Jos henkilön elämässä on kärsimystä aiheuttava asia, joka ei poistu 100 % varmuudella, onko väärin estää häntä tekemästä itsemurhaa, jos hän itse haluaa päättää elämänsä, johon sisältyy loputonta kärsimystä?
Onko väärin estää itsemurha?
49
274
Vastaukset
- dgdgdfh
Lääkärit ovat vannoneet valan, jossa lupaavat edistää elämää eikä tuhota sitä. Joten on väärin tältä kantilta katsottuna.
Moraalisesti....en tiedä.- Melliss
Jos sanot, että on väärin olla estämättä itsemurhaa joltain kannalta katsottuna (esim. lääkäreiden), se on moraalinen kannanotto.
Olet siis sitä mieltä, että on väärin olla estämättä itsemurhaa, vaikka henkilö kärsisi. - dgdsgsg
Melliss kirjoitti:
Jos sanot, että on väärin olla estämättä itsemurhaa joltain kannalta katsottuna (esim. lääkäreiden), se on moraalinen kannanotto.
Olet siis sitä mieltä, että on väärin olla estämättä itsemurhaa, vaikka henkilö kärsisi.En ole sitä mieltä.
Vastauksesi oli hyvin ristiriitainen.
Sama kun syöttäisi väkisin jollekin perunaa vaikkei pidä siitä. - 15-10
- Mielestäsi on väärin ja vastoin lääkärin valaa estää itsemurha?
- Lääkärit eivät Suomessa vanno valaa, toisin kuin muutamat muut ammattiryhmät. Lääkäreille vala on vapaaehtoinen. Virkalääkäreitä sitoo tietenkin virkavelvollisuudet jne.
- Mistä ylipäänsä vedit tähän lääkärin? - fghfdhdhj
15-10 kirjoitti:
- Mielestäsi on väärin ja vastoin lääkärin valaa estää itsemurha?
- Lääkärit eivät Suomessa vanno valaa, toisin kuin muutamat muut ammattiryhmät. Lääkäreille vala on vapaaehtoinen. Virkalääkäreitä sitoo tietenkin virkavelvollisuudet jne.
- Mistä ylipäänsä vedit tähän lääkärin?Vedin tähän lääkärin, koska yleensä he ovat ne jotka huolehtivat ihmisen terveydestä ja auttavat hädässä olevaa. Eikö tuo ole aika selvä?
Minun mielipide tuli tuon lääkäri kommentin jälkeen. Sekin on aika selvä. - Melliss
fghfdhdhj kirjoitti:
Vedin tähän lääkärin, koska yleensä he ovat ne jotka huolehtivat ihmisen terveydestä ja auttavat hädässä olevaa. Eikö tuo ole aika selvä?
Minun mielipide tuli tuon lääkäri kommentin jälkeen. Sekin on aika selvä.Väännetäänpä rautalangasta: olisiko SINUN mielestäsi väärin, jos lääkäri tai kuka tahansa ihminen velvoitettaisiin estämään toista ihmistä tekemästä itsemurhaa?
Mikä on oma kantasi esim. lääkäreiden mahdolliseen valaan? - dxfgsdgsg
Melliss kirjoitti:
Väännetäänpä rautalangasta: olisiko SINUN mielestäsi väärin, jos lääkäri tai kuka tahansa ihminen velvoitettaisiin estämään toista ihmistä tekemästä itsemurhaa?
Mikä on oma kantasi esim. lääkäreiden mahdolliseen valaan?Noh, annetaanpa sinulle rautalangasta:
Niin kauan kun maailmassa on rakkautta, on väärin antaa jonkun kuolla.
Oma kantani on, että lääkärit kun voivat itse halutessaan vannoa valan tai eivät, leikkivät he Jumalaa. Jokainen on itsensä oma Jumala ja sitä ei voi riistää. - Melliss
dxfgsdgsg kirjoitti:
Noh, annetaanpa sinulle rautalangasta:
Niin kauan kun maailmassa on rakkautta, on väärin antaa jonkun kuolla.
Oma kantani on, että lääkärit kun voivat itse halutessaan vannoa valan tai eivät, leikkivät he Jumalaa. Jokainen on itsensä oma Jumala ja sitä ei voi riistää.Eli vastauksesi kysymykseeni on "Ei" ja mielestäsi lääkäri, joka ei vanno valaa olla estämättä henkilöä tekemästä itsemurhaa, toimii moraalisesti väärin, koska leikkii Jumalaa.
- safafgsdg
Melliss kirjoitti:
Eli vastauksesi kysymykseeni on "Ei" ja mielestäsi lääkäri, joka ei vanno valaa olla estämättä henkilöä tekemästä itsemurhaa, toimii moraalisesti väärin, koska leikkii Jumalaa.
Asia on monimutkaisempi kuin luulet.
Lääkärit ovat ihmisiä. Ihmiset tekevät virheitä. - Melliss
safafgsdg kirjoitti:
Asia on monimutkaisempi kuin luulet.
Lääkärit ovat ihmisiä. Ihmiset tekevät virheitä."Ihmiset tekevät virheitä."
Mutta eihän tuo liity aiheeseen ollenkaan.. En tarkoittanut aloituksessani vahinkoja, vaan valintoja.
Kyllä minä sen tiedän, että ihmiset tekevät virheitä. Olen itsekin tehnyt virheitä elämässäni.
Virheistä tulee oppia, niin ettei seuraavalla kerralla tee virhettä! - xfdsfsg
Melliss kirjoitti:
"Ihmiset tekevät virheitä."
Mutta eihän tuo liity aiheeseen ollenkaan.. En tarkoittanut aloituksessani vahinkoja, vaan valintoja.
Kyllä minä sen tiedän, että ihmiset tekevät virheitä. Olen itsekin tehnyt virheitä elämässäni.
Virheistä tulee oppia, niin ettei seuraavalla kerralla tee virhettä!Valinnat voivat joskus olla vääriä, jos ne eivät myöhemmin ihmisestä tunnukaan oikealta.
Miten on mahdollista oppia, jos ei seuraavalla kerralla tee virhettä?
Virheitä tulee tehdä jatkuvasti. - Melliss
xfdsfsg kirjoitti:
Valinnat voivat joskus olla vääriä, jos ne eivät myöhemmin ihmisestä tunnukaan oikealta.
Miten on mahdollista oppia, jos ei seuraavalla kerralla tee virhettä?
Virheitä tulee tehdä jatkuvasti."Valinnat voivat joskus olla vääriä, jos ne eivät myöhemmin ihmisestä tunnukaan oikealta."
Niin. Aivan. Olen samaa mieltä. Ei lisättävää.
- Oikeuksia_kunnioitettava
Kärsimyksellä tai mahdollisilla sairauksilla ei ole mitään merkitystä. Vapaassa yhteiskunnassa jokaisella (täysi-ikäisellä) ihmisellä on oikeus päättää oma elämänsä, kun niin parhaaksi katsovat. Elämänsä päättäminen tulee tehdä siten, ettei se aiheuta vaaraa sivullisille. Lääkärillä, psykiatrilla, poliisilla, läheisillä tai kellään muullakaan ei tule olla oikeutta estää toista ihmistä päättämästä elämäänsä.
Jos itsemurhatapa aiheuttaa vaaraa muille, tällöin kyseessä on poliisiasia. Poliisi saa sakottaa henkilöä ainoastaan muiden terveyden tai hengen vaarantamisesta tai yleisestä häiriöstä mitä toiminta on aiheuttanut, mutta ei itse itsemurha-ajattelusta tai -yrityksestä. Henkilö tulee päästää vapaaksi, jotta hän voi tehdä itsemurhan, jos hän niin parhaaksi katsoo. Se ei kuulu muille eikä muilla ole oikeutta puuttua asiaan. Henkilöt, jotka pakottaen estävät toista ihmistä tappamasta itseään, tulee rangaista vapaudenriistosta sekä muista mahdollisista ihmisoikeusrikkomuksista lain osoittamalla tavalla.
Suicide: A Civil Right
Wayne Ramsay, J.D.
http://www.wayneramsay.com/suicide.htm- Melliss
Kiitos linkistä! Osaatko perustella mielipiteesi?
Melliss kirjoitti:
Kiitos linkistä! Osaatko perustella mielipiteesi?
Hei. Perusteluni käydään kattavasti läpi ym. linkissä. Olen Wayne Ramsayn kanssa samaa mieltä. Suosittelen ihmisille Ramsayn kirjoituksen lisäksi ykköslähteensä Thomas Szaszin kirjaa Suicide Prohibition: The Shame of Medicine (2010).
The Medicalization of Suicide (The Therapeutic State | Thomas Szasz)
October 2010 • Volume: 60 • Issue: 8 http://www.szasz.com/3medicalizationofsuicide.pdf
...
"“What is the way ahead?” Skorton asks. His answer: “[W]e need more research into the factors that lead to suicide in this age group and how to identify those at greatest risk. . . . [S]tudents must learn that it is smart to ask for help.”
This is a lie. The college student who trusts college mental health personnel is misguided. The psychiatrist, psychologist, or social worker employed by the college serves the interests of the college not the student: The student who seeks such a professional’s “help” is more likely to be entrapped and harmed than empowered and helped.
So what can the parents of young-adult children, struggling with the hazards inherent to that period of life, do to protect them? They can avoid defining them as “mentally ill,” enlighten them about the true function of school mental health services, and thus shield them from their “care.” And they can continue to fulfill their responsibilities, as the parents of nearly grown-up children, to demonstrate their love by listening, advising, and supporting them in their struggle."
- siiheneilisäämistä
Jumala on elämän antaja ja myös sen pois ottaja.
- Melliss
Kysymykseni kuului: "Onko väärin estää itsemurha, jos henkilö kärsii loputtomasti ja haluaa itse päättää elämänsä?"
Jos osasin tulkita oikein, sinun vastauksesi on: "Ei. Itsemurhan estäminen ei ole väärin." - sfsdgggh
Melliss kirjoitti:
Kysymykseni kuului: "Onko väärin estää itsemurha, jos henkilö kärsii loputtomasti ja haluaa itse päättää elämänsä?"
Jos osasin tulkita oikein, sinun vastauksesi on: "Ei. Itsemurhan estäminen ei ole väärin."Tämä voi nyt kuulostaa sivuseikalta arvon ihminen, mutta kiinnostaisi tietää, että minkä ikäinen olet?
- selkeä_vastaus
Ihmisellä on moraalinen velvollisuus pelastaa kuoleman vaarassa olevan ihmisen henki, jos hänellä on siihen mahdollisuus. Tilanne ei ole tässä merkityksellinen.
Itsemurhan estäminen ei ole näin ollen väärin, vaan se on oikein.
Perusteluni on, että ihmishenki on itseisarvoinen – maallisen ihmiselämän lopettaminen kuuluu Jumalalle eikä ihmisille.- Melliss
Kiitos selkeästä vastauksestasi.
Mitä, jos henkilö on ateisti? Tai hän uskoo johonkin muuhun? Koetko yhä oikeaksi pakottaa toisille omaa uskoasi ja arvomaailmaasi? Saaki sinun Jumalasi nimessä tehdä toisille mitä vaan vastoin heidän tahtoaan?
Sanon toisin. Ihmisellä on moraalinen velvollisuus olla estämättä toisen itsemurhaa pakkokeinoin. Itsemurhaa suunnittelevan ihmisen kanssa saa keskustella ja suostutella niin paljon kuin sielu sietää. Se on kaunis ele. Tuomittavaksi toiminta muuttuu siinä vaiheessa, kun henkilön itsemääräämisoikeuteen ja vapauteen puututaan. Tilanne ei ole merkityksellinen.
Toisten elämää ja vapautta tulee oppia kunnioittamaan.
Joskus ei vain voi estää toisen itsemurhaa. Usein se vain sattuu olemaan keino saada huomiota ym. Siksi se pitäisi estää. Itsemurha on myös itsekkäin teko jonka ihminen voi tehdä! Väitän että maailmasa ei ole sellaista ihmistä, joka ei jättäisi yhtäkään ihmistä miettimään olisinko voinut tehdä jotain..Sanoisin että asiasta pitää keskustella ihmisen kanssa, olisiko joku muu vaihtoehto, mutta loppuen lopuksi jokainen ihminen päättää omista asioistaan ja elämästään...
- Melliss
"Joskus ei vain voi estää toisen itsemurhaa."
Tuo itsestään selvää, mutta kiitos että toit sen esiin.
Olet siis sitä mieltä, että ei ole väärin estää itsemurhaa, vaan oikein. Melliss kirjoitti:
"Joskus ei vain voi estää toisen itsemurhaa."
Tuo itsestään selvää, mutta kiitos että toit sen esiin.
Olet siis sitä mieltä, että ei ole väärin estää itsemurhaa, vaan oikein.Miten luit vastaukseni? On väärin "en usko etteikö kukaan jäisi miettimään olisinko voinut tehdä jotain" "on itsekkäin teko mitä voi tehdä" eikö nämä kerro sen olevan mielestäni värin?!?
- Melliss
neitokainen.1983 kirjoitti:
Miten luit vastaukseni? On väärin "en usko etteikö kukaan jäisi miettimään olisinko voinut tehdä jotain" "on itsekkäin teko mitä voi tehdä" eikö nämä kerro sen olevan mielestäni värin?!?
Niin. Eli itsemurhan estäminen ei ole sinusta väärin? Luin vastauksesi ihan oikein?
Melliss kirjoitti:
Niin. Eli itsemurhan estäminen ei ole sinusta väärin? Luin vastauksesi ihan oikein?
Voi luoja!! Minkä ikäinen olet??!! Laitoin että PITÄÄ yrittää keskustelemalla estää ja koska usein on huomionhaku temppu eli ihminen odottaa pelastuvansa PITÄÄ yrittää ESTÄÄ!!!! Opettele lukemaan!!!!
Laitoin siis ekassa vastauskessa että itsemurhan tekeminen on väärin, jos ja kun et näköjään ymmärtänyt!
Millä ihmeen logiikalla itsemurha on itsekäs teko? Henkilö joka kuolee menettää loput elämästään, mahdollisuuden kokea elämää jatkossa. Mitä itsekästä joku voi löytää tällaisesta teosta ja luopumisesta.
Ihmiset, jotka syyttelevät itsemurhaa ajattelevia tai itsemurhan toteuttaneita eivät usein huomaa olevansa itse huomattavan itsekkäitä. He ovat valmiita pitämään toisen ihmisen elossa vaikka väkisin hänen kärsimyksestään välittämättä kunhan heidän ei itse tarvitse kohdata tuskaa. Toisen elossa pitäminen vastentahtoisesti voi olla kiduttava kokemus kohteelle. Sellainen jos mikä on todella itsekästä, brutaalia ja epähumaania.
"Suicide is a fundamental human right. This does not mean that it is morally desirable. It only means that society does not have the moral right to intervene."
--Thomas S. Szasz (1920-2012), Professor Emeritus of Psychiatry, www.szasz.com - Melliss
Laitoin siis ekassa vastauskessa että itsemurhan tekeminen on väärin, jos ja kun et näköjään ymmärtänyt!
Niin. Ja sitä myöten tulkitsin sinua aivan oikein: vastaat kysymykseen "ei, itsemurhan estäminen ei ole väärin", kuten olen koko ajan tulkinnut.
- Melliss
Voi luoja!! Minkä ikäinen olet??!! Laitoin että PITÄÄ yrittää keskustelemalla estää ja koska usein on huomionhaku temppu eli ihminen odottaa pelastuvansa PITÄÄ yrittää ESTÄÄ!!!! Opettele lukemaan!!!!
Opettelehan itse lukemaan :)
Vastauksesi on siis "ei":
"PITÄÄ yrittää ESTÄÄ" = "ei ole väärin yrittää estää", eikö? Oikeuksia_kunnioitettava kirjoitti:
Millä ihmeen logiikalla itsemurha on itsekäs teko? Henkilö joka kuolee menettää loput elämästään, mahdollisuuden kokea elämää jatkossa. Mitä itsekästä joku voi löytää tällaisesta teosta ja luopumisesta.
Ihmiset, jotka syyttelevät itsemurhaa ajattelevia tai itsemurhan toteuttaneita eivät usein huomaa olevansa itse huomattavan itsekkäitä. He ovat valmiita pitämään toisen ihmisen elossa vaikka väkisin hänen kärsimyksestään välittämättä kunhan heidän ei itse tarvitse kohdata tuskaa. Toisen elossa pitäminen vastentahtoisesti voi olla kiduttava kokemus kohteelle. Sellainen jos mikä on todella itsekästä, brutaalia ja epähumaania.
"Suicide is a fundamental human right. This does not mean that it is morally desirable. It only means that society does not have the moral right to intervene."
--Thomas S. Szasz (1920-2012), Professor Emeritus of Psychiatry, www.szasz.comNyt on pakko ottaa esille pikku ero, eutanasiaa kannatan, en "mulla menee huonosti ja kukaan ei oo mun kaveri" itsemurhia. Niin kuin laitoin jos ihminen tappaa itsensä vain siksi koska ei jaksa/viitsi yrittää parantaa elämäänsä on se suvun ja ystävien kannalta itsekästä. Kenenkään ei pidä kärsiä sairauden mikä hitaasti kiduttaen etenee kourissa. Tässä ei kuitenkaan eutanasiasta keskusteltu?
- sivusta.seuraaja
Olet neitokainen.1983 itse ymmärtänyt väärin. Aloittaja kysyi, onko väärin yrittää estää itsemurha.
Melliss kirjoitti:
Opettelehan itse lukemaan :)
Vastauksesi on siis "ei":
"PITÄÄ yrittää ESTÄÄ" = "ei ole väärin yrittää estää", eikö?Jees sori jokin lukihäririö iski....
- Melliss
Jees sori jokin lukihäririö iski....
Ei se mitään, olihan tuo kysymykseni vähän omituisesti muotoiltu :)
Nyt on pakko ottaa esille pikku ero, eutanasiaa kannatan, en "mulla menee huonosti ja kukaan ei oo mun kaveri" itsemurhia. Niin kuin laitoin jos ihminen tappaa itsensä vain siksi koska ei jaksa/viitsi yrittää parantaa elämäänsä on se suvun ja ystävien kannalta itsekästä. Kenenkään ei pidä kärsiä sairauden mikä hitaasti kiduttaen etenee kourissa. Tässä ei kuitenkaan eutanasiasta keskusteltu?
Keskustelu ei tosiaan koskenut eutanasiaa. Se on eri asia. Henkilökohtaisesti vastustan eutanasiaa. Toisten ihmisten tappamisen laillistaminen avaa erinomaiset mahdollisuudet ihmisten hyväksi käyttöön. Toisekseen lääkärin kohdalla toisten ihmisten tappaminen on suoraan lääkärin etiikan vastaista. Avustettu itsemurha taas on moraalisesti puhdas. Avustetussa itsemurhassa henkilö surmaa itsensä ja siihen avustaminen, esimerkiksi tappavien aineiden hankkiminen tai muiden järjestelyiden hoitaminen on kaunis ele siinä missä muuttoapu.
En ymmärrä millä perusteella, että salli ihmisen päättää elämäänsä, koska hän itse niin tahtoo. Syillä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Sinulla sen enempää kuin minulla ei ole moraalista oikeutta päättää toisten puolesta onko heidän elämänsä elämisen arvoista. Me emme voi tietää toisen elämästä; miltä heistä tuntuu, miten hän kokee tai haluaa, vain omastamme. On arroganttia väittää toisin. Oikeuksia_kunnioitettava kirjoitti:
Keskustelu ei tosiaan koskenut eutanasiaa. Se on eri asia. Henkilökohtaisesti vastustan eutanasiaa. Toisten ihmisten tappamisen laillistaminen avaa erinomaiset mahdollisuudet ihmisten hyväksi käyttöön. Toisekseen lääkärin kohdalla toisten ihmisten tappaminen on suoraan lääkärin etiikan vastaista. Avustettu itsemurha taas on moraalisesti puhdas. Avustetussa itsemurhassa henkilö surmaa itsensä ja siihen avustaminen, esimerkiksi tappavien aineiden hankkiminen tai muiden järjestelyiden hoitaminen on kaunis ele siinä missä muuttoapu.
En ymmärrä millä perusteella, että salli ihmisen päättää elämäänsä, koska hän itse niin tahtoo. Syillä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Sinulla sen enempää kuin minulla ei ole moraalista oikeutta päättää toisten puolesta onko heidän elämänsä elämisen arvoista. Me emme voi tietää toisen elämästä; miltä heistä tuntuu, miten hän kokee tai haluaa, vain omastamme. On arroganttia väittää toisin.Totta tuokin, mutta on silti epäreilua aiheuttaa läheisille surua ja mielipahaa (siis se kysymys olisinko voinut tehdä jotain..) ja siis eniten suututtaa
Ne ketkä ottaa pillereitä tms juuri sen verran että ei henku lähde kun ollaan riippuvaisia toisten huomiosta..mut kai se on toinen asia, eli antaa kommentoinnin olla :/
- Arkiajattelija
Ajattelisin näitä kahta asiaa erillisinä: itsemurhan harkinta ja sinä auttajana. Ensin itsemurhaa harkitsevan mielentila merkitsee(rikoksissa pähkäillään, onko syyntakeeton vai -takeinen), joten jos tuolla henkilöllä on omia selvittämättömiä ongelmia ja kaikki on mustaa, eikö niitä kannattaisi yrittää ratkoa. Joten hyvä ystävä ottaisi kyllä pirssin alle ja veisi itsemurhasta haaveilevan hoitoon. Sitten taas, jos henkilö on järjissään ja muutoin elää normielämää, voisiko olla, että sana on metafora ja jotain synkkää, ikävää on tapahtunut - siis, sellaista, mitä hän ei ole selvittänyt. Tila ei välttämättä ole vain oma. Joku on toiminut mielenpahoittajana. Jos olet luotettava ystävä kuuntelet, mutta kait havaitset, jos tämäkin vaatisi asiantuntijaa eli hanki puhelinnumro, josta saisi taas keskustelu-/kuunteluapua, ihan siksikin, että voi käydä niinkin, että kohta on kaksi autettavaa.
Vastuusta sanoisin, että jos on pieniä lapsia jne., teko on itsekäs. Tuska on tuskaa. Luulen, että kaikki koemme joskus sellaista. Muutenhan emme ymmärtäisi toistemme hätää, emmekä kykenisi siitä keskustelemaan. Tylsää sanoa, mutta sekin kuuluu mielestäni elämään.
Sitten, miten voida estää? Ylivoimainen tehtävä. Joku tekee aina jossakin jotakin. Mitä läheisille seuraa: syyllisyys?? Ei ole osattu aavistaa toisen hätää ja hädän määrää. Sekö se on, että itsarin tekijä haluaakin, että tästäs saitte ja syytelkää itseänne, joten päädyn siihen taas, että teko on itsekäs. Muihin vetoaminen tuskin auttaa. Jos pystyy noin itsekkääseen tekoon, voisiko olla niin, että ko. itsemurhasta haaveileva on muutoinkin itsekäs ja maailma pyörii oman navan ympärillä. Mikä tai kuka avaisi silmät tähän epätäydelliseen elämään.- Oikeuksia_kunnioitettava
Tarkoitatko, että henkilö, joka harkitsee itsemurhaa tai on tehnyt itsemurhan on syyntakeeton? Voiko mielestäsi siis olla sekä kuolemasta haaveileva ja itsensä tappamista suunnitteleva tai jo itsensä tappanut, mutta syyntakeinen? Miten syyntakeettomuus todettaisiin? Taikasauvoin, kristallipallolla, psykiatrian kyselylomakkeilla? Miten ihminen ylipäänsä voi olla syyntakeeton itsensä tappamiseen?? Onnettomuus, jossa oma henkilä lähtee on eria asia. Alzheimer-tautia sairastavat tai vakavasti aivovaurioituneet, jotka ovat lain edessä inkompetentteja, ovat niin ikään eri asia kuin täysin terve ihminen, joka haluaa vain kuolla.
"hyvä ystävä ottaisi kyllä pirssin alle ja veisi itsemurhasta haaveilevan hoitoon."
Pahimman laatuinen karhunpalvelus. En ikinä koskaan veisi parasta kaveriani psykiatrian käsiin. Ainoastaan, jos hän niin välttämättä pyytäisi minua tekemään saattaisin suostuttelun jälkeen niin tehdä. En tahdo omalletunnolleni sitä tuhoa minkä psykiatria läheiselle tai kelle tahansa ihmiselle tuo.
Itsemurhaan käsittelevissä keskusteluissa itsekkäimmiksi tuntuvat osoittautuvan kertatoisensa jälkeen he, jotka yrittävät syyttää toisia halusta kuolla ja estää heitä tappamasta itseään. Taustalla on lähes aina syyttävän osapuolen omat intressit. Jotta heidän ei tarvitsisi kärsiä pidetään kuolemaan haluava henkilö elossa vaikka vastentahtoisesti, kunhan ei itse tarvitse kokea kärsimystä. Se on epäkunnioittavaa toisen elämää, halua ja tuskaa kohtaan. - vaude_kuis_hieno
Olipa hyvin sanottu.
- JumpOrNot
100%:nen poistumaton kärsimystä aiheuttava asia. Tähän olisi hyvä tietää onko kärsimys joka päiväistä ja ihan koko ajan läsnä eli hyviä hetkiä ei ole ollenkaan tai todella vähän. Tähän oma mielipide, että rauhaan pääsy itsemurhalla on oikeutettu.
Tätä olen itsekkin harkitsemassa. Tärkeänä pidän kirjettä kirjoittaa läheisille syyt ja olla heitä syyttämättä, koska vika ei heissä ole ainakaan omassa tapauksessa. Tuoda esille ettei ole tehty missään vitutuksen impulsissa vaan on taisteltu ja koitettu mahdolliset keinot tilan parantumiseen.
Kerrottakoot omasta tapauksessa, että liittyy mielenterveyshäiriöön ja julkisella puolella ei vaan ole resursseja/mielenkiintoa eli ehkä siihen suuntaa pientä katkeruutta. Tosin itseppä olen tilani päästänyt kroonistumaan ja ikääkin yli 40v. Olen kuitenkin saanut jossain välissä ihan mukavaa elämää elää. Helpottaa osin päätöstäni. Ei tarvitse lähteä asenteella "vittu mitä paskaa koko elämä"
Tärkeänä pidän ettei teosta aiheudu muille vaaraa. Ainahan joku sen löydön joutuu tekemään, mutta ehkä hyppääminen korkealta ja soitto 112 niin ainakin ammattilainen tekee löydön, jolle toivottavasti aiheutuu vähiten mielipahaa ja toivottavasti osaa ajatella "jaaha yksi hyppääjä taas pitää noutaa ja osaa siihen suhtaua kokemuksellaan.
- Arkiajattelija2
Oikeuksia_kunnioitettava
12.11.2015 16:34
Tarkoitatko, että henkilö, joka harkitsee itsemurhaa tai on tehnyt itsemurhan on syyntakeeton? <- no et sitten ymmärtänyt yhtään. Syyntakeeton -> Jos sanoisin sitten arkisemmin, että onko henkilö järjissään vai ei? Jos jossain tolkuttomassa tilassa, veisin edelleen hoitoon. Ja sitten, noita elämäänsäkyllästyneitä junanalleloikkijoita on ollut ihan riittämiin. Te jotka uhkutte itsemurhahaaveiluilla en kertakaikkiaan käsitä. Käsitän sen hädän ja tuskan, jota voi kuvailla, että voisin. Silti, jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää ja mielenkiintoista, aivan kuin on ihmisissä tylsiä ja ikäviä puolia. En vihaa esimerkiksi ketään, mutta olen ollut hyvin vihainen toisten käytöksestä tai tekemisistä. Mutta, mutta kun en itsekään ole täydellinen. Muuttuminen ja tapojen ja elämän muuttaminen on vaikeaa. Kuitenkin elämä on annettu (äiti kantanut 9 kuukautta!! vaikeat synnytykset), joten ei mikään arvoton asia!!
Poikkeuksena tässä on se, että haluaisin eutanasian Suomeen ja haluaisin itse määritellä sen etukäteen: jos muutun tajuttomaksi kasviksi aivan letkuissa kiinniolevaksi, haluaisin jonkin kivanvärisen napin. Vain tässä tapauksessa en haluaisi roikkua toisten vaivana, siis lue toisten vaivana ja vain tässä tapauksessa.
Joo ja se on totta, että haluan olla vaikka sitten määritelty itsekkääksi: en halua, että ihmiset päättävät elämän tuosta noin vaan. Ja myönnän, että todella kärsisin (itsekästäkö?), jos joku lähelläni päätyisi näin tylsään ratkaisuun. Sehän on samaa kuin, että hylkää muut. On ihmisiä, joilta läheinen kuolee ns. luonnollisesti. Silloinkin ihmiset voivat surra eri tavoin. Itse olen ollut erittäin vihainen: miksi lähditte jo nyt?
Sitten en käsitä, että voi herkutella kirjehyvästeillä.
Lopuksi sanon, että olen estänyt henkilöä tekemästä itsemurhan. Jossain vaiheessa aiemmin hän sanoi minua v-maiseksi akaksi. Nyt olemme erittäin hyviä ystäviä ja meillä on ollut paljon luottamuksellisia asioita.
Saa vastata ja arvostella, en loukkaannu (ärsyynnyn korkeintaan).
Mutta jos itsemurhahaaveilija on todella ystäväsi, ei pidä työntää eteenpäinkään.
Etkös kuitenkin halua pitää ystäväsi?- Oikeuksia_kunnioitettava
Miten määrittelet onko henkilö järjissään vain ei? Mitä se ylipäänsä tarkoittaa? Sitäkö, että hän on samaa mieltä sinun kanssasi ja ajattelee maailmasta samalla tavalla kuin sinä?
Mitä tarkoitat viittaamalla "junanalleloikkijoihin"? Tarkoitatko, että ihmiset tappavat itsensä liian usein hyppäämällä junan alle vai, että itsemurhan tehneitä on mielestäsi ylipäänsä liikaa? Jos mielestäsi liikaa itsemurhia, mikä on mielestäsi sopivasti? Mitä väliä sillä on kuinka monta itsemurhaa meillä on? Ei kai niitä kukaan toisille toivo tai halua eikä siihen kannusta, mutta itsemurhien määrä ei ole itseisarvo. Itsemurha on monelle pelastus. Itsemurhia ei kuulu minimoida pakkokeinoja käyttäen. Jokaisella on vapaus kuolla yhtä paljon kuin heillä on vapaus elää, jos siis haluamme kunnioittaa toista ihmistä täytenä ihmisenä. Sillä ei ole merkitystä vaikka joku henkilö olisi myöhemmin ollut tyytyväinen, että tuli pakottaen estetyksi tappamasta itseään. Meillä jokaisella on ja tulee olla vapaus ja oikeus tehdä virheitä.
Jokainen halunneet vain parastaan ystävilleen. Jos joku ystäväni pyytäisi apuani, auttaisin parhaani mukaan. Jos joku ystävistäni ilmoittaisi joku päivä haluavansa kuolla tai jo suunnittelevansa itsemurhaa, tekisin kaikkeani mitä ilman pakottamista tai uhkailua voisin tehdä; tukisin, kuuntelisin, keskustelisin, ehdottaisin, olisin läsnä, pyrkisin auttamaan ratkaisemaan syitä miksi hänen on paha olla. Koskaan en tukeutuisi pakkoon. Jos hän kaikesta huolimatta päättäisi siltä tappaa itsensä, kunnioittaisin hänen päätöstään, kuten tahtoisin muiden kunnioittavan omaani. Jos hän pyytäisi apua järjestelyihin, sen antaisin. Surisin, mutten olisi vihainen. Hänen tuskansa on ollut selvästi omaani suurempi. Olenhan se meistä joka on jäänyt eloon.
Aikaisemmin mainitsinkin jo, että eutanasiaa vastustan. Toisten ihmisten suora tappaminen on mielestäni moraalisesti sekä lainopillisesti ongelmallista. Avustettu itsemurha taas on ok. Erilaisia hoito-/hoitamattomuustestamenttejahan voi laatia onnettomuuksien ja vakavien sairauksien varalle jo nyt. Tosin huhupuheet kertovat, että lääkärikunta ei niitä aina noudata, mikä on häpeällistä.
Sillä mitä sinä tai minä haluamme tai haluaisimme toisten tekevän elämällään on merkitsemätöntä. Meillä eikä kellään muullakaan ole eikä saisi olla oikeutta määrätä miten toinen ihminen elämäänsä elää tai milloin hän haluaa sen päättää. Huolehtikaamme ja päättäkäämme omasta elämästämme. Muita saa auttaa, jos apua tahtovat, pakottaa ei saa koskaan.
Mitä tulee itsemurhan tehneeseen ihmiseen, puhut jatkuvasti vain omasta tai läheisten näkökulmasta, mutta et joko ymmärrä tai halua asettua itsemurhaa halajavan henkilön asemaan. Sätit itsemurhan tehneitä katsomatta miten julmat omat näkemyksesi ovat vastapuolen näkökulmasta. Olet valmis pitämään elossa ihmistä viis hänen kärsimyksestään tai tahdostaan, kunhan sinun ei tarvitse surra. Se, jos mikä on minusta itsekkyyden huippu.
- Miettinyt
Jos ihmisellä on kovia kipuja ja elämä ei ole elämisen arvoista, ymmärrän itsari ratkaisun. Suomessa pitäis hyväskyä eutanasia. Mut joidenkin vähäpätösimmiltä tuntuvien mm. sydänsurujen en kannata.
- dfhsfhgfsgdh
Jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään, tämän oikeuden riistäminen on ehdottomasti väärin. Eli itsemurhan estäminen on väärin. Toki saa yrittää ympäripuhua mutta puheisiin sen on jäätävä.
- AjattelenSiisOlen
Elämässä on kehitysvaiheita, kaikille ne eivät ole helppoja....
Paremp o ku et mee ottaan asiaan kantaa... ehkä ne murheet lakkaa olemasta kun varttuu, itsenäistyy, saa elämälleen uuden suunnan jne.
Tarkoitusta elämälle kun ei voi toiselle antaa, se täytyy löytää itse. - Eutanasian_kannattaja
Mielestäni on väärin estää ihmisen itsemurha. Ihmisellä pitää olla oikeus päättää omasta elämästään ja kuolemastaan.
- Syyllisyys
Olen samaa mieltä. Usein psyykkisesti sairastuneen tai fyysisiä kipuja kärsivän ihmisen elämä ei enää ole "elämää". Joten jos ihminen ei voi itse päättää siitä, koska tänne syntyy ja tekee johtopäätökset jossakin vaiheessa ja ratkaisun, ettei jaksa enää sitä täytyy kunnioittaa. Jokaiselle ihmiselle on annettu itsemäärämisoikeus omaan elämäänsä. Sitä ei voi ottaa pois. Ja ne ihmiset, ketkä jäävät maailmaan. Älkää tuomitko. Loppujen lopuksi, ihminenhän otti vastuun omasta elämästään ja päätti tehdä ratkaisunsa. Joten hattu pois haudalla ja syvä kunnioitus ihmistä kohtaan.
- tarkentaja
Sen käsitit oikeen, että psykiatrian itsemurhienestokampaja on epäeettistä, ja johtaa vaan lisääntyviin itsemurhalukuihin, mutta sen käsitit väärin että "psyykkinen sairaus" aiheuttaa itsemurhia. Kuten ap mainitsikin, kyseessä on aina hankalat elämäntilanteet.
tarkentaja kirjoitti:
Sen käsitit oikeen, että psykiatrian itsemurhienestokampaja on epäeettistä, ja johtaa vaan lisääntyviin itsemurhalukuihin, mutta sen käsitit väärin että "psyykkinen sairaus" aiheuttaa itsemurhia. Kuten ap mainitsikin, kyseessä on aina hankalat elämäntilanteet.
Hyvä maininta tuo, että niin sanotut itsemurhan estokampanjat lisäävät henkistä kärsimystä, estävät avunhakemisen ja lisäävät mitä todennäköisimmin itsemurhien määrää.
Kun henkilö joutuu pelkäämään psykiatrista pakottamista, hän ei voi/uskalla hakeutua avunpiiriin. Psykiatria pystyy riistämään ihmisen vapauden ja pakottamaan ihmiseen neurotoksiineja, jotka tuhoavat sen mitä kutsumme ihmisyydeksi sekä uhkailemaan lisäseuraamuksilla mikäli jatkokäskyjä ei noudateta. Lisäksi psykiatrian luoma stigma heikentää merkitsevästi yksilön tulevaisuuden mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Psykiatrian pakottamisoikeudet käytännössä tuhoavat asiakas-palveluntarjoajaluottamussuhteen. Siinä on yksi syy miksi moni päättää päivänsä "yllättäen". He eivät voi/uskalla puhua asiasta läheisilleen, ystävilleen tai viranomaisille psykiatrian omaavan pakottamisuhan synnyttämän pelon vuoksi.
Kun ongelmia ei päästä yhteishengessä ja -ymmäryksessä, ilman uhkaa käsittelemään, menettää moni toivon asioiden selvittämisestä. Tällaisten kuolemien yleensä sanotaan tulleen täysin yllättäen kaikille sidosryhmille, mutta jokainen joka järjestelmää ymmärtää ja järjestelmän luoman uhan alla olevan asemaan kykenee asettumaan, osaa aavistella, ettei näissä tapauksissa itsemurha varmasti tullut mitenkään äkillisesti. Asiaa on pohdittu pitkään ja, koska keneltäkään ei voi apua pyytää pelotta, päädytään epätoivossa päättämään elämä ilman ennakkovaroitusta.
Vasta, kun kaikki psykiatrinen pakottaminen on saatu eliminoitua yhteiskunnasta voimme tarjota aidosti apua henkisesti kärsiville ystävillemme ja kansalaisille laajemmin. Mitä enemmän laajennamme itsemurha esto-ohjelmia, jotka perustavat valtion sponsoroimaan voimankäyttöön, sitä enemmän luomme olosuhteita itsemurhille. Tämä asian ymmärtäminen ja politiikan muuttaminen on ratkaisevan tärkeää mikäli haluamme joskus kyetä auttamaan kärsiviä kansalaisiamme ja läheisiämme.
Toinen hyvä huomio sinulta oli, että niin sanottu psyykkinen sairaus ei aiheuta mitään. Psyykkinen (/psykiatrinen) sairaus käsite on monille ongelmallinen, koska ihmiset kuvittelevat psyykkisen sairauden olevan sairaus siinä missä somaattinenkin (oikea, kirjaimellinen) sairaus. Kyseessä on semanttinen hämäys ja väärinymmärrys, jolla on sekä laajat poliittiset että sosiaaliset seuraamukset. Voisimme yhtä hyvin sanoa, että psyykkinen sairaus on pelata jalkapalloa talvisin ja kutsua tätä "sairautta" talvijalkapallohäiriöksi. Sen jälkeen vain ilmoitamme, että talvijalkapallohäiriö aiheuttaa jalkapallon pelaamista talvisin ja, koska henkilö pelaa jalkapalloa talvisin, hänellä on talvijalkapallohäiriö. Tällaista nollailmaisua kutsutaan kielentutkimuksessa tautologiaksi.
Psyykkinen sairaus ei siis voi aiheuttaa mitään itsemurhat mukaan lukien, sillä se on tyhjä käsite. Psykiatria onkin käytännössä pelkkää tautologiaa.
Observe: Henkilöllä A on ahdistunut, koska hänellä on ahdistuneisuushäiriö. Henkilöllä A on ahdistuneisuushäiriö, koska hän on ahdistunut. Henkilö B on masentunut, koska hänellä on masennushäiriö. Henkilöllä B on masennushäiriö, koska hän on masentunut. Henkilö C polttaa tupakkaa, koska hänellä on tupakkasairaus/nikotiiniriippuvuus. Henkilöllä tiedetään olevan tupakkasairaus/nikotiiniriippuvuus, koska hän polttaa tupakkaa ja niin edelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789