Kasvissyönti kiinnostaa,mutta tekopyhyydestä asiaa

KiitosMOT

Terve!

Olen tässä pitkään miettinyt vegetaristiksi siirtymistä. Nyt erityisesti nähtyäni tuon MOT:n ohjelman Kidu ensin, kuole sitten. Vai mikä sen nyt nimi olikaan?
Tämä on toinen kerta eläessäni, kun kirjoitan mihinkään forumille ja pidän näitä noin lähtökohtaisesti surkeina paikkoina keskustella mistään asiallisesti, kun täällä on näitä perussuomalaisia ja muita juntteja ;-) Nyt siis myös itseni mukaanlukien.
Asiaan. Se mikä muo tässä tosiaan hämää, on omassa kaveripiirissäni esimerkiksi esiintyvä kasvissyöntiin liittyvä tekopyhyys. Tai oikeammin, ihmiset, jotka ovat olevinaan kasvissyöjiä, mutta kuluttavat kuitenkin maitotuotteita esimerkiksi, niin mitä olen tuota Vegaaniliiton sivustoa lukenut, niin jos et täysvegaani, niin olet mielestäni osa tuotantoeläimiin kohdistuvaa julmaa toimintaa. Esimerkiksi 90%:a lihakarjasta sanotaan tulevan noilta maitotiloilta. Lypsylehmätkin laitetaan lihoiksi joskus 4-6 vuotiaina, vaikka eläisivät 20-vuotiaiksi normaalisti.
En halua ärsyttää kavereita kysymällä ovatko he tekopyhiä, mutta voisiko laktovegaani/lakto-ovovegaani antaa minulle oikean perustelun sille miksi on oikeutettua käyttää maitotuotteita tai kananmunia osallistumatta eläimien julmaan kohteluun?
Toinen kysymys on tuohon kalansyöntiin (ja muihin mereneläviin) liittyvä. Luin tuolta Vegaaniliiton sivuilta, että esim. tonnikala tapetaan upottamalla se 0-asteiseen veteen ja jäädyttämällä se siis hengiltä. Ei kuulosta kivuttomalta. Samoin olen miettinyt muita kaloja mistä merestä nostetaan. Nehän tukehtuvat kuivalla maalla hengiltä, joten en näe niiden kohtelua mitenkään sen kivuttomampana kuin maalla elävien tuotantoeläintenkään. Ehkä niitä nyt ei ihan samanlailla koko elämää rääkätä, mutta ainakin tappaminen ei noudata minkäänlaisia kivuttomuuden periaatteita.
Voisin kyllä jatkossakin syödä esim. ahventa, jos sen itse merestä noukin ja otan hengen kertaheitolla puukolla samantien pois, enkä anna sen mitään tukehtua hengiltä. En siis vastusta eläinten syömistä sinänsä, mutta on tämä nykyaikainen tehotuotanto niin pirun julmaa, että taidan lopettaa kivun syömisen.
Onko jostain saatavilla jotenkin "eettisesti" tapettuja eläimiä vai onko kaikki vaan tuota sairasta tehotuotantomatskua?

68

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakto-ovo

      Moi,
      mä oon lakto-ovo-vegetaristi. En oo pystynyt perustelemaan itselleni, millä oikeudella syön munia ja maitotuotteita, joten tunnen syyllisyyttä niistä. Olen ajatellut asian siten, että pitää olla armollinen itselleen. Ne, joilla on mielen lujuutta, voivat kieltäytyä kaikesta eläinperäisestä, mutta mä oon ihan hyvä näin ainakin toistaiseksi.

      • näinmulla

        Itse olen yhä enemmän vegaani juuri siksi koska syyllisyys painaa. Olin jonkun aikaa lakto-ovo-vegetaristi. Vaikeinta minulle on luopua maitosuklaasta ja kermaviilistä, koska niiden makua ei voita mikään. Kaiken muun olen korvannut vegaanituotteilla. Joskus synttäreillä/tilaisuuksissa menee muna-kermavaahtokakku.


      • hippulatheijaa

        Itse olen lakto-ovo-pesco-carni-vegetaristi ja kaupan päälle vielä pasko-vegetaristi.

        Eli syön mitä syön ja ulostan kaiken.

        No voi vittu näitä nimityksiä - ihminen on sekasyöjä mieltymystensä mukaan ja se siitä.


      • kasva.aikuiseksi

        Mieltymyksilläsi on ikävät seuraukset kaikille... Ja itsekurin puute se on ettei pysty elämään ilman lihaa. Järkivalinta veganismi on ilmanmuuta.


      • Nautiskeli
        kasva.aikuiseksi kirjoitti:

        Mieltymyksilläsi on ikävät seuraukset kaikille... Ja itsekurin puute se on ettei pysty elämään ilman lihaa. Järkivalinta veganismi on ilmanmuuta.

        Ei ollenkaan ikäviä serauksia - päinvastoin pysymme terveinä. Saamme kaikki tarvitsemamme hivenaineet ja vitamiinit ym. ruoastamme eikä meidän tarvitse syödä pillereitä. Hampaamme pysyvät hyvinä ja säästämme hammaslääkärilaskuilta.


      • hlhjhljl

        Tutkimusten mukaan kasvissyöjät pysyvät terveempinä. Ilmeisesti kysymyksessä on kuitenkin kohtuudessa pysyminen jos lihaa syö, mutta kun sekään ei onnistu ahmateilta. Ylensyöneinä sairastutaan sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin ja itketään, että miksi juuri minä sain syövän.


    • Eläinten_ystävä

      Samat sanat. On hienoa, että on vegaaneja. Itsekin olen yrittänyt, mutta itsekuri ei riittänyt. Lihaa en ole syönyt pariinkymmeneen vuoteen, mutta kalaa, kananmunia ja maitotuotteita syön, vaikka tunnen siitä huonoa omaatuntoa.
      Ostan viimeksimainittuja luomutuotteina ja yritän sillä tavalla vaimentaa omantunnon ääntä.
      Tuotantoeläimiä kohdellaan todella raa´asti ja siksi arvostan vegaaneja.

      • Monipuolisuus

        Käydessäni monilla tiloilla tutustumassa tuotantoeläimiin ja niiden hoitajiin, olin todella ihastunut tuotantoeläinten hoidosta. Ne olivat tosi puhtaita verrattuna OE:n materiaaliin. Eläimet olivat kesyjä ja tunsivat nimensä. Ne tuotantoeläimet saivat elää hyvää elämää ja niistä välitettiin ja eläimet aistivat sen.
        Olemme ostaneet aina suomalaista lihaa ja ostamme edelleenkin, koska suomalaisilla tiloilla hoidetaan hyvin. Suomalaisen kinkun olen jo tilannut.


      • Suomi_Lintukoto

        Uskotko sitten tämän materiaalin olevan tekaistua? Varmasti onkin tuotantoeläimiä, jotka voivat verrattain hyvin. Hyvin suuri osa ei voi. Myös Suomessa. Tämän aktivistien materiaali todistaa. Mistä tiedät kummasta joukosta sinun lihasi on? Suuryritykset eivät välitä muusta kuin tuloistaan sen enempää Suomessa kuin missään muuallakaan. Tämän päälle toki vielä se, ettei eläimen tappaminen koskaan ole mukavaa.


      • nahkaanilkkuun
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Uskotko sitten tämän materiaalin olevan tekaistua? Varmasti onkin tuotantoeläimiä, jotka voivat verrattain hyvin. Hyvin suuri osa ei voi. Myös Suomessa. Tämän aktivistien materiaali todistaa. Mistä tiedät kummasta joukosta sinun lihasi on? Suuryritykset eivät välitä muusta kuin tuloistaan sen enempää Suomessa kuin missään muuallakaan. Tämän päälle toki vielä se, ettei eläimen tappaminen koskaan ole mukavaa.

        Elämän loppuminen ei ole "kivaa" osuu se sitten eläimeen tai ihmiseen - jokaisen elämän on tarkoitus jatkua ja kuolema aiheuttaa tuskaa oli se sitten luonnollista tai ihmisen aiheuttamaa.

        Silti teuraasta saatu liha ei ole välttämättä eettisesti huonoa vaan enemmänkin luonnon laki - et voi syödä eläintä tappamatta sitä ensin ja toivottavasti teurastus onnistuu ilman kärsimystä.


      • Näinkin
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Uskotko sitten tämän materiaalin olevan tekaistua? Varmasti onkin tuotantoeläimiä, jotka voivat verrattain hyvin. Hyvin suuri osa ei voi. Myös Suomessa. Tämän aktivistien materiaali todistaa. Mistä tiedät kummasta joukosta sinun lihasi on? Suuryritykset eivät välitä muusta kuin tuloistaan sen enempää Suomessa kuin missään muuallakaan. Tämän päälle toki vielä se, ettei eläimen tappaminen koskaan ole mukavaa.

        Sanotaan näin, että kuvataan tuotantoeläimiä kulmasta, jolloin katsojalle tulee mielikuva huonostihoidetuista eläimistä. Monilla tiloilla käytetään turvetta kuivikkeena, mutta turvehan näyttää kakalta huonostivalaistussa ympäristössä. Istuvat siat eivät ole aina halvaantuneita - olen itse nähnyt istuvan sian, joka lähti sitten kävelemään. Suurin osa suomalaisista tuotantoeläimistä voi hyvin. Nautatiloilta väitetään, että parsinavetoissa lehmät ovat paikoillaan suurimman osan vuodesta. Sekään ei pidä aina paikkaansa, sillä lehmät kulkevat talvisinki yhtä hyvin ulos kuin kesäisin laitumille. Eikä vapaus liikkua ole kaikille eläimille hyväksi. Olen nähnyt, kuinka lehmiä on puskettu (toiset lehmät) ja ajettu pois ruokintapaikoilta. Parsinavetoissa kaikilla eläimillä on turvallinen olo. Parressa on hyvä nukkua ja rentoutua ja ruokaa ja juomaa yllinkyllin. Minäkin haluaisin olla lehmä parsinavetassa, koska saisin olla rauhassa toisilta kiusaajilta.


      • Jaysus
        Näinkin kirjoitti:

        Sanotaan näin, että kuvataan tuotantoeläimiä kulmasta, jolloin katsojalle tulee mielikuva huonostihoidetuista eläimistä. Monilla tiloilla käytetään turvetta kuivikkeena, mutta turvehan näyttää kakalta huonostivalaistussa ympäristössä. Istuvat siat eivät ole aina halvaantuneita - olen itse nähnyt istuvan sian, joka lähti sitten kävelemään. Suurin osa suomalaisista tuotantoeläimistä voi hyvin. Nautatiloilta väitetään, että parsinavetoissa lehmät ovat paikoillaan suurimman osan vuodesta. Sekään ei pidä aina paikkaansa, sillä lehmät kulkevat talvisinki yhtä hyvin ulos kuin kesäisin laitumille. Eikä vapaus liikkua ole kaikille eläimille hyväksi. Olen nähnyt, kuinka lehmiä on puskettu (toiset lehmät) ja ajettu pois ruokintapaikoilta. Parsinavetoissa kaikilla eläimillä on turvallinen olo. Parressa on hyvä nukkua ja rentoutua ja ruokaa ja juomaa yllinkyllin. Minäkin haluaisin olla lehmä parsinavetassa, koska saisin olla rauhassa toisilta kiusaajilta.

        Tehotuotannon ei tarvitsekkaan olla huonotasoista, jotta sitä voisi boikotoida lompakollansa. Ainakin itselläni on se katsomus ruoka-asioissa, että en aio saati halua käyttää hyväkseni muiden eläviä olentoja.


      • Näinkin
        Jaysus kirjoitti:

        Tehotuotannon ei tarvitsekkaan olla huonotasoista, jotta sitä voisi boikotoida lompakollansa. Ainakin itselläni on se katsomus ruoka-asioissa, että en aio saati halua käyttää hyväkseni muiden eläviä olentoja.

        Jokainen saa syödä, mitä haluaa. Jokainen voi kasvattaa ruoakseen eläimiä ja siten mieli pysyy virkeänä ja töitä riittää.
        Itse en boikotoi lompakollani vaan ostan suomalaisia elintarvikkeita. Ne ovat turvallisia ja siten haluan, että suomalaisilla olisi töitä.


      • Suomi_Lintukoto
        Näinkin kirjoitti:

        Sanotaan näin, että kuvataan tuotantoeläimiä kulmasta, jolloin katsojalle tulee mielikuva huonostihoidetuista eläimistä. Monilla tiloilla käytetään turvetta kuivikkeena, mutta turvehan näyttää kakalta huonostivalaistussa ympäristössä. Istuvat siat eivät ole aina halvaantuneita - olen itse nähnyt istuvan sian, joka lähti sitten kävelemään. Suurin osa suomalaisista tuotantoeläimistä voi hyvin. Nautatiloilta väitetään, että parsinavetoissa lehmät ovat paikoillaan suurimman osan vuodesta. Sekään ei pidä aina paikkaansa, sillä lehmät kulkevat talvisinki yhtä hyvin ulos kuin kesäisin laitumille. Eikä vapaus liikkua ole kaikille eläimille hyväksi. Olen nähnyt, kuinka lehmiä on puskettu (toiset lehmät) ja ajettu pois ruokintapaikoilta. Parsinavetoissa kaikilla eläimillä on turvallinen olo. Parressa on hyvä nukkua ja rentoutua ja ruokaa ja juomaa yllinkyllin. Minäkin haluaisin olla lehmä parsinavetassa, koska saisin olla rauhassa toisilta kiusaajilta.

        Mistä kuvasta saadaan vaikutelma, että eläimiä potkitaan ja löydään, usein esim. työvälineilla? Miten saadaan vaikutelma märkivistä paiseista? Miten saadaan vaikutelma verta vuotavista haavoista? Itsehän kasvoin maaseudulla, naapurissani oli sikala ja kanala. Olen nähnyt tuotantoeläinten hyvää kohtelua. Olen kuitenkin nähnyt myös tuotantoeläinten huonoa kohtelua. Tiedän kuinka helposti vierailijalle voidaan luoda kuva hyvinvoivista eläimistä, vaikka totuus olisi siitä hyvinkin kaukana.


      • Hannibal_Lecter
        Näinkin kirjoitti:

        Jokainen saa syödä, mitä haluaa. Jokainen voi kasvattaa ruoakseen eläimiä ja siten mieli pysyy virkeänä ja töitä riittää.
        Itse en boikotoi lompakollani vaan ostan suomalaisia elintarvikkeita. Ne ovat turvallisia ja siten haluan, että suomalaisilla olisi töitä.

        Et taida uskoa tuohon. Saako mitä hyvänsä todella syödä? Onko kannibalismi hyväksyttävä ruokavalio? Saako uhanalaisia lajeja syödä? Saako koiranomistaja teurastaa lemmikkinsä?


      • Suomi_Lintukoto
        nahkaanilkkuun kirjoitti:

        Elämän loppuminen ei ole "kivaa" osuu se sitten eläimeen tai ihmiseen - jokaisen elämän on tarkoitus jatkua ja kuolema aiheuttaa tuskaa oli se sitten luonnollista tai ihmisen aiheuttamaa.

        Silti teuraasta saatu liha ei ole välttämättä eettisesti huonoa vaan enemmänkin luonnon laki - et voi syödä eläintä tappamatta sitä ensin ja toivottavasti teurastus onnistuu ilman kärsimystä.

        Ongelmahan tässä on se, ettei ihmisten tarvitse syödä lihaa, tuotannon aiheuttama tuska on siten turhaa. Useimmissa etiikan koulukunnissa turhaa kärsimystä pidetään vääränä. Ihminen ei ilman teknologiaa edes pysty syömään lihaa. Ihminen ei kykene tappamaan eläintä ja repimään lihaa sen luista, tarvittava fysiologia puuttuu.


      • Näinkin
        Hannibal_Lecter kirjoitti:

        Et taida uskoa tuohon. Saako mitä hyvänsä todella syödä? Onko kannibalismi hyväksyttävä ruokavalio? Saako uhanalaisia lajeja syödä? Saako koiranomistaja teurastaa lemmikkinsä?

        Onko mainitsemiasi lihoja myynnissä kaupoissa? Kuluttajat ostavat niitä, mitä on saatavilla.


      • Näinkin
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Mistä kuvasta saadaan vaikutelma, että eläimiä potkitaan ja löydään, usein esim. työvälineilla? Miten saadaan vaikutelma märkivistä paiseista? Miten saadaan vaikutelma verta vuotavista haavoista? Itsehän kasvoin maaseudulla, naapurissani oli sikala ja kanala. Olen nähnyt tuotantoeläinten hyvää kohtelua. Olen kuitenkin nähnyt myös tuotantoeläinten huonoa kohtelua. Tiedän kuinka helposti vierailijalle voidaan luoda kuva hyvinvoivista eläimistä, vaikka totuus olisi siitä hyvinkin kaukana.

        Miksi pitää kuvata sairasosastolta ja katsoja saa mielikuvan , että kaikki eläimet ovat sairaita ja loukkaantuneita. Sama, jos kuvataan sairaaloista ja saadaan mielikuva, että kaikki ihmiset ovat sairaita ja loukkaantuneita. Lemmikeilläkin on tulehduksia, joten mielestäsi kaikilla lemmikeillä on jatkuvasti tulehduksia. Juuri tuli radiosta ohjelma, missä kerrottiin lemmikkien kaltoinkohteluista. Ei mitään eläintä saisi kohdella kaltoin. Ei ketään ihmistä saisi kohdella kaltoin. Niin vaan tapahtuu... Ihmiset uupuvat työtaakkoihinsa eivätkä jaksa hoitaa itseään eikä eläimiä.


      • Suomi_Lintukoto
        Näinkin kirjoitti:

        Onko mainitsemiasi lihoja myynnissä kaupoissa? Kuluttajat ostavat niitä, mitä on saatavilla.

        Onko kaikki kaupasta saatu siis automaattisesti eettistä? Tämä ei edes ollut väitteesi, väitit että on eettistä syödä mitä ikinä haluaa. Kyllä esim. monissa Aasian maissa saa koiran lihaa kaupasta. Eiköhän ihmisen lihaakin saa ostettua kunhan hämärämpiin piireihin mennään.


      • Suomi_Lintukoto
        Näinkin kirjoitti:

        Miksi pitää kuvata sairasosastolta ja katsoja saa mielikuvan , että kaikki eläimet ovat sairaita ja loukkaantuneita. Sama, jos kuvataan sairaaloista ja saadaan mielikuva, että kaikki ihmiset ovat sairaita ja loukkaantuneita. Lemmikeilläkin on tulehduksia, joten mielestäsi kaikilla lemmikeillä on jatkuvasti tulehduksia. Juuri tuli radiosta ohjelma, missä kerrottiin lemmikkien kaltoinkohteluista. Ei mitään eläintä saisi kohdella kaltoin. Ei ketään ihmistä saisi kohdella kaltoin. Niin vaan tapahtuu... Ihmiset uupuvat työtaakkoihinsa eivätkä jaksa hoitaa itseään eikä eläimiä.

        Kun ei ole kuvattu sairasosastolta. Haavoittuneet eläimet ovat olleet ihan muiden keskuudessa. Lemmikkien kaltoinkohtelu on aivan yhtä sairasta. Lemmikkiä ei vain voi laillisesti kohdella yhtä huonosti kuin tuotantoeläintä. Jos uupuessaan lyö eläintä, on väärissä töissä. Ja ansaitsee täysin laillisen rangaistuksen. Ei lastenhoitajakaan voi "uupumuksissaan" hakata lapsia lapiolla.


      • välillämeneeyli
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Kun ei ole kuvattu sairasosastolta. Haavoittuneet eläimet ovat olleet ihan muiden keskuudessa. Lemmikkien kaltoinkohtelu on aivan yhtä sairasta. Lemmikkiä ei vain voi laillisesti kohdella yhtä huonosti kuin tuotantoeläintä. Jos uupuessaan lyö eläintä, on väärissä töissä. Ja ansaitsee täysin laillisen rangaistuksen. Ei lastenhoitajakaan voi "uupumuksissaan" hakata lapsia lapiolla.

        Kunhan nyt teipillä kiinnittää kakarat paikoileen etteivät juoksentele vapaana.

        Toki niin elukoiden kuin kakaroiden kohtelu tulisi olla kaikkien käyttäytymissääntöjen mukaista oli kyse sitten tuotantoeläimistä, lemmikeistä tai omista nassikoista.

        Valitettavasti näin ei usein ole.


      • Näinkin
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Kun ei ole kuvattu sairasosastolta. Haavoittuneet eläimet ovat olleet ihan muiden keskuudessa. Lemmikkien kaltoinkohtelu on aivan yhtä sairasta. Lemmikkiä ei vain voi laillisesti kohdella yhtä huonosti kuin tuotantoeläintä. Jos uupuessaan lyö eläintä, on väärissä töissä. Ja ansaitsee täysin laillisen rangaistuksen. Ei lastenhoitajakaan voi "uupumuksissaan" hakata lapsia lapiolla.

        Tiedän tasantarkkaa, että suurin osa tuotantoeläimistä hoidetaan hyvin. Jos hoidat eläimiä huonosti, et saa niistä ollenkaan tuloja vaan eläimet joudutaan lopettamaan ja viemään ongelmajätelaitokselle. Miten ulkopuoliset voivat tietää, onko eläimet saaneet lääkehoitoa vai ei. Eläimillä on oikeus sairastaa eikä niitä tarvitse heti lopettaa vaan ne parantuvat.


      • Suomi_Lintukoto
        Näinkin kirjoitti:

        Tiedän tasantarkkaa, että suurin osa tuotantoeläimistä hoidetaan hyvin. Jos hoidat eläimiä huonosti, et saa niistä ollenkaan tuloja vaan eläimet joudutaan lopettamaan ja viemään ongelmajätelaitokselle. Miten ulkopuoliset voivat tietää, onko eläimet saaneet lääkehoitoa vai ei. Eläimillä on oikeus sairastaa eikä niitä tarvitse heti lopettaa vaan ne parantuvat.

        Juurihan aiemmin sanoit, että tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin Suomessa ja annoit ymmärtää, että muualla näin ei olisi. Nämä eivät nyt täsmää. Ulkomaillako vain päätyy valtava määrä eläimiä jätteeksi? Miksi ihmeessä siellä näin toimittaisiin? Voisitko myös kertoa mikä sairaus vaatii hoidoksi pahoinpitelyä? Mikä tekee sinusta niin valaistuneen, että (ilmeisesti) ulkopuolisena sinä kyllä voit tietää miten eläimet voivat, mutta muut eivät? Huomaatko muuten ettet ole vastannut lainkaan kysymyksiini? Sokraattinen menetelmä ei oikein toimi jos toista osapuolta ei kiinnosta.


      • Näinkin

        Sanoin, että Suomessa hoidetaan tuotantoeläimiä hyvin. En ole puhunut ulkomaista mitään. Enkä ole sanonut, että valtavia määriä eläimiä päätyy jätteeksi. Mistä vedät noita juttujasi? Olen lukenut lehdistä, että jos nauta on likainen, niin siitä ei makseta tuottajalle mitään. Pahoinpitelystä sinun täytyy kysellä niiltä koiranomistajilta, jotka potkivat koiransa hengiltä tai laittavat roikkumaan parvekkeelta. Itsekin voit ottaa yhteyttä tiloille - varmaan sinäkin pääset tutustumaan tuotantoeläimiin. Ne ovat valtavan ihania.


      • Näinkin
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Onko kaikki kaupasta saatu siis automaattisesti eettistä? Tämä ei edes ollut väitteesi, väitit että on eettistä syödä mitä ikinä haluaa. Kyllä esim. monissa Aasian maissa saa koiran lihaa kaupasta. Eiköhän ihmisen lihaakin saa ostettua kunhan hämärämpiin piireihin mennään.

        En ole sanonut, että on eettistä syödä mitä haluaa. Jos haluaa syödä hedelmiä, kalaa, lihaa jne, niin kaupasta ostamaan. Ostinpa jo kinkun jouluksi ja samalla Tuottajalle kiitos -joulukortteja. Kortteja ostamalla tuen suomalaisia tuottajia ja omalta osaltani varmistan, että saamme suomalaista ruokaa.


      • Suomi_Lintukoto
        Näinkin kirjoitti:

        En ole sanonut, että on eettistä syödä mitä haluaa. Jos haluaa syödä hedelmiä, kalaa, lihaa jne, niin kaupasta ostamaan. Ostinpa jo kinkun jouluksi ja samalla Tuottajalle kiitos -joulukortteja. Kortteja ostamalla tuen suomalaisia tuottajia ja omalta osaltani varmistan, että saamme suomalaista ruokaa.

        Tässä on semmoinen seikka kuin implikaatio. Toimii osapuoilleen siten, että jos sanot ostavasi suomalaisia tuotteita, koska ne ovat eettisesti tuotettuja, implikoit ulkomaalaisten tuotteiden olevan epäeettisiä. Miksi ostaisit suomalaisia tuotteita eettisistä syistä jos suomalaiset ja ulkomaalaiset tuotteet ovat yhtä eettisiä? Vai tulitko muuten vain ilahduttamaan palstalaisia tiedolla siitä mistä maasta ruokasi on?

        En väittänyt sinun sanoneen valtavia määriä eläimiä päätyvän jätteeksi, esitin sokraattisen kysymyksen asiaan liittyen. Kysymysmerkki ei ole koriste.

        Kuten taisin sanoakin, lemmikkejään pahoinpiteleviä tulee rangaista yhtälailla. Valitettavasti tuotantoeläimiä saa vain kohdella lemmikkejä huonommin. Mitä yrität edes tässä sanoa? Uuden kysymyksen välttämisen lisäksi siis.

        Kuten sanoin (jos lukisit mitä sinulle kirjoittaa), kasvoin maaseudulla. Olen viettänyt satoja tunteja tiloilla. Niitä oli naapurissani. Olen lähes varmasti nähnyt enemmän tuotantoeläimiä kuin sinä. Tähän sinulla vain ei riitä ymmärrys.

        Etkö? "Jokainen saa syödä, mitä haluaa." Näinkö et kirjoittanut?


      • Näinkin

        Sanon vielä kerran, että ostan suomalaisia tomaatteja, kurkkuja, omenia, suomalaisia maitotaloustuotteita, suomalaista lihaa. Ostin kymmenen Tuottajalle kiitos- kortteja ja toivon, että suomalaiset tuottajat saisivat arvokkaasta työstä kunnon palkan.
        Miten niin tuotantoeläimiä saa kohdella huonommin kuin lemmikkejä... en ymmärrä ollenkaan. Kukaan järkevä ihminen ei hoida huonosti lemmikkejään eikä tuotantoeläimiä. Ihmiset saavat toimeentulonsa tuotantoeläimistä ja sitten hoitokin on todella hyvää. Siitä on osoituksena sekin, että ulkomaalta Suomeen tullut henkilö oli ihmetellyt, kun suomalaisilla sikatiloilla sioilla on saparot. Kun saparo on kippuralla, niin silloin sika voi hyvin sian mielestä. Jossakin maassa, en muista missä, niin siantuottajille maksettiin tukea, kun sioilla olisi saparot.


      • Jaysus
        Näinkin kirjoitti:

        Jokainen saa syödä, mitä haluaa. Jokainen voi kasvattaa ruoakseen eläimiä ja siten mieli pysyy virkeänä ja töitä riittää.
        Itse en boikotoi lompakollani vaan ostan suomalaisia elintarvikkeita. Ne ovat turvallisia ja siten haluan, että suomalaisilla olisi töitä.

        Totta kai jokainen saa syödä mitä haluaa. Kuten aasialaiset saavat syödä kissoja ja koiria siinä missä täällä syödään sikoja ja nautoja. Jotkut, kuten minäkin, ovat vain valinneet ruokavalion, jolla muille eläville olennoille ei tuoteta harmia tai niitä ei käytetä hyväksi. Epäilen, että sinä kuitenkaan innostuisit, että joku tuntematon kävisi puristelemasta äitisi rinnoista maitoa säännöllisesti ja, kun maidontuotanto loppuu niin lopulta pistää äidillesi napin otsaan ja laillaa lihoiksi.


      • Näinkin

        Ihmiset käyttävät hyväksi huumekoiria ja opaskoiria. Ihmiset käyttävät hyväksi myös ruumiskoiria. Ihmiset käyttävät hyväksi lemmikkejä. Lemmikit vähentävät stressiä samoin kuin tuotantoeläimet, kun eläimiä harjaillaan. Kissa alkaa kehräämään ja omistajalle tulee hyvä mieli.
        Minäkään en tuota harmia, kun syön kuolleita eläimiä. Olen nähnyt televisiossa ohjelmia, missä eläviä matoja syödään. Siihen en suostuisi koskaan.
        On mahtavaa, kun tuottajat tulevat kaupunkeihin esittelemään ja kertomaan kaupunkilaisille, mistä ruoka tulee. Ruoan raaka-aineita täytyy kasvattaa maatiloilla ja sitten lopulta ruokaa voidaasn ostaa kaupoista.


      • Nähtyä

        Jotenkin minulle on tullut vääristynyttä tietoa salakuvausten perusteella. Niissä näyttää lehmillä olevan tosi surkeeta kun ovat kiinni parressa. Käymilläni tiloilla asiat olivat hyvin. Parsinavetoissa olevia eläimiä laidunnettiin monta kuukautta ja myös talvisin eläimet pääsivät jaloittelemaan. Ja mikä mahtavinta, eläimet olivat kesyjä ja halusivat puolestaan osoittaa kiitollisuuttaan vierailijoille että omistajilleen.


      • Suomi_Lintukoto
        Näinkin kirjoitti:

        Sanon vielä kerran, että ostan suomalaisia tomaatteja, kurkkuja, omenia, suomalaisia maitotaloustuotteita, suomalaista lihaa. Ostin kymmenen Tuottajalle kiitos- kortteja ja toivon, että suomalaiset tuottajat saisivat arvokkaasta työstä kunnon palkan.
        Miten niin tuotantoeläimiä saa kohdella huonommin kuin lemmikkejä... en ymmärrä ollenkaan. Kukaan järkevä ihminen ei hoida huonosti lemmikkejään eikä tuotantoeläimiä. Ihmiset saavat toimeentulonsa tuotantoeläimistä ja sitten hoitokin on todella hyvää. Siitä on osoituksena sekin, että ulkomaalta Suomeen tullut henkilö oli ihmetellyt, kun suomalaisilla sikatiloilla sioilla on saparot. Kun saparo on kippuralla, niin silloin sika voi hyvin sian mielestä. Jossakin maassa, en muista missä, niin siantuottajille maksettiin tukea, kun sioilla olisi saparot.

        Sanot myös ensimmäisen kerran. Jos muistat, saavuit keskusteluun kertomalla suomalaisten tuotantoeläinten olevan hyvin kohdeltuja ja siksi ostavasi suomalaista lihaa. Onko siis niin, että halusit muuten vain päästä kertomaan ostavasi suomalaisia tuotteita?

        Siten, että laki sallii tuotantoeläimen huonomman kohtelun kuin lemmikin. Se, että ihmiset saavat toimeentulonsa jostakin ei todellakaan tarkoita, että tätä lähdettä kohdellaan hyvin. Päin vastoin, vastaavissa tilanteissa usein tulonlähde muuttuu tulonlähteeksi, elottomaksi esineeksi. Kohtelevatko parittajatkin tulonlähteitään hyvin? Tarkistetaanhan silloinkin tuotteen kunto ennen ostosta. Kiinnostavaahan tuossa saparossa on se, että kaikilla suomalaisilla sioilla ei ole saparoa. Koska se on purtu irti.

        Oletko jotenkin perustavanlaatuisella tavalla kykenemätön vastaamaan kysymyksiin?


      • Näinkin

        Ulkomailla sioilta otetaan saparot pois, siis ihmiset - Suomen laki kieltää saparojen poistamisen. OE:n salakuvauksissa sioilla oli saparot kippurassa. Oli toki jokin purentatapaus. Ulkomailla käytetään antibiootteja tautien ennaltaehkäisyyn - Suomen laki kieltää. Ulkomailla jyllää salmonella, Suomessa ei salmonellaa. Suomalaisten saamat salmonellatapaukset ovat peräisin ulkomailta. Ulkomaisia marjoja ei voi syödä kiehauttamatta, suomalaisia marjoja voi syödä sellaisenaan.
        Mitä tarkoitat, että suomalainen laki sallii tuotantoeläimen huonomman kohtelun kuin lemmikin? Jos tuotantoeläimiä kohdellaan huonosti, eivät ne tuotakkaan omistajalle mitään. Tosiaan vierailuni parsinavetassa oli aivan mahtava, koska niillä eläimillä oli hyvä olla. Eläimet olivat puhtaita ja niillä oli tilaa parressa. Eläimet olivat nauhalla kiinni ja eläimet pääsivät hyvin liikkumaan. Toki ne nukkuivat ja makoilivat suurimman osan ajastaan, koska niiden keskituotos oli hulppea. Lisäksi karja oli kestävää karjaa. Vanhoja lehmiä oli paljon ja ensikkojakaan ei tarvinnut laittaa teuraaksi, kun omistajat kesyttivät lypsypuuhiin. Toivonkin, että tällaiset pienet karjat säilyisivät Suomessa, jossa jokaiselle eläimelle riitti hoitoaikaa yllin kyllin. Talonväellä ei ollut kiirettä. Mahtavaa!


      • Näinkin
        Suomi_Lintukoto kirjoitti:

        Sanot myös ensimmäisen kerran. Jos muistat, saavuit keskusteluun kertomalla suomalaisten tuotantoeläinten olevan hyvin kohdeltuja ja siksi ostavasi suomalaista lihaa. Onko siis niin, että halusit muuten vain päästä kertomaan ostavasi suomalaisia tuotteita?

        Siten, että laki sallii tuotantoeläimen huonomman kohtelun kuin lemmikin. Se, että ihmiset saavat toimeentulonsa jostakin ei todellakaan tarkoita, että tätä lähdettä kohdellaan hyvin. Päin vastoin, vastaavissa tilanteissa usein tulonlähde muuttuu tulonlähteeksi, elottomaksi esineeksi. Kohtelevatko parittajatkin tulonlähteitään hyvin? Tarkistetaanhan silloinkin tuotteen kunto ennen ostosta. Kiinnostavaahan tuossa saparossa on se, että kaikilla suomalaisilla sioilla ei ole saparoa. Koska se on purtu irti.

        Oletko jotenkin perustavanlaatuisella tavalla kykenemätön vastaamaan kysymyksiin?

        Tuli vielä mieleen noista tarkastuksista tuotantotiloille, joissa oli huomautettavaa. Olipa tarkastaja mitannut 10 sian ruokakukalon ja se oli ollut 4 cm liian pieni. Kuinka paljon yksi sika kärsii, jos sillä on 4 milliä liian pieni ruoka-astia. Kärsiikö eläimet, jos niillä on tarkastushetkellä liian vähän valoa, siis muutama lamppu palanut tai karsina on pari milliä liian pieni. Joiltakin eläimeltä puuttui korvamerkit ja se eläin on laiton. Minusta nämä eläimet eivät kärsi moisista. Suomessa hoidetaan tuotantoeläimiä hyvin ja siksi suosin suomalaisia tuotteita.


      • Jaysus
        Näinkin kirjoitti:

        Ihmiset käyttävät hyväksi huumekoiria ja opaskoiria. Ihmiset käyttävät hyväksi myös ruumiskoiria. Ihmiset käyttävät hyväksi lemmikkejä. Lemmikit vähentävät stressiä samoin kuin tuotantoeläimet, kun eläimiä harjaillaan. Kissa alkaa kehräämään ja omistajalle tulee hyvä mieli.
        Minäkään en tuota harmia, kun syön kuolleita eläimiä. Olen nähnyt televisiossa ohjelmia, missä eläviä matoja syödään. Siihen en suostuisi koskaan.
        On mahtavaa, kun tuottajat tulevat kaupunkeihin esittelemään ja kertomaan kaupunkilaisille, mistä ruoka tulee. Ruoan raaka-aineita täytyy kasvattaa maatiloilla ja sitten lopulta ruokaa voidaasn ostaa kaupoista.

        Huumekoirat ja opaskoirat saavat todennäköisemmin enemmän virikkeitä ja vähintään samantasoista hyötyä kuin ihminen käyttäessään näitä. Samoin lemmikit. Tietty on ikäviäkin tapauksia joissa näitä eläimiä rääkätään, eikä mikään sitä oikeuta. Omasta mielestäni mikään ei myöskään oikeuta eläimen kasvattamista rahallisen hyödyn perässä kuten tehotuotannossa.


      • Hämmästynyt

        Kyllä huumekoirat ovat joka päivä töissä ja nuuskivat, onko ihmisillä huumeita.
        Koiria ja kissoja kasvatetaan, jotta saataisiin rahaa ja uusi omistaja lemmikin. Lemmikkikaupoissa myydään monenlaisia eläimiä ja siten saadaan rahallista hyötyä.
        Pitäisikö ihmisiltä kieltää lemmikit?


      • Jaysus
        Hämmästynyt kirjoitti:

        Kyllä huumekoirat ovat joka päivä töissä ja nuuskivat, onko ihmisillä huumeita.
        Koiria ja kissoja kasvatetaan, jotta saataisiin rahaa ja uusi omistaja lemmikin. Lemmikkikaupoissa myydään monenlaisia eläimiä ja siten saadaan rahallista hyötyä.
        Pitäisikö ihmisiltä kieltää lemmikit?

        En ole sellaista puhunut, että lemmikit kuuluisi kieltää. Sanoinpahan vain, että lemmikit ja erilaisiin ammattitarkoituksiin olevat koirat saavat itse enemmän hyötyä ja parempaa hoitoa todennäköisemmin kuin tehotuotannossa olevat eläimet.

        Kissoja ja koiria kasvatetaan lähinnä tarpeen ja halun vuoksi. Esim. rotukoiria ja -kissoja ei kasvateta ellei pentueita kysellä. Sekarotuisia puolestaan tulee lähinnä ihmisten hälläväliäasenteesta, mutta nekin ovat yhtälailla hyvän kodin tarvitsevia kuin rodullisetkin. Rahallinen hyöty on molemmissa tapauksissa yleensä hyvin pieni, koska rokotukset, penturuoka, madotukset, eläinlääkärintarkastukset ja muu tarpeellinen siinä ohella vievät suurimman osan rahasta.

        Mitä taas tulee lemmikkikaupoissa myytäviin eläimiin niin sellaisia en ikinä osta, koska ne ovat takuuvarmasti vain rahankiilto silmissä tehtyjä ja myytyjä.


      • Nähtyä

        Mistä tiedät, minkälaista hoitoa tuotantoeläimet saavat? Uskotko nähtyjäsi salakuvauksia, joilla luodaan mielikuvaa huonostihoidetuista tuotantoeläimistä. Kuvaajat eivät vaan tiedä tuotantoeläimistä mitään ja luulevat jopa synnytyksiä eläinrääkkäyksiksi.


      • Jaysus
        Nähtyä kirjoitti:

        Mistä tiedät, minkälaista hoitoa tuotantoeläimet saavat? Uskotko nähtyjäsi salakuvauksia, joilla luodaan mielikuvaa huonostihoidetuista tuotantoeläimistä. Kuvaajat eivät vaan tiedä tuotantoeläimistä mitään ja luulevat jopa synnytyksiä eläinrääkkäyksiksi.

        Jos vaikka lähdetään siitä, että tehotuotantoeläimet ovat saavat yksilöllistä huolenpitoa todella vähän. Toisekseen tehotuotantoeläimiä voi pitää lainpuitteissa lemmikkieläintä huonommin ilman rangaistuksia. Kolmannekseen oma näkemykseni perustuu sellaisten ihmisten kertomaan, ketkä ovat itse työskennelleet tehotuotantoeläinten parissa esim. lomittajina. Synnytykseen voi liittyä lainpuitteissa tapahtuvaa eläinrääkkäystä kuten porsimishäkit, jotka ovat täysin turhia ja joiden ansiosta porsaita kuolee enemmän kuin ilman sellaista vaikka toista väitetään.


      • Jaysus
        Jaysus kirjoitti:

        Jos vaikka lähdetään siitä, että tehotuotantoeläimet ovat saavat yksilöllistä huolenpitoa todella vähän. Toisekseen tehotuotantoeläimiä voi pitää lainpuitteissa lemmikkieläintä huonommin ilman rangaistuksia. Kolmannekseen oma näkemykseni perustuu sellaisten ihmisten kertomaan, ketkä ovat itse työskennelleet tehotuotantoeläinten parissa esim. lomittajina. Synnytykseen voi liittyä lainpuitteissa tapahtuvaa eläinrääkkäystä kuten porsimishäkit, jotka ovat täysin turhia ja joiden ansiosta porsaita kuolee enemmän kuin ilman sellaista vaikka toista väitetään.

        Eikä unohdeta sitä, että tehotuotannossa pyritään pitämään kulut minimissä ja tulot maksimissa. Sekin jo kertoo eläintein kohtelusta.


      • Seurailij
        Jaysus kirjoitti:

        Jos vaikka lähdetään siitä, että tehotuotantoeläimet ovat saavat yksilöllistä huolenpitoa todella vähän. Toisekseen tehotuotantoeläimiä voi pitää lainpuitteissa lemmikkieläintä huonommin ilman rangaistuksia. Kolmannekseen oma näkemykseni perustuu sellaisten ihmisten kertomaan, ketkä ovat itse työskennelleet tehotuotantoeläinten parissa esim. lomittajina. Synnytykseen voi liittyä lainpuitteissa tapahtuvaa eläinrääkkäystä kuten porsimishäkit, jotka ovat täysin turhia ja joiden ansiosta porsaita kuolee enemmän kuin ilman sellaista vaikka toista väitetään.

        Et varmaan ole koskaan käynyt parsinavetassa. Siellä Mielikki-lehmä saa paljon enemmän ihmisläheistä huolenpitoa kuin pihatoissa. Eläimille jutellaan ja muutenkin puhutellaan mennen tullen ja siksipä eläimet ovat kesyjä ja tietävät saavansa hyvää huolenpitoa ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Kukaan lajitoveri ei pääse kiusaamaan. Eläimet pääsevät moniksi kuukausiksi ulos kesäisin ja talvisinkin pääsevät jaloittelemaan. Ihmiset ovat päästämässä ulos ja sisälle ja eläimet tietävät oman paikkansa navetassa.
        Toisekseen kukaan ei pidä tuotantoeläimiä huonosti, mikäli saa toimeentulonsa myynneistä. Salakuvatuissa videoissa oli emakko, jolta suolet olivat valuneet lattialle. Oli sitten hirveän näköistä. Eläinten parissa työskentelevät tietävät, että synnytyksen jälkeen tulevia sikiökalvoja ja istukoita kutsutaan jälkeisiksi. Jälkeisten kuuluu tulla pois ja ne eivät siis ole mitään suolia. Tällaisia väärinkäsityksiä syntyy, kun kuvaajat eivät tiedä eläimistä mitään.

        Porsitushäkeissä porsaita kuolee paljon vähemmän kuin vapaassa porsituksessa. Kun emakko saa 18 porsasta niin kaikki 18 saattavat jäädä eloon eikä kukaan pääse tukehtumaan emakon alle. Sen jälkeen emakot saavat juoksennella niin paljon kuin haluavat omissa emakoiden osastoissa.


      • Jaysus
        Seurailij kirjoitti:

        Et varmaan ole koskaan käynyt parsinavetassa. Siellä Mielikki-lehmä saa paljon enemmän ihmisläheistä huolenpitoa kuin pihatoissa. Eläimille jutellaan ja muutenkin puhutellaan mennen tullen ja siksipä eläimet ovat kesyjä ja tietävät saavansa hyvää huolenpitoa ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Kukaan lajitoveri ei pääse kiusaamaan. Eläimet pääsevät moniksi kuukausiksi ulos kesäisin ja talvisinkin pääsevät jaloittelemaan. Ihmiset ovat päästämässä ulos ja sisälle ja eläimet tietävät oman paikkansa navetassa.
        Toisekseen kukaan ei pidä tuotantoeläimiä huonosti, mikäli saa toimeentulonsa myynneistä. Salakuvatuissa videoissa oli emakko, jolta suolet olivat valuneet lattialle. Oli sitten hirveän näköistä. Eläinten parissa työskentelevät tietävät, että synnytyksen jälkeen tulevia sikiökalvoja ja istukoita kutsutaan jälkeisiksi. Jälkeisten kuuluu tulla pois ja ne eivät siis ole mitään suolia. Tällaisia väärinkäsityksiä syntyy, kun kuvaajat eivät tiedä eläimistä mitään.

        Porsitushäkeissä porsaita kuolee paljon vähemmän kuin vapaassa porsituksessa. Kun emakko saa 18 porsasta niin kaikki 18 saattavat jäädä eloon eikä kukaan pääse tukehtumaan emakon alle. Sen jälkeen emakot saavat juoksennella niin paljon kuin haluavat omissa emakoiden osastoissa.

        Parsinavetta on kyllä parempi ratkaisu kuin pihatto, mutta ei se vielä osoita sitä, että kaikki, tai edes suurin osa, navetoista Suomessa olisivat sellaisia.

        Eipä tietenkään kukaan pidä huonosti, kun pitää juuri ja juuri lain sallimissa puitteissa. Eihän se silloin ole huonosti pitämistä. Ja edelleen, tuotannon kulut pidetään minimissä ja tulot maksimissa. Maatalousyrittäjät ovat jatkuvasti äreänä omien tulojensa pienuudesta ja vaativat lisätukea. Sekin jo kertoo siitä, että eläimiä ei ole varaa pitää yksilöllisesti hyvin.

        Mitä itse luin, niin vapaassa porsimisessa ja porsimishäkissä porsaiden kuolemat ovat samaa tasoa, mikäli vapaan porsimisen olosuhteet ovat oikeat. Porsimishäkille ei siis ole oikeastaan mitään hyödyllistä käyttöä loppupeleissä vaikka niin väitetään ja vaikka niitä käytetään.

        http://luomu.fi/tietopankki/millainen-on-sikojen-hyvinvointi-luomuporsastuotannossa/

        http://mmm.fi/documents/1410837/1858027/Porsitusselvitys/c6f9206b-0e44-4031-affb-a5390ea4b9d6

        Noissa on hieman lisää aiheesta.


      • SEURAILIJ
        Jaysus kirjoitti:

        Parsinavetta on kyllä parempi ratkaisu kuin pihatto, mutta ei se vielä osoita sitä, että kaikki, tai edes suurin osa, navetoista Suomessa olisivat sellaisia.

        Eipä tietenkään kukaan pidä huonosti, kun pitää juuri ja juuri lain sallimissa puitteissa. Eihän se silloin ole huonosti pitämistä. Ja edelleen, tuotannon kulut pidetään minimissä ja tulot maksimissa. Maatalousyrittäjät ovat jatkuvasti äreänä omien tulojensa pienuudesta ja vaativat lisätukea. Sekin jo kertoo siitä, että eläimiä ei ole varaa pitää yksilöllisesti hyvin.

        Mitä itse luin, niin vapaassa porsimisessa ja porsimishäkissä porsaiden kuolemat ovat samaa tasoa, mikäli vapaan porsimisen olosuhteet ovat oikeat. Porsimishäkille ei siis ole oikeastaan mitään hyödyllistä käyttöä loppupeleissä vaikka niin väitetään ja vaikka niitä käytetään.

        http://luomu.fi/tietopankki/millainen-on-sikojen-hyvinvointi-luomuporsastuotannossa/

        http://mmm.fi/documents/1410837/1858027/Porsitusselvitys/c6f9206b-0e44-4031-affb-a5390ea4b9d6

        Noissa on hieman lisää aiheesta.

        Kun lukee lehtiä, niin tuntuu, että maatalousyrittäjiä pakoitetaan laittamaan pihatoita, Pihatot ovat kalliita ja kun siihen lisäksi lasketaan lypsyaseman tai robotin tai joka robottien hinnat, niin miljoona euroa ei ole kovinkaan kaukana kustannuksista.
        Eläimiä saa pitää ulkona vaikka joka päivä, vaikka laki sanoo, että vähintään 60 vrk vuodessa täytyy eläimet olla laitumella. Olen nähnyt vieläkin nautoja olevan ulkona.
        En oikein jaksa uskoa siihen väittämääsi, että tuotannon kulut pidetään minimissä. Jos et hoida sairasta eläintäsi, niin et saa siitä tulojakaan. Toki pihatoissa taudit leviävät helposti ja siten kulutkin ovat suuret. Jos et osta tarpeeksi ruokia, niin ei eläimet tuota juuri mitään ja jos et lannoita peltojasi, niin et saa tarpeeksi ruokaa lehmille. Jos maatalousyrittäjillä on palkattua työvoimaa, niin täytyy maksaa palkat.
        Olen lukenut, että tuottajahinnat ovat alhaiset. joten jotta pystytään tuottamaan suomalaisille ruokaa, niin maataloustuet ovat hyvä asia. Ostin Tuottajalle kiitos- joulukortteja.


      • Jaysus
        SEURAILIJ kirjoitti:

        Kun lukee lehtiä, niin tuntuu, että maatalousyrittäjiä pakoitetaan laittamaan pihatoita, Pihatot ovat kalliita ja kun siihen lisäksi lasketaan lypsyaseman tai robotin tai joka robottien hinnat, niin miljoona euroa ei ole kovinkaan kaukana kustannuksista.
        Eläimiä saa pitää ulkona vaikka joka päivä, vaikka laki sanoo, että vähintään 60 vrk vuodessa täytyy eläimet olla laitumella. Olen nähnyt vieläkin nautoja olevan ulkona.
        En oikein jaksa uskoa siihen väittämääsi, että tuotannon kulut pidetään minimissä. Jos et hoida sairasta eläintäsi, niin et saa siitä tulojakaan. Toki pihatoissa taudit leviävät helposti ja siten kulutkin ovat suuret. Jos et osta tarpeeksi ruokia, niin ei eläimet tuota juuri mitään ja jos et lannoita peltojasi, niin et saa tarpeeksi ruokaa lehmille. Jos maatalousyrittäjillä on palkattua työvoimaa, niin täytyy maksaa palkat.
        Olen lukenut, että tuottajahinnat ovat alhaiset. joten jotta pystytään tuottamaan suomalaisille ruokaa, niin maataloustuet ovat hyvä asia. Ostin Tuottajalle kiitos- joulukortteja.

        En tiedä noista lehdistä tai siitä pihattojen pakosti rakentamisesta, mutta sen tiedän, että niitä yhä on Suomessa suurimmaksi osaksi.

        On totta, että eläimiä saa pitää ulkona vaikka ympäri vuoden, mutta se on kyllä todella harvinaista. Se, että on lupa ei tarkoita, että sitä lupaa käytettäisiin. Itse en pohjanmaalaisena meinaa enään juuri missään nähdä lehmiä ulkona edes kirkkaalla säällä. Ehkä kerran yhdellä tilalla. Muut ovatkin sitten olleet harrastehevosia.

        Yleensä riippuu eläimen sairaudesta ja kunnosta ja siitä, että tulisiko halvemmaksi laittaa eläin kuntoon vaiko hankkia vain uusi. Kulut eivät toki ole koskaan pienet maatalousyrittäjälle, mutta alalla on myös ne minimikulunsa, kuten kaikilla aloille. Maataloudessa esim. ruoassa yritetään leikata kuluissa sekoittamalla halpaa soijarehua muun ruuan joukkoon, joka lisää esim. valkuaisten saantia. Työvoimaakaan maatlousyrittäjä ei palkkaa kuin vain juuri tarvittavan määrän, muutoin tehdään kaikki itse ja oman perheen voimin.


    • siismitähäh

      Itse olen lakto-ovo-pesco-carni-vegaani eikä ruokien alkuperät aiheuta närää.

    • eipipertäjä

      Ei mitään niin hyvää, kuin medium sisäfilepihvi ja punaviini! :P

      • Nautiskelij

        Suomalainn maito on tosi hyvää ja ravitsevaa.


    • Sedä

      "Mitä tarkoitat, että suomalainen laki sallii tuotantoeläimen huonomman kohtelun kuin lemmikin?"

      Kyllähän laki valitettavasti menee niin, että samalle lajille on eri pitovaatimukset riippuen siitä minkä käyttötarkoituksen ihminen on sille asettanut. Lihantuotantoeläinten kohdalla ei pysty tekemään suoraa vertailua koska samoja eläimiä ei ole myös lemmikkilainsäädännössä. Mutta esimerkiksi koe-eläinrottaa saa pitää 18cm korkeassa häkissä, kun taas lemmikkirotalla pitää olla vähintään 30cm korkeutta. Toki myös 30cm on oikeasti aivan liian vähän. Sikaa saa pitää kääntymisen estävässä häkissä astutuksen ajan, ennen synnytystä ja poikasten hoitamisen ajan. Mitään seuraeläintä, esimerkiksi nyt vaikka koiraa, ei saa pitää niin pienessä tilassa. Munantuotantokanoilla on häkissä rakolattia, lemmikkilinnuista säädetään, että rakolattiaa ei saa olla.


      Aloittaja on sinänsä oikeassa, että myös muut eläintuotannon muodot kuin lihantuotanto vahingoittavat eläimiä. Mutta toisaalta jokainen yksittäinenkin teko, esimerkiksi kasvisaterian valitseminen eläinruuan sijaan auttaa eläimiä ja sitä on arvostettava :) Ei ole tarpeellista jyrätä esimerkiksi lakto-ovojen panosta kokonaan sillä perusteella että he eivät ole täydellisiä -kukaan ei kuitenkaan ole täydellinen vegaani! Jos kaikki ihmiset olisivat vaikka puolet viikosta vegaaniruualla, sen sijaan että he jäävät voivottelemaan että ei uskalla kokeilla kun ei kuitenkaan onnistu, eläinten olot paranisivat valtavasti. Toivon toki että etuliite-veget heräävät vegaanien määrän lisääntyessä vielä miettimään kulutustottumuksiaan.

      • Perusasiat

        Olen lukenut jostakin, että koiran omistaja laittaa koiran häkkiin työssäoloajaksi, koska koira jyrsii huonekaluja ja tekee muutakin pahaa.
        Sika on painava eläin ja sillä saattaa olla jopa 18 porsasta. Varmaankin poikasten turvallisuuden vuoksi on hyvä olla porsitushäkki, jotta porsaat säästyisivät.
        Olen saanut tutustua tuotantoeläintiloihin ja mielestäni asiat ovat olleet hyvin. Ihmisillä on paljon asioita, jotka voisivat olla paremmin. Asunto voi olla liian pieni, ruokaa ei saa tarpeeksi eikä lääkkeisiin ole varaa. Kuitenkin jokaisella niin eläimellä kuin ihmiselläkin tulsi olla perusasiat kunnossa.


      • ovoa_laktoa_tännevaan

        Lopeta homosedä tuo aivopesu. Ei se hyödytä eläimiä pätkän vertaa että ihminen on puolet viikosta vegaani. Ajatuskin on naurettava.
        Katsotaanpa kalenteria --ahaa ma- joo tänään oon vegaani. ti ke sekasyöjä to vegaani, pe--mietitään kinkkupizza vai heinää la ei TODELLAKAAN vegaani, su puoleen päivään asti.
        Kyllä oot tyhmä sen lisäksi että oot typerä kansankiihottaja.


      • Sedä

        "Olen lukenut jostakin, että koiran omistaja laittaa koiran häkkiin työssäoloajaksi, koska koira jyrsii huonekaluja ja tekee muutakin pahaa."

        Eläinsuojelulaki määrää tietyt mitat jonka kokoinen koiran häkin on vähintään oltava tällaisessa rutiininomaisessa käytössä. Esimerkiksi yhden enintään 5kg koiran häkin on oltava vähintään 2m^2, ja painavampien sitten suhteessa vielä isompia. On yksiselitteisesti laitonta asuttaa koiraa viiko kausia häkissä joka estää kääntymisen. Asetuksen vaatimat häkkikoot löytyy täältä:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100674

        "Sika on painava eläin ja sillä saattaa olla jopa 18 porsasta. Varmaankin poikasten turvallisuuden vuoksi on hyvä olla porsitushäkki, jotta porsaat säästyisivät."

        Normaali emo osaa kyllä varoa poikasiaan. Sikaemakolla on huono yleiskunto koska ei pienissä häkeissä mahdu liikkumaan, ja aitauksissa on liian vähän tilaa, minkä takia emon on vaikea väistää poikasiaan. Lisäksi emakoiden jalostuksessa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota niiden emo-ominaisuuksiin. Oikea ratkaisu olisi jalostuksessa huomioida että käytetäänvain hyvin poikasensa hoitavia emakoita, ja tarjota niille riittävästi tilaa väistää ja huolehtia lihaskunnosta. Ei hoitaa oiretta takaperoisesti häkittämällä eläimiä.

        "Ei se hyödytä eläimiä pätkän vertaa että ihminen on puolet viikosta vegaani. Ajatuskin on naurettava."

        Totta kai hyödyttää :) Jokainen ostamatta ja syömättä jätetty lihapaketti tai maitotölkillinen vähentää niiden kysyntää kaupasta -> kauppias tilaa vähemmän -> tuottaja tuottaa vähemmän eläimiä. Lisäksi eläintuotteiden käytön vähentäminen näyttää muille esimerkkiä, jolloin toisetkin ehkä vähentävät omaa kulutustaan. Tietenkään tällainen osittain kasvisruokaa syövä ei ole määritelmällisesti vegaani vaan sekasyöjä, mutta ei tämä ole mikään kaikki tai ei mitään juttu :P


      • Ajattele
        Sedä kirjoitti:

        "Olen lukenut jostakin, että koiran omistaja laittaa koiran häkkiin työssäoloajaksi, koska koira jyrsii huonekaluja ja tekee muutakin pahaa."

        Eläinsuojelulaki määrää tietyt mitat jonka kokoinen koiran häkin on vähintään oltava tällaisessa rutiininomaisessa käytössä. Esimerkiksi yhden enintään 5kg koiran häkin on oltava vähintään 2m^2, ja painavampien sitten suhteessa vielä isompia. On yksiselitteisesti laitonta asuttaa koiraa viiko kausia häkissä joka estää kääntymisen. Asetuksen vaatimat häkkikoot löytyy täältä:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100674

        "Sika on painava eläin ja sillä saattaa olla jopa 18 porsasta. Varmaankin poikasten turvallisuuden vuoksi on hyvä olla porsitushäkki, jotta porsaat säästyisivät."

        Normaali emo osaa kyllä varoa poikasiaan. Sikaemakolla on huono yleiskunto koska ei pienissä häkeissä mahdu liikkumaan, ja aitauksissa on liian vähän tilaa, minkä takia emon on vaikea väistää poikasiaan. Lisäksi emakoiden jalostuksessa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota niiden emo-ominaisuuksiin. Oikea ratkaisu olisi jalostuksessa huomioida että käytetäänvain hyvin poikasensa hoitavia emakoita, ja tarjota niille riittävästi tilaa väistää ja huolehtia lihaskunnosta. Ei hoitaa oiretta takaperoisesti häkittämällä eläimiä.

        "Ei se hyödytä eläimiä pätkän vertaa että ihminen on puolet viikosta vegaani. Ajatuskin on naurettava."

        Totta kai hyödyttää :) Jokainen ostamatta ja syömättä jätetty lihapaketti tai maitotölkillinen vähentää niiden kysyntää kaupasta -> kauppias tilaa vähemmän -> tuottaja tuottaa vähemmän eläimiä. Lisäksi eläintuotteiden käytön vähentäminen näyttää muille esimerkkiä, jolloin toisetkin ehkä vähentävät omaa kulutustaan. Tietenkään tällainen osittain kasvisruokaa syövä ei ole määritelmällisesti vegaani vaan sekasyöjä, mutta ei tämä ole mikään kaikki tai ei mitään juttu :P

        Onhan se koirasta yksitoikkoista, kun täytyy olla pienessä häkissä 8-9 tuntia ennenkuin pääsee jaloittelemaan. Lenkkeilykin saattaa jäädä hyvin, hyvin minimiin.
        Siat eivät ole koko aikaa porsitushäkeissään vaan jopa juoksentelevat karsinoissaan. Sikojen mielestä niiden asiat ovat ihan OK, koska niiden saparot ovat kippuralla. Porsaat säästyvät siten ja kasvavat hyvää vauhtia suuriksi.
        Ostin Tuottajalle kiitos -joulukortteja. Tilasin samalla suomalaisen joulukinkun.


      • Hämmästynyt

        Kuinka on mahdollista, että tuotantoeläinten hoitajat ovat eläintenkiduttajia, vaikka hoitajat hoitavat tuotantoeläimiään tosi hyvin. Lemmikkien oloista ei puhuta ollenkaan, vaikka tiedämme, että lemmikkejä otetaan huostaan lemmikkien huonon kohtelun vuoksi.


      • älä_kuuntele

        Hyvin ne hoitaakin.. nämä kiihkoääliöt vaan vouhottaa ja provosoi kun niillä on nupissa vikaa eikä muuta tekemistä ja järjenkäyttö olematon


      • Isojen_koirien_omistaja
        Ajattele kirjoitti:

        Onhan se koirasta yksitoikkoista, kun täytyy olla pienessä häkissä 8-9 tuntia ennenkuin pääsee jaloittelemaan. Lenkkeilykin saattaa jäädä hyvin, hyvin minimiin.
        Siat eivät ole koko aikaa porsitushäkeissään vaan jopa juoksentelevat karsinoissaan. Sikojen mielestä niiden asiat ovat ihan OK, koska niiden saparot ovat kippuralla. Porsaat säästyvät siten ja kasvavat hyvää vauhtia suuriksi.
        Ostin Tuottajalle kiitos -joulukortteja. Tilasin samalla suomalaisen joulukinkun.

        Ja sinun mielestä sitten kaikkia koiria kohdellaan näin.
        Voi pyhä yksinkertaisuus . Montakos sulla on ja mitenkä niitä hoidat ?
        Mulla on iät ajat ollut hoito- sekä rescueita, eikä yhtään näistä pidetä häkissä.
        Omia tällä hetkellä kolme.
        No- läheppä mukaan tässä joku päivä tai syö sanasi.
        Pentua pitää käyttää vielä yöllä ulkona, sitten koko remmi autoon ja metsään juoksemaan vapaasti aamulla. Semmonen tunti pari.
        Jos on vapaapäivä, ollaan useempi tunti, samalla koulutukset.
        Illasta hihnakoulutusta.
        JOKA PÄIVÄ
        Ruoka parasta papanaa sekä kotiruokaa.

        Älä kuule yleistele tai mustamaalaa koiranomistajia, varsinkaan jos itselläs ei ole minkään valtakunnan kokemusta asiasta.


      • Ajattele
        Isojen_koirien_omistaja kirjoitti:

        Ja sinun mielestä sitten kaikkia koiria kohdellaan näin.
        Voi pyhä yksinkertaisuus . Montakos sulla on ja mitenkä niitä hoidat ?
        Mulla on iät ajat ollut hoito- sekä rescueita, eikä yhtään näistä pidetä häkissä.
        Omia tällä hetkellä kolme.
        No- läheppä mukaan tässä joku päivä tai syö sanasi.
        Pentua pitää käyttää vielä yöllä ulkona, sitten koko remmi autoon ja metsään juoksemaan vapaasti aamulla. Semmonen tunti pari.
        Jos on vapaapäivä, ollaan useempi tunti, samalla koulutukset.
        Illasta hihnakoulutusta.
        JOKA PÄIVÄ
        Ruoka parasta papanaa sekä kotiruokaa.

        Älä kuule yleistele tai mustamaalaa koiranomistajia, varsinkaan jos itselläs ei ole minkään valtakunnan kokemusta asiasta.

        Samaan tyyliin kirjoitetaan tuotantoeläimistä. Yleistetään kaikkien pitävän eläimiä huonosti. Laiminlyöntejä tapahtuu sekä tuotantoeläin että lemmikkieläin puolella.
        Minulla on ollut useampi koira ja vanhin täytti 17 vuotta. Kotiruokaa saivat syödä ja liikkua mielin määrin ulkona. Valitettavasti on niitäkin koiranomistajia, jotka laittavat työssäoloajaksi koiran häkkiin.


      • Isojen_koirien_omistaja

        Kyllpä kyllä, ja on oikeastaan ilmoitusvelvollisuus jos näkee koiran/kissan/muun lemmikin kaltoinkohtelua. Minä aikani seurasin kun naapurin teinipariskunta piti todella huonosti nuorta scheferiä. Kävin jopa lenkittämässä ja vein sille ruokaa. Mutta olivat onnistunet pilaamaan sen, joten soitin eläinlääkärille joka on samalla eläintensuojeluviranomainen.
        Koira lähti sieltä seuraavana päivänä. Toivon että sai hyvän asiantuntevan uuden kodin.
        Häkki vain siinä tapauksessa että ei ole muuta vaihtoehtoa- sitten kannattaa miettiä pitääkö vai eikö. Riittääkö rahkeet pitää sitä.
        Tarha on sitten asia erikseen, on niitäkin rotuja jotka on ulkokoiria, kuten meillä
        pyredeienmaastiffi aikoinaan nukkui eteisessä pakkasella kuono niin oven raossa että oli viiksikarvatkin jäässä. Halusi olla siinä.
        Nytten nämä mukavuudenhaluiset noutsikat vallottaa sängyn aika tehokkaasti :o)))
        Ja jos olen päivällä poissa ja tulen kesken päiväunien kotiin ne vähä häiriintyy että elä kuule kolistele täällä nukutaan .. ai kaupasta tuut.. herkkuja ??


      • Ajattele

        Minua harmittaa, kun tuotantoeläinten oloja mustamaalataan. Hoitajat ovat ammattitaitoisia ja tekevät kaikkensa eläinten hyvinvoinnin eteen. '
        Minäkin ostin Tuottajille kiitos -joulukortteja - aivan auskoja kortteja.


      • Harmillista

        Salakuvaajat eivät tiedä, että emakon porsiessa tulevat lopuksi jälkeiset. Ne eivät ole suolia, vaikka näyttääkin suolelta. Istuva sika ei ole halvaantunut, vaikka salakuvauksista saa sellaisen käsityksen. Kannattaisi opiskella enemmän tuotantoeläimistä, että tietäisi enemmän niiden käyttäytymisestä. Mustamaalataan tuottajia, kun ihmisiltä puuttuu tietoa tuotantoeläimistä.


    • Sedä

      Totta kai lemmikkieläintenkin huonosta kohtelusta ollaan huolissaan :) Tulevaan eläinsuojelulakiin on suunniteltu mittavia uudistuksia myös lemmikkieläinten pitovaatimuksiin siinä missä em. porsitushäkkien kieltoa. Itse käytän paljon aikaani aloittelevien lemmikinomistajien auttamiseen mm. tällä palstalla, että lemmikit saisivat tarvitsesemansa olot.

      Kannattaa ottaa huomioon että eri yhdistykset keskittyvät hieman eri asioihin, Oikeutta Eläimille ja Animalia painottavat toiminnassaan erilaisia tuotantoeläimiä, lemmikkien asiaa ajaa mm. SEY ja lajiyhdistykset. Vaikka on Animaliallakin jatkuvasti myös näyttäviä lemmikkikampanjoita... Se että valtamedia puhisee tietystä aiheesta kerrallaan ei tarkoita ettei muidenkin eteen tehtäisi töitä.

      • Näinkin

        Kuinka voi julkaista salakuvattua materiaalia, joka on laitonta toimintaa. Lisäksi eläinten käyttäytymisestä tietämättömät kuvaavat ja osoittavat tietämättömyyttään. Kuten tuolla aikaisemmin mainittu istuva sika. Olen nähn yt istuvan sian monia kertoja eivätkä ne ole olleet halvaantuneita. Eikö tuottajilla ole minkäänlaista suojaa tällaiselle toiminnalle.
        Olen huomannut, että tuottajat ovat tuoneet esille eläimiään ja kertoneet avoimesti niiden oloista. Lisäksi on silloin tällöin tilaisuus päästä tutustumaan eläinten oloihin.


      • Eläinrakkautta

        Saapa nähdä, kielletäänkö kissojen pito kerrostaloissa, koska kissat eivät voi käyttäytyä lajityypillisesti. Kissat eivät pääse ulkoilemaan saatikka pyydystämään hiiriä. Ei ole ihme, että lemmikkien mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt, koska niillä ei ole mitään mielenkiintoista puuhaa sisällä.


      • eläintietoutta

        Ja sinähän se olet käynyt kaikki kissat läpi ja tiedät asian.
        Mielialalääkettä- pah !
        Ja kehä kolmosen sisällä ne on turvallista laskea ulos vai ?
        Kyllä siellä on varmaan tuhansia kissoja.

        Kun mulla oli kaksi sisäkissaa, ei ollut tekemisestä puutetta. Lapset ja hyvän kokonen asunto piti siitä huolen.
        Kun muutettiin maan tasalle ne kärsi alussa matalan paikan kammosta, ennekun tottuivat olemaan ulkona. Toinen jäi melko pian auton alle.
        Kissa on semmoinen kutale että se ei edes lähde ulos jos on huono ilma.


    • Perskele

      Ei kannata välttämättä ajatella noin "pillunkarvan päälle"!
      Itse olen ollut kasvissyöjä jo yli 35 vuotta, enkä enää pidä sitä vaikeana niinkuin se oli -70 -80-luvun vaihteessa, kun aloitin.

      Vegaanit ovat suurelta osin fanaattisia niuhottajia, ja vielä elämässä paikkaansa etsiviä lapsia, eikä elämän pidä mielestäni olla sellaista ahdistavaa "ruokatarkkailua".

      Lehmä on osa ihmisen ekologiaa ja mahdollistaa suht egologisen elämän näillä leveysasteilla; myös vegaanien, vaikka eivät maitoa juokaan.
      Eivät vegaanitkaan elä heinää syömällä, vaan he tarvitsevat siihen lehmän.
      Itse olen laktovegetaristi, mutta kananmunia taas käytetään niin monissa ruuissa, että olisi ahdistavaa alkaa tarkkailla, lukeeko jossain tuoteselosteessa sitä olevan.
      Konditotiatuotteetkin olisi miltei kaikki pannassa, eikä ravintolaruuissakaan sitä voi välttää.
      Väitänkin, että vegaanikin syö huomaamattaan maito ja munatuotteita väkisinkin.

      Kasvissyöjänä sanoisin vain, että älä taistele tuulimyllyjä vastaan, niin menee hyvin, ja on helppoa olla.
      Vegaanitkaan tuskin jaksavat pysyä vegaaneina koko ikäänsä, koska se on suurelta osin vain nuorison muoti-ilmiötä, ja fanaattista kapinaa vanhempiaan vastaan.

      Laktovegetaristina on nykyään helppo olla, mutta vegaanina on osalti saastuttavien tuontikuljetusten varassa ja ruoka saa liian suuren merkityksen elämässäsi.
      Kasvissyönnin puolesta puhuu jo järkisyytkin, eikä vegaanien niuhotus, joten pyri mieluummin "suuntautumaan" kasvissyöntiin, kuin tekemään siitä "vankilan" itsellesi.

      • melkeen.vekkaani

        Melkeen mahdotonta on olla täysin vegaani sillä monet lääkkeet sisältää liivatetta tai laktoosia. Aina ei tiedä saippuoista, että onko niissä jotain eläinperäistä. Kuitenkin voi pyrkiä vegaanisuuteen. Itse luen tuoteselosteet ja valitsen laktoosittoman ja munattoman vaihtoehdon aina kun mahdollista. Ravintoloissa joustan kun en jaksa vängätä tarjoilijoiden kanssa vegaanista versiota.


      • Sedä

        Lääkket on toki sellainen asia, että moni joutuu syömään elintärkeää lääkistystä joka saattaa sisältää eläinperäisyyksiä tai on ainakin eläimillä testattu. Aina voi toki lääkäriltä kysyä olisiko vaihtoehtoista lääkettä jossa ei ole liivatetta/laktoosia/yms :)

        Toki veganismi tekee elämän vähän vaikeammaksi, kun ei voi syödä mitä vain etenkin jos ei ole tuoteselostetta saatavilla. Mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä minusta. Valinta on todella helppo kun alkaa tuntua siltä, että eläinten olot on moninverroin tärkeämpi asia kuin se saako jälkkäriksi kakkua vai ei. Äsken olin pikkujouluissa joissa sain sekä piparia että suklaakonvehtia, koska molemmat oli alkuperäispakkauksessaan tarjolla eikä yllätyksekseni sisältäneetkään mitään eläimiä <3 Riippuu varmasti ihmisestä, mutta omasta mielestäni tuoteselosteiden lukeminen on ihan mukavaa eikä yhtään ahdistavaa. Nopeasti muutenkin oppii omat lempituotteet jotka tietää sopiviksi, ja ravintolassa voi käydä tutussa paikassa jossa tietää mitä voi syödä.

        Jokainen saa tietysti vetää rajan siihen missä tuntuu että oma raja menee. Esimerkiksi pesen kyllä kädet myös kodin ulkopuolella, vaikka olisi epävegaaninen saippua, kotiin voi sitten ostaa vegeä :D

        "Lehmä on osa ihmisen ekologiaa ja mahdollistaa suht egologisen elämän näillä leveysasteilla; myös vegaanien, vaikka eivät maitoa juokaan."

        Ahaa..? Maidon sijaan voi käyttää vaikkapa kotimaista kauramaitoa, joka on muuten moninverroin ekologisempaa kuin lehmänmaito.

        "Vegaanitkaan tuskin jaksavat pysyä vegaaneina koko ikäänsä, koska se on suurelta osin vain nuorison muoti-ilmiötä, ja fanaattista kapinaa vanhempiaan vastaan."

        Vanhempia vegaaneita on kyllä myös varsin paljon, ja myös toisen polven vegaaneja jotka on olleet sitä syntyessään ;) Tietysti on fakta että veganismi on nykyisin moninverroin helpompaa kuin vaikka 20 vuotta sitten, joten ei ole ihme jos moni ei ole sieltä asti selviytynyt. Vaikka niitäkin on. Hatunnosto kaikille maitonsa soijajauhosta keitelleille pioneereille!


      • Nautiskelij

        Totta puhut, että lehmänmaito on ekologista. Soijamaitoa ei kannata käyttää. Olin tosi tyytyväinen, kun useista kaatumisistani huolimatta ei tarvinnut käydä terveyskeskuksessa, koska murtumia ei tullut. Juon 3 lasillista maitoa päivässä.


      • Jaysus
        Nautiskelij kirjoitti:

        Totta puhut, että lehmänmaito on ekologista. Soijamaitoa ei kannata käyttää. Olin tosi tyytyväinen, kun useista kaatumisistani huolimatta ei tarvinnut käydä terveyskeskuksessa, koska murtumia ei tullut. Juon 3 lasillista maitoa päivässä.

        Ja silti osteoporoosia esiintyy suomalaisilla melkoinen määrä vaikka täällä lipitetäänkin kansakuntana eniten maitoa per lärvi.


      • Nautiskelij

        Kun harrastaa liikuntaa vähän, niin voi saada monenlaisia vaivoja. Jotta saa tarpeeksi kalsiumia ja D-vitamiinia ravinnosta, niin täytyy syödä monipuolista ruokaa ja juoda maitoa tai maitotaloustuotteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2612
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      334
      2444
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      61
      1828
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1714
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1462
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      61
      1458
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe