Paistattaa särkeä.
Mitä sanonta tarkoittaa?
54
2603
Vastaukset
- o.särkinen
Ei osaa sanoa.
- cvcvbc
Nosto.
- mbnmbnm
Jep.
- selvisikö
Toljottaa ku vähä-älynen suvakki
- iosdufod
Tuo oli hyvä.
- kaikellaystävyydellä
Silloin kun on pakonomainen tarve hokea samaa sanaa paivästä toiseen kannattaa hakea jo apua.
- cxvcxv
Nosto.
- toljottaja
kaikellaystävyydellä kirjoitti:
Silloin kun on pakonomainen tarve hokea samaa sanaa paivästä toiseen kannattaa hakea jo apua.
Kiitos palautteestasi rakas ystävä, mutta kun ajatusmaailmani on erilainen kuin Sinulla, niin tulipa sivallettua noin. En edelleenkään pidä liiallisesta mamuinvaasiosta. Ymmärrä myös toisinajattelevia.
- asiallinenkriitikko
On aivan eri asia vastustaa maahanmuuttoa asiallisesti kuin hokea noita halventavia nimityksiä. Ei ole tarpeen ymmärtää sitä, että joka ketjuun työnnetään nuo samat hokemat. Sillä ei ole mielipiteiden kanssa mitään tekemistä. Se on muiden terrorisointia ja itsekeskeistä toimintaa.
- tajuatkohäh
asiallinenkriitikko kirjoitti:
On aivan eri asia vastustaa maahanmuuttoa asiallisesti kuin hokea noita halventavia nimityksiä. Ei ole tarpeen ymmärtää sitä, että joka ketjuun työnnetään nuo samat hokemat. Sillä ei ole mielipiteiden kanssa mitään tekemistä. Se on muiden terrorisointia ja itsekeskeistä toimintaa.
Suvaitsevainen on yhtä kuin suvakki. Ei ole pahempi sana kuin rasisti. rasistit ymmärtää tämän maan hädän, mutta suvakki elää pilvilinnoissaan!
- odfigodfg
Suvakki on rasisti, pahinta laatua, koska se puukottaa omia selkään.
- haavemaako
tajuatkohäh kirjoitti:
Suvaitsevainen on yhtä kuin suvakki. Ei ole pahempi sana kuin rasisti. rasistit ymmärtää tämän maan hädän, mutta suvakki elää pilvilinnoissaan!
Ei ole tarpeen ymmärtää??? Terrorisointia?? Ymmärrätkö mitä terrorisointi on?
- opetajana
haavemaako kirjoitti:
Ei selvästikään ymmärrä, alkaisi lukea uutisia maailmalta, niin ehkä asia hiukan valoittuisi, tai en minä tiedä, luovutan.....
- eikaikkiolepahoja
kaikellaystävyydellä kirjoitti:
Mistäs sinä apua sait, kun olet noin virkeä? hengittele vaan ihan rauhallisesti ja mene pötkölleen.
- lingvistilauri
tajuatkohäh kirjoitti:
Et näköjään tiedä sanan etymologiaa. Siinä on taustalla toinenkin sana savaitsevaisen lisäksi, ja juuri se tekee siitä erityisen halventavan.
- wikipediasta
haavemaako kirjoitti:
Terrorisointi on: järjestelmällinen jatkuva häirintä, kiusaaminen, uhkailu tms. esim. Puhelinterrori. Työmaaterrori.
- vastauksena
Tuijottaa silmää räpayttämättä.
- sillviisiin
Ennen sanottiin, kun poika ja tyttö olivat ihastuneet toisiinsa eivätkä saaneet "silmiään irti" toisistaan, että nyt taas paistattaa särkeä.
- sillviisiin
lisätään vielä "ne" nyt sanan jälkeen:)
- särkileikki
Kun myö penskana leikittiinn paisettaanko särkkee. Käytiin vastatusten ja tuijotettiin toisiamme silmiin. Kumpi ensin pyrskähti nauramaan hävisi särenpaistokisan.
- aloittajavastaa
Tuijottamista se tarkoittaa.
aloittajavastaa kirjoitti:
Tuijottamista se tarkoittaa.
Pelkästä tuijottamisesta kuulin sanottavan "killottamista".
"Killottaminen oli myös yömyöhään valvomista.
- xcvvcxv
nosto
- xcvxvx
ookoo
- bnmbm
Jep.
Minä kuulin juuri tuossa pojan ja tytön/miehen ja naisen välisessä silmäilyssä paistatettavan särkeä.
- Aloittajatarkensi
Aivan oikein, ja lisäksi myös tuo kilpailu, kumpi kääntää katseensa tai räpäyttää silmiään.
En vain ollut pitkään aikaan tätä sanontaa kuullut ja halusin jakaa sen muistelun muiden kanssa. - Grigooo
Aloittajatarkensi kirjoitti:
Aivan oikein, ja lisäksi myös tuo kilpailu, kumpi kääntää katseensa tai räpäyttää silmiään.
En vain ollut pitkään aikaan tätä sanontaa kuullut ja halusin jakaa sen muistelun muiden kanssa.Jos muita tulee mieleen niin anna tulla.
- rotestimökinpoika
Nyrkkeilijäthän ottavat mittaa toisistaan tuijottamalla punnituksen jälkeen ennen ottelua.
- mielikuvituksesi.huijjaa
rotestimökinpoika kirjoitti:
Nyrkkeilijäthän ottavat mittaa toisistaan tuijottamalla punnituksen jälkeen ennen ottelua.
Luuletko niiden haluavan alkaa seurustella ja mennä naimisiin.
- rotestimökinpoika
mielikuvituksesi.huijjaa kirjoitti:
Luuletko niiden haluavan alkaa seurustella ja mennä naimisiin.
En kuvittele mitään. Seuraahan aikaasi.
- min.en.höbelö
En kuvittele mitään. Seuraahan aikaasi.
Kukahan höpelö sinulle tuolla tavalla vastasi, ei ole täysijärkinen.
- minä.vastasin
min.en.höbelö kirjoitti:
Kukahan höpelö sinulle tuolla tavalla vastasi, ei ole täysijärkinen.
Ite olet höpelö enkä minä
- kysyn.vuan
Onko mitään järkeä paistattaa särkeä?
- Makujaonmonia
Ei, ahven on paljon maukkaampi paistettuna. Sen voi paistaa myös itse. Ei tarvitse paistattaa.
- Rostoe.ruoka
Mitä tarkoitti Rostoe ruoka. Olen kuullut mummoltani en tiedä
- Minä.en.tiijä
Onko jotain erityisen hyvää.
- rotestimökinpoika
Minä.en.tiijä kirjoitti:
Onko jotain erityisen hyvää.
Minä taas olen kuullut että jos tehdään rostoi työtä niin se on tehty vähän sinnepäin eli vennäättäin.
Rostoe ruoka tarkoittaa hyvin sekalaista ja vaatimatonta ruokaa, eli "syö mitä juoksemalla kiinni saa".
- rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Minä taas olen kuullut että jos tehdään rostoi työtä niin se on tehty vähän sinnepäin eli vennäättäin.
kamuttajan vastauksesta päätelle ruokaan niin sama asia on ollut työ
- muistelua
kamuttaja kirjoitti:
Rostoe ruoka tarkoittaa hyvin sekalaista ja vaatimatonta ruokaa, eli "syö mitä juoksemalla kiinni saa".
Niinkun esim. potakkahaavikkat ja sirveli. Ei kuitenkaan yhtään huonopaa, kuin vaikkapa pizza, tai muu nykyajan pikaruoka.
- entinen.Lieksalainen
muistelua kirjoitti:
Niinkun esim. potakkahaavikkat ja sirveli. Ei kuitenkaan yhtään huonopaa, kuin vaikkapa pizza, tai muu nykyajan pikaruoka.
Minäkin kasvoin rostoe ruuvilla kamuttajan määritelmän mukaan, koti oli köyhä.
kamuttaja kirjoitti:
Täsmennän ettei se välttämättä ollut huonoa ruokaa, vaan sekalista ja usein vaatimatonta joka ei aina makuhermoja hivellyt, mutta sillä jaksoi ja eli.
- Kierteen_nousu
entinen.Lieksalainen kirjoitti:
Minäkin kasvoin rostoe ruuvilla kamuttajan määritelmän mukaan, koti oli köyhä.
Rostoe ruuvilla?
Tarkoittanee ruostumattomia ruuvia?
Eipä se koti niin köyhä ole voinut olla kun tuhansia kiloja on täytynyt ruuvejakin olla.
Elinpiirinä on ilmeisestikin ollut keskusvarasto.
- polsu.idästä
Kilpaa tuijottamista toinen toistaa silmiin eikä saa räpäyttää.
Mitä tarkoittaa kun jotain laitettiin "Huntturissa"?
Silloin laitettiin jotain, esimerkiksi suolaa keittoon ihan "urkkosummassa", eli ilman ohjeita tai mittoja.
- urkkomutikka
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Silloin laitettiin jotain, esimerkiksi suolaa keittoon ihan "urkkosummassa", eli ilman ohjeita tai mittoja.
Minun kotona sanottiin urkkomutikassa
urkkomutikka kirjoitti:
Minun kotona sanottiin urkkomutikassa
Käytettiin myös sanontaa "summamutikassa".
- rotestimökinpoika
Tämä nyt ei kosketa Lieksaa, mutta kertokaapa mistä tulee sanonta:
"summassa kuin karstulalaiset Amerikkaan". - paritulimieleen
Lieksassa oli käytössä myös sanonta ummenpimmeessä.
Kuulin myös käytettävn sanontaa matala kaplaenen. Tiedän tarkoituksen, mutta liekö tuo kaplain tms. taas sitä rekisanastoa. - kskskkkk
Tämä nyt ei kosketa Lieksaa, mutta kertokaapa mistä tulee sanonta:
"summassa kuin karstulalaiset Amerikkaan".ei tietoo kerro mitä tarkoittaa
paritulimieleen kirjoitti:
Lieksassa oli käytössä myös sanonta ummenpimmeessä.
Kuulin myös käytettävn sanontaa matala kaplaenen. Tiedän tarkoituksen, mutta liekö tuo kaplain tms. taas sitä rekisanastoa.Linkissä on ohje reen tekoon. Tekstissä kerrotaan ketarasta. Muuta sen tilalle sana kaplain, niin tiedät mistä on kysymys.
http://www.eahma.fi/images/pdf/reet 2010.pdf
Ja sitten rakentamaan!
- Vastaus_kysymykseen
Kuvaannollinen esim. Rakastavaiset paistoivat särkeä tuijottivat toisiaan kiinteästi silmiin . vrt. käristää paahtaa pariloida grillata ruskistaa
paistaa
verbi
loistaa, lämmittää (erityisesti auringosta puhuttaessa)
kypsentää ruokaa kuumentamalla tulella tai pannulla ilman keitinvettä
http://www.suomisanakirja.fi/paistaa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1222513Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2212155Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j611563Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1781393- 551278
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751076Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa661041Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi39942- 34940
- 52914