FreeLeaks: Piilotukea rikkaalle jäsenyhdistykselle

FreeLeaks

Aiemmin kerrottiin, miten Vapaa-ajattelijain liitto ry tuki Helsingin Vapaa-ajattelijoiden lehtea peräti 4000.00 eurolla vuonna 2014.

Ei tässä kaikki. Liiton omistama toimitila on osin vuokrattu Helsingin paikallisyhdistykselle. Vuokra on 160 euroa/kk eli 1.920 euroa, selvästi alle markkinahinnan.

Normaalin hintatason mukaan vuokran tulisi olla *vähintään* 200 euroa/kk. Toisin sanoen liitto on antanut Helsingin yhdistykselle piilotukea *vähintään* 480 euroa.

Tasavertaisen kohtelun näkökulmasta on ongelmallista, että liitto suosii yhtä jäsenyhdistystään näin härskisti. Tätä on tapahtunut jo vuosia.

Liiton tilakustannukset olivat vuonna 2014 kokonaisuudessaan -12.897,88 euroa. Toimitila on enimmäkseen tyhjillään.

9

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä liitto varmasti periaatteessa vuokraisi toimitilaansa myös vaikka Tampereen vapareille, mutta uskon että matkakustannukset muodostuisivat niin korkeaksi että Tamperelaisten on halvempi kokoontua Tampereella kuin matkustaa Helsingissä sijaitsevaan valtakunnallisen liiton toimistolle kokoontumaan. Se että liiton toimisto sijaitsee maantieteellisesti Helsingin vapaa-ajattelijoiden toimipaikassa johtaa siihen että Helsingin vaparit ovat oikeastaan ainoa yhdistys jolla on mahdollisuus hyödyntää liiton toimistoa. Pitäisikö liiton sitten vuokrata toimisto jokaisesta maan kolkasta jossa toimii Vapaa-ajattelijoita, jotta kullekin paikallisyhdistykselle voitaisiin vuokrata halvalla oma tila? Kalliita neliöitä vähälle käytölle? Enpä usko että siitäkään siliteltäisiin vapareiden päätä.

      • Rahahanat.kiinni

        Taas hyvä avaus. Liitto toimii selkeän puolueellisesti antaessaan tiloja helsinkiläisille alihintaan. Homma korjaantuisi, jos hinta olisi oikea.

        Tämä on tietysti vaparien keskinäisen kiistelyn aihe, joten tapelkoot keskenään. Tietysti jos enimmäkseen tyhjillään olevia tiloja maksetaan valtion varoista, homma alkaa kiinnostaa tavallista veronmaksajaakin.


      • Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Taas hyvä avaus. Liitto toimii selkeän puolueellisesti antaessaan tiloja helsinkiläisille alihintaan. Homma korjaantuisi, jos hinta olisi oikea.

        Tämä on tietysti vaparien keskinäisen kiistelyn aihe, joten tapelkoot keskenään. Tietysti jos enimmäkseen tyhjillään olevia tiloja maksetaan valtion varoista, homma alkaa kiinnostaa tavallista veronmaksajaakin.

        Jos toimiston tyhjillään olo sinua vaivaa, niin ehdota toki toimintaa. Opintokerhoja ateismista? Keskusteluilta uudesta yhdenvertaisuuslaista? Ehkä tilaa voisi antaa Protun käyttöön kuten Tampereella?

        Alamme viimein päätyä kohti yhteistä näkemystä. Hienoa! Minustakin on sitä parempi, mitä aktiivisempaa toimintaa va-liikkeellä on myös netin ulkopuolella.


    • Nyt en tainnut pysyä kärryillä. Kerro uudestaan ja hitaammin miten kirkon ja valtion eroa ja muita va-liikkeen tavoitteita edistäisi suurempi vuokra toimistosta.

      • Rahahanat.kiinni

        Sinä se jaksat... Ehkä avaaja viitsii vastata. Tai sitten ei.

        Mutta kysyin toisessa ketjussa perusteita sille, millä perusteilla vastustat valtionapua sitten kun alat vastustaa eli 1.1.2016 alkaen. Viitsitkö käydä vastaamassa vai joko vastasit? En ole vielä kurkannut. Menen heti, kun saan tämän valmiiksi.


      • En tarkalleen tiedä mihin Jorin ajatus perustuu, mutta valistunut arvaus olisi että se liittyy siihen että kirkon tähän asti saama yhteisöveronosuus muuttuu budjettirahoitukseksi vuoden 2016 alussa, kuten Päivi Räsänen sisäministerinä pelleillessään päätti edellisen hallituksen aikana. Jos tämä on se peruste niin minä olen jo kauan aikaa sitten todennut saman, eli VA-liiton saama avustus voidaan lopettaa heti kun valtionkirkkojen saamat avustukset lakkautetaan ihan täysin riippumatta siitä millä nimellä tuo valtionkirkon rahoitus liikkuu.


      • rainbowshy kirjoitti:

        En tarkalleen tiedä mihin Jorin ajatus perustuu, mutta valistunut arvaus olisi että se liittyy siihen että kirkon tähän asti saama yhteisöveronosuus muuttuu budjettirahoitukseksi vuoden 2016 alussa, kuten Päivi Räsänen sisäministerinä pelleillessään päätti edellisen hallituksen aikana. Jos tämä on se peruste niin minä olen jo kauan aikaa sitten todennut saman, eli VA-liiton saama avustus voidaan lopettaa heti kun valtionkirkkojen saamat avustukset lakkautetaan ihan täysin riippumatta siitä millä nimellä tuo valtionkirkon rahoitus liikkuu.

        Ei, vaan olen ollut pitkään tuota mieltä. Kypsyin rahahanojen kiinnittäjän jankkaamiseen ja päätin, että v. 2015 en sano tästä liiton sisäisessä keskustelussa mitään. (Millä nyt ei paljon väliä ole, kun olen liki ainoa joka on tätä mieltä.)

        Mutta nyt on aika rahahanojen kiinnittäjän vastata ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/t/13939303/rahahanat-kiinni-ja-avoimia-kysymyksia . Mm. kulttuurilehtitukea koskevaan kysymykseen.


      • FreeLeaks
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei, vaan olen ollut pitkään tuota mieltä. Kypsyin rahahanojen kiinnittäjän jankkaamiseen ja päätin, että v. 2015 en sano tästä liiton sisäisessä keskustelussa mitään. (Millä nyt ei paljon väliä ole, kun olen liki ainoa joka on tätä mieltä.)

        Mutta nyt on aika rahahanojen kiinnittäjän vastata ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/t/13939303/rahahanat-kiinni-ja-avoimia-kysymyksia . Mm. kulttuurilehtitukea koskevaan kysymykseen.

        Kulttuurilehtituki oli 4000.00 euroa. Sitä haettiin Vapaa ajattelija -lehden tarpeisiin. Helsingin vapaa-ajattelijoille annettu yhdistystuki on 4000.00 euroa...

        Mutta olkoon. Siirrymme pian uuteen aiheeseen. Sitä ennen totean ilolla, että kukaan ei ole kiistänyt piilotukea. Pankaapa maakunnissa mieleen.


      • vapareista.eroon
        FreeLeaks kirjoitti:

        Kulttuurilehtituki oli 4000.00 euroa. Sitä haettiin Vapaa ajattelija -lehden tarpeisiin. Helsingin vapaa-ajattelijoille annettu yhdistystuki on 4000.00 euroa...

        Mutta olkoon. Siirrymme pian uuteen aiheeseen. Sitä ennen totean ilolla, että kukaan ei ole kiistänyt piilotukea. Pankaapa maakunnissa mieleen.

        Johtopäätös: maakuntien yhdistykset eroon liitosta. Karkkila sanoi tämän totuuden jo vuosia sitten ja teki ainoan oikean johtopäätöksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe