Helluntai aktioiden ja muiden tempausten ylivoimaisesti huonoin puoli on se että ne tehdään liikaa helluntai-ajattelun pohjalta. Kun porukka ei tajua sitä ettei hellarikielellä tee mitään seurakunnan seinien ulkopuolella.
Helluntai -aktioista
12
<50
Vastaukset
- Palkanlaskija.Jesse
Olen aika vähän liikuskellut keskikaupungilla, mutta viime aikoina pari kertaa nähnyt nk. katuevankelistoja, kova äänisiä, eli huutelevat ohikulkijoille evankeliumiaan.
Aiemmin helluntailaisena vielä jotenkin käsitin tällaisen toiminnan, mutta itseasiassa en enää niinkään. Asia voi olla hyvä, mutta myös asian esitystavan tulisi myös olla hyvä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ihan kaikkein tervejärkisimmät uskovaiset eivät siellä ole huutelemassa, vaan lähinnä suunsoittajat.
Myöskin se "evankeliumi", mitä huudellaan, on aivan selkeästi juuri helluntaiuskon opin mukaista, eikä nk. klassinen kristitty voi sellaista allekirjoittaa ja siihen osallistua. Opin ydin on aina ihmiskeskeisyys: "tee sitä, tee tätä, niin SITTEN JEESUS VASTAA sinulle!" Tässä opissa Jeesus on aina ikäänkuin ihmisen tekojenansioiden palkintojen jakaja, ei itse toimija.- eli6
Oletko varma, että huutelijat ovat helluntailaisia? Luulenpa, että suurin osa näistä huutelijoista ei kuulu Helluntaiseurakuntaan.
- Ohi.kulkija
eli6 kirjoitti:
Oletko varma, että huutelijat ovat helluntailaisia? Luulenpa, että suurin osa näistä huutelijoista ei kuulu Helluntaiseurakuntaan.
Minä en väitä, että he olivat juuri Suomen Helluntaiherätyksen (jos sellaista enää on) tai Helluntaikirkon jäseniä, mutta tänä päivänä voidaan ilmeisesti kutsua helluntailaisiksi keitä tahansa tietyt kriteerit täyttäviä, nk. karismaattisia hihhuleita.
Jopa Nokia Missio-väki on väittänyt itseään helluntailaiseksi (aivan kuin se olisi jokin kunnia), vaikka heidän perusoppinsa lienee ainakin jossain määrin enemmänkin luterilaisuuteen pohjautuvaa.
Tämä tiedonpuute tosiasioista perustuu siihen, että helluntailiike tarkoin varjelee, ettei tämä tieto eri kirkkokuntien oppien eroavuuksista leviäisi seurakuntalaisten keskuuteen ja näin voidaan porukkaa hämätä. Kyllä vaan, älkää väittäkö vastaan.
On siis eri asia puhua varsinaisista helluntailaisista (Suomen Helluntaiherätys / Helluntaikirkko) kuin nk. helluntailiikkeeseen kuuluvista. Näitä, Helluntaiherätyksestä erkaantuneita, jos koskaan tähän kuuluneitakaan, ovat helluntailaisuushenkiset Suomessa mm. Elämän Sana, Henotes, Siiloan, ym. tämän kaltaiset.
En mennyt tyypeiltä kysymään keitä olivat. Oletko sama henkilö joka minulle tällä palstalla muutama päivä sitten opetti että kun ihminen ei tee mitään, Jumala saa kaiken kunnian jos jotaki tapahtuu.
No, kyllä silläkin tavaalla voidaan varmistaa että Jumala saa kunnian kaikesta tapahtuneesta. Mutta se ei ole raamatullista. Raamattu käskee ihmistä antamaan itsensä Jumalalle ja antamaan sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Sitten Raamattu antaa ymmärtää että Jeesukseen uskomalla ja Hänet vastaan ottamalla sekä Hänet suullaan Herraksi tunnustamalla ihminen pelastuu.
Sitten Raamattu kehottaa ihmistä tunnustamaan syntinsä Jumalalle. Sitten Raamattu kehottaa uskoon tulleita ottamaan kaste.
Jumala on käskenyt ihmisen tehdä nämä asiat. Mitään näistä Jumala ei tee ihmisen puolesta. Ihmisen täytyy tehdä ne itse mikäli aikoo pelastua ja saada elävän suhteen Elävään ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen.Jäi pois vielä ainaki yksi tärkeä asia minkä Jumala on käskenyt meidän kaikkien tehd. Se on parannus. Sitäkään Jumala ei tee sinun eikä minun puolesta. Meidän täytyy tehdä parannus.
- Luultavasti.sama
Jaikal91 kirjoitti:
Jäi pois vielä ainaki yksi tärkeä asia minkä Jumala on käskenyt meidän kaikkien tehd. Se on parannus. Sitäkään Jumala ei tee sinun eikä minun puolesta. Meidän täytyy tehdä parannus.
"Raamattu kehottaa"... "Sitte Raamattu kehottaa".... "Jumala on käskeny ihmistä..."
Raamatussa on paljon Jumalan sanaa, mutta laki ja evankeliumi lukevat sitä eri silmin. Helluntailaisuus on omavanhurskaiden lakiuskonto.
"No, kyllä silläkin tavaalla voidaan varmistaa että Jumala saa kunnian kaikesta tapahtuneesta. Mutta se ei ole raamatullista. Raamattu käskee ihmistä ... "
Joo, varmaankin olen sama henkilö jota tarkoitat, vaikkakin esität asian toisin kuin minä:
"Oletko sama henkilö joka minulle tällä palstalla muutama päivä sitten opetti että kun ihminen ei tee mitään, Jumala saa kaiken kunnian jos jotaki tapahtuu."
En ole mitään tuollaista "opettanut". Vääristät sanani, mikä ei nyt tietenkään ole mikään ihme kun ollaan helluntaipalstalla. Eikä ole teidän taholtanne mitenkään ainutlaatuista. Niin tosiaan esitystapaan olisi hyvä kiinnittää olen minä yhden ja toisenkin nähnyt käyttäytyvän kuin mielisairaalasta karannut. Ja ei silloin porukka pysähdy kohdalle vaikka olisi kiinnostusta. On sanottu että kristityillä on paras tuote mutta huonoimmat kauppiaat. (Tosin Jeesus ei ole tuote vaan Persoona.)
- eihellareille
Olipa hyvin kuvattu tuota huutelua-olen vaöitettavasti joissakin ollut itsekkin nuorena mukana ja kaduttaa,että niin voimakkaasti mustavalkoiseen ja ihmiskeskeiseen touhuun menin mukaan vaan eipä kukaan muuhun neuvonut. Fanaatikoille sopii tärvellä omalla opillaan muiden elämät.
- sairaitaneon
Helluntalaiset ovat sairasta sakkia.
- vissi.ero.siinä.on
kai niitä sairaita muuallakin on?
Ja helluntaaiseurakunnissa rukoillaan terveeksitulemisen puolesta, ei saa rukoilla sairauksien puolesta.
Jos sairauksien puolesta rukoillaan, se tarkoittaa, että sairauden tulee pyysä.
- juopposuomelleterve
eihän kristityssä suomimaassa saa huutaa muuta kuin urheilukisooissa ja illanvietoissa, siellä saa huutaa mielin määrin eikä kukaan hauku helluntailaiseksi.
Jeesus aikoinaan juhlissa huusi mm, joka janoaa tulkoon ja juokoon!
jos Jeesus tänä päivänä huutaisi saman vaikkapa itsenäisyysjuhlissa hänet talutettaisiin saman tien ulos monen "kristityn" toimesta ja väki hyrisisi onnesta kun saatiin huutaja ulos ryyppyjuhlia pilaamasta.
tämä on se totuus aiheesta ilman helluntaisarvia.- Viininjuoja-ja-syömäri
Miika:
2:11 Jos tulisi mies, joka tuulta tavoittelisi ja petollisuudessaan valhettelisi: "Minä saarnaan sinulle viinistä ja väkijuomasta", siinä olisi saarnaaja tälle kansalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4873869Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152906Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2792178Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4502028Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841374- 1571293
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631158- 811065
- 561029
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411028