Saako pankkineuvoja kertoa ...

Vittuuntunu

avopuolison tili- ja tulotietoja?

Melkoinen perheriita menossa kun pankkineuvoja itsekseen päätellyt kun olen vuosia säästänyt, että minulla on paljon enemmän varaa säästää kuin puolisolla. Ei pidä' paikkaansa ja nyt ihmettelen millä oikeudella oli puhunut tilini saldosta ja tuloista ja menoista?

Saako pankkineuvoja tehdä niin ilman minun lupaa?

10

1286

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hlöps

Ei saa.

Pankin myyjälle ei edes kuulu yhtään mitään se, paljonko sinulla on varaa säästää. Ainut kohta, jossa siitä aiheesta voi vähän keskustella, on se jos keskustelette paljonko sinulla on varaa / halua maksaa asuntolainaa.

Sen sijaan sinun ja avopuolisosi kannattaa ihan kahdestaan keskustella perheen yhteisistä raha-asioista ja pelisäännöistä. Siihen keskusteluun on turha sotkea ulkopuolisia, eikä varsinkaan sellaisia joilla on oma lehmä ojassa (=haluavat myydä firman tuotteita).

• Veetuttaa

Kiitos vastauksesta.

Kyseessä oli lainan haku jossa en ollut mukana. En tiedä mitä pitäisi tehdä mutta tämä pankkineuvoja oli minun säästöjeni perusteella päättänyt että minun pitäisi puolet pienempituloisena siirtää miehelleni enemmän rahaa. Olen järkyttynyt kun tilillä oli silloin säästämäni lomarahat ja erorahat edellisestä työstä, jotka meni viime kesäiseen palkattomaan lomaan. Mies riitelee tästä koko ajan.

Mitä voin tehdä?

• hlöps

"siirtää miehelleni enemmän rahaa"
        Täh? Liittyy varmaan johonkin yhteisiin kuluihin, tai jotain?

Toistan itseäni: teidän pitää ihan kahdestaan sopia pelisäännöt perheen yhteisestä taloudenpidosta. Laittakaa ihan paperille, että kuka maksaa minkäkin verran mistäkin. Ja sitten lopetatte riitelyn sovitusta aiheesta.

Käyttökelpoinen malli on se, että maksatte yhdessä (sovituilla osuuksilla) yhteiset menot, ja sen jälkeen kumpikin tekee lopuilla omilla rahoillaan mitä tykkää. Toki "yhteisiin menoihin" voidaan sisällyttää myös yhteinen säästökohde, jos sellainen on olemassa.

-
        Alkuperäiseen aiheeseen, mahdollisesti miehesi on itse ottanut sinun rahasi puheeksi lainakeskusteluissa? Ehkä kyse on ollut siitä, millä osuudella osallistut yhteisiin menoihin? Jos tässä on nyt kyse siitä, mitä miehesi on sinulle lainaneuvottelusta kertonut, ja hänellä on aiheesta oma näkemyksensä, niin voi olla että se tarina on hieman matkalla värittynyt...

• KrPennonen

Neuvoskelijani ei kerro vaimolleni edes minun kehoituksestani vaan vaimon on oltava itse ja tunnistauduttava puhelimessa. Vaimollani ei ole omia nettitunnuksia.
      Kaikki arkeen liittyvät asiat ovat yhteisiä mutta minä olen hoitanut pörssitoimeksiannot ja DB:n tili ja Espanjan asunto jäi vahingossa yksin minun nimiini.

Tuo intimitettisuoja hankaloittaa muitakin asioita. Esimerkisi "oma kanta" järjestelmän käyttöä.

• yhteisetpankkitunnukset

Aviopuolison tilitietoja? Mikä avioliitto se on, jos ei tuon vertaa toisesta tiedä ja on salattavaa.

• öjlk

Ei tässä ollut kyse siitä, mitä tietoja AVOpuolisot tietävät toisistaa. Kyse on siitä, mitä pankkitäti saa katsoa järjestelmästä ja mitä saa suustaa päästää silloin kun paikalla on muita(kin) kuin asianomainen tilinomistaja.

Kuten edellä jo nimimerkki hlöps totesi, niin tässähän ei aloittaja taida oikeasti edes tietää, kuka siellä pankissa on puhunut ja mitä - ihan hyvin saattaa olla, että mies on höpissyt avokkinsa raha-asioista, ja sitten ovat pankkitädin kanssa urakalla ruotineet asiaa...

• yhteisetplkughjg
        öjlk kirjoitti:

Ei tässä ollut kyse siitä, mitä tietoja AVOpuolisot tietävät toisistaa. Kyse on siitä, mitä pankkitäti saa katsoa järjestelmästä ja mitä saa suustaa päästää silloin kun paikalla on muita(kin) kuin asianomainen tilinomistaja.

Kuten edellä jo nimimerkki hlöps totesi, niin tässähän ei aloittaja taida oikeasti edes tietää, kuka siellä pankissa on puhunut ja mitä - ihan hyvin saattaa olla, että mies on höpissyt avokkinsa raha-asioista, ja sitten ovat pankkitädin kanssa urakalla ruotineet asiaa...

Mitäpä tuo kirkon siunaus kahden ihmisen liittoa muuttaa, paitsi lähinnä nimityksen suhteen. Jos pankkitäti kertoo vaimolleni tilieni saldot, niin en kyllä täällä sitä itkisi. Vaimoni toki voi katsoa ne muutenkin, kuten minä hänen. Laskut vaimon useimmiten maksaa, mutta tililtäni, koska minulla on paljon suuremmat tulot.

Ei taida tuollainen epäluottamukseen perustuva liitto kestää, vaikka olisi etuliite mikä tahansa.

Tosiaankin kysymys oli pankkivirkailijan oikeudesta kertoa toisten asioista, mutta tässä tapauksessa mielestäni sivuseikka.

• öjlk

"Jos pankkitäti kertoo vaimolleni tilieni saldot, niin en kyllä täällä sitä itkisi."

En minäkään. Sen sijaan tekisin valituksen pankkitädin esimiehille, mahdollisesti korkeammallekin taholle pankissa, ja lisäksi pohtisin tarvitseeko asiasta ilmoittaa vielä jonnekin viranomaistaholle.

Jos olisi pikkurahan puutetta, niin asialla voisi myös tienata muutaman euron myymällä jutun jollekin iltalööppiseiskapaskalehdelle. Julkisuus voisi myös saada pankit panostamaan vähän enemmän henkilökunnan koulutukseen, jotta vastaavaa ei enää jatkossa pääsisi tapahtumaan.

• perheellinen
        öjlk kirjoitti:

"Jos pankkitäti kertoo vaimolleni tilieni saldot, niin en kyllä täällä sitä itkisi."

En minäkään. Sen sijaan tekisin valituksen pankkitädin esimiehille, mahdollisesti korkeammallekin taholle pankissa, ja lisäksi pohtisin tarvitseeko asiasta ilmoittaa vielä jonnekin viranomaistaholle.

Jos olisi pikkurahan puutetta, niin asialla voisi myös tienata muutaman euron myymällä jutun jollekin iltalööppiseiskapaskalehdelle. Julkisuus voisi myös saada pankit panostamaan vähän enemmän henkilökunnan koulutukseen, jotta vastaavaa ei enää jatkossa pääsisi tapahtumaan.

Kaikenlaisia murheita ja itkun aiheita sitä ihmisillä on...

• 9-7

"Kuten edellä jo nimimerkki hlöps totesi, niin tässähän ei aloittaja taida oikeasti edes tietää, kuka siellä pankissa on puhunut ja mitä - ihan hyvin saattaa olla, että mies on höpissyt avokkinsa raha-asioista, ja sitten ovat pankkitädin kanssa urakalla ruotineet asiaa.."

Pankkitoimihenkilö ei saa kysellä eikä katsoa tietokoneelta puolison tietoja, mutta jos mies on höpissyt jotain tyyliin "eukolla on 57000 euroa säästöjä mutta se pihtaa niitä, mitä pitäisi tehdä?" pankkitoimihenkilö voi esittää omia ehdotuksiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      194
      8711
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4868
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4318
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3877
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3070
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      55
      2852
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2521
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2425
    Aihe