Alle 500e/kk asumisen jälkeen, pärjäisit?

ei_riitä_ollenkaan

Yksin asuvilla pienituloisilla jää käteen alle 500 euroa kuussa asumismenojen jälkeen. Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) mukaan se on alle kohtuullisen minimitoimeentulon.

Kyseessä on 18–64-vuotiaiden jäljelle jäävien tulojen mediaani asumikulujen jälkeen, joihin kuuluvat esimerkiksi vuokran tai hoito- tai rahoitusvastikke, asuntolainakulut, kiinteistövero ja muut kuukausittaiset käyttömenot.

22

1158

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vfrgbhy

Kun jäisikin 500 € vuokran jölkeen niin ei olisi hätä päivääkään. Taitaa jäädä sellanen 160 € kuukauden menoihin.

• haeniitä

Sitten on oikeus toimeentuloturvaan,

saatko asumistukea?

• riippuuomaisuudesta

Ei välttämättä jos on omaisuutta. Omaisuus eka myyntiin ja rahat tuhlaten.

Jos omaisuutta ei ole, niin sitten on oikeutettu toimeentuloturvaan.

• sjjsjsjjs

Ei kai tarkoituskaan ole jäädä kuin lähinnä halpaan ruokaan.

• hubbabubbaa

Juu...etelänlomat ja kaljottelu ei sallittua työttömälle

• kävellenkestää

Etelänmatkat ja kaljoittelu ei kuulu verovaroin kustannettaviin menoihin, mutta kaikilla pitää olla asunto , ruokaa, vaatteet ja autokin jos aikoo töihin joskus päästä.

• ei_riitä_rahat

saan 2800e käteen kuukaudessa

Pakolliset menot, lainat,asuminen,jne vajaa 2000e/kk
      Jää 800e = 25e/pv, siitä ruoka ja kaikki muut menot ja hankinnat.
      Ehkä 5e/pv jää "säästöön" jos sitäkään, usein menee miinukselle.

2 lasta yhteishuoltajuudessa,eronnut ja asun Helsingissä.

• SuuriSumma

500€/kk on valtava summa, varsikin tulottomalle, jolla elämä säästöjen varassa.
      Jos ei 500€/kk pärjää, kun siitä kaikki asumiskustannukset on vähennetty, niin on syytä miettiä omaa taloudenhoitoaan.
      Silloin ihminen kuuluu ryhmään mulle heti kaikki.
      Eihän sellaisella rahat riitä mihinkään, jollei ihminen osaa säästää.
      Kyllä tuo summa riittää ihan hyvin, kun eihän ihminen muuta tarvi, kuin syödä vähän ja nukkua, ei sitä elämässä muuta tarvi tehdä työttömän.

• Odotan-perustuloa

En pärjää. Itselläni on tulona vain työmarkkinatuki, 542 euroa/kk. Maksan tästä asumisen 350 €, puh.laskun 15 €, netin 30 € ja sähkölaskun 35 €/kk. Noin 100 euroa jää ruokaan, terveydenhoitoon, vaatteisiin, harrastuksiin ym kuukaudeksi. Ihan jokainen täysjärkinen ymmärtää, että tällä ei voi tulla toimeen nykysuomessa.

Joudun lainaamaan joka kuukausi vähän rahaa että pysyn elossa. Näin suomen valtio kohtelee suomalaista ihmistä. Mamut saavat olla todellakin paratiisissa, kun he asuvat kylpylöissä, hotelleissa ym. ja heille tarjotaan kaikki ilmaiseksi. Asunto, ruoka 4x pvä, terveydenhoito, harrastukset, rahaa ostoksiin tai kotiin lähetettäväksi. Myös siivous tehdään heille että ei tarvitse asua likaisissa huoneissa. Kyllä olen kateellinen ja katkera tälle yhteiskunnalle. No, tämä kohtelu tappaa suomalaisia ennenaikaisesti, että saadaan sitten lisää rahaaa mamutukseen. Maahanmuuttajathan ovatkin nykyisin kunniakansalaisia ja oma kansa kurjista kurjimpia kulkijoita.

• työtonluuser

Siis 524 e ja siitä nuo? Omituista...itellä jää vuokran jälkeen 480e käteen siitä netti ja puhelin 24,90 yhteensä.

• prkle.mamut

Pakolaiset asuvat ja syövät ilmaieksi ja saavat myös ilmaisen terveydenhoidon eivätkä kaiken kaikkiaan maksa mitään mistään. Silti he saavat käyttörahaa kuukaudessa yli 300 euroa. Voivat lisäksi tehdä mitä vaan eivätkä joudu mistään taloudelliseen vastuuseen. Ja se raha maksetaan aina vaan.
      Käsittämätöntä paapomista, kun monet maksajat elävät suuressa surkeudessa ja köyhyydessä.

• ei_pidä_verrata

pakolaisen tilanne on kuitenkin "hiukan" eri.

Jos niillä ei ole mitään, muutaku vaatteet päällä eikä ole enää kotia minne palata,
        ei töitä, eikä mitään. ja lisäksi, vastaanotto on VÄLIAIKAINEN,
        monet palautetaan

• ikäukkovenyttelee

Työmarkkinatuesta ja pienestä asumistuesta jää asumiskulujen jälkeen noin 330 € /kk, 11 €/päivä kaikkeen muuhun. Sossun luetteloa, mihin kaikkeen toimeentulotuen perusosan pitäisi riittää, tulee katsotuksi haikeana. Kaikki muu on käytännössä ruoka ja kodin perusperusmenot.
      Tietoliikenne on luksusta. En polta, en ryyppää pisaraakaan, en matkusta metriäkään edes julkisilla, en käy maksullisissa tapahtumissa, en osta lehtiä, välttelen terveyskeskusta viimeiseen asti jne.
      Tiedän, että olen vielä hyväosainen monen muun rinnalla.

• hönöö

Hyvin riittää. Ei mulla ole tarvetta ostaa uusia vaatteita/huonekaluja joka kuukausi, ryyppään ehkä kerran kuussa eikä tule matkusteltua.

• Mitähelvettiä

Mulla jää palkasta 600e kk kun maksan vuokran. Jos tuo pitää paikkansa niin otan heti loparit.

• eiomaisuutta

Kyllä pitää paikkansa, itseasiassa monena kuukautena jäi yliki 500€ käteen, jos hyvin kikkaili, lisäksi pimeetä työtä sillontällön., niin käteenjäävä raha on monikertainen työorjiin verrattuna. Tärkeää on joka kk sossuun mennä kinuu rahaa, vaikka olisikin rahaa jemmassa. Olin 3 vuotta työttömänä. Sinä aikana matkustin 3 kertaa filippiineille, joka reissun pituus 2kk, kolmannella reissulla menin naimisiin filippiineillä. Työttömänä lähdettin ystävän kanssa myös espanjaan autolla.

Huom. omaisuutta ei saa olla, muuten et saa mitään sossusta. Mut jos esität tai oot rutiköyhä, niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista..

• LisätulojaHuumeista

Työmarkkinatuki on nettona 524 e/ neljä viikkoa. Jos asuu pienessä yksiössä ( alle 34 neliötä) saa täyden asumistuen, joka täällä Joensuussa on 234 e/ kk. Kämppään josta vuokra on 355 e/kk. Maksettavaa jää siis 121 e. Henkilö saa sosiaalitoimista tukea jos hänen tulonsa jäävät alle 480 e / kk. Siis nettotulona. Tässä on eräs huomioita jippo, sosiaalitoimisto laskee tulot kuukauden mukaan, ei neljän viikon jaksoissa, kuten Kelan maksatus on. Sosiaalitoimiston mukaan siis työmarkkinatukea saadaan kuukaudessa 21,5 päivää eli 563,3 e.
        Tämä tietysti vähentää sitä tuloa jota sosiaalitoimisto maksaa. Tässä tapauksessa maksu on 38 e.
        Aikuiselle ihmiselle 480 / kk. On todella pieni summa. Ei paljon muuta kuin kestää hengissä.

• Yhteiskunta-elättää

Kyllä monet saavat sosiaalitoimistosta rahaa ruhtinaallisesti. Itse tunnen pariskunnan joka elää tuilla. He käyvät 2-3 kertaa vuodessa etelässä, heillä on molemilla auto käytössään. Asuntona heillä on ollut aina iso, noin 100 neliön asunto. Heillä on 2 lasta kylläkin mutta siitä huolimatta ihmettelen, miten paljon heitä autetaan. Siivooja käy 4 tuntia viikossa myös ja lapset ovat osapäivähoidossa ilmaiseksi. Jos vaan röyhkeästi pyytää sossusta niinkuin monet mamut sekä kantikset, saa paljon korkeamman elintason itselleen kuin moni työssään raatava.

Jos on väsynyt työhönsä, kannattaa jäädä pois. Ottaa ensin liitosta rahaa ja sen jälkeen työmarkkinatuet plus kaikki muut rahat mitä vaan saa. Kyllä yhteiskunta elättää hyvin, mutta ei kaikkia niinkuin tässäkin ketjussa lukee. Ihmiset ovat hyvin eriarvoisessa asemassa vaikka laki pitäisi olla kaikille sama. Se vaan ei ole käytännössä niin.

• fgsfgsdfger

Elintarvikkeeseen menee tuskin enempää kuin 300 euroa kuukaudessa. Vaatteisiin keskimäärin ehkä 100 euroa. Muihin päivittäistavaroihin 100 euroa. Eli kun kaikki asumiskulut on vähennettynä niin tuollaiset 500 euroa pitäisi kyllä riittää. Mutta ajatelkaapa jos pitää tulla kokonaisuudessaan toimeen vaikkapa 800 eurolla.

• jkuyyt

Rahaa saa siihen saakka kunnes lapset on aikuisia.

• ajsjfdsndrj

1000 euroa eläkettä siitä 250 asuntolainaan. Lopuista maksan omakotitalon sähkön, veden, kiinteistöveron, tontin vuokran yms. ja hyvin menee.
      Älkää valittako, ette osaa ostaa

• kannattaavalittaa

Ihmisillä olisi vieläki huonommin asiat jos ei valitettais. Aikoinaan orjuuskin päättyi kun valitettiin. (tosin nykyään työläisiä kohdellaan kuin orjia), joten vielä enemmän pitäisi valittaa. Jos huomaat jollakin olevan epäoikeudellisia etuuksia, tai veronkiertoa, siitä kannattaa valittaa ja vaatia päättäjiltä puuttumista siihen.

Aina kannattaa valittaa, jos on aihetta. Kaikkien ihmisten tulisi kieltäytyä kaikista turhista ammateista, työharjoittelusta ja kieltäytyä kaikista töistä josta ei makseta kunnon toimeentuloa. Kaikkien ihmisten tulisi vaatia luksusta, ei yhtään vähempää. Kaikkien pitäisi kieltäytyä orjantöistä tai töistä joista ei makseta kunnolla että pärjää. Minun kehoitus ihmisille on: eläkää kuten suursijoittajat elävät: osinkotuloilla. Tai kuten kansanedustajat elävät: verorahoilla. Repikää valtiolta kaikki sosiaali- ja muut tuet, jotka irti saatte. Käyttäkää valtiota härskisti hyväksi, kuten se on käyttänyt teitä. Miksi tavallisten ihmisten pitäisi tyytyä mihinkään vähempään kuin eliitin elintasoon? Eli kuten sanottu repikää valtiolta kaikki sosiaali- ja muut tuet, jotka irti saatte ja naurakaa kaikille niille typeryksille päin naamaa jotka tyrkyttävät teille orjantyötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5151
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      45
      2724
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2458
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1730
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1600
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1228
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1187
    Aihe