Kysynpä nyt erästä vielä 50-luvulla käytetyn suomalaisen sanan merkitystä. Mikä on ”tovotilauta”? Kuulin sanan ensimmäisen kerran itäsuomalaiselta isältäni, kun käytimme sellaista iltapuhteella. Sellaisen voi käsistään taitava tehdä itse tai ostaa kaupasta. Ehkä nykyään sellaisen tapaa harvemmin kaupan hyllyllä. Se tunnetaan paremmin latinan kielisellä nimellään.
Wanha lieksalainen kysyy taas
42
868
Vastaukset
- muistelua
Villi veikkaus: Ei ole mikään työkalu, tai välttämätön tarvekalu. Oisko joku harrasteväline. Pelilauta tms.
- vanha-lauta-tallessa
Fortuna
Aivan oikein! Se on fortuna eli pelilauta, jonka kaikki tuntevat. Tovotilauta-sanakin oli hyvin tiedossa.
- muistelua
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Aivan oikein! Se on fortuna eli pelilauta, jonka kaikki tuntevat. Tovotilauta-sanakin oli hyvin tiedossa.
En kyllä ole kuullut Fortunasta tuota nimitystä, mistähän moinen? Mikäs oli "pirun nyrkki"?
- koulussa.tehtiin
muistelua kirjoitti:
En kyllä ole kuullut Fortunasta tuota nimitystä, mistähän moinen? Mikäs oli "pirun nyrkki"?
Tässä kuvia pirunnyrkistä
https://www.google.fi/search?q=pirunnyrkki&rlz=1C1OPRB_enFI584FI584&espv=2&biw=1164&bih=839&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjR1YqYsLjJAhVHng4KHcKtDJwQsAQIJw muistelua kirjoitti:
Minä en ollut kuullut 40-luvulla tovotilaudasta nimitystä fortuna.
- Pielisen.ukko
Se on samanlainen kuin shakkilauta, mutta pelataan eri tavalla.
- lauta-kaapissa
Pielisen.ukko kirjoitti:
Tammi
- muistelua
Pielisen.ukko kirjoitti:
Ei, vaan "köyhän miehen flipperi" Vierivä kuula koetrtaan saada mahdollisimman suuren pisteluvun antavaan koloon, tai karsinaan.
- paljonpelannut
Fortunaa pelataan edelleen. Samalla lapsi oppii laskemaan. Hyvä kestävä peli.
Onnesta pelissä ei ole pelkästään kyse, kyllä taidolla on merkitystä. Tuo tovoti kuulostaa oudolta, voisiko tulla toivoa -sanasta. Mää ja tiijä!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fortuna_(peli)
Ja suomalainen tekijä.
http://www.jyu.fi/tdk/museo/jussila/fortuna.html - Anniina.balleriina
Pelassin penskana usein tovotia, en muista lautaa
- Tarranmatti
Tovoti on vanha TAMMEN tapainen peli. Laudassa on kuitenkin enemmän ruutuja. Muistaakseni lähtötilanteessa pelinappulat olivat omassa päässä kolmessa rivissä. Onkohan peli alkujaan Venäjältä?
Tovotipeli on kotoisin Venäjältä. Julkaisussa "KURKIJOKI, pitäjä pitäjältä" mainitaan sivulla 16 Kurkijoen Särkijärven kylän nuorison eräänä erikoisharrastuksena olleen tovotin peluun. Vastapelaajana kerrotaan olleen joku vanhempi mies, joka usein oli voittamaton.
Isäni kertoi tovotilaudasta 1950-luvulla. Oikaisen epäselvyyden: fortunapeli ei ole tovotipeli.- Truba
Meidän kotonakin pelattiin tovotia. En kyllä muista enää sääntöjä, olin silloin niin pieni. Ruudullinen lauta jäänyt lähinnä mieleen. Rajantakusia karjalaisia ollaan ja siellä ollut kuulemma suosittu ajanviete.
Tovotia tuli pelattua lapsena paljonkin.
- Pankolla_pimeni
Mutta miksi PankonPumppu on ollut koko keskustelun ajan hiljaa vaikka tietää kaikesta kaiken. Tässä on taas jotain tosi outoa.
Hyvä ja mielenkiintoinen ketju on näköjään nostettu ylös aikaisemmilta vuosilta. Lapsuus tuli mieleen. Isovanhemmillani, toiselta puolelta, oli tämä fortuna peli, ja sisaruksieni kanssa tuli jopa kiistaa mummolassa, kuka saisi pelata ja kenen vuoro. Metallikuula oli raskas ja niitä oli muistaakseni 10 kpl yhtä pelikierrosta varten. Puinen työntökeppi oli kuin tahtipuikko, mutta kärkipäässä oli pieni paksunnos. Kaarevan vanerin ylälaudan kohdalle pukattiin tai työnnettiin kuulaan mahdollisimman sopiva vauhti, että se kohtaisi ensimmäisen messingin värisen kimmoisan naulan, josta kuula pompahti joko ensimmäiseen koloon> vain 5 pistettä> liian hidas pukkaus. Parempi suoritus oli kun läksi etsimään pesiä keskikaistalla. Pesiä oli useita, samoin koloja. Alemmissa koloissa oli sitten ne suuret pisteet ja alahäkeissä samoin. Todella mukava peli, koska kukin saattoi omassa piirissään laatia mitä monimuotoisimpia sääntöjä omiin kisoihinsa. Sekä taito, että tuuri ratkaisivat, siinä oli tuon pelin viehätys.
Tätä pelattiin niin paljon, että se ensimmäinen naula löystyi ja sitä piti muutaman kerran tiukentaa.
Tätä ketjua lukiessani googletin pelin ja yllätys oli aika suuri kun ensimmäinen kuva on juuri samaa mallia ja väriäkin oleva pelilauta jota 60-luvulla pelasimme mummolassa. Suurennoksella tuttu pisteytyskin löytyi.
60-luvulla ja siellä missä minä pelasin, pelattiin fortunaa, mutta en yhtään epäile tuota tovotia vaikka se ei forttunaa tarkoittaisikaan. Kello löytyi haulla. O tempora, o mores. Sehän on ikuisesti tuore ja ajankohtainen sanonta. Hieman kiinnostaisi, mikä ero sitten on tovotilla ja forttunalla. Wanhan vinkistä oli mukava todeta tovoti ja muut leikit. Me sisaruksieni kanssa sitten kanssa laulelimme ”pimputtelimme” pianoa ja pelasimme ulkona nurkkajussia, ja kymmenen tikkua laudalla oli kanssa ulkona yksi muistoihin jäänyt piilosilla olo leikki.
Jatkokysymys, onko nurkkajussi tuttu?- ex.nurkkajussi
Sekin oli joku leikki missä taloa kierrettiin ympä,ri ja joku oli se nurkkajussi joka kepillä seinään kolisteltuaan tiedotti tulostaan ja toiset oli piilossa josta johonkin tiettyyn paikkaan piti hyökätä, sanotaan vaikkapa rappusille!
Mutta jos nurkkajussi ehti ensin rappusille, niin jostain muusta tuli sitten seuraava nurkkajussi! En muista ihan tarkaan kun edellisestä leikistäni on varmaan 55 vuotta!- Katuvankka.vastaa
Hyvä ex. Nurkkajussin suhteen olen yhtä ex., no, ehkä minä pelasin sitä viimeksi noin 52 vuotta sitten, eli taidat olla hiukan vanhempi. En huomannut tarkistaa tuota online encyclopedian näkemystä oman käsitykseni ja muisteloni verrannaisnäkemystä suhteutettuna tai rinnastettuna siihen. No, yhtä kaikki. Vastauksesi oli aivan yhtä täsmällinen mitä minä olisin pystynyt antamaan. Sovelluksista minulla on ainoastaan lisätä sen verran, että jos pidit ulkonurkasta kädellä kiinni, niin olit saapa jatkoaikaa. Löydetyn sisänurkan kohdalla oli palo auttamaton. Ja juoksukilpa alkoi. Se oli huoletonta kuntoilun ja nuoren riemun aikaa.
Anteeksi, että en nyt jaksa salasanatanssia. Kyllä se minä olen. Vastauskykyinen. - lieksis
Katuvankka.vastaa kirjoitti:
Hyvä ex. Nurkkajussin suhteen olen yhtä ex., no, ehkä minä pelasin sitä viimeksi noin 52 vuotta sitten, eli taidat olla hiukan vanhempi. En huomannut tarkistaa tuota online encyclopedian näkemystä oman käsitykseni ja muisteloni verrannaisnäkemystä suhteutettuna tai rinnastettuna siihen. No, yhtä kaikki. Vastauksesi oli aivan yhtä täsmällinen mitä minä olisin pystynyt antamaan. Sovelluksista minulla on ainoastaan lisätä sen verran, että jos pidit ulkonurkasta kädellä kiinni, niin olit saapa jatkoaikaa. Löydetyn sisänurkan kohdalla oli palo auttamaton. Ja juoksukilpa alkoi. Se oli huoletonta kuntoilun ja nuoren riemun aikaa.
Anteeksi, että en nyt jaksa salasanatanssia. Kyllä se minä olen. Vastauskykyinen.joko sinä silloin olit alkoholin värinkäyttäjä ja suurkuluttaja muuten hyvä mies mutta viina pehmentänyt aivot. tekee aivan pahaa nähdä sinun alamäkesi mutta kun et ota järkipuhettaa kuulonkaan. olet älykäs ja joka suhteessa muuten moitteeton mies kaikkia tuttuja kohtaan mutta humalassa et aina niin mielyttävä.
lieksis kirjoitti:
joko sinä silloin olit alkoholin värinkäyttäjä ja suurkuluttaja muuten hyvä mies mutta viina pehmentänyt aivot. tekee aivan pahaa nähdä sinun alamäkesi mutta kun et ota järkipuhettaa kuulonkaan. olet älykäs ja joka suhteessa muuten moitteeton mies kaikkia tuttuja kohtaan mutta humalassa et aina niin mielyttävä.
Kyllä on törkeä kommentti.
Liikkuuko sinun päässä mitään järkevää, tai vaikka pisara käytöstapoja?lieksis kirjoitti:
joko sinä silloin olit alkoholin värinkäyttäjä ja suurkuluttaja muuten hyvä mies mutta viina pehmentänyt aivot. tekee aivan pahaa nähdä sinun alamäkesi mutta kun et ota järkipuhettaa kuulonkaan. olet älykäs ja joka suhteessa muuten moitteeton mies kaikkia tuttuja kohtaan mutta humalassa et aina niin mielyttävä.
Minun mielestäni kommentti oli niukka mutta hieman keskinkertainen. Ei kovin vahvaa imarteluakaan löytynyt tuosta. Kysymyksenasettelukin harhaanjohtava kuin Ylen vaalikoneissa.
Hauska huomata, että alan minäkin saada omaa ihailija ja arvostuskuntaa. Teillä muillahan täällä jo on hissanmaikkaa ja Marskin ritaria ym.
Kommentointi on sikäli onnistunut että sitä ei ole poistettu, ja miksipä olisi, sehän on aivan tämän palstan sääntöjen mukainen.
Hölömäkkä hökäle varmaan asialla. Mukavahan näitä silloin tällöin on lueskella, kun asian vieressä jotenkuten pysyvät. Erehdyin kerran neuvomaan, sinua hyvä ”lieksis” ilmeisesti, alkukirjaimen, pisteen ja pilkun käytöstä ja merkityksestä. Siitäkö mukavahko palautteesi alkuvoiman kantaa. Retorinen kysymys tarkoituksella ilman kysymysmerkkiä.
PS. Mitenkäs tuon hölömäkän hökäleen käännätte selkosuomeksi?Katuvankka kirjoitti:
Minun mielestäni kommentti oli niukka mutta hieman keskinkertainen. Ei kovin vahvaa imarteluakaan löytynyt tuosta. Kysymyksenasettelukin harhaanjohtava kuin Ylen vaalikoneissa.
Hauska huomata, että alan minäkin saada omaa ihailija ja arvostuskuntaa. Teillä muillahan täällä jo on hissanmaikkaa ja Marskin ritaria ym.
Kommentointi on sikäli onnistunut että sitä ei ole poistettu, ja miksipä olisi, sehän on aivan tämän palstan sääntöjen mukainen.
Hölömäkkä hökäle varmaan asialla. Mukavahan näitä silloin tällöin on lueskella, kun asian vieressä jotenkuten pysyvät. Erehdyin kerran neuvomaan, sinua hyvä ”lieksis” ilmeisesti, alkukirjaimen, pisteen ja pilkun käytöstä ja merkityksestä. Siitäkö mukavahko palautteesi alkuvoiman kantaa. Retorinen kysymys tarkoituksella ilman kysymysmerkkiä.
PS. Mitenkäs tuon hölömäkän hökäleen käännätte selkosuomeksi?Yritän tehdä analyysin.
Hökäle on synonyymi sanalle hökeltäjä, joka tarkoittaa nopeasanaista sanantuottajaa. Pitempien sanojen viimeiset tavut nielaistaan kuulumattomiin, jotta ehditään aloittaa uusi sana. Muutamalla suomalaisella poliitikollakin on tällainen puhekyky, kun hän oikein innostuu lupailemaan meille äänestäjille kaikkea hyvää.
Hökäleen ääneenlausuma hökellys on kaukana selkosuomesta ja sanoma on hölynpölyn ja puuta heinää -sisällön välimaastosta. Se varmistaa hökeltäjän hölömäkän ominaisuuden, mikä hyvin lähellä hölömön piirteitä, kuitenkin hieman hölmöä etevämpänä hölmöhkönä.
Käännös voisi olla selkoitäsuomeksi hölmöhkö hökeltäjä.- hissanmaikk
oohan siellä kokoo oorekkwsteri on kooossa kkamautqaja kkkakkvutannka ja van hakklieksalalsmm ennkääää hoooitosaolalaan swsenkikiknn ksieanalsrasasaat mmikiknaja eii haukuutaä te ppiillkkaaate eenuimua
hissanmaikk kirjoitti:
oohan siellä kokoo oorekkwsteri on kooossa kkamautqaja kkkakkvutannka ja van hakklieksalalsmm ennkääää hoooitosaolalaan swsenkikiknn ksieanalsrasasaat mmikiknaja eii haukuutaä te ppiillkkaaate eenuimua
Koko orkesteri on todellakin koolla, Kamuttaja, Katuvankka ja wanha_lieksalainen, mutta ei meidän suinkaan ole tarkoitus haukkua tai pilkata sinua hissanmaikk. Arvostuksesta on kyse. Arvostamme sinua esimerkiksi erinomaisen huumoripitoisen ja arvokkaan kielitaitosi takia. Sellainen taito meiltä monilta tyystin puuttuu.
No elähän nyt. Minä ainakin olen alkanut suorastaan ihailemaan tuota todella erikoista ja nerokkaasti käyttämääsi konsonanttien ja vokaalien rypäleistä kielenkäyttöä. En osaisi vaikka yrittäisin. Tuo on varmasti paremmallekin kielitieteilijälle ikuinen ristiin ajamisen ja tutkiskelun aihe, mitä mikin sana aina lauseyhteydessä tarkoittaa. Vertaisin joskus jopa krypton kaltaiseen haasteeseen saada selville perimmäinen tarkoitus ja sana. Nyt oli helpohko, kun melkein kertalukemalla meni jakeluun. Toivottavasti krypton ratkaisijat ja laatijat eivät loukkaannu, etkä toivottavasti sinäkään hyvä hissanmaikk;)
Wanhan tulkinta-analyysi hölömäkän hökäleen suhteen on todella kelpo, ja ei siihen kovin paljon ole lisättävää. Samaa asiaa tarkoittavan voi toki sanoa monin eri tavoin. Itsestänikin tunnistan joskus noita hölömäkän hökäleen piirteitä. Hölömäkkä sanan kuulin viime vuonna Nurmeksessa eräältä vanhemmalta mieheltä. Piti ihan kysyä mitä tarkoitta, ja vastaus oli että rempseän suuri. Se yhteys, missä hän sitä käytti, jääköön mainitsematta. Todettakoon että mies oli jo hiukan yli 90 v. ja Heikki Turusen eräästä kirjasta löytyy eräs ”jatkuva juhlapyhä”. Tämä kuitenkin annettakoon noin niin kuin pikku vinkkinä. Hökäle sana hölömäkän jälkeen ei ollut minulta paras mahdollinen valinta. Hölömäkkä hökäle voisi tarkoittaa myös kevätlaitumelle päässyttä nautaeläintä tai nuorta pentukoiraa joka vilkkaasti juoksentelee metsässä heitetyn kepin perässä.Katuvankka kirjoitti:
No elähän nyt. Minä ainakin olen alkanut suorastaan ihailemaan tuota todella erikoista ja nerokkaasti käyttämääsi konsonanttien ja vokaalien rypäleistä kielenkäyttöä. En osaisi vaikka yrittäisin. Tuo on varmasti paremmallekin kielitieteilijälle ikuinen ristiin ajamisen ja tutkiskelun aihe, mitä mikin sana aina lauseyhteydessä tarkoittaa. Vertaisin joskus jopa krypton kaltaiseen haasteeseen saada selville perimmäinen tarkoitus ja sana. Nyt oli helpohko, kun melkein kertalukemalla meni jakeluun. Toivottavasti krypton ratkaisijat ja laatijat eivät loukkaannu, etkä toivottavasti sinäkään hyvä hissanmaikk;)
Wanhan tulkinta-analyysi hölömäkän hökäleen suhteen on todella kelpo, ja ei siihen kovin paljon ole lisättävää. Samaa asiaa tarkoittavan voi toki sanoa monin eri tavoin. Itsestänikin tunnistan joskus noita hölömäkän hökäleen piirteitä. Hölömäkkä sanan kuulin viime vuonna Nurmeksessa eräältä vanhemmalta mieheltä. Piti ihan kysyä mitä tarkoitta, ja vastaus oli että rempseän suuri. Se yhteys, missä hän sitä käytti, jääköön mainitsematta. Todettakoon että mies oli jo hiukan yli 90 v. ja Heikki Turusen eräästä kirjasta löytyy eräs ”jatkuva juhlapyhä”. Tämä kuitenkin annettakoon noin niin kuin pikku vinkkinä. Hökäle sana hölömäkän jälkeen ei ollut minulta paras mahdollinen valinta. Hölömäkkä hökäle voisi tarkoittaa myös kevätlaitumelle päässyttä nautaeläintä tai nuorta pentukoiraa joka vilkkaasti juoksentelee metsässä heitetyn kepin perässä.Lainaus taitaa olla Simpauttajasta. Kuvittelin nurmeslaisen ilmaisun tarkoitusta, mutta mielestäni en saanut louhituksi yhteyttä suureen, "jatkuvan juhlapyhän" viettäjään. Uskon kuitenkin ymmärtävän, mitä sillä siinä yhteydessä tarkoitettiin. Monet sanonnat ovat hyvin paikallisia, eivätkä ne avaudu muuten kuin asiayhteydestä johdattelemalla. Selityksiä voi olla ja tulla hyvinmonenlaisia, kuten tuo pentukoiran toiminta.
Lainaus taitaa olla Simpauttajasta. Kuvittelin nurmeslaisen ilmaisun tarkoitusta, mutta mielestäni en saanut louhituksi yhteyttä suureen, "jatkuvan juhlapyhän" viettäjään. Uskon kuitenkin ymmärtävän, mitä sillä siinä yhteydessä tarkoitettiin. Monet sanonnat ovat hyvin paikallisia, eivätkä ne avaudu muuten kuin asiayhteydestä johdattelemalla. Selityksiä voi olla ja tulla hyvinmonenlaisia, kuten tuo pentukoiran toiminta.
Tarkistin kirjasta Simpauttaja kohdan, jossa mainittiin Pirtamon sanat "jatkuva juhannus". Lieneekö Katuvankka tarkoittanut samaa kohtaa?
Tarkistin kirjasta Simpauttaja kohdan, jossa mainittiin Pirtamon sanat "jatkuva juhannus". Lieneekö Katuvankka tarkoittanut samaa kohtaa?
Sitäpä juuri.
- sienienmaikk
hissanmaikk kirjoitti:
Se on taas syönyt kärpässientä varmaan ollut suolattuna.
- Aarre.Palojulma
sienienmaikk kirjoitti:
Se on taas syönyt kärpässientä varmaan ollut suolattuna.
Oletpa muuten aika oikeassa, ehkä.
https://suomenluonto.fi/uutiset/arkistojen-aarteita-samaanien-sieni/
- gfrefgtedfrd
Jotain kaunaa vai?
- Rytty
Outo loppu
Lautana sama kuin sakkilauta mutta pelissä ei käytetty sakkinappuloita. Nappulat aseteltiin muistaakseni kahteen riviin ja sitten pelattiin joko syöttöä tai säästöä.
- ryssssysysy
Ryssän lainasana. Itärajan surkeutta.
- äääh-puuuh
Oletko mielestäsi yli-ihminen? En usko, että olet.
- vaihelieksalainen
äääh-puuuh kirjoitti:
Oletko mielestäsi yli-ihminen? En usko, että olet.
Jaa hissanmaikk on selvinny sinien humalasta olet aika tyhmä.
- vanhanurmeslainen
Tovoti eli tammi on peli, jota pelataan shakkilaudalla.
Aivan oikein!
Löysin R.E.Nirvin karjalan kielen murteita käsittelevästä väitöskirjasta maininnan sivulta 403, että tovotilauta on tammipelilauta.
http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/1950_398.pdf
Tähän ei liene enää mitään lisättävää.
Mitä jos joku järjestäisi tovotin SM- kisat.
On siinnä enemmän järkeä kuin monessa kisassa joita on olemassa.Helsingin Sanomat kirjoitti 22.2.2019, että "BREAKDANCE saattaa olla olympialaji Pariisin olympialaisissa vuonna 2024. Pariisin olympialaisten järjestelytoimikunta ehdottaa breakdancea uudeksi lajiksi".
Muistattehan tuon "tanssin", jossa kieputaan lattialla ympyrää ja välillä pyöritään päälaen varassa jalat sojottaen kohti taivasta. Voittaja on tietenkin se, joka osaa esittää älyttömimmän kiemurtelun.
Suomen järjestelytoimikunta voisi ehdottaa yhtä älyttömiä suomalaisia lajeja mukaan olympialaisiin. Lajeiksi voisi ottaa kusiaispesässä istumisen, veivinheiton, saappaanheiton, suopotkupallon, avantouinnin, sauvakävelyn ja hyttystentapon.
- Anonyymi
Äiti-vainaa, kotoisin Pohjois-Karjalasta, teki aikanaan itse yksinkertaisen tovoti-pelin. Ruutuja oli enemmän kuin tammessa. Nappulat hä teki nopeasti phvista. Kolmioita ja neliöitä. Muistelisin, että napit laitettiin kolmeen riviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174366
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251300Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830