maaseudulle muuttamassa(ko)?

kyllästynyt

Hepskutarallaa

Muutin isomman kaupungin keskustasta pienemmän kaupungin keskustaan työn perässä. Havaitsin, että pienemmässä kaupungissa ei ole tietenkään (ja luonnollisesti)niitä samoja asioita mitä isommassa kaupungissa. Kuten esimerkiksi yöelämää. Kuitenkin kyseiseen pikkukapunkiin jään vielä ainakin pariksi vuodeksi ja olen miettinyt jotta, koska se on aivan sama asunko keskustassa vai kauempana, niin sitähän voisi oikeasti muuttaa maalle. Varsinkin kun kahdenkymmenen kilometrin säteellä löytyy hirsirakenteisia taloja isolla tontilla (peltoa ja puutarhaa) alle 30000e.
Niin se kysymys. Olen siis täysin kädentaidoton cityjurpo, joka on aina asunut vuokralla ja elänyt juuri sitä pinnallista elämää, mitä kaupungissa eletään. Pärjäänkö maalla vai palaanko maitojunalla takaisin pintaliitoon. Oppiiko talonhoidon kirjoista ja kaupunkilaisjärjellä? Kai tässä kohta pitäisi aikuistua ja tuntuu siltä, että oma tupa ja perunamaa on yksi tie siihen. Eikä talon oston jälkeen ilmeisesti olisi vapaa-ajan - eikä rahankäyttö ongelmaa.
Eli jos jollakulla on kokemuksia asioista ja vinkkejä, mitä vanhoissa taloissa ja pihapiirissä kannattaa erityisesti tarkkailla esittelyn yhteydessä tai kokemusia maallemuutosta, niin keskustelkaamme.
Provokaatiot ja konservatiiviset (maaseutu-kaupunki -vastakkainasettelut) ajatukset voi jättää lähettämättä. Asiallisiin kommentteihin vastataan ja niistä ehkä otetaan vaari.

14

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alley cat

      Hyvä idea! Ja pääseehän sieltä taas pois, jos ei maalaiselämä ala luistaa.
      Olen itsekin kaupunkilainen ja ostanut tontin muutama vuosi sitten, jonne olemme nyt rakentamassa kesämökkiä. Kaikki olen opetellut ihan itse, kun ei ole ketään keltä kysyä neuvoa. Ja kyllä jokainen terveellä "maalaisjärjellä" varustettu kaupunkilainen pystyy oppimaan miten maalla eletään ja tullaan toimeen. Ja kun on sähköt ja vedet ja viemärit, niin ei se jokapäiväinen elämä eroa juuri kaupungista. Sitä paitsi esim. vedenkanto ja puiden hakkuu on hauskaa ajankulua, elämä rauhottuu väkisinkin kun perusasioiden hoitoon kuluu aikaa.
      Kyseessä on ns. "paluu juurille" ilmiö, olkoonkin, että meillä joillakin ne maalaisjuuret ovat reippaasti 1800-luvun puolella. Mutta se sopii meille suomalaisille, me ollaan tällaista maalaiskansaa.
      Niin - ja kun menet katsomaan taloja, niin ota ehdottomasti mukaan joku, joka ymmärtää talonrakennuksen päälle ja löytää talon huonot kohdat, jotta ei tule myöhemmin yllätyksiä.

    • Teeva

      ..olet valmis tekemään vähän enemmän duunia myös kotona mahdollisen oman työsi lisäksi. Eli pihahommia (pieniäkin/"helppoja" pihoja löytyy), pikku remppaa (tai jos rahaa, niin ammattimiehet apuun)jne...paljon riippuu millaisen talon hankitte, esim. jos on kunnan vesi, viemäri ym. ja ei tarvii pelkillä puilla lämmittää niin ei mielestäni kaupunkielämästä poikkea hirveesti. Välimatkat, palvelut ja sellaset tietty, mutta useimpien pikkukylienkin lähellä vähän isompi kaupunki jos tahtoo päästä "tuulettumaan".

      Rohkeasti vaan, jos siltä tuntuu. Ehdottomasti joku asiasta tietävä mukaan taloja katselemaan!

    • Ent. Stadilainen- nyk. junt...

      Olen paljasjalkainen stadilainen, eli juureni ovat (myös vanhempieni) Helsingissä. Asuin 25 vuotta siellä- opiskelin, loin uran, menestyin, mutta kuitenkin jäin kaipaamaan sitä jotain.
      N. 10 v. sitten olin tuttavieni mökillä juhannuksena, tutustuin samalla reissulla oman alani kollegoihin, töitä tarjottiin n. 300km PK-seudulta ja tällä reissulla olen edelleen.
      Tein duunia liki vuoden ko. 300km työmatkalla- sekä nykyisessä asuinkunnassani (pikkukaupunki) että Helsingissä ja Vantaalla.
      Lopulta tuli mitta täyteen; eikun juttelemaan paikallisen kunnanjohtajan kanssa ja alle tunnin kuluttua minulla oli rivitalopäädyn avaimet kädessäni. Vuokra-asunto, edullinen (2300Fim/kk- 4h k kph s) Ns. oma pihani rajoittui joenrantaan ja etupiha puistomaisemaan. Kaikki peruspalvelut 500m - 5km (aina yökerhoista lähtien :))
      Elämäni ehdottomasti paras päätös. Täällä ei ole hillitöntä kiirettä, saasteista ei tietoakaan, elintaso sekä hinnaltaan, että laadultaan aivan eri luokkaa kuin entisessä elämässäni.
      Aloin säästämään, ja ostin pari vuotta sitten oman rt-osakkeen, jonka myin, otin hiukan lainaa ja rakensin 120m2 ok-talon 3000m2 omalla tontilla. Hintaa tuli talolle & tontille kaikkiaan alle 100.000€. Parin vuoden kuluessa velka maksettu. Tällaisesta en olisi voinut aiemmin uneksiakaan. Nyt se kaikki on totta. Uusi ystäväpiiri, luontoa, rauhaa, palvelut (toimivat muuten huomattavasti paremmin kun pk-seudulla- esim. lääkäri- / sairaalapäivystykset).
      Löytyipä jopa morsiankin- oikea naapurin Elovena-neito tuoreeksi vaimoksi. Jokainen voi vain miettiä, vaihtaisinko entiseen elämääni mitään...

      • Takaisin kaupunkiin

        Riippuu vähän kunnasta nuo palvelut. 4 lue NELJÄ kuukautta olen yrittänyt saada täällä maalla lääkäriaikaa. Aikoja saa varata vain yhtenä aamuna kuussa. No puhelinlinjahan on koko ajan tukossa ja kun lopulta pääsee läpi ovat paikat jo seuraavalta kuulta menneet. Nyt aion seuraavaksi mennä paikanpäälle jonottamaan aikaa aikojen jakopäivänä.


    • turkulainen

      Itse olen asunut isossa omakotitalossa maalaistaajamassa elämäni ensimmäiset 20 vuotta. Sen jälkeen muutin Turun keskustaan ja siellä oon nyt asunut 7 vuotta, hankkinut korkeakoulututkinnon, käynyt muualla töissä ja löytänyt elämänkumppanin. Parin kuukauden päästä huokaistaan molemmat helpotuksesta kun päästään kerrostaloasumisesta eroon ja oma rivitaloasunto valmistuu maalaistaajamaan. Maalla on tilaa asua ja elää, saastemäärät on ihan eri luokkaa, lapsille turvallisempi ympäristö elää jne. Kaiken kaikkiaan, on ollut todella opettavaisia nämä 7 vuotta, nyt osaan arvostaa omakotitalossa asumista, kunhan joskus pystyn sellaisen ostamaan/rakentamaan perheelleni.

      • muuttuu

        vuosien vieriessä...

        Sinänsä yksi juttu minkä olen havainnut on kun valitetaan kaupunkielämän kurjuudesta: lähes kaikki valittajat eivät itseasiassa ole koskaan asuneet kaupungissa vaan lähiöissä tai sen kaltaisissa , kirkonkylämäisissä olosuhteissa joten he eivät ole koskaan edes todellisuudessa kokeilleet kaupunkiasumisat eivätkä siten kaupunkilaista elämäntyyliäkään.

        Esim Helsigissä kaupunki tosiasiassa loppuu siellä missä yhtenäiset korttelit joiden kivijaloissa on palveluita. Munkkivuoret, Malmit, Meilahdet, Haagat yms eivät enää missään tapauksessa ole kaupunkia uusista alueista puhumattakaan!

        Ja näillä alueilla siis on pääsääntöisesti pienet asunnot, huonot/olemattomat palvelut eikä kaupungin sykettä...eikä kuitenkaan maaseudun tai vast hyviä puolia.

        Sanotaan että valtaosa suomalaisista asuu jo kaupungeissa mutta se ei pidä paikkaansa, valtava osa asuu kirkonkylämäisissä olosuhteisssa eikä heillä ole aavistustakaan kaupunkielämästä tai kaupunkilaisuudesta; silti mm. Helsingin alueelle tehdään vaan lisää tommoisia alueita vaikka maaseutua on yllinkyllin ja todellisesta kaupungista pulaa. Ei ihme että ahdistaa kun on molempien elämänmuotojen huonot puolet eikä kummankaan hyviä puolia (vaikkapa Helsingin Viikki)!

        Onnea teille sinne!


    • ällillä

      ja itsesuojeluvaistolla pärjää aika pitkälle. Hyvällä tuurilla seudulla on joku mukava joka jeesailee mielellään alkuun...

    • mikäli

      seuraat trendejä voit olla jo vähän myöhässä: ainakin Englannissa huomattava osa (tais olla 20-25%) maallemuuttaneista on kypsynyt ja hipsutellut mm. Lontooseen mikä alkaa jo näkyä asuntomarkkinoillakin ;)

    • touho

      Kokemuksesta voin sanoa että kannattaa panostaa siihen kotiin sitten kunnolla, koska maalla asuvana vietät paljon aikaasi kotona. Itse asuimme muutaman vuoden aika huonokuntoisessa talossa maaseudulla. Kyllästyin paleluun talvella, kesät oli kyllä mahtavia! Eli ei kannata ostaa halvinta vetoista loukkoa, vaan mahdollisuuksien mukaan paras mihin rahkeet riittävät. Tai ainakin kannatta remontoida, ellei peräti ihan uutta rakenna. Jotkut kunnat ovat muuten alkaneet tarjoamaan uusille muuttajille tai rakentajille ihan riihikuivaa käteistäkin. Esim. täällä Keski-Suomessa Toivakka ja Hankasalmi maksavat uuden talon rakentajille n. pari tonnia. Ihan kiva ele uusia asukkaita kohtaan.

      Nyt olisi tarkoitus ostaa ok-talo hiukan lyhyemmän työmatkan päästä kuin viimeksi (60 km). Ajelukin rassaa pidemmän päälle aikalailla, ellei pidä paljon autoilusta. Joku 10-30km kaupungista olisi aika ideaali olotila. Tarkoittaa pieniä ja viihtyisiä kouluja lapsille, vähemmän liikennettä jne. Eikä lähistöllä liiku itseriittoisia kaupunkilaisia ;)

    • Takaisin kaupunkiin

      Kyllä maalla pärjää, mutta kyse on lähinnä siitä viitsiikö jatkuvasti raataa. Me olemme muuttamassa takaisin kaupunkiin ja kerrostaloon. Vuoden asuminen omakotitalossa saa riittää. Se mainitsemasi iso piha on vihoviimeinen. Viime kesä oli sen verran kostea, että nurmikko kasvoi ja sitä piti leikata joka viikko. Nyt talvella on täällä pohjoisessa tupruttanut lunta siihen malliin, että lumitöitä on saanut tehdä. Iso tontti = paljon lumitöitä. Lumilinko tietysti helpottaisi, mutta kaupunki kutsuu. Kerrostaloasumisessa on se oma helppous, joka tällaiselle laiskalle työnarkomaanille sopii paljon paremmin. 70 tuntisen työviikon jälkeen ei kiinnosta vähääkään mitkään pihatyöt. Pihatyöt on mukavia, jos niitä saa tehdä, mutta yhtä helvettiä jos on pakko. Rivitalo voisi tulla kysymykseen, mutta siihenkin tehtäisiin kivipuutarha.

      • misse

        Olen syntynyt maalla oikein umpilandella, jossa asunut nuoruuteni, sitten opiskelemaan aika suureen kaupunkiin (joka on luonteeltaan pikkukaupunki), jossa vierähti liki 20 vuotta. Asuntona ok-talo ja muutama kerrostalo. Nyt Helsingissä, kerrostalossa ja kohta rivarissa. Olen omasta mielestäni semi-maalainen. Kokemuksia omasta ja muiden elämästä: pikkukaupunkia en suosittele, ovat vihonviimeisiä kyyläilypesiä, joissa asiasi ruoditaan mennen tullen ja mitään et saa, jos et ole ns. silmäätekevä tai ainakin sellaisen tuttu. Täällä saan ainakin olla rauhassa jos haluan eikä tarvitse välttämättä seurustella arpaonnen tuomien naapureiden kanssa, jos ei halua. Maalaiselämässä on hyvät puolensa, ainakin jos on tarvittaessa itsekseen viihtyvää sorttia. Tietysti joka paikkaan on hirveä matka ja varsinkin työmatka-ajelu varmasti koittelee kestokykyä. Kaikki muu paitsi asuminen on kalliimpaa kuin kaupungissa. Tavaravalikoimat ovat suppeammat, mutta toisaalta voi tehdä elämysmatkan lähikaupungin markettiin ostoksille. Terveyspalvelut ovat ilmeisesti harvoja poikkeuksia lukuunottamatta paremmat kuin kaupungissa eli jonottaa ei tarvitse lääkäriin eikä hammaslääkäriin. Lasten päivähoitopaikka voi olla liki toisella puolen pitäjää. Liikuntaan ja ulkoiluun on hyvät mahdollisuudet. Sähkö maksaa maltaita jos olet Fortumin aluella ja myrskyn jälkeen voi vierähtää päiviä ennen kuin viat korjataan. Jos ostat vanhan talon, hommaa sellainen, jossa on mahdollisuus lämmittää myös puilla. Joka paikassa ei ole kunnan vettä ja viemäriä haja-asutusalueella. Ruoho pitää leikata viikoittain vaikka sataisi vain vähän. Julkista liikennettä ei juuri ole, joten auto pitää olla. Asunnot ovat tilavampia. Pihat isompia. Lunta on enemmän. Lumitöitä saa tehdä. Naapuriin saattaa nousta sikala, jonka tuloa et voi estää ja joka haisee. Linnut metelöivät aamuyöllä paljon enemmän kuin kaupungissa. Jos asut taajamassa, jollain saattaa olla mopo, jolla se ajelee yösydännä edes takas. Kylätaajaman naapurissa saattaa olla joku, joka tekee klapeja moottorissahalla aamu 7:stä alkaen. Talvella on todella pimeää. Naapurissa saattaa olla itsetietoinen ja koppava isäntä, jolla on pätäkkää niin, ettei paskalle taivu ja sen huomaa. Tai sitten ei huomaa. Pankit, kylätoimikunnat ja muut yhdistykset järjestävät retkiä eri puolille Suomea, ovat edullisia ja niillä tutustuu alkuasukkaisiin ja näkee teatteria, kirkkoja, museoita ja muita kulttuurikohteita. Yhdistyksiä piisaa. Kiinnostaako kettujahti? Ota koira. Kaapelitelkkaria ei ole. Mitähän laajakaista kustantaa? Kansalaisopistoissa on liikuntaryhmiä ja jos jonkinnäköisiä kursseja, halvalla. Poliisin, palokunnan ja ambulanssi tuleminen voi kestää kauan. Kaikkia valtion yms. virastoja ei ole lähimailla. Kunnassa voi olla yksi kapakka, jonka taso on 5-. Huoltoasemia voi olla tasan yksi ja bensan hinta sen mukainen. Aamulehti ei tule postiluukusta vaan joutuu karaisemaan kinttunsa lumihangessa.
        Talon kunnostaminen sujuu cityihmiseltäkin, rintamamiestalothan ovat kaupungissa. Kylmäpäinen asiantuntija kannattaa ottaa mukaan, hän tiputtelee sinua pilven reunalta tarvittaessa. Älä osta pilalle remontoitua taloa. Mummonmökkejä on vielä, mutta ovat vähenemään päin. Varo tulva-alueita, tämä sopii kaupunkiinkin varoitukseksi! Kysele, joku saattaa tietää jonkun helmen, joka ei ole yleisessä myynnissä. Vesi ja viemäri ovat tärkeitä. Omalla kaivollakin pärjää.

        Maalla on mukavaa ja kaupungissakin; vaihtelu virkistää ja avartaa maailmankuvaa, sinun vaihtelusi voi avartaa jopa naapurisi maailmankuvaa.


    • Veli

      Huono talousvesi voi tulla uskomattoman kalliiksi.Useinkaan maaseudulla ei ole mahdollisuutta kunnanveteen ja esim.raudanpuhdistuslaitteet (kunnolliset,esim;Watman)maksavat 2000 euroa.Lisäksi jos vedessä on vielä muutakin,arseenia,radonia,mangaania,humusta,suoloja.Putkisto voi olla tukkoinen ja hapettunut tai ruosteensyömä, ja siten taasen vesivahingon uhka leijuu ilmassa.Ole tarkkana ,ja pyydä jotain asiasta tietävää mukaan katsomaan jos hiukankin epäilet asiantuntemustasi.Toivottavasti löydät kivan ja kunnollisen maapaikan.

    • Nyk. Nurmivasara

      Jos maallemuutto on 'unelmien täyttymys', olen melko varma että eka vuoden jälkeen tulee paha krapula. Elämä pitää repiä muualta kuin taloista ja pihoista, ne ovat vain puitteita elämälle. Itse olen asunut ensimmäiset 30 vuotta kaupungissa, myös keskustakerrostalossa, jonka jälkeen lähdettiin 400 km päähän maalle. Siellä on mennyt nyt 6 vuotta. Voin vakuuttaa, että myös valkokaulustyöläinen oppii kaikki tarvittavat käytännön hommat, jos halua ja kärsivällisyyttä on. Hyvää kirjallisuutta löytyy runsaasti. Itse olen tehnyt talon ja nyt on aikomus ruveta harrastamaan puutarhaviljelyä. Lisäksi mulla on traktori(!) ja teen myös hieman metsätöitä.
      Minusta kannattaa tehdä itselleen rehellinen kysymys, haluaako elää ns. city-elämää. Jos vastaa kyllä, silloin pitää unohtaa maallemuutto.
      Jos olet sitä mieltä, että parasta yöelämää on nukkuminen, ja ongelmien tullessa eteen alat ratkoa niitä itse etkä lähde miettimään, kenen vastuulla tämä on, olet oikeaa sorttia pärjäämään maaseudulla. Naapureiden kyttäys ja epäluuloisuus on omituinen päähänpinttymä, joka ei ainakaan meillä ole ollut totta. 'Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan' pitää paikkansa varmasti tässäkin. Jos kulkee nokka pystyssä ja mollaa koko ajan kylän ihmisten yksinkertaisuutta ja junttimaisuutta, ei kannata odottaa, että palaute olisi kovin ystävällistä. Normaaleilla sosiaalisilla taidoilla ja ystävällisella asenteella on varmasti tervetullut mihin tahansa kylään Suomenmaalla.

    • Anonyymi

      Hei vinkkinä kaikille!

      Oletko muuttanut maalle? Tai ehkä vasta haaveilet maallemuutosta, mutta muutos mietityttää?

      Tule mukaan Maaseudun tukihenkilöverkon chatteihin keskustelemaan siitä, mitä onnistunut elämänmuutos vaatii ja millaisia kokemuksia ja tunteita maallemuutto on synnyttänyt.

      Mukana keskustelemassa ovat koulutetut vapaaehtoiset maaseudun asukkaat sekä asiantuntijavieraita.

      Maallemuuttajien ryhmächatit maanantaisin Tukinetissä:
      ☑️ 31.10. klo 12: Teemana ”Puolisona maatilalla”
      ☑️ 28.11. klo 18: Teemana ”Työ ja toimeentulo maaseudulla”
      ☑️ 12.12. klo 12: Teemana ”Uskallus, rohkeus ja päätöksenteko”

      Keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, miten kotiutuminen ja sopeutuminen sujuu. Onko matkaan tullut yllätyksiä ja miten niistä selvitään? Millaisia huolia ja epävarmuutta muuttoon ja tulevaisuuteen maaseudulla liittyy, ja miten niistä voi päästä yli?

      Mukaan pääset rekisteröitymällä Tukinettiin ja kirjautumalla sisään. Kaikki keskustelut käydään luottamuksella ja nimimerkein.

      Lue lisää & tule mukaan keskustelemaan:
      https://tukinet.net/teemat/maallemuuttajat/forum/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3045
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2395
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2152
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1963
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 164
      1238
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe