Isännöitsijä katoaa --- kuka, mitä, häh?

Neil

Rivitalossamme tehtiin keväällä putkiremonttia ja kun se lopulta valmistui, kustannukset jaettiin asunnoille eri tavalla kuin oli sovittu. Kun eräät "hankalat" osakkaat alkoivat esittää kysymyksiä, niin tiheään pidettyjen ylimääräisten yk:n jälkeen ko. isännöitsijä katosi kuin p*** saharaan. Nyt tilanne on sellainen, että ko. isännöititoimisto on määrännyt talollemme uuden isännöitsijän, mutta hän ei kuulemma vastaa edellisen asioista. Jonkunlaista sähköposti-yhteyttä, hiiidasta sellaista, tapahtuu toimiston johtajan kanssa.
Kysynkin paremmin tietäviltä, onko enää mitään tehtävissä?

11

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millä tavalla jaettiin eri tavalla kun oli sovittu? Yhtiöjärjestyshän sen jaon määrää eikä siitä voi poiketa ilman kaikkien osakkaiden suostumusta.

    • kiintoisaa

      Mistä isännöintitoimistosta on kysymys?

    • SiisMitä

      Miten kustannusten jako liittyy isännöitsijään?

      Kustannuksethan jaetaan siten kuin yhtiöjärjestyksessä määritellään.

      Ja jos jotain muuta sovitaan, niin se taas päätetään yhtiökokouksessa. Ei isännöitsijällä ole siihen mitään sananvaltaa.

      • Aloittajan tapauksessa on varmaan sovittu lainvaistaisesta kustannusjaosta, sitten isännöitjällä on tullut mitta täyteen,


      • Neil

        - Ylimääräisessä yhtiökokouksessa asuntokohtaiset osuudet jaettiin osakemäärän mukaisesti. Lisäksi sovittiin asuntojen saneerauksissa jo tehtyjen putkitöiden hyvityksistä.

        - Seuraavassa ylim. yk:ssa osuudet ovat aivan muuta: Kahdessa asunnossa osuudet olivat pienentyneet reilusti, koska ko. osakkaat olivat itse tehneet urakkaan sisältyviä töitä ja muilla puolestaan nousseet, eli muut asukkaat olivat siis maksaneet näiden kahden asunnon kuluja. Epäilemme heidän sopineen asioita ohi yhtiökokouksen. Mainittakoon, että yksi näistä kuului hallitukseen ja hänellä oli yhteyksiä valittuun remonttifirmaan.

        - Taloyhtiölle on annettu useita versioita asuntokohtaisista kustannuksista. Selvityksissä olevien pelkkien paljaiden lukujen perusteella ei ole mahdollista selvittää niitä. Selvitykset on myös pääosin toimitettu asukkaille vasta kokouksiin, jolloin ei ole ollut aikaa perehtyä niihin.

        - Isännöitsijä ei mitenkään yrittänyt selkeyttää tilannetta pyynnöistä huolimatta.


      • Jos_sopimus_on

        tehty isännöintiTOIMISTON kanssa, niin silloinhan TOIMISTO vastaa tekosistaan, ja myös palkollistensa tekosista.


      • Neil

        Kyseessä ON isännöintitoimisto.


      • Halljäsen33
        Neil kirjoitti:

        - Ylimääräisessä yhtiökokouksessa asuntokohtaiset osuudet jaettiin osakemäärän mukaisesti. Lisäksi sovittiin asuntojen saneerauksissa jo tehtyjen putkitöiden hyvityksistä.

        - Seuraavassa ylim. yk:ssa osuudet ovat aivan muuta: Kahdessa asunnossa osuudet olivat pienentyneet reilusti, koska ko. osakkaat olivat itse tehneet urakkaan sisältyviä töitä ja muilla puolestaan nousseet, eli muut asukkaat olivat siis maksaneet näiden kahden asunnon kuluja. Epäilemme heidän sopineen asioita ohi yhtiökokouksen. Mainittakoon, että yksi näistä kuului hallitukseen ja hänellä oli yhteyksiä valittuun remonttifirmaan.

        - Taloyhtiölle on annettu useita versioita asuntokohtaisista kustannuksista. Selvityksissä olevien pelkkien paljaiden lukujen perusteella ei ole mahdollista selvittää niitä. Selvitykset on myös pääosin toimitettu asukkaille vasta kokouksiin, jolloin ei ole ollut aikaa perehtyä niihin.

        - Isännöitsijä ei mitenkään yrittänyt selkeyttää tilannetta pyynnöistä huolimatta.

        Asia on yhtiön hallituksen selvitettävä eikä isännöitsijän. Isännöitsijä ei päätä kulujen jakamisesta yhtään mitään. Isännöitsijä ei myöskään saa antaa hallituksen papereita osakkaille ilman lupaa. Yhtiökokous päättää kuluista. Jos valmistautumisaikaa ei ole, tai tarvitaan lisätietoja, niin sitten pitää äänestää kokouksessa vastaan ja vaatia uutta kokousta. Esitys kokouksessa on kuitenkin hallituksen esitys. Eli teidän pitää ottaa yhtiön hallitukseen yhteyttä ja vaatia selvyyttä. Hallitus voi sitten pyytää isännöitsijää tekemään asiasta selvityksen.

        Muuten, jos jollekin annetaan remontista maksuhelpotuksia, niin niitä voidaan antaa vain se määrä kuin yhtiö tässä säästää. Eli jos joku on tehnyt miljoonan remontin, mutta yhtiö vain säästää vessanpöntön hinnan, niin silloin se helpotus on se pöntön hinta.


    • PeeJiiPee

      Ilmoitatte isännöintitoimistolle, että jos joudutaan turvautumaan lakimieheen, kuluja tullaan vaatimaan sieltä. Yleensä silloin venkoilut loppuu.

    • Neil

      Tilanne on hankala. Hallitukseen kuuluvat ko. kaksi as.

      • Nuppernikke

        Muiden maksujen suuruus ei voi nousta, jos jollekin annetaan helpotuksia. Tämä johtuu seuraavasta lain kohdasta (32.pykälä):
        "
        Alennusta laskettaessa otetaan huomioon yhtiölle tuleva säästö ja osakkeenomistajan yhtiövastikeperusteen mukainen maksuvelvollisuus. Alennuksen enimmäismäärä on pienempi näistä.
        "
        Toisin sanoen, ensin lasketaan:
        - Säästö
        - Sitten paljonko osakas joutuisi maksamaan ilman säästöä
        Näistä valitaan pienempi. Muiden maksuosuus ei siis nouse, vaikka joku saisi täyden säästön, koska korkeintaan hänelle maksettavaksi tuleva osuus jää yhtiöltä saamatta ja toisaalta yhtiön kulut myös pienenevät tuon verran. Muiden maksut pysyvät siis samana.
        Jos olette yhtiökokouksessa päättäneet jotain muuta, on päätös ilmeisen laiton.

        Jos olette tyytymättömiä yhtiön ja hallituksen toimintaan, niin kannattaa yrittää hallituksen vaihtoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe