BE eli "pikku e"

Vieras

Mites tuon hommaaminen lähtee liikkeelle? Autokoulua en tähän sotke koska on mahdollisuudet harjoitella itsekseni. Harjoittelu ajokit pitää olla ilmeisesti kyseiseen ajokortti luokkaan sopivia eli massaa tarpeeksi? Mites inssiin sitten? Saako itse ajaa yhdistelmän sinne vai joku ajamaan kellä on jo pikku e? Onko mitään kirjallista koetta ja mistä opetus materiaali vai onko kyse vain maalaisjärjellä pääteltävistä asioista sekä painorajoista jotka löytyvät AKE:n sivuilta?

17

10606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. katsuri

      Kysy ohjeita autokoulusta, jossa ajoit korttisi.
      Tiedän, että monet koulut auttavat paljonkin tässä tilanteessa. Koulussa asiakkaana ollut saa usein harjoitella teoriakoetta varten veloituksetta. Muu neuvonta tulee siinä ohessa!

    • Putki Notkoneen

      Teoriakokeen harjoittelumonisteet muutamalla eurolla autokoulusta, ajokorttiluvat poliisilta, harjoitella voit kevyemmäälläkin yhdistelmällä, ellei "mitat täyttävää" ole heti itsellä; oppii paremminkin käsittelyn. Sitten aika teoriakokeeseen ja kun se läpi, sitten ajokokeeseen. Yhdistelmän saa ajaa kokeeseen ja takaisinkin (ellei koe mennyt läpi)itse suorinta tietä. Luepa Ajovarman, Poliisin ja Ajoneuvohallintokeskuksen saitit huolella läpi.

      • Vieras

        Opetusluvilla ajoin korttini, mutta nyt olen menossa 2 vaihetta suorittamaan niin eiköhän nuo monisteet järjesty autokoulusta.


      • Iso-D
        Vieras kirjoitti:

        Opetusluvilla ajoin korttini, mutta nyt olen menossa 2 vaihetta suorittamaan niin eiköhän nuo monisteet järjesty autokoulusta.

        Se käsittelykoe ei sit ihan helpoimmasta päästä ole, eli kannattaa tosiaan harjoitella.
        Mulla ainakin oli yllätys, se että siinä tosiaan käänneltiin ja väänneltiin sitä yhdistelmää 45min.
        Siinä pukkas jo tuskanhiki pintaan, vaikka suht kivasti homma hoituikin.
        Hyötyä on myös ketterästä vetoautosta, esim. jollain mitsubishi nelivedolla voipi tehä tiukkaa.


      • Vieras
        Iso-D kirjoitti:

        Se käsittelykoe ei sit ihan helpoimmasta päästä ole, eli kannattaa tosiaan harjoitella.
        Mulla ainakin oli yllätys, se että siinä tosiaan käänneltiin ja väänneltiin sitä yhdistelmää 45min.
        Siinä pukkas jo tuskanhiki pintaan, vaikka suht kivasti homma hoituikin.
        Hyötyä on myös ketterästä vetoautosta, esim. jollain mitsubishi nelivedolla voipi tehä tiukkaa.

        Jeps. mutta et tuskin siinä käsittely kokeessa 45 min kun 15 taitaa olla aika raja :). Olisiko kertoa tarkemmin mitä kaikkea piti kirjaimellisesti ajaa? ELi käytiinkö liikenteessä ja käsittely koe? Montako kysymystä/kuvaa oli kirjallisissa ja mitkä max. virheet? Missä reenasit kirjallisiin?
        Veto auto sprintteri. jos on auto traileri kärrynä niin pitääkö siinä kyydissä olla esim. auto?

        Mites semmonen juttu, että pikku een ilmeisesti tarvii vaikka vetää tyhjillää olevaa traileria jos sen kokonais massa on esim. 2000kg ja vetoauton omamassa 1800kg?

        Eli sillä ei väliä onko siellä kärrissä mitään kun se kokonais massa on sen 2000kg ja auton on 1800 eli 3800 ja saisi olla pelkällä B:llä 3500kg kun kärri kerta on painavampi kuin 750kg.


    • Vieras

      Oisko vaikka Putki Notkosella tai kellään antaa lisätietoa kun suoritan C:tä nyt samalla kun ajattelin tuon BE:n ajaa. Teoria kokeen voi varmaan käydä samassa testissä tekemässä, mutta paljonko kysymyksiä tulee ja mitäkin sorttia minkä verran?
      Jos vaikka C:n kysymyksissä tökkää niin ei ilmeisesti saa BE:täkään läpi? Kun olen harjoitellut tuolla www.ajonetti.com osoitteessa, niin siellä ei ole erityistä harjoitusta BE:lle vaan siellä on E:lle. Jossa kytkentä massat tahtoo olla luokkaa 20-60T ja miten ihmeessä ne liittyy BE:hen? Minusta ne on jo rekka kortti eli CE asiaa??

      • Putki Notkonen

        Kaikkea en voi tietää kun en ole mitään kautta ajokorttiasioissa virallisesti "sisällä", aktiivinen asianharrastaja vain.
        Yritän kuitenkin vastailla kun nimenomaan kysytään; Ensiksikin olet kertonut suorittaneesi B-kortin opetusluvalla, mutta nyt hankit siis C-korttia, jota et voi opetusluvalla hankkia. Olet siis tekemisissä jo autokoulun kanssa (ellet sitten ole kuljetusalalla ammattikoulussa). Eikö olisi siis helpointa kysyä kaikki askarruttavat asiat suoraan siltä omalta ajo-opelta tai koulun henkilökunnalta. Kuitenkin veikkailen, että asia menee suunnilleen näin: Ensiksi joudut hankkimaan poliisin myöntämän ajokorttiluvan ja sitä hakiessa kannatta hakea kerralla BE- ja C-korteille jottei joudu maksamaan lupaa kahdesti ja kumpikin luokka saadaan hyvässä lykyssä samalle kortille kerralla jolloin rahaa taas säästyy. Jos olet autokoulussa, koulu hoitanee luvan kunhan hankit tarvittavat paperit (mahd. uuden lääkärintod. ja kuvat, aina ei tarvitse, riippuu kuluneesta ajasta ja mille luokalle edeltävä tod. on kirjoitettu). Kuljettajantutkinnot pääsääntöisesti suoritetaan nykyisin luokka kerrallaan, eikä kuten vielä 15 vuotta sitten, jolloin oli mahdollista saada ABC-korttikin vain yhdellä teoria- ja ajokokeella. Tämä erikseen suorittaminen koskee siis esimerkiksi BE- ja C-luokkia. Kuitenkin, ajokorttikoeohjeessa sanotaan: "Mikäli kokelas haluaa korottaa ajokorttiluokkaansa, ja hän on suorittanut teoriakokeensa hyväksytysti enintään 6 kuukautta aikaisemmin, hän vastaa teoriakokeessa vain korotettavaa ajokokeen luokkaa vastaaviin kirjallisiin kysymyksiin." Hjeen löydät itsekin menemällä http://www.ake.fi ja etenemällä >Ajokortit ja tutkinnot >Tutkinnot >Teoriakoe >Teoriakoe 20.6.2002 Nro 12/2002 tai suoraan: http://www.ake.fi/pdf/kuljettajantutkinnon teoriakokeen suorittaminen.pdf . Mikäli B-korttisi on vielä tutkintoa suoritettaessakin kork. 6 kk:n ikäinen, riittää siis BE- ja C- luokkakohtaisten teoriakysymysten vastaaminen. Saatko tehdä ne kerralla, en osaa vastata, mutta epäilen, että ei. Maksu menee kuitenkin molemmista eikä kannata ahnehtia vaan keskittyä yksiin kysymyksiin kerralla.
        Tuolla Ajonetissä en pääse vierailemaan, mutta jo sisäänkirjautumissivulla paljastuu, että sen rakenne pohjautuisi jo vanhentuneeseen käsitykseen E-kortista "rekkakortin" synonyyminä, vaikka lainsäädännössähän "E-luokka" on muuttunut pikku hiljaa kattokäsitteeksi sisältäen 5 erilaista E-luokkaa joista niin BE kuin CE ovat vain esimerkkejä.
        Ainakin itse sain vuonna -93 ostettua autokoululta nipun nimenomaan BE-luokan teoriakokeen harjoitustehtäviä. Ellei niitä ole saatavissa, kysy toisesta tai neuvoa omalta tutkinnon vastaanottavalta "konttorilta", hehän myyvät kait opetuslupamateriaaliakin, joka ei kuulu autokoulujen intressiin.
        Teoriakoeharjoituksissa oli mm seuraavanlaisia kysymyksiä tuolloi: Saako matkailuperävaunussa kuljettaa matkustajia? (ei), Millaisia renkaita jarruin varustetussa O1-luokan matkailuperävaunussa on käytettävä joulu - helmikuun aikana? (talvirenkaita) (jos vetoautossa nastat, nastarenkaita), Paljonko enintään saa h-auton perävaunuyhdistelmän pituus kuormineen olla (18,35m). Kysymykset ovat varmaan muuttuneet, laitkin ovat osin muuttuneet, mutta nämä malliksi.
        Teoriakokeen hyväksytyn suorituksen jälkeen pääsee hyväksytyn luokan ajokokeeseen ja tämä kannattanee vilkaista ensin: http://www.ake.fi/pdf/käsittelykokeet BE-CEversio.pdf . Jotta et joutuisi ostamaan kumpaakin korttia fyysisesti erikseen, hyväksytyllä kuljettajantutkintotodistuksella saa ajaa kuukauden ajan. Tämän verran on siis armonaikaa saada toinenkin suoritettavista luokista hyväksytysti läpi. Ilmeisesti on edelleen mahdollista pyytää poliisilta myös väliaikainen ajokortti, johon ei kyllä juuri neljää viikkoa pidempää aikaa myöskään merkitä, tämä on sitten sitä aikaa varten kun paperit ovat jo "sisässä", mutta kortin valmistaminen vielä kestää.
        Toivottavasti tästä oli apua ja asiavirheet pyydän paremmin tietäviä ystävällisesti oikaisemaan. (Kiki älköön vaivautuko.)


      • Vieras
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Kaikkea en voi tietää kun en ole mitään kautta ajokorttiasioissa virallisesti "sisällä", aktiivinen asianharrastaja vain.
        Yritän kuitenkin vastailla kun nimenomaan kysytään; Ensiksikin olet kertonut suorittaneesi B-kortin opetusluvalla, mutta nyt hankit siis C-korttia, jota et voi opetusluvalla hankkia. Olet siis tekemisissä jo autokoulun kanssa (ellet sitten ole kuljetusalalla ammattikoulussa). Eikö olisi siis helpointa kysyä kaikki askarruttavat asiat suoraan siltä omalta ajo-opelta tai koulun henkilökunnalta. Kuitenkin veikkailen, että asia menee suunnilleen näin: Ensiksi joudut hankkimaan poliisin myöntämän ajokorttiluvan ja sitä hakiessa kannatta hakea kerralla BE- ja C-korteille jottei joudu maksamaan lupaa kahdesti ja kumpikin luokka saadaan hyvässä lykyssä samalle kortille kerralla jolloin rahaa taas säästyy. Jos olet autokoulussa, koulu hoitanee luvan kunhan hankit tarvittavat paperit (mahd. uuden lääkärintod. ja kuvat, aina ei tarvitse, riippuu kuluneesta ajasta ja mille luokalle edeltävä tod. on kirjoitettu). Kuljettajantutkinnot pääsääntöisesti suoritetaan nykyisin luokka kerrallaan, eikä kuten vielä 15 vuotta sitten, jolloin oli mahdollista saada ABC-korttikin vain yhdellä teoria- ja ajokokeella. Tämä erikseen suorittaminen koskee siis esimerkiksi BE- ja C-luokkia. Kuitenkin, ajokorttikoeohjeessa sanotaan: "Mikäli kokelas haluaa korottaa ajokorttiluokkaansa, ja hän on suorittanut teoriakokeensa hyväksytysti enintään 6 kuukautta aikaisemmin, hän vastaa teoriakokeessa vain korotettavaa ajokokeen luokkaa vastaaviin kirjallisiin kysymyksiin." Hjeen löydät itsekin menemällä http://www.ake.fi ja etenemällä >Ajokortit ja tutkinnot >Tutkinnot >Teoriakoe >Teoriakoe 20.6.2002 Nro 12/2002 tai suoraan: http://www.ake.fi/pdf/kuljettajantutkinnon teoriakokeen suorittaminen.pdf . Mikäli B-korttisi on vielä tutkintoa suoritettaessakin kork. 6 kk:n ikäinen, riittää siis BE- ja C- luokkakohtaisten teoriakysymysten vastaaminen. Saatko tehdä ne kerralla, en osaa vastata, mutta epäilen, että ei. Maksu menee kuitenkin molemmista eikä kannata ahnehtia vaan keskittyä yksiin kysymyksiin kerralla.
        Tuolla Ajonetissä en pääse vierailemaan, mutta jo sisäänkirjautumissivulla paljastuu, että sen rakenne pohjautuisi jo vanhentuneeseen käsitykseen E-kortista "rekkakortin" synonyyminä, vaikka lainsäädännössähän "E-luokka" on muuttunut pikku hiljaa kattokäsitteeksi sisältäen 5 erilaista E-luokkaa joista niin BE kuin CE ovat vain esimerkkejä.
        Ainakin itse sain vuonna -93 ostettua autokoululta nipun nimenomaan BE-luokan teoriakokeen harjoitustehtäviä. Ellei niitä ole saatavissa, kysy toisesta tai neuvoa omalta tutkinnon vastaanottavalta "konttorilta", hehän myyvät kait opetuslupamateriaaliakin, joka ei kuulu autokoulujen intressiin.
        Teoriakoeharjoituksissa oli mm seuraavanlaisia kysymyksiä tuolloi: Saako matkailuperävaunussa kuljettaa matkustajia? (ei), Millaisia renkaita jarruin varustetussa O1-luokan matkailuperävaunussa on käytettävä joulu - helmikuun aikana? (talvirenkaita) (jos vetoautossa nastat, nastarenkaita), Paljonko enintään saa h-auton perävaunuyhdistelmän pituus kuormineen olla (18,35m). Kysymykset ovat varmaan muuttuneet, laitkin ovat osin muuttuneet, mutta nämä malliksi.
        Teoriakokeen hyväksytyn suorituksen jälkeen pääsee hyväksytyn luokan ajokokeeseen ja tämä kannattanee vilkaista ensin: http://www.ake.fi/pdf/käsittelykokeet BE-CEversio.pdf . Jotta et joutuisi ostamaan kumpaakin korttia fyysisesti erikseen, hyväksytyllä kuljettajantutkintotodistuksella saa ajaa kuukauden ajan. Tämän verran on siis armonaikaa saada toinenkin suoritettavista luokista hyväksytysti läpi. Ilmeisesti on edelleen mahdollista pyytää poliisilta myös väliaikainen ajokortti, johon ei kyllä juuri neljää viikkoa pidempää aikaa myöskään merkitä, tämä on sitten sitä aikaa varten kun paperit ovat jo "sisässä", mutta kortin valmistaminen vielä kestää.
        Toivottavasti tästä oli apua ja asiavirheet pyydän paremmin tietäviä ystävällisesti oikaisemaan. (Kiki älköön vaivautuko.)

        Väliaikainen kortti on ollut jo 7 kk. Materiaali pitää pyytää autokoululta kun tuolla netissä on juuri nuita rekka juttuja enimmäkseen. Pitää raportoida miten tässä nyt käy:)


      • Iso-D
        Vieras kirjoitti:

        Väliaikainen kortti on ollut jo 7 kk. Materiaali pitää pyytää autokoululta kun tuolla netissä on juuri nuita rekka juttuja enimmäkseen. Pitää raportoida miten tässä nyt käy:)

        No enpä tiedä oliks toi mun ajokoe joku rumbasu, mutta käsittelykoe todellakin kesti 45min ja 15min kaupunkiajo päälle vielä.


      • Vieras
        Iso-D kirjoitti:

        No enpä tiedä oliks toi mun ajokoe joku rumbasu, mutta käsittelykoe todellakin kesti 45min ja 15min kaupunkiajo päälle vielä.

        Juu, pitääpä varautua tuohon. Mitä kaikkea siinä käsittely kokeessa oli? Entäs montako teoria kysymystä?


      • skandium
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Kaikkea en voi tietää kun en ole mitään kautta ajokorttiasioissa virallisesti "sisällä", aktiivinen asianharrastaja vain.
        Yritän kuitenkin vastailla kun nimenomaan kysytään; Ensiksikin olet kertonut suorittaneesi B-kortin opetusluvalla, mutta nyt hankit siis C-korttia, jota et voi opetusluvalla hankkia. Olet siis tekemisissä jo autokoulun kanssa (ellet sitten ole kuljetusalalla ammattikoulussa). Eikö olisi siis helpointa kysyä kaikki askarruttavat asiat suoraan siltä omalta ajo-opelta tai koulun henkilökunnalta. Kuitenkin veikkailen, että asia menee suunnilleen näin: Ensiksi joudut hankkimaan poliisin myöntämän ajokorttiluvan ja sitä hakiessa kannatta hakea kerralla BE- ja C-korteille jottei joudu maksamaan lupaa kahdesti ja kumpikin luokka saadaan hyvässä lykyssä samalle kortille kerralla jolloin rahaa taas säästyy. Jos olet autokoulussa, koulu hoitanee luvan kunhan hankit tarvittavat paperit (mahd. uuden lääkärintod. ja kuvat, aina ei tarvitse, riippuu kuluneesta ajasta ja mille luokalle edeltävä tod. on kirjoitettu). Kuljettajantutkinnot pääsääntöisesti suoritetaan nykyisin luokka kerrallaan, eikä kuten vielä 15 vuotta sitten, jolloin oli mahdollista saada ABC-korttikin vain yhdellä teoria- ja ajokokeella. Tämä erikseen suorittaminen koskee siis esimerkiksi BE- ja C-luokkia. Kuitenkin, ajokorttikoeohjeessa sanotaan: "Mikäli kokelas haluaa korottaa ajokorttiluokkaansa, ja hän on suorittanut teoriakokeensa hyväksytysti enintään 6 kuukautta aikaisemmin, hän vastaa teoriakokeessa vain korotettavaa ajokokeen luokkaa vastaaviin kirjallisiin kysymyksiin." Hjeen löydät itsekin menemällä http://www.ake.fi ja etenemällä >Ajokortit ja tutkinnot >Tutkinnot >Teoriakoe >Teoriakoe 20.6.2002 Nro 12/2002 tai suoraan: http://www.ake.fi/pdf/kuljettajantutkinnon teoriakokeen suorittaminen.pdf . Mikäli B-korttisi on vielä tutkintoa suoritettaessakin kork. 6 kk:n ikäinen, riittää siis BE- ja C- luokkakohtaisten teoriakysymysten vastaaminen. Saatko tehdä ne kerralla, en osaa vastata, mutta epäilen, että ei. Maksu menee kuitenkin molemmista eikä kannata ahnehtia vaan keskittyä yksiin kysymyksiin kerralla.
        Tuolla Ajonetissä en pääse vierailemaan, mutta jo sisäänkirjautumissivulla paljastuu, että sen rakenne pohjautuisi jo vanhentuneeseen käsitykseen E-kortista "rekkakortin" synonyyminä, vaikka lainsäädännössähän "E-luokka" on muuttunut pikku hiljaa kattokäsitteeksi sisältäen 5 erilaista E-luokkaa joista niin BE kuin CE ovat vain esimerkkejä.
        Ainakin itse sain vuonna -93 ostettua autokoululta nipun nimenomaan BE-luokan teoriakokeen harjoitustehtäviä. Ellei niitä ole saatavissa, kysy toisesta tai neuvoa omalta tutkinnon vastaanottavalta "konttorilta", hehän myyvät kait opetuslupamateriaaliakin, joka ei kuulu autokoulujen intressiin.
        Teoriakoeharjoituksissa oli mm seuraavanlaisia kysymyksiä tuolloi: Saako matkailuperävaunussa kuljettaa matkustajia? (ei), Millaisia renkaita jarruin varustetussa O1-luokan matkailuperävaunussa on käytettävä joulu - helmikuun aikana? (talvirenkaita) (jos vetoautossa nastat, nastarenkaita), Paljonko enintään saa h-auton perävaunuyhdistelmän pituus kuormineen olla (18,35m). Kysymykset ovat varmaan muuttuneet, laitkin ovat osin muuttuneet, mutta nämä malliksi.
        Teoriakokeen hyväksytyn suorituksen jälkeen pääsee hyväksytyn luokan ajokokeeseen ja tämä kannattanee vilkaista ensin: http://www.ake.fi/pdf/käsittelykokeet BE-CEversio.pdf . Jotta et joutuisi ostamaan kumpaakin korttia fyysisesti erikseen, hyväksytyllä kuljettajantutkintotodistuksella saa ajaa kuukauden ajan. Tämän verran on siis armonaikaa saada toinenkin suoritettavista luokista hyväksytysti läpi. Ilmeisesti on edelleen mahdollista pyytää poliisilta myös väliaikainen ajokortti, johon ei kyllä juuri neljää viikkoa pidempää aikaa myöskään merkitä, tämä on sitten sitä aikaa varten kun paperit ovat jo "sisässä", mutta kortin valmistaminen vielä kestää.
        Toivottavasti tästä oli apua ja asiavirheet pyydän paremmin tietäviä ystävällisesti oikaisemaan. (Kiki älköön vaivautuko.)

        Pieni korjaus pitää lisätä Putki Notkosen muuten ansiokkaaseen esitykseen. Hyväksytty kuljettajantutkintotodistus oikeuttaa tosiaan ajamaan kuukauden ajan, kuten kerroit. Tämä todistus on pelkkä paperilappu, jonka lisäksi onkin pidettävä ajon aikana mukana kuvallista henkilöllisyystodistusta. Poliisi antaa siihen tarvittaessa kuulemma toisen kuukauden lisää (käsittääkseni lisämaksusta), jos suorittaa esim. BC-korttia ja C-inssin suoritus on siirtynyt.

        Väliaikainen ajokortti taas kulkee nimellä lyhytaikainen ajokortti, joka on voimassa enintään 2 vuotta. Se lasketaan B-kortin suorituksesta, jos suorittaa C-kortin esim. vuoden päästä B-inssistä,joka on suoritettu 6/2003, niin molemmat ajoluvat vanhenevat samaan aikaan eli 6/2005. En ole ihan varma, sekoititko lyhytaikaisen ja väliaikaisen kortin puhuessasi poliisilta saatavasta väliaikaisesta kortista, mutta ei poliisi kuitenkaan mitään muita aivan lyhyitä ajolupia tietääkseni jaa kuin uusia paperilappusia kuukaudeksi. Tämä siis silloin, jos fyysisesti valmistettavaan korttiin odotetaan suoritusta vielä esim. C-kortista.


      • Putki Notkonen
        skandium kirjoitti:

        Pieni korjaus pitää lisätä Putki Notkosen muuten ansiokkaaseen esitykseen. Hyväksytty kuljettajantutkintotodistus oikeuttaa tosiaan ajamaan kuukauden ajan, kuten kerroit. Tämä todistus on pelkkä paperilappu, jonka lisäksi onkin pidettävä ajon aikana mukana kuvallista henkilöllisyystodistusta. Poliisi antaa siihen tarvittaessa kuulemma toisen kuukauden lisää (käsittääkseni lisämaksusta), jos suorittaa esim. BC-korttia ja C-inssin suoritus on siirtynyt.

        Väliaikainen ajokortti taas kulkee nimellä lyhytaikainen ajokortti, joka on voimassa enintään 2 vuotta. Se lasketaan B-kortin suorituksesta, jos suorittaa C-kortin esim. vuoden päästä B-inssistä,joka on suoritettu 6/2003, niin molemmat ajoluvat vanhenevat samaan aikaan eli 6/2005. En ole ihan varma, sekoititko lyhytaikaisen ja väliaikaisen kortin puhuessasi poliisilta saatavasta väliaikaisesta kortista, mutta ei poliisi kuitenkaan mitään muita aivan lyhyitä ajolupia tietääkseni jaa kuin uusia paperilappusia kuukaudeksi. Tämä siis silloin, jos fyysisesti valmistettavaan korttiin odotetaan suoritusta vielä esim. C-kortista.

        Mielestäni en sekoita lyhytaikaista ja väliaikaista ajokorttia, vaan tarkoitin nimenomaan lakitekstin sanamuodon mukaista, ajokorttiasetuksen 14§:ssä tarkoitettua väliaikaista ajokorttia:
        "14 § (19.12.1997/1243)
        Väliaikainen ajokortti
        Poliisi voi erityisistä syistä luovuttaa sille, joka täyttää tieliikennelain 71 §:ssä säädetyt ajokortin saamisen edellytykset, enintään kolme kuukautta voimassa olevan väliaikaisen ajokortin. Väliaikainen ajokortti voidaan luovuttaa myös ennen kuin edellytykset ajokorttilupaa vastaavan ajokortin luovuttamiseen ovat olemassa sellaista ajokorttilupaan merkittyä luokkaa varten, jota vastaava kuljettajantutkinto on suoritettu. Väliaikainen ajokortti voidaan luovuttaa myös silloin, kun uutta ajokorttilupaa ei vaadita tai kun haetaan ajokortin kaksoiskappaletta. Väliaikaista ajokorttia ei kuitenkaan voida luovuttaa sille, joka on hakenut 34 §:n 3 momentissa tarkoitettua tilapäistä ajokorttia.

        Myös tutkinnon vastaanottaja voi erityisestä syystä luovuttaa tutkintotodistuksen sijasta tutkinnossa hyväksytylle tutkinnon luokkaa ja henkilöllä ennestään olevaa ajo-oikeutta vastaavan väliaikaisen ajokortin, jos edellytykset ajo-oikeuden saamiseen ovat ajokorttiluvan perusteella olemassa.

        Väliaikainen ajokortti on luovutettava poliisille tai tutkinnon vastaanottajalle kun, uusi ajokortti tai ajokortin kaksoiskappale luovutetaan."

        Lisäksi 31§:ssä mainitaan väliaikainen ajokortti vaihtoehdoksi kuljettajantutkintotodistukselle ajoon oikeuttavana asiakirjana:
        "31 § (19.12.1997/1243)
        Kuljettajantutkintotodistus ja tutkinnossa hylkääminen
        Tutkinnon suorittajalle on annettava todistus hyväksytysti suoritetusta kuljettajantutkinnosta. Muu kuin 25 §:ssä tarkoitettu todistus tutkinnon suorittamisesta oikeuttaa yhden kuukauden ajan tutkinnon suorittamisesta kuljettamaan siinä mainittuun luokkaan kuuluvaa ajoneuvoa Suomessa. Todistusta ei kuitenkaan luovuteta tutkinnon suorittajalle, jos edellytykset ajokortin luovuttamiseen tieliikennelain 71 §:n 1 momentin mukaan eivät ole olemassa tai jos hänelle annetaan väliaikainen ajokortti. ./.."

        Väliaikainen kortti on siis korkeintaan 3 kuukautta voimassa, pelkkä kuljettajantutkintotodistus vain kuukauden. Pelkkä pahvilappuhan se väliaikainen korttikin on ja vaatii muun kuvallisen henkilötodistuksen parikseen, ainakin jos siihen ei liimata kuvaa niin kuin käsittääkseni ei aina tehdä (jos hakijalla ei ole ylimääräistä valokuvaa). Millainen sitten on lyhytaikaisen ja väliaikaisen kortin keskinäinen suhde? Luulisin ettei mikään estä väliaikaista korttia olemasta samalla lyhytaikainen ajokortti. Tosin lyhytaikaisen kortin loppuvaiheessa luokkakorotuksen tai kadonneen kortin tilalle annettava väliaikainen kortti tuskin voi olla voimassa pidempään kuin normaalin 2 vuoden määräajan loppuun saakka ellei ajo-oikeuden omaava samalla hae uutta lyhytaikaista ajo-oikeutta uudeksi määräajaksi tai vaihtoehtoisesti edellytykset pitkäaikaiseen ajokorttiin täyttyvät.


    • e-tähtäimessä

      Hej!
      Muutamiin vastaus:
      1.Itse löysin kysymykset inssi.fi ,6.90eu kahdeksi viikoksi
      2.yhdistelmän saa itse ajaa kokeeseen
      Huom!jos ajat kokeen automaattivaihteella,niin se ei päde manuaalivaihteiseen.

    • ettäsemmosta

      Hej. Tämä ketju johon vastasit, on 6,5 vuotta vanha
      .

      • ettäniin

        voihan tästä ketjusta edelleen olla joillekin hyötyä - oli 11 vuotta vanha tai ei.


    • Anonyymi

      Vuosi 2019 ja yhä edelleen oli hyötyä tästä ketjusta niih!

    • Anonyymi

      Pikku-e suoritettu lokakuussa 2023 Keski-Suomessa pikkukaupungissa.

      - Teoriakoetta varten treenasin pikku-e.com kautta, auttoi mittojen ja massojen suhteen.
      - Teoriakoe läpi rimaa hipoen, liikennetilannekuvissa neljä virhettä. Nykykokeessa kysymyksiin voi vielä palata uudelleen ennen lopetusta.
      - Ajokokeessa oma paku ja autokoululta traileri lainaksi, opettaja myös antoi vinkkejä peruuttamiseen ja oli pyytänyt inssiä tekemään peruutusradan valmiiksi ennen koetta, jotta pystyi treenaamaan. Opettajan ohjeet kokeen yksityiskohdista olivat ristiriitaisia inssin kanssa, joten kannattaa varmistaa yksityiskohdat inssiltä ennen kokeen alkua.
      - Peruutuskokeessa sai katsoa ikkunasta ja ovesta, turvavyö piti olla kiinni joka pikku nykäykselläkin. Kärryä sai siirtää kiinnittäessä käsin, itsellä n. 10 cm sivusuunnassa.
      - Inssi ohjeisti myös tarvittaessa kokeen aikana.
      - Inssi katsoi jarruvalot, muut valot piti käydä tarkistamassa itse.
      - Peruskytkentä aisan rytkyttämisineen ja kiiloineen riitti, ei tarvinnut tarkastaa kuormaa, tai kärryä tarkemmin.
      - Kierrettiin vajaa puolen tunnin lenkki pääkaduilla ja maantiellä, ei mitään erikoisen ahtaita paikkoja tai muita kompia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2871
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1666
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe