Katsastuksessa huudattaminen.

Effff

Te jotka pelkäätte autonne moottorin särkyvän siitä huudattamisesta niin. Eikös se moottori ole suunniteltu kestämään vaikka huudattaisi koko päivän yhtä soittoa. Silloin jossei se kone kestä sitä niin sehän tarkoittaa että se on jo muutenkin paskassa kunnossa ko ei kestä. Eli siis siitä ei voi syyttä katsastusasemaa jos särkyy sen takia.

19

2736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kone-voi-hajota

      """ Eikös se moottori ole suunniteltu kestämään vaikka huudattaisi koko päivän yhtä soittoa. """

      Ei tosiaankaan ole suunniteltu moottoreita huutamaan huippukierroksilla edes viittä minuuttia, ei varsinkaan diesel moottoreita. Tämä moottorin huudatus on yksi eniten vaurioita aiheuttava toimenpide mitä koneelle voidaan tehdä. Esim venttiilikoneistolle tulee vaurioita kun venttiili ei ehdi täysin sulkeutua, ja nokka-akseli lyö nousevaan venttiiliin täydellä teholla. Neuvo auton käyttäjille: Älä koskaan paina kaasua pohjaan auton ollessa paikallaan, äläkä varsinkaan pidä sitä pojassa 1 sekuntia pidempään.

      • Savumittauksesta

        Dieselin savumittaus määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tuli olikos se vuonna 1995. Ajoneuvojen valmistajat ovat olleet tietoisia mittaustavasta jo 90 luvulta lähtien, myös VW konserni; tyhjäkäynniltä pedaali pohjaan maksimikierroksille ja testerin ilmoittaessa "vapauta kaasupoljin" taas tyhjäkäynnille. Kunnossa oleva ja normaalisti valmistajan ohjeiden mukaisesti huollettu moottori kestää sen, onhan mittaustapaa noudatettu direktiivin mukaisesti jo 20 vuotta.
        Jos moottori tuossa testissä hajoa, se on vain ilmoitus huoltojen laiminlyönneistä.
        Se taas onko testi mielekäs on aivan eri juttu, meillähän on päättäjät ihan koto Suomessa jotka kuuntelevat Brysseliä korvat hörössä.
        Katsastajat vain tekevät työtänsä annettujen määräysten mukaisesti.


    • hanaaa

      joissain d-autoissa jopa valmistaja kieltää yli 3500kierroksen ylittämistä pakokaasutestissä

      • Nykydieselit

        Nuo taitavat olla museomoottoreita. MInunkin autoni dieselissä paras vääntö on reilusti tuon yläpuolella, ja punaisen rajakin on 4200 kierroksessa.


    • gggygggh

      aika vähän on autoja joissa valmistaja kieltää korkeampia kierroksia , osa ei ota kierroksia ohjelman rajoittaessa kieroksia.

      testi kuitenkin turha

    • jtyjyjy

      SItä varten ne koneet on tehty että niitä käytetään. Suunnittelu/testausvaiheessa koneita rääkätään tuntitolkulla moottoripenkissä pakosarja punaisena, uudestaan ja uudestaan, niin onhan se nyt kumma jos ei paria polkaisua kestä katsastuksessa.

      Taitaa olla vaan niitä "jakoketju kestää auton iän" ja "nykyöljyt vaihdetaan 100th välein" miesten juttuja ketkä pelkää huudatusta.

    • täyttäpaskaa

      Minusta ihan turhaa rääkkäystä. Itse ajan aina melko pienillä kierroksilla dieselmoottorilla, ei 3000rpm kyllä ikinä milloinkaan ylity ja 2500 todella harvoin kun kaupungissa tulee vaan pyörittyä.

      Kyllä siinä 2000 rpm vaihtaa jo isommalle.

      Sitten katsastuksessa katsastusäijä polkee rajoitinta vasten minuuttitolkulla! Ei saa muuten savutestiä läpi, viimeksi hirveä polkeminen todella kauan ja lopuksi oli k-arvo jotain 1.47 ja raja 1.5.

      Ihan turha testi minusta, rasitetaan vaan moottoria turhan takia samalla kun mittari kerää pakoputkeen vuoden aikana tarttunutta nokea. Kun tarpeeksi nokea poljettu irti niin sitten se lopulta menee juuri ja juuri läpi. Koko testi mittaa lähinnä pakoputken puhtautta eikä moottorin savutusta.

      Ja mitähän tuollainen polkeminen vaikuttaa myös kaikkeen mikä pyörii hihnavedolla, on siinä kaasu pohjassa jo melkoinen kierrosnopeus esim. generaattorissa missä on todella pieni hihnapyörä.

      • Savumittauksesta

        Päättäjät päättävät, miten pakokaasumittaukset tehdään määräaikaiskatsastuksessa! Ei päättäjät kysele katsastusmiehiltä, onko mittaustapa fiksu tai oikeanlainen; he vain yksinkertaisesti määräävät miten savumittaus tehdään.
        Aiemmin oli esillä ajoneuvovalmistajien tietoisuus savumittauksesta. Kyllä dieselmoottoreiden suunnittelussa on otettu huomioon mittaustapa: Tyhjäkäynniltä hetkellisesti maksimikierroksille, kunnes testerin käskyn mukaan vapautetaan kaasupoljin. Maksimikierrokset ovat käytössä 1,5- 3,5 sekunttia, eikä suinkaan "täyttäpaskaa" kirjoittaneen väittämät minuuttitolkulla.

        Dieselmoottori, joka on huollettu valmistajan ohjeiden mukaan, kestää savutestin. Jos kone korkkaa, voi ottaa maahantuojaan yhteyttä ja vaatia korvausta valmistajan virheestä; moottori hajosi määräaikaiskatsastuksen savumittauksessa.


      • itseaiheutettu_ongelma

        > Itse ajan aina melko pienillä kierroksilla dieselmoottorilla, ei 3000rpm kyllä ikinä milloinkaan ylity ja 2500 todella harvoin kun kaupungissa tulee vaan pyörittyä.

        Tyypillinen karvahattupappa, jolla on koko kone karstassa, turbon johtosiivet jumissa ja nokiloukku tukossa.

        > Sitten katsastuksessa katsastusäijä polkee rajoitinta vasten minuuttitolkulla! Ei saa muuten savutestiä läpi, viimeksi hirveä polkeminen todella kauan ja lopuksi oli k-arvo jotain 1.47 ja raja 1.5.

        Tyypillinen ongelma, kun yritetään saada karvahattupapan pilaamaa moottoria läpi testistä.

        Moottorille pitää aina välillä antaa kunnolla happea & jenkaa, niin pysyy paikat kunnossa! Samoin jarruja pitää välillä polkea kunnolla & käsijarrua pitää käyttää, niin ei tarvi katsastuksessa kitistä siitäkään, miten homma jäi "turhasta" käsijarrusta kiinni (liian suuri eri vas/oikea jarruvoimissa tms.).


      • muutettava_säädöksiä

        Juu, tuntuu nykypäivän vähäpäästöisten autojen osalta aika turhalta hommalta.


    • kone-voi-hajota

      Ei se moottori heti tuossa testissä hajoa, mutta pieniä vaurioita ja metallin väsymistä tulee useisiin paikkoihin. Eniten vaurioituu nokka-akseli ja sen pyörittämisen osat, myös kaikki lisälaitteet, vesipumput ja muut ottavat itseensä. Jokainen voi kokeilla omalla autolla, kaasu kepillä pohjaan auton käydessä, ja kellosta ottamaan aikaa koska paikat laukeaa. Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.

      • lämpöhalvaus

        > Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.

        Paikallaan seisovan auton moottori hajoaa lämpöhalvaukseen. Muutoinhan moottorit poksaltelisi taajaan myös ylämäissä ja ohituksissa. Olihan jotkin vanhemmat (diesel)pakettiautotkin sellaisia, että loivatkin nousut ajettiin kaasu pohjassa & moottoritielläkin sai koko ajan vetää lappu lattiassa (=nokivasaran cruise) eikä vauhti paljoa satasen yli noussut.

        Nokivasarassakin hyötysuhde on parhaimmillaankin jotain 40 %, mikä tarkoittaa, 100 kW kehittävä moottori on tosiasiassa 250 kW "lämmityskattila", josta saadaan ulos 150 kW lämpöä ja 100 kW mekaanista työtä. Ei ole ihan pieni määrä lämpöä ulkoilmaan hukattavaksi....

        No, eihän rajoitinta vasten huutava moottori ihan 250 kW palamistehoilla käy, mutta aikas paljon sitä lämpöä taitaa silti syntyä - tässä tilanteessahan kaikki menee lämmöksi (viimeistään moottorin sisäisten kitkojen kautta).


      • einytliioitella
        lämpöhalvaus kirjoitti:

        > Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.

        Paikallaan seisovan auton moottori hajoaa lämpöhalvaukseen. Muutoinhan moottorit poksaltelisi taajaan myös ylämäissä ja ohituksissa. Olihan jotkin vanhemmat (diesel)pakettiautotkin sellaisia, että loivatkin nousut ajettiin kaasu pohjassa & moottoritielläkin sai koko ajan vetää lappu lattiassa (=nokivasaran cruise) eikä vauhti paljoa satasen yli noussut.

        Nokivasarassakin hyötysuhde on parhaimmillaankin jotain 40 %, mikä tarkoittaa, 100 kW kehittävä moottori on tosiasiassa 250 kW "lämmityskattila", josta saadaan ulos 150 kW lämpöä ja 100 kW mekaanista työtä. Ei ole ihan pieni määrä lämpöä ulkoilmaan hukattavaksi....

        No, eihän rajoitinta vasten huutava moottori ihan 250 kW palamistehoilla käy, mutta aikas paljon sitä lämpöä taitaa silti syntyä - tässä tilanteessahan kaikki menee lämmöksi (viimeistään moottorin sisäisten kitkojen kautta).

        niin no ei se kaasu pohjassa maksimikierroksilla käy sen suuremmalla teholla kuin moottorin pyörimisvastukset ja apulaitteet ottaa. ja niihin ei satoja kilowatteja mene, puhutaan korkeintaan kymmenistä.


    • menesittenjatiedä

      Mustaa nokista savua työntävät dieselit olivat muutama vuosikymmen sitten yleinen näky. Nykyisin tästä on miltei täysin päästy eroon ainakin maantieliikenteessä kulkevien autojen osalta. Luulisi että katsastuksen savupäästömittaus olisi nykyään enemmän tätä päivää.

    • katsastuskusettaja

      Säätää kaasuläpän niin ettei aukee kokonaan.

    • fkfjhfhfdhd

      Ihan kovilla kierroksilla pienellä vaihteella ennen leimaa niin arvot kohenee kummasti.Kun tukkoinen körötelty kone niin pitää huudattaa aikansa leimalla.Myös lukkojarrutuksia ja pakilla täysillä ja jarrutukset niin takajarrut nappaa paremmin kiinni.

    • kenkäkonehuoneeseen

      Kyllä moottoria suunnitellessa otetaan huomioon sekin että joskus siitä otetaan kaikki irti. Turha pelätä jos moottori on asiallisessa kunnossa. Viimeisiään veisaavat savukoneet joutaakin hajottaa.

    • Anonyymi

      Virheellinen kommentti. Auto on suunniteltu kestämään valmistajien ohjeiden mukaan siten, että eri vaihteita käyttäen on määrätty kierrosluku. Teeppä niin, että ajat moottoritiellä 110 km tunnissa viitosvaihteilla ja vaihda sitten kakkoselle ja aja vaikka 100 km tunnissa 10 sekuntia, niin kyllä sinä moottoriremontin saat tehdä.

    • Anonyymi

      Ei saa huudattaa siin mittaristos on ihan tarkotuksella se punanen alue. Tikkurilan plus katsastus huudatti. Mulla on katsurin nimi ylhäällä. Olen raportoinut Iltalehteen ja Traficomiin siellä tulee päitä putoilee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7352
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3605
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2299
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2248
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2236
    Aihe