Kuningasboa vs. Kuningaspyton vs. Viljakäärme!

.-...

Olen nyt hankkimassa ekaa käärmettäni! Mitä nuista kolmesta suositteletta ekaks käärmeeks? Mikä nois on vähiten agressiivinen? Ja kaikkein halvin pitää?! Olen jo käynyt monilla eri matelija-sivulla, hoten niit on turha tuputtaa! Joten vastailkaa ihan ite älkääkä laittako mitään linkkejä ja sit perään kirjoittako: " Käy kattoon tuolt!"

9

2659

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viljiksen omistaja

Viljakäärmettä suosittelen ensikäärmeeksi. Siitä löytyy useita värimuotoja joista valita ja se on kokemukseni mukaan säysein noista kaikista.

• z3r0

Yksikään noista ie sinäänsä ole huono vaihtoehto. Kuningaspytonia hankittaessa kannattaa kuitenkin olla 110% varma käärmeen alkuperästä. Näiden kanssa olen ihmisillä kuullut olevan ongelmia ruokinassa. Ja tuntuvat muutenkin olevan aika nirsoja.

Kuningasboa on ihan hyvä vaihtoehto kunhan tajuaa että se voi elää jopa 30 vuotta. eli saat siittä kaverin pitkäksi aikaa. Ja sitten vielä se tilan tarve. Aikuista b.constrictoria kun ei pidetä missään vanhassa akvaariossa vaan saat varautua melkoisen lastulevy kaapin tekemiseen/tilaamiseen.

Viljis sinäänsä hyvä käärme ensimmäiseksi. Ei kasva niin isoksi, ei vaadi mahdottomia hoidolta, niitä saa kivoissa väreissä ja on lajina niin yleisesti terraariossa pidetty, että mahdollisiiin ongelmatilainteisiin on apua netti pullollaan.

• kaamre

Itselläni kokemusta kaikista noista. Joku vastasikin jo aika hyvin..

Oma mielipiteeni noiden vaihtoehtojen välillä on: viljis. Niitä on myös kaikkein parhaiten saatavilla.

• Creepy-Carla

Itselläni on kokemuksia kunkkupytoneista ja viljoista..jos nuo ovat vaihtoehdot.

Kunkkuja ei kannata ostaa el.kaupoista ovat suurimmaksi osaksi farmattuja jolloin syömisen kanssa saattaa tulla ongelmia. Toki ne nyt on muutenkin ei heikkohermoisen käärmeitä..syövät sit ku huvittaa...tai ovat syömättä, parhaimmillaan meillä paastottiin 8kk. Voivat elellä jopa 50v..muistaakseni vanhin pyton oli jotain 54 vuotias O_O Niin ja jos haluu liikkuvaisen käärmeen niin kunkkupyton ei kyllä ole sinun käärme.. ne vaan on ja öllöttelee suurimman osan ajastaan (ainakin näin "aikuisina").

Viljat nyt on viljoja.. helppoja ja ihan kivoja matosia. Riippuu ihan sinusta millainen käärme on se sinun juttusi..kenenkään mieltymyksiin kun ei muut voi kuitenkaan vaikuttaa.

• nonn

ehdottomasti suosittelen viljakäärmettä ensimmäiseksi käärmeeksi. suhteellisen helppo laji, helppo käsitellä senkin takia ettei kasva niin julmetun suureksi kuin boa. useimmiten viljakäärme on hyvä syömään, toisin kuin useat pythonit. värimuodoissa on laaja valikoima. omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että viljis on kaikkea muuta kuin tylsä. meidän pojilla ainakin on luonnetta ja persoonaa vaikka kuinka, ja ovat suhteellisen aktiivisia liikkujia myös.

• z3r0

..boatkaan kasva niin suuriksi kuin kuningasboa. Esim. uros saateenkaariboat jäävä melko varmasti alle 1.5m eli ei ne ihan mahdotonta tilaa vaadi. Hoito tosin vaatii hiukan enemmän kuin viljiksen, mutta kyllä siittä kokemattomampikin immeinen selviää kun vain ottaa asioista selvää.

• noopeli

... ainakin viljakäärmettä kehutaan helppohoitoiseksi lemmikkikäärmeeksi. Sille ei ilman kosteus ole niin tärkeä kun muille käärmeille.. Lisäksi olen kuullut että ne ovat kilttejä ja kesyyntyvät suhteellisen helposti.. :)

• z3r0

Ei viljis mikään erityisen rauhallinen laji ole, vaan suurin osa terraarioissa yleisesti pidetyistä kuristajista on suhteellisen rauhallisia ja kesyyntyy helposti.

Isot pytonit ja anakondat on asia erikseen, mutta ei niitä kovin yleisesti immeiset kodeissaan pidäkkään.

• python
        z3r0 kirjoitti:

Ei viljis mikään erityisen rauhallinen laji ole, vaan suurin osa terraarioissa yleisesti pidetyistä kuristajista on suhteellisen rauhallisia ja kesyyntyy helposti.

Isot pytonit ja anakondat on asia erikseen, mutta ei niitä kovin yleisesti immeiset kodeissaan pidäkkään.

kyl mu mielestä joku kuningas boa vois koht olla helpompi ku se tuo pythonin syöminen o sitä su tätä omani o ollu jo n.puolet elämästään syömättä.joo ja se kyl muutaman kuukauen jälkeen alkaa rassaa ja tos joku totes jo et oo tarkkana ettei se oo villinä pyydystetty mun o eikä puhettakkaa kuolleesta joten siinä sivussa tarttee pittää gerbiili farmii oma homma siinäki.mut puolustuksena käärmeeni on melkoisen paljo pirteempi ku pakasteen syöjät ja terraariossa elämänsä viettäneet.mut ehkä se boa todistusten kera tutuilla ei ongelmia juuri minkään suhteen ja kyl sen isomman terraarionkin sit aikanaan saa edullisesti hankittuu omani 1000litraa 100 eeroo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe