TV,mot ohjelmaan porohoito, onko lihaa tutkittu ?

loiset

-Porot syövät vain saastaa napapiirin eteläpuolella...liha varmaan on luomua....

-Kesän liikennesaasteet maistuu tiesuolan mukana syysliukkailla.

-Kaikki talven liikennesaasteet keväällä syödään teidenlaidoilta, kun tienpientareet sulavat lumesta ensimmäisinä.

-Pelloilta popsitaan kaikki kasvimyrkyt ja karjanpaskat, porot kuin poromiehetkään eivät tunne varoaikoja.

-Metsistä radioaktiivisen jäkälän mukana radioaktiivisuus.

-Kun porot elää teillä. Tie liikenne vammauttaa ? ,,,eli suuriosa poron kehosta ruhjeilla elinkaarenaikana mikä ei voi olla näkymättä lihanlaadussa.

Mieti??

Syötkö itse sontaa ?

Onko tehty yhtään tutkimusta, kelpaako nykyaikana vapaana napapiirin eteläpuolella laidunnettujen porojenliha enää ihmisravinnoksi ? .

---------Vaikka hallitus leikkaa.
---Poromiehet kuulemma elää valtion avustuksilla kyseisellä alueella ja loisivat samalla työttömyyspäivärahalla.

-- Ampuvat karhut ja kaikki muut luonnonvaraiset eläimet armotta, vain harva jää kiinni ja terrorisoivat yksityisillä mailla maastoajoneuvoilla.

-----------Pitääkö ihmisten asua kyseisellä alueella aitausten sisällä ja porot vapaana ? Onko tämä vielä nykypäivää, mietin vaan.

5

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yle_on_saastaa

      MOT tekee ohjelmia poroista ja ananaksesta, vaikka ihan oikea aihekkin olisi tarjolla. Nimittäin tämä euroopanlaajuinen ongelma. Tietysti sen ymmärrän, että MOT:n toimitus ja YLE ovat tämän saman ongelman kannattajia. Jokainen YLE:n nykyinen työntekijä on tästä omalta osaltaan vastuussa.

    • KaleviPaassilta

      Poron lihaa on tutkittu. Ruotsissa ja Suomessa, sekä kelpaaminen ruokailuun. Maanlaiset ydinräjäytykset Kuolan, Kuznetskin ja Noriskin alueilla 1960-70 vuosina. Säteily mittauksia tein melko paljon Muonion ja lisäksi Enontekiön kunnan alueilla. Säteilyä ja radioaktiivista lähettämä laskeumaa mittauksia. Kylläkin porot saivat osakseen. Poromiehet olivat lähes päivät pitkät ulkosalla työssä. Heidän saasteiden saantia myös tutkittiin. Poro on erikoinen eläin, että poro parantuen poistaa itsestään saatua säteilyä ja laskeumaa. Säteily ja laskeuma tuhoaa vain eläviä soluja, esimerkkinä ei tuhoa metsää, koska niissä ei ole eläviä soluja. Ihmisen saadessa säteilystä ja laskeumasta. Sairautena vasta vaikeissa tapauksissa pahoinvointi oireita ja on mentävä heti tutkittavaksi. Ts^emobylin 1986 onnettomuudessa, laskeumaa tuli jatkona enemmälti Suomessa Etelä Pohjanmaalle, sekä Ruotsiin. Tuonnoin Ruotsissa tapettiin poroja melko paljon onnettomuuden seuraamana. Teurastettuja poroja myytiin minkki tarhoille. Kolarissa, eräät ostivat niitä, sekä käyttivät hyväkseen ruokanaan. Tästä selitin, että ei tule syödä?. Vastaus oli eräiltä, että on ikää jo niin paljon ja kuolee jo muutenkin. Poronlihan kelpoisuus nyt ruuaksi Lapin läänin alueella. Silloin ja nyt poronhoidosta. Minun käsitys on, että hyvinkin terveellistä ruokaa, kun ei ruokita pääruokana tarhoissa. Etelän lisä pää ruokana. Keväisin, kun lumet lähtevä, porot tulevatkin usein tie reunoille syömään. Syy on, kun tietä suolataan talvella, poro saa suola ravintoa. Poron lihaa on melko paljon tutkittu mm. Selliini. Monet saavat hyviä hiven aineita poron lihasta. Poron lihaa toistuen on melko paljon tutkittu. En osaa vastata, että miten poronliha ruokana luokitellaan Oulun läänissä. Olen hyvin tarkkana, mitä ruokaa yleensä syön. Aina viikoittain syön poronlihaa. Olen poliisin virassa ollessa, suorittanut ohessa virkatutkinnon väestönsuojelupäälliköksi ja hyvin monia jatko koulutuksia. Olen lähtöisin Säkylästä ja yli 50 vuotta asunut Enontekiöllä ja Muoniossa ja nyt Porissa. Tiedoista keskustelen 1960-1980 vuosilta, joten monet tiedot ovat muuttuneet hyvinkin paljon väestönsuojelu asioissa. Muistakaa, kun luette on huomioitava minun henkilökohtaiset tiedot. Siis kirjoitan 24 vapaa keskustelussa ja väittelyyn olen valmis vastaamaan.

    • eikainytporoillesentään

      On luettu moneen otteeseen että kaikki valtion keinot käytetään että ravintoon saadaan kaikki mahdolliset kasvimyrkyt sun muut kun on tarve.

    • KaleviPaassilta

      Vielä selostan, että väestönsuojelu päällikkö työaikana, mittaukset tapahtuivat nimikkeellä, Röntgen ja milliröntgen säteily mittauksina. Eli jos Suomessa olisi saanut 150 röntgenin annoksen ja oksentelee. Tämä tapahtuisi lähinnä, kuten paikallisena ydinvoimala vahinkona, eikä tiedossani ole pilvi tai sumu laskeumana suurta määrää saatuna kerta annoksena Suomessa. Suomessa on kaikissa kaupungeissa, sekä kunnissa jatkuvaa säteily mittausta ja jos vaaraa syntyisi, siitä heti varoitettaisiin. Nyt keskustelemme uudesta mittaus ajasta Becker, josta en selosta työhöni kuulumattomana. Minun on turha ruveta arvioimaan, mistä ruuasta ja eri tavoin missäkin määrin voisi saada, vaikka radioaktiivista säteilyä tai annosta. Nimikkeinä käytetään eri asioissa, joita harvat edes tietävät laatunimiä niiden nimiä. Onhan Suomessa varoitettu liiallisesta määrätyn ruuan syömisestä. Eräät kalat pyydettyinä määrätystä alueesta on selostettu viikoittaisesta ruokamäärästä. En ole tietoinen poronlihan laadullisuudesta Oulun läänissä. Olen iältäni 74 vuotias ja ruokana on melko paljon poronliha, joten olen syönyt hyvää poronlihaa näin iäkkääksi elettyäni.

    • KaleviPaassilta

      Poron lihasta ja tutkimisesta vielä. Lähin sukulaiseni Raumalla osti toistamiseen eri paikoista Lapin käsivarresta poroja itsellensä kasvatukseen. Ne tuotiin Rauman maaseudulle kookkaalle metsätilaan, jossa erinomainen hyvä jäkälä alue. Porot kuolivat vähitellen, vaikka niillä oli runsaasti tarjolla hyvää ruokaa ja jäkälää. Näistä porojen kuolemaa tutki alan erikoislääkäri Norjasta. Kirjoituksen avauksen osalta tulen käsitykseen, että Etelä Suomessa, teollisuudesta ilmastoon tuleva laskeumaa on epäterveellinen saaste ja samoin voi osalta vaikuttaa jopa huonontavasti maanviljelyn eri lannoitteet. Myös vesistöön tulleet laskeuma ja jopa päästetyt saasteet. Oma käsitykseni on, että Oulun Etelämpänä, ei todennäköisesti tule yrittää hoitaa poroja luonnossa olevina. Porot nimenomaan tarvitsee puhdasta ja terveellistä luonnon ruokaa.
      Oulun läänin alueella, vielä on maanviljelyä sen verran vähän, että tukisin porot siellä kärsisi tien reunus saasteista ja maatalouden lannoitteista. Lähinnä vain Oulun ja Raahen teollisuudesta ja kaivostoiminnasta tulee laskeumaa, sekä vesistöön lähin seuruille. Olen seurannut poron lihan tutkimista Muoniosta ja Enontekiöltä ja siihen olen lihan laadun osalta maalikko. Poroja tapetaan myyntiin vain poroaidoilla, määrättynä aikana. Siellä on mukana eläinlääkäri tutkimassa ja näytteiden ottaja, sekä sairaat porot hylätään syötäväksi. Ruotsissa ja Suomessa olen seurannut poronlihan tutkimista mainittunani Ydinvoimalan ja Ydinräjäytysten ja laskeumien osalta, sekä niin edelleen. Suomessa ei ole ollut ruokakelvotonta poronlihaa. Nyt jos minulle tarjottaisiin Oululaista poronlihaa ostettavaksi ja jos tarkastettua poronlihaa myytäisiin. Eläinten lihana valitsisin itselleni terveellisenä poronlihan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2275
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2046
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1331
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1325
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1316
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1198
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1085
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe