Mitä juutalaisten kuutio päässä symbolisoi?

Olen huomannut että juutalaisilla on joskus kuutio päässä, jota kutsutaan nimellä Tefillin: https://en.wikipedia.org/wiki/Tefillin

Miksi juuri kuution muoto? Se on aika merkillistä, ja muslimeilla on myös kuutio heidän uskonnossa (kaaba).

3

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itelläs.on.kuutio.päässä

"Kuutio päässä"? Kyseessä on Raamatunjae-kotelot:

5.Moos.6:1-9
      1 "Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne
      2 -että sinä pelkäisit Herraa, sinun Jumalaasi, ja noudattaisit kaikkia hänen säädöksiänsä ja käskyjänsä, jotka minä sinulle annan, sekä sinä että sinun poikasi ja poikasi poika, kaikkena elinaikanasi, ja että saisit kauan elää.
      3 Niin kuule siis, Israel, ja noudata tarkoin niitä, että, niinkuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle luvannut, menestyisit ja te lisääntyisitte suuresti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja mettä.
      4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
      5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
      6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.
      7 Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
      8 Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi.
      9 Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.
      Samaten, juutalaisten kotien ovilla, pihtipielissä ja porteilla on Raamatunjaekotelo, mesusa, jota juutalainen koskettaa ovesta / portista sisälle astuessaan ja ulos mennessään.
      https://de.wikipedia.org/wiki/Mesusa

• Mutta miksi ne on kuution muotoisia?

• koomisenNäköisiä

duplot päässä seinään nylkyttävät...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7650
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4384
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      31
      3665
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3018
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2562
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2543
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      47
      2120
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2120
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      375
      2067
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2018
    Aihe