Olitko paikalla kun hyökyaalto iski? Onko sinulla omaisia katastrofialueella? Kerro omat kokemuksesi Aasian katastrofista.
Silminnäkijöiden ja omaisten kertomukset Aasian hyökyaallosta
199
794474
Vastaukset
- penmus
Taitavat istua suomeen tulevassa koneessa ne silminäkijät, eli eivät taida 12 tuntiin paljon kommenteja antaa mutta varmaan sitten kun ovat Helsinki-Vantaalla niitä tulee ja niistä kyllä kuullaan miten hirveän lähellä kuolema oli ...
- päälle
Kotosuomen rauha maistuu tämän jälkeen varmasti.
- Blue Village Pakarang
Ma jousuin sen aallon kynsiin. Ma herasin sina aamuna joskus 10 aikaa...ehdin pesta hampaat ja juoda jotain laaketta(oli ollu kuumetta toissapaivana). Hotelissa missa ma ja mun perhe asuttiin oli Blue Village Pakarang ja siel oli aktiviteetteja joka paiva esim. futista, rantapalloa jne... ni mun aidin miesystava katto tan paivan aktiviteetteja ja ma tulin sen luo kattoo niit myos. Siin samal katoin parvekkeelta ulos ja nain vetta tulevan kovaa vauhtia pain. Puut ja talot kaatu ku korttipakat ja me perheen kansssa juostiin vessaan turvaan. Meni vain pari sekunttia ku kuullu jo jyrinaa ja vessaan alko valuu mustaa vetta ja yhtakkii vesi jyras oven auki ja vessa taytty vedella. Ma lahin uimaa pois vessasta ja jouduin eroon perheesta. Ma nain et olohuone oli kokonaan tuhoutunut , kaikki tavarat kadonnut. Yritin saada jostain kiinni et aalto ei veis mua mukanaan mut mikaan ei pidatelly mua ja se vei mut. Aalto vei mut kovaa vauhtii ja hetken olin shokissa. Huusin apua , mut turhaan, kuka auttais mua jos ite yrittaa pelastaa omaa henkea. Ma otin jostain tavarasta kiinni et pystyisin kelluuu vedessa. Virta veti mua kovaa vauhtia metsaan pain. Ma nain vaan kaks ihmista vedessa. Omaa perhetta en nahny. Sit vastaan tuli paljon puita. Monta kertaa olin veden alla ja tuntu silta et nyt kuolisin. Kerran menetin tunnon koko vartalosta ja silloin olin jo varma et henki meni, mut onneks paasin takas pintaan ja sain henkee ja jaksoin taas taistella. Virrassa oli semmosii kohtii mihin kaikki tavara keraanty ja virta melkee kokonaan pysahty. Siin kohas ma otin isosta patjasta kiinni ja istuin sen paalle. Silloin myos nain yhden thaimaalaisen tyton vedessa ja ma autoin sen myos patjalle. Ei menny ku kymmenen sekunttii ja taas alko kova virta vetaa meita. Ma ja se tytto yritettiin valttaa puita ja onnistuimme aika hyvin siina, jos me oltais osuttu kovalla vahdilla puuhun nii se olis ollu tosi huono juttu en tieda mita ois tapahtunu. Lopulta vauhti hiljeni ja me ohjattiin patja isoon puuhun ja me noustiin siihen puuhun mis oli viel yks espoolaispoika. Me oltiin siin puussa varmaan joku 30 minuutti ja siin sammalla me nostettiin siihen puuhun kaks noin 7-9.v nuota ruotsalais poikaa. Oli ihme et ne selvis siit. Lopulta se rauhottu ja me nahtiin et siit puusta oli noin 50 metrii malle mis oli thaimaalaisii. Ma hyppasin veteen, vesi oli mua lantioon asti. Me kaikki kaveltiin saarelle ja siel me sit nahtiin vikan kerran. En tieda mis naa ihmiset on mut toivottavasti kunnossa. Pelottavaa oli se ku olin puusa ja kattelin sita vetta ja veden alta joka puolelta kupli vetta. Pelko siita et se olis mun perheen jasen oli kauhee..mut kaikki on ainaki mun perheessa hyvin...Loydettiin toisemme lopulta. Aidin miesystavalla on vaa pahoja rintakipuja, eika pysty viel kavelemaan.Yritetaan paasta suomeen. Mut ja mun perhe vietiin parepaan sairaalaan Hat-Yain kaupunkiin mis meit hoidetaan.. Olkaa onnellisia etta ette joutunu kokemaan samaa ku ma ja moni muu suomalainen....
- voimia
Blue Village Pakarang kirjoitti:
Ma jousuin sen aallon kynsiin. Ma herasin sina aamuna joskus 10 aikaa...ehdin pesta hampaat ja juoda jotain laaketta(oli ollu kuumetta toissapaivana). Hotelissa missa ma ja mun perhe asuttiin oli Blue Village Pakarang ja siel oli aktiviteetteja joka paiva esim. futista, rantapalloa jne... ni mun aidin miesystava katto tan paivan aktiviteetteja ja ma tulin sen luo kattoo niit myos. Siin samal katoin parvekkeelta ulos ja nain vetta tulevan kovaa vauhtia pain. Puut ja talot kaatu ku korttipakat ja me perheen kansssa juostiin vessaan turvaan. Meni vain pari sekunttia ku kuullu jo jyrinaa ja vessaan alko valuu mustaa vetta ja yhtakkii vesi jyras oven auki ja vessa taytty vedella. Ma lahin uimaa pois vessasta ja jouduin eroon perheesta. Ma nain et olohuone oli kokonaan tuhoutunut , kaikki tavarat kadonnut. Yritin saada jostain kiinni et aalto ei veis mua mukanaan mut mikaan ei pidatelly mua ja se vei mut. Aalto vei mut kovaa vauhtii ja hetken olin shokissa. Huusin apua , mut turhaan, kuka auttais mua jos ite yrittaa pelastaa omaa henkea. Ma otin jostain tavarasta kiinni et pystyisin kelluuu vedessa. Virta veti mua kovaa vauhtia metsaan pain. Ma nain vaan kaks ihmista vedessa. Omaa perhetta en nahny. Sit vastaan tuli paljon puita. Monta kertaa olin veden alla ja tuntu silta et nyt kuolisin. Kerran menetin tunnon koko vartalosta ja silloin olin jo varma et henki meni, mut onneks paasin takas pintaan ja sain henkee ja jaksoin taas taistella. Virrassa oli semmosii kohtii mihin kaikki tavara keraanty ja virta melkee kokonaan pysahty. Siin kohas ma otin isosta patjasta kiinni ja istuin sen paalle. Silloin myos nain yhden thaimaalaisen tyton vedessa ja ma autoin sen myos patjalle. Ei menny ku kymmenen sekunttii ja taas alko kova virta vetaa meita. Ma ja se tytto yritettiin valttaa puita ja onnistuimme aika hyvin siina, jos me oltais osuttu kovalla vahdilla puuhun nii se olis ollu tosi huono juttu en tieda mita ois tapahtunu. Lopulta vauhti hiljeni ja me ohjattiin patja isoon puuhun ja me noustiin siihen puuhun mis oli viel yks espoolaispoika. Me oltiin siin puussa varmaan joku 30 minuutti ja siin sammalla me nostettiin siihen puuhun kaks noin 7-9.v nuota ruotsalais poikaa. Oli ihme et ne selvis siit. Lopulta se rauhottu ja me nahtiin et siit puusta oli noin 50 metrii malle mis oli thaimaalaisii. Ma hyppasin veteen, vesi oli mua lantioon asti. Me kaikki kaveltiin saarelle ja siel me sit nahtiin vikan kerran. En tieda mis naa ihmiset on mut toivottavasti kunnossa. Pelottavaa oli se ku olin puusa ja kattelin sita vetta ja veden alta joka puolelta kupli vetta. Pelko siita et se olis mun perheen jasen oli kauhee..mut kaikki on ainaki mun perheessa hyvin...Loydettiin toisemme lopulta. Aidin miesystavalla on vaa pahoja rintakipuja, eika pysty viel kavelemaan.Yritetaan paasta suomeen. Mut ja mun perhe vietiin parepaan sairaalaan Hat-Yain kaupunkiin mis meit hoidetaan.. Olkaa onnellisia etta ette joutunu kokemaan samaa ku ma ja moni muu suomalainen....
Hei,
Kirjoittelet ilmeisesti paikalta, kun et käytä "ääkkösiä". Joka tapauksessa uskon, että koko maailma elää mukana ja iloitsee niiden kanssa, ketkä selvisivät ja surevat heidän kanssa, jotka kärsivät. Tälläistä elämä vaan on - niin pienestä kiinni. Ollaan kiitollisia joka päivästä. Ystävyydellä. - anna
voimia ja jaksamista sinulle ja perheellesi!! onneksi selvisitte ja löysitte toisenne!! toivottavasti pääsette mahdollisimman nopeasti takaisin suomeen!!
- Blue Village Pakarang
anna kirjoitti:
voimia ja jaksamista sinulle ja perheellesi!! onneksi selvisitte ja löysitte toisenne!! toivottavasti pääsette mahdollisimman nopeasti takaisin suomeen!!
Kiitos teille kummalekkin.
- loputon suru
Olitpa onnekas, että pelastuit. Voin uskoa, että kuolema oli lähellä. Voimia sinulle ja koita jaksaa!
- minä vaan
Luvin juuri kertomuksesi siitä mitä sinä ja sinun perheesi olette joutuneet kokemaan!!! Tämä koko tapaus on ollut todella järkyttävä. Kukaan ei voi koskaan tietää, miten pahalta teistä tuntuu, paitsi ne jotka ovat sen itse kokeneet.
Yrittäkää jaksaa!!! Tämä tapaus on varmasti niin järkyttävä, että se voi jättää teihin traumoja. Teillä on oikeus saada ja käyttää kriisiapua, joka auttaa teitä selviämään henkisesti tästä järkyttävästä tapahtumasta!!Ottakaa ihmeessä apu vastaan, ettei tämä järkyttävä kokemus pilaa teidän loppuelämäänne. - tirppa
olen onnellinen sinun ja kaikkien sieltä selvinneiden puolesta. voimia ja jaksamista, sillä asian jäsentely vie varmasti aikaa. toivotaan, että tällaisia selvitymistarinoita kuullaan vielä paljon lisää.
- pekez87
toi mitä taphtu oli tosi kauheet toivottavasti ootte kunnos, ku luin ton tekstin tuli ajatelleeks et onneks en ite ollu siel pärjäilkää
- onko nähty
meillä oli ystävä perhe samassa hotellissa Blue Village Pakarang jos ottaisit yhteyttä meihin haluaisimme tietoja espoolaispojasta osoitteella [email protected] tai 09 4208901 tai mene sivulle http://www.suonsivu.net/suonsivu/
olisimme kiitollisia - *surullinen*
oletko vastannu yhteen täällä olevaan viestiin jossa kysytään onko espoolaisesta pojasta tietoa?
oli varmasti hirveä kokemus...
kaikkea hyvää sinulle..!!!
- Veikko
Hei,
On meit' viel' t''ll'. Suurimmaksi osaksi vanhempaa porukkaa, jotka eiv't hirveasti netti' k'yt'. Kyll' se aalto antoi kyyti' my;s suomalaisille ja hengenl'ht; oli oikeasti l'hell'. Monien kohdalla voidaan puhua hyv'st' tuurista, varjeluksesta, hiuskarvanvarassa...
Itse selvisin nopealla juoksu pyryhdyksell'. Saatte varmaan lukea huomenna lis'' kun suomen kone tulee Helsinkiin.- Henna
Olin rannalla siskon, aidin ja isoaidin kanssa kun hyokyaalto iski. Isoaiti oli viela vedessa, kun paikalliset alkoivat huutamaan kovaa "kaikki pois vedesta". Aluksi luulin vedessa olevan haita, mutta sitten katsoin merelle ja tajusin suuren aallon tulevan kohti rantaa. otin nopeasti kuvan aallosta ja kerasin kamppeet ja sitten juostiin ja kovaa! paniikki iski, koska en tiennyt kuinka kauas aalto saattaisi tulla. Onneksi kerkesin juosta aidin, siskon ja isoaidin kanssa tarpeeksi kauas pellolle.
Isoveljeni oli sukeltamassa PhiPhi saaren lahettyvilla, mutta onneksi he eivat ehtineet veteen!
En tajunnut aallon jalkeen, etta olimme hengen vaarassa. Illala aloin pikku hiljaa tajuamaan, etta herran jestas sentaan..mahan juoksin henkeni edesta:(
Taalla Krabilla alkaa elama nayttamaan normaalilta vaikka sairaaloissa on taysi kaaos. Ruumita tuotiin tanaankin kadulle..
Juttelin paikallisen kanssa, joka on menettanyt ystaviaan Kaoh Lakissa. Han oli kaynyt siella ja sanoi, etta ihmiset vain itkee ja koko paikka on ihan maan tasalla..
Uutisissa annetaan aivan vaarat lukemat kuolonuhreista..niita on PALJON enemman!
Suojelusenkeli on kylla ollut suojelemassa minua talla matkalla!:) - Hanski
Henna kirjoitti:
Olin rannalla siskon, aidin ja isoaidin kanssa kun hyokyaalto iski. Isoaiti oli viela vedessa, kun paikalliset alkoivat huutamaan kovaa "kaikki pois vedesta". Aluksi luulin vedessa olevan haita, mutta sitten katsoin merelle ja tajusin suuren aallon tulevan kohti rantaa. otin nopeasti kuvan aallosta ja kerasin kamppeet ja sitten juostiin ja kovaa! paniikki iski, koska en tiennyt kuinka kauas aalto saattaisi tulla. Onneksi kerkesin juosta aidin, siskon ja isoaidin kanssa tarpeeksi kauas pellolle.
Isoveljeni oli sukeltamassa PhiPhi saaren lahettyvilla, mutta onneksi he eivat ehtineet veteen!
En tajunnut aallon jalkeen, etta olimme hengen vaarassa. Illala aloin pikku hiljaa tajuamaan, etta herran jestas sentaan..mahan juoksin henkeni edesta:(
Taalla Krabilla alkaa elama nayttamaan normaalilta vaikka sairaaloissa on taysi kaaos. Ruumita tuotiin tanaankin kadulle..
Juttelin paikallisen kanssa, joka on menettanyt ystaviaan Kaoh Lakissa. Han oli kaynyt siella ja sanoi, etta ihmiset vain itkee ja koko paikka on ihan maan tasalla..
Uutisissa annetaan aivan vaarat lukemat kuolonuhreista..niita on PALJON enemman!
Suojelusenkeli on kylla ollut suojelemassa minua talla matkalla!:)Sillä jos aallon tullessa olitte vielä rannalla niin siinä olisi voinut käydä hyvin huonostikkin.
Voi tosiaan siis sanoa että olitte onnekkaita että olette hengissä.
- Nanaza
Meiän iskän konttorilta oli joku ollut siellä kun aalto oli iskennyt.. Kaikki oli kuulemma paenneet vuorelle ja talot oli hukkunnut. Sitten kun kaikki oli turvassa niin heidät siirrettiin aulaan joka oli aika ahdas.. Isäni oli kirjottannut tekstarilla että nuku ja ota rauhallisesti mutta minä tajusin että eihän siinä tilanteessa voi ottaa rauhallisesti!!!! Jaa äitini tuttava oli myös ollut siellä (äitini tuttavaa haastateltiin Radio99:ssä) Hänellä oli ollut kuusi ja 3vuotias poika.. Hänen kuusi vuotias poika oli kerinnyt äitinsä kanssa pakoon mutta kolme vuotias oli vaan luullut sitä leikiksi.. Se oli jäännyt sinne veteen ja pelastui rantatuolin avulla.. Uskon että se oli kaameaa..
- Misha
Mun mummi ja sen mies oli kans Sri Lankassa (Colombossa) kun toi maanjäristys ja hyökyaallot tuli. Ensin ne oli Bentotassa joka uutisten mukaan nyt täysin tuhoitunut mutta ehtivät sieltä juuri ja juuri alta pois Colomboon. Tällä hetkellä heidän pitäisi olla matkalla Suomeen mutta saas nähdä ovatko täällä huomenna. Sain heiltä eilen viestin että ovat kunnossa joten toivottavasti ovat päässeet sieltä ehjinä pois.
- Bomb down
juuri sain tietää että siellä oli mun sukulaisia, ei oo mitään tietoa, onko edes hengissä...=/
- MSN-Neiti
Toivotaan kaikki sitä parasta ja täytyy vain odottaa että tulee lisää tietoja... :)
- seiska
En malta odottaa Ellen Jokikunnaksen hyytävää raporttia seuraavassa Seiskan numerossa. Tuskin olisi selvinnyt, jos ei olisi niin hyvässä kondiksessa... (kuntosalilla ja lenkillä kannattaa siis käydä!)
- Muistihirviö
seiska kirjoitti:
En malta odottaa Ellen Jokikunnaksen hyytävää raporttia seuraavassa Seiskan numerossa. Tuskin olisi selvinnyt, jos ei olisi niin hyvässä kondiksessa... (kuntosalilla ja lenkillä kannattaa siis käydä!)
Ellen Jokikunnaksesta on aikaisemmin ollut Seiska-juttua jos jonkinlaista: Mm. naapureiden on kerrottu valittaneen neidon aktiivisesta ja äänekkäästä seksin harrastamisesta. Sen perusteella en pitänyt häntä kovinkaan tasokkaana.
Eilisessä Ilta-Sanomissa oli Ellenin haastattelu, jossa hän ihmetteli matkatoimistojen intoa kuljettaa matkailijat pois. Hän kertoi, että olisi mielellään jäänyt jäljellä olevan toisen lomaviikon ajaksi auttamaan vaikeuksissa olevia paikallisia. Siis vähän toinen asenne, kuin "auttamismatkansa" ennen lähtöä peruneella ministeri Karpelalla. - MaijaPoppanen
seiska kirjoitti:
uskomatonta, että ihmiset ovat niin "yksinkertaisia" että tilaavat sitä lehteä. Itse väitin jonkin aikaa, että vain siksi, että on hyvät tv-ohjelmat, mutta en kyllä maksa enää senttiäkään, siitä, että ihmisiä vakoillaan ja kerrotaan lopulta aivan jotain mitä he eivät ole edes sanoneet. Tavalliset satukirjat kunniaan! Häpeän ikinä lukeneeni sitä lehteä!
- jeps
seiska kirjoitti:
ei sitä kannata ylistää että joku ellen on selvinny. se on vain yksi meistä muista .. sillä oli vain onnea.. :) mutta toivottavasti moni on hengissä!!
- Nimetön
jeps kirjoitti:
ei sitä kannata ylistää että joku ellen on selvinny. se on vain yksi meistä muista .. sillä oli vain onnea.. :) mutta toivottavasti moni on hengissä!!
Olen katsonut kaikki luettelot sairaaloista ja uhrit. Ei ketään tuttua. On se hyvä, että edes Ellen oli näkyvillä. Niin ja Niinistö ja Ahteen Jussi. Mutta ettei edes yhtään ystävää tai sukulaista - harmi
- ????
Muistihirviö kirjoitti:
Ellen Jokikunnaksesta on aikaisemmin ollut Seiska-juttua jos jonkinlaista: Mm. naapureiden on kerrottu valittaneen neidon aktiivisesta ja äänekkäästä seksin harrastamisesta. Sen perusteella en pitänyt häntä kovinkaan tasokkaana.
Eilisessä Ilta-Sanomissa oli Ellenin haastattelu, jossa hän ihmetteli matkatoimistojen intoa kuljettaa matkailijat pois. Hän kertoi, että olisi mielellään jäänyt jäljellä olevan toisen lomaviikon ajaksi auttamaan vaikeuksissa olevia paikallisia. Siis vähän toinen asenne, kuin "auttamismatkansa" ennen lähtöä peruneella ministeri Karpelalla.on ihan pakko vastata...tai ainakin kommentoida.
pyydän jo anteeksi valmiiksi.
Siis jos ihminen on seksissä aktiivinnen ja äänekäs ei voi olla tasokas??
siis olettaisin et pimeäss hiljaa peiton alla on siis sitä jotain KÖ??
anteeksi et juttu siirtyi raiteiltaan mut jo on ongelmat ihmisillä. - Tigru
Toivottavasti sukulaisesi ovat kunnossa ja pääsevät kotiin pian!Toivoa ei kannata menettää missään nimessä:)
Haluaisin myös sanoa kaikille niille muille(jotka tämän näkevät)joiden sukulaisia, ystäviä ja tuttuja on kateissa, että toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin.Tiedän että teistä saattaa tuntua siltä että "mitä tuo tuolla yrittää selittää, ei se voi tietää miltä musta/meistä tuntuu"...Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta että kaikki olisivat kunnossa ja että ihmiset jaksaisivat vielä jatkaa tästä eteenpäin(tietenkin myös paikalliset ihmiset).Voimia teille kaikille! - mie vaan
Muistihirviö kirjoitti:
Eilisessä Ilta-Sanomissa oli Ellenin haastattelu, jossa hän ihmetteli matkatoimistojen intoa kuljettaa matkailijat pois. Hän kertoi, että olisi mielellään jäänyt jäljellä olevan toisen lomaviikon ajaksi auttamaan vaikeuksissa olevia paikallisia. Siis vähän toinen asenne, kuin "auttamismatkansa" ennen lähtöä peruneella ministeri Karpelalla.taisi Ellen ensi töikseen soittaa Seiskaan ja Ilta-sanomiin ym. kertoakseen teoistaan... julkisuus ennen kaikkea...
- Niinistö ja Ellen J
mie vaan kirjoitti:
taisi Ellen ensi töikseen soittaa Seiskaan ja Ilta-sanomiin ym. kertoakseen teoistaan... julkisuus ennen kaikkea...
Joo, ainakin oli päässyt ensaimmäisten mukana kotimaahan palaamaan, siis siihen koneeseen johon päästettiin ensimmäisenä pikaista lääkärinapua tarvitsevat, sairaat, lapset ja vanhukset. Hyvin oli kovakuntoisen ja rahanahneen näköinen Ellen-lady eilisessä mtv 3:n haastattelussa. Ei puhettakaan, että olisi juäänyt auttamaan sinne pelastusmiehistöä. Kiire oli tienaamaan. Mites muuten johtaja Niinistö pääsi ensimmäsiten mukana palaamaan ja minkähän takia hän eilisessä mtv 3:n l'hetyksessä syytti katastrofista tai sen hoitamisen puutteesta Suomen hallitusta???
- äimistynyt
seiska kirjoitti:
vastaan tähän kommenttiin ja tästä seuraaviin kommenteihin. alkoi vain ottaa niin päähän kun luin keskustelua ellenin ja muiden julkkisten ihanasta selviytymisestä unohtaen muut.
joo, onhan se hyvä että elleni ja muut kuuluisuudet selviää. kyllähänse maailma hyvin pystyssä pysyy niiden avulla. eli se mihin pyrin tämän kommentin avulla on se ettei ole oikein luokitella kuuluisuutta ulos muista ihmisistä, hekin ovat vain ihmisiä, kohdelkaa heitä niin! surkaa tai iloikaa kaikkien puolesta, surkaa miljoonien kodittomien, ja tuhansien kuolleiden puolesta, ja iloikaa kaikkien pelastuneiden puolesta! ellenkin on vain ihminen. kohdelkaa häntä sellaisena. tiedän saavani pahaa kommenttia takaisin tästä.
kaveri oli thaimaassa, selvisi eikä käynyt kuinkaan hänelle ja hänen perheelleen, oli menossa rannalle kun huomasi aallon tulevan. VOIMIA KAIKILLE - Loppu hyvin...
jeps kirjoitti:
Miten Ellen voi tuollaisella hetkellä kehuskella auttaneensa muita ja vielä tokaista "loppu hyvin, kaikki hyvin" Ajattelematon kommentti, ajattelemattomalta ihmiseltä.
- viisastunut vanhetessa
MaijaPoppanen kirjoitti:
uskomatonta, että ihmiset ovat niin "yksinkertaisia" että tilaavat sitä lehteä. Itse väitin jonkin aikaa, että vain siksi, että on hyvät tv-ohjelmat, mutta en kyllä maksa enää senttiäkään, siitä, että ihmisiä vakoillaan ja kerrotaan lopulta aivan jotain mitä he eivät ole edes sanoneet. Tavalliset satukirjat kunniaan! Häpeän ikinä lukeneeni sitä lehteä!
Minullekkin tuli joskus seiska mutta lopetin tilauksen koska siinä todellakaan ei ole yhtään mitään muuta kun suoranaista p****a,senkin rahan käytän mieluummin spr:lle.
- opri
Löysin listaa loukkaantuneista ja sairaaloissa olevista ihmisistä.
www.vachiraphuket.go.th/26122547/listall.html- sotilas
sodissa haavoitutaan tai kaadutaan. nämä ovat loukkaantuneita tai kuolleita
- Potilas
sotilas kirjoitti:
sodissa haavoitutaan tai kaadutaan. nämä ovat loukkaantuneita tai kuolleita
Kyllä tämä voidaan katsoa olevan sotaa luonnonvoimia vastaan. Valitettavasti taisimme vain hävitä tämän sodan.
- minä
olisi kyllä ihan hyvä tieto jos ei olisi buddha kielellä...:D
- Pasi
Täältä löytyy lista löytyneistä suomalaisista
http://www.sukellus.fi/- sisko suruissaan
Veljeni oli lomamatkalla juuri tuolla Khao Lakissa, minne hyökyaalto pahiten iski. Olivat juuri rannalla kun hyökyaallot tulivat. Veljeni katosi, hänen vaimonsa pelasti joku paikallinen, jalka poikki leikattu sairaalassa.
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:( - Else
sisko suruissaan kirjoitti:
Veljeni oli lomamatkalla juuri tuolla Khao Lakissa, minne hyökyaalto pahiten iski. Olivat juuri rannalla kun hyökyaallot tulivat. Veljeni katosi, hänen vaimonsa pelasti joku paikallinen, jalka poikki leikattu sairaalassa.
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Toivon sinulle voimis ja jaksamista...
epätietoisuus on pahinta.
Muista kuitenkin, että niin kauan kuin on elämää,
on myös toivoa.
Rukoilen puolestasi... - observeri
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(kaikkia suomalaisia ei ole vielä löydetty
seuraa tämän linkkisivun thaimaa tietoja ! - Voin vain kuvitella
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Olen todella pahoillani puolestasi. Itsestäni tuntuu niin pahalta pelkästään ajatella asiaa joten voin vain kuvitella sinun surusi,se on varmasti pohjaton. Mutta älä menetä toivoasi vielä...älä ennen kuin asiasta saa varmuuden. Voimia sinulle!!!
- henna
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(aivan kyyneleet meinaa tulla silmiin, ku luin sun viestis. Todella kauheaa... en voi sanoa muutaku, et lähetän sulle tällei *telepaattisesti* lämpöisen halin ja toivon,että sun veli löytyis. =(
- pahoillaan
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(toivottavasti kuulet pian veljestäsi ja että kaikki on kunnossa.ethän viellä luovuta.voimaa ja valoa sinulle!
- Nimetön
pahoillaan kirjoitti:
toivottavasti kuulet pian veljestäsi ja että kaikki on kunnossa.ethän viellä luovuta.voimaa ja valoa sinulle!
kiitos kaikille..toivon ja rukoilen parasta, pelkään vain pahinta.Enkeleitä elämäänne
- Henu
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Otan osaa suureen suruusi... :(
- Jenni
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Älä luovu toivosta vielä! vielä on toivoa olemassa ja pitää yrittää jaksaa uskoa. se on raskasta uskon sen. siskoni ja hänen miehensä tulivat juuri viikko sitten tuolta bhuketista kotiin. Siis älä luovuta ja juttele asiasta läheistesi kanssa. voimia sinulle
- Miia
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Minulla on myös tuttuja (hyvä ystavä) Thaimaassa, mutta hän on onneksi kunnossa. Toivon tosissani, että veljesi löytyy. Epätietoisuus on pelottavaa.. Enkeleitä sinulle.
- santtumaakari
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Haluaisin sanoa että tiedän miltä susta
tuntuu, mutta en voi. Koska en tuntenut
veljeäsi, mutta sen mä voin sanoa että
mä tiedän että se sattuu, tavalla tai
toisella. Yritä jaksaa. - Yanina['90]
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Olen erittäin pahoillani. Voimia ja lämpöisiä halauksia sinne. Olen erittäin pahoillani.
Elämä on ikuinen keinulauta. - mRaa
Voin vain kuvitella kirjoitti:
Olen todella pahoillani puolestasi. Itsestäni tuntuu niin pahalta pelkästään ajatella asiaa joten voin vain kuvitella sinun surusi,se on varmasti pohjaton. Mutta älä menetä toivoasi vielä...älä ennen kuin asiasta saa varmuuden. Voimia sinulle!!!
Jokainen varmaankin tuntee jonkun, joka on ollut/on yhä katastrofialueilla. Siksi onkin vaikea käsittää, miksi tämä kauhea katastrofi käsitteli juuri näitä pahimpia turistialueita pahimpaan tuistiaikaan. Mm. kampaajani lähti viettämään joulua Thaimaaseen (hän on yksi kadonneista), tuttavaperhe kadonneena (ajoin iltapäivällä heidän talonsa ohi, talo pimeänä). Lapsuudenystäväni taas oli Sri Lankassa, mutta hän lähetti tänään viestin, jossa kertoi selvinneensä. Oikein paljon voimia kaikille ja rukoilkaa läheisienne ja tuttavienne puolesta.
- poika Karkkilasta
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Voitko kertoa Veljesi nimen niin voin etsiä häntä? Toivon että minusta olisi apua.
- sisko suruissaan
poika Karkkilasta kirjoitti:
Voitko kertoa Veljesi nimen niin voin etsiä häntä? Toivon että minusta olisi apua.
Kiitos avuntarjoamisestasi. Mutta tuskin voit tehdä mitään. ollaan ilmoitettu jo rikospoliisille ja matkatoimistoon ja ulkoministeriöön jne..pahalta näyttää:(
- ystävä hädässä..
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Viestisi kosketti syvältä. Itse etsin ystävääni, jonka piti muistaakseni palata matkaltaan Thaimaasta tänään.
Harrillakin on sisko täällä kotimaassa, en vain valitettavasti tunne häntä, enkä muitakaan ystäväni omaisia, hakeminen on siis aika toivotonta.
Toivon sydämeni pohjasta, että kadonneet vielä löytyvät!!
Voimia sinulle ja muille samassa tilanteessa oleville! - Rukoilen poulestasi..
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Rukoilen poulestasi. Ymmärrän täysin surusi. Toivottavasti veljesi löytyisi ja palaisi pian Suomeen. Voimia sinulle, rukoile ja toivo. Rukoilen myös sinun poulesta, niinkuin muidenkin, joiden sukulaisia, tuttavia tai ystäviä on kadoksissa..
- Liisa
Heissan,
Olisiko kukaan sattunut kuulemaan tai nakemaan henkiloa nimeltaan Antti Asu, joka tyoskenteli Raya Diversin porukassa.
Liisa - Kyynel
Miia kirjoitti:
Minulla on myös tuttuja (hyvä ystavä) Thaimaassa, mutta hän on onneksi kunnossa. Toivon tosissani, että veljesi löytyy. Epätietoisuus on pelottavaa.. Enkeleitä sinulle.
miulla ei ollu ketään sukulaisii tai ketään onnettomuudes...mutta haluan lähettää enkeleitä kaikille jotka ovat menettäneet tuttavia/sukulaisia...
kerrottiin eräästä paavostakin joka on kadonnut: paavo on 1 vuotias osaa kävellä ja tunnistaa nimensä...:( (surullista),mutta antakaa kyynelien valua.... - Tigru
Sisko suree ainoata rakasta veljeään lohduttomasti..en jaksa toivoa enää löytymistä:(Älä anna vielä periksi!Tiedän, että se voi olla vaikeaa, mutta oikeastikin on vielä aivan mahdollista, että veljesi löytyy.Ilman kännykkää on vaikea saada yhteyttä maassa, jossa tekniikka on muutenkin jäljessä...
Voimia sinulle ja perheellesi! - Aani
Liisa kirjoitti:
Heissan,
Olisiko kukaan sattunut kuulemaan tai nakemaan henkiloa nimeltaan Antti Asu, joka tyoskenteli Raya Diversin porukassa.
LiisaOta yhteyttä suoraan Raya Diversiin. Täältä tuskin löydät totuutta.
- Tiina
Kuulin katastrofista vasta monta tuntia tapahtuman jälkeen. Ja järkytys iski tajuntaan vasta jälkeenpäin. Serkkuni on Phuketissa oppaana ja onneksi hän on turvassa. Tieto siitä tuli perille eilen päivällä. Muuta en sitten tiedäkään kuin mitä telkkarissa on näytetty.
On aivan käsittämätöntä, että kuolleita on yli 20 000. Jotenkin vaikeaa tajuta se, kun itse on täällä kaukana kaikesta. Voin vain toivoa jaksamista kaikille uhrien omaisille ja toipumista muille. Paniikki ja shokki on varmaan ollut järkyttävä. - Girlie
Kaveri miehineen on just Phuketissa, ovat kunnossa ja tulossa huomen kotio. Sain heihin heti yhteyden tekstarilla, taitaa olla paras keino..
- Maija
Toivon jaksamisia kaikille,itsekkin täällä tietoja odottelen!
- Sarah
Maija kirjoitti:
Mun pikkuserkku on siellä poikaystävänsä kanssa, Phuketissa. Myöskin hyvän ystäväni täti ja hänen perheensä. Heistä ei olla kuultu mitään vielä.
Tässä huomaamme miten luonto on voimakas. Voi kuinka pieniä olemme me... - huh_huolta
Maija kirjoitti:
Yksi ihana ystäväiseni heitti tekstarilla jouluaattona Sri Lankasta, jossa on 13-vuotiaan tyttärensä kanssa. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään... Yritän pysyä optimistisena! Mahtaa olla terapeutille itselleen melkoinen terapia kokemus...:(
- mie
Mein ystäväperhe on siellä ( Phuketis) ja ei oo viel vastannu tekstareihin...ne ei ollu ees minkää matkajärjestön kautta, ku ne muutti just syksyl Kiinaan ja oli lomal Phuketis sillo. Toiv. ovat turvassa.
huh_huolta kirjoitti:
Yksi ihana ystäväiseni heitti tekstarilla jouluaattona Sri Lankasta, jossa on 13-vuotiaan tyttärensä kanssa. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään... Yritän pysyä optimistisena! Mahtaa olla terapeutille itselleen melkoinen terapia kokemus...:(
Jos kyse oli mahdollisesti Teresasta... näkyi uutisissa olleen Suomessa tyttärineen ja kunnossa :)
- Taru
Paviaani kirjoitti:
Jos kyse oli mahdollisesti Teresasta... näkyi uutisissa olleen Suomessa tyttärineen ja kunnossa :)
Juuri Teresasta:) Sain tekstiviestin eilen. Uutisissa en nähnyt!
- kukkupi
serkku oli phuketissa. Lähetti kylläkin viestiä että kaikki on hänellä ja hänen ystävillään ok. Kuulemma ihmiset olivat juosseet hakemaan kalaa merestä kun vesi oli kadonnut rannasta ja jääneet siten veden jalkoihin :(
- sureva vaimo
en tiedä auttaako tänne kirjottaminen mitään, olen itkenyt silmät päästäni, en tiedä mitä teen.mieheni oli siellä, enkä ole saanut häneen yhteyttä..en jaksa jos menetin mieheni, menimme 2 kuukautta sitten naimisiin ja sain kuulla että olen raskaana kovan yrityksen jälkeen, mieheni oli ihan haltioissaan kun kerroin vauva uutiset ja nyt jos..ei en halua edes ajatella sitä. auttakaa minua, mitä teen?
- kiti
Syvästi ymmärtäen suuren hätäsi suositan katsomaan otsikon nettisivua.Sieltä löytyy ainakin suuri joukko sairaalassa olevia, kuin myös muutoin hengissä oevia.Syvästi myötäelävä poritar Kiti
- kritiikki
Ota rauhallisesti. Miehesi hyvin suurella todennäköisyydellä on turvassa. Tieto sieltä kulkeutuu hitaasti.
Ymmärrän huolenpitosi. Silti,ota rauhallisesti. - ...
Missäpäin miehesi majaili? Kaverini isä oli Intiassa matkalla, ja kaveri paniikissa, kun ei saanut yhteyttä 8linjat tukossa, puhelut ei mene läpi/kuuluvuus olematon) mutta äsken oli saanut tekstiviestiinsä vastauksena puhelinsoiton, ja isä oli kunnossa, eikä edes tiennyt että koko tapahtumaa on ollutkaan.
Toivottavasti miehesi löytyy kunnossa! - ulla
Usko, että kaikki on hyvin, niin kauan on toivoa kuin sitä on ja periksi ei saa antaa ikinä!
Rukoile!
Usko, että elämässä kaikki tapahtuu niinkuin on tarkoitettu, vaikka kaikkea ei todellakaan voi ymmärtää.
Voimaa sinulle! - kuulumiset
Ajatuksemme kanssasi! Mukanasi elää valtavan moni ihminen. Kädet ristissä puolestanne, ei tule uni.
- äiti
Rukoilen miehesi puolesta että hänellä olisi suojelusenkeli mukana kuten tyttärelläni oli Sri Lankassa.
Ajattele että pimeyden keskellä on aina pieni valopilkku usko ja luota,älä menetä toivoasi.
Vaikka itse jo melkein menetin niin mieheni uskoi että se valopilkku löytyy ja löytyi myös.
Sydämeni vuotaa verta kun ajattelen sinua ja sitä pikkuista joka kasvaa.
Toivoa ja voimia sinulle - sureva vaimo
kuulumiset kirjoitti:
Ajatuksemme kanssasi! Mukanasi elää valtavan moni ihminen. Kädet ristissä puolestanne, ei tule uni.
kiitos teille kaikille jotka vastasitte viestiini: mieheni on turvassa ja voi hyvin, on tulossa suomeen:) ette tiedäkään kuinka iso kivi tippui sydämeltä..olen vieläkin niin sekaisin että olen itkenyt koko aamun..ilosta. voimia teille kaikille joilla sama tilanne kun minulla oli.
- uskon näin
sureva vaimo kirjoitti:
kiitos teille kaikille jotka vastasitte viestiini: mieheni on turvassa ja voi hyvin, on tulossa suomeen:) ette tiedäkään kuinka iso kivi tippui sydämeltä..olen vieläkin niin sekaisin että olen itkenyt koko aamun..ilosta. voimia teille kaikille joilla sama tilanne kun minulla oli.
Miehesi oli tietysti työmatkalla siellä, eihän hän muuten olisi voinut jättää nuorikkoaan kotiin, heti pari kuukautta häiden jälkeen:))
- viestistä
sureva vaimo kirjoitti:
Kiitollisena kanssasi.
Taivaan Isä antakoon voimia jokaiselle tuskassa ja ahdistuksessa.
Nyt tuntuu mahdottomalta käsittää mitään mieltä tai tarkoitusta tällaiselle. Joskus, paljon aikaa eteenpäin, sen voi nähdä kuin taulun jonka kuvioita on vaikea hahmottaa läheltä -mutta kokonaisuus näkyy kauempaa.
Tämän vertauksen kertoi pappi vauvani ristiäisissä mieheni kuolinpäivänä. Kaikessa tuskassani tunsin kuinka lähimmäisten rukoukset kantoivat minua ja koko ajan olen kaikesta huolimatta tuntenut olevani Taivaan Isän hoivissa. - Mukana elävä
Hei,
Älä menetä toivoasi. Meitä on paljon hengessä mukana!
Tässä joitain osoitteita joista voisi löytyä tietoa:
http://hospital.moph.go.th/phangnga/Download/Name.xls
www.antalys.net/missingpeople
www.vachiraphuket.go.th täällä on kivia tuntemattomista uhreista ja nimilistoja sairaaloista. Mukana paljon suomalaisia.
www.phukethospital.com
www.phuketgazette.net/mission
Paljon jaksamista sinulle ja vauvelille!!!! - Hengessä mukana
Hei,
www.vachiraphuket.go.th täällä on kivia tuntemattomista uhreista ja nimilistoja sairaaloista. Mukana paljon suomalaisia.
www.phukethospital.com
Paljon jaksamista sinulle ja vauvelille!!!! - sureva vaimo
Hengessä mukana kirjoitti:
Hei,
www.phukethospital.com
Paljon jaksamista sinulle ja vauvelille!!!!..niin elikkä mieheni löytyi ja voi hyvin:) ja sinulle joka mietit mitä mieheni teki siellä niin oli työmatkalla niinkuin ajattelitkin.:) nyt kaikille voimia jotka viellä odottavat soittoa omaisiltaan!
- CaT-CaT
Haluan ottaa osaa, tiedän, että omaisen mahdollinen menetys tuntuu pahalta... Mutta muista; hän voi olla turvassa, vaikka et saisi yhteyttä. En tietenkään voi tuntea samanlaista tuskaa kuin sinä, mutta kyllä minullakin on vedet silmissä, kun luen täältä näitä viestejä. Sinun ei tässä tilanteessa auta muu kuin toivoa parasta. Jos olisin samassa tilanteessa, niin jakaisin suruni jonkun läheisen ihmisen kanssa, puhuminen helpottaa, ainakin minun kohdallani. ja sinun pitää yrittää jaksaa vauvan takia, vai mitä mieltä itse olet, sureva vaimo?
- CaT-CaT
sureva vaimo kirjoitti:
..niin elikkä mieheni löytyi ja voi hyvin:) ja sinulle joka mietit mitä mieheni teki siellä niin oli työmatkalla niinkuin ajattelitkin.:) nyt kaikille voimia jotka viellä odottavat soittoa omaisiltaan!
Nyt huomasnkin, että miehesi on löytynyt!!!=) Hieno homma... Ja onnea tulevalle lapselle!!
- Brita
Mukana elävä kirjoitti:
Hei,
www.phukethospital.com
Paljon jaksamista sinulle ja vauvelille!!!!Siunausta ja voimia sulle ja kaikille mukana olleille.
- neiti
yritä jaksaa.. en usko et tiedän miltä tuntuu, mut yritä jaksaa itsesi ja vauvan takia. voimia
- Else
Hei...
Tuli paha mieli luettuani tilanteestasi.
Älä kuitenkaan menetä vielä toivoasi.Ihmisiä on
paljon sairaalassa ja asiat etenevät valitettavan
hitaasti.
Toivon sinulle voimia jaksaa ottaa uutiset vastaan.Sisälläsi kasvaa pieni ihminen, joka
tarvitsee sinua vielä hyvin paljon. Jaksa myös
hänen takiansa!
Rukoilen puolestasi... rukoile itsekin! - Pieni Nukke
sureva vaimo kirjoitti:
Voi että, ihanaa välillä lukea tällaisia viestejä; helpotusta ja iloa. Kun luin aluksi ensimmäisen viestisi huolesta, ei itku ollut kaukana. Perheonnea teille :)
- Ilona
sureva vaimo kirjoitti:
..niin elikkä mieheni löytyi ja voi hyvin:) ja sinulle joka mietit mitä mieheni teki siellä niin oli työmatkalla niinkuin ajattelitkin.:) nyt kaikille voimia jotka viellä odottavat soittoa omaisiltaan!
Eikö olisi iloon aihetta? Miehesi rakastaa yhä sinua ja tämä tragedia voi olla uuden alku?
- poika Karkkilasta
Voitko antaa miehesi koko nimen ja sukunimen. Haluisin auttaa sinua etsimisessa::
- "SUREVA VAIMO"
Ilona kirjoitti:
Eikö olisi iloon aihetta? Miehesi rakastaa yhä sinua ja tämä tragedia voi olla uuden alku?
siis mitäh..milloin olen sanonut että en olisi iloinen kun mieheni löytyi? tottakai olen iloinen että rakkaani löytyi. mieheni saapuu tänään kotio:) T: ei enään sureva vaimo
- "sureva vaimo"
poika Karkkilasta kirjoitti:
Voitko antaa miehesi koko nimen ja sukunimen. Haluisin auttaa sinua etsimisessa::
...niinkuin ylempänä kirjoitin, että mieheni on löytynyt ja pääsee tänään kotio, mutta kiitos sinulle kun olisit auttanut:) voimia kaikille
- Iloinen poulestasi
"sureva vaimo" kirjoitti:
...niinkuin ylempänä kirjoitin, että mieheni on löytynyt ja pääsee tänään kotio, mutta kiitos sinulle kun olisit auttanut:) voimia kaikille
Ihanaa kun Suomalaisia palaa kotiin! Onnea teille tulevan lapsen johdosta, ja ole onnellinen, sillä kaikkien puolisoa ei ole löydetty, ja ehkä jäävät kadoksiin ikiajoiksi! Voimia kaikille tämän viestin yhteidessä :)!
- Nimetön
Ihmettelen mikä sai miehesi sinne jos olette n. 2kk sitten menneet naimisiin ja nyt se on jo noin kaukana sinusta....en muuta toivo kun että saat hänet takaisin ja elämäsi raiteilleen,mutta jos pahin on käynnyt niin ainakin sinulla on yksi asia jonka tähden sinun on jaksettava ja varmaan jaksatkin sillä muista että raskauden aikana annat jo tuntemuksia sisälläsi kasvavalle
ja ethän hänelle halua itkeskelevää äitiä ja niitä pahoja tuntemuksia vaan toivoa ja onnellisuutta ja onnellista lasta...siispä jaksamista sinulle - "SUREVA VAIMO"
Nimetön kirjoitti:
Ihmettelen mikä sai miehesi sinne jos olette n. 2kk sitten menneet naimisiin ja nyt se on jo noin kaukana sinusta....en muuta toivo kun että saat hänet takaisin ja elämäsi raiteilleen,mutta jos pahin on käynnyt niin ainakin sinulla on yksi asia jonka tähden sinun on jaksettava ja varmaan jaksatkin sillä muista että raskauden aikana annat jo tuntemuksia sisälläsi kasvavalle
ja ethän hänelle halua itkeskelevää äitiä ja niitä pahoja tuntemuksia vaan toivoa ja onnellisuutta ja onnellista lasta...siispä jaksamista sinulle..Niin kuten edellä jo kirjotin että: mieheni löytyi ja voi hyvin:) ja mieheni oli työmatkalla siellä!!
- aftonbladet
Hyökyaalto/ Thaimaa /Turist i Thailand filmade
Aftonbladet Turistin filmi hyökyaallosta
Webb-tv....linkistä
tv Här sveper flodvågen in över Penang beach Turist i Thailand filmade.
http://www.aftonbladet.se/- kysyjä2004
videoon?
- esa
näyttää siltä että pitäis olla rekisteröityny jos haluaa videopätkää katella...
- ruotsinkielestä vapautus jo...
esa kirjoitti:
näyttää siltä että pitäis olla rekisteröityny jos haluaa videopätkää katella...
olen jo 35 vuotias ja en osaa ruotsia.
silti löysin filkan laakista kyseisestä paikasta ja sain katsottua.
elä valitse sitä 600k koitappa jotain toista esim.380k - Läheltä liippaa
kysyjä2004 kirjoitti:
videoon?
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/streaming/tv_fonster/0,5208,m0ny041227tsunami4_I_qt380,00.html?avdelningslage=10
- käännös
Läheltä liippaa kirjoitti:
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/streaming/tv_fonster/0,5208,m0ny041227tsunami4_I_qt380,00.html?avdelningslage=10
voisko joku suomentaa mitä ne puhuu siinä videolla
- Omainen
Niin siis viranomaisten toiminta on ollu ihan hirveää. Minulla on pari läheistä sukulaista Phuketissa ja he kertoivat mitenkä ovat joutuneet nukkumaan taivas alla ja että viranomaiset eivät ole tehneet oikein mitään/ kertoneet mitään. Ja suomessa en tajua miksi toi Ulkoministeriön kriisipäivystys on öisin kiinni!? Ja en saanut koko sunnuntaina omaa puhelua edes läpi joten olin todella huolissani mitä sukulaisilleni on tapahtunut.
Menipä se viime yö kyllä ihan kokonaan valvoessa, onneksi sukulainen sai lainattua joltain ihanalta ihmiseltä puhelinta ja soitti maanantai aamuna että he ovat kunnossa.
Luojan kiitos!
Mutta viranomaisten toiminta kyllä ihmetyttää, ja miksi ihmeessä tämä suomen tietolähteen puhelin on öisin kiinni 23-8. Uskomatonta, mutta minun onneksi minun sukulaiset ovat hengissä.
Voimia niille jotka eivät tiedä omaistensa/tuttujen kohtaloa.- jokainen matkustaa omalla v...
Omalla Vastuulla matkalle. eihän heidän tarvitsisi päivystää edes päivällä. Ihmettele rauhassa.
- ...
Juu help deski pystyyn ja ilmaista majoitusta ja ruokaa ulkomaalaisille. Unohdetaan ne joilla se hätä todella on. Siis ne joille ei ole tulossa Finnairin evakuointi konetta 8 tunnin päästä ja joilla meni perha, koti ja työ.
On ne ihmiset nykyään niin itsekkäitä ku pitäs heti olla puhdas peti tuommosessa tilanteessa... - Nanna
... kirjoitti:
Juu help deski pystyyn ja ilmaista majoitusta ja ruokaa ulkomaalaisille. Unohdetaan ne joilla se hätä todella on. Siis ne joille ei ole tulossa Finnairin evakuointi konetta 8 tunnin päästä ja joilla meni perha, koti ja työ.
On ne ihmiset nykyään niin itsekkäitä ku pitäs heti olla puhdas peti tuommosessa tilanteessa...Olen ihan samaa mieltä. Ja jos siellä ei olisi suomalaisia turisteja niin tänään aiheesta ei olisi kuin pieni uutinen lehden sisäsivulla.
- infrastruktuuria
kuin Suomessa. Kannattaako sitä ihmetellä. Lisää kehitysapua heille, josa haluamme sitä parantaa.
- toms
No pitäisikö suomalaisten viranomaisten olla joitakin taikureita, kun eivät paikallisetkaan onnistu saamaan tietoa. Tai revi nyt siitä sitten, kun listoissa lukee: "White skin boy with blue swimming pants" tai "Miss Karoliina".
Nyt puhutaan siis suhteellisen poikkeuksellisesta episodista, jossa mahdollisesti yli 100 000 ihmistä sai surmansa. Kaikki on vielä aika sekaisin, eikä Suomen passi oikeuta saamaan jotakin sellaista erityistietoa, jota ei yksinkertaisesti ole käytettävissä.
Välillä herää väkisinkin ajatus, että pitäisikö suomalaiseenkiin passiin painattaa erityisohjeita turisteille, jotta he ymmärtäisivät tiettyjä realiteetteja mahdollisissa poikkeustilanteissa paremmin. Ei nyt välttämättä ihan jenkkityyliin, mutta jossain määrin tähän ilmeisesti pitäisi mennä. - Tiina
Kyllä täytyy ihmetellä, miten jotkut viitsii vielä valittaa jostain viranomaisten toiminnasta. Olisivat kiitollisia, että ovat hengissä!! Eiköhän kaikki viranomaiset ja muut (oppaat ja matkanjärjestäjät) tee kaikkensa auttaakseen. Ihmisiä on siellä niin paljon, ettei kaikkea apua voi mitenkään antaa heti.
Ja niinkuin telkkarissakin on sanottu puhelinlinjat ei toimi tai puheluita ei saa läpi. Sehän on ihan ymmärrettävää! Ja eiköhän ne viranomaisetkin kerro asioista sitä mukaa, kun tietoa tulee.
Luulisi näiden valittajien olevan tyytyväisiä, että heillä on vielä mahdollisuus päästä takaisin Suomeen. Toisin kuin esim. oppailla ym. jotka joutuvat vielä jäämään paikan päälle auttamaan.
Tässä tarvitaan nyt kaikkien kärsivällisyyttä ja voimia jaksaa eteenpäin. - Janne
Nanna kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Ja jos siellä ei olisi suomalaisia turisteja niin tänään aiheesta ei olisi kuin pieni uutinen lehden sisäsivulla.
Kyllä ne "hiljaiset" Suomalaiset on myös inhimillisiä olentoja, eikä mitään tunteettomia muumioita. Tietty uutinen herättää tuntoja herkemmin kun mukanana on Suomalaisia.. Tietty on olemassa myös ihmisiä, ketkä eivät ole kiinnostuneet kuin itsestään. Toivotaan, että heitä EI ole paljon....
- Huhhuh
toms kirjoitti:
No pitäisikö suomalaisten viranomaisten olla joitakin taikureita, kun eivät paikallisetkaan onnistu saamaan tietoa. Tai revi nyt siitä sitten, kun listoissa lukee: "White skin boy with blue swimming pants" tai "Miss Karoliina".
Nyt puhutaan siis suhteellisen poikkeuksellisesta episodista, jossa mahdollisesti yli 100 000 ihmistä sai surmansa. Kaikki on vielä aika sekaisin, eikä Suomen passi oikeuta saamaan jotakin sellaista erityistietoa, jota ei yksinkertaisesti ole käytettävissä.
Välillä herää väkisinkin ajatus, että pitäisikö suomalaiseenkiin passiin painattaa erityisohjeita turisteille, jotta he ymmärtäisivät tiettyjä realiteetteja mahdollisissa poikkeustilanteissa paremmin. Ei nyt välttämättä ihan jenkkityyliin, mutta jossain määrin tähän ilmeisesti pitäisi mennä.Vanhasen-Tuomiojan linjana näyttää olevan: Kun ei tehdä pitkiin aikoihin mitään, ei ennätetä isoa virheitäkään. Vaikka juuri siten ne vahingot syntyvätkin.
Silminnäkijöiden mukaan siellä on tälläkin hetkellä suomalaisia unohdettu komeroihin ja kellareihin odottamaan hoitoa. Heidät pitäisi kaivaa sieltä esiin SUOMALAISIN voimin, eikä vain varoitella tulevista uhriluvuista... - EI VOI OLLA TOTTA
PITÄÄKÖ PAIKKANSA, ETTÄ UM OSALLISTUI EVAKUOINTILENTOIHIN VASTA AURINKOMATKOJEN VAATIMUKSESTA?
- ÄLÄ PUHU PASKAA
EI VOI OLLA TOTTA kirjoitti:
PITÄÄKÖ PAIKKANSA, ETTÄ UM OSALLISTUI EVAKUOINTILENTOIHIN VASTA AURINKOMATKOJEN VAATIMUKSESTA?
TOMMOISET PASKAN LIETSOJAT OVAT MATOJAKIN ALHAISEMPIA...
JUSTAHAN TOSSA RUOTSALAISETKIN ON PYYTÄNEET MEIDÄN APUA, KUN OLEMME EVAKUOINNIN HOITANEET NIIN MALLIKKAASTI...
JOTEN VAIKENE MATO!!! - Haloska
EI VOI OLLA TOTTA kirjoitti:
pitää paikkanas
- ESKO
Onko asiassa mitään perää,että Sauli Niinistö olisi kadonnut Thaimaassa?
- ja turvassa
!!!
- minä itse
eilen lehdessä oli hänen veljensä kertomaa että yhteyttä Niinistöön ja poikiin ei ole saatu. Ovat siellä lomalla.
- Lisa
Niinistö seurueineen jo kuuleman mukaan Suomessa.
- tasan eivät käyt onnen lahjat
Lisa kirjoitti:
Niinistö seurueineen jo kuuleman mukaan Suomessa.
eivätkä paikat finnairin koneissa.
Eikös sieltä pitänyt tuoda ensin loukkaantuneet sekä perheelliset ja vanhukset. Mutta ensimmäisissä koneissa tulevatkin kaikenmaailman julkkikset, joilla tuskin on mitää hätää.. - Mie
ja turvassa kirjoitti:
!!!
Television seitsemän uutisissa Sauli Niinistö kertoi paenneensa sähköpylvääseen tsunamia!
- minni87
se tuli suomeen. oli kuulemma päällä vaan uimahousut ja hartioilla huopa.
- tuhon alkua
tajuatteko ihmiset mitä lähitulevaisuudessa on tulossa? *pään pudistus*
- minä
nii-in ,jos nuo laatat alkaa ny "napsahteleen" niin kohta järisee nii et tää oli vasta pientä siihen nähen......onhan nuo tiedemiehet tästä/siitä varoittaneet jo ainaki 30 v:n ajan..
- :'(
veljeni harrastuksen ohjaaja meni jouluksi Thaimaaseen...minä en ainakaan tiedä hänestä vielä mitään, mutta toivotaan parasta...! Ystäväni kertoi tuttaviensa olleen koko perheen kanssa Thaimaassa silloin...he olivat kuulemma olleet rannalla kun hyökyaalto tuli...perheen isästä ei ole tietoa...kadoksissa tällä hetkellä...VOIMIA KAIKILLE UHRIEN OMAISILLE!!!
- Pia
mulla ei henkilökohtaisesti ole omaisia kateissa tai mitään muuta mutta silti suren kaikkien niiden puolesta jotka ovat menettäneet jonkun tai elävät epätietoisuudessa. olen itkeny jo monta kertaa katsellessani uutisia ym. voin vain kuvitella kuinka pahalta niistä tuntuu jotka ovat menettäneet jonkun tai eivät ole saaneet yhteyttä omaisiin/tuttuihin!
Voimia!!!
- kateissa
www.vesaollinmaki.cjb.net
- Nimetön
Toivottavasti löytyy...
- Yks huolestuja
Missä päin tämä mies Vesa Ollinmäki on ollut lomalla?
Onkohan hänestä tullut uutta tietoa... Löytynyt(kö)?
- CaT-CaT
Pyytäisin, että kun luet tätä viestiä, pitäisit kahden minuutin hiljaisen hetken kaikille maanjäristyksessä kuolleiden muistolle...
*hiljaisuus*
Meidän naapurin tytär ja poika (aikuisia jo) olivat olleet viettämässä siellä lomaa. Heillä oli ollut retki autiolle saarelle, kun maanjäristys iski. He näkivät kaukaa tulevan aallon, ja kiipesivät sitä pakoon saaren ainoalle vuorelle, ja näin he pelastuivat. Heidät tultiin hakemaan vasta monen, monen, monen tunnin päästä. He olivat todenneet, että oli ihanaa olla hengissä. Joten olkaa kiitollisia, vaikka et saisikaan sitä ihanaa hametta, tai sitä moottoripyörää, johon olet ihastunut, kunhan olet hengissä! * - Savannah
Äitini ja hänen miesystävänsä olivat olleet Thaimaassa juuri jokin viikko sitten, ajatella jos olisivat olleet muutama viikko myöhemmin.. =<
Se kuolleiden määrä on niin suuri ettei sitä osaa edes ajatella. Niillä jokaisella ihmisellä oli oma elämä ja heitä jokaista jää kaipamaan monet. Osa on kateissa, mutta he eivät välttämättä ole kuolleet vaikka heihin ei saa yhteyttä.
Jaksamisia kaikille sukulaisistaan/ystävistään tietoa odotteleville! Toki älkäämme unohtako niitä jotka siellä asuvat, hekin kärsivät yhtälailla!- Pia
perhetutut tuli just pari viikkoa sitte pois sieltä. ne oli kanssa Thaimaan phuketissa muistaakseni.
- siellä
sukulaiseni on siellä. aluksi saatiin yhteys, kaikki kunnossa. viimeisessä viestissä yrittivät päästä bangkokiin tavalla tai toisella. Nyt ei ole yli vuorokauteen kuulunut mitään vaikka viestiä on laitettu.
toivottavasti ovat vielä kunnossa! - -Jarkyttynyt77-
Saavuin eilen suomeen, kaikki hävisi matkalla luottokortti,passi,matkatavarat,kännykkä,rahat,kotiavaimet. Onneksi kotiavaimet sentään sain siskolta, olen todlela järkyttynyt tästä.
- huh
Varmasti tosi järkyttävää. Toivottavasti omaisia tms. ei mennyt myös !
En tiedä, ei varmaan yhtään lohduta se, että sulla ei sentään mennyt asunto, autot, työpaikka yms. niin kuin miljoonilla muilla.
Jaksamista !
- turismo
Itse nukuin hotellissani kun maa jarisi ja hyokyaalto iski. Hotellini on n.200 metrin paassa Karon Beachin rannasta. Huomasin sitten ulos tullessani, etta putiikit olivat kiinni ja kaiken maailman roinaa oli kulkeutunut rannalta paakadulle. Sitten menin rannalle, josta oli kaikki rantavermeet kadonneet. Huuhtoutuneet mereen tai lentaneet liikkeiden ikkunoista sisaan. Kaiken kaikkiaan Karon Beach sailyi lahes koskemattomana koska rannan ja putiikkien valilla on aika pitka matka verrattuna esim Patong Beachiin. Itse jatkan lomailua taalla, koska kaikki nayttaa toimivan normaalisti. En ole taalla ryhmamatkalla, joten yksikaan matkanjarjestaja ei tule "evakuoimaan" minua pois, mika taas sopii minulle varsin hyvin.
- Justeri
WWW.SUKELLUS.FI
WWW.MININET.FI - Justerinen
WWW.SUKELLUS.FI
WWW.MININET.FI - Justeri
UM vetoaa omaisiin suomalaisturistien kohtalon selvittämiseksi
///UUSITAAN KOTIMAAN KOODILLA///
Helsinki, 28. 12. Kotimaa stt 186
Suomen ulkoministeriön viranomaiset vetoavat kansalaisiin Kaakkois- ja Etelä-Aasian katastrofialueilla olevien suomalaisturistien kohtalon selvittämiseksi.
Ulkoministeriö toivoo, että omaiset ja ystävät ilmoittaisivat viranomaisille kaikista niistä suomalaismatkailijoista, jotka ovat edelleen varmuudella kadoksissa Thaimaan, Sri Lankan, Indonesian ja Malediivien tuhoalueilla. Yhtä lailla omaisten ja ystävien toivotaan kertovan esimerkiksi matkatoimistoille niistä tuhoalueella matkustavista, joihin on saatu yhteys, jotta heitä ei etsittäisi turhaan.
Tiedot kadonneista suomalaisista voi ilmoittaa esimerkiksi ulkoministeriön kriisipäivystykseen numeroon 010-82 266. Päivystys palvelee asiakkaita joka päivä kello 8-24.
Kadonneista voi ilmoittaa myös joko paikalliselle poliisille tai keskusrikospoliisille puhelimitse numeroon (09) 8388 6766 tai faksilla numeroon (09) 8388 6676, mutta poliisi ei voi vastata kadonneita koskeviin tiedusteluihin. Poliisille ei tarvitse ilmoittaa kadonneista, joista on jo ilmoitettu viranomaisille tai Punaiselle Ristille.
Myös isoilla matkatoimistoilla on omat päivystysnumeronsa.
Suomen Thaimaan ja Intian suurlähetystöistä kerrotaan, että suomalaisturistien olinpaikan ja kohtalon selvittämistä on vaikeuttanut informaation kulkeminen yhden keskitetyn kanavan sijaan useita eri kanavia pitkin.
Tiedot tavoittamatta olevien suomalaisten määrästä vaihtelevat parista sadasta jopa yli kolmeen sataan henkeen. Myös loukkaantuneiden ja sairaalahoidossa olevien suomalaisten määrästä ei ole vielä täsmällistä tietoa. - leijona
siella oli mun kaveri... se ei vastaa mun viestiin uskon kylla etta kaikki on OK.!!
- Sari
Olimme rannalla aurinkoa ottamassa kun vesi alkoi nousta.
30 sekunnin päästä näimme meitä kohti tulemassa noin 10 metriset aallot.
Seppo sanoi et äkkiä pois rannalta mut eihän siinä kerennyt aaltojen alta pois.
Oli se kauheaa kun tuolit veneet jne lentelivät ympärillä.
Mut onneksi pääsimme kipuamaan tikkaita pitkin katolle.
Järkyttävää oli nähä ne veden varaan joutuneet ihmiset kun ne huutivat apua.- Nimetön
Onnea Teille kun selvisitte siitä kaaoksesta tänne Koti-Suomeen !! Liian monet ovat jääneet sinne ehkä ikuisiksikin ajoiksi. Emme varmasti vielä tiedä koko karmeuden laajuutta... Pitäkää huoli itsestänne ja keskustelkaa kokemuksenne läpi, että selviätte !! Kaikkea Hyvää Elämäänne !!
- searcher
että siellä olisi ollut hoidettavana suomalainen näyttelijätär nimeltä liisa kuoppamäki??? ikä täsmää kyllä aikahyvin. no joka tapauksessa oli tai ei...hyvä että säilyi hengissä.
- qwerty
searcher kirjoitti:
että siellä olisi ollut hoidettavana suomalainen näyttelijätär nimeltä liisa kuoppamäki??? ikä täsmää kyllä aikahyvin. no joka tapauksessa oli tai ei...hyvä että säilyi hengissä.
myös hänen perheensä on kunnossa.
- minä
Luonto muistutti taas, kuinka pieni on ihminen...Sydämestäni toivon voimia kaikille epätietoisuudessa eläville ja omaisensa menettäneille! Joissakin tilanteissa ei löydy sanoja. Hiljaisuus puhuu enemmän. Älkää menettäkö toivoa!
- Outi
Mikshän missään ei mainita miten pahasti esim. PhiPhillä on käynyt. Se on niin pieni saari et luulis että aika pahasti.. Oliko siis joku siellä tai saanut infoa tutuilta tms..
- Tuhkimå
PhiPhillä osa hotelleista toiminnassa, osa suljettu vaurioiden vuoksi. Paikallisen lehden mukaan PhiPhi:llä n 66 kuollutta ja n 1000 loukkaantunut. Kannattaa katsoa www.thaiclubfinland.net/lehtihuone siellä linkit Thaimaalaisiin lehtiin joista taasen lisätietoja mm. PhiPhistä ja todellisuus asian suuruudesta.
Kaikille jotka etsivät omaisiaan tai ystäviään paljon voimia ja toivoa. Minä saan olla onnellinen että edes osa ystävistäni ja tutuista on jo löytynyt..muista vielä tietoja odotellaan..
- etsivä löytää
täällä on kuvia jostain sairaalasta, en nyt muista mistä...
Mutta aikalailla vaaleita ovat..
http://hospital.moph.go.th/krabi/tsunami_picture.htm - paha olla
sain tänään tietää että mun kaveri jäi sille matkalle:( mulla on niin paha mieli et en tie miten päin olisin kun ahdistaa ja sattuu niin helkutisti.mieheni kanssa itketty koko päivä.kynttilät palaa ikkunoilla ja rukoilen että tämä olisi unta ja saisin ystäväni takaisin, lasteni kummitädin:(
- Päivi
Otan osaa suureen suruunne. Tällähetkellä ei ole sanoja, on vain suru ja lohduttomuus. Sytytin kynttilän ikkunalle. Toivon teille voimia jaksaa hetki kerrallaan eteenpäin.
- pahoillani
Koko tapahtumaa on niin vaikea kuvitella.
Jää aivan sanattomaksi.
Sytytän myös kynttilän.
Voimia teille! - tyttovain
"Ei niin pitkää ja pimeää yötä, etteikö päivä koittaisi."
Viisautta ja voimia. - minna
Syvät osanottoni kaikille, jotka ovat menettäneet läheisensä, myös teille. Rukoilen teille voimia jaksaa surunne kanssa.
myötäsurren, minna
- savannah
Tämä koskettaa varmasti meitä jokaista ja voi kulostaa seuraava teksti tosi julmalta, mutta ei auta että istutaan netin ääressä kauhistelemassa kun saman ajan voisi käyttää hakemalla keräyslippaan spr:ltä ja painumalla kadulle. Suomalaisilla eloon jääneillä on koti mihin palata, paikallisilla sitä ei ole. He tarvitsevat kaiken avun mitä voivat saada, eli kun näet jonkun lippaan kanssa anna rahaa hyvään tarkoitukseen!!!! Ellet voi itse lähteä keräämään. Voimia omaisille, kaikille niille joitten läheiset tuolla ovat, erityiseti niille jotka eivät vieläkään ole läheisistään kuulleet!!!
- help is needed
Tv-uutisissa SPR:n edustaja sanoi sen aika suoraan, että paras tapa auttaa tällä hetkellä on kerätä rahaa avustusjärjestöille, jotta nämä pystyvät auttamaan uhreja - sekä paikalla turisteina olleita että paikallisväestöä. Ehdottakaa työpaikallanne, että yrityksenne lähtisi tulemaan SPR:n työtä rahalahjoituksella ja haastaisi mukaan myös muita yrityksiä. Jos olette töissä yrityksessä, jolla on useita toimipisteitä ja joissa käy päivän mittaan tuhansia asiakkaita ( esim. ravintolat, kaupat, pankit ym. ), ehdottakaa että yrityksenne ottaisi toimipisteisiinsä keräyslippaat kassoille. Meillä tämä ehdotus meni läpi :)
- pelokas..
Mun kaveri oli Thaimaassa sillä hetkellä kun se tapahtui.. Voin vaan uskoa hänen perheensä ahdistuksen ja epätoivon. Luokanvalvojani oli taas Intiassa ja sekin pelottaa.. :( Toivon vaan että serkkujeni sukulaisten kylä ei olisi tuhoutunut Thaimaassa. Todella surullista.. En voi edes katsoa uutisia ilman että vierähtäisi kyynel poskelle kun katselen muiden tuskaa ja mietin kaverini kohtaloa.
- itkevä..
Voi sua, toivotaan parasta! Me ite tultiin sieltä kuukausi aiemmin, on niitä enkeleitä... Voimia sulle ja kaikille jotka on menettän jonkun jota rakasti... Varsinkin pikku Paavon haluisin löytyvän, ei ole oikeudenmukaista kenenkään kuolla!
- ontse
mun äitin täti ja sen mies oli siellä katastrofi alueella.ovat nyt onneksi turvassa ja saadaan yhteys textareilla.
- ontse
mun äitin täti ja sen mies oli siellä katastrofi alueella.ovat nyt turvassa ja saadaan yhteys textareilla.käykääpäs muuten sytyttämäsä kynttilä uhreille!
- ontse
mun äitin täti ja sen mies oli siellä katastrofi alueella.ovat nyt turvassa ja saadaan yhteys textareilla.käykääpäs muuten sytyttämäsä kynttilä uhreille!
- suru..
olin ettimas suomalaisten listaa ku nain kaverini... han oli tsunami hetkella phuketissa ja nain hanen nimensa ja aidin... suomalaisten lista http://www.sukellus.fi/
- Shadow
Voimia siis kaikille ketkä on joutuneet itse kokomaan tämän tai ovat menettäneet ystäviään/sukulaisiaan/perheen jäseniä tai muuten tuttuja.
- Tietoa...
Onko totta että suomalaisia ei ole uhrien joukossa muita kuin mitä UM virallisesti ilmoittaa
Taitaa olla että, tuho kaikessa karmeudessaan ei ole suomalaisille vielä selvillä... Laskekaa kokonais uhriluvusta 0,5 promillea niin ollaan todellisilla luvuilla... miettikää,miettikää...ja pysähtykää miettimään todellisuuteen mikä tulee toteen... vaikka ei millään haluaisi eikä toivoisi... Koittakaa kestää ja kaikille voimia, aina on toivoa... - ystävä
Tietoa... kirjoitti:
Onko totta että suomalaisia ei ole uhrien joukossa muita kuin mitä UM virallisesti ilmoittaa
Taitaa olla että, tuho kaikessa karmeudessaan ei ole suomalaisille vielä selvillä... Laskekaa kokonais uhriluvusta 0,5 promillea niin ollaan todellisilla luvuilla... miettikää,miettikää...ja pysähtykää miettimään todellisuuteen mikä tulee toteen... vaikka ei millään haluaisi eikä toivoisi... Koittakaa kestää ja kaikille voimia, aina on toivoa...Onko joku kuullut/nähnyt mitään Suoperän perheestä Helsingistä Emmu Emiliasta, Juhosta tai Joelista?
- emma
ystävä kirjoitti:
Onko joku kuullut/nähnyt mitään Suoperän perheestä Helsingistä Emmu Emiliasta, Juhosta tai Joelista?
mä oon kai nähny jonku suoperän jollai listal en muista kyl yhtää millä.. mut tost on nyt kulunu aikaa ku oot kirjottanu jos oisit vaikka löytäny jo.. toivottavasti! ja voimia paljon!!!!!!
- tuttuni...
Miespuolinen, toivottavasti kaikki hyvin!
Oma matka, ei hotelli tms. - TV-uutiset
Jääkiekkoilija Janne Ojasen isä palasi onnettomuusalueelta ja hänen haastattelujaan on tullut illan uutisissa.
Haastattelu jäi hieman kesken hänen jouduttuaan liikutuksen valtaan.
Onnea selviytymisestä. - ^pelokas?^
Mä olin itse just 2viikko sit thaimaassa. Kauheeta on kattoo tv:stä ku esim. ne hotellit mis oltiin ja ne kadut kaikki on tuhoutunu... Ystävä perhe oli nyt sit joulun kanssa thaimaassa ja siel ne on vieläkin. Mitään viestii ei oo, eikä oo missää löydettyjen listoilla...Ajutuskin jo itkettää et ne on kuollu... Se oli semmonen kiva nuori pari n.20vuoden ikäisiä. Just menny kihloihin ja kait lapsiiki oli tulossa. Mut kellekkään meistä ei oo ilmotettu sitä kuolin päivää...vaan joku/jotkut tietävät sen... Voimia myös niille jonka läheisiä tai sukulaisia on siellä...
- nennu77
Ihan itku tulee silmääm :'( koettakaa jotenkin jaksaa tässä surun ja tuskan keskellä te jotka olette siitä joutunut kärsimään ja kärsitte.
Se ei ikinä unohdu eikä lähde pois sen kanssa vaan joutuu elämään..
Voikun jotenkin auttaa voisin ..
Lämmin halaus ja suukko otsalle teille kaikille j - tyttö.
Niin tosiaan, piti matkustaa sinne 23pv. Tuli mutkia matkaan eikä sitten päästykkään lähtemään isäni kanssa vaikka osa matkasta oli jo maksettukin. Nyt ajatellen oli hyvä että ei päästy lähtemään.
Voimia kaikille.
- tyttovain
- Kaitsu
Olin puhelinyhteydessä suomalaiseen ystävääni joka on viettänyt pidemmän aikaa Patong Beachilla Phuketissa ja hän kertoi seuraavaa:
"Olin varhaisella aamukävelyllä Patongin rannassa ja menin kahville. Hetken päästä paikalle tullut poliisi pyysi palaamaan hotelliin ja kertoi tulossa olevasta hyökyaallosta. Palasin hotelliini
8 korttelin päähän rannasta ja varoitin myös vastaan tullutta suomalaisperhettä."
Aika outoa, jos tieto tulevasta vaarasta tosiaan oli poliisilla Phuketissa, miksei sitä käytetty laajempaan evakuointiin ? - Gabi
Rakas ystäväni soitti äsken ja kertoi pelastumisestaan. Kertomansa mukaan oli herännyt aamulla maanjäristykseen ja aamiaisella oli huomannut n.50 metrin päässä olevan rantaviivan siirtyneen muutamassa hetkessä aivan majoituspaikan terassin tasalle. Hän oli juosten lähtenyt poispäin sisämaahan päin ja juossut n.1-2minuuttia. pysähtyessään hetkeksi ja katsoessaan taakseen oli nähnyt kun ensimmäinen kerros majoituspaikastaan oli vedenpeitossa. Vesi oli saavuttanut ystäväni ja pienen kahluun jälkeen oli päässyt ylemmäksi pois veden kosketuksesta. Pääsi auton kyytin väkisin tunkemalla joka oli vienyt muutkin autossa olleet korkeammille alueille. Sieltä matka oli jatkunut n.6-7 tuntia myöhemmin kokoontumispaikan kautta lentokentälle. Kaikki mitä hänellä oli mukana on jäänyt thaimaaseen... Onneksi henki säilyi ja jälkeenpäin tulleiden tietojen mukaan ystävät jotka olivat mukana siellä on myöskin onnistuneet palaamaan suomeen. Onneksi näin... Toivottavasti muitakin onnellisia loppuja löytyy! Osanottoni heille joiden omaiset tai ystävät ovat vielä kadoksissa tai jopa pahempaa!!! JAKSAMISTA KAIKILLE!!!
- onnellinen
Kun katsoin teeveestä mitä on tapahtunut olin aivan varma että veljeni on kuollut. Hän muutti Thaimaaseen 19.10.04 loppuelämäkseen.
No laitoin tekstiviestii kännyyn ja Hän vastas että kaikki ok olin helpottunut.
Olen kyllä tosi surullinen kaikkien niiden puolesta jotka ovat ilmeisesti kuolleet ja otan osaa omaisten suruun. Voimia kaikille Teille ja jaksamista surun keskellä.
- toteutettu
eiliset maikkarin uutiset olivat ala-arvoiset. Loukkaantuneiden, vielä shokissa olevien suomalaisten haastattelut olivat limbosuoritus toimittajalta ja MTV3 uutispäälliköltä. Kyseessä oli sosiaalipornoa vailla mitään uutisten informaatioarvoa. Lumikero halusi ilmeisesti tehdä koskettajan jutun, mutta toteutus oli totaalisen epäonnistunut.
- tyttö
Olen samaa mieltä, että loukkaantuneiden ja shokissa olevien ihmisten haastattelu on törkeää ja edesvastuutonta. Ja turha selittää, että toimittajat tekee vain työtänsä..
- täälläkin
tyttö kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että loukkaantuneiden ja shokissa olevien ihmisten haastattelu on törkeää ja edesvastuutonta. Ja turha selittää, että toimittajat tekee vain työtänsä..
Uskomatonta, kuinka ala-arvoinen lähetys oli. Tähän asti olen pitänyt mtv3:sen väkeä ammattitaitoisena uutisväkenä, enää en ole samaa mieltä.
- sh.
täälläkin kirjoitti:
Uskomatonta, kuinka ala-arvoinen lähetys oli. Tähän asti olen pitänyt mtv3:sen väkeä ammattitaitoisena uutisväkenä, enää en ole samaa mieltä.
Kyseisellä jutulla ei ole mitään tekemistä "hyvän journalismin" kanssa. Juttu oli todella järkyttävä, toimittaja työntää mikkiä itkevän naisen suuhun...
Toivottavasti uutisointi palaisi asiammalliselle tasolle. - Ammattitaito hukassa
sh. kirjoitti:
Kyseisellä jutulla ei ole mitään tekemistä "hyvän journalismin" kanssa. Juttu oli todella järkyttävä, toimittaja työntää mikkiä itkevän naisen suuhun...
Toivottavasti uutisointi palaisi asiammalliselle tasolle.Aivan pöljää on haastatella niitä jäkyttyneitä omaisia, joiden läheisillä ei ole oikeasti ollut mitään hätää. Toimittajat ovat hysterian lietsonnallaan saanet monet omaiset turhaan pois tolaltaan.
Ammattitaitoinen toimittaja ei hehkuttaisi katastrofilla ja lietsoisi hysteriaa, vaan pikemminkin rajottaisi hysteriaa kertomalla totuuden:
Tsunamin vaikutus ulottui kahteen lähinnä rantaa olevaan kortteliin. Niillä ihmisillä, jotka eivät olleet rannan lähellä (n. 85% matkailijoista), ei ollut missään vaiheessa mitään hätää. - teinimutanttikilpikonnasupe...
Ilta-Sanomat koettaa tehdä tsunamista elävän pahan olennon ja kutsuu sitä nimellä "Tappaja-aalto"
Viihdettäkö parhaimmillaan???!!!
Typerä lehti myy kärsimyksillä.
- ihmettelijä
Uutisissa kun huudetaan vain noista Thaimaan, Intian ja Sri Lankan tilanteista unohdetaan kokonaan että myös moni muu maa on kärsinyt paljon. Yhtä paljon tuhoa on tullut myös Indonesiassa, Malediiveilla (jossa kokonaisia saaria on hävinnyt), Malesiassa, Myanmarissa (Burma) ja Somaliassa (kyllä, aallot ovat osuneet rantaan jopa siellä asti). Kaikkein eniten ovat kärsineet Intialle kuuluvat Andamaanien ja Nikobaarien saaret ja Sumatran saari Indonesiassa, jotka sijaitsevat järistyskeskuksen lähellä ja joissa on eniten kuolleita. Tansania, Bangladesh, Seychellit, Kenia, Madagaskar, Oman, Réunion ja Mauritius ovat kärsineet myös pieniä tuhoja.
- Khao Lakista
phuketista kirjoitti:
näin luonto parkkeeraa http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=2598
VG:n sivuilta löytyy paljon kauheampiakin kuvia...
- miettijä
Tietääkö ketään Aki Sirkesalosta tai hänen seurueestaan?????? Hän oli luultavasti paikalla
- Kai
Muistaakseni aikoinaan Suomi24:ssä sytytettiin nettikynttilöitä terveisineen erään traagisen tapahtuman jälkeen. Minusta se oli paitsi kaunis ele myös toi meitä suomalaisia ythteen suurena yhteisönä suuren surun ja ahdistuksen hetkellä.
Luulisin, että tämän katastrofin uhrien määrä on niin suuri, että nyt voisi olla hyvä hetki vastaavankaltaiselle nettikynttilärivistölle. Ehkäpä joku Suomi24:n ylläpidosta osaa laittaa alulle tällaisen nettikynttilästön. Varsinkin läheisensä menettäneille omaisille koko kansan tuki voisi tässäkin muodossa olla tärkeää.
Kai - Anette
Voisiko tämän keskusteluketjun ylläpitäjä ystävällisesti poistaa uskonnollisten kiihkoilijoiden viestit. Heidän tapansa käyttää hyväksi ihmisten ahdistusta ja hätää on vähintäinkin kyseenalaista ellei pahempaakin. Ehkä kyseiset viestit kertovat vain näiden henkilöiden sisäisestä myrskystä ja ahdistuksesta, mutta olisi parempi, että ihmiset voisivat jakaa tapahtunutta katastrofia koskevan ahdistuksensa tällä keskustelufoorumilla muulla tavoin. Siis tiivistettynä: uskonnolliset kiihkoilut omalle keskustelufoorumilleen!
- kukka
Luottamus Jumalaan antaa ihmiselle toivoa surun ja kärsimyksen keskellä. Olisi harmillista, jos toiveesi kristillisten viestien poistamisesta toteutuisi juuri nyt, kun monet ovat vailla toivoa. Mieti, onko oma suhteesi Kaikkivaltiaaseen kunnossa, kun reagoit tällä tavalla.
- toinen kukka
kukka kirjoitti:
Luottamus Jumalaan antaa ihmiselle toivoa surun ja kärsimyksen keskellä. Olisi harmillista, jos toiveesi kristillisten viestien poistamisesta toteutuisi juuri nyt, kun monet ovat vailla toivoa. Mieti, onko oma suhteesi Kaikkivaltiaaseen kunnossa, kun reagoit tällä tavalla.
(olen kirjoitellut paljon nimimerkillä 'kukka')
mielestäni jokainen, joka uskoon haluaa herätä, ymmärtää sen tehdä ilman saarnaamista. ja ne jotka jo uskovat, eivät luultavasti unohda uskoaan tällaisella hetkellä. eli mielestäni aivan turhaa vouhotusta.
- nimetön
äitini työkaveri n.50v mies oli lomalla Thaimaassa jollain pienellä saarella. Hänestä ei ole tietoa eikä puhelimella saada yhteyttä. Ei ole varsinaisesti tuttuni mutta ajattelin etsiä hänet silti. Pyydänkin että jos joku näkee jollain listalla nimen Esa Tuppurainen niin vastaisi tähän viestiini niin saisin tiedon eteen päin!
- Liesl
Äidin työkaveri oli siellä myös, mutta vuorille kiipeämisen ansiosta pelastui, seurueineen.
Otan syvästi osaa ihmisten suruun.
"Älä säiky tuskaa, vaivaa,
taivaan enkelit ohjaa laivaa."
(enkelikirjasta) - guna
sain eilen kuulla että mun opo on tuolla aasiassa vaimonsa kanssa eikä varmaan ole löydetty... tuntuu aika pahalta.. opo oli koulussa mulle se jolle yleensä puhuin koulu jutuista ym. ku luokanvalvoja ei tajua mistään mitään eikä sille muutenkaan voi puhua mitään... ja sit mun pikkuveljen (joka on viidennellä luokalla) hyvä koulukaveri on myös siellä aasiassa vanhempiensa kaa eikä sitäkään varmaan oo löydetty.. mun pikkuveli on koko ajan itku silmässä ja katsoo kaikki uutiset ja muut että se sais jotain tietoo siitä kaveristaan.. ensin luuli et tää juttu ei koskettais itseään ollenkaan mutta huomas taas kerran kuinka pieni paikka maailma oikeesti on...
- Minä
Kauheaa... siis tää on kauheaa.. noin paljon kuolleita ihmisiä
Tää on hirveetä ja toivottavasti ei koskaan toistu
Ja nyt miettikää hiljaa mielessänne kuinka hyvin meillä on asiat suomessa... täällä ei ole isoja luonnonmullistuksia ja hädänkin hetkellä on apu aina lähellä....
auttakaa uhreja MYÖS NIITÄ JOTKA asuvat paikan päällä tai asuivat
älkää herjatko toisianne tai tuntemattomia... jokainen suhtautuu tähän vuosikymmenen kriisiin omalla tavallaan...
kauheaa tämä on oikeasti kauheaa - :'(
Mun serkku ei oo vieläkään palannu... sen piti tulla jo eilen aamulla, mutta eipä näy... Se on ilmoitettu kadonneeksi! Mutta sieltä ilmoitettiin vain, ettei vielä voi tehdä mitään.
Pelottaa että se ei ikinä sit palaa.. :(- Surevanuori90
Munki serkku perheineen on vielä siellä.. Niitten piti tulla tänää aamulla mut ei oo vielä kuulunu.. Mä pelkään ettei ne tuu enää ikinä:( Mun kaveritki on siellä.. Yks koulukaveri perheineen, joista niistäkää ei oo kuulunu viel mitää ja poikaystävä perheineen. Kiva uusvuos ku ei tiiä tuleeko serkut, kaverit ja poikaystävä enää ikinä takas
- Sureva
Mulla on sukulaisia Phuketissa. Kehenkään kolmesta ei olla saatu yhteyttä. Lienee toivo mennyttä... :(
- auttaneet? Ei!
rikkaat öljymaat eivät ole koskaan antaneet rahaa sotauhrimaille, tai nälänhätään, puhumattakaan luonnonmullistustapauksia. Ei edes muslimimaille.
Silti MILJOONAT meikäläiset ovat tehneet satoja vuosia ilmaista hyväntekeväisyystyötä heidän maissaan ja auttaneet terveydenhoidossa, lapsiasioissa ja vaikkapa maanaviljelyksessä.
Onko tämä Allahin tahto?- koi
maan hallitusta voi ehkäpä syyttää tuollaisesta asiasta, muttei yksityisiä ihmisiä. heidänkin kulttuuri ja tavat olisivat voineet kehittyä länsimaiseen suuntaan, mutta kun niin ei ole käynyt, siitä on turha syyttää ihmisiä. pidän esim. suomalaisia kansana hitaasti vihastuvana. luulen että se johtuu kansan historiasta: pitkinä kylminä talvina ei ole ollut ylimääräistä energiaa kulutettavana. mutta mutta, maailma ja ihmiset muuttuvat koko ajan, vaikka kaikkea ei ehdikään yhden ihmiselämän akana nähdä.
- emma
koi kirjoitti:
maan hallitusta voi ehkäpä syyttää tuollaisesta asiasta, muttei yksityisiä ihmisiä. heidänkin kulttuuri ja tavat olisivat voineet kehittyä länsimaiseen suuntaan, mutta kun niin ei ole käynyt, siitä on turha syyttää ihmisiä. pidän esim. suomalaisia kansana hitaasti vihastuvana. luulen että se johtuu kansan historiasta: pitkinä kylminä talvina ei ole ollut ylimääräistä energiaa kulutettavana. mutta mutta, maailma ja ihmiset muuttuvat koko ajan, vaikka kaikkea ei ehdikään yhden ihmiselämän akana nähdä.
mä oon pahoillani kaikkien teiän puolesta! vaikka se ei paljoo lohduta jos on menettäny jonku..:( mut silti mä otan osaa teiän suruu! voimia kaikkille ja oikein paljon!!
- emma
koi kirjoitti:
mä oon pahoillani kaikkien teiän puolesta! vaikka se ei paljoo lohduta jos on menettäny jonku..:( mut silti mä otan osaa teiän suruu! voimia kaikkille ja oikein paljon!!!
- -emma-
koi kirjoitti:
mä oon pahoillani kaikkien teiän puolesta! vaikka se ei paljoo lohduta jos on menettäny jonku..:( mut silti mä otan osaa teiän suruu! voimia kaikkille ja oikein paljon!!!
Ketjusta on poistettu 137 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872