Te jotka pelkäätte autonne moottorin särkyvän siitä huudattamisesta niin. Eikös se moottori ole suunniteltu kestämään vaikka huudattaisi koko päivän yhtä soittoa. Silloin jossei se kone kestä sitä niin sehän tarkoittaa että se on jo muutenkin paskassa kunnossa ko ei kestä. Eli siis siitä ei voi syyttä katsastusasemaa jos särkyy sen takia.
Katsastuksessa huudattaminen.
17
2469
Vastaukset
- kone-voi-hajota
""" Eikös se moottori ole suunniteltu kestämään vaikka huudattaisi koko päivän yhtä soittoa. """
Ei tosiaankaan ole suunniteltu moottoreita huutamaan huippukierroksilla edes viittä minuuttia, ei varsinkaan diesel moottoreita. Tämä moottorin huudatus on yksi eniten vaurioita aiheuttava toimenpide mitä koneelle voidaan tehdä. Esim venttiilikoneistolle tulee vaurioita kun venttiili ei ehdi täysin sulkeutua, ja nokka-akseli lyö nousevaan venttiiliin täydellä teholla. Neuvo auton käyttäjille: Älä koskaan paina kaasua pohjaan auton ollessa paikallaan, äläkä varsinkaan pidä sitä pojassa 1 sekuntia pidempään.- Savumittauksesta
Dieselin savumittaus määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tuli olikos se vuonna 1995. Ajoneuvojen valmistajat ovat olleet tietoisia mittaustavasta jo 90 luvulta lähtien, myös VW konserni; tyhjäkäynniltä pedaali pohjaan maksimikierroksille ja testerin ilmoittaessa "vapauta kaasupoljin" taas tyhjäkäynnille. Kunnossa oleva ja normaalisti valmistajan ohjeiden mukaisesti huollettu moottori kestää sen, onhan mittaustapaa noudatettu direktiivin mukaisesti jo 20 vuotta.
Jos moottori tuossa testissä hajoa, se on vain ilmoitus huoltojen laiminlyönneistä.
Se taas onko testi mielekäs on aivan eri juttu, meillähän on päättäjät ihan koto Suomessa jotka kuuntelevat Brysseliä korvat hörössä.
Katsastajat vain tekevät työtänsä annettujen määräysten mukaisesti.
- hanaaa
joissain d-autoissa jopa valmistaja kieltää yli 3500kierroksen ylittämistä pakokaasutestissä
- Nykydieselit
Nuo taitavat olla museomoottoreita. MInunkin autoni dieselissä paras vääntö on reilusti tuon yläpuolella, ja punaisen rajakin on 4200 kierroksessa.
- gggygggh
aika vähän on autoja joissa valmistaja kieltää korkeampia kierroksia , osa ei ota kierroksia ohjelman rajoittaessa kieroksia.
testi kuitenkin turha - jtyjyjy
SItä varten ne koneet on tehty että niitä käytetään. Suunnittelu/testausvaiheessa koneita rääkätään tuntitolkulla moottoripenkissä pakosarja punaisena, uudestaan ja uudestaan, niin onhan se nyt kumma jos ei paria polkaisua kestä katsastuksessa.
Taitaa olla vaan niitä "jakoketju kestää auton iän" ja "nykyöljyt vaihdetaan 100th välein" miesten juttuja ketkä pelkää huudatusta. - täyttäpaskaa
Minusta ihan turhaa rääkkäystä. Itse ajan aina melko pienillä kierroksilla dieselmoottorilla, ei 3000rpm kyllä ikinä milloinkaan ylity ja 2500 todella harvoin kun kaupungissa tulee vaan pyörittyä.
Kyllä siinä 2000 rpm vaihtaa jo isommalle.
Sitten katsastuksessa katsastusäijä polkee rajoitinta vasten minuuttitolkulla! Ei saa muuten savutestiä läpi, viimeksi hirveä polkeminen todella kauan ja lopuksi oli k-arvo jotain 1.47 ja raja 1.5.
Ihan turha testi minusta, rasitetaan vaan moottoria turhan takia samalla kun mittari kerää pakoputkeen vuoden aikana tarttunutta nokea. Kun tarpeeksi nokea poljettu irti niin sitten se lopulta menee juuri ja juuri läpi. Koko testi mittaa lähinnä pakoputken puhtautta eikä moottorin savutusta.
Ja mitähän tuollainen polkeminen vaikuttaa myös kaikkeen mikä pyörii hihnavedolla, on siinä kaasu pohjassa jo melkoinen kierrosnopeus esim. generaattorissa missä on todella pieni hihnapyörä.- Savumittauksesta
Päättäjät päättävät, miten pakokaasumittaukset tehdään määräaikaiskatsastuksessa! Ei päättäjät kysele katsastusmiehiltä, onko mittaustapa fiksu tai oikeanlainen; he vain yksinkertaisesti määräävät miten savumittaus tehdään.
Aiemmin oli esillä ajoneuvovalmistajien tietoisuus savumittauksesta. Kyllä dieselmoottoreiden suunnittelussa on otettu huomioon mittaustapa: Tyhjäkäynniltä hetkellisesti maksimikierroksille, kunnes testerin käskyn mukaan vapautetaan kaasupoljin. Maksimikierrokset ovat käytössä 1,5- 3,5 sekunttia, eikä suinkaan "täyttäpaskaa" kirjoittaneen väittämät minuuttitolkulla.
Dieselmoottori, joka on huollettu valmistajan ohjeiden mukaan, kestää savutestin. Jos kone korkkaa, voi ottaa maahantuojaan yhteyttä ja vaatia korvausta valmistajan virheestä; moottori hajosi määräaikaiskatsastuksen savumittauksessa. - itseaiheutettu_ongelma
> Itse ajan aina melko pienillä kierroksilla dieselmoottorilla, ei 3000rpm kyllä ikinä milloinkaan ylity ja 2500 todella harvoin kun kaupungissa tulee vaan pyörittyä.
Tyypillinen karvahattupappa, jolla on koko kone karstassa, turbon johtosiivet jumissa ja nokiloukku tukossa.
> Sitten katsastuksessa katsastusäijä polkee rajoitinta vasten minuuttitolkulla! Ei saa muuten savutestiä läpi, viimeksi hirveä polkeminen todella kauan ja lopuksi oli k-arvo jotain 1.47 ja raja 1.5.
Tyypillinen ongelma, kun yritetään saada karvahattupapan pilaamaa moottoria läpi testistä.
Moottorille pitää aina välillä antaa kunnolla happea & jenkaa, niin pysyy paikat kunnossa! Samoin jarruja pitää välillä polkea kunnolla & käsijarrua pitää käyttää, niin ei tarvi katsastuksessa kitistä siitäkään, miten homma jäi "turhasta" käsijarrusta kiinni (liian suuri eri vas/oikea jarruvoimissa tms.). - muutettava_säädöksiä
Juu, tuntuu nykypäivän vähäpäästöisten autojen osalta aika turhalta hommalta.
- kone-voi-hajota
Ei se moottori heti tuossa testissä hajoa, mutta pieniä vaurioita ja metallin väsymistä tulee useisiin paikkoihin. Eniten vaurioituu nokka-akseli ja sen pyörittämisen osat, myös kaikki lisälaitteet, vesipumput ja muut ottavat itseensä. Jokainen voi kokeilla omalla autolla, kaasu kepillä pohjaan auton käydessä, ja kellosta ottamaan aikaa koska paikat laukeaa. Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.
- lämpöhalvaus
> Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.
Paikallaan seisovan auton moottori hajoaa lämpöhalvaukseen. Muutoinhan moottorit poksaltelisi taajaan myös ylämäissä ja ohituksissa. Olihan jotkin vanhemmat (diesel)pakettiautotkin sellaisia, että loivatkin nousut ajettiin kaasu pohjassa & moottoritielläkin sai koko ajan vetää lappu lattiassa (=nokivasaran cruise) eikä vauhti paljoa satasen yli noussut.
Nokivasarassakin hyötysuhde on parhaimmillaankin jotain 40 %, mikä tarkoittaa, 100 kW kehittävä moottori on tosiasiassa 250 kW "lämmityskattila", josta saadaan ulos 150 kW lämpöä ja 100 kW mekaanista työtä. Ei ole ihan pieni määrä lämpöä ulkoilmaan hukattavaksi....
No, eihän rajoitinta vasten huutava moottori ihan 250 kW palamistehoilla käy, mutta aikas paljon sitä lämpöä taitaa silti syntyä - tässä tilanteessahan kaikki menee lämmöksi (viimeistään moottorin sisäisten kitkojen kautta). - einytliioitella
lämpöhalvaus kirjoitti:
> Normaali ajoahan moottori kestää tuhansia tunteja, mutta tuota paikallaan huudatusta ehkä vain kymmeniä minuuteja.
Paikallaan seisovan auton moottori hajoaa lämpöhalvaukseen. Muutoinhan moottorit poksaltelisi taajaan myös ylämäissä ja ohituksissa. Olihan jotkin vanhemmat (diesel)pakettiautotkin sellaisia, että loivatkin nousut ajettiin kaasu pohjassa & moottoritielläkin sai koko ajan vetää lappu lattiassa (=nokivasaran cruise) eikä vauhti paljoa satasen yli noussut.
Nokivasarassakin hyötysuhde on parhaimmillaankin jotain 40 %, mikä tarkoittaa, 100 kW kehittävä moottori on tosiasiassa 250 kW "lämmityskattila", josta saadaan ulos 150 kW lämpöä ja 100 kW mekaanista työtä. Ei ole ihan pieni määrä lämpöä ulkoilmaan hukattavaksi....
No, eihän rajoitinta vasten huutava moottori ihan 250 kW palamistehoilla käy, mutta aikas paljon sitä lämpöä taitaa silti syntyä - tässä tilanteessahan kaikki menee lämmöksi (viimeistään moottorin sisäisten kitkojen kautta).niin no ei se kaasu pohjassa maksimikierroksilla käy sen suuremmalla teholla kuin moottorin pyörimisvastukset ja apulaitteet ottaa. ja niihin ei satoja kilowatteja mene, puhutaan korkeintaan kymmenistä.
- menesittenjatiedä
Mustaa nokista savua työntävät dieselit olivat muutama vuosikymmen sitten yleinen näky. Nykyisin tästä on miltei täysin päästy eroon ainakin maantieliikenteessä kulkevien autojen osalta. Luulisi että katsastuksen savupäästömittaus olisi nykyään enemmän tätä päivää.
- katsastuskusettaja
Säätää kaasuläpän niin ettei aukee kokonaan.
- fkfjhfhfdhd
Ihan kovilla kierroksilla pienellä vaihteella ennen leimaa niin arvot kohenee kummasti.Kun tukkoinen körötelty kone niin pitää huudattaa aikansa leimalla.Myös lukkojarrutuksia ja pakilla täysillä ja jarrutukset niin takajarrut nappaa paremmin kiinni.
- kenkäkonehuoneeseen
Kyllä moottoria suunnitellessa otetaan huomioon sekin että joskus siitä otetaan kaikki irti. Turha pelätä jos moottori on asiallisessa kunnossa. Viimeisiään veisaavat savukoneet joutaakin hajottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424535- 932159
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi781935Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421552Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1051402- 751326
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109