Ehkä moni muistaa, kun täälläkin kommentoitiin viime toukokuun Azorien myrskyä. Norjalaismiehistö hylkäsi Swan 44:n, "Kolibri", merelle. Nyt puoli vuotta myöhemmin vene löytyi ajalehtimassa Bermudan lähistöllä. Kuvan mukaan ruffin luukku on auki ja masto on hävinnyt ympärimenoissa, mutta vene kelluu edelleen ja näyttää ehjältä.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/16/swanbat-har-spokseglat-i-sex-manader
Ei taida olla harvinaista, että vene hylätään paniikin takia merelle koska uskotaan sen uppoavan. Tämä on taas kerran esimerkki, että vene sittenkin voi kestää enemmän kuin sen miehistö. Ei tosin aina. Syksyllä Atlantilla eräs vene menetti kölinsä, kääntyi ylösalaisin ja koko miehistö heitti henkensä.
Swan 44 löytyi 6kk ajelehtineena
39
1272
Vastaukset
- rtrtrtrtw
Mitähän nuo ruskeat paska-raidat kyljessä ovat? Ruostetta ne eivät voi olla vaikka siltä näyttävätkin...
- TypicalSwan
Levää näkyy olevan.
Kannattaa myös huomata, ettei vene ainoastaan kellu, vaan peräti kelluu maalauksen mukaisella vesilinjallaan, eli sisällä ei ole merkittäviä määriä pilssivettä.
Uusi masto, kunnon siivous ja uudet putjeet, niin vene on purjehdusvalmis.
Kunnollinen myyntihinta edellyttää mahdollisesti myös sisustustöitä. - ehkäpänäin
Voisko olla että on ennen kuvanottamista jo pumpattu vettäpois? Paskarandusta päätellen on joskus kellunut pidempään myös syvemmällä kuin "vesilinjallaan".
- rtrtrtrtw
ehkäpänäin kirjoitti:
Voisko olla että on ennen kuvanottamista jo pumpattu vettäpois? Paskarandusta päätellen on joskus kellunut pidempään myös syvemmällä kuin "vesilinjallaan".
Niin tietysti! Levät ovat kaikki samalla korkeudella.
Ja kun levät ovat noin 1/3 korkeudella vapaakyljestä, niin vettä on sisällä ollut tosi paljon. (joku laivainsinööri varmaan osaisi laskeakin että kuinka paljon). rtrtrtrtw kirjoitti:
Niin tietysti! Levät ovat kaikki samalla korkeudella.
Ja kun levät ovat noin 1/3 korkeudella vapaakyljestä, niin vettä on sisällä ollut tosi paljon. (joku laivainsinööri varmaan osaisi laskeakin että kuinka paljon).Puominkannatin ja kaikki muukin rikinjaanne on veneen oikealla puolella. Tama viitannee siihen etta masto on katkettuaan kaatunut sille puolelle ja pitanyt venetta kallellaan oikealle siihen saakka kunnes staagit ja vantit ovat antaneet periksi. Vetta on mennyt avoimesta luukusta varmasti tuhottomasti sisaan, mutta pilssipumppu on parjannyt sille kun akuissa on ollut virtaa.
Pelastusvideossa keli ei nayta aivan mahdottomalta ja vene parjaa aallokossa mainiosti ajoankkurinsa kanssa.- fffff_n
Ariel37 kirjoitti:
Puominkannatin ja kaikki muukin rikinjaanne on veneen oikealla puolella. Tama viitannee siihen etta masto on katkettuaan kaatunut sille puolelle ja pitanyt venetta kallellaan oikealle siihen saakka kunnes staagit ja vantit ovat antaneet periksi. Vetta on mennyt avoimesta luukusta varmasti tuhottomasti sisaan, mutta pilssipumppu on parjannyt sille kun akuissa on ollut virtaa.
Pelastusvideossa keli ei nayta aivan mahdottomalta ja vene parjaa aallokossa mainiosti ajoankkurinsa kanssa.Hmm... jotenkin luulisi, että maston paino ei ole yksin riittänyt kallistamaan venettä noin paljoa kuin leväraidut näyttää...
ehkäpänäin kirjoitti:
Voisko olla että on ennen kuvanottamista jo pumpattu vettäpois? Paskarandusta päätellen on joskus kellunut pidempään myös syvemmällä kuin "vesilinjallaan".
Se on epätodennäköistä. Jutun mukaan veneen havaitsi ohi ajanut rahtilaiva yli 600 mpk Bermudalta. Pikemminkin he voisivat yrittää upottaa veneen, onhan se vaarallinen kelluessaa ilman valoja. Ehkä se on levää, joka viihtyy sellaisella korkeudella, mitä ei vesi koko ajan huuhdo?
A propoo, jutussa viitatussa ruotsalaisella purjehdussivustolla oli myös juttu ruotsalaisesta yksinpurjehtijasta, joka "katosi" merellä matkalla Norjasta Gibraltarille. Mies ei oikeasti kadonnut, vaan matka vain kesti niin kauan, veneen (Havsvidra) keskinopeus oli 1,3 solmua! Ja hän tuli maihin Las Palmasissa kanarialla. Matka kesti 85 päivää.
http://svenskalangfardsseglare.se/2015/11/13/forsvunne-magnus-i-hamn-efter-85-dygn-till-sjoss/- Havsfidranvauhti
Bossu kirjoitti:
Se on epätodennäköistä. Jutun mukaan veneen havaitsi ohi ajanut rahtilaiva yli 600 mpk Bermudalta. Pikemminkin he voisivat yrittää upottaa veneen, onhan se vaarallinen kelluessaa ilman valoja. Ehkä se on levää, joka viihtyy sellaisella korkeudella, mitä ei vesi koko ajan huuhdo?
A propoo, jutussa viitatussa ruotsalaisella purjehdussivustolla oli myös juttu ruotsalaisesta yksinpurjehtijasta, joka "katosi" merellä matkalla Norjasta Gibraltarille. Mies ei oikeasti kadonnut, vaan matka vain kesti niin kauan, veneen (Havsvidra) keskinopeus oli 1,3 solmua! Ja hän tuli maihin Las Palmasissa kanarialla. Matka kesti 85 päivää.
http://svenskalangfardsseglare.se/2015/11/13/forsvunne-magnus-i-hamn-efter-85-dygn-till-sjoss/Varmastikin pieni Havsfidra on hidas matkavene, mutta tuo 1,34 solmun keskinopeus on hiukan harhaanjohtava kuvaamaan sen normaalia matkanopeutta.
Norjalaismies, 55, oli lähtenyt Havsfidrallaan Kristiansandista 18.8.15 purjehtiakseen Brittein saarten länsipuolitse Gibraltarille. Kun hänestä ei ollut kuulunut mitään lokakuuhun mennessä , veneestä oli tehty katoamisilmoitus 12.10.15.
Havsfidran keskinopeus oli laskettu lähtöajan ja Las Palmasin saapumisajan perusteella, kun Kristiansandin ja Las Palmasin väliseksi etäisyydeksi oli otettu 2700 M.
Tietysti olisi jännä kuulla, mitä kaikkea merellä tapahtui ja miksi reittisuunnitelma muuttui. Ainakin oli ollut kohtalaisen raskas reissu. - welöhh666
Bossu kirjoitti:
Se on epätodennäköistä. Jutun mukaan veneen havaitsi ohi ajanut rahtilaiva yli 600 mpk Bermudalta. Pikemminkin he voisivat yrittää upottaa veneen, onhan se vaarallinen kelluessaa ilman valoja. Ehkä se on levää, joka viihtyy sellaisella korkeudella, mitä ei vesi koko ajan huuhdo?
A propoo, jutussa viitatussa ruotsalaisella purjehdussivustolla oli myös juttu ruotsalaisesta yksinpurjehtijasta, joka "katosi" merellä matkalla Norjasta Gibraltarille. Mies ei oikeasti kadonnut, vaan matka vain kesti niin kauan, veneen (Havsvidra) keskinopeus oli 1,3 solmua! Ja hän tuli maihin Las Palmasissa kanarialla. Matka kesti 85 päivää.
http://svenskalangfardsseglare.se/2015/11/13/forsvunne-magnus-i-hamn-efter-85-dygn-till-sjoss/>>Ehkä se on levää, joka viihtyy sellaisella korkeudella, mitä ei vesi koko ajan huuhdo?
En ole meribiologi, mutta en oikein usko tuollaiseen levään. Koska silloin se sama levä kasvaisi jokaisen poijun ja meriviitan kyljessä puolen metrin korkeudella. Ja eihän niissä levää näy.
- laatunäkyykauas
On yllättävän hyvän näköinen. Vesilinjakin näkyy. Ja kaidetolpatkin pystyssä, vaikka mastonsa menettänyt. Hyvin siististi on runko päässyt mastosta eroon. Olisin odottanut pahempia tuhoja, kun masto jää hakkaamaan joidenkin vaijerien/rodien tms varaan. Ehkä rodiriki on tuon puoleen(kin) hyvä, napsahtavat rajussa taivutuksessa helpommin poikki? Sisältä saattaa olla "remonttikohde", vesi loiskunut paikoissa, mhin ei pitäisi (patjat, elektroniikka, home, puosatkin varmaan kärsineet). Mutta päälepäin oikein hieno!
- seppomartti
Ajattelin samaa, että on ollut syvemmällä ja ruskea mömmö samalla korkeudela kyljessä voisi silloin olla esim vanhaa öljyä, mikä on kuin tervaa veden pinnalla.
Mastokin on kenties tiputettu samalla. Muutoinhan sen pitäisi roikkua staageista ja vanteista. - trikkikuva
Kuva on otettu aallokossa, vene lillii poikittain aaltoihin. Jospa se onkin laukaisuhetkellä keinuntaliikkeensä toisessa ääripäässä...
- rttttw
>>Jospa se onkin laukaisuhetkellä keinuntaliikkeensä toisessa ääripäässä...
Ei voi olla ääriasennossa kun on pystysuorassa ja vesilinja kohdallaan. Heiluu toki aalloissa ja ottohetkellä ääriasentojen keskivälissä.
Levät eivät kuitenkaan kasva noin jos heiluu, kyllä vene kylki levien kohdalta on ollut pidempään vesirajassa, näin minä näkisin. On sitten ollut pahassa vesilastissa(todennäköisempää) tai kallellaan. - goosebarnacles
rttttw kirjoitti:
>>Jospa se onkin laukaisuhetkellä keinuntaliikkeensä toisessa ääripäässä...
Ei voi olla ääriasennossa kun on pystysuorassa ja vesilinja kohdallaan. Heiluu toki aalloissa ja ottohetkellä ääriasentojen keskivälissä.
Levät eivät kuitenkaan kasva noin jos heiluu, kyllä vene kylki levien kohdalta on ollut pidempään vesirajassa, näin minä näkisin. On sitten ollut pahassa vesilastissa(todennäköisempää) tai kallellaan.Noista kyljen ruskeista radoista tuli ensimmäiseksi mieleen oma vene. Tyynenmeren ylityksen jälkeen hämmästelin veneeni kylkiä, joissa oli ruskeaa töhnää vesilinjan yläpuolella. Töhnä koostui lukemattomista "goose barnacle" äyriäisistä, jotka suomeksi lienevät hanhenkauloja. Ne ovat samoja, joista portugalilaiset kalaravintolat valmistat percebes-nimistä herkkua.
Kun veneeni oli ollut pari vrk ankkurissa paikallaan, ruskeat raidat olivat kadonneet itsestään. Selitys oli se, että hanhenkaulat saavat plankton-ravintonsa virtaavasta vedestä. Kun vesi ei liiku ja tuo ruokaa niiden suihin, ne irrottautuvat alustastaan.
En tiedä onko Kolbrin kylkien väri samaa töhnää, mutta sekin voisi olla selitys.
- Tuossa_myrskyssä
Sattuneista havereista on yhteenveto ja keskustelua:
http://www.wavetrain.net/news-a-views/665-azores-rescue-ops-12-crew-recovered-off-5-yachts-one-young-girl-dead
Vene oli hylätessä varsin kuosissa, ilmoitettu koneen ja sähköjen ottaneen vettä ja yhden loukkaantuneen. Pelastusvideon ja keskustelun pohjalta on ilmeistä, että silloin kone kuitenkin toimi ja oli vedossa veneen kurvatessa miltei viimeisen poistujan päälle. Loukkaantuneella kylkiluita poikki, kivulias vamma ja mikäli vaurio ulottuu keuhkoihin myös vakava - ja riskialtis myös nostossa.
Vene oli kuosissa vielä kuukauden jälkeen, silloin ohjausvaijeri poikki ja takila löysänä.
Takilan menetyksen jälkeen nuo uutiskuvassa näkyvät tummat alueet ovat ilmeisesti leväkasvua joka on takertunut takilanjäänteiden vaurioittamaan kylkeen - eipä kuitenkaan tullut vuotoja.
Myös veistämö ihmetellyt tapausta, ei ole saanut yhteyttä omistajaan.
Suurempi suru katamaraanin kohdalla, tytär menehtyi. Sankareita nuo pelastajat, nostot helikopterista! - Swanikka
Laiturilta on niin helppo huudella. Ilmeisesti kuitenkin kaikki elektroniikka yms. ollut ko. paatissa sökönä ja se on mennyt pari kertaa ympäri yms. masto oli käsitykseni mukaan myös vaurioitunut. Joten kyllä siinä aika moni rupeaa miettimään, että miten selvitään pois mereltä, jos vielä pelastuslautta on kadonnut myrskyn mukana.
- Tuossa_myrskyssä
Jätin sen puuttuneen itsestäänselvyyden pois tekstistä: kun merellä on hätä niin maalla on helppo olla viisas.
Mutta tuossa myös pelastajat ovat kuin myös muutenkin henkensä kaupalla vaikka hommansa osaavat. Joskus enemmän vaarassa kuin pelastettavat? - otetaanopiksi
Tuossa_myrskyssä kirjoitti:
Jätin sen puuttuneen itsestäänselvyyden pois tekstistä: kun merellä on hätä niin maalla on helppo olla viisas.
Mutta tuossa myös pelastajat ovat kuin myös muutenkin henkensä kaupalla vaikka hommansa osaavat. Joskus enemmän vaarassa kuin pelastettavat?Onkin hyvä, että käsitellään näitä tapauksia, joissa vene (joka ei ole ollut uppoamaisillaan) on hylätty merelle.
Oppia on saatu jo kuuluisasta Fastnetin katastrofista v. 1979. Vesilastissa olleet ja veneet oli jätetty luukut avoimina ajelehtimaan, mutta suurin osa niistä löydettiin myrskyn jälkeen edelleen ajelehtivina. Monessa tapauksessa veneessä pysytteleminen olisi ollut selvästi turvallisempi vaihtoehto kuin pelastuslauttaan siirtyminen ja helikopterin odottaminen.
Pelastustoimiin myrskyissä sisältyy aina riskejä sekä pelastettaville että pelastajille.
Se on selvä, että paniikki estää/vaikeuttaa tilanteen ja riskien arviointia. Ulkopuolisten on tietysti helppo varsinkin jälkikäteen arvioida mitä olisi pitänyt missäkin tilanteessa tehdä.
Ranskalaislääkärin Alain Bombard tutki aikoinaan merionnettomuuksia ja päätteli, että pelko ja paniikki myötävaikuttivat kuolemiin. Järjen käyttö ja rohkeus olisivat voineet pelastaa monia ihmishenkiä.
Ehkä paniikki ei iske yhtä herkästi, jos tuntee oman veneensä rakenteiden kestävyyden ja muistaa näitä ajelehtimaan jätettyjen veneiden löytämisiä. Kölirakenteiden pettäminen on todellinen katastrofi (vrt. Cheeki Rafikin tapaus Atlantilla). - maydaynsyy
Tästä Kolibrin merelle hylkäämisen syystä löytyy selvitys, joka löytyy classicswan.or kekustelusivuilta toukokuulta:
Hello
Kolibri, the S&S 44 is Norwegian and own by our friend Guttorn Guttormsen. The boat was abandoned because the crew were simply extremely tired whilst the boat was floating and quite alright. Kolibri is not lost and will, perhaps, be recovered. The issue is being examined. Guttorn is a very experienced and tough sailor. His decision to abandon the ship was correct at the moment when it was taken. As Guttorm said afterwords, "all was in such terrible chaos and we coul not cope anymore"
Cheers//Philippe 18.5.2015 classicswan.org/forum
Siinä aivan oikein todettiin, että Kolibria ei menetetty ja se tulee ehkä pelastumaan.
- rtrtrtrtw
Löytyykö tuosta 6kk jälkeen muita kuvia kuin tuo yksi -yritin etsiä netistä mutta en löytänyt...
- samakuvamonessa
S/y Kolibrin (Swan 44) löytyminen on sen verran tuore asia (ilmeisesti havaittiin loppuviikolla), että se yksi ja sama kuva näkyy olevan monen eri uutislähteen sivuilla.
- rtttw
Kertoohan tuo myös sen, miten suuri Atlantti on ja miten harvassa siellä on liikennettä, kun 6 kuukautta saa ajelehtia löytymättä.
- kuuhunsuksija
Luulisi että avoimesta luukusta menisi sadevettä ja puolenvuoden aikana olisi jo venhouponnut.Tuskin pilssipumput enää toiminnassa??
Pilssipumput kuluttaa akkuja aika vähän. Helposti pysyy kuukausia akut voimissaan, kun kuitenkin akkukapasiteettia varmaan oli satoja ampeeritunteja. Jos vain tuo luukku oli auki, akkujen tyhjentyminen itsestään on varmaan suurempi ongelma.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Pilssipumput kuluttaa akkuja aika vähän. Helposti pysyy kuukausia akut voimissaan, kun kuitenkin akkukapasiteettia varmaan oli satoja ampeeritunteja. Jos vain tuo luukku oli auki, akkujen tyhjentyminen itsestään on varmaan suurempi ongelma.
Pilssipumppu on suurimpia virtalähteitä veneessä n. 8-10A. Ei tosin käy koko ajan jos ei ole pilssivettä. Aukinainen luukku, ei sprayhoodia ja katkennut masto ovat iso riski toistuviin yli vyöryviin aaltoihin. Roiskeet sittlådaan ehjässä veneessä voivat olla luokkaa 10-100 L/ aalto.
seppomartti kirjoitti:
Pilssipumppu on suurimpia virtalähteitä veneessä n. 8-10A. Ei tosin käy koko ajan jos ei ole pilssivettä. Aukinainen luukku, ei sprayhoodia ja katkennut masto ovat iso riski toistuviin yli vyöryviin aaltoihin. Roiskeet sittlådaan ehjässä veneessä voivat olla luokkaa 10-100 L/ aalto.
En ole ollut Bermudan lähistöllä, joten en osaa sanoa, kuinka usein siellä vyöryy aallot veneen yli. Toki, jos niin käy, imee pilssipumppu akut tyhjäksi. Mitä ilmeisimmin, se ei ole ollut yleistä, kun vene on vielä pinnalla.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
En ole ollut Bermudan lähistöllä, joten en osaa sanoa, kuinka usein siellä vyöryy aallot veneen yli. Toki, jos niin käy, imee pilssipumppu akut tyhjäksi. Mitä ilmeisimmin, se ei ole ollut yleistä, kun vene on vielä pinnalla.
Bermuda on usein huonotuulista mutta Azorien länsipuolella vene hurjasteli omin nokkineen vasten 50 kts tuulta ja aaltoja sekä myöhemmin pyörinyt luukut auki ympäri. On pumpulla ollut töitä kun ei ole aurinkopaneeliakaan.
- jokukäynyt
"Noen har vaert ombord", totesi Kolibrin kippari Guttorm Guttormsen kuvan nähtyään (ks. seilas.no).
seppomartti kirjoitti:
Bermuda on usein huonotuulista mutta Azorien länsipuolella vene hurjasteli omin nokkineen vasten 50 kts tuulta ja aaltoja sekä myöhemmin pyörinyt luukut auki ympäri. On pumpulla ollut töitä kun ei ole aurinkopaneeliakaan.
Ostin tänään pilssipumpun, sulake 5A ja teho 44l/min. Realistisessa asennuksessa se pumppaa ehkä 25 l/min ja tehonotto 4A. Tunnissa pumpataan siis 1500 litraa ja sähköä kuluu 4Ah. 1 Ah riittää siis 375 litran pumppaamiseen. Jos pumpulla olisi käytössään 150 Ah, se pystyisi pumppaamaan 56250 litraa vettä. Jos veneen ympäri mennessä vettä tulee 1000 litraa, pystyy pilssipumppu pumppaamaan sen pois yli 50 kertaa.
- ehkähinausvalmisteluja
jokukäynyt kirjoitti:
"Noen har vaert ombord", totesi Kolibrin kippari Guttorm Guttormsen kuvan nähtyään (ks. seilas.no).
Kolibrin kipparin reaktio on ymmärrettävä! Tuskinpa Swanin kansiluukku avautuu tuuletusasentoon ihan itsestään ja takila poistuu kokonaan.
Jospa se hänen mainitsemansa "joku" kävikin tekemässä esivalmisteluja veneen hinausta ja haltuunottoa ajetellen??
- emmetiedäkaikkea
jotain hämärää tuossa on käynyt. Masto ei uhan helposti vain tipu irti kaikista kiinnikkeistään. Tuossa kuvassa näytti myös maston etupuolen kansiluukku olevan auki, mitä se ei ollut kun vene jätettiin puoli vuotta sitten
- kiinni.on
Ei siellä keulan puolella mikään luukku auki ole. Katsohan tarkemmin sitä kuvaa.
- näkyyilmanlasejakin
kiinni.on kirjoitti:
Ei siellä keulan puolella mikään luukku auki ole. Katsohan tarkemmin sitä kuvaa.
Ihan maston tyngän etupuolella on luukku puoliksi auki!
- kiinni.on
näkyyilmanlasejakin kirjoitti:
Ihan maston tyngän etupuolella on luukku puoliksi auki!
Maston etupuolella on luukku, joka heijastaa valoa eri tavalla kuin varsinainen keulaluukku. Mutta luukun raamit ovat tiukasti kannen mukaiset.
- näkyyilmanlasejakin
kiinni.on kirjoitti:
Maston etupuolella on luukku, joka heijastaa valoa eri tavalla kuin varsinainen keulaluukku. Mutta luukun raamit ovat tiukasti kannen mukaiset.
Katso nyt vielä tarkemmin!
näkyyilmanlasejakin kirjoitti:
Katso nyt vielä tarkemmin!
Ehkäpä vantti on avannut ikkunan, kun masto on ollut veneen sivulla. Vene oli tekstin mukaan 600 mailin päässä rannikolta. Tuskin sitä sieltä kukaan lähtee hinaamaan, tai ainakaan tekee hankalimpia valmisteluja mutta jättää homman sitten sikseen.
- Pedutin
Eikö vene tyhjene kun se pyörähtää ympäri luukut auki.
- seppomartti
Maston, vesilinjan ja kahden avonaisen luukun arvoitukseen on ratkaisu: joku on käynyt veneellä ja tyhjentänyt sen, irroittanut maston jäännökset mutta jättänyt luukut auki.
- komment
seppomartti kirjoitti:
Maston, vesilinjan ja kahden avonaisen luukun arvoitukseen on ratkaisu: joku on käynyt veneellä ja tyhjentänyt sen, irroittanut maston jäännökset mutta jättänyt luukut auki.
Kannella näkyy olevan kuitenkin ehjä spinnupuomi, ja tutka, on vinssitkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145