Tarinaa klinusta

OutoJuttu

Teksti
On hirvittävän kylmä keskitalven päivä. Kaksi miestä saapuu Uralin kainalossa värjöttelevän vankilakaupungin Nizny Tagilin pienelle bussiasemalle. Toinen miehistä astuu sisään rähjäiseen parakkiin. Toinen jää tutkimaan bussiaseman oven lukkoa. Tuo tumma kookas mies on Reijo ”Klinu” Loikkanen. Elinkautisvanki, lukkospesialisti – presidentin ja Jumalan armahtama mies.

Sisällä toinen mies hämmästyy, sillä pakkasesta huolimatta ihmiset värjöttelevät ulkona vaikka sisällä lämpimässä on tilaa yllin kyllin. Tuskin hän on ehtinyt istua odotussalin penkille, kun hänen kylmän turruttamaan tajuntaansa iskee syy salin autiuteen. Sanoinkuvaamaton haju, joka saa silmät tulvimaan vettä ja palan nousemaan kurkkuun. Hän ryntää ovensuuhun ja haukkaa ulkoa raitista ilmaa. Kääntyessään takaisin saliin päin hän paikallistaa hajun lähteen. Keskellä huonetta, kuuman kamiinan lähellä istuu vanhus rääsyihin, hameisiin ja huiveihin kääriytyneenä. Jaloissaan muutama nyssäkkä – koko ihmisen omaisuus. Kauanko lienee siitä, kun hän on päässyt peseytymään tai edes tarpeilleen. Kauan kuitenkin – sen kertoo hänestä lähtevä sanoinkuvaamaton löyhkä.

Samassa ovi aukeaa ja sisään astuu Klinu Loikkanen, kävelee keskelle huonetta kamiinan viereen ja istuutuu penkille. Nuuhkaisee ilmaa, huomaa sitten kaverinsa nojaamassa oven pieleen ja huikkaa tälle: ”Ilkka – mikä täällä haisee?” Mies oven suussa osoittaa Klinun vieressä istuvaa vanhusta ja ryhtyy tekemään tilaa viereensä ovenpieleen Loikkaselle.

Mutta mitä tekee Klinu Loikkanen? Hän kertoi myöhemmin, että nähdessään vanhuksen hän ikään kuin kuuli sisällään äänen, joka sanoi; ”tuonelan porteilta minä tahdon heidät noutaa…”Hän katsoo hetken vieressään istuvaa vanhaa naista, laskee ison kätensä hellästi tämän olkapäälle ja kysyy: ”Äitiseni, tunnetko sinä kuka on Jeesus?” Huivin alta nousevat hitaasti naisen pelokkaat kasvot ikään kuin kysyen: kuka puhuttelee minua, mitä tuo iso mies aikoo… ja sitten nainen vastaa hiljaa: Da.

Rauhallisesti tuo iso mies alkaa kertoa vanhukselle Jeesuksesta, joka ei kulkenut kenenkään ohi. Jeesuksesta, joka ei etsinyt vertaisiaan, vaan rakasti jokaista ansiottomalla rakkaudella ja kuinka tuo sama Jeesus yhä tänään etsii kadonneita, yhä rakastaa jokaista ihmistä ja yhä kutsuu luokseen – rauhan ja anteeksiantamuksen löytämiseen. Sitten hän rukoilee ja siunaa tuon naisen. Ottaa taskustaan setelin ja painaa sen vanhuksen käteen sanoen; ”Osta itsellesi Raamattu. Sieltä löydät Jeesuksen”

Kohtausta ovensuusta katsova mies näkee aivan kuin vanhuksen silmiin olisivat syttyneet valot. Kauan sammuneina olleisiin silmiin syttyvät toivon valot.

Samassa kauan kaivattu bussi saapuu ja Ilkka kutsuu ystäväänsä: ”Klinu – bussi!”

Miehet tunkevat lähes täyteen linja-autoon. He löytävät vapaat tuolit ja istuvat alas. Hetken bussissa istuttuaan Klinu nuuhkaisee jälleen, kumartuu kaveriaan päin ja kysyy: ”Ilkka – mikä täällä haisee?”

Ilkka katsoo ystäväänsä ja vastaa sitten: ”Sina! Klinu- sinä haiset!”

Uudessa Testamentissa Paavali kirjoitti Korinttilaisille näin:

”Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua! Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. ”
2. Kor. 2:14-17

Rukoilemme

Isä Jumala
varjele minut imelältä – tyhjältä - rakkaudelta. Ja vaikka pelkäänkin joskus hajua, joka tarttuu, anna minulle rohkeutta rakastaa itseäni säästämättä - enemmän teoilla kuin sanoilla. Mutta anna minulle myös viisautta puhua - kun on se aika. Siunaa armollinen Jumala ihmiset joita tänään kohtaan. Armahda minua. Aamen
(Tarinaa Ilkka Puhakasta ja Reijo klinu Loikkasesta)
http://evl.fi/hartaudet.nsf/06a0d8f321a99918c2257781001d5b4b/c18e0f5debf8bafec22578fc0035ab8a?OpenDocument

13

4345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskonmies

      Hyvä tarina.

      • 768

        768


      • 7865

        8756


      • kiitosvirsi1

        Vaikuttava kertomus Jumalan palvelijasta,jolla on jalassansa alttiuden kengät.


      • ghfghfg
        7865 kirjoitti:

        8756

        ghfgfh


    • Anonyymi

      En ole kuollut .t.klinu

      • Anonyymi

        Klinu on kuollut!


    • Anonyymi

      Tunsin aikoinaan Klinun ja tiedän hänen kuolemansa myös, sekä viimeiset ajat.
      Rasmus!

      • Anonyymi

        Klinu oli tosi iso jätkä.


      • Anonyymi

        Tietääkö joku jotain Klinusta todellista tietoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkö joku jotain Klinusta todellista tietoa?

        Tapasin hänet Venäjällä joskus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapasin hänet Venäjällä joskus!

        Kerro jotain sellaista Klinusta joka ei ole yleisessä tiedossa niin uskon sinun tunteneen Klinun?


    • Anonyymi

      Olen kuullut tuosta Klinusta monenlaista, mutta voisiko joku kertoa jotain enemmän?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe