Haarajoelle turvapaikanhakijoita

risto.jaaskelainen

Haarajoen asukasyhdistys järjesti tilaisuuden tänään to 26.11, jossa kerrottiin, että Haarajoelle tulee turvapaikanhakijoiden tukiasumisyksikkö (tjsp) ja siihen 30 alaikäistä poikaa, Bangladeshista, Afganistanista ja Irakista.

Tilaisuudessa olivat läsnä kyseisen yksikön johtava henkilökunta (nimet unohtuivat, mutta varmaan huomisesta Keskiuusimaasta löytyy), kaksi poliisia ja runsaasti haarajokisia ja ehkä vähän muitakin järvenpääläisiä (kuten minäkin).

Yksikkö on sikäli ostanut sikaa säkissä, että oli vielä paljon asioita, mihin vastaus oli rehellisesti "ei tietoa vielä". Toisaalta välittyi kuva siitä, että asialla ovat osaavat ihmiset.
Erilaisia kysymyksiä esitettiin ja toivomuksia. Ehkä niissä joissain tuli esille sekin ajatus, että jos vieraat eivät viihdy, niin vika ongelmiin on alueen asukkaissa. Toki kyse on vieraista, mutta tarkemmin sanottuna kutsumattomista vieraista.

Tilaisuus oli kokonaisuutenaan rauhallinen ja maltillinen, mutta ei voinut olla havaitsematta, että noiden tilaisuudessa olleiden kahden kokeneen poliisin lisäksi alueella partioi poliisiauto, jota en muista Haarajoella juuri nähneeni, mitä olen harvakseltaan niissä parissa kaupassa poikennut.

Mikäli nämä 30 tulijaa (tai osa heistä) saavat turvapaikan, he voivat valita vapaasti tulevan asuinpaikkakuntansa. Valintaan oletettiin vaikuttavan mm. opiskelupaikan saanti. Osa tulijoista on mahdollisesti luku- ja kirjoitustaidottomia, tämän kuvan sain.

Lisätietoa asioista saattaa ilmaantua asukasyhdistyksen nettisivuille:
http://www.haarajoki.fi/

Kiitän vielä Haarajoen asukasyhdistystä tilaisuuden järjestämisestä sekä kahvi/tee/mehutarjoilusta.

0

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. 134
        3843
      2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

        Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
        Tv-sarjat
        107
        3497
      3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

        Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
        Ikävä
        18
        2493
      4. Kyllä poisto toimii

        Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
        80 plus
        28
        1861
      5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

        "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
        Yhteiskunta
        22
        1717
      6. Haluan jutella kanssasi Nainen

        Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
        Ikävä
        15
        1589
      7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

        Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
        Seinäjoki
        19
        1565
      8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

        Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
        Ikävä
        29
        1506
      9. Onko mies niin,

        että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
        Tunteet
        18
        1471
      10. Hermo mennyt sotealueeseen?

        Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
        70 plus
        86
        1446
      Aihe