Sekulaarin valtion idea

Nappaan ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/t/13906432/vaparit-tahtovat-uskontojen-yhteentormaysta kysymyksen "Mikä on sekulaarin valtion idea".

Maallisessa valtiossa julkinen valta ei tue mitään uskontoa, eikä toisaalta vastusta tai haittaakaan.

Koulut eivät järjestä uskonnollisia tilaisuuksia, mutta eivät kiellä oppilaita rukoilemasta. Valtio ei kerää minkään kirkon jäsenmaksua verojen yhteydessä, mutta sallii uskontokunnan periä jäsenmaksua ihan samoin kuin mikä tahansa yhdistys. Jne jne. Lähtökohta on, että uskontoja ei tarvitse säädellä mitenkään erityisesti.

Tähän tarvitaan joitakin poikkeuksia. Erityisesti vankiloihin on erikseen järjestettävä tila uskonnollisille menoille, jotta uskontokunnat voivat järjestää halukkaille vangeille menojaan.

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On aivan käsittämätöntä ettei Suomessa jo noudateta näitä tasa-arvoisia periaatteita. Nyt kun tasa-arvo on ollut paljon esillä lainsäädännössä, pitäisi saada tämäkin asia etenemään.

• SanonVaan

Hyvin kiteytettyjä perusideoita!
      Ei tämän pitäisi olla niin vaikeaa.
      Ehkä "kissanpoikien silmät avautuvat" joku kerta. Koko pesueen samaaan aikaan...

• Nääh. Viesti oli vastaus antivaparille, joka ei itse halunnut kertoa mitä va-liike hänen mielestään ajaa. Oli kuitenkin sekulaarin valtion ideaa vastaan. Eikä tietenkään tähän ketjuun vastaa.

• LukijanHuomio
        jori.mantysalo kirjoitti:

Nääh. Viesti oli vastaus antivaparille, joka ei itse halunnut kertoa mitä va-liike hänen mielestään ajaa. Oli kuitenkin sekulaarin valtion ideaa vastaan. Eikä tietenkään tähän ketjuun vastaa.

Eivät vastaa, eivät. Ovat tyytyväisenä hiljaa, kun koulujen rehtorit laittavat oppilaita ja opettajia kirkon jumalanpalveluksiin 3-4 kertaa vuodessa. Ainakin tilastot "kaunistuvat".

• NoEiMitenkään
        LukijanHuomio kirjoitti:

Eivät vastaa, eivät. Ovat tyytyväisenä hiljaa, kun koulujen rehtorit laittavat oppilaita ja opettajia kirkon jumalanpalveluksiin 3-4 kertaa vuodessa. Ainakin tilastot "kaunistuvat".

Eivät ole tänäänkään olleet "ihan hiljaa", koska pelkäävät vaparien toimintaa kirkon etuoikeuksien poistamiseksi. Kun vaparien tavoitteet ovat vaparivastaisten mielestä vääriä, miksi vaparivastaiset kohkaavat siitä, miten toimintaa on toteutettu. Miten heidän mielestään olisi pitänyt toimia heidän mielestään väärien tavoitteiden puolesta?

• NoEiMitenkään kirjoitti:

Eivät ole tänäänkään olleet "ihan hiljaa", koska pelkäävät vaparien toimintaa kirkon etuoikeuksien poistamiseksi. Kun vaparien tavoitteet ovat vaparivastaisten mielestä vääriä, miksi vaparivastaiset kohkaavat siitä, miten toimintaa on toteutettu. Miten heidän mielestään olisi pitänyt toimia heidän mielestään väärien tavoitteiden puolesta?

En ole edelleenkään tästä varma. Kyseessä voi kuitenkin olla ristiretki nimenomaan va-liittoa vastaan. Kirkon ja valtion ero voi olla yhdentekevä, tärkeintä että va-liitto ei toimi tai mieluiten katoaa kokonaan.

• VoiParkoja

Kirkon etuoikeuksien puolustajat ovat löytäneet epätoivoisen vastaväitteen, jonka mukaan valtiovallan toiminna neutraalisuus ja sekulaarius olisi "pakkouskonnottomuutta". Ovat niin tottuneet paapomiseen..

• Mikäs siinä, muta eivät uskalla kommentoida tässä ketjussa. Aloitusviestissä kun ei ole kritiikkiä va-liittoa kohtaan. Lienee niin, että antivapari ei edes lue esimerkiksi tätä viestiä.

• TuleeMieleen

Rehtorie, opettajen, upseerien toimittamat hartaustilaisuuksien kuulijat kaunistavat kirkon tilastoja. Paapominen ei ole kaunista. Sehän on kuin douppausta.

• SanonVaan

"Pakkosekularismi"-höpötys on hörhöilyä. "Se on itse joka toisia haukkuu", pätee Niemeläänkin. Tosin kirjoitus ei ole niin huono kuin huono avaus yrittää esittää.

• Toisaalta, eipä ole antivapari tässä ketjussa kommentoinut mitään. En usko, että hän itse edes uskoo siihen mitä kovasti kirjoittaa "pakkosekularismista". Motiivi on jokin muu.

• ErotetaanNeToisistaan

Kaste rituaalina ja pikkulasten uskonnollinen leimaus kirkon jäseniksi valtion väestörekisterisssä ovat periaatteessa kaksi eri asiaa.

• Sekulaarissa valtiossa on ilmiselvää, että lapset saa kastaa. Seuraako tästä sitten muodollis-juridinen jäsenyys? Jos yhdistyksiin saa liittyä tai liittää lapset, saa myös uskonnollisiin.

Erillistä rek. usk. yhdyskunnan käsitettähän ei sekulaari valtio tunne.

• LukijanHuomio

Antivapareille kauhistus..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2810
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      99
      2257
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1960
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1403
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1384
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1300
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      974
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe