mitä pitää tehdä jotta tollasen saa, tuli vaihdettua paattia ja tollanen varkki tuli mukana
VHF lupa?
48
2918
Vastaukset
- 10-14
Katso Ficoran sivuille. Sieltä löytyy tietoa. Käytännössä lataan materiaalin sieltä ja menet sopivana päivänä tenttiin.
Helppo juttu. Tosin nykyään tentissä kuulemma pitää väsätä myös DSC-viestejä, minun käydessäni tentin 90-luvulla sitä ei tarvinnut.
VHF on muuten eri asia kuin lällätin eli LA-radio.- VHF-luvanpäivitys
Jos sinulla on vanha "rajoitettu radiopuhelimenhoitajan lupa", jolla nimellä VHF-luvat olivat ennen DSC-järjestelmää, kannattaisi harkita radioluvan päivittämistä.
Näin ainakin Ari Caselius Viestitävirastossa suositteli, kun 2000-luvun alussa kävin suorittamassa avomerilaivurin radiotutkinnon (eli LRC, long range certificate). Nykyinen VHF-lupa taitaa olla nimeltään rannikkolaivurin radiolupa (eli SRC, short range certificate). Periaatteessahan "rajoitettu VHF-lupa" ei koske DSC-VHF:ää, mutta kelvannee ainakin kotivesillä edelleen. Suosittelen, että varmistat asian Viestintävirastosta. Lupatutkinnon päivittäminen DSC-VHF:ää varten on helppo muodollisuus, jos on käytännön tottumusta VHF -liikenteeestä.
Aloittajalle se huomautus, että SRC:n lisäksi pitää hankkia myös aluksen radiolupa. Sekin Viesttintävirastosta. Samalla saa alukselle MMSI-numeron, joka ohjelmoidaan DSC-VHF:ään (ja mm. Epirb-hätälähettimeen, jos sellaisen joskus hankkii). - 10-14
VHF-luvanpäivitys kirjoitti:
Jos sinulla on vanha "rajoitettu radiopuhelimenhoitajan lupa", jolla nimellä VHF-luvat olivat ennen DSC-järjestelmää, kannattaisi harkita radioluvan päivittämistä.
Näin ainakin Ari Caselius Viestitävirastossa suositteli, kun 2000-luvun alussa kävin suorittamassa avomerilaivurin radiotutkinnon (eli LRC, long range certificate). Nykyinen VHF-lupa taitaa olla nimeltään rannikkolaivurin radiolupa (eli SRC, short range certificate). Periaatteessahan "rajoitettu VHF-lupa" ei koske DSC-VHF:ää, mutta kelvannee ainakin kotivesillä edelleen. Suosittelen, että varmistat asian Viestintävirastosta. Lupatutkinnon päivittäminen DSC-VHF:ää varten on helppo muodollisuus, jos on käytännön tottumusta VHF -liikenteeestä.
Aloittajalle se huomautus, että SRC:n lisäksi pitää hankkia myös aluksen radiolupa. Sekin Viesttintävirastosta. Samalla saa alukselle MMSI-numeron, joka ohjelmoidaan DSC-VHF:ään (ja mm. Epirb-hätälähettimeen, jos sellaisen joskus hankkii).Kyllä minulla on nimenomaan se "nykyaikainen" lupa. Mutta muistaakseni silloin ei tentissä kysytty mitään DSC-sanomien laatimisesta, olen kuullut, että nykyään sellaisiakin kysymyksiä on. Voi olla, että piti tulkita jokin tekstisanoma, en ole varma.
Käytännön merkitystä asialla ei ole. Ainakaan itselleni ei VHF:lla ole mitään muuta käyttöä kuin AIS-sanomien vastaanotto ja joskus VTS-kanavan kuuntelu näkyvyyden ollessa rajoitettu. - käytännönmerkitys
10-14 kirjoitti:
Kyllä minulla on nimenomaan se "nykyaikainen" lupa. Mutta muistaakseni silloin ei tentissä kysytty mitään DSC-sanomien laatimisesta, olen kuullut, että nykyään sellaisiakin kysymyksiä on. Voi olla, että piti tulkita jokin tekstisanoma, en ole varma.
Käytännön merkitystä asialla ei ole. Ainakaan itselleni ei VHF:lla ole mitään muuta käyttöä kuin AIS-sanomien vastaanotto ja joskus VTS-kanavan kuuntelu näkyvyyden ollessa rajoitettu."Käytännön merkitystä asialla ei ole"? Jos tarkoitit radiolupaa, sillä on hyvin konkreettinen käytännön merkitys. Jos taas tarkoitit vhf-liikennettä, silläkin on käytännön merkitystä vaikkapa Itämeren rannikoilla purjehtiessa.
Esim. Ruotsin rannikolla saat vhf:ää kuuntelemalla aluekohtaiset, päivitetyt merisäätiedot ja -ennusteet (Coast guard ja SMHI yhteistyössä niiden laadinnassa). Lähetysajat ja rannikkoradioiden työskentelykanavat kannattaa printata netistä, vaikka tiedotuksista ilmoitetaankin Ch16:lla. Navtex, internet tai radion tiedotukset eivät korvaa vhf:ssä välitettyä turvallisuus- ja sääinfoa.
Nykyisin mm. Bornholmin lähistöllä kuulee aika usein, kun merivalvonta kutsuu Ch16:lla jotain purjevenettä: "vessel in position …. , course ..., speed …. Kutsut varmaankin liittyvät VTS-järjestelmään ja veneiden eksymisestä laivaliikenteen tielle, törmäyskurssille tms. - 10-14
käytännönmerkitys kirjoitti:
"Käytännön merkitystä asialla ei ole"? Jos tarkoitit radiolupaa, sillä on hyvin konkreettinen käytännön merkitys. Jos taas tarkoitit vhf-liikennettä, silläkin on käytännön merkitystä vaikkapa Itämeren rannikoilla purjehtiessa.
Esim. Ruotsin rannikolla saat vhf:ää kuuntelemalla aluekohtaiset, päivitetyt merisäätiedot ja -ennusteet (Coast guard ja SMHI yhteistyössä niiden laadinnassa). Lähetysajat ja rannikkoradioiden työskentelykanavat kannattaa printata netistä, vaikka tiedotuksista ilmoitetaankin Ch16:lla. Navtex, internet tai radion tiedotukset eivät korvaa vhf:ssä välitettyä turvallisuus- ja sääinfoa.
Nykyisin mm. Bornholmin lähistöllä kuulee aika usein, kun merivalvonta kutsuu Ch16:lla jotain purjevenettä: "vessel in position …. , course ..., speed …. Kutsut varmaankin liittyvät VTS-järjestelmään ja veneiden eksymisestä laivaliikenteen tielle, törmäyskurssille tms.No, tämä näyttää olevan niitä ikuisuusaiheita. Minä en Itämerellä liikkuessani ole havainnut muuta kuin jo mainitsemaani tarvetta. On se ihan mahdollista, että minullekin on moisia kutsuja kohdistettu (välillä kuulee puhetta esim. siitä, että MV olisi Suomen vesillä kutsunut jotain huvivenettä). Mutta kuulematta ovat siinä tapauksessa jääneet eikä kutsujaakaan ole ilmeisesti niin paljoa kiinnostanut, että olisi partiovenettä ilmestynyt paikalle tms.
Harkitsin jossain välissä lisäkaiuttimen asentamista, ruorin taa perätuhdolle ei nimittäin ainakaan koneen käydessä sisältä radio oikein kuulu. Mutta totesin, ettei tarvetta ole, joten turha on tehdä reikiä tai vedellä johtoja. Ei oikein ole sellaista paikkaakaan, jossa kajari olisi poissa tieltä niin, ettei siihen mikään takertuisi koskaan.
Jos kulussaollessa haluan kuunnella VTS-kanavaa, otan laatikosta VHF-käsiradion.
- nuurdikki
Kansalaisopistot järjestää veneilykaupungeissa VHF kursseja joidenka päätteeksi on kokeet ja ne läpäistyään (ja maksut maksettuaan) saa tarvittavan kansainvälisen SRC (Short Range Communication tai jotain) lupakirjan postitse. Toki voi myös opiskella itse ja käydä vain kokeissa. Tämä tarvitaan meri VHF radiopuhelimen käyttämiseksi. Lisäksi veneen radioasemalla pitää olla lupa josta menee vuotuinen lupamaksu. Siis kaksi lupaa, toinen käyttäjälle ja toinen radiopuhelimelle.
- Miten-on
Kelpaako suoritettu ilmailuliikenteen radiolupa myös VHF käyttöön ?
- ei.kelpaa
Miten-on kirjoitti:
Kelpaako suoritettu ilmailuliikenteen radiolupa myös VHF käyttöön ?
Ei kelpaa ilmailulupa. Meri-vhf:n luvan saantiin vaaditaan ennen kaikkea hätäliikenteen ja kanavien käyttötarkoitusten hallinta. Kovin erilainen tentti kuin mentelmäsanoihin keskittyvä ilmailupuoli.
- Miten-on
ei.kelpaa kirjoitti:
Ei kelpaa ilmailulupa. Meri-vhf:n luvan saantiin vaaditaan ennen kaikkea hätäliikenteen ja kanavien käyttötarkoitusten hallinta. Kovin erilainen tentti kuin mentelmäsanoihin keskittyvä ilmailupuoli.
https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/luvattodistuksettunnukset/radioluvat/metsastajatjamuuharrastustoiminta/metsastysradiolupa.html
Tuossa on noita VHF- radiolupien erilaisia sovelluksia ja ilmeisesti kaikille olisi oltava erillinen lupa !
Tässä tulee ensimmäisenä mieleen tilanne että purjekone laskee maastoon ja yhteys on ok. kunnes kone on maassa, ja sen jälkeen ilmailuradiolla ei saa enää olla yhteydessä maa-yhteyteen ilman erillistä kelpuutusta ? ?
Hommahan on täysin järjetön myös jos ilma-alus joutuu laskeutumaan veteen !
Kai näissä lupa-asioissa on jotain järkevää päällekkäisyyttäkin, ettei emerency-tilanteissa ensisijaisesti tarvitse keskittyä yhteyden oton lainsäädännölliseen syyteperusteisiin ?
Vai onko todella niin että säädännöllinen protokolla ohittaa kaikki käytännön mahdolliset toimenpiteet. ? ? ? - no.hätä
Miten-on kirjoitti:
https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/luvattodistuksettunnukset/radioluvat/metsastajatjamuuharrastustoiminta/metsastysradiolupa.html
Tuossa on noita VHF- radiolupien erilaisia sovelluksia ja ilmeisesti kaikille olisi oltava erillinen lupa !
Tässä tulee ensimmäisenä mieleen tilanne että purjekone laskee maastoon ja yhteys on ok. kunnes kone on maassa, ja sen jälkeen ilmailuradiolla ei saa enää olla yhteydessä maa-yhteyteen ilman erillistä kelpuutusta ? ?
Hommahan on täysin järjetön myös jos ilma-alus joutuu laskeutumaan veteen !
Kai näissä lupa-asioissa on jotain järkevää päällekkäisyyttäkin, ettei emerency-tilanteissa ensisijaisesti tarvitse keskittyä yhteyden oton lainsäädännölliseen syyteperusteisiin ?
Vai onko todella niin että säädännöllinen protokolla ohittaa kaikki käytännön mahdolliset toimenpiteet. ? ? ?Ilmailuradiolla otetaan yhteys toiseen ilma-alukseen tai lennonjohtoon riippumatta siitä, onko kone maassa tai ilmassa. Samoin meri-vhf:llä ei ole väliä, oletko merellä vai laiturissa. Liikenne ei kuitenkaan mene missään vaiheessa sekaisin, kun molemmilla on omat taajuusalueensa.
- ljhfd345
Ilmailuradiota käytetään, kun ilma-alus ottaa yhteyttä lennonjohtoon taikka toiseen ilma-alukseen riippumatta siitä onko ko. alus ilmassa , vedessä taikka maassa.
Nuo erilaiset VHF-radiot eivät toimi ristiin. - Hyvä-pointti
Miten tää homma kulkee kun sulla on yhteys ilma-alukseen joka tekee hätälaskun mereen ja sulla on lähistöllä olevan merivartioaluksen taajuus, mutta et voi ottaa yhteytä kun sulla ei ole Meri-VHS kelpuutusta.
Vai missä nyt oikein mennään , tai kuka sit maksaa sakot ? - Niin-siis
Jos sulla on VHF puhelin jonka taajuudet riittää , niin onko sun suoritettava kelpuutus kaikkiin niihin kohteisiin voihin voit olla halutessasi yhteydessä ?
- Kingnavcom
Ilmailun VHF (puhe)taajuudet sijoittuvat radiospektrissä 117,975 ja 137,00MHz välille. Meri VHF sijoittuu 156 ja 162 MHZ välille. Samalla radiolla ei siis toistensa taajuuksille pääse. Viranomaisilla on käytössä kummatkin laitteet, jotta voivat omia toimiaan ohjata.
Molemmat tutkinnot suorittaneena voin sanoa, että kovin ovat erilaiset suorittaa. Sisältö ja fraseologia eroavat selvästi toisistaan.
Erikoisesti mieeleeni on jäänyt radionkokeilumenetelmä. Ilmailun puolella voidaan toiselta asemalta kysyä "kuinka kuuluu" (how do you read) ja siihen vastataan: numeroilla 1-5. Esim. "Kuuluu viitosena"
( reading you clear five". Tätä menetelmää ei meri VHF toiminassa ole. - taajuudet
Markkinoilta löytyy laitteita jotka kattaa molemmat alueet ja lisäksi taajuuksia joiden kuuntelukin on rangaistavaa.
- loudandclear
Kingnavcom kirjoitti:
Ilmailun VHF (puhe)taajuudet sijoittuvat radiospektrissä 117,975 ja 137,00MHz välille. Meri VHF sijoittuu 156 ja 162 MHZ välille. Samalla radiolla ei siis toistensa taajuuksille pääse. Viranomaisilla on käytössä kummatkin laitteet, jotta voivat omia toimiaan ohjata.
Molemmat tutkinnot suorittaneena voin sanoa, että kovin ovat erilaiset suorittaa. Sisältö ja fraseologia eroavat selvästi toisistaan.
Erikoisesti mieeleeni on jäänyt radionkokeilumenetelmä. Ilmailun puolella voidaan toiselta asemalta kysyä "kuinka kuuluu" (how do you read) ja siihen vastataan: numeroilla 1-5. Esim. "Kuuluu viitosena"
( reading you clear five". Tätä menetelmää ei meri VHF toiminassa ole.Siellä, missä meri-vhf:n käyttö on rutiinimaista, myös kuuluvuuskokeilu on normaalia. Esim. Englantilaisissa satamissa on tavallista, että veneilijä ilmoittaa merelle lähtönsä Coast Guardille ja samalla testaa kuuluvuuden. Asema vastaa yleensä "loud and clear" ja kiittää ilmoituksesta.
(Vastaavasti kyllä Coast Guard voi ottaa merellä yhteyttä tarkistaakseen esim. suomalaisveneen "call signin" sekä miehistön lukumäärän kansallisuudet ja "next port of call"in. Samalla voi kysyä tuon "how do you read me". Arvatenkin Coast Guard käy tarkastamassa ne veneet, jotka eivät vastaa vhf-kutsuun).
Myös radioamatöörien radioliikenteessä käytetään noita "kuuluu viitosena"-rutiineja. - hoh...hoijaa
Hyvä-pointti kirjoitti:
Miten tää homma kulkee kun sulla on yhteys ilma-alukseen joka tekee hätälaskun mereen ja sulla on lähistöllä olevan merivartioaluksen taajuus, mutta et voi ottaa yhteytä kun sulla ei ole Meri-VHS kelpuutusta.
Vai missä nyt oikein mennään , tai kuka sit maksaa sakot ?Taitaa tulla yllätyksenä hyvin, hyvin harvoille, että hätätapauksissa ei ole ikinä kyselty kenenkään lupia. Se kun on kirjattu määräyksin sillä tavalla.
- Paprut_kuntoon
Ei hätätilanteessa ehkä, mutta muutama kesä sitten Nauvossa oli ratsia. Merivartioston kaverit kävivät veneet satamassa läpi. Sakot tulivat ellei papereita löytynyt
- vhfvä
Paprut_kuntoon kirjoitti:
Ei hätätilanteessa ehkä, mutta muutama kesä sitten Nauvossa oli ratsia. Merivartioston kaverit kävivät veneet satamassa läpi. Sakot tulivat ellei papereita löytynyt
Aika outoa että tulsivat satamissa kotirauhan piiriin kuuluviin veneisiin sisälle mihin eivät saa tulla ja vaatisivat paperita mitä ei tarvita kun vene ei ole ajossa.
- aluksenradiolupa
vhfvä kirjoitti:
Aika outoa että tulsivat satamissa kotirauhan piiriin kuuluviin veneisiin sisälle mihin eivät saa tulla ja vaatisivat paperita mitä ei tarvita kun vene ei ole ajossa.
Vetoatko kotirauhaan silloinkin, jos ratsia tapahtuu merellä eikä Nauvon vierasvenesatamassa? Entä muualla EU:n alueella, jossa ratsioita tehdään sekä satamissa että merellä?
Kun eräs suomalaisveneilijä tuli portugalilaisen tullin "profiloimaksi", veneen sisustus purettiin huume-epäilyn vuoksi. Mm. kattolevyt irroitettiin. Kipparilta ja miehistöltä meni useita tunteja sisustuspaneelien takaisin kiinnityksessä. Mitään laitonta venessä ei ollut ja kaikki paperit radiolupia myöten olivat kunnossa (onneksi). Luuletko, että tarkastukselta olisi välttynyt kotirauhaan vetoamalla, kun aseistautuneet tullimiehet astuivat veneeseen?
Uskotko, ettei vhf:n radiolupaa tarvita silloin, kun alus on satamassa?? Viestintäviraston sivut olisi syytä lukea uudelleen, jos meriradion luvista on jäänyt tuollainen väärinkäsitys! - TurhaVehje
Paprut_kuntoon kirjoitti:
Ei hätätilanteessa ehkä, mutta muutama kesä sitten Nauvossa oli ratsia. Merivartioston kaverit kävivät veneet satamassa läpi. Sakot tulivat ellei papereita löytynyt
Siinäkin yksi syy olla hankkimatta VHF:ää, ei tule ongelmia viranomaisten kanssa!
- turhaollailman
TurhaVehje kirjoitti:
Siinäkin yksi syy olla hankkimatta VHF:ää, ei tule ongelmia viranomaisten kanssa!
Miksi VHF aiheuttaisi viranomaisongelmia? Käytännössä asia on juuri päinvastoin. VHF:n puuttuminen voi aiheuttaa viranomaisongelmia - varsinkin jos liikut veneelläsi kotivesiä kauempana!
Tietenkin luvat pitää olla kunnossa aivan kuin muissakin luvanvaraisissa "jutuissa"; moottoriajoneuvon kuljettaminen, ampuma-aseen hallussapito jne.
Viranomaiset (rannikkovartiosto, poliisi, tulli) ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että nykyisin useimmissa huvialuksissa VHF Ch16 on kuuntelulla. Jos kutsuun ei vastata, viranomaisalus tulee lähietäisyydelle. Asioiden selvitys voi johtaa satamakäyntiin sen sijaan, että selvitys olisi hoidettu VHF-puhelimitse merellä. Toisinaan kysymys on ollut esim. vain siitä, että on sumussa ajamassa laivaliikenteen alle tai on tietämättään mennyt kovapanosammuntojen alueelle . - TurhaVehje
turhaollailman kirjoitti:
Miksi VHF aiheuttaisi viranomaisongelmia? Käytännössä asia on juuri päinvastoin. VHF:n puuttuminen voi aiheuttaa viranomaisongelmia - varsinkin jos liikut veneelläsi kotivesiä kauempana!
Tietenkin luvat pitää olla kunnossa aivan kuin muissakin luvanvaraisissa "jutuissa"; moottoriajoneuvon kuljettaminen, ampuma-aseen hallussapito jne.
Viranomaiset (rannikkovartiosto, poliisi, tulli) ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että nykyisin useimmissa huvialuksissa VHF Ch16 on kuuntelulla. Jos kutsuun ei vastata, viranomaisalus tulee lähietäisyydelle. Asioiden selvitys voi johtaa satamakäyntiin sen sijaan, että selvitys olisi hoidettu VHF-puhelimitse merellä. Toisinaan kysymys on ollut esim. vain siitä, että on sumussa ajamassa laivaliikenteen alle tai on tietämättään mennyt kovapanosammuntojen alueelle .Luitko edes sen jutun johon tämän kommentin kirjoitin?
- sekaviajuttuja
TurhaVehje kirjoitti:
Luitko edes sen jutun johon tämän kommentin kirjoitin?
Miten itse ymmärsit nimim. vhfvän viestin "...vaatisivat paperita mitä ei tarvita kun vene ei ole ajossa"`
Vai kuvitteletko sinäkin, ettei radiolupia tarvita "kun vene ei ole ajossa"? - Tuomasah
TurhaVehje kirjoitti:
Siinäkin yksi syy olla hankkimatta VHF:ää, ei tule ongelmia viranomaisten kanssa!
Vhf on pakollinen varuste yli 12m aluksissa. Saimaalla ja merialueella. Laki alusliikenne järjestelmästä (VTS)
- 10-14
vhfvä kirjoitti:
Aika outoa että tulsivat satamissa kotirauhan piiriin kuuluviin veneisiin sisälle mihin eivät saa tulla ja vaatisivat paperita mitä ei tarvita kun vene ei ole ajossa.
Tuota, vhf-luvan tarve ei ole millään tavoin riippuvainen siitä, onko vene kulussa vai ei. Se riippuu ihan pelkästään siitä, onko veneessä toimintakuntoinen vhf-radioasema.
Kotirauha-argumentti on täysin pätevä sinänsä, mutta virkamiehethän kysyvätkin luvan ennen kuin nousevat alukseen. Sinä voit toki ilmoittaa, että ei käy. Silloin pätevät täsmälleen samat pelisäännöt kuin siihen, miten poliisi voi tulla sisään yksityisasuntoon. Tässäkään suhteessa ei ole merkitystä sillä, onko alus kulussa vai satamassa.
En viitsi/ehdi nyt ruveta pohtimaan sitä, täyttääkö luvaton vhf-radioasema Pakkokeinolain 7. luvun "rikosasiaan liittyvän todisteen" määritelmän eli toisin sanoen, olisiko epäily sellaisen olemassaolosta oikeutus kotietsinnän tekemiseen veneessä ja riittäisikö esim. mastonhuipussa näkyvä antenni riittäväksi perusteeksi epäilyyn. Lisäksi tietysti tarvitaan riittävästi natsoja siltä merivartijalta, joka päättää kotietsinnän tekemisestä.
Kannattaa sitten tietysti huomata se, että kotirauhasäädökset sitovat vain suomalaista virkamiestä. Muiden maiden virkamiehet toimivat kotivesillään oman valtionsa lainsäädännön mukaisesti ja kansainvälisillä vesillä sitten kv. lain mukaisesti.
Oma juttunsa on sitten muuten se, että tullimiesten toimivalta on monella tavalla laajempi kuin esim. poliisin tai merivartijan. Johtuu siitä, että tulli on ensisijaisesti verottaja (valtionhallinnossakin se on Valtiovarainministeriön eikä Sisäministeriön alainen).
Silloin, kun Tallinnanreissu vielä edellytti käyntiä Suokissa passintarkastuksessa, kävi tullimies pari kertaa veneeni tutkimassa, kerran koirankin kanssa. Mutta hekin pyysivät nimenomaisesti luvan ennenkuin nousivat veneeseen. - 10-14
turhaollailman kirjoitti:
Miksi VHF aiheuttaisi viranomaisongelmia? Käytännössä asia on juuri päinvastoin. VHF:n puuttuminen voi aiheuttaa viranomaisongelmia - varsinkin jos liikut veneelläsi kotivesiä kauempana!
Tietenkin luvat pitää olla kunnossa aivan kuin muissakin luvanvaraisissa "jutuissa"; moottoriajoneuvon kuljettaminen, ampuma-aseen hallussapito jne.
Viranomaiset (rannikkovartiosto, poliisi, tulli) ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että nykyisin useimmissa huvialuksissa VHF Ch16 on kuuntelulla. Jos kutsuun ei vastata, viranomaisalus tulee lähietäisyydelle. Asioiden selvitys voi johtaa satamakäyntiin sen sijaan, että selvitys olisi hoidettu VHF-puhelimitse merellä. Toisinaan kysymys on ollut esim. vain siitä, että on sumussa ajamassa laivaliikenteen alle tai on tietämättään mennyt kovapanosammuntojen alueelle ."Viranomaiset (rannikkovartiosto, poliisi, tulli) ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että nykyisin useimmissa huvialuksissa VHF Ch16 on kuuntelulla."
Tuskinpa ovat tottuneet, kun ei ole. Suomessa on satojatuhansia huviveneitä mutta vain pienessä osassa (muutamassa tuhannessa max.) on lainkaan VHF-radiota saati, että se olisi kuuntelulla.
Meriradionumeroita on Ficoran listan mukaan voimassa 13208; siinä joukossa ovat käytännössä kaikki Suomeen rekisteröidyt kauppa-alukset ja monella niistä on useampi kuin yksi numero käytössään. Myös viranomaisaluksilla on numero. Lisäksi listassa ovat näköjään mukana nekin, joilla ei ole numeroa mutta on tunnus eli lista kattaa myös vanhanmalliset laitteet. Päällepäätteeksi näyttää siltä, että listasta ei ole siivottu pois ainakaan kaikkia kerran myönnettyjä käytöstä poistuneita tunnuksia.
Jos 3000-4000 huviveneestä löytyy vhf, niin se on jo paljon. Ja niistä suuri osa ei ole koskaan päällä. AIS:n yleistyminen on hitaasti muuttamassa tätä suhdetta toki. - 10-14
Tuomasah kirjoitti:
Vhf on pakollinen varuste yli 12m aluksissa. Saimaalla ja merialueella. Laki alusliikenne järjestelmästä (VTS)
Mainitsemasi 12 metrin raja ei koske huvialuksia.
- kotirannat_erijuttu
10-14 kirjoitti:
"Viranomaiset (rannikkovartiosto, poliisi, tulli) ovat ilmeisesti tottuneet siihen, että nykyisin useimmissa huvialuksissa VHF Ch16 on kuuntelulla."
Tuskinpa ovat tottuneet, kun ei ole. Suomessa on satojatuhansia huviveneitä mutta vain pienessä osassa (muutamassa tuhannessa max.) on lainkaan VHF-radiota saati, että se olisi kuuntelulla.
Meriradionumeroita on Ficoran listan mukaan voimassa 13208; siinä joukossa ovat käytännössä kaikki Suomeen rekisteröidyt kauppa-alukset ja monella niistä on useampi kuin yksi numero käytössään. Myös viranomaisaluksilla on numero. Lisäksi listassa ovat näköjään mukana nekin, joilla ei ole numeroa mutta on tunnus eli lista kattaa myös vanhanmalliset laitteet. Päällepäätteeksi näyttää siltä, että listasta ei ole siivottu pois ainakaan kaikkia kerran myönnettyjä käytöstä poistuneita tunnuksia.
Jos 3000-4000 huviveneestä löytyy vhf, niin se on jo paljon. Ja niistä suuri osa ei ole koskaan päällä. AIS:n yleistyminen on hitaasti muuttamassa tätä suhdetta toki.Viestissäni en todellakaan tarkoittanut rajata merenkulkuun ja rajavalvontaan liittyviä viranomaisia vain suomalaisiin enkä etenkään kotivesillä liikkumiseen! Meidän järvillä ja suojaisilla saaristorannikoilla liikkuu satojatuhansia veneitä niinkuin totesit ja jonka kaikki tiedämme. Ei kai kukaan oleta kaikkien niiden tarvitsevan tai edes käyttävän meriradiota!
Luulin, että nyt keskusteltiin niistä veneilijöistä, joilla jo on VHF tai harkitsevat sellaisen hankkimista. Mitä kauemmaksi kotirannoilta liikkuu sitä tärkeämmäksi ja luonnollisemmaksi yhteysvälineeksi VHF muuttuu viranomaisiin, myös satamaviranomaisiin, ja alusten väliseen yhteydenpitoon. Tarkoitin viestilläni sitä.
Mielestäni VHF kannattaa pitää aina kuuntelulla jo Itämerta ylittäessä tai Ruotsin rannikkoa etelään purjehtiessa. Ilmankin voit pärjätä Itämerellä, ellei tule jotain hätätilanteita. Jo Englannin kanaalissa VHF:n puuttuminen voi nykyisin tuottaa käytännön ongelmia. Liikenne on kova ja oman näkemykseni mukaan lähes jokaisella huviveneellä on VHF kuuntelulla. Miten uskallat mennä esim. Doverin satamaan, ellet ole saanut Port Controlilta lupaa tai varoitusta kantosiipialusten lähdöstä/tulosta? - 10-14
kotirannat_erijuttu kirjoitti:
Viestissäni en todellakaan tarkoittanut rajata merenkulkuun ja rajavalvontaan liittyviä viranomaisia vain suomalaisiin enkä etenkään kotivesillä liikkumiseen! Meidän järvillä ja suojaisilla saaristorannikoilla liikkuu satojatuhansia veneitä niinkuin totesit ja jonka kaikki tiedämme. Ei kai kukaan oleta kaikkien niiden tarvitsevan tai edes käyttävän meriradiota!
Luulin, että nyt keskusteltiin niistä veneilijöistä, joilla jo on VHF tai harkitsevat sellaisen hankkimista. Mitä kauemmaksi kotirannoilta liikkuu sitä tärkeämmäksi ja luonnollisemmaksi yhteysvälineeksi VHF muuttuu viranomaisiin, myös satamaviranomaisiin, ja alusten väliseen yhteydenpitoon. Tarkoitin viestilläni sitä.
Mielestäni VHF kannattaa pitää aina kuuntelulla jo Itämerta ylittäessä tai Ruotsin rannikkoa etelään purjehtiessa. Ilmankin voit pärjätä Itämerellä, ellei tule jotain hätätilanteita. Jo Englannin kanaalissa VHF:n puuttuminen voi nykyisin tuottaa käytännön ongelmia. Liikenne on kova ja oman näkemykseni mukaan lähes jokaisella huviveneellä on VHF kuuntelulla. Miten uskallat mennä esim. Doverin satamaan, ellet ole saanut Port Controlilta lupaa tai varoitusta kantosiipialusten lähdöstä/tulosta?No, sitten sinun olisi kannattanut kertoa, että et tarkoittanut Itämerta vaan valtameripurjehdusta. Eikös se nyt ole aika selvää, että suomenkielisellä keskustelupalstalla oletusarvona on veneily Suomen vesillä ja Itämerellä? Ja että "viranomaiset" tarkoittaa oletusarvoisesti suomalaisia viranomaisia?
En epäile arviotasi esim. Englannin kanaalista. Pointti on kuitenkin siinä, että Itämerellä liikkuvan veneilijän tilanne on radikaalisti toinen ja vain pienen pieni murto-osa suomalaisista veneilijöistä menee ikinä elämässään sinne omalla veneellä. Tai Välimerelle tai Atlantin yli tai mitä nyt mieleen paikkoja juolahtaakaan. - toinennäkökulma
10-14 kirjoitti:
No, sitten sinun olisi kannattanut kertoa, että et tarkoittanut Itämerta vaan valtameripurjehdusta. Eikös se nyt ole aika selvää, että suomenkielisellä keskustelupalstalla oletusarvona on veneily Suomen vesillä ja Itämerellä? Ja että "viranomaiset" tarkoittaa oletusarvoisesti suomalaisia viranomaisia?
En epäile arviotasi esim. Englannin kanaalista. Pointti on kuitenkin siinä, että Itämerellä liikkuvan veneilijän tilanne on radikaalisti toinen ja vain pienen pieni murto-osa suomalaisista veneilijöistä menee ikinä elämässään sinne omalla veneellä. Tai Välimerelle tai Atlantin yli tai mitä nyt mieleen paikkoja juolahtaakaan.Älä sentään sotke kesälomapurjehduksia valtamerimatkoihin!
Joka kesä olen tavannut Itämeren ulkopuolella purjehtijoita, jotka sinä kerrot edustavan "vain pienen pientä murto-osaa suomalaisista veneilijöistä joka ikinä menee sinne omalla veneellä". Osuus onkin minimaalinen, jos sitä verrataan kaikkiin rekisteröimispakon alaisiin vesikulkuneuvoihin ja niitä pienempiin avoveneisiin. Eikö olisi fiksumpi verrata vain avomerikelpoisiin matkapursiin? Eikö matkapursien ryhmä ole juuri se, jonka kipparit joko omistavat VHF:n tai kenties harkitsevat sellaisen hankkimista?
Kesäretkillä ehtii hyvin käydä Pohjanmeren alueella, vaikkapa Engl.kanaalissa asti. Atlantin ylitys Karibialle ja takaisin vaatii käytännössä vuoden. Silti joka vuosi ARC:iin osallistuu useita suomalaisveneitä. Osa suomalaista purjehtijoista ylittää omilla veneillään valtameriä ilman joukkotapahtumia ja ilman julkisuutta. - Aidanseipäätsekaisin
10-14 kirjoitti:
Mainitsemasi 12 metrin raja ei koske huvialuksia.
Mutta meriviestiliikenne hoidetaan vain ainoastaan meri vhf:llä.Lukaiseppa onnettomuustutkinta lautakunnan haveri pöytäkirjoja mitä niissä on mainittu käytetyistä viestintä välineistä (esim.kännykät)!
- 10-14
toinennäkökulma kirjoitti:
Älä sentään sotke kesälomapurjehduksia valtamerimatkoihin!
Joka kesä olen tavannut Itämeren ulkopuolella purjehtijoita, jotka sinä kerrot edustavan "vain pienen pientä murto-osaa suomalaisista veneilijöistä joka ikinä menee sinne omalla veneellä". Osuus onkin minimaalinen, jos sitä verrataan kaikkiin rekisteröimispakon alaisiin vesikulkuneuvoihin ja niitä pienempiin avoveneisiin. Eikö olisi fiksumpi verrata vain avomerikelpoisiin matkapursiin? Eikö matkapursien ryhmä ole juuri se, jonka kipparit joko omistavat VHF:n tai kenties harkitsevat sellaisen hankkimista?
Kesäretkillä ehtii hyvin käydä Pohjanmeren alueella, vaikkapa Engl.kanaalissa asti. Atlantin ylitys Karibialle ja takaisin vaatii käytännössä vuoden. Silti joka vuosi ARC:iin osallistuu useita suomalaisveneitä. Osa suomalaista purjehtijoista ylittää omilla veneillään valtameriä ilman joukkotapahtumia ja ilman julkisuutta.Sinun matematiikkataidoissasi taitaa olla jotain vikaa. Vaikka verrattaisiin Itämeren ulkopuolella veneilevien suomalaisten määrää pelkästään matkapurjehdusveneisiin (enkä näe mitään syytä, miksi tehtäisiin moottoriveneet poissulkeva rajaus), merkitsi esimerkiksi 1000 sellaisen suomalaisen määrä vain noin 10 prosenttia. Ja todellisuudessahan se määrä on paljon pienempi.
Toistan aiemmin sanomani: koska tämä on suomalaisen operaattorin pyörittämä suomalainen/suomenkielinen veneilypalsta, on itsestään selvää, että ellei nimenomaan muuta mainita, voi ja oikeastaan täytyy olettaa puhuttavan purjehduksesta Suomen vesillä tai enintään Itämerellä. (Eihän se sitä tarkoita, ettei muusta saisi puhua, mutta silloin on syytä mainita, että tarkoittaa muuta kuin Itämeren olosuhteita.)
- MitäTuaHäh
Mikä .tun VHF? Onko se joku G6?
- nuurdikki
Juu kyllä se on uusinta radioteknologiaa joka toimii erittäin korkeilla taajuuksilla. Teknologia mahdollistaa mm point-to-multipoint kommunikaation joka ei ole WCDMA tai LTE pohjaisilla järjestelmillä mahdollista. Kyseinen teknologia on sikäli vaativaa että sen käyttämiseksi vaaditaan lupa ja kurssin suorittaminen. Useimmille tosin riittää ihan tavalliset WCDMA tai LTE pohjaiset 3g tai 4g puhelimet eikä muuhun ole tarvettakaan jos ei mene rantavesiä kauemmaksi.
- tgfbvgf
nuurdikki kirjoitti:
Juu kyllä se on uusinta radioteknologiaa joka toimii erittäin korkeilla taajuuksilla. Teknologia mahdollistaa mm point-to-multipoint kommunikaation joka ei ole WCDMA tai LTE pohjaisilla järjestelmillä mahdollista. Kyseinen teknologia on sikäli vaativaa että sen käyttämiseksi vaaditaan lupa ja kurssin suorittaminen. Useimmille tosin riittää ihan tavalliset WCDMA tai LTE pohjaiset 3g tai 4g puhelimet eikä muuhun ole tarvettakaan jos ei mene rantavesiä kauemmaksi.
=D !
- Kummatkintentannut
Onkos muuten nykyään kaikki luvat SRC:a? Vai järjestetäänkös enää perinteisiä rajoitettu radiopuhelimen hoitajan kursseja? Nyky Meri-VHF:ssä on selektiivit joihin ei käy "entiset" paprut?
- EiOohelpompaa
On vaikea keksiä mitään, mikä vastaisi edes etäisesti tutkintoa tai pätevyyttä, joka olisi helpompi kuin SRC-lupa. Siksi ei ole tarvetta millekään välimuodolle.
Jos osaa lukea ja sada virran päälle VHF:stä, niin henkinen kapasitteetti riittää reilusti SRC-lupaan. Ei tarvitse osata kertolaskua eikä solmia kengännauhoja. Koe on läpihuutojuttu, mutta ei sillä VHF:llä mitään tee. - Parrepysyänööreissä
Et sinä ainakaan kun osaat sitoa jopa kengännauhat!
- Seeioosesomerompe
EiOohelpompaa kirjoitti:
On vaikea keksiä mitään, mikä vastaisi edes etäisesti tutkintoa tai pätevyyttä, joka olisi helpompi kuin SRC-lupa. Siksi ei ole tarvetta millekään välimuodolle.
Jos osaa lukea ja sada virran päälle VHF:stä, niin henkinen kapasitteetti riittää reilusti SRC-lupaan. Ei tarvitse osata kertolaskua eikä solmia kengännauhoja. Koe on läpihuutojuttu, mutta ei sillä VHF:llä mitään tee.Tiiättekö te poijjaat (naiset) jotta mikä se on se yhteydenpito väline merellä?
- 10-14
Seeioosesomerompe kirjoitti:
Tiiättekö te poijjaat (naiset) jotta mikä se on se yhteydenpito väline merellä?
Itse asiassa nimimerkkisi on väärässä. Aika moni, itse asiassa jopa ehkä hämmästyttävän moni veneilijä merelläkin hoitaa nykyään yhteydenpitonsa muihin veneilijöihin somen välityksellä. Esimerkiksi sellainen FB-ryhmä kuin "saariston satamat" on aika aktiivinen.
- Kotimaanmatkaaja
Annatko neuvon kuinka somella hoidetaan yhteys Santioon kun sinne halutaan tuntia ennen kerrottavan saapumisesta rajatarkastukseen.
- Ennäeenkäkuule
Kotimaanmatkaaja kirjoitti:
Annatko neuvon kuinka somella hoidetaan yhteys Santioon kun sinne halutaan tuntia ennen kerrottavan saapumisesta rajatarkastukseen.
Nämä on näitä MattionmaallaMatti vaa merellä sillä ei tee mittään!
- 10-14
Kotimaanmatkaaja kirjoitti:
Annatko neuvon kuinka somella hoidetaan yhteys Santioon kun sinne halutaan tuntia ennen kerrottavan saapumisesta rajatarkastukseen.
Esimerkiksi puhelimella, 0295 426 110. Eiköhän siellä todellisuudessa ole sähköpostikin, jota ei vain jostain syystä kerrota julkisesti. Eipä toisaalta tuokaan viestintätarve kosketa kuin osaa veneilijöistä. Todennäköisesti pienempää joukkoa kuin somea käyttävät veneilijät.
No - tämän ketjun perusteella helvetin hyvä syy repiä irti ja heittää roskiksieen kyseinen väline juuri hankitun veneen flaikkarilta. Turha laite tällaiseen käyttöön rannikkovesillä.
- Matinpaikkaonmaalla
Nii ovat haitekkijea nämä nykyajan räkänokat ku käyttävät älykännyköitä nii osaavat kaiken vaikkei osaa kissa sanoa.
- PureSiitä
Taas kerran sairaan hauska ketju, jossa vastakkain on analogisen viestinnän tasolle jääneet ja aikaansa seuraavat. Tämä on iha hillittömän hauskaa, koska jokaisessa portaassa voidaan väitellä mikä on sitä oikeaa tiedonvälitystä.
Ihan vaan vinkiksi, ettei edes painetun sanan ammattilaiset ole pysyneet perässä. Ei siis tarvitse hävetä, jos nukkuu VHF auki ja kuuntelee avaruuden eetterin kohinaa ja säätiedoituksia.
Jos tiedonvälitykseen joskus tulee soteuudistus, niin ei taida paljoa tehdä VHF:llä eikä SDP radiolla :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743