Kotitaloustesti aurinkoenergialle

Testaten-tietoa

Ostin puutarhaliikkeestä aurinkoenergialla toimivan valaisimen. Yksinkertainen esim. maahan pystytettävä 40cm korkea valaisin jossa aurinkokenno päällä ja led-lamppu kirkkaassa kuvussa sen alapuolella ja valaisee vasta pimeän tultua. Auringonpaisteisena päivänä valaisee koko yön, mutta pilvisenä vain vajaan tunnin. Testiaikaa nyt noin 3 kk. Led-lamppu on käytännössä pieni led-diodi, joten kulutus akulle on vähäistä.

25

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viherinnovaatio

      Vihreä innovaatio. Tärkeintä on että sähköä käytetään silloin kun sitä saadaan eikä silloin kun sille on tarvetta.

    • itselleostin

      Lienee kyseessä lähinnä koristevalo, jolla ei juuri valaista. Itsellä useita sellaisia.

      • EiSatunnaisenergialle

        Ei muutaa sitä tosiasiaa, että aurinko- ja tuulivoima ovat satunnaisenergiaa, joissa kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

        Kumpikin tuottaa tosi huonosti ja satunnaisesti silloin kun kysyntää olisi eniten.


      • Testaten-tietoa

        Kyllä on koristevalaisin ja nimenomaan ostettu testimielessä. Nyt voin päivittäin nähdä kuinka aurinkoenergia toimii Suomen olosuhteissa. Ostan vielä muutaman lisää, jotta testi ei jää yhden koekappaleen varaan.


      • Testaten-tietoa
        Testaten-tietoa kirjoitti:

        Kyllä on koristevalaisin ja nimenomaan ostettu testimielessä. Nyt voin päivittäin nähdä kuinka aurinkoenergia toimii Suomen olosuhteissa. Ostan vielä muutaman lisää, jotta testi ei jää yhden koekappaleen varaan.

        Yhtenä iltana tunnin kesti akku ja sitten pimeys. On ollut pilvisiä päiviä.


      • itselleostin

        Aurinkoisina kesäpäivinä yöllä kahden aikaa saattoi vielä joku hiukan tuikkia. Koristevalaisimia 12 kpl.


      • KallistaEkosähköä

        Olisit ostanut 5 W ledlamput, olisivat palaneet koko yön. 12 lampun kulutus näin pimeänä aikana vajaat kWh eli noin 0,1 euroa per yö.


      • EiSatunnaisenergialle kirjoitti:

        Ei muutaa sitä tosiasiaa, että aurinko- ja tuulivoima ovat satunnaisenergiaa, joissa kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

        Kumpikin tuottaa tosi huonosti ja satunnaisesti silloin kun kysyntää olisi eniten.

        Satunnaisuus tarkoittaa sitä, että ei voida ennustaa.


    • Testaten-tietoa

      On ollut pilvistä ja sateista ja koevalaisin toiminut parina päivänä ehkä 10 minuuttia. Keskeytän kokeen noin 3 kuukaudeksi, koska nyt alkaa Suomessa talvi ja pimeetä riittää. Olen nyt saanut todisteen todellisuudesta itse kokeilleena. Vahvisti vain aiempaa tietämystä.

    • Ostin erillisellä pikkupaneelillä olevan valaimen porraskäytävän valaistukseksi. Siinä on vielä liiketunnistin. Toimii erinomaisesti ja riittävän kauan, kuka nyt yöllä pihassa liikkuu?

      • RosvoKiittää

        Varas.


      • askarelua

        Minkä hintainen on pikkupaneelit, tunnistin ja valaisin. Pystyykö itse askartelemaan.


      • Ilman.mainosta
        askarelua kirjoitti:

        Minkä hintainen on pikkupaneelit, tunnistin ja valaisin. Pystyykö itse askartelemaan.

        Ei kannata puuhastella. Useassa liikkeessä kaupan valaisimia liiketunnistimella ja hämäräkytkimellä varustettuna. nähtävästi myös aurinkokennolla varustettuna löytynee, mutta silloin sijoituspaikka voi olla hankala käyttötarkoitusta ajatellen.


      • askarelua kirjoitti:

        Minkä hintainen on pikkupaneelit, tunnistin ja valaisin. Pystyykö itse askartelemaan.

        Oli 15 € Lidlistä.


    • Testaten-tietoa

      Tänään paistoi aurinko ja nyt tuo aurinkoenergialähde on toiminut jo tunnin ajan. Kaamos koelaitteella on näköjään päättynyt.

      • Testaten-tietoa

        Eilen oli aurinko näkyvissä hetken aikaa ja koekennon valaisin jaksoi vajaat puoli tuntia! Siin led-lamppu!


    • toimii.se

      Thaimaassa on katuvaloja joissa ylinnä on aurinkokenno n. 15 ateen kulmassa. Lataa kun päivällä tulee säteilyä ja illalla tulee aina pimeää samaan aikaan.
      Helsingin Suvilahden aurinkovoimalassa kennot ovat suunnilleen samassa kulmassa etteivät varjosta toisiaan. No, eivät varjosta (vaikka ei ole edes mitään miltä varjostaa). Ja silloin kun on, silloin ei tule pimeää eikä kovin kylmääkään ole.
      Mutta kun kerran aurinkosähkö todistettavasti toimii (Thaimaassa) niin kyllä sitä on rakennettava meillekin.

    • eetvarttik

      Tällä ukolla on toiminut tuollanen puutarhavalo koko talven yötäpäivää. Pikku niksi, jos osaa ajatella, 30 pakkasillakin

    • Testaten-tietoa

      Nyt parina päivänä normaalissa testikoekäytössä oleva aurinkokennovalaisin on antanut valoa useamman tunnin ajan, mutta aurinkoistakin on eteläisessä Suomessa ollut. Toimintakoe ilman vippaskonsteja jatkuu ja antaa kokeilijalle näyttöä toimivuudesta.

      • Testaten-tietoa

        Eilen aurinkoista koko päivän ja kennovalaisia paloi koko yön. Kohta kevätpäivän tasaus niin puolet vuorokaudesta saadaan energiaa kunhan on pilvetöntä. Kun itse kokeilee niin tietää faktat. Kesällä toimii hyvin aurinkoisena päivänä ja kesällähän Suomessa eniten sähköä tarvitaankin, vai miten päin se nyt todellisuudessa oli?


      • Myös-kokeillut
        Testaten-tietoa kirjoitti:

        Eilen aurinkoista koko päivän ja kennovalaisia paloi koko yön. Kohta kevätpäivän tasaus niin puolet vuorokaudesta saadaan energiaa kunhan on pilvetöntä. Kun itse kokeilee niin tietää faktat. Kesällä toimii hyvin aurinkoisena päivänä ja kesällähän Suomessa eniten sähköä tarvitaankin, vai miten päin se nyt todellisuudessa oli?

        Toimii kyllä aurinkoisina päivinä puolen vuoden ajan ja toisen puolen on pimeänä, sen talven.


    • Kysymys-vaan

      Miten aloittajan testi etenee?

      • Testaten-tietoa

        Hyvin toimivat kesällä kunhan oli aurinkoinen päivä. Lisäsin määrää ostamalla muutaman lisää, jottei jää yhden koekappaleen varaan. Kun itse kokeilee miten homma pelittää käytännössä niin näkee todellisuuden ilman mainospuheita. Suosittelen kaikille omia koekäyttölabroja.


      • Testaten-tietoa

        Pitkään on ollut pimeänä.


    • eipitkää.iloa

      Omalta pihaltani olen heittänyt nämä aurinkokepit roskiin. Humpuukia ja luonnonvarojen tuhlailua. Vuoden pari kestivät kesäkäytössä. Puolen yön jälkeen tuikut pikkuhiljaa sammuivat yksi kerrallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe