Erosta 2vuotta, missä tilanteessa olette nyt?

Ihan mielenkiinnosta ja "vertaistuen" takia nyt kyselyä teille joilla on 2 vuotta nyt erosta että millaista elämänne on nyt.
Ja pitkän parisuhteen jälkeen eronneet, joko olette henkisesti "selvillä vesillä" tapahtumista vai vieläkö menneisyys kalvaa mieltä.

Minulla tulee näinä päivinä 2vuotta. Alan nyt olemaan sinkkuuteni kans sinut, hyvin vaikeaa se on ollut...elämänmuutos oli valtava minulle ja kokonaisvaltaisesti hyvin herättävä ja pysäyttävä elämän edessä.. Näin jälkikäteen miettynä olen uinut hyvin syvissä vesissä henkisesti, etsinyt jotain kauhealla vimmalla mitä ei ole olemassa.
Olen joutunut kasvamaan aikuiseksi kovalla rytinällä ja nopeasti ja siihen sopeutuminen on ollut hyvin vaikeaa.

Nyt alan hiljalleen nauttimaan yksin olosta, haluaisin silti parisuhteen ja unelmana olisi uusi perhekkin. Tuon asian suhteen tunnen että on tooooooooodella hitaasi edettävä jotta ei ahdistus iske miehen kans jota kevyesti nyt tapailen..onneksi hän ymmärtää ja antaa tilaa

Kertokaa rikkaat rakkaat kokemuksia :)

19

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla sama tilanne.

      Itse vaan aloitin nauttimaan sinkkuudesta jo heti alussa. Tuli tietysti itkut itkettyä perheen hajoamisen ja yhteisten muistojen takia. Enelleenkin on pala kurkussa, kun käy esim mökillä jossa oli parhaat ajat perheen ollessa vielä yhdessä.

      Välittömästi eron jälkeen alkoi hirmuinen ralli baareissa ja nettideiteissä, joka sitten pikkuhiljaa rauhoittui, mutta ei loppunut kokonaan. Luulen, että minua tulee kiinnostamaan baareilu jonkin verran aina, olin sitten parisuhteessa, tai en.

      Nyt olen tapaillut yhtä naista kiinteästi viime kesästä lähtien ja luulen, että hän on se. Minun piti jatkaa sinkkuelämää vielä useampia vuosia, mutta näin tässä näyttää käyvän

    • 1.5VuottaAhdisti

      Kaksi vuotta täälläkin. Itseäni ei masentanut menneet vuodet vaan käytännön asiat. Riidat rahasta ja lasten tapaamisista, muuttaminen ja sen kaltaiset asiat. Yksinäisyys oli kuitenkin suuri. Käytännön asiat ovat jo kunnossa.

      Toinen harmittava asia oli että onnistuin kaksi kertaa ihastumaan voimakkaasti ja luulin löytäneeni sen oikean. Kun suhteet kariutuivat, olin hyvin onneton, koska olin valmis tekemään kaikkeni. Nykyään minun tuntuu olevan mahdotonta juurikaan kiinnostua kenestäkään, tuntuu että käytin kylmässä liitossa patoutuneet tunteeni loppuun.

      Ihan rauhassa elelen, melko tyytyväisenä.

      • Mysteryesap

        tuo ihastuminen on hyvin pelottavaa...pelottaa ihan kamalasti antautua taas tuohon hommaan ja epäilyjä on valmiiksi jo vaikkei mitään syytä


    • lolainen

      Erosta reilu 2 vuotta sitten. Ero oli sahaava ja repivä, pitkän suhteen päätteeksi. Olin niin hajalle erosta kuin olla voi. Koin että menetin kaiken elämisen arvoisen erossa, ja elämäni muuttui monella tapaa.

      En usko että toivun erosta koskaan kokonaan, sillä ero muutti käsitystäni rakkaudesta ja luottamuksesta, ja osoitti valitettavalla tavalla miten läheinen rakas ihminen voi muuttua häikäilemättömäksi ja kylmäsydämiseksi muutamassa viikossa. Mutta kun eka vuosi meni itkiessä ja surressa, toinen tunnottomana ja ilottomana, niin nyt, n. 2,5 vuoden jälkeen, askeleet elämässä ovat olleet yllättävän nopeita. Olen pystynyt aloittamaan jopa kevytmielisen suhteen toiseen ihmiseen. Vaikka mistään vakavasta jutusta ei olekaan kyse, osaan nauttia jo läheisyydestä. En mieti enää entistä elämää päivittäin, mutta valitettavasti asiat tulevat vielä viikottain mieleen. Painajaisiakin näen exästä paljon. Vihan, pettymyksen ja katkeruuden tunteita on edelleen, mutta ne ovat laimentuneet, eikä niille ole enää niin paljoa tilaa elämässäni. Aika lailla normaali tilanne siis näin pitkä suhteen huomioon ottaen.

      • sk-40

        Kirjoitit aivan kuin mun elämästäni..olen varmasti ikuisesti katkera että eksäni lähti.Alun alkaen sai tapella joka asiasta..lapset on aina mulla.Hän aloitti uuden suhteen ja kaikki meni meidän lasten kohdalla päin puuta.Yhtään ei ajateltu meidän lapsia.
        Nyt olen ihan loppu,aivan loppu.Joka paikasta tulee neuvoja tee tätä ja tätä.Eniten vituttaa ihmiset jotka jakelee neuvoja,mutta eivät itse auta.Mä tunnen olevani pieni vanki.Mä miellytän eksääni,enkä pääse siitä eroon.Mä en halua vaatia tapaamisia että ne toteutuu silloin kun paperissa on sanottu,koska huomasin alun alkaenkin että meidän lapset kärsii.Mä haluaisin muuttaa toiselle paikkakunnalle,mutta en voi kun on lapset,niiden koulut ja kaverit.Siihen tulokseen olen tullut että nainen häviää äitinä eniten teki niin tai näin aina teet väärin.
        Eniten vituttaa se että muksut ihannoi isäänsä ja sanoo että tulispa se takaisin ja kysyy että otatko sä sen takasin jos se tulee.No ei tuu..ei.Miten noi lapset sais sen ymmärtämään??Välillä tekis mieli nostaa kädet ylös,lähteä ja jättää kaikki.Kadota iäks eikä ottaa kehenkään yhteyttä.Siinäpä eksä yrittäis pärjätä..
        Olen itse ero perheestä ja muistan kuinka se sattui.Se jätti muhun ikuiset arvet.Mutta silti luotin että eksäni ei mua jättäisi ja tein lapset,nyt kadun sitä.Mun lapset ei ole ansainneet elää elämäänsä näin.
        Enkä mä itse ole ansainnut tällaista elämää.Yhdessä oltiin 15v ja erosta on se kaks vuotta tasan..


      • tärkeäminä

        Lapset saa ymmärtämään olemalla rehellinen ja sanoisinko assertiivinen eli jämäkkä sekä lapsosia että itseäsi ja varsinkin isää kohtaan.
        Kyllä sä voit muuttaa toiselle paikkakunnalle, "olet sen ansainnut". Hieman julmasti tässä kohtaa tuumin että jos tulisi silkkihanskoin kohdelluille ja passatuille lapsillesikin realistisempi kuva asiasta ja sen puolista muuton yhteydessä. Jos olet loppu niin olet, nyt seuraavaksi keskityt siihen tuhannen taalan kysymykseen "Mitä minä haluan" ja mietit ihan ite. Olet ehkä elellyt ulkoaohjautuvaa miellyttäjä-suorittajaelämää viimeiset 15 v. Tähän tautiin voi kuollakin, tai ainakin sairastua pahasti masennukseen, siis kiltin tytön syndroomaa tarkoitan. Jos et ole hakeutunut esim. pari-tai perheterapeutille tai eroryhmään, teepä se hetimiten.

        Vielä tuosta muutosta, jos miehesi asuu lähistöllä ja lapset ehdottomasti haluavat pysyä vanhassa kotikunnassa, ilmoita heille kaikille yhdessä ja erikseen että SINÄ MUUTAT, lapset joko seuraavat perässä tai ovat isänsä vastuulla kotikunnassa.
        Älä nyt sitten taas heittäydy kynnysmatoksi, vaan anna vihan eksää kohtaan purkautua ihan kunnolla suusanallisesti. Helpottaa kummasti kun lakkaat valehtelemasta itsellesi ja läheisillesi, että kaikki on OK.


      • sk-40

        Kiitos.Tämä kummasti herätti ja laittoi ajattelemaan.Oikeassa olet siinä,kun sanot että olen elänyt ulkaohjautuvaa elämää 15v.Näin se on.Eipä ollu herralla aikaa keskustella menemisistään niinkuin ei mistään muustakaan.Mun olis pitänyt olla paljon jämäkämpi.Siinäpä se harha lapsillekin tuli,että isää täytyy miellyttää.Erossa taas menee siihen harhaan,kun joka puolelta hoetaan että lasten vuoksi täytyy tulla toimeen lasten isän kanssa.Niinpä..
        Nyt mietin että mitä minä oikeasti haluan..Sun teksti oli kyllä niin herättävä,kiitos vielä kerran.


    • Vahvuudet

      Minua kiinnostaisi tietää selvisittekö erostanne yksin vai läheistenne voimalla vai kenties ammattiauttajien turvin?Onnea teille kaikille elämänne polulle.

      • Itse kävin alussa ammattiauttajalla, mutta huomasin, että läheiset auttoivat mua silti paremmin tuskani kanssa eteenpäin.
        Olin 16 vuotta yhdessä ex-mieheni kanssa. Se on pitkä aika. Kun aloittaa seurustelun nuorena ja jatkaa yhdessä niin pitkään, niin huomaa kuinka sitä kasvaa toisen kanssa... kaipaan sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta joka minulla oli hänen kanssaan. En kaipaa häntä muuten, sillä hän ei ollut hyvä mua kohtaan, kun teki niin kuin teki.
        Mutta silti nykyisestäkään parisuhteestani en saa sitä syvyyttä mikä eksän kanssa oli.... tai toisaalta olen miettinyt, oliko se vain silmänlumetta?

        Olen huomannut, että vaikka maailmani romahti täysin, niin olen silti luja ihminen.
        Aluksi vaikka en pystynyt edes syömään ja itkin silmät päästä heijaten itseäni edes takaisin koska sattui niin paljon, niin silti huomasin selviäväni siitä.... yllätyin itsekkin kuinka nopeasti.... ihan muutamassa kuukaudessa olin jauhanut menneen parisuhteeni läheisteni kanssa niin moneen kertaan, että ymmärsin kuinka suurta vääryyttä itseäni kohtaan on se etten jatka elämistä.

        Olen luonteeltani seurallinen.... en todellakaan halunnut jäädä yksin ja mietin pääni puhki miten jatkan.... ja niin vain se elämä kantaa, kunhan sille antaa mahdollisuuden :)


    • arpijokaeivaivaa

      Hiljaiseloa näin ja hyvä niin. Oli niin agressiivinen ero ja liitto että eipä tässä uutta hullua halua kokeilla. Sen olen huomannut että pidän ihmisiä nyt vähän niin kuin välimatkan päässä enkä kerro enää tuntemuksiani avoimesti kaikille.

    • Nainen__28v

      "elämänmuutos oli valtava minulle ja kokonaisvaltaisesti hyvin herättävä ja pysäyttävä elämän edessä.. Näin jälkikäteen miettynä olen uinut hyvin syvissä vesissä henkisesti, etsinyt jotain kauhealla vimmalla mitä ei ole olemassa."

      Jep. Juurikin näin. Erosta noin 2v.
      Joitakin miesjuttuja ollut, ei mitään vakaa.
      Lapsen kanssa 2 kodin välillä elämistä.

      Ehkä pahimpia hetkiä olivat ne kun jäi ensimmäisiä kertoja yksin lapsen lähtiessä eksälle viikonlopuksi. Tai kun eksä muutti pois. Tai kun itse muutti yhteisestä kodista. Sitä jotenkin selkeytyi se oma tilanne eri tavalla. Että olen yksinäinen nainen ja perhe-elämä osaltani saattaa olla ohi. Se on ehkä ollut vaikeinta kokonaisuudessa. Myöskin yksi suurimpia järkytyksiä ovat olleet muutamien läheisten reagtiot ja syyllistämiset, koska meidän tapauksessamme minä olin "perheen rikkoja". Sekä se, miten vaikea uusia ihmissuhteita eron jälkeen on haalia: ystävuussuhteita kuin miessuhteitakin.

    • jkiopu

      Myöskin yksi suurimpia järkytyksiä ovat olleet muutamien läheisten reagtiot ja syyllistämiset, koska meidän tapauksessamme minä olin "perheen rikkoja"

      Tässä kohtaa sanoisin, että et ole läheisillesi kertonut asioita oikein tai olet salannut kaiken ja tuon kaiken heitit heille vasten kasvoja. Kuitenkin samalla odottaen, että he hyppivät puolestasi riemusta. Arvaapa kuinka suuri järkytys asia on ollut läheisillesi, tiedätkö mitä he ovat mahdollisesti joutuneet kokemaan, pilkkaa , ivaa ja jättämistä. Eivät he ole pystyneet kontrolloimaan sanojaan, vaikka ilmeisesti olisi pitänyt, nyt sitten kostat heille hylkäämällä heidät. Näinkö on.

      He eivät ole sinua varmasti omana lapsenaan unohtaneet ja niin todella odottavat sinun käyntejäsi ja ehkä jonkinlaista selvyyttä tilanteeseen kauttasi. Älä valehtele heille, älä jätä heitä kaiken ulkopuolelle, heihin sattuu kovemmin kuin arvaatkaan.
      Heillä on elämä rikki, kyllä oma lapsi on tärkein asia elämässä.

    • Rehellisempää

      Jos sua vituttaa eniten se kun lapset ihannoi isäänsä,niin et ole kummoinenkaan vanhempi,vaikka kerrotkin huomanneesi lapsien kärsivän ja siksi tapaamiset eri tavalla. Lasten isän ihailu kertoo niiden hyvästä suhteesta, ja se sua kismittää. Ei,sun ongelmat ei liity eroon mitenkään,sä vaan haet sieltä ymmärrettävää tekosyytä johonkin,jonka olet jo päättänyt

      • reh

        Kyllä parisuhde voi olla yksi helvetti ja sen sijaan lapsi-isäsuhde saattaa olla jopa hyvä. Ei pidä yleistää kaikkea.


    • Seidula58

      Ehdittiin olla yhdessä lähes 29 vuotta ja naimisissa 27 vuotta ja meillä on kaksi aikuista lasta. Erosta tulee huhtikuussa kaksi vuotta ja voin jo ihan hyvin. Alku oli tosi raskasta ja raastavaa..aikamoinen elämäkoulu..mutta jo vuosi eron jälkeen totesin voivani paremmin kuin ikinä koko avioliiton aikana ja nauttivani elämästä enemmän kuin koskaan. Erorosessia aivan varmasti nopeutti sekin että minulla hyvä tuliverkosta ..sukua ja ystväviä. . Kävin myös puolen vuoden terapian. Joskus vielä saatta nousta jokin hyvä muisto mieleen ja pitää itkutkin pirauttaa mutta itku helpottaa aina . Uutta miestö en löytänyt ...tosin miestä en ole erityisemmin etsinytkään. Yhtä miestä tapailin ja mutta lopetin sen lyhyeen se mies soitteli perääänkin.. mutta ei se ollut mulle sopiva mies..meillä oli erilainen elämäkatsomus ja se on mulle erittäin tärkeä pointti. Nautin vapaudesta ja siitä että saa yksin päätää omista asioistaan..mahtavaa on myös ollut huomata se että viihdyn myös mainiosti yksinkin. Elämässäni on myös paljon ilonaiheita kuten mm aikuiset lapseni joiden asiat ovat hyvin ja minulla on mieleisiä harrastuksiajoiden parissa aika kuluu. Lapsiini minulla on hyvät ja exänki kanssa välit lopulta kaikien jälkeen kunnossa.

    • Man30y

      11 vuotta yhdessä ja nainen jätti 1.5 vuotta sitten toisen miehen takia. Kusetti loppuun asti kaikkia tekosyitä. Alku meni toivoa elätellessä, mutta 3kk eron jälkeen sain vasta selville että toinen mieshän siellä oli takana. Vasta tämän tiedon jälkeen pääsin henkisen lukon yli. Pakko myös sanoa, että pillun saanti helpotti kummasti olotilaa. En ollut oikein ikinä ollut sinkkuna ja aloimme seurustelemaan kun olin 18 vuotta. Pillun metsästäminen baarista oli aluksi ihan mukavaa, mutta jos sitä ei tullut, oli seuraava päivä todella rankka. Puolen vuoden jälkeen alkoi jo viimeistään tuntua, että jospa tämä loppuisi ja löytäisin jonkun. Ongelmia minulla oli seksipuolella, en jostain syystä pystynyt tulemaan naisten sisälle. Minulla oli jokin henkinen lukko asiassa, vaikka ihan paljaalla laittelinkin. Tätä en vieläkään ymmärrä, sillä kaikkien naisten kanssa seksi oli parempaa kuin edellisen kumppanin kanssa. Tiedän että tämä kuulostaa oudolle, mutta niin minulle kävi. En tiedä oliko sitten tuuria naisten kanssa vai oliko se edellisen suhteen seksi sittenkin niin huonoa.
      Onneksi kuitenkin löysin vähän yli puolen vuoden jälkeen naisen, jonka kanssa nykyään asun yhdessä. Entisen kanssa meillä oli pari koiraa ja alun vaihtelun jälkeen luovuin heti niistä kun suhde nykyisen kanssa alkoi vakavoitumaan. Muutin myös heti eri paikkakunnalle ja en ole juhannuksen jälkeen ex:ääni nähnyt.
      Koen että olen oikeasti päässyt hänestä täysin yli, mutta koen hänelle silti katkeruutta asiasta. Sillä tapa millä hän lopetti suhteen ja kusetti minua oli todella väärin minua kohtaan. Koirista olen nähnyt unia ja niitä minulla on vieläkin ikävä. Jollain tavalla kaduttaa että luovuin niistä, mutta rehellisesti tiedän silti että koirien vaihtelusta ei olisi pidemmän päälle tullut mitään.

    • mysteryes1

      En ole käynyt täälä pitkään aikaan..ompa ihanaa kun on tullut paljon vastauksia :)

      Erosta on nyt siis jo yli kaksi vuotta, ja sinänsä olen erosta jo toipunut mutta tokihan yksin elämään opettelua on vieläkin. On hyvin vaikeaa kun tiedän mitä haluan suhteelta nyt ja haluaisin kovasti rakastavan ja intohimoisen suhteen luotettavan miehen kans.. jotenkin tuntuu että "aikaa menee hukkaan" koska kohdalle ei tunnu sattuvan semmoista miestä jonka kans se olisi millään tavalla mahdollista.
      Asun vielä pienellä paikkakunnalla..sinkut on tosi vähissä. Tai en ole heihin vielä törmännyt

      Tämä kevät tekee selkeesti tehtävänsä..olen tosi herkillä ja äsken pirautinkin itkunkin. Ajatukset olivat "minulla ei ole ketään semmoista läheistä jonka kainaloon käpertyä, olen varmasti loppuikäni yksin, olen epäonnistunut elämässä ja äitinä, en saa mitään uutta aikaiseksi ja elämä polkee paikallaan". Aika synkkiä ajatuksia mutta kun käperryin peiton mutkaan ja ihan ruokin itkua että tulis niin itkin ja pahin olo meni ohi. Sitten keksin tulla tänne kun muistin tämän ketjun joskus tehneeni.

      Pääsääntöisesti oloni on nyt ihan hyvä ja tasapainoinen, kuitenkin tunnistan pienen "möykyn" palleani kohdalla josta tiedän että voisin olla vielä onnellisempi, ja vaikka olenkin nyt hyvin itsenäinen ihminen niin tiedän että se möykky häviäisi jos tapaisin sen kumppanin josta nyt unelmoin...

    • RankkaRinkka

      Reilut kaksi vuotta erosta mullakin. Ja siitä suhteesta ylitsepääsemiseen meni muuttohässäköiden jälkeen tasan kuukausi. Mitä sitä turhia jäädä menneitä poraamaan, menneet on menneitä ja ei muuta kuin kioski v*tusti kiinni ja tuulitakki auki ylpeänä kohti huomista.

    • Risukasanvalo

      Heipä hei,

      Omasta erosta on nyt jo yli 2v aikaa ja silloin yhteistä eloa oli takana noin 9v; kun siis ero tuli. Kahden vuoden aikana on joutunut kasvamaan ja tutkimaan omaa käyttäytymistä aivan uudestaan. Oma ego hangoittelee vastaan ja haluaisi kovasta mennä vanhojen opittujen mallien mukaan, mutta muutos on hyvästä. Tapasin eron jälkeen mahtavan naisen, jonka kanssa menin vuosi sitten naimisiin. Koen että ero siinä tilanteessa oli parasta mitä minulle on tapahtunut, en olisi ikinä uskonut mihin minusta on ja mihin se on minut johdattanut sen jälkeen.

      Se mikä päällimmäisenä ohjeena tulee mieleen muille, ennen kuin eron jälkeen hakeutuu uuteen suhteeseen, on hyvä opetella olemaan ensin yksin. Varsinkin pitkän parisuhteen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe