Päähänlyöntikilpailut syytä lopettaa

Päähänlyömätön

18

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 996969

      Tosiaankin, nyrkkeily ei istu nykyajan tietämyksen valossa urheiluksi lainkaan.

      • Arkisto1980

        Kuka kaivaisi esiin jostain sen nyrkkeilyvastaisen ohjelman 80-luvulta.
        Tyrmäyksiä, tyrmäyksiä, tyrmättyjen sekavia haastatteluja ym.


    • Ällihoi

      Nyrkkeilijöille löytyisi satoja järkevämpiä lajeja harrastettavaksi. Kannattaa harkita, ennenkuin harkintakyky katoaa kokonaan.

    • Boksari

      Lukikohan näistä idiooteista kukaan, tai siis luki, mutta ei ymmärtänyt. 3 koohoajaa kohkaa tässä pelkästään nyrkkeilijöiden aivovammoista. Lukekaa vielä kerran, lukekaa ajatuksella ja yrittäkää edes tajuta mitä luette.

      Suurin osa lajeista oli kaikkea muuta kuin nyrkkeilyä. Nyrkkeilyssä on sentään tuomarit mukana, mutta näissä muissa artikkeleissa olevissa lajeissa, niin, sinne ei edes tuomarit ehdi mukaan, kun aivot ovat jo saaneet elinikäisen vamman.

      T. 10 vuotta amatöörinä 120 ottelua ja ammattilaisena 40.

      T. M55

      Ps. Kuvat otettu uran jälkeen, ei merkkiäkään aivoruhjeista, toisin kuin linkissäsi olevissa lajeissa.

      • Boksari

        Ennen kuin joku neropatti yrittää varmastikin hetken päästä vielä arvostella kannanottoani, totean vielä kauniiksi lopuksi. 5 vuotta aktiiviurani jälkeen, valmistuin yliopistosta kasvatustieteiden maisteriksi.

        Nyt yritän opettaa oppilailleni toisten ihmisten kunnioittamista, suvaitsevaisuutta jokaisen ihmisen valitsemalla tiellä ja ennen kaikkea kannustaa ajattelemaan omilla aivoillaan, jotta ei tule johdatetuksi harhaan ns. kohkaavan massan edessä.

        Ps. Tokihan minä tohtoriksikin voisin väitellä, mutta ei se varmaan kannata, minähän olen nyrkkeillyt ja olen aivovammainen.


      • Kisahalli1984
        Boksari kirjoitti:

        Ennen kuin joku neropatti yrittää varmastikin hetken päästä vielä arvostella kannanottoani, totean vielä kauniiksi lopuksi. 5 vuotta aktiiviurani jälkeen, valmistuin yliopistosta kasvatustieteiden maisteriksi.

        Nyt yritän opettaa oppilailleni toisten ihmisten kunnioittamista, suvaitsevaisuutta jokaisen ihmisen valitsemalla tiellä ja ennen kaikkea kannustaa ajattelemaan omilla aivoillaan, jotta ei tule johdatetuksi harhaan ns. kohkaavan massan edessä.

        Ps. Tokihan minä tohtoriksikin voisin väitellä, mutta ei se varmaan kannata, minähän olen nyrkkeillyt ja olen aivovammainen.

        Nyrkkeilypiireistä tiedän yhden valmentajan, hän lienee tohtorikoulutettu. Puhun 1980 luvun puolestavälistä, jolloin häneen tutustuin, lähinnä kilpailumatkoilla.
        Muuten voin sanoa, että kilpailijoista jo ylioppilastutkinto on erittäin harvinainen juttu. Liikunnanohjaajia, poliiseja, palomiehiä tunnen muutaman sekä pari vanhempaa boksaria jotka olivat tullimiehiä.


      • Myös_huolestunut

        Niin tosiaan, paitsi että jääkiekko lienee päävammojen suhteen suhteen niitä huolestuttavimpia lajeja varsinkin lasten ja nuorten harrastaa, taitaapa olla ympäristövaikutusten suhteenkin haitallisin lajeista niin harrastajien (isot jäähallit käytössä kouralliselle harjoittelijoita tai pelaajia) kuin lajia seuraavien penkkiurheilijoidenkin CO2-tuottoina.

        Jääkiekon joutaisi tosiaankin vihdoin kieltää.


      • eiksje

        Neurologit ei tiedä näistä aikuisten asioista yhtään mitään.


      • Hyväeiksje
        eiksje kirjoitti:

        Neurologit ei tiedä näistä aikuisten asioista yhtään mitään.

        Neurologia viisaamman mielipide on eiksje'llä!


      • eiksje
        Hyväeiksje kirjoitti:

        Neurologia viisaamman mielipide on eiksje'llä!

        Juuri näin, osuit asian ytimeen.


    • 8655678

      Ongelma on se, että etukäteen ei voi arvioida kenelle aivovaurio tulee minkäkinlaisesta päähän hakkaamisesta ja kenelle ei. Joka tapuksessa nykyinen nyrkkeily on melko uusi laji ja joutaa lopetettavaksi vaarallisuutensa vuoksi.

    • Yksboksari

      Olen vuosia harrastanut ja kilpaillut. En ole koskaan kuullut että kellään olisi tullut mitään sen vakavampaa loukkaantumista kehässä(suomessa).Toki aina käsiä ja silmäkulmia menee. Mutta en näe lajia siis varsinkaan amatöörinyrkkeilyä mitenkään vaarallisena jos nyt ei ihan pöllöä laiteta kehään hakattavaksi. Ammattilaishanskat on sitten eri juttu ja ne on sairaan kovat verrattuna 12 unssisiin joilla otellaan esim 91 kilosissa ilman pääsuojusta amatöörinyrkkeilyssä. Aika harva isku lopulta osuu kunnolla päähän. Valtaosa tulee hipasuina tai muuten vaa suojaukseen/ilmaan. Mun viime matsissa vastustaja ei osunu mua naamaan kertaakaan kunnolla, jotain hipasuja joo. Samoin oli omat iskuni..ei niistä monikaan menny kunnol perille. Kummatkin suojas aika hyvin. Hallitsin kuitenkin ja voitin 3-0. Nyrkkeily taas muuten vaatii sellasta elämäntapaa siis jos kilpailee että siinä ei paljoa kännejä vedellä ja röökiä poltella. Sitä haluaa syödä terveellisesti ja reenata kovaa jotta pärjää. Nyrkkeilyssä ei kilpailla huonoilla elämäntavoilla jotka sitten taas on monilla esim jotka käy viikot salilla ja vetää laatikon koffia perjantaina ja toisen lauantaina. Dokaaminen on suomalaisten kansallis harrastus ja siinä moni on tietämättään ammattilainen...ja se on varmasti vuosia jatkuneena haitallisempaa kuin urheilu..vaikka tää nyrkkeily. Epäeettistä mun mielestä nyrkkeily ei ole koska siinä on säännöt eikä se lajina eroa jääkiekosta sinänsä...lätkässä vaan tapellaan ilman sääntöjä ja taklataan kovissa vauhdeissa sikamaisesti päähän...en ole kuullut että nyrkkeilyssä voittaa se joka aiheuttaa aivovamman toiselle. Matsin jälkeen ammattilaisetkin halaavat ja kunnioittavat toisiaan. Lätkääkin olen harrastanut ja siinä olen nähnyt useita pahojakin loukkaantumisia ja tajuttomuuksia jäällä. Itekkin olen tajun menettänyt kentällä kerran pää edellä laitaan tilanteessa. Ambulanssilla on lähtenyt useita. Itsekkin kerran reeneistä leikkauspöydälle. Nyrkkeilyssä ei ole mulle eikä kavereille käyny mitään tommosta. Lätkä ja laskettelu on esim nyrkkeilyyn verrattuna tosi vaarallisia ja vaikka ratsastus jossa kuolee ihmisiä vähän väliä.schumaher on muuten edelleen sairaalassa laskettelusta...mutta kaikki me kuollaan ja ollaan taivaaporteilla Jeesuksen edessä joskus ennemmin tai myöhemmin. En tunne nyrkkeillessä mitän vihaa todellakaan vastustajaa kohtaan...mulle se on puhdasta urheilua jossa on säännöt.

      • tarkennustavähän

        Vai et ole kuullut, että Suomessa ei olisi tullut vakavempia loukkantumisia päähänlyöntikilpailuissa! Mm. tämän Matias Sunin pääkoppa jouduttiin avaamaan kun aivot vuosivat verta! Juuri vakampaa ei voi sattua, koska seuraava aste on hetikuolema. Etpä tunne laijia lainkaan:
        http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-2000000343727.html


      • Eitullulyömällä

        Sunin tapaus ei liittynyt mitenkään lyönteihin. Aivoverenvuoto tuli ihan muusta syystä kuin lyönnistä. Se voi katsos tulla ihan muutenkin kuin lyömällä.


    • Luurailevat
    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe