Miksi edes synnyin?!

socialanxiety

Kysymys pyörii mielessä usein.

Mulla on työpaikka ja elämässäni pitäisi muutenkin olla asiat hyvin ja niin kaikki varmasti uskovatkin. Kukaan ei kuitenkaan tiedä miten ahdistunut olen. Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa enkä ole kertonut siitä kellekkään koska en usko että kukaan ymmärtää. En oikeasti usko että kukaan voi ymmärtää kuin ehkä saman ongelman kanssa kamppailevat.

Sos tilanteiden pelon takia mm. arvuuttelen toisten mielipiteitä minusta ja ne ovat lähes aina negatiivisia, tuntuu että kaikki aina vahtaavat ja kyttäävät jokaista liikettäni, olen usein todella jännittynyt ihmisten joukossa, en pysty syömään kuin läheisimpieni seurassa. Töissäkin olen ollut jo 2v töissä enkä ole kahvitauoilla ikinä syönyt mitään, joka on herättänyt ihmetystä.

Keskityn niin paljon itseeni ja miltä näytän muiden silmissä. Punastun myös tositosi herkästi ja toivon aina että en muuttuisi punaiseksi mutta aina siinä niin käy ja se on hirveintä mitä tapahtuu. Lisäksi että joku sattuu kysymään miksi olen niin punainen..

Olen miettinyt mistä tämä kaikki johtuu ja miksi minulle on koitunut tälläinen maanpäällinen helvetti! Elämäni on niin toivotonta. Samalla kun ihmiset ahdistavat niin samaan aikaan kuitenkin haluaisi kovasti tehdä enemmän tuttavuutta heidän kanssaan. Mutta en tiedä miten. Se on tuskaista. Poikakaverikin olisi joskus kiva mutta tässä tilanteessa aivan mahdotonta.

Lääkäriin tms. en uskalla ottaa yhteyttä koska pelkään että ne antavat mulle lääkkeitä tai laittavat mut hoitoon, terapiaan tms. Lääkkeitä pelkään siksi että jos joskus minulle tulisikin niin ahdistunut ja kamala olo että ottaisin yliannostuksen ja alkoholia. Pelkään myös työpaikkani puolesta.
Mutta tässäkin asiassa samaan aikaan tuntuu että lääkkeet ja terapia olisivat ainut vaihtoehto että saisin elämänlaatua parannettua. En vain oikein osaa nauttia elämästä tälläisenä kuin olen ongelmani kanssa.

3

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskuspelännyt

      Kannat yksin tuota hirveää salaisuutta ja taakkaa niin kuin hyvin monet niin tekevät. Ongelma on yleinen, mutta on se vain kumma että siitä ei uskalleta puhua. Saattaa olla että työkavereissasikin on saman ongelman kanssa kamppailevia, hiljaa kärsiviä.
      Onneksi tuosta ongelmasta voi pikkuhiljaa päästä pois ja vapautua ja olemaan porukoissa jännittämättä. Sinullakin piinaa luultavasti se, että kiinnität huomiota vain sinulle kielteisiin asioihin. Luulet että sinua ja virheitäsi tarkkaillaan ja nähdään vain kaikki negatiivinen. Suurin osa siitä on vain mielesi muovaamaan.
      Onko sinulta joskus vaadittu liikaa, esim. neuvottu lapsena miten käyttäytyä ruokapöydässä? Helpottaisi jo paljon jos voisit jutella peloistasi ensin jonkun läheisen kanssa. Et ole mikään kummajainen. Monet pelkäävät ja kuvittelevat turhaan.

    • Hei,
      Saattaisit hyötyä täysin ulkopuolisesta keskusteluavusta. Kunnallisten palvelujen lisäksi sitä on saatavilla esim. auttavista puhelimista.
      Yksi vaihtoehto on Valtakunnallinen kriisipuhelin. Puhelut maksavat vain operaattorin veloittaman puhelumaksun. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, viikonloppuisin ja arkipyhinä 15-07.

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos koet, että haluat kertoa olostasi kirjoittamalla voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net).
      Tukinet päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, joilla on samankaltaisia kokemuksia.

      Ystävällisin terveisin,
      SOS-kriisikeskus

    • hyvätietääettäapuaon

      Ai kun ihanaa, että saa tietoa!

      Niin mitäpä sitä turhaa jatkaa ahdistelua, kun apua on saatavilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2336
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      105
      1384
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      330
      1119
    4. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      110
      1085
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1067
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      965
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      700
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      699
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      680
    10. 50
      674
    Aihe