Kyllä maailma on nyt sekaisin, kun muutama suomalainen kuollut, kadoksissa, muuten vain ilmoittamatta jättänyt sijaintiaan - ihan vaan noin ohimennen tulee mieleen, että aelueilla on KUOLLUT 70.000 IHMISTÄ (ja luku vain nousee), vaan eiväthän he ole ihmisiä - jotain "alkuasukkaita vain". Tähän käsitykseen pääsee "sekunnissa" kun suomalaista mediaa seuraa.
MTV:ssä haastatellaan julkkiksia, jotka eivät ole saaneet naarmuakaan, istuvat siellä täydessä "make-upissa" ja VALITAVAT - huolimatta siitä, että paikalliset ohjasivat heidät turvaan ylös vuorille. temppeleihin jne - valitus koskee matkaoppaiden huonoa informaatiota - tosin kertovat samaan syssyyn, että oppaat tosin kävivivät myös heitä katsomassa - mutta eivät osanneet antaa mitään informaatiota (muutama tunti tapahtuneen jälkeen) - mitä nyt seuraisi? mitä tapahtuisi seuraavaksi?
Voi helvetti, että tämä kansa voi olla maailman itsekkäni ja vain omaa itseään ajattelevaa!
Kun oppaista, joita on sataa turistia kohden yleensä kaksi (maksimi) ja kun vielä osa oppaistakin on kadoksissa tai sairaalahoidossa, niin nuo kommentit ovat alla kaiken arvostelykyvyn!
Totta hitossa oppaat, itsekin saman katastrofin läpikäyneet - yrittävät selvittää pahimmin loukkaantuneet, mahdolliset kuolleet - eli juoksemalla sairaaloissa ja klinikoilla.
Kukaan haastatelluista ei maininnut, miten he kotiin pääsivät - liekö ihan omin päin sieltä "temppelistä" osasivat kaukana olevalle kentälle kävellä juuri ilmasillan koneen lähtöaikaan?
Kyllä heidät on "opastettu", informaatiota annettu ja sinne kuljetettu!
Olen itse ollut 20 vuotta ulkomailla oppaana, kohdepäällikkönä ja stuerttina. Moneen kertaan maanjäristytilanteissa - koska kohteeni, kotini sijaitsi mm. Istanbulissa ja useissa Aasian maissa, joissa "pikku järistykset" olivat osa arkipäivää.
Olen myös Espanjassa asuessani ollut Barcelonan kentällä stuerttina koneessa, joka jonotti vuoroaan - kun Aviacon ja Spantaxin koneet törmäsivät silmien edessä, tai Pohjois-Kyproksella jossa Talia Airwaysin kone törmäsi vuoreen muutama kilometri kentältä - tosin vain 20 kuoli, ystäviäni ja työtovereita . Konehan oli hakemassa suomaisia pitkänmatkalaisia - HEITÄ ei kiinnostanut onnettomuudesta ilmoittaessani kuin se - MILLOIN HELVETISSÄ SITTEN KOTIIN PÄÄSTÄÄ, kuka korvaa, kuka tarjoaa ruokaa,kuka tästä vastaa!
Millainen kansa olemme, niin itsekäs ja omaa etuaan ajatteleva, ettei moista löydy.
Onneksi lähes 20 työvuosieni aikana olin suomalaisten oppaana/työssä hiedän keskuudessaan vain muutaman vuoden - tosin siltä en voinut välttyä, että eurooppalaisissa lentoyhtiöissä työskennellessäni matkustajina oli myös suomalaisia - valitettavasti - jotka valittivat ja huokailivat jo "10 minuuttia" koneen lähtöajan/saapumisajan kuluttua, mikäli myöhästymisestä oli kyse - koskaan ihmisille ei tule mieleen mistä myöhästyminen johtuu -ehkä jossain maailmalla on kone tippunut, vaurioitunut, sääolosuhteet tms - jotka seuraksena vaikuttavat satoihin lentoihin.
Istanbulissa maanjäristyksen aikana, me oppaat laitoimme hotellien oviin listat joihin JOKAISEN asiakkaan tuli laittaa nimi, jotta saamme edes alustavan tiedon siitää, että kaikki ovat kunnossa. Asiakkaita hotelleissamme oli n. 100 ja listohin ilmestyin 2 päivän aikana 60 nimeä - se siitä!
Vaan miten helvetissä (tätä sanaa suomaiset rakastavat perätessään oikeuksiaan) kukaan voi odottaa kohdemiehistön pystyvän toimimaan - tuolloin maanjäristys oli asiakkaiden mielestä lähinnä "hauska ja mielenkiintoinen" kokemus - ehkä ei olisi ollut, jos oma hotelli olisi päälle sortunut.
Miten tämä liittyy tämänhetkisiin tapahtumiin Aasiassa?
Koko median tuottama näkymä kuvaa vain suomalaispoloisia, jotka ovat päässeet todella vähällä. Kyllä kotosuomessakin voi kuolla, vaikkapa jalakakäytävää ylittäessä.
Mutta kun tapahtuu koko maailmaa järisyttävä ja koskettava katastrofi -niin suurimpia uutisia tuntuu olevan SYYLLISEN ETSIMINEN -tilanteeseen kuin tilanteeseen!!! Voi Allah ja kaikki pyhimykset sentään - siellähän osa suomalaisista jatkaa lomaansa ja kukaan ei voi tietää, onko mahdollinen - ehkä vielä suurempi järistys alueelle tulossa.
Toivottavasti noille lomaansa jatkaville eivät mahdollisen uuden katastrofin sattuessa matkatoimistot tai oppaat eivät reagoi mitenkään - itsehän vastuun ottavat - puhumattakaan vakutusyhtiöistä...
Terkut kansalle joka ei sympatiaa ansaitse!
p.s. tämä on tietty karrioitua osin - sillä suomalaisista löytyy paljon potentiaalia ja älykkäitä ihmisiä - mutta he eivät pidäkään meteliä ko. tilanteissa itsestään - toisin kuin esim. neiti/rouva Jokikunnas jota MTV haastatteli - sen aikana minua alkoi aivan fyysisesti oksettamaan hänen "surkea kohtalonsa" - olisiko matkanjärjestäjän henkilökunnan pitänyt tietää tapahtumien kulku päivä etukäteen? Ilmeisesti....
"VOI MEITÄ SUOMAISPOLOISIA - KAIKESTA VALITTAVIA!!!
9
1203
Vastaukset
- sabe
.... koskettaa ehkä meitä suomalaisia enemmän se 13 suomalaisen kuolema. ootsä iha fiksu..
- jkj
sinuako koskettaa enemmän se kuin luultavasti 100 000 ihmisen kuolema?!? ja se että sadattuhannet jäävät ilman kotia ja ruokaa?? kyllä thaimaalaisen henki on ihan yhtä arvokas kuin suomalaisenkin, ja koskettaa yhtä paljon!! en väheksy yhtään suomalaisuhrien ja heidän omaistensa tuskaa mutta kyllä ihmisten kuolema koskettaa minua ihan yhtä paljon riippumatta siitä missä ne on sattuneet syntymään..jos puhutaan sukulaisten ja tuttujen kuolemisesta niin sehän on sitten ihan eri asia...
- DeeDee68
en todellakaan sure enemmän suomalaisten kohtaloa, vaan näiden köyhien maiden ihmisiä. He menettivät enemmän kuin joku suomalaisturisti menettäessään matkatavaransa. Ihmiset on ihmisiä, myös Aasiassa. Katastrofi oli todella järkyttävä, ja suren paikallisväestöjen kohtaloa. Valitettavaa on, että "meikäläisetkin" joutuivat kärsimään, mutta kotiin palatessaan heitä odottaa lämmin koti, perhe, ystävät, kamerat.. Joten ehkä olen ikävä ihminen, kun en sure minulle tuntemattomia suomalaisia ENEMMÄN kuin paikallisia asukkaita.
- jkj
70.000 kuollutta ei paina vaakakupissa mitään kun jostain Aki Sirkesalosta ei ole kuulunut vähään aikaan mitään. YLE:n toimittajakin eilen hätäili että tämähän suurkatastrofi kun n.200 suomalaista on hukassa, ja sitten avokätinen Suomi lahjoittaa 300 000 € katastrofialueelle (Norja laittoi 6 miljoonaa euroa)...että joo
Vähän ehkä kärjistän...kauheatahan tämä on kaikille, oli sitten minkä maalainen tahansa. Mutta silti sadattuhannet jäävät kodittomiksi, ja suomalaisia kiinnostaa vain miten kävi Niinistön. - Tedar
Miten sitä joku sanoikaan... "Voi tätä jeesustelun määrää!"
Olisiko mitenkään mahdollista, että suomalaisia huolestuttaa eniten suomalaisten kohtalo, ruotsalaisia ruotsalaisten jne. Ja tarkoittaako se muka samalla sitä, että muilla ei olisi mitään merkitystä?
Terkut kirjoittajalle joka ei arvostusta ansaitse. - Mies
En ehtiny lukea tuota koko tekstiäsi tarkkaan, mutta tuli itsellänikin mieleen tuo opasjuttu. Ihmiset valittaa, että joutuivat pärjäämään omillaan, kun oppaita ei kuulunu mistään.
Samaan aikaan hävitys oli valtava, tiet tukossa, eikä kulkuneuvoja enää kellään. Osa oppaista kateissa ja ehkä menehtynytkin niinkuin kerroit.
Samaten Jokikunnas teki iltapäivälehdissä itsestään sankarin selviytymällä ainoastaan tekokynnen katkeamisella. Minusta vaan tuntuu, että se muuttui aika nopeasti antisankariksi. Se oli selvä jo silloin kun alkoi selviämään koko tuhon laajuus. - julli
Suomalaiset ovat herroja pelkäävää ja kunnioittavaa kansaa, jotka alkavat heti huutamaan auktoriteetteja apuun, kun tulee hätä. Meneillään oleva katastrofi on tilanne, jossa jokainen on vastuussa sekä itsestään että lähimmäisistään. Pitää ottaa itse ohjat eikä jäädä lammasmaisesti huutamaan apua. Asia vaatii tietenkin paineensietokykyä ja sitä ei oppailla tai konsulaattien virkamiehillä aina ole. He tekevät varmasti parhaansa.
Suomalaisille on matkustuskulttuuri vielä aivan uutta verrattuna esim. ruotsalaisiin. Sen näkee tämänkin palstan kirjoituksista. Elämä täällä susirajan takana lintukodossa sopii suomalaisille kaikkein parhaiten.- hanmu hanhi
olin menossa thaimaahan mutta lennot oli vaarina aikoina niin menin marokkooon ja selvisin ehjin nahoin :D tuleekohan musta tuleva hannu hanhi?!?
- ja tulemme olemaan
hanmu hanhi kirjoitti:
olin menossa thaimaahan mutta lennot oli vaarina aikoina niin menin marokkooon ja selvisin ehjin nahoin :D tuleekohan musta tuleva hannu hanhi?!?
Alkuperäinen kirjoittaja on niin oikeassa kuin vaan voi, vastaavat asiat ovat kaukaisia siihen asti kun yksi suomalainen menehtyy, sen jälkeen media nostaa jutun etusivulle kovalla haloolla.
Suomeen pitäisi kai kirjoittaa uusi raamattu ja 10 käskyä, joissa lähimmäinen -sana korvattaisin suomalainen -sanalla, sen jälkeen se alkaisi vastaamaan suurimman osan ajattelumallia.
Ja ottakaa nyt huomioon, että ihmisiä ne matkaoppaatkin on, ei tällaisia katastrofeja varten pysty valmistautumaan etukäteen millään matkailuopiston pikakurssilla.
Eniten on naurattanut nou suomalaiseten "menetimme kaiken" -kommentit, yksi videokamera,passi, lompakko, kasa lumppuja ja Nokia uusin puhelin vastaa tuhatta aasialaista koteineen, vai!?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272004
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1021785Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831601Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611454Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331152- 1101083
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511053Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471046- 731036
Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44983