Yle opettaa maahanmuuttajille selkouutisia

selkouutiset

"postin lakko loppuu"



"Yle aloittaa selkokieliset uutiset televisiossa. Kohderyhmänä ovat erityisesti maahanmuuttajat, jotka opettelevat selkouutisten avulla suomen kieltä. Selkokieli on yleiskieltä helpompaa suomea."

7

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se onkin hyvä idea!
      Ruotsin radiossa ja telkussa sitä on harrastettu jo pitempään, ja siellä asuneena tiedän että siitä on todellista apua sekä ymmärtämisen että kielen oppimisen kannalta.



      Toinen, mitä kannattaisi kokeilla, on joidenkin suomenkielisten lähetysten tekstittäminen suomeksi. En tosin tiedä, onko suomi ulkomaalaiselle yhtä vaikeata kuunnella kuin indoeurooppalaiset kielet (ruotsi mukaanlukien, saksa poislukien) ovat suomalaisugrilaiselle. Ja muista kielikunnista en tiedä yhtään mitään.

      Sen olen havainnut opiskeltuani useampia kieliä, että uutistenlukijain tapa paasata tavaraa tulemaan on kaikkein vaikenta kuunneltavaa millä hyvänsä kielellä niitä sitten luetaankin. Siinä ei kertakaikkiaan puhuta niinkuin ihmiset puhuvat arkielämässä, vaan pyritään sekä tiivistämään, että sitten todellakin lukemaan niin nopeasti että lukijan hengenvedot välimerkkien kohdalla kuuluvat selvästi.

    • Näin demon.

      Meillä loppuu islami- ylen katselu just. Hulluus huipussaan.

      Hetken.

      Sillä kohta joku taas keksii jonkun uuden matujen p..seen nuoleskelukeinon.

      • Illan ylitys tuli just toisesta ketjusta: Nergille mitali.


    • antimennä

      mi nä aii oon j uu ri loo pettt aaa

    • Hoplaax

      Ja minä kun luulin, että selkokielisillä uutisilla tarkoitetaan sitä, että sinne ei enää päästetä poliitikkoja länkyttämään mitäänsanomattomia tyhjänpäiväisyyksiään...

    • sjfgyrrtghtyth

      Mielenkiiintoista.. Tämä Suomi24 taitaa olla aika turvaton nettikeskustelupaikka jokaiselle tavikselle sosiaaliseen mediaan kuulumattomalle suomalaiselle ottaa osaa keskusteluun.. Täällä muutellaan ilmeisesti tekstialkuperiä, kaikki keskustelu foorumilla on vääristeltyä ja minunkin tekstin oheen ilmestyy tummahipiäinen torso jos tän viestin palstalle postaan,vaikken edes ole koko tänne foorumille ikinä rekisteröitynyt enkä mitenkään vihamielinen. Itse etsin hiljaa mielessäni netin informaatiota selaten henkistä poliittista kotiani: Pitäisikö minun kääntyä hommaforumilaiseksi, kun ensimmäisenä minunkin nähdessäni että YLE aloittaa "selkokieliuutiset" prime- time-ajassa maahanmuuttajien ymmärryksen helpottamiseksi, kun mulla ensimmäisenä kävi siinä mielessä, että missähän maailman maassa muuten suomalainen sais saman kohtelun, että muuttomaan virallinen tv- kanava alkais heti auttaa maahanmuutaneita maan kielen opppimisessa samalla tavalla? Ei mitään apuja ole muihin maihin muuttaneet suomalaiset varmasti siinä määrin saaneet, mut hyvä tietysti että autetaan vieraskielisiä ymmärtämään maan kulttuuria.


      En kannata mitään poliittista puoluetta, enkä ole anarkisti enkä valitettavasti edes kansalaisaktivisti vaikka mulla poliittisiakin mielipiteitä jonkin sortin hörhöjä onkin, enkä ole etenkään minkään sortin rikollinen, mutta jos minä saisin valita, niin minun ihannepuolueessani kommunisteilta ottaisin äärimmäisen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ymmärryksen köyhiä kohtaan mitä valtapolitiikka ei koskaan puhu, vasemmistoliitolta järkitalouspolitiikan ymmärtämisen tyylin, vihreiltä voiman mielipideprotestina esimerkiksi kiinnittää itsensä telkkarikameroiden edessä kaadettavaan puuhun jos maan kansallisomaisuutta tuhotaan, keskustalta maaseutukollektiivin ymmärtämisen syvän käsittämisen, persuilta rasvaperseduunareiden rikkautensa puolustamisen tarpeen, demareilta sen että ovat joskus olleet vasemmistolaisia ja kokoomukselta ajatuksen että joo teoriassa kuka tahansa voi olla yhtä rikas. Tässä maassa ei ole yhtäkään puoluetta, jota mitään voisin täysin kannattaa. Enkä ainakaan sitä asiaa kannata, että jos maahanmuutosta tehdään maan omaa kansaa jakava kysymys. Kaikkinainen syrjintä on ainakin aina väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      76
      2894
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2025
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      152
      1471
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      313
      1436
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1219
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1139
    9. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1123
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe