Uusitie kertoi jokkinaika sitten Kari Mäkisen omasta Jeesukesta joka ei ole Raamatun Jeesus.
Onko häpeä Mäkisen omasta Jeesuksesta lehden vai Mäkisen?
Kari Mäkinen pääsi uskovien lehden sivuille!?
24
91
Vastaukset
- tätä.mieltä
Minusta häpeä on vain Mäkisen ja evl.kirkon. Miksi se olisi lehden joka asiasta kirjoitti koska sehän lainasi vain Mäkisen omia kirjoituksia ja mielipiteitä?
- Tätäkö.tarkoitat
kari-makinen_markus-pentikainen_otavamedia_lehtikuvaSuomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkinen täytti tämän vuoden tammikuussa 60 vuotta. Samalla julkaistiin hänen juhlakirjansa Hän joka on. Kirja Jeesuksesta (toim. Kaisa Raittila et al., Kirjapaja 2015). Arkkipiispan teologiaa ja julistusta käsitellään kirjan viimeisessä artikkelissa ”Arkkipiispan Jeesus”. Sen ovat kirjoittaneet arkkipiispan teologiset erityisavustajat Risto Leppänen ja Mika K. T. Pajunen.
Suomen teologisen instituutin pääsihteeri, teologian tohtori Ville Auvisen mukaan arkkipiispan käsitys uskosta ja Jeesuksesta on hyvin ihmiskeskeinen ja tämänpuoleinen, sikäli kun artikkeli tekee oikeutta arkkipiispan ajattelulle.
Toisaalta Auvinen toteaa, ettei arkkipiispa ole tekstien mukaan kovin yksiselitteinen ja helppotajuinen puhuja. Artikkelin kirjoittajatkin toteavat, että “arkkipiispan Jeesusta on etsittävä rivien välistä, puheiden viimeisistä lauseista ja siitä, miten arkkipiispa ihmisten kanssa kristinuskosta puhuu”.
– Kristinuskon lähtökohta on se, että Kristusta julistetaan avoimesti ja julkisesti. Tässä ikään kuin piilotetaan. Tuntuu aika erikoiselta, että arkkipiispan Jeesusta pitää etsiä rivien välistä, Ville Auvinen sanoo.
Ihmiskasvoinen Kristus
Arkkipiispa Kari Mäkisen puheissa korostuu ihmiskasvoinen Kristus. Jeesus on hienotunteinen ja kulkee yksinäisissä ja ulossuljetuissa. Raamatussakin puhutaan siitä, kuinka Jeesus on ”vähimmissä veljissä.”
– Mutta arkkipiispalla näyttää olevan vain tämä toiseen ihmiseen katsominen ja sieltä Kristuksen löytäminen. Kristus Vapahtajana puuttuu kokonaan, Ville Auvinen näkee.
– Itse olen määritellyt asiaa siten, että jos me haluamme löytää Vapahtajan, armahtavan Kristuksen, silloin me emme katso toisiin ihmisiin, vaan Raamatun sanaan ja sakramentteihin. Jos me taas haluamme löytää Kristuksen palvellaksemme häntä, silloin katsomme toiseen ihmiseen, Auvinen lisää.
Ihmislähtöisyyteen liittyy se, että arkkipiispan Jeesuksella ei ole valmiita vastauksia. Hän kunnioittaa ihmisen aikuisuutta ja kysyy, mitä ihminen haluaisi hänen tekevän.
– Raamatun Jeesus on kuitenkin tietyissä asioissa hyvinkin mustavalkoinen ja antaa selkeitä vastauksia, Auvinen huomauttaa.
Kristus ihmisessä -ajatus menee Auvisen mukaan lopulta hyvin radikaaliksi, kun arkkipiispa saarnaa, että Jeesus on itse se, joka on “väheksytty, torjuttu eikä jaksa uskoa itseensä. Hän on alistettu, lyöty ja peloissaan ja epävarma, hän on se, jonka sisimmästä ei löydy lämmön ja rohkeuden hiventä”.
Jeesuksen ihmisyyden korostukseen liittyy uskon tämänpuoleisen ulottuvuuden painotus. “Ikään kuin tuonpuoleiset kysymykset olisivat arkkipiispalle liian suuria vastattaviksi, ja siksi ne jäävät rukousten varaan”, artikkelissa kuvataan.
– Se on aika hurskaasti ilmaistu. Mutta jotenkin tässä vain kokee sen, että kaikki mikä merkitsee, on lopulta tässä, ja tuonpuoleinen on jotain, mistä ei arkkipiispan mukaan tarvitse paljon välittää tai mistä ei voi mitään tietääkään, Ville Auvinen toteaa.
Siksi myös se, mitä Jeesuksesta voidaan sanoa pelastajana, liittyy tämänpuoleiseen: “Kristillisessä kielessä on vanhastaan puhuttu Jeesuksesta synnin, kuoleman ja pahan vallan voittajana. Pelastajana, joka johtaa seuraajansa ikuiseen elämään. Arkkipiispan Jeesus korostaa ennen muuta ihmisyyteen, elämään ja yhteyteen saattamista. Tämä Jeesus vapauttaa oman minänsä kadottaneet, kulutuksen ja brändäyksen kahleiden alle musertuneet.”
Arkkipiispan oma Jeesus
Artikkelin alussa kirjoittajat toteavat, että Mäkistä on syytetty siitä, ettei hän puhu Jeesuksesta. Heidän mielestään kyse on kuitenkin siitä, että arkkipiispa ei juuri käytä perinteistä kristillistä kieltä. Ville Auvisen mukaan artikkelin esimerkit osoittavat, ettei kyse ole kuitenkaan muutoksesta kielessä, vaan arkkipiispa puhuu eri Jeesuksesta kuin mistä Raamattu puhuu.
– Sinänsä se, että joku pyrkii puhumaan Jeesuksesta ja uskosta käyttämättä perinteistä kieltä, on hyvä asia. Mutta helposti käy niin, että kielen muuttuessa itse asia muuttuu. Ja ainakin tässä näyttää siltä, että asia on muuttunut aika paljon.
Auvisen mukaan arkkipiispalla käy, kuten Jeesus-tutkijoilla on usein käynyt: etsiessään Jeesusta, he ovat päätyneet löytämään itsensä näköisen Jeesuksen. Se, mitä tutkija pitää ihanteellisena ja arvokkaana, peilataan takaisin Jeesukseen. Tosin tutkijoilla oli sentään pyrkimys tavoittaa ”historian Jeesus”.
– Artikkelia lukiessa tuntuu siltä, että arkkipiispa ei pyrikään etsimään sellaista Jeesusta, joka Raamatusta löytyy, vaan hänellä on tosiaankin oma Jeesuksensa.
Arkkipiispa myös vierastaa oppia. Hänen mukaansa Jeesus ei taivu turvalliseksi koetulle opin ja määritelmien kielelle.- Jatkuu.tässä
– Kristillinen kirkko on alusta saakka ja kautta historiansa tehnyt kristologiaa eli nimenomaan oppia Kristuksesta. Tuntuu, että arkkipiispa on lähtenyt ihan eri raiteille kuin kirkko. Mitään kristologiaa ei hänen mukaansa tarvita eikä mitään oppia, Auvinen ihmettelee.
Juuret liberaaliteologiassa
Kuinka sitten on mahdollista, että kirkollamme on arkkipiispa, joka näyttää suhtautuvan välinpitämättömästi kirkon uskoon, Raamattuun ja tunnustukseen?
– Hänet on demokraattisesti valittu. Arkkipiispan näkemyksillä on siis laajaa kannatusta. Se kertoo meidän kirkkomme kokonaistilasta, Ville Auvinen sanoo.
Hänen mukaansa tilanteeseen on päädytty teologisen tiedekunnan koulutuksen tuloksena. Arkkipiispan äänenpainot ovat tuttuja liberaaliteologian äänenpainoja menneiltä vuosikymmeniltä.
– Liberaaliteologiassa kaikesta halutaan tehdä vain tämänpuoleista ja inhimillistä, Auvinen kiteyttää.
Kursivoidut lainaukset Kari Mäkisen juhlakirjasta Hän joka on. Kirja Jeesuksesta (toim. Kaisa Raittila et al., Kirjapaja 2015)
Arkkipiispa ei kommentoi
Lähetin arkkipiispalle sähköpostia ja yritin saada haastattelua juhlakirjan artikkeliin liittyen. Arkkipiispan teologinen erityisavustaja vastasi ja pyysi etukäteen kysymyksiä. Lähetin sähköpostilla seuraavat kysymykset:
– Kuinka hyvin ajattelette, että Risto Leppänen ja Mika K. T. Pajunen ovat onnistuneet hahmottelemaan juhlakirjanne artikkelissa käsitystänne Jeesuksesta?
– Artikkelissa on muutamia kohtia, jotka kuulostavat tavallisen seurakuntalaisen korvaan hämmentäviltä. Esimerkiksi: “Kristillisessä kielessä on vanhastaan puhuttu Jeesuksesta synnin, kuoleman ja pahan vallan voittajana. – – Tämä [arkkipiispan Jeesus] vapauttaa oman minänsä kadottaneet, kulutuksen ja brändäyksen kahleiden alle musertuneet.” Tarkoittaako tämä sitä, että Jeesus ei teidän mielestänne ole edellistä (pelastaja ikuiseen elämään), vaan ainoastaan jälkimmäistä (ihmisyyteen ja elämään saattaja)?
– Artikkelin mukaan “ikään kuin tuonpuoleiset kysymykset olisivat arkkipiispalle liian suuria vastattaviksi, ja siksi ne jäävät rukousten varaan”. Tämä herättää kysymyksen, miksi ne ovat liian suuria vastattaviksi, jos ne eivät olleet sellaisia apostoleille tai uskonpuhdistajillekaan? Eikö kirkkomme ole nimenomaan tunnustautunut sellaiseen uskoon, joka tarjoaa vastauksia myös tuonpuoleisiin kysymyksiin?
– Miten itse kiteyttäisitte sen, mitä Jeesus on?
Muutaman päivän kuluttua sain avustajalta vastauksen, että haastattelu ei ole tällä kertaa mahdollinen, koska arkkipiispa ei katso asianmukaiseksi kommentoida juhlakirjansa artikkeleita.
- exevl
Hyvä, että myös kirkon sisältä varoitetaan kirkon liberalisoitumisesta (jos sitä joku ei ole vielä huomannu).
- luopiolla.lyhyt.loppu
Hedelmistään puu tunnetaan. Ei voi huono puu tuottaa hyviä hedelmiä.
- näin_on
Jo itse UT:ssakin on hyvin erilaisia jeesuksia, miksei sitten arkkipiispalla itsellään. Johanneksen evankeliumin jeesus poikkeaa todella radikaalisti synoptisten evankeliumien jeesuksesta. Paavalilla oli oman tulkintansa mukainen jeesus. Erilaisia jeesuksia UT siis vilisee ja lisää keksitään koko ajan. Näillä ei ole muuta yhteistä kuin nimi.
- Raamatun.punainenlanka
Raamattu kertoo ihan samasta Jeesuksesta ihan ensimmäisestä sivusta viimeiselle. Valitettavasti tuo Jeesus ei ole Mäkisen Jeesus.
- vastenmielinentyyppi
Näin varmasti on. Ville Auvinen kuuluu niihin pappeihin joille melkein kaikki muu on syntiä paitsi hänen omat juttunsa.
vastenmielinentyyppi kirjoitti:
Näin varmasti on. Ville Auvinen kuuluu niihin pappeihin joille melkein kaikki muu on syntiä paitsi hänen omat juttunsa.
Höpö höpö, Mäkisen Jeesuksesta pitäisi tietenkin kysyä Mäkiseltä mutta täällä olevien patmoslaisten ja hellareiden Jeesus tuntuu olevan irvikuva siihen nähden, mitä Jeesuksen moraaliopit köyhyydestä ja lähimmäisen rakastamisesta ovat.
- mitäs.taas.riehut
sage8 kirjoitti:
Höpö höpö, Mäkisen Jeesuksesta pitäisi tietenkin kysyä Mäkiseltä mutta täällä olevien patmoslaisten ja hellareiden Jeesus tuntuu olevan irvikuva siihen nähden, mitä Jeesuksen moraaliopit köyhyydestä ja lähimmäisen rakastamisesta ovat.
Jos osaat lukea niin Mäkinen on kirjassaan itse kertonut tuosta jeesuksestaan.
Ihan turhaan taas haukut niitä jotka toteuttavat Raamatun sanaa koskien myös teitä homoja. - hyvä.Ville
vastenmielinentyyppi kirjoitti:
Näin varmasti on. Ville Auvinen kuuluu niihin pappeihin joille melkein kaikki muu on syntiä paitsi hänen omat juttunsa.
Auvinen kuuluu niihin pappeihin jotka uskovat Raamatun Sanaa.
mitäs.taas.riehut kirjoitti:
Jos osaat lukea niin Mäkinen on kirjassaan itse kertonut tuosta jeesuksestaan.
Ihan turhaan taas haukut niitä jotka toteuttavat Raamatun sanaa koskien myös teitä homoja.Heh heh, kukaan ei Raamatun Sanaa noudata, et sinäkään muuta kun siltä osin jos satut olemaan hetero niin homoudesta olet paitsi, mutta muuten, et mitenkään. Silläkö sitten riekut synnittömyyttäsi ja toisia tuomitset ja valistat, yhdellä raamatunkohdalla?
- mitäs.taas.riehut
sage8 kirjoitti:
Heh heh, kukaan ei Raamatun Sanaa noudata, et sinäkään muuta kun siltä osin jos satut olemaan hetero niin homoudesta olet paitsi, mutta muuten, et mitenkään. Silläkö sitten riekut synnittömyyttäsi ja toisia tuomitset ja valistat, yhdellä raamatunkohdalla?
Menehän muutamaksi minuutiksi sateeseen tai kylmään suihkuun. Kirjoituksesi alkaa taas olla maanikon kirjoitusta :(
- järki_käteen_nyt
Raamatun.punainenlanka kirjoitti:
Raamattu kertoo ihan samasta Jeesuksesta ihan ensimmäisestä sivusta viimeiselle. Valitettavasti tuo Jeesus ei ole Mäkisen Jeesus.
Olet lukenut taas Aku Ankkaa. Koita nyt jo aikuistua
- Raamatun.punainenlanka
järki_käteen_nyt kirjoitti:
Olet lukenut taas Aku Ankkaa. Koita nyt jo aikuistua
Onko tuo sitä kuuluisaa attejan argumentointia?
hyvä.Ville kirjoitti:
Auvinen kuuluu niihin pappeihin jotka uskovat Raamatun Sanaa.
Huomattiin kyllä, että äärikonservatiiveihin on kallellaan.
- RepeRuti
Pakko myöntää, että luterilaisen kirkon porukka on ihan sekaisin suhteessa kristinuskoon. Mitään muuta ei tuosta arkkipiispan "jeesustelusta" ei oikein irti saa. Ei ihme, että papit puhuu niin outoja etteivät varmaan itsekään enää ymmärrä mistään mitään.
Kirkko on niin moniääninen, että Jumalan ääni ei mahdu joukkoon.
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=38829- tiedote
fundis.mä.oon kirjoitti:
Kirkko on niin moniääninen, että Jumalan ääni ei mahdu joukkoon.
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=38829Eikä Jeesuksen seuraajien ääni enää mahdu kirkkoon!
tiedote kirjoitti:
Eikä Jeesuksen seuraajien ääni enää mahdu kirkkoon!
Suurelta osin näin, valitettavasti.
fundis.mä.oon kirjoitti:
Suurelta osin näin, valitettavasti.
Mutta jopas nyt, keskustelit taas itsesi kanssa suuressa evl.kirkkovihassasi. Lopeta nyt edes hetkeksi kun kaikki tuon jo tietää.
- pikku.sage.sairastaa
sage8 kirjoitti:
Mutta jopas nyt, keskustelit taas itsesi kanssa suuressa evl.kirkkovihassasi. Lopeta nyt edes hetkeksi kun kaikki tuon jo tietää.
Etkö vielä hakeutunutkaan päivystykseen harhoinesi?
pikku.sage.sairastaa kirjoitti:
Etkö vielä hakeutunutkaan päivystykseen harhoinesi?
Täydellisen virheettömän oikeauskoisen lausuntoja ja lähimmäisen rakkauden ilmentymiä on aina niin iihanaa kuunnella.
- pikku.sage.sairstaa
sage8 kirjoitti:
Täydellisen virheettömän oikeauskoisen lausuntoja ja lähimmäisen rakkauden ilmentymiä on aina niin iihanaa kuunnella.
Ei se terveyskeskus maksu niin paljoa ole, ettetkö sitä itsekin pysty maksamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354263- 552955
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462868- 302643
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3402621Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82575- 382189
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t541955Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461683- 1411527