TIRSK*

        >"Toinen hekumatti ,se isompi on jo tilattu"

        Hyvät HEKUMAT sulle sitten.
        Mihin tarvitset toista hehkumattia, kun juuri aiemmin kerroit yhden hehkumatin riittävän koko asunnon lämmittämiseen? Onnittelut, puhuit juuri itsesi pussiin (*myötähäpeää*)

        Muutama asia jonka toivon sinun tekevän ennenkuin seuraavan kerran tulet tänne aiheuttamaan enempää säälintunteita:

        1. Lue ja sisäistä ylläoleva, 25.11. illalla kirjoittamani postaus.

        2. Lue ja ymmärrä mitä tarkoittaa teho
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Teho

        3. Lue ja ymmärrä mitä tarkoittaa wattitunti
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wattitunti

        4. Opi ymmärtämään mikä ero on watilla ja wattitunnilla

        Ennenkuin olet tehnyt edellämainitut neljä kohtaa tätä keskustelua on hyödytöntä jatkaa.

        Ei mulla muuta.

        Minua kiinnostaa vain ja ainoastaan sähkölaskussa oleva summa,ei mikään nippelitieto.Toisen hehkumatin tarvitsen tupakeittiöön.Toinen on eteisessä ja sieltä johtavaan yläkerran halliin.On se kumma kun sinulla on kaikki nippelitieto,niin et käsitä ,että 3 tunnin varaus riittää vallan mainiosti pitämään lämpimänä kyseisen tilan.Hehkuta vain niitä pattereitasi.Kuinka sinulla on näitä varaavia takkoja ym,jos nämä patterit ovat niin energiaa säästäviä.Mitä asiantuntijoihin tulee,niin minun luottoni heihin meni,kun he väittivät ,että ilmaläpöpumppua ei voi laittaa rossilattian alle.Minä laitoin ja kas kummaa hyvin tulee lämpöä koska siellä on 0-4astetta lämpöä.Yllättäen TM-rakennusmaailma on testannut saman asian ja todenneet,että toimii.Ainoa ongelma on ulkoyksikön melu.Näin harrastelijana ja ennakkoluulottomana kokelijana ei tarvitse välittää mistään tilastoista tai näsäviisaista nippelitietoihin hirtäyttyneistä.Huomauttaisin vielä,että minun tuttavapiireissä on taloja,joiden pystymuureihin on asennettu sähkövastukset ja kummasti muurit vain lämpenevät eikä ole vilu tullut.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Minua kiinnostaa vain ja ainoastaan sähkölaskussa oleva summa,ei mikään nippelitieto.Toisen hehkumatin tarvitsen tupakeittiöön.Toinen on eteisessä ja sieltä johtavaan yläkerran halliin.On se kumma kun sinulla on kaikki nippelitieto,niin et käsitä ,että 3 tunnin varaus riittää vallan mainiosti pitämään lämpimänä kyseisen tilan.Hehkuta vain niitä pattereitasi.Kuinka sinulla on näitä varaavia takkoja ym,jos nämä patterit ovat niin energiaa säästäviä.Mitä asiantuntijoihin tulee,niin minun luottoni heihin meni,kun he väittivät ,että ilmaläpöpumppua ei voi laittaa rossilattian alle.Minä laitoin ja kas kummaa hyvin tulee lämpöä koska siellä on 0-4astetta lämpöä.Yllättäen TM-rakennusmaailma on testannut saman asian ja todenneet,että toimii.Ainoa ongelma on ulkoyksikön melu.Näin harrastelijana ja ennakkoluulottomana kokelijana ei tarvitse välittää mistään tilastoista tai näsäviisaista nippelitietoihin hirtäyttyneistä.Huomauttaisin vielä,että minun tuttavapiireissä on taloja,joiden pystymuureihin on asennettu sähkövastukset ja kummasti muurit vain lämpenevät eikä ole vilu tullut.

        >"et käsitä ,että 3 tunnin varaus riittää vallan mainiosti pitämään lämpimänä kyseisen tilan"

        Jos olisit vaivautunut edes yrittämään ymmärtää aikaisemmat kirjoitukseni, tajuaisit että mikä tahansa samantehoinen halpislämmitin pitäisi kyseisen tilan lämpimänä tismalleen samalla sähkönkulutuksella. Nyt olet maksanut 5-10 -kertaisen hinnan jotta voisit luulla säästäväsi sähköä.

        >".Hehkuta vain niitä pattereitasi."

        Jos olisit vaivautunut edes yrittämään ymmärtää aikaisemmat kirjoitukseni, tajuaisit että en ole sanallakaan maininnut käyttäväni oman taloni lämmityksessä sähköpattereita.

        >"Kuinka sinulla on näitä varaavia takkoja ym,jos nämä patterit ovat niin energiaa säästäviä"

        Jos olisit vaivautunut edes yrittämään ymmärtää aikaisemmat kirjoitukseni, tajuaisit että en ole missään vaiheessa sanallakaan väittänyt sähköpattereiden säästävän energiaa. Olen jo muutamaan otteeseen vääntänyt rautalangasta että sinun sähkömattisi kuluttaa täsmälleen yhtä paljon sähköä kuin tavallinen sähköpatteri. Mutta kun sinulla ei näytä olevan kapasiteettia tajuta asiaa niin ei voi mitään.

        >"ilmaläpöpumppua ei voi laittaa rossilattian alle"

        Se sinun "satasen säästösi sähkölaskussa" tuli siitä ilmalämpöpumpusta, ei hehkumatista.
        Sinänsä ei ole sinulta kovinkaan yllättävä veto heittää jotain sekavaa jorinaa jostain ilmalämpöpumpun asennuksesta tähän väliin. Ilmeisesti se sinun asiantuntijasi oli juuri sinun kaltaisesi "minulla on käytännön kokemusta, ei mitään mututuntumaa ja tilastot ovat turhaa nippelitietoa"-tyyppinen oman elämänsä antisankari.

        >"tuttavapiireissä on taloja,joiden pystymuureihin on asennettu sähkövastukset ja kummasti muurit vain lämpenevät"

        Oooh. Olet siis ymmärtänyt että sähkövastukset lämmittävät kun niihin johdetaan sähköä. Mitä tällä(kään) asialla on tekemistä tämän ketjun kanssa? Ihan oikeasti. Tajuatko yhtään mistä kirjoitat?

        Tekisit nyt edes ne neljä asiaa joita pyysin sinua tekemään ennen seuraavaa postaustasi.

        Yrittäisit nyt edes. Edes vähän.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >"et käsitä ,että 3 tunnin varaus riittää vallan mainiosti pitämään lämpimänä kyseisen tilan"

        Jos olisit vaivautunut edes yrittämään ymmärtää aikaisemmat kirjoitukseni, tajuaisit että mikä tahansa samantehoinen halpislämmitin pitäisi kyseisen tilan lämpimänä tismalleen samalla sähkönkulutuksella. Nyt olet maksanut 5-10 -kertaisen hinnan jotta voisit luulla säästäväsi sähköä.

        >".Hehkuta vain niitä pattereitasi."

        Jos olisit vaivautunut edes yrittämään ymmärtää aikaisemmat kirjoitukseni, tajuaisit että en ole sanallakaan maininnut käyttäväni oman taloni lämmityksessä sähköpattereita.

        >"Kuinka sinulla on näitä varaavia takkoja ym,jos nämä patterit ovat niin energiaa säästäviä"

        Jos olisit vaivautunut edes yrittämään ymmärtää aikaisemmat kirjoitukseni, tajuaisit että en ole missään vaiheessa sanallakaan väittänyt sähköpattereiden säästävän energiaa. Olen jo muutamaan otteeseen vääntänyt rautalangasta että sinun sähkömattisi kuluttaa täsmälleen yhtä paljon sähköä kuin tavallinen sähköpatteri. Mutta kun sinulla ei näytä olevan kapasiteettia tajuta asiaa niin ei voi mitään.

        >"ilmaläpöpumppua ei voi laittaa rossilattian alle"

        Se sinun "satasen säästösi sähkölaskussa" tuli siitä ilmalämpöpumpusta, ei hehkumatista.
        Sinänsä ei ole sinulta kovinkaan yllättävä veto heittää jotain sekavaa jorinaa jostain ilmalämpöpumpun asennuksesta tähän väliin. Ilmeisesti se sinun asiantuntijasi oli juuri sinun kaltaisesi "minulla on käytännön kokemusta, ei mitään mututuntumaa ja tilastot ovat turhaa nippelitietoa"-tyyppinen oman elämänsä antisankari.

        >"tuttavapiireissä on taloja,joiden pystymuureihin on asennettu sähkövastukset ja kummasti muurit vain lämpenevät"

        Oooh. Olet siis ymmärtänyt että sähkövastukset lämmittävät kun niihin johdetaan sähköä. Mitä tällä(kään) asialla on tekemistä tämän ketjun kanssa? Ihan oikeasti. Tajuatko yhtään mistä kirjoitat?

        Tekisit nyt edes ne neljä asiaa joita pyysin sinua tekemään ennen seuraavaa postaustasi.

        Yrittäisit nyt edes. Edes vähän.

        Jatka sinä vain vaahtoamistasi ,minä teen omallatavallani.Te ns.asiantuntijat,joidenka päähän ei mahdu mitään muuta kuin tilastotym.Asiantuntijat tyrmäsivät minut täysin,kun ehdotin,että laitan ilmalämpöpumpun autotalliin,jossa on 6plusastetta lämpöä ,eli juuri se lämpötila jossa näille pumpuille saadaan hyvät lämpökertoimet.Perusteluiksi sanottiin,että tulee kondessivettä.Poikani talossa ideani toteutettiin,kas kun siellä autotalissa on lattiakaivo.Lämpöä piisaa vaikka olisi40astetta pakkasta.Minulla on puolitoistakerroksinen talo,rakentelin saunan ja pesutilat yläkertaan.Yläkerran suihkuvesillä huuhdellaan alakerran wc,kuvittele mikä säästö vesilaskussa.Vesiyhtiössäkin on ihmetelty pientä kulutusta.Ajatteleppa jos tämä toteutettaisiin kerrostaloissa.Näitä asiantuntijoita opetetaan kouluissa kuin apinoita,joille watit ja kilowatit sekä joulet ovat epäjumalia,joita pitää kumarrella ja kun omaa päätä ei ole niin avuksi huudetaan uudet epäjumalat googlet ,wikipediat ja kun vieläkään ei polla säteile ,niin vedetään avuksi tilastot.En ole muuten mikään räkänokka koulupoika,vaan eläkkeellä oleva faari,joka ei ole sidoksissa mihinkään.Teiltä asiantuntijoilta puuttuu luovuus ja siksi teiltä puuttuu kaikki.Askartelen pojanpoikani kanssa kaikenlaista kivaa ja hän vasta luova onkin,onneksi koulu ei ole päässyt häntä tasapäistämään.Lopuksi siteeraus Juicelta:NE JOTKA EI OSAA RYHTYY OPETTAMAAN EPÄILE VAIN.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Jatka sinä vain vaahtoamistasi ,minä teen omallatavallani.Te ns.asiantuntijat,joidenka päähän ei mahdu mitään muuta kuin tilastotym.Asiantuntijat tyrmäsivät minut täysin,kun ehdotin,että laitan ilmalämpöpumpun autotalliin,jossa on 6plusastetta lämpöä ,eli juuri se lämpötila jossa näille pumpuille saadaan hyvät lämpökertoimet.Perusteluiksi sanottiin,että tulee kondessivettä.Poikani talossa ideani toteutettiin,kas kun siellä autotalissa on lattiakaivo.Lämpöä piisaa vaikka olisi40astetta pakkasta.Minulla on puolitoistakerroksinen talo,rakentelin saunan ja pesutilat yläkertaan.Yläkerran suihkuvesillä huuhdellaan alakerran wc,kuvittele mikä säästö vesilaskussa.Vesiyhtiössäkin on ihmetelty pientä kulutusta.Ajatteleppa jos tämä toteutettaisiin kerrostaloissa.Näitä asiantuntijoita opetetaan kouluissa kuin apinoita,joille watit ja kilowatit sekä joulet ovat epäjumalia,joita pitää kumarrella ja kun omaa päätä ei ole niin avuksi huudetaan uudet epäjumalat googlet ,wikipediat ja kun vieläkään ei polla säteile ,niin vedetään avuksi tilastot.En ole muuten mikään räkänokka koulupoika,vaan eläkkeellä oleva faari,joka ei ole sidoksissa mihinkään.Teiltä asiantuntijoilta puuttuu luovuus ja siksi teiltä puuttuu kaikki.Askartelen pojanpoikani kanssa kaikenlaista kivaa ja hän vasta luova onkin,onneksi koulu ei ole päässyt häntä tasapäistämään.Lopuksi siteeraus Juicelta:NE JOTKA EI OSAA RYHTYY OPETTAMAAN EPÄILE VAIN.

        >",minä teen omallatavallani.Te ns.asiantuntijat,joidenka päähän ei mahdu mitään >muuta kuin tilastotym"

        Taisin jo jotain niistä kielioppiasioista sanoa, mutta olkoon nyt - oletan että ylläoleva on kirjoitettu murrosiän hormonipuuskassa.

        Ahaa eli kaiken tämän pätemisyrityksen takana olikin vain perinteinen asenneongelma auktoriteetteja (tässä tapauksessa asioista paremmin tietäviä) kohtaan. Tällaisesta asenneongelmasta kannattaa koittaa päästä eroon, ammattikouluopintosi sujuvat paremmin jos hyväksyt että paremmin tietäviä kannattaa kuunnella.

        >"ilmalämpöpumpun"

        Nyt kun osoitin että kaikesta teiniuhoamisestasi huolimatta et taida tietää sähkölämmityksestä juuri mitään, päätit yrittää vaihtaa puheenaihetta? Sorry, ei onnistu taaskaan.

        >"Yläkerran suihkuvesillä huuhdellaan alakerran wc"

        Juttujesi pohjalta kannattanee tarkistaa tuliko vahingossa vedettyä ne mielikuvitustalosi yläkerran viemärivedet keittiön vesihanaan.

        >"En ole muuten mikään räkänokka koulupoika,vaan eläkkeellä oleva faari"

        *TIRSK*
        Hahhah koira älähti kun kalikka kalahti! Taisin osua herkkään kohtaan kun piti vielä monta päivää vanhaan kommenttiini lähteä tarttumaan?
        Valitan poju, mutta ikä tuo tiettyä pelisilmää ja näkemystä joka sinulta tässä puuttuu, ja sitä et pelkillä amisviiksien kasvattamisella pysty kompensoimaan.

        Selvennän vielä: eläkeläisfaarin esittämiseen tarvitaan "pikkuisen" enemmän kuin se että sanoo olevansa faari, höpöttelee pojanpojasta ja omaan mielikuvitustaloonsa tekemistä ratkaisuista jotka aikuinen ihminen tietää toimimattomiksi. Ai miten niin tietää? No mieti sitä.

        Oliko sinulla vielä jotain mussutettavaa tähän asiaan?

        Jos ei niin teepä ne kotiläksyt nyt kiltisti. Saat amisopintosi vietyä kunnialla loppuun. Muista äidinkielen kotiläksyt, ne ovat sinulle tarpeellisia!


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >",minä teen omallatavallani.Te ns.asiantuntijat,joidenka päähän ei mahdu mitään >muuta kuin tilastotym"

        Taisin jo jotain niistä kielioppiasioista sanoa, mutta olkoon nyt - oletan että ylläoleva on kirjoitettu murrosiän hormonipuuskassa.

        Ahaa eli kaiken tämän pätemisyrityksen takana olikin vain perinteinen asenneongelma auktoriteetteja (tässä tapauksessa asioista paremmin tietäviä) kohtaan. Tällaisesta asenneongelmasta kannattaa koittaa päästä eroon, ammattikouluopintosi sujuvat paremmin jos hyväksyt että paremmin tietäviä kannattaa kuunnella.

        >"ilmalämpöpumpun"

        Nyt kun osoitin että kaikesta teiniuhoamisestasi huolimatta et taida tietää sähkölämmityksestä juuri mitään, päätit yrittää vaihtaa puheenaihetta? Sorry, ei onnistu taaskaan.

        >"Yläkerran suihkuvesillä huuhdellaan alakerran wc"

        Juttujesi pohjalta kannattanee tarkistaa tuliko vahingossa vedettyä ne mielikuvitustalosi yläkerran viemärivedet keittiön vesihanaan.

        >"En ole muuten mikään räkänokka koulupoika,vaan eläkkeellä oleva faari"

        *TIRSK*
        Hahhah koira älähti kun kalikka kalahti! Taisin osua herkkään kohtaan kun piti vielä monta päivää vanhaan kommenttiini lähteä tarttumaan?
        Valitan poju, mutta ikä tuo tiettyä pelisilmää ja näkemystä joka sinulta tässä puuttuu, ja sitä et pelkillä amisviiksien kasvattamisella pysty kompensoimaan.

        Selvennän vielä: eläkeläisfaarin esittämiseen tarvitaan "pikkuisen" enemmän kuin se että sanoo olevansa faari, höpöttelee pojanpojasta ja omaan mielikuvitustaloonsa tekemistä ratkaisuista jotka aikuinen ihminen tietää toimimattomiksi. Ai miten niin tietää? No mieti sitä.

        Oliko sinulla vielä jotain mussutettavaa tähän asiaan?

        Jos ei niin teepä ne kotiläksyt nyt kiltisti. Saat amisopintosi vietyä kunnialla loppuun. Muista äidinkielen kotiläksyt, ne ovat sinulle tarpeellisia!

        Sinä totesit yhdessä lauseessa,että olet mutuasiantuntija.Jos sinulla ei ole sähköpattereita talossasi,niin kuinka voit väittää tietäväsi mitä ne kuluttavat..Valheista jää aina kiinni,uskottavuutesi meni viemäristä alas,joten en viitsi jatkaa tyhjäjauhajan kanssa tämän enempää.Turhan saa pyytämättäkin.Palaver on päättynyt.Hyvää ötyä,sanoi Jussi Jurkkakin aikoinaan.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Sinä totesit yhdessä lauseessa,että olet mutuasiantuntija.Jos sinulla ei ole sähköpattereita talossasi,niin kuinka voit väittää tietäväsi mitä ne kuluttavat..Valheista jää aina kiinni,uskottavuutesi meni viemäristä alas,joten en viitsi jatkaa tyhjäjauhajan kanssa tämän enempää.Turhan saa pyytämättäkin.Palaver on päättynyt.Hyvää ötyä,sanoi Jussi Jurkkakin aikoinaan.

        >"Sinä totesit yhdessä lauseessa,että olet mutuasiantuntija"

        En todennut. Valehtelulla et pötki pitkälle, sivukohtainen hakutoiminto (ctrl - F) auttaa jos ei muisti pelaa.

        >".Jos sinulla ei ole sähköpattereita talossasi,niin kuinka voit väittää tietäväsi mitä ne kuluttavat"

        Siinä vaiheessa kun muutat pois äitisi luota ensimmäisen kerran omaan asuntoosi, ymmärrät että ihminen ehtii elinikänsä aikana asua monessakin talossa. Vaikkapa öljylämmitteisessä, sähkölämmitteisessä ja kaukolämpöön kytketyssäkin. Aika hyvä tietopohja sen myötä eri lämmitysmuotojen kulutusmääristä.

        On luonnollista ettet ymmärrä tällaista koska olet koko ikäsi asunut vanhempiesi luona.

        Lisäksi, olen moneen kertaan pyytänyt sinua perehtymään käsitteisiin watti ja wattitunti, eli teho ja energia. Kai sentään ammattikoulussakin opetetaan yksinkertaista kertolaskua jolla voi kymmenessä sekunnissa laskea lämmityslaitteiden sähkönkulutuksen?

        Ai niin, teho ja energia on sinulle turhaa nippelitietoa jota et tarvitse mihinkään. Joudutko amisopettajiesi kanssa usein kahnauksiin?

        Ja vielä yksi asia - lue ylläoleva kirjoituksesi. Ihanko tosissasi kuvittelet kenenkään uskovan sen olevan eläkeläisfaarin kirjoittama? Et usko siihen edes itse. Säälittävää.

        Joko olen nöyryyttänyt sinua tarpeeksi jotta ymmärrät lopettaa riittävän ajoissa?
        Kuten sanoin aiemmin, YRITTÄISIT EDES. EDES VÄHÄN.


      • Tallipluskuus
        hehkumatti kirjoitti:

        Jatka sinä vain vaahtoamistasi ,minä teen omallatavallani.Te ns.asiantuntijat,joidenka päähän ei mahdu mitään muuta kuin tilastotym.Asiantuntijat tyrmäsivät minut täysin,kun ehdotin,että laitan ilmalämpöpumpun autotalliin,jossa on 6plusastetta lämpöä ,eli juuri se lämpötila jossa näille pumpuille saadaan hyvät lämpökertoimet.Perusteluiksi sanottiin,että tulee kondessivettä.Poikani talossa ideani toteutettiin,kas kun siellä autotalissa on lattiakaivo.Lämpöä piisaa vaikka olisi40astetta pakkasta.Minulla on puolitoistakerroksinen talo,rakentelin saunan ja pesutilat yläkertaan.Yläkerran suihkuvesillä huuhdellaan alakerran wc,kuvittele mikä säästö vesilaskussa.Vesiyhtiössäkin on ihmetelty pientä kulutusta.Ajatteleppa jos tämä toteutettaisiin kerrostaloissa.Näitä asiantuntijoita opetetaan kouluissa kuin apinoita,joille watit ja kilowatit sekä joulet ovat epäjumalia,joita pitää kumarrella ja kun omaa päätä ei ole niin avuksi huudetaan uudet epäjumalat googlet ,wikipediat ja kun vieläkään ei polla säteile ,niin vedetään avuksi tilastot.En ole muuten mikään räkänokka koulupoika,vaan eläkkeellä oleva faari,joka ei ole sidoksissa mihinkään.Teiltä asiantuntijoilta puuttuu luovuus ja siksi teiltä puuttuu kaikki.Askartelen pojanpoikani kanssa kaikenlaista kivaa ja hän vasta luova onkin,onneksi koulu ei ole päässyt häntä tasapäistämään.Lopuksi siteeraus Juicelta:NE JOTKA EI OSAA RYHTYY OPETTAMAAN EPÄILE VAIN.

        Jos ilmalämpöpumppua käytetään vain lämmitykseen, niin ainoa kondenssivesi tippuu ulkoyksiköstä. Ja jos pakkasella ei tarvita viilennystoimintoa, niin myös viilennyksestä tuleva kondenssivesi voidaan johtaa pihalle. Näin meillä ja ihan uudessa omakotitalossa.
        Ai, taisitkin tarkoittaa, että ulkoyksikkö on autotallissa...? No mistä sinne se 6 astetta sitten tulee? Maahanko olet tallisi kaivanut ja jos, niin mahtaa olla kohtuusyvällä.

        Se, että yläkerran suihkuvesillä huuhdeltaisiin alakerran vessa tuntuu mielenkiintoiselta ajatukselta. Osannet kertoa tarkemmin, miten moinen systeemi on toteutettu?


      • hekumati
        Tallipluskuus kirjoitti:

        Jos ilmalämpöpumppua käytetään vain lämmitykseen, niin ainoa kondenssivesi tippuu ulkoyksiköstä. Ja jos pakkasella ei tarvita viilennystoimintoa, niin myös viilennyksestä tuleva kondenssivesi voidaan johtaa pihalle. Näin meillä ja ihan uudessa omakotitalossa.
        Ai, taisitkin tarkoittaa, että ulkoyksikkö on autotallissa...? No mistä sinne se 6 astetta sitten tulee? Maahanko olet tallisi kaivanut ja jos, niin mahtaa olla kohtuusyvällä.

        Se, että yläkerran suihkuvesillä huuhdeltaisiin alakerran vessa tuntuu mielenkiintoiselta ajatukselta. Osannet kertoa tarkemmin, miten moinen systeemi on toteutettu?

        "mistä sinne se 6 astetta sitten tulee?"

        Ai mistäkö? No HEHKUMATISTA tietty d'uh! Se vasta lämmittää autotallia ihanasti ja sen tuottama erikoislämpö on PARASTA ilmalämpöpumpuille. Säästää niin paljon sähköä ettei tarvitse sähköä ollenkaan.


      • Tallipluskuus

        (-: Tämä oli hyvä :-)


      • hehkumatti
        Tallipluskuus kirjoitti:

        Jos ilmalämpöpumppua käytetään vain lämmitykseen, niin ainoa kondenssivesi tippuu ulkoyksiköstä. Ja jos pakkasella ei tarvita viilennystoimintoa, niin myös viilennyksestä tuleva kondenssivesi voidaan johtaa pihalle. Näin meillä ja ihan uudessa omakotitalossa.
        Ai, taisitkin tarkoittaa, että ulkoyksikkö on autotallissa...? No mistä sinne se 6 astetta sitten tulee? Maahanko olet tallisi kaivanut ja jos, niin mahtaa olla kohtuusyvällä.

        Se, että yläkerran suihkuvesillä huuhdeltaisiin alakerran vessa tuntuu mielenkiintoiselta ajatukselta. Osannet kertoa tarkemmin, miten moinen systeemi on toteutettu?

        Ajattelin,että en enää tänne kommentoisi mutta siihen vastaan ,miten yläkerran suihkulla huuhtelen alakerran vessan.Välikatossa on lasikuituinen välisäiliö ,jossa automaattiventtiili säätelee veden korkeuden.Erittäin yksinkertaista.Autotallissa on 6 asteen peruslämpö,joka hoidetaan patterilla ja ilmalämpöpumppu toimii aivan hyvin.Ainoa edellytys tälle on se.ettei sisäyksikkö saa olla liian kaukana.Hehkumatti toimii hyvin,mutta ei siitä enempää.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Ajattelin,että en enää tänne kommentoisi mutta siihen vastaan ,miten yläkerran suihkulla huuhtelen alakerran vessan.Välikatossa on lasikuituinen välisäiliö ,jossa automaattiventtiili säätelee veden korkeuden.Erittäin yksinkertaista.Autotallissa on 6 asteen peruslämpö,joka hoidetaan patterilla ja ilmalämpöpumppu toimii aivan hyvin.Ainoa edellytys tälle on se.ettei sisäyksikkö saa olla liian kaukana.Hehkumatti toimii hyvin,mutta ei siitä enempää.

        Uskomatonta.

        Ethän oikeasti ole niin typerä ettet keksi mitään tämän parempaa?

        Huono trolli on oma lukunsa mutta tuo ylläolevalle oli jotain vielä kamalampaa


      • Epäluuloinen

        Jääköön tuo autotallin lämmittäminen sähköpatterilla lämpöpumppua varten -läppä omaan legendaariseen arvoonsa.

        Sensijaan nythän tuo "automaattiventtiilillä varustettu välikattoon asennettu lasikuitusäiliö yläkerran harmaavesiä varten" alkoikin kiinnostaa.

        Sikäli kun kyseessä on jokseenkin harvinainen (ainutkertainen?) toteutus, sinulla on varmasti olemassa rakennusvaiheessa otettuja valokuvia tuosta "erittäin yksinkertaisesta" systeemistäsi. Ihan jo rakennusviranomaisiakin varten? Eikö niin?

        Voit varmaan ystävällisesti jakaa jonkin kuvapalvelimen kautta ko. valokuvia meille tyhmemmille siitä miten tuo kannattaisi tehdä? Jos vaikka oppisin jotain?


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Jääköön tuo autotallin lämmittäminen sähköpatterilla lämpöpumppua varten -läppä omaan legendaariseen arvoonsa.

        Sensijaan nythän tuo "automaattiventtiilillä varustettu välikattoon asennettu lasikuitusäiliö yläkerran harmaavesiä varten" alkoikin kiinnostaa.

        Sikäli kun kyseessä on jokseenkin harvinainen (ainutkertainen?) toteutus, sinulla on varmasti olemassa rakennusvaiheessa otettuja valokuvia tuosta "erittäin yksinkertaisesta" systeemistäsi. Ihan jo rakennusviranomaisiakin varten? Eikö niin?

        Voit varmaan ystävällisesti jakaa jonkin kuvapalvelimen kautta ko. valokuvia meille tyhmemmille siitä miten tuo kannattaisi tehdä? Jos vaikka oppisin jotain?

        Siinäpä sinulle miettimistä talvi-iltojen ratoksi.Onpahan sinulla muutakin miettimistä,kuin Setälän suomenkielen oppikrjan sijamuotojen tankkaamista.Edelleenkään nämä asiat eivät ole mitään rakettitiedettä,jos kourassa pysyy muutakin kuin Setälän oppikirja ,eikä ole kaavoihin kangistunut,niin kaikki onnistuu.Viranomaisten kanssa ei ole mitään ongelmia ollut.Onhan yläkerran huoneisiin aina tehty saunoja ja vessoja sekä pesutiloja.Mutta jos aika menee trollien kyttäämiseen,ei mitään uutta voi syntyä.Hyvää ötyä.Jussi Jurkan sanoin.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Siinäpä sinulle miettimistä talvi-iltojen ratoksi.Onpahan sinulla muutakin miettimistä,kuin Setälän suomenkielen oppikrjan sijamuotojen tankkaamista.Edelleenkään nämä asiat eivät ole mitään rakettitiedettä,jos kourassa pysyy muutakin kuin Setälän oppikirja ,eikä ole kaavoihin kangistunut,niin kaikki onnistuu.Viranomaisten kanssa ei ole mitään ongelmia ollut.Onhan yläkerran huoneisiin aina tehty saunoja ja vessoja sekä pesutiloja.Mutta jos aika menee trollien kyttäämiseen,ei mitään uutta voi syntyä.Hyvää ötyä.Jussi Jurkan sanoin.

        >"Jussi Jurkan sanoin"

        Ainiin, tämä "Jussi Jurkan siteeraaminenhan" osoitti kertomasi mukaan aukottomasti sen että olet oikea eläkeläisvaari etkä mikään jätkäpoika. Just. Minun puolestani voit siteerata vaikka Runebergia mutta silti amisviikset haisevat tänne asti.

        >"Onhan yläkerran huoneisiin aina tehty saunoja ja vessoja sekä pesutiloja"

        Niinpä. Vaan harvemminpa on tehty välikattoon sijoitettuja harmaavesisäiliöitä joista otetaan huuhteluvedet alakerran vessoille. Toteutuksella on _pikkasen_ eroa tavalliseen viemäröintiin verrattuna kuten varmaan hyvin tiedät tällaisen itsellesi rakentaneena? *tirsk*

        >"Siinäpä sinulle miettimistä talvi-iltojen ratoksi"

        Hei ÄLÄ NYT VIELÄ LUOVUTA! Enhän minä ole vasta kuin osoittanut että et ymmärrä hehkumatin toiminnasta tai sähkönkulutuksesta yhtään mitään, ja tuo kertomuksesi sähköpatterilla lämmitettävästä ilmalämpöpumpusta oli vielä kamalampi kuin osasin edes sinulta odottaa.

        Mutta NYT sinulla vasta on tuhannen taalan paikka osoittaa että olet oikeassa edes tuon harmaavesisäiliön osalta. Nyt voit kunnolla kerrankin näyttää kaltaisilleni epäilijöille että sinäpä olet ratkaissut aivan itse ne ongelmat jotka ovat estäneet vastaavan toteutuksen yleistymisen muissa asunnoissa.

        Niin oliko niitä kuvia? Heitä nyt muutama kuva malliksi meille epäilijöille? Tai oliko niin että sinulla oli kuvia mutta koira söi ne? Tai kuvat oli kovalevyllä ja kovalevy hajosi sattumalta viime viikolla?

        Jos vanhat kuvat on menneet hukkaan niin voithan sinä käydä ottamassa muutaman uuden kuvan meille kadehdittavaksi? Voithan?
        Ethän suinkaan halua antaa sellaista käsitystä että olet tuon harmaavesisäiliöasiankin keksinyt vain omasta päästäsi?


      • Epäluuloinen

        Noniin, sikäli kun sinulla täällä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14045670/kateva-saastovinkki-!
        näyttää olevan ylimääräistä aikaa turhanpäiväiseen lätinään ja provoamiseen, voisit käyttää aikasi mieluummin siihen että postaat niitä pyytämiäni kuvia ja osoitat olevasi oikeassa?

        Ehkä jo kohta saamme nähdä miten tuo välikaton harmaavesisäiliö ihan tosielämässä toteutetaan? Tuskin maltan odottaa, pidätän jo hengitystäni hah, noin Jussi Jurkkaa siteeraten siis


      • hehkumatti

        En kai minä,niin yksinkertainen ole,että lähetän kuvia tänne.Katsotaan sitten kun on patenentti plakkarissa.Mitä erikoista on siinä,että yläkerransuihkukaapin alla on allas,johon suihkuvesi kerätään.Ei sitä vettä pitkin välikattoa levitellä.Näin pakasilla Hehkumatti on aivan verraton lämmönlähde.Onko se sinulta pois,jos kokeilee uusia asioita.Minun puolestani voit tehdä oppikirjojen ja byrokraattien mukaan,mutta,minua se ei vaivaa pätkääkään.Jopa nimerkkisikin on väärä ,sillä ethän sinä mitään epäile toistelet vain muiden hokemia.Kuuntele vaikka Juicen laulua Epäile vain.""Ne jotka ei osaa ryhtyy opettamaan epäile vain""Hyvää ötyä..


    • Lintubongaaja

      Minä jäin miettimään ikkunoiden lämmittämistä yksinkertaistamalla asiaa näin: mitä pienempi lämpötilaero ikkunan eri puolilla, sen pienempi lämmön siirtyminen ulos eli harakoille. Eli siinä mielessä tämmöinen nykyajan kakluuni voisikin säästää energiaa. Meniköhän tämä nyt aivan väärin?

      • Epäluuloinen

        Sinänsä ajatuksesi lämpötilaerosta on oikeansuuntainen, mutta asia ei toimi tässä noin kuin esitit.

        Ikkunan alle sijoitettu lämpöpatteri ei lämmitä sitä ikkunaa. Tarkoitus on että kylmästä ikkunapinnasta laskeutuva viileä ilma ei pääse virtaamaan lattialle asti aiheuttamaan vedontunnetta, vaan sen ikkunan alla olevasta patterista nouseva lämmin ilma sekoittuu siihen kylmään ilmaan ja huoneeseen ohjautuu normaalilämpöista ilmaa.

        En nyt tähän hätään löytänyt kunnollista havainnekuvaa, mutta tuolta saa ehkä hiukan osviittaa:
        http://www.ikkuna-asiantuntija.fi/veto.htm

        Se patterista tuleva lämmin ilma ei siis nouse siihen ikkunaan asti sitä lämmittämään.

        Jotenkin olisi mielestäni suotavaa että ammattimainen lämmitinvalmistaja olisi edes ylläolevasta perusasiasta tietoinen, eikä markkinoisi laitettaan suomi24-tyylisillä "hehkumatti ei lämmitä ikkunoita turhaan"-teeseillä.


    • Haaveilijat

      Onx kellään kokemusta Hehkumatin sijoittamisesta soffan viereen? Olisihan se ihanan lämmin paikka lukea vaikka kirjaa tai katsoa telkkaria.

      • Epäluuloinen

        Olisihan se ihanaa ostaa tuhannen euron peltipönttö soffan lämmittimeksi. Tuskin parempaa ideaa voi aikuinen ihminen saada.


    • Epäluuloinen

      Kas nythän vasta huomasinkin:

      Ketjun aloittaja, nimimerkki ripsalikka kirjoitteli tuossa alussa:
      >"Arvasinkin että tällasta "asiantuntia"epäluuloa vastaillaan"

      Kun sitten vähän myöhemmin eräs tällä kertaa hehkumatti-nimimerkkiä käyttävä mouho purkaa sydäntään:
      >"Mitä asiantuntijoihin tulee,niin minun luottoni heihin meni"
      >"Te ns.asiantuntijat,joidenka päähän ei mahdu mitään"
      >"Asiantuntijat tyrmäsivät minut täysin"
      jnejnejne

      Kas jollakin on pipi kohta sielussa asiantuntijoita eli sinua paremmin asioista tietäviä kohtaan. Kun vielä lisätään huono oikeinkirjoitus ja kireä pinna, niin käry kävi jo. Hei vaan "ripsalikka" tai "hehkumattiko" se olikin.

      Päätit sitten avata kysymysketjun johon vastaat itse eri nimimerkillä. Aika näppärää, sääli että henkiset kykysi eivät riittäneet edes tähän.

      Koska räkänokka ei kehoituksista huolimatta ymmärtänyt pitää suutaan kiinni, lisätään vielä pari herkkupalaa:

      >"Yläkerran suihkuvesillä huuhdellaan alakerran wc"

      Juu tämähän on simppeli ja TODELLA HELPOSTI toteutuskelpoinen ratkaisu, osaat varmaan antaa tarkempaa lisätietoa miten siinä mielikuvitustalossasi tämä on käytännössä tehty?

      >"Asiantuntijat tyrmäsivät minut täysin,kun ehdotin,että laitan ilmalämpöpumpun >autotalliin,jossa on 6plusastetta lämpöä ,eli juuri se lämpötila jossa näille >pumpuille saadaan hyvät lämpökertoimet"

      JOS et olisi pelkkä äitisi helmoissa asuva murrosikäinen räkänokka jolla ei näytä olevan MITÄÄN tietoa tosielämän talotekniikasta vilkkaan mielikuvituksen tueksi, JA olisit asunut edes yhden päivän omassa asunnossa jossa ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö on asennettu autotalliin sisälle, NIIN tietäisit heti miksi tuo mielikuvituspoikasi mielikuvitusautotallissa oleva mielikuvitustoteutus ei toimi.

      Aikuiset ihmiset joilla on ILP lämmityskäytössä tietävät heti miksi tuo hurja innovaatiosi kusee jo todnäk. ensimmäisen päivän käytön jälkeen.

      Mutta minäpä en kerrokaan miksi. Saat sen itse pähkäillä, ehkä opit jotain siinä samalla. Voit sitten myöhemmin kertoa asiantuntijan johdattaneen sinun tosiasioiden äärelle.

      • No_jopas_sentään

        Mikähän sua riivaa kun tällätavoin kirjoittelet. Kyllä erimieltä voi olla mutta ei siitä pidä itseensä ottaa, avoimin mielin tulee hyviä vinkkejä ja keskusteluja. No ainakin pelasit Hehkumatin (siis tämän tuotteen) pussiin hienosti. Ja lopuksi vielä vinkki, amisviiksinen tuskin siteeraa Jussi Jurkkaa....jos edes tietää kuka on.


    • Epäluuloinen

      Vielä jaksat...

      >"avoimin mielin tulee hyviä vinkkejä ja keskusteluja"

      Kun keskustelun toinen osapuoli kertoo omistavansa runsaudensarven, rakentaneensa ikiliikkujan ja uskovansa yksisarviseen, niin ei siitä oikein hyviä keskusteluja saa, ja niillä vinkeillä ei tee mitään jos jokainen hiukankin asiaan perehtynyt huomaa välittömästi niiden olevan keksittyjä juttuja jotka eivät toimi todellisuudessa...

      >"No ainakin pelasit Hehkumatin (siis tämän tuotteen) pussiin hienosti"

      Tyypillinen heitto jonka hävinnyt osapuoli lyö tiskiin kun ei enää muuta keksi. Mitenköhän "pelasin hehkumatin pussiin" kun kohtuu selkeästi väänsin rautalangasta kyseessä olevan yksinkertainen massavaraaja jonka markkinointikeinot eivät kunnolla kestä päivänvaloa?

      Kyseinen tuote on näköjään huomioitu myös asiantuntijoiden keskustelufoorumilla:
      http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1613.0
      Muutama poiminta:
      "eipä juuri lämmitä enempää kuin 100W hehkulamppu jonka hankinta hinta on 200 kertaa halvempi."
      "kaikkea paskaa ne yrittää myydä energian säästön nimissä."
      "Tuo on siis ihan tavallinen massavaraaja. Voit tehdä vastaavan itse kivistä, tiilistä, vedestä, faasimuutosmateriaalista tai melkein mistä tahansa"
      "tällä hetkellä tuote painii kyllä "holmot menee lankaan" sarjassa"
      "säästölaskelmat näyttävät myös vähän ihmeelliseltä"
      "en keksi tuolle hehkumatille mitään käyttöä...olkoon sitten täytetty kivellä tai vedellä"

      Ja ennenkuin alat lässyttää - ei, en kirjoita itse kyseiselle foorumille, enkä ole sinne rekisteröitynyt. Lainaamani ylläolevat kommentit ovat useamman eri kirjoittajan kynästä.

      Joko riittää?

    • sisäkissa

      Minulla on kokemusta. Meille on hankittu Hehkumatti. Lämmittää ihanasti ja
      sisäilmanlaatu on hyvä. Hehkumatti korvaa meillä neljää isoa säköpatteria, jotka kuluttivat yhteensä enemmin sähköä mitä Hehkumatti kuluttaa. Korvaa meillä myös varaavan takan, kun se puunkantorumba alkoi kyllästyttää.

      • Epäluuloinen

        >"säköpatteri"

        Mites se oli sen oikeinkirjoituksen kanssa johon jo aiemmin viittasin, arvon herra "hekumatti"?

        Aika noloa.


    • Kiuasnurkassa

      Käsittämätöntä höpötystä. Hehkumatti korvaa samantehoisen tavallisen sähkölämmittimen varmaan kohtuuhyvin, mutta ei ole yhtään tehokkaampi, eikä kuluta yhtään vähempää sähköä kuin samantehoinen sähköpatteri. Vai onko hehkumatti-ikiliikkuja keksitty?
      Edes yösähköperustelu ei ole todellinen, ellei talossa sitten ole 10 kilowatin edestä hehkumatteja. Eihän tuollaiset edes soveltuisi koko talon lämmitykseen, patterien kun tulee olla ikkunoiden alla - ellei ole lattialämmitystä. Siis niin huuhaa hommaa kuin vaan voi olla.

      • hehkumatti

        hehkumatti lämmittää muuutaman tunnin latauksella koko päivän, kauanko sähköpatteri lämmittää kun siitä katkaistaan virta? ei edes tuntia! siinä se ero on! sähköpatterit hohkaa koko ajan etenkin jos ovessa kuljetaan termostaatit pitää ne täysillä kok ajan ja sähköä palaa!

        hehkumatti ladataan muutama tunti ja se pysyy sillä koko päivän lämpimänä. sähköpatterit päällä koko ajan vs hehkumatti muutaman tunnin ja väität vielä että ettei hehkumatti kuluta yhtään vähempää sähköä kuin patteri!!

        et ole koskaan edes kokeillut hehkumattia kunhan puhut läpiä päästäsi. kokemuksesta sen tietää eikä viisastelemalla jollain kilowateilla!


      • Kiuasnurkassa
        hehkumatti kirjoitti:

        hehkumatti lämmittää muuutaman tunnin latauksella koko päivän, kauanko sähköpatteri lämmittää kun siitä katkaistaan virta? ei edes tuntia! siinä se ero on! sähköpatterit hohkaa koko ajan etenkin jos ovessa kuljetaan termostaatit pitää ne täysillä kok ajan ja sähköä palaa!

        hehkumatti ladataan muutama tunti ja se pysyy sillä koko päivän lämpimänä. sähköpatterit päällä koko ajan vs hehkumatti muutaman tunnin ja väität vielä että ettei hehkumatti kuluta yhtään vähempää sähköä kuin patteri!!

        et ole koskaan edes kokeillut hehkumattia kunhan puhut läpiä päästäsi. kokemuksesta sen tietää eikä viisastelemalla jollain kilowateilla!

        Jos sinun hehkumattisi pysyy koko päivän lämpimänä muutaman tunnin latauksella, niin se tarkoittaa sitä, ettei se luovuta lämpöä mitenkään tehokkaasti. Pysyyhän hyvässä termospullossakin vesi kuumana jopa koko päivän, mutta lämmityslaitteeksi siitä ei ole.

        Jos sinulla on yhden kilowatin patteri ja yhden kilowatin hehkumatti samanlaisissa huoneissa ja samoissa olosuhteissa, niin molemmat kuluttavat tasan tarkkaan yhtä paljon sähköä. Edellyttäen tietysti, että haluat molempiin tiloihin saman lämpötilan.

        Ainoastaan lämpöpumpuilla voidaan saada aikaan enemmän lämpöä kuin samantehoisella sähkölämmittimillä. Kilowateista puhuminen ei ole mitään viisastelua, vaan ainoa oikea totuus. Väittämäsi on yksinkertaisesti mahdottomuus.

        Onhan nuo hehkumatit keksitty jo vuosikymmeniä sitten. Lähes joka talosta löytyy vastaava matti, eli sähkökiuas. Miksiköhän sellaista käytetään vain saunan lämmitykseen?


      • Epäluuloinen

        Tässä vaiheessa kun tämä ketju alkaa jo toistaa itseään, lienee paikallaan tehdä faktapohjainen yhteenveto ja antaa tämän ketjun hautautua historiaan.

        Yhteenveto "vastaväittäjästäni":

        1. Kirjoitustyylin, kirjoitusasun, sekä muiden samoihin aikoihin "lämmitys ja sähkö"-osioon ilmestyneiden ketjujen perusteella tämän ketjun aloittaja, nimimerkki "ripsalikka" on sama kirjoittaja kuin tähän ketjuun lukuisia sekavia vastauskommentteja kirjoittanut nimimerkki "hehkumatti"

        2. Nimimerkin "hehkumatti" kykyä ymmärtää lämmitysasioita kuvaa ehkä parhaiten kertomuksensa siitä kuinka lämmittää sähköpatterilla ilmalämpöpumpun ulkoyksikköä, tai ajatuksensa siitä että varaa lämpöä hehkumattiin aurinkopaneeleilla tuotetulla sähköllä. Tältä osaamispohjalta ei ole mikään yllätys että kirjoittaja kuvittelee hehkumattipöntöllä olevan saavutettavissa sähkönsäästöä

        3. Kommentointi hehkumatti-lämmittimen väitetyistä eduista oli senverran luokatonta että mielessä kävi jo josko kyseessä on kilpailevan yrityksen toimija joka pyrkii liiottelullaan mustamaalaamaan hehkumatti-tuotteen. Kuitenkin saman kirjoittajan avaamien muiden ketjujen perusteella on oletettavissa että kyseessä on joko aikaa tappaakseen trollausmielessä kirjoitteleva koulupoika tai syrjäytynyt henkilö, joka ei muutu eläkeläisvaariksi sillä että kertoo viestin lopussa siteeraavansa Jussi Jurkkaa.

        4. Ylläolevien kohtien 1-3 pohjalta ei ole mikään yllätys että mitään valokuvia tai uskottavia selvityksiä siitä väittämästään "välikaton lasikuitusäiliöstä johon kerätyillä yläkerran harmaavesillä huuhdellaan alakerran vessat"-järjestelmästä ei ikinä saatu toistuvista pyynnöistä huolimatta. Kun elämänkokemus tai muu ymmärryskyky on kovin rajallinen (vrt. kohdat 2 ja 3) on helppo väittää oman mielikuvituksen tuottamia ideoita toimiviksi huolimatta niihin liittyvistä käytännön ongelmista jotka estävät niiden toteuttamisen tosielämässä. Sama on toistunut myös muutamassa muussa saman kirjoittajan avaamassa keskustelussa.

        Yhteenveto hehkumatista:

        5. Hehkumatti on massavaraaja ja toimintaperiaatteeltaan ei mitenkään eroa muista massavaraajista

        6. Säästö massavaraajalla (kuin myös hehkumatilla) on sähköpatteriin verrattuna mahdollista vain jos massavaraajan saa lämmitettyä halvemmalla sähköllä. Käytännössä yösähköllä. Mitään muuta keinoa sähkölaskun pienentämiseen massavaraajalla ei ole, eikä siten myöskään hehkumatilla

        7. Joidenkin silmään hehkumatti saattaa olla miellyttävän näköinen tuote joka toki tuottaa lämpöä päällä ollessaan tehonsa verran siinä missä muutkin massavaraajat. Jotkut ovat tästä ulkonäöstä valmiita maksamaan muita massavaraajia kovemman hinnan. Itse pidän ko. tuotetta ylihintaisena ja markkinointitavaltaan arveluttavana.

        Se siitä. Hyvää alkanutta vuotta.


    • hehkumatti

      En malta olla komentoimatta vielä kerran.Tein kokeen 27 asteen pakkasella.Huoneeneen lämpötila 20 astetta.Hehkumatti pienempi kulutti 8kilowattia ,samantehoinen sähköpatteri 16kilowattia vuorokaudessa.Ainoa poikkeama oli ,että hehkumatilla huoneen lämpötila putosi asteen.Ilmalämpöpumput hyytyivät eli niistä ei ollut mitään hyötyä.Hehkumatti sensijaan hehkui lämpöä.Viisastelijoita en kaipaa ,tulokset puhuvat puolestaan.

      • Epäluuloinen

        Vielä se jaksaa, niinhän trollit tekevät. Lämpimikseen toki mukava kirjoitella etenkin jos hehkumatilla lämmittävän kämpässä on vilu.

        FAKTA 1:
        Kilowatti on tehoyksikkö, kilowattitunti on energiayksikkö. Olikohan jo kuudes kerta kun yritin tätä sinulle tässä ketjussa kertoa.

        FAKTA 2:
        Kun sähkövastuksella tuottaa lämpöenergiaa 8 kWh (kilowattitunnin, ei kilowatin huom!) energiamäärän, se on TÄSMÄLLEEN yhtä paljon lämpöä riippumatta siitä oliko lämmityslaitteena:
        -hehkumatti
        -muu vastaava massavaraaja
        -sähköpatteri
        -leivänpaahdin
        -sähkökiuas
        -hiustenkuivaaja

        Taitaa vaan olla vekkulia kirjoitella mitä sattuu. Mutta hei minäkin osaan - miten selität tämän: minäpäs tein kokeen 35 asteen pakkasella. Hehkumatti pienempi kulutti 1234445454 kilowattituntia. Samantehoinen sähköpatteri 2 kilowattituntia. Huoneen lämpötila ei pudonnut yhtään.

        Kuten huomaat, paskanjauhaminen ei vaadi kovin paljoa yrittämistä.

        Seuraavaksi taas kerran esimerkki puutteellisista kyvyistäsi joiden takia puhut itsesi vähän väliä pussiin: kun se hehkumatti kerran mielestäsi tuottaa tyhjästä keijukaisenergiaa ja lämpöä jopa kaksinkertaisen määrän sähköpatteriin verrattuna, minkä ihmeen vuoksi lämmität sitä autotalissa olevaa ilmalämpöpumppua sähköpatterilla etkä hehkumatilla? HAHHAH BUSTED AND OWNED!

        Ei mulla muuta. Näin Jussi Jurkkaa siteeraten.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Vielä se jaksaa, niinhän trollit tekevät. Lämpimikseen toki mukava kirjoitella etenkin jos hehkumatilla lämmittävän kämpässä on vilu.

        FAKTA 1:
        Kilowatti on tehoyksikkö, kilowattitunti on energiayksikkö. Olikohan jo kuudes kerta kun yritin tätä sinulle tässä ketjussa kertoa.

        FAKTA 2:
        Kun sähkövastuksella tuottaa lämpöenergiaa 8 kWh (kilowattitunnin, ei kilowatin huom!) energiamäärän, se on TÄSMÄLLEEN yhtä paljon lämpöä riippumatta siitä oliko lämmityslaitteena:
        -hehkumatti
        -muu vastaava massavaraaja
        -sähköpatteri
        -leivänpaahdin
        -sähkökiuas
        -hiustenkuivaaja

        Taitaa vaan olla vekkulia kirjoitella mitä sattuu. Mutta hei minäkin osaan - miten selität tämän: minäpäs tein kokeen 35 asteen pakkasella. Hehkumatti pienempi kulutti 1234445454 kilowattituntia. Samantehoinen sähköpatteri 2 kilowattituntia. Huoneen lämpötila ei pudonnut yhtään.

        Kuten huomaat, paskanjauhaminen ei vaadi kovin paljoa yrittämistä.

        Seuraavaksi taas kerran esimerkki puutteellisista kyvyistäsi joiden takia puhut itsesi vähän väliä pussiin: kun se hehkumatti kerran mielestäsi tuottaa tyhjästä keijukaisenergiaa ja lämpöä jopa kaksinkertaisen määrän sähköpatteriin verrattuna, minkä ihmeen vuoksi lämmität sitä autotalissa olevaa ilmalämpöpumppua sähköpatterilla etkä hehkumatilla? HAHHAH BUSTED AND OWNED!

        Ei mulla muuta. Näin Jussi Jurkkaa siteeraten.

        Höpö ,höpö ,energikulutus mittarin mukaan Hehkumatti kulutti 85centtiä vuorokaudessa ja sähköpatteri 1,6 euroa, jos tämä ei ole säästöä niin mikä sitten.Kyllä autotallissa kannattaa pitää sähköpaterilla tai hehkumatilla ,kiitos vain vihjeestä 6asteen peruslämpöä koska ilmalämpöpumppujen hyötysuhde on silloin paras.Säästö tulee siitä,että näin ilmalämpöpumppu lämittää 40 asteenkin pakkasessa koko talon.Sinun halveksiva ja alle riman menevä kielenkäyttö osoittaa myöskin sivistyksesi tason.Olen sen ikäpolven kasvatti,jota ei pätkääkään kiinnosta mitkään trollit.On se hyvä jos olen sinunkin ikäpolvesi saanut tajuamaan kuinka hyvä näyttelijä J ussi Jurkka oli.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Höpö ,höpö ,energikulutus mittarin mukaan Hehkumatti kulutti 85centtiä vuorokaudessa ja sähköpatteri 1,6 euroa, jos tämä ei ole säästöä niin mikä sitten.Kyllä autotallissa kannattaa pitää sähköpaterilla tai hehkumatilla ,kiitos vain vihjeestä 6asteen peruslämpöä koska ilmalämpöpumppujen hyötysuhde on silloin paras.Säästö tulee siitä,että näin ilmalämpöpumppu lämittää 40 asteenkin pakkasessa koko talon.Sinun halveksiva ja alle riman menevä kielenkäyttö osoittaa myöskin sivistyksesi tason.Olen sen ikäpolven kasvatti,jota ei pätkääkään kiinnosta mitkään trollit.On se hyvä jos olen sinunkin ikäpolvesi saanut tajuamaan kuinka hyvä näyttelijä J ussi Jurkka oli.

        >"jos tämä ei ole säästöä niin mikä sitten"

        Pahoittelen, mutta hävisit tämän väännön 100-0 jo aikoja sitten. Turha enää räpiköidä.

        >"Säästö tulee siitä,että näin ilmalämpöpumppu lämittää 40 asteenkin pakkasessa koko talon"

        Ei tule. Kuvailit ainoastaan systeemin jossa autotallissa olevan sähköpatterin tuottama lämpö siirretään kalliilla monimutkaisella tavalla asuintiloihin. Tuossa systeemissä on julmettu määrä kohtia jossa lämpöä karkaa harakoille, paljon pienempään sähkönkulutukseen pääset jos sammutat sen lämpöpumpun ja viet autotallissa olevan sähköpatterin sisälle.
        Säästöä et tuolla systeemillä saavuta yhtään. Et yhtään. Päinvastoin.
        Ymmärsitkö. Todennäköisesti et.

        >"ilmalämpöpumppu lämittää 40 asteenkin pakkasessa koko talon"

        Älä nyt kainostele, heitä nyt suoraan vaikka 70 astetta pakkasta?
        Jossain aikaisemmassa viestissä yritin valistaa sinua lämmitystehon mitoituksesta neliömäärää kohti. Ei mennyt näköjään perille.

        Eli taas kerran osoitit että:
        -et tiedä ilmalämpöpumpun toiminnasta mitään
        -et omista ilmalämpöpumppua, juttusi ovat keksittyjä
        -asut todennäköisesti vanhempiesi kotona tai kerrostalossa koska et ymmärrä lämmitysasioista mitään

        Mutta hei laita nyt niitä kuvia siitä välikaton vesisäiliöstäsi jonka olet asuntoosi tehnyt? *tirsk*
        Olen niitä kuvia jo aika monta kertaa pyytänyt? Ei kai tässä vain käynyt niin että sitä(kään) systeemiä sinulla ei oikeasti ole vaan että kirjoitit mielikuvitusjuttuja?
        Laita vaan rohkeasti kuvat tiskiin. Näytä kaikille epäilijöille mistä Jussi Jurkka pissii? Ei kai kaltaisesi varttunut aikamies nyt tällaista pelkää?


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >"jos tämä ei ole säästöä niin mikä sitten"

        Pahoittelen, mutta hävisit tämän väännön 100-0 jo aikoja sitten. Turha enää räpiköidä.

        >"Säästö tulee siitä,että näin ilmalämpöpumppu lämittää 40 asteenkin pakkasessa koko talon"

        Ei tule. Kuvailit ainoastaan systeemin jossa autotallissa olevan sähköpatterin tuottama lämpö siirretään kalliilla monimutkaisella tavalla asuintiloihin. Tuossa systeemissä on julmettu määrä kohtia jossa lämpöä karkaa harakoille, paljon pienempään sähkönkulutukseen pääset jos sammutat sen lämpöpumpun ja viet autotallissa olevan sähköpatterin sisälle.
        Säästöä et tuolla systeemillä saavuta yhtään. Et yhtään. Päinvastoin.
        Ymmärsitkö. Todennäköisesti et.

        >"ilmalämpöpumppu lämittää 40 asteenkin pakkasessa koko talon"

        Älä nyt kainostele, heitä nyt suoraan vaikka 70 astetta pakkasta?
        Jossain aikaisemmassa viestissä yritin valistaa sinua lämmitystehon mitoituksesta neliömäärää kohti. Ei mennyt näköjään perille.

        Eli taas kerran osoitit että:
        -et tiedä ilmalämpöpumpun toiminnasta mitään
        -et omista ilmalämpöpumppua, juttusi ovat keksittyjä
        -asut todennäköisesti vanhempiesi kotona tai kerrostalossa koska et ymmärrä lämmitysasioista mitään

        Mutta hei laita nyt niitä kuvia siitä välikaton vesisäiliöstäsi jonka olet asuntoosi tehnyt? *tirsk*
        Olen niitä kuvia jo aika monta kertaa pyytänyt? Ei kai tässä vain käynyt niin että sitä(kään) systeemiä sinulla ei oikeasti ole vaan että kirjoitit mielikuvitusjuttuja?
        Laita vaan rohkeasti kuvat tiskiin. Näytä kaikille epäilijöille mistä Jussi Jurkka pissii? Ei kai kaltaisesi varttunut aikamies nyt tällaista pelkää?

        Oletko jokin selvinnäkijä,joka kuvittelee tietävänsä vaikkei tiedä.Lueppa Tekniikan Rakennusmaailman numeroista vuodelta 2015,jossa on seurattu ilmalämpöpumppujen toimintaa rossipohjan alla.Kyllä siinä on asialla taatusti pätevämmät asiantuntijat,kuin täällä kirjoiteleva luulotautinen.Minä olen vain soveltanut käytäntöön sieltä saatuja vinkkejä.Sinähän voit ,kun sinulla näkyy tuo mielikuvitus laukkaavan piirrellä antamani vinkkien perusteella yläkerran kuvat.Toteuttamiseen sinulla ei rahkeet riitä.Ilmalämpöpumpuilla ei tee yhtään mitään ,kun pakkanen ylittää 25astetta.Kukaan vastuunsa tunteva myyjä ei sellaisia lupaa ,että pumppu tuottaa lämpöä näin kylmässä.Kymmenen vuoden kokemuksella tiedän.Hehkumatti hehkuu vaikka 70 asteessa.Älkää lukijat uskoko näitä mutuasiantuntijoita,joiden korvantaustat ovat märät ja joilla parranajoon riittää kun karhealla pyyhkeellä äiti pyyhkii.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Oletko jokin selvinnäkijä,joka kuvittelee tietävänsä vaikkei tiedä.Lueppa Tekniikan Rakennusmaailman numeroista vuodelta 2015,jossa on seurattu ilmalämpöpumppujen toimintaa rossipohjan alla.Kyllä siinä on asialla taatusti pätevämmät asiantuntijat,kuin täällä kirjoiteleva luulotautinen.Minä olen vain soveltanut käytäntöön sieltä saatuja vinkkejä.Sinähän voit ,kun sinulla näkyy tuo mielikuvitus laukkaavan piirrellä antamani vinkkien perusteella yläkerran kuvat.Toteuttamiseen sinulla ei rahkeet riitä.Ilmalämpöpumpuilla ei tee yhtään mitään ,kun pakkanen ylittää 25astetta.Kukaan vastuunsa tunteva myyjä ei sellaisia lupaa ,että pumppu tuottaa lämpöä näin kylmässä.Kymmenen vuoden kokemuksella tiedän.Hehkumatti hehkuu vaikka 70 asteessa.Älkää lukijat uskoko näitä mutuasiantuntijoita,joiden korvantaustat ovat märät ja joilla parranajoon riittää kun karhealla pyyhkeellä äiti pyyhkii.

        Tämä väittely alkaa lähinnä tuntua siltä kuin nyppisin avuttomalta kärpäseltä siipiä irti, mutta jatketaan nyt kuitenkin.

        >"Oletko jokin selvinnäkijä,joka kuvittelee tietävänsä vaikkei tiedä"

        En ole selvännäkijä, mutta tämän keskustelun aiheista minä tiedän enemmän kuin sinä. Ei ole edes vaikeaa.

        >".Lueppa Tekniikan Rakennusmaailman ... .Kyllä siinä on asialla taatusti >pätevämmät asiantuntijat"

        Olen samaa mieltä siitä että TM Rakennusmaailmaan kirjoittavat asiantuntijat, ja ymmärrän siinä esitellyt konseptit hyvin.
        Ongelma on siinä että osalla (tarkoitan sinua, arvon nimimerkki hehkumatti) lukijoista ymmärryskyky ei ole sillä tasolla että tajuaisivat mistä siinä kirjoitetaan. Ns. helmiä sioille -ilmiö.

        Tässä tilanne on sama kuin jos TM kirjoittaisi että autoissa pyöreät renkaat toimivat neliskanttisia paremmin, ja senjälkeen nimimerkki hehkumatti kirjoittaisi netissä käyttävänsä autossaan neliskanttisia renkaita koska TM suosittelee käyttämään sellaisia.

        Eli suomeksi sanottuna: olet ymmärtänyt TM Rakennusmaailma-lehdessä kirjoitetun väärin. Olipa yllätys.

        >"Kyllä siinä on asialla taatusti pätevämmät asiantuntijat"

        Ethän sinä usko asiantuntijoihin? Muistatkos joskus kirjoittaneesi tällaista "Mitä asiantuntijoihin tulee,niin minun luottoni heihin meni...".
        Hupsista. Nolousasteikolla ehkä 7/10.

        >"Sinähän voit ... piirrellä antamani vinkkien perusteella yläkerran kuvat."

        En voi, koska en tiedä miten ratkaisisin tuossa "todella yksinkertaisessa" systeemissäsi olevat tietyt ongelmat. Ehkäpä voisit auttaa?
        Jos et suostu laittamaan valokuvia, myös rakennuspiirustuksista on apua? Pidätän jo hengitystä milloin saan kuvat!

        >"Toteuttamiseen sinulla ei rahkeet riitä"

        Ei niin, koska en todellakaan tiedä miten tuo kuvailemasi systeemi on tosielämässä totetutettavissa ilman myöhemmin seuraavia ongelmia. Auta nyt miestä mäessä oi suuri guru?

        >"Kukaan vastuunsa tunteva myyjä ei sellaisia lupaa ,että pumppu tuottaa lämpöä näin kylmässä"

        Ihanko netistä luit että ilmalämpöpumppu ei tuota lämpöä yli -25 pakkasessa?
        Kiitos, osoitit juuri ettet todellisuudessa ole ilmalämpöpumpun omistaja tai käyttäjä. Monesko kerta oli jo kun puhuit itsesi pussiin?

        >"Kymmenen vuoden kokemuksella tiedän"

        Et tiedä. Tarkoitat että luit netistä jotain tämänsuuntaista pari vuotta sitten yläasteen välitunnilla? Näin Jussi Jurkkaa siteraten?

        Sorry mutta hävisit taas. Lopettaisit jo.


      • Epäluuloinen

        >"korvantaustat ovat märät ja joilla parranajoon riittää kun karhealla pyyhkeellä äiti pyyhkii"

        Kun perustellusti päättelin sinun olevan ammattikouluikäinen, vihjaat lupsakkaasti minun olevan teinipoika (ilman mitään viittausta siihen miksi näin olisi).

        Olipa nokkelaa, ihanko itse keksit? Muistaakseni päiväkotilapset käyttävät tällaisia "eikun sä itte oot"-tyyppistä argumentointia. Mutta sinähän olit jo eläkeläisvaari, juujuu.

        Nolousasteikolla 8/10.


      • Tallipluskuus
        hehkumatti kirjoitti:

        Oletko jokin selvinnäkijä,joka kuvittelee tietävänsä vaikkei tiedä.Lueppa Tekniikan Rakennusmaailman numeroista vuodelta 2015,jossa on seurattu ilmalämpöpumppujen toimintaa rossipohjan alla.Kyllä siinä on asialla taatusti pätevämmät asiantuntijat,kuin täällä kirjoiteleva luulotautinen.Minä olen vain soveltanut käytäntöön sieltä saatuja vinkkejä.Sinähän voit ,kun sinulla näkyy tuo mielikuvitus laukkaavan piirrellä antamani vinkkien perusteella yläkerran kuvat.Toteuttamiseen sinulla ei rahkeet riitä.Ilmalämpöpumpuilla ei tee yhtään mitään ,kun pakkanen ylittää 25astetta.Kukaan vastuunsa tunteva myyjä ei sellaisia lupaa ,että pumppu tuottaa lämpöä näin kylmässä.Kymmenen vuoden kokemuksella tiedän.Hehkumatti hehkuu vaikka 70 asteessa.Älkää lukijat uskoko näitä mutuasiantuntijoita,joiden korvantaustat ovat märät ja joilla parranajoon riittää kun karhealla pyyhkeellä äiti pyyhkii.

        No ei ne siinä TM:än testissa sitä talon rossipohjaa sentään millään lämmittäneet. Heh, kukahan täällä on se mu-tu aiantuntija joka lämmittää autotallissa olevaa ilppiään sähköpatterilla, voi hyvä luoja.. Aivan uskomaton jääräpää, tai sitten todella lahjakas provoilija tuo Matti ;-)


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Tämä väittely alkaa lähinnä tuntua siltä kuin nyppisin avuttomalta kärpäseltä siipiä irti, mutta jatketaan nyt kuitenkin.

        >"Oletko jokin selvinnäkijä,joka kuvittelee tietävänsä vaikkei tiedä"

        En ole selvännäkijä, mutta tämän keskustelun aiheista minä tiedän enemmän kuin sinä. Ei ole edes vaikeaa.

        >".Lueppa Tekniikan Rakennusmaailman ... .Kyllä siinä on asialla taatusti >pätevämmät asiantuntijat"

        Olen samaa mieltä siitä että TM Rakennusmaailmaan kirjoittavat asiantuntijat, ja ymmärrän siinä esitellyt konseptit hyvin.
        Ongelma on siinä että osalla (tarkoitan sinua, arvon nimimerkki hehkumatti) lukijoista ymmärryskyky ei ole sillä tasolla että tajuaisivat mistä siinä kirjoitetaan. Ns. helmiä sioille -ilmiö.

        Tässä tilanne on sama kuin jos TM kirjoittaisi että autoissa pyöreät renkaat toimivat neliskanttisia paremmin, ja senjälkeen nimimerkki hehkumatti kirjoittaisi netissä käyttävänsä autossaan neliskanttisia renkaita koska TM suosittelee käyttämään sellaisia.

        Eli suomeksi sanottuna: olet ymmärtänyt TM Rakennusmaailma-lehdessä kirjoitetun väärin. Olipa yllätys.

        >"Kyllä siinä on asialla taatusti pätevämmät asiantuntijat"

        Ethän sinä usko asiantuntijoihin? Muistatkos joskus kirjoittaneesi tällaista "Mitä asiantuntijoihin tulee,niin minun luottoni heihin meni...".
        Hupsista. Nolousasteikolla ehkä 7/10.

        >"Sinähän voit ... piirrellä antamani vinkkien perusteella yläkerran kuvat."

        En voi, koska en tiedä miten ratkaisisin tuossa "todella yksinkertaisessa" systeemissäsi olevat tietyt ongelmat. Ehkäpä voisit auttaa?
        Jos et suostu laittamaan valokuvia, myös rakennuspiirustuksista on apua? Pidätän jo hengitystä milloin saan kuvat!

        >"Toteuttamiseen sinulla ei rahkeet riitä"

        Ei niin, koska en todellakaan tiedä miten tuo kuvailemasi systeemi on tosielämässä totetutettavissa ilman myöhemmin seuraavia ongelmia. Auta nyt miestä mäessä oi suuri guru?

        >"Kukaan vastuunsa tunteva myyjä ei sellaisia lupaa ,että pumppu tuottaa lämpöä näin kylmässä"

        Ihanko netistä luit että ilmalämpöpumppu ei tuota lämpöä yli -25 pakkasessa?
        Kiitos, osoitit juuri ettet todellisuudessa ole ilmalämpöpumpun omistaja tai käyttäjä. Monesko kerta oli jo kun puhuit itsesi pussiin?

        >"Kymmenen vuoden kokemuksella tiedän"

        Et tiedä. Tarkoitat että luit netistä jotain tämänsuuntaista pari vuotta sitten yläasteen välitunnilla? Näin Jussi Jurkkaa siteraten?

        Sorry mutta hävisit taas. Lopettaisit jo.

        Tässä sinulle muutama-asiantuntija,jotka ovat aikanaan tyrmänneet luovien ihmisten uudet ajatukset.Asiantuntijoiden mukaan röngten säteillä ei ole lääketieteessä mitään käyttöä.Itse Einstain väitti,ettei ydinvoimaa voida koskaan käyttää energian tuotannossa.Puhelinta ei koskaan voida käyttää tiedon välityksessä.Henry Fordin esittelemä polttomoottori tyrmättiin täysin.Se mitä kirjoitin asiatuntijoista Tekniikan rakennusmaailmassa,tarkoitti nimenomaan sitä,että he ovat asiantuntijoita ja yrittävät edes käytänössä kokeilla toimiiko jokin vai ei.Sinusta ei saa asiatuntijaa tekemälläkään.Täällä jokin näsäviisas yritti viisastella rossipojjan lämittelemistä,no siinäpähän viisastelee.Nämä sinunlaisesi ns. asiantuntijasi elävät ,jossakin kuplassa ja kuvittelevat tietäväsä kaiken.Junnu Vainio lauloi aikanaan ""Koko maailman järki on täällä opettajan huoneessa se on tsa tsa tsaa""olessaan opettajana.Eipä Vainiota kovin hyvällä katsottu ja niinpä hän hyppäsi kuplata pois.Edelleenkään ei ilmalämpöpumppu toimi kovilla pakkasilla.Jospa ilmalämpöpumppukin pitäisi laittaa kuplan sislle.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Tässä sinulle muutama-asiantuntija,jotka ovat aikanaan tyrmänneet luovien ihmisten uudet ajatukset.Asiantuntijoiden mukaan röngten säteillä ei ole lääketieteessä mitään käyttöä.Itse Einstain väitti,ettei ydinvoimaa voida koskaan käyttää energian tuotannossa.Puhelinta ei koskaan voida käyttää tiedon välityksessä.Henry Fordin esittelemä polttomoottori tyrmättiin täysin.Se mitä kirjoitin asiatuntijoista Tekniikan rakennusmaailmassa,tarkoitti nimenomaan sitä,että he ovat asiantuntijoita ja yrittävät edes käytänössä kokeilla toimiiko jokin vai ei.Sinusta ei saa asiatuntijaa tekemälläkään.Täällä jokin näsäviisas yritti viisastella rossipojjan lämittelemistä,no siinäpähän viisastelee.Nämä sinunlaisesi ns. asiantuntijasi elävät ,jossakin kuplassa ja kuvittelevat tietäväsä kaiken.Junnu Vainio lauloi aikanaan ""Koko maailman järki on täällä opettajan huoneessa se on tsa tsa tsaa""olessaan opettajana.Eipä Vainiota kovin hyvällä katsottu ja niinpä hän hyppäsi kuplata pois.Edelleenkään ei ilmalämpöpumppu toimi kovilla pakkasilla.Jospa ilmalämpöpumppukin pitäisi laittaa kuplan sislle.

        >"Tässä sinulle muutama-asiantuntija"

        Voin kertoa että tämän ketjun kirjoitustesi perusteella ei ole pelkoa että sinusta tulisi joku nykypäivän väärinymmärretty nero. Se väärinymmärrys kun tapahtuu järjestään sinun omassa päässäsi. Minkäs teet.

        Ja olet taas kerran aivan hakoteillä - et edes ymmärtänyt että kyse oli siitä kuinka ensin julistat asiantuntijoiden olevan väärässä, ja sen jälkeen viittaat asiantuntijoiden tekemiin kirjoituksiin faktana.
        Päätä jo.

        >"Nämä sinunlaisesi ns. asiantuntijasi elävät ,jossakin kuplassa ja kuvittelevat tietäväsä kaiken"

        Good, good. Let the butthurt flow through you. Anna tulla vaan niin ei ole pojulla enää niin pipi olo.

        >"Jospa ilmalämpöpumppukin pitäisi laittaa kuplan sislle."

        Mitäpä jos laittaisit sen "omistamasi" (buahaha) lämpöpumpun vaikka sähkösaunaan seuraavaksi. Ja ilmaista sähköä piisaa hyvällä hyötysuhteella eikös niin? Heitä sinne saunaan vielä muutama hehkumatti kiukaan kaveriksi niin sähköyhtiö jo maksaakin sinulle.

        Edelleen kuvia tai piirustuksia tai edes jotain uskottavaa siitä lasikuitusäiliöstä. Muistatkos?

        Siteeraa ensi kerralla vaikka Katri Helenaa vaihteeksi. Sillä tiedäthän että eläkeläisvaarit aina siteeraavat Katri Helenaa?

        Ja noin. Ei tehnyt edes tiukkaa.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >"Tässä sinulle muutama-asiantuntija"

        Voin kertoa että tämän ketjun kirjoitustesi perusteella ei ole pelkoa että sinusta tulisi joku nykypäivän väärinymmärretty nero. Se väärinymmärrys kun tapahtuu järjestään sinun omassa päässäsi. Minkäs teet.

        Ja olet taas kerran aivan hakoteillä - et edes ymmärtänyt että kyse oli siitä kuinka ensin julistat asiantuntijoiden olevan väärässä, ja sen jälkeen viittaat asiantuntijoiden tekemiin kirjoituksiin faktana.
        Päätä jo.

        >"Nämä sinunlaisesi ns. asiantuntijasi elävät ,jossakin kuplassa ja kuvittelevat tietäväsä kaiken"

        Good, good. Let the butthurt flow through you. Anna tulla vaan niin ei ole pojulla enää niin pipi olo.

        >"Jospa ilmalämpöpumppukin pitäisi laittaa kuplan sislle."

        Mitäpä jos laittaisit sen "omistamasi" (buahaha) lämpöpumpun vaikka sähkösaunaan seuraavaksi. Ja ilmaista sähköä piisaa hyvällä hyötysuhteella eikös niin? Heitä sinne saunaan vielä muutama hehkumatti kiukaan kaveriksi niin sähköyhtiö jo maksaakin sinulle.

        Edelleen kuvia tai piirustuksia tai edes jotain uskottavaa siitä lasikuitusäiliöstä. Muistatkos?

        Siteeraa ensi kerralla vaikka Katri Helenaa vaihteeksi. Sillä tiedäthän että eläkeläisvaarit aina siteeraavat Katri Helenaa?

        Ja noin. Ei tehnyt edes tiukkaa.

        Mitä sinä millään piirrustuksilla teet,kun et ymmärrä energialaskustasikaan mitään.Tässä sinulle vielä käytössäni oleva innovaatio.En ole monee vuoteen enää tehnyt lunitöitä.Taloni sokkelissa on nimttäin hydraulinen puskulevy.On mahtavaa kun panee kahvinkeittimen päälle ,katsoo pihalle ja painaa nappia,niin puskulevy puskee lumet ja voi aamutossut jalassa hakea aamulehden.Istua keinutuoliin ja katsoa jaha Hehkumatissa näkyy sisälämpötila olevan 80 astetta istumpa hehkun viereen ja nautiskelen lehdestä ja tuoreesta kahvista.Muuten huomasin,että sinäkin näemmä alat päästä asian ytimeen.Hehkumatti kuulemma säästääkin jos käytössä on yösähkö.Kuinka se nyt yht'äkkiä rupeskin säästämään.Vielä kun tajuntaasi mahtuu.että on olemassa sellainenkin kuin pörssisähkö,niin alat sinäkin oppia.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Mitä sinä millään piirrustuksilla teet,kun et ymmärrä energialaskustasikaan mitään.Tässä sinulle vielä käytössäni oleva innovaatio.En ole monee vuoteen enää tehnyt lunitöitä.Taloni sokkelissa on nimttäin hydraulinen puskulevy.On mahtavaa kun panee kahvinkeittimen päälle ,katsoo pihalle ja painaa nappia,niin puskulevy puskee lumet ja voi aamutossut jalassa hakea aamulehden.Istua keinutuoliin ja katsoa jaha Hehkumatissa näkyy sisälämpötila olevan 80 astetta istumpa hehkun viereen ja nautiskelen lehdestä ja tuoreesta kahvista.Muuten huomasin,että sinäkin näemmä alat päästä asian ytimeen.Hehkumatti kuulemma säästääkin jos käytössä on yösähkö.Kuinka se nyt yht'äkkiä rupeskin säästämään.Vielä kun tajuntaasi mahtuu.että on olemassa sellainenkin kuin pörssisähkö,niin alat sinäkin oppia.

        >"kun et ymmärrä energialaskustasikaan mitään"

        Ai lähdit taas tälle "eikun sä itte oot"-päiväkotilinjalle? Tämäkin haasteesi kuitataan yhdellä virkkeellä kumoon: ymmärrätkö vieläkään mitä eroa on watilla ja wattitunnilla. Kas noin.

        >"Tässä sinulle vielä käytössäni oleva innovaatio"

        Joojoo, kirjoittele sinä roskaa lämpimiksesi. Minulla on parempaa tekemistä.

        >"Hehkumatti kuulemma säästääkin jos käytössä on yösähkö.Kuinka se nyt yht'äkkiä rupeskin säästämään"

        Hieno suoritus! Eli tässä tällä hetkellä 83 viestin ketjussa olet siis vihdoin onnistunut tajuamaan edes suunnilleen sen mitä neljässä ensimmäisessä viestissä on kirjoitettu. Jatka vain lukemista vaikka kirjain kerrallaan, niin opit ehkä(?) vielä hurjasti lisää uusia asioita.

        >"pörssisähkö"

        Noniin, nyt se on keksinyt uuden sanan ja ymmärtänyt senkin väärin. Onnittelen.

        Ja näin taas yksi perseilyviestisi jää historiaan seulaksi ammuttuna.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >"kun et ymmärrä energialaskustasikaan mitään"

        Ai lähdit taas tälle "eikun sä itte oot"-päiväkotilinjalle? Tämäkin haasteesi kuitataan yhdellä virkkeellä kumoon: ymmärrätkö vieläkään mitä eroa on watilla ja wattitunnilla. Kas noin.

        >"Tässä sinulle vielä käytössäni oleva innovaatio"

        Joojoo, kirjoittele sinä roskaa lämpimiksesi. Minulla on parempaa tekemistä.

        >"Hehkumatti kuulemma säästääkin jos käytössä on yösähkö.Kuinka se nyt yht'äkkiä rupeskin säästämään"

        Hieno suoritus! Eli tässä tällä hetkellä 83 viestin ketjussa olet siis vihdoin onnistunut tajuamaan edes suunnilleen sen mitä neljässä ensimmäisessä viestissä on kirjoitettu. Jatka vain lukemista vaikka kirjain kerrallaan, niin opit ehkä(?) vielä hurjasti lisää uusia asioita.

        >"pörssisähkö"

        Noniin, nyt se on keksinyt uuden sanan ja ymmärtänyt senkin väärin. Onnittelen.

        Ja näin taas yksi perseilyviestisi jää historiaan seulaksi ammuttuna.

        Olet pihalla kuin lumiukko.Yht'äkkiä minä muutunkin teinipojasta vanhaksi faariksi.Kun et muuten pärjää,niin heittelet olemattomia kommentteja.Luin tässä Lauri Viitaa ,hän kirjoitti""Tapasin miehen joka puhui viittä kieltä.mutta oliko hänellä asiaa""Tämä Pispalan neron toteamus pätee sinuun täydellisesti.Mutta eihän sinulta voi kauhalla vaatia,kun on lusikalla annettu.Nyt ilmalämpöpumppukin näkyy toimivan,kun ollaan plussan puolella.Minulla olisi vielä monta käytännössä toteutettua keksintöä.mutta ne menevät sinulta ns.yli hilseen.Keskity sinä vain takkuamaan kilowattien ja muiden ykksikköjen kanssa,siinä on sinun lahjoillesi liiaksikin askartelemista.Me käytännön toteuttajat viemme kehitystä eteenpäin,pilkun viilaajat olkoon kuplassaan.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Olet pihalla kuin lumiukko.Yht'äkkiä minä muutunkin teinipojasta vanhaksi faariksi.Kun et muuten pärjää,niin heittelet olemattomia kommentteja.Luin tässä Lauri Viitaa ,hän kirjoitti""Tapasin miehen joka puhui viittä kieltä.mutta oliko hänellä asiaa""Tämä Pispalan neron toteamus pätee sinuun täydellisesti.Mutta eihän sinulta voi kauhalla vaatia,kun on lusikalla annettu.Nyt ilmalämpöpumppukin näkyy toimivan,kun ollaan plussan puolella.Minulla olisi vielä monta käytännössä toteutettua keksintöä.mutta ne menevät sinulta ns.yli hilseen.Keskity sinä vain takkuamaan kilowattien ja muiden ykksikköjen kanssa,siinä on sinun lahjoillesi liiaksikin askartelemista.Me käytännön toteuttajat viemme kehitystä eteenpäin,pilkun viilaajat olkoon kuplassaan.

        >"...LÄSSYN LÄSSYN JA MUSSUN MUSSUN..."

        Joojoo. Ei mitään uutta. Alkaa vissiin herra hehkumatin laarissa jo pohja paistaa.


      • hehkumatti
        Epäluuloinen kirjoitti:

        >"...LÄSSYN LÄSSYN JA MUSSUN MUSSUN..."

        Joojoo. Ei mitään uutta. Alkaa vissiin herra hehkumatin laarissa jo pohja paistaa.

        Selvitä nyt ensin oma identtiteettisi ja rupea sitten määrittelemään muita.Jatketaan sitten ,kun olet päässyt selvyyten itsesi kanssa.Siinä sinulla tuntuu olevankin työmaata kerrakseen.Jos alkaa puhua miesten töistä,niin pitää kuulostaakin mieheltä.


      • Epäluuloinen
        hehkumatti kirjoitti:

        Selvitä nyt ensin oma identtiteettisi ja rupea sitten määrittelemään muita.Jatketaan sitten ,kun olet päässyt selvyyten itsesi kanssa.Siinä sinulla tuntuu olevankin työmaata kerrakseen.Jos alkaa puhua miesten töistä,niin pitää kuulostaakin mieheltä.

        Joojoo ja päläpälä.

        >"Jos alkaa puhua miesten töistä,niin pitää kuulostaakin mieheltä"

        No NYT olen kerrankin kanssasi samaa mieltä. Ja voin lohduttaa samalla että kyllä se sinultakin joskus vielä onnistuu kunhan saat hiukan ikää ja elämänkokemusta lisää.

        Sitä odotellessa, hei hei.


    • eituhkamttia

      Hehkumatin myyjällä lienee pellettilämmitys, kun siitäkin saa kilosta pellettiä enemmän lämpöä, kuin kilosta klapeja..

    • Nauranmahakippurassa

      Ihmiset hyvät teidän pitää jo ymmärtää että Hehkumatti toimii jollain maagisella keijupölyllä ja suurilla lupauksilla!

      • järki_käteen

        Ei kukaan voi olla oikeasti noin ulkona lämmitysasioista, kyllä tämä "hehkumatti" tekeytyy tyhmäksi. Turha häneen on paukkuja tuhlata...


      • Epäluuloinen
        järki_käteen kirjoitti:

        Ei kukaan voi olla oikeasti noin ulkona lämmitysasioista, kyllä tämä "hehkumatti" tekeytyy tyhmäksi. Turha häneen on paukkuja tuhlata...

        Näinhän tämä on. Tähän asti mennyt lähinnä viihteenä mutta nyt alkaa jo hiukan puuduttaa kun hehkuspeden juttujen taso laskee aika jyrkästi


    • Ripsalikka

      Hoh hoijakkaa. Tästähän tulikin keskustelua kerrakseen. Kyllä porukat voi olla tosissaan ilkeitä toisilleen... Minä muuten päädyin ilmalämpöpumppuun. Repikääpä juttua siitä :)

      • Epäluuloinen

        >"Hoh hoijakkaa. Tästähän tulikin keskustelua kerrakseen"

        Niinpä. Enkä näe tämän keskustelun saavan mitään lisäarvoa siitä että yrität jatkaa lapsellista juttuasi toisen nimimerkin takaa joka kolmen kuukauden täydellisen hiljaisuuden jälkeen "sopivasti" ilmestyy paikalle jatkamaan juttua siinä kohtaa kun nimimerkki hehkumatti on vihdoin väännetty kuivaksi.

        Tiesin jo 2.12.2015 kirjoituksessani ketjun avaajan "ripsalikka" ja siihen aktiivisesti toinen toistaan typerämpiä kommentteja kirjoittaneen "hehkumatti"-nimimerkin olevan sama henkilö. Nyt tulit sopivasti vahvistaneeksi että osuin oikeaan. Kiitos siitä.

        Nolousasteikolla täydet 10/10.

        Et vain osaa. Et rassukka taida osata yhtään mitään?

        >"Repikääpä juttua siitä"

        Oliko tämä nyt Jussi Jurkkaa vai Lauri Viitaa?

        Oli kuitenkin kiva että vaivauduit yrittämään edes jotain. Tiedän että se on sinulta paljon vaadittu.

        Hei hei ja näkemiin.


      • ripsalikka

        ; )


    • Luulotauti

      Epäluuloinen käy niin kuumana ettei hehkumattia tarvitsekaan.

      • voihan_witte

        Eiköhän hehkumatti ole jo haudattu aikoja sitten.


    • Anonyymi

      Mulla on Torissa myynnissä uusi Hehkumatti 😁
      Saunan tai savustuspöntöksi kun ei muuhun kelpaa.

    • Anonyymi

      Törmäsin tähän kummalliseen keskusteluun, kun pörssisähkön armoille joutuneena aloin etsiä varaavaa sähkölämmitintä. Nim. "Epäluuloinen" oli aikansa vanki ajattelussaan.

    • Nopeesti kun googlesta kattoin patterin tietoja, niin kyseessä kyllä täysin ylihintainen ruma rosteripöntti. Ei tule ikänä maksamaan hintaansa edes puoleen väliin asti energiansääatönä. Sisältää 200kg kiveä, jonka lämmönvarauskyky vastaa noin 50litraa vettä. Lämmityksessä käytetyt takat ovat juuri lämpökasiteetin vuoksi monen tonnin painoisia. Sitten on erikseen mökeille Porin Matteja yms. joilla jo hyvin heikko lämmitysvaikutus, mutta painavat nekin satoja kiloja.

    • Anonyymi

      Tästä ketjusta näkee tältä palstalta löytyvän humoristien määrän :-D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe