Adventismissa kielletyt asiat?

SDA-puolue

En tiedä onko adventismissa muita kiellettyjä asioita kuin sunnuntaina hengelliseen kokoukseen meneminen, viini ehtoollisella, karismaattisuus = armolahjojen käyttö, Vanhan Testamentin kymmenen käskyn täydellinen noudattaminen, kielillä Jumalalle puhuminen ja sapattiateriat kirkossa?

60

1012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teologinennäkemys

Kysymys kahvista on minusta lähinnä lasten kasvatukseen perustuva asia.
      Lapsilla on herkkä hermosto. Aikuisellakin kunnossa oleva hermosto on herkkä -siis hermosto jota ei millään stimuloida.
      Tässä on se lähinnä kasvatukseen perustuva asia että jos lapsi oppii stimuloimaan hermostoa, niin aineilla on aina taipumusta vahvistua käytössä. Seuraava askele on enrgiajuoma, colat, ja sitten keskiolut ja tie alkoholismille on avoinna.
      Kahvi huumasi myös päätä. Näin vaan on kun hermosto on kunnossa. Ihminen joka stimuloi aineilla jatkuvasti hermostoa, ei siihen pari kuppia kahvia mitään vaikuta ja siksi naureskelevat tällaiselle. Näin se vaan on.

• tohtorin.neuvot

Adventismi vapautti minut kahvista kokonaan ja kannustajana oli Teologian Tohtori Timo Flink.

• pyhpyh

Taidat valehdella.

• :) ... ihmeellistä pingottamista .. siis tuo sinun kirjoituksesi ..

Meillä on kolme lasta .. nyt jo aikuisia .. ja koko kasvatuksen ajan on pääasia ollut että heistä tulee ennen kaikkea muuta "itsenäisiä ihmisiä" ja olemme vaimoni kanssa halunneet opettaa heidät AJATTELEMAAN itse - ja punnitsemaan asioita --ja kukaan heistä ei ole alkoholisti, kukaan ei juo kahvia enempää kuin "joskus" .. ja kellään ei ole "estoja" tai kummallisia uskomuksia mistään sairaista sen enempää maallisista kuin uskonnollisista mahdottomuuksista .. mutta Jumalaa hekin etsivät .. niinkuin jokainen järkevä ihminen .. yhden ammatti on tänään opettaja ja yksi on spesialisti lääkäri ja nuorin on hyvää vauhtia valmistumassa lääkäriksi ..

Ihmisillä on jo tavallisesti, halu tehdä lapsistaan jotain mihín he itse eivät ole kyenneet ..

Siis voi todella ihmetellä, ja pienellä kauhistuksella odottaa .. että mitä kaikki kiihkouskovat odottavat lapsiltaan?

Sääli lapsia ..

https://www.youtube.com/watch?v=YVIPF_PmHuQ&ab_channel=BringBackTheCross

Sääli lapsia .. mutta myös aikuisia .. jotka ovat vajonneet tähän mustaan syvään kuoppaan ...

sääli sääli

alex

• Anneriitta3

Kahvia juon, mutta eipä minusta ole alkoholistia sen enempää kuin narkomaaniakaan tullut. Että kohtuutta noissa väitteissäkin, kiitos!

• Anonyymi
        alex.kasi kirjoitti:

:) ... ihmeellistä pingottamista .. siis tuo sinun kirjoituksesi ..

Meillä on kolme lasta .. nyt jo aikuisia .. ja koko kasvatuksen ajan on pääasia ollut että heistä tulee ennen kaikkea muuta "itsenäisiä ihmisiä" ja olemme vaimoni kanssa halunneet opettaa heidät AJATTELEMAAN itse - ja punnitsemaan asioita --ja kukaan heistä ei ole alkoholisti, kukaan ei juo kahvia enempää kuin "joskus" .. ja kellään ei ole "estoja" tai kummallisia uskomuksia mistään sairaista sen enempää maallisista kuin uskonnollisista mahdottomuuksista .. mutta Jumalaa hekin etsivät .. niinkuin jokainen järkevä ihminen .. yhden ammatti on tänään opettaja ja yksi on spesialisti lääkäri ja nuorin on hyvää vauhtia valmistumassa lääkäriksi ..

Ihmisillä on jo tavallisesti, halu tehdä lapsistaan jotain mihín he itse eivät ole kyenneet ..

Siis voi todella ihmetellä, ja pienellä kauhistuksella odottaa .. että mitä kaikki kiihkouskovat odottavat lapsiltaan?

Sääli lapsia ..

Sääli lapsia .. mutta myös aikuisia .. jotka ovat vajonneet tähän mustaan syvään kuoppaan ...

sääli sääli

alex

Sääli sinua.

• Hei!

Kukaan ei kiellä mitään Adventtikirkossa. Kokouksissa saa käydä vaikka joka päivä. Usko aiheuttaa ihmiselle oman ymmärryksen ja omantunnon. Kirkko ei käskytä eikä määrää. Omia aivoja ja omaa omaatuntoa edellyttää ihmisen usko. Muuten uskoa ei ole olemassa eikä olemattomasta uskosta ole mitään hyötyä.

Kymmenen käskyn moraalilaki opettaa synnin, ja tämä lain kanssa pitää olla periaatteellisessa sovussa syntiä vähentävässä merkityksessä jos on seurakunnan toiminnassa mukana.
      Laki ei ole enää kivitauluissa, mutta lain arvot ei minnekään katoa synnin opettajana;
      Room 3:20,31, Luuk 16:15-17, Matt 5:17-18, Jaak 2:8-13, Ilm 14:12/12/17,
      mutta laki on ihmisen tietoisuudessa "sydämessä;" ja tätä tietoisuutta ja omaantuntoa puhuttelee itse Jumala; Hebr 10:12-18. Laki nousee pintaan puhuttelussa silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut.

Alkoholiin ei todellakaan opeteta kirkossa. Olen itsekin kerran kirkon ehtoollispikarista ryhtynyt juomaan. Oli niin hyvää, että ärsytti makuhermoja, ja piti mennä hakemaan lisää viiniä. Tuohonko pitäisi lapsesta asti opettaa?

Vain Jeesus Kristus on karismaattinen. Jos ihminen on ihmiselle karismaattinen ja toinen panee uskonsa ihmisen varaan ei usko voi koskaan kestää.
      Vain Jeesukseen Kristukseen voi katsoa uskossa. Jeesus Kristus on opettanut kaiken.
      Armolahja on jokaisella uskovaisella joku lahja. Kukaan ei jää armolahjastaan paitsi.
      Usein on useitakin armolahjoja yksilöllä yhteiseksi hyväksi.

Jeesus antoi esimerkin lain noudattamisesta. Ihminen on uskossa kasvatuksen alla jossa lain arvot opettavat synnin. Lakia ei voi kieltää, eikä toisaalta olla synnitönkään sellaisessa merkityksessä että erehtyväinen ihminen kykenisi aina täydellisyyteen; 1 Joh 2:1-6, Jaak 3:2.

Kielillä puhumisen lahjaa ei juuri tarvita sillä englantia aina joka paikassa jonkin verran puhutaan. Jos tarkoitat ns. hurmoskieltä, niin 1 Kor 14 on ohjeet.
      Kyllä sellaista puhua saa jos puhetta tulee, mutta Jumalan palveluksia ei voi sellaisella täyttää, sillä kokouksissa voi puhua vain sellaista kieltä mitä kokousväki ymmärtää tietenkin. Jumala ei ole antanut lahjoja ihmisen omaan pullisteluun, vaan yhteiseksi hyväksi aina poikkeuksessa yhteiseen tarpeeseen.

Seurakunnat järjestävät tilaisuuksia ja ohjelmaa ruokailuineen aina seurakunnan omien voimavarojen mukaan. Seurakunnat päättävät aina itse ohjelmastaan.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• armahdettusyntinen

Synti on kielletty.

• Ajattelu on kielletty, koska siitä auttamatta seuraa jumalan olemassaolon epäileminen ja lopulta ateismi.

• pyhpyh

Puhut täyttä paskaa. Ateisti ei ajattele eikä edes halua.

• he-malle
        he-ma kirjoitti:

Ajattelu on kielletty, koska siitä auttamatta seuraa jumalan olemassaolon epäileminen ja lopulta ateismi.

Ateismissa on ajattelu kielletty, että älä heitä palloa väärään suuntaan.
        Usko on Uudestisyntyneissä Jumalan Pyhän Hengen työ ja siellä on riittävästi näitä ajattelijoita, jos tarkoitat sillä oppineisuutta.
        Aivan oikeuden tuomareista, lääkäreihin, Tohtoreihin (ei uskonnon puolelta) jne. Siis henkilöihin, joilla on riittävä ajatus ja tietopohja.

Enemmän pidän hähemmänkoututettua kadunmiestä täällä väitteesi pohjalla, jotka eivät osaa edes ateismin kohdalla tehdä muuta, kuin pyörittää sanatoistopalloja, mantroja. Senä heitä, jotka eivät lihassa vaeltaessaan halua hekumasta luopua. Heissä elää todellinen ajattelemattomuus. Viihde on sydämen herran tulos, jossa ajattelu on kielletyn rienaajaherran tulosta, ettei vain tule uskoon.

Jopa juoppo, jolla on kaikki mennyt, voi ojanpohjalta sanoa, ettei vain tule uskoon, sillä mitä ne kaverit sanovat. ...

• he-ma kirjoitti:

Ajattelu on kielletty, koska siitä auttamatta seuraa jumalan olemassaolon epäileminen ja lopulta ateismi.

Valitettavasti .. näin se usein todella on ..

Kielletään - koska pelätään .. mutta ei opeteta - koska ei itse olla opittu - ja koska rakastetaan omia lapsia yli kaiken ymmärryksen .. eikä luoteta ihmisen kapasiteettiin ja kykyyn osata ajatella ..

Mutta juuri tällaista vastaan Jeesus oli, Jeesus vastusti kuolemaan vievää tietämistä - mikä ei siis ole mitään tietämistä.. Hän vastusti kaikkia kummallisia oppeja jotka ovat vain ihmistekeleitä .. ja hän puhui ihmisille totuuden elämästä .. ja kuolemasta ..

Mutta mitä teki typerä omaan karsinaansa itsensä sulkenut ihminen ?

Juu, mitä hän voisi tehdä - muuta kuin ... pilkata ... ja puhua läpiä päähänsä .. niinkuin aina ennenkin ..

Mutta totuus että vain tunnustamalla Jumalan tahdon oikeaksi .. ja ainoaksi ... voi ihminen vapautua orjuudestaan .. ja sitä Jeesus ihmiselle tarjoaa ... mutta mitä tekee ihminen jälleen .. ??

Juu hän "tietää" paremmin .. omassa karsinassaan ..

Kun on tarpeeksi kauan ollut orjana . on vapaus pelottava asia - mutta orjuudessa ei ole elämää ... Siis ?? haloo ..

mutta ..

ihmisellä on oikeus valita myös kuolema .. mitään pakkoelämää ei ole .. siis valitse itse .. ja tee se takkaan sillä kukaan toinen ei tee sitä puolestasi ..

alex

• puujaheinä

Jarinhotelli väitti:

"Kukaan ei kiellä mitään Adventtikirkossa."

Perätön väite. Liekö edes selvin päin kirjoitettu?

Kirkkorakennuksen sisällä ei saa tupakoida, oli jäsen tai ei.
      Kadulla, kirkon oven edustalla ei-jäsen voi tupakoida, mutta jäsen ei saa tupakoida. Eka kerrasta voi selvitä varoituksella, mutta toistuvista rikkeistä on kaksi vaihtoehtoa: joko asianomainen itse pyytää eroa tai hänet erotetaan.

Näin siis ainakin vielä 80-luvun alkuvuosina. Itse olen ollut tuollaista ongelmaa käsittelemässä, joten tämä ei ole kuulopuhetta.

Tupakalta saa toki löyhkätä ja sormien kynnet voivat olla tupakasta keltaiset.
      Niihin kun ohikulkijat tuskin kiinnittävät huomiota. Mutta sellaisella julkisella paikalla, joka yhdistetään adventikirkkoon, ei adventtikirkon jäsen saa tupakoida.

Toki monia muitakin kiellettyjä asioita on. Tämä vain yhtenä esimerkkinä siitä, että Jari Laurila kirjoittaa puuta heinää.

• ruumis.Hengentemppeli

Ilmeisesti tupakointi on kielletty monella työpaikallakin.
        Yksi porukka, oliko Vanhoillis- Lestadiolaiset, joissa tupakointi oli hyväksyttävä, vaikka se aiheuttaa keuhkosyöpää jne.

Mutta, jos adventisteilla on kirkkonsa sisällä tupakoivaa ohjaava tai paheksuva kanta, sehän on hyvä, siis jos puhe on seurakuntalaisista.

Tosin uskon lukien tuon Jarin kirjoituksen tarkoittaneen, että jos vaikka joku tulisi kokouksiin ja kävisi tupakalla välillä, siis ulkona, tuskin nämä adventistit sitä kieltää, ellei nyt yleisesti ole "kirkonalueella" tupakointikielto. Kokouksethan ovat yleisiä kokouksia.

Itse astmaatikkona kannatan tupakointikieltoa koko kirkkolaitosten alueella, koska haiseva tupakkahenki ottaa henkeen kuten hajuvedet jne. Olen itse joutunut lähtemään evl. joulukirkkotilaisuudesta hajuvesien takia. Yhdessä vapaassa suunnassa en ole enää pystynyt käymään, koska hajuvedet ovat niin yleisiä naisilla, että sunnuntaikirkosta olen joutunut jäämään kokokaan pois.

Kauppoihinkin kun menen, on ovenvieressä tupakoivat ongelmallisia, sekä ihminen, joka vaatteita myöten kantaa tupakan tuomaa hajua.

Siis tupakka ja hajuvedet on aika ongelma osalle ihmistä.

Mutta, mitä Sana sanoo???????

Ihmisen ruumis, on mitä?? Pyhän Hengen temppeli. Sitä ei ole lupa saastuttaa. Siis ihminen on Jumalalle vastuussa ruumiistaan monesta suunnasta. Tuskin sitä tahalteen pitää vahingoittaa...

Vai pitäisikö?? Mitä varten Herra teki meille ruumiin, ??
        Käytännön syistä, pitkään elävä tiedollinen Hengen voimasta toimiva ihminen on kaikille siunaus.

• Aivan tupakointi pitäisi kieltää ainakin kaikilla yleisillä paikoilla - sillä on todettu että jos ihminen oleskelee tiloissa joissa tupakoidaan - vaikka ei itse tupakoikaan - se voi aiheuttaa syöpää .

Ruotsissa ainakin on tämä otettu huomioon ja tupakointi on kielletty yleisillä paikoilla esimerkiksi ravintoloissa - mikä on todella hyvä asia.

Muistan itse että siihen aikaan kun tupakointi oli sallittua periaatteessa kaikkialla, istuin esimerkiksi työpaikallani kokouksissa ja kuinka koko huone oli tupakan savua täynnä - ja huoneet haisivat tupakalle jatkuvasti - sittemmin kiellettiin tupakointi kokouksissa ja ilma parani (myöhemmin kiellettiin tupakointi kaikkialla muualla kuin siihen tarkoitetuissa ilmastoiduissa tiloissa.)

Kuulin tässä viikko sitten Ruotsin TV:ssä että yhä tänään - vaikka tupakointi on vähentynyt - lasketaan että noin 4000 ihmistä vuosittain Ruotsissa kuolee tupakoinnin seurauksena.

alex

• Suomessako
        alex.kasi kirjoitti:

Aivan tupakointi pitäisi kieltää ainakin kaikilla yleisillä paikoilla - sillä on todettu että jos ihminen oleskelee tiloissa joissa tupakoidaan - vaikka ei itse tupakoikaan - se voi aiheuttaa syöpää .

Ruotsissa ainakin on tämä otettu huomioon ja tupakointi on kielletty yleisillä paikoilla esimerkiksi ravintoloissa - mikä on todella hyvä asia.

Muistan itse että siihen aikaan kun tupakointi oli sallittua periaatteessa kaikkialla, istuin esimerkiksi työpaikallani kokouksissa ja kuinka koko huone oli tupakan savua täynnä - ja huoneet haisivat tupakalle jatkuvasti - sittemmin kiellettiin tupakointi kokouksissa ja ilma parani (myöhemmin kiellettiin tupakointi kaikkialla muualla kuin siihen tarkoitetuissa ilmastoiduissa tiloissa.)

Kuulin tässä viikko sitten Ruotsin TV:ssä että yhä tänään - vaikka tupakointi on vähentynyt - lasketaan että noin 4000 ihmistä vuosittain Ruotsissa kuolee tupakoinnin seurauksena.

alex

"Ruotsissa ainakin on tämä otettu huomioon ja tupakointi on kielletty yleisillä paikoilla esimerkiksi ravintoloissa - mikä on todella hyvä asia."

Suomessako sitten mielestäsi ravintoloissa saa tupakoida? Määrittele yleinen paikka, jos tarkoitat yleisellä paikalla julkista paikkaa niin ulkona ei saisi tupakoida missään. Kyllähän se niin on että jos ei itse heitä röökiä huuleensa niin ei sitä muiden tupakointia kyllä voi ongelmana itsellensä pitää.

• Tietääkseni adventtiseurakunnan ohjeistuksissa tai opinkohdissa ei mitenkään rajoiteta muiden uskonnollisten suuntien kokouksissa käymistä. Vaikka minun tietoni ovat toisinaan vanhentuneita, tässä olen aika varma, koska kehitys on mennyt vähän kaikessa sallivampaan suutaan.

Outo ajatus tuo sunnuntaina kirkkoon menemisen kielto.

• Karsaasti.katsotaan

Vaikka adventtikirkko ei suoraan kielläkään muiden lahkojen tilaisuuksissa käymistä, niin kyllä yleinen mielipide pastoreilla adventtikirkossa on se, että muiden lahkojen kokouksissa käyminen ei kuulu adventismiin ja ekumeenista toimintaa tulee muutenkin välttää. Tästä syystä adventtikirkko Suomessa ei ole mukana virallisesti jäsenenä Suomen ekumeenisessa neuvostossa. Adventtikirkko on vain tarkkailijajäsenenä SEN:ssa.

• pyhpyh

Adventtikirkko ei ole maailmanlaajuisesti mukana ekumeniaa ajavissa instansseissa, koska ne ekumeeniset instanssit tulevat muodostamaan Ilmestyskirjan Babylonin huoran.

• kokellutkaikkia

Oikeassa olet v vaari ei adventtikirkossa ole koskaan kielletty menemästä muiden kirkkojen Jumalan palvelukseen vaan he pikemmnkin kehoittaa menemään kuuntelemaan muitakin ja tutkimaan kaikki Raamatulla.
        Kun olin helluntaiseurakunnassa siellä kylläkin kiellettiin menemästä adventistien kokouksiin, mutta silloin jo ihmettelin että miksi, nyt ymmärrän miksi koska heidän puheensa eivät kestänyt Raamatulla tutkimista.

• eremitth

Tuo ei pidä paikkaansa, siksi että olen itse kokenut tuon rajoituksen katkerasti, koska sain kokea häpeää adventisti pastorin tähden, silloin kun vielä adventistina ollen kävin toisen 'uskonnollisen seuran' eli järjestön kokoontumisissa ja kerroin tuolle, nyt jo kauan olleelle eläkkeellä olevalla pastorille heidän suhtautumisestaan uskonperuslähtökohtiin ja niiden mahdollisiin "oikeaoppisuus"-lähtökohtiin ynnä moniin muihin uskon periaate kysymyksiin? Niin tämä adventisti-pastori urkki esille tämän' mainitun seuran järjestäjän kotiosoitteen ja kävi kovin häntä nuhtelemassa - aivan kuten minuakin, siten tämä A.....ti pastori sai katkaistua suhteeni yhteisön jäseniin, mutta niin suhteeni katkesi myös adventismiinkin, ja josta erosin n..30 vuotta sitten,

Adventtikirkkoon kuuluu läheisenä menettelynä mm-ssa: panettelu ja ylen-katse, jonka todella olen heidän seurassaan hyvin voimakkaana tuntenut -noin 35 vuoden ajalta jonka "viivähdin" tuossa lahkossa. Ei sitä olisi uskonut noita menneitä vuosikymmeniä aikaisemmin, että minkälaisen kokemuksen kautta 'kuitenkin' pääsee palamaan ihmisarvoiseen elämään takaisin?...Siksi varoitankin, että älkää antako itseänne sitoa tallaisiin narsistisiin ihmisjuoniin rakennettuihin valheuskoihin perustuviin oppirakennelmiin - kuten alle kirjoittanut sokeudessaan teki! Nyt olen kuitenkin vanhuuden päivät saanut levätä sen ymmärryksen valossa, jonka vieläkin kasvava tieto kertoo uusia äärettömän arvokkaita totuuden hiukkasia aivoymmärryksen välityksellä, jotka fyysisen olemuksemme kokemuksena siirtyy elämämme perimmäiseen tarkoitukseen, siihen HENKEEN joka on katoamaton?

• pyhpyh

Valhees ei hetkauta.

• eremitth kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa, siksi että olen itse kokenut tuon rajoituksen katkerasti, koska sain kokea häpeää adventisti pastorin tähden, silloin kun vielä adventistina ollen kävin toisen 'uskonnollisen seuran' eli järjestön kokoontumisissa ja kerroin tuolle, nyt jo kauan olleelle eläkkeellä olevalla pastorille heidän suhtautumisestaan uskonperuslähtökohtiin ja niiden mahdollisiin "oikeaoppisuus"-lähtökohtiin ynnä moniin muihin uskon periaate kysymyksiin? Niin tämä adventisti-pastori urkki esille tämän' mainitun seuran järjestäjän kotiosoitteen ja kävi kovin häntä nuhtelemassa - aivan kuten minuakin, siten tämä A.....ti pastori sai katkaistua suhteeni yhteisön jäseniin, mutta niin suhteeni katkesi myös adventismiinkin, ja josta erosin n..30 vuotta sitten,

Adventtikirkkoon kuuluu läheisenä menettelynä mm-ssa: panettelu ja ylen-katse, jonka todella olen heidän seurassaan hyvin voimakkaana tuntenut -noin 35 vuoden ajalta jonka "viivähdin" tuossa lahkossa. Ei sitä olisi uskonut noita menneitä vuosikymmeniä aikaisemmin, että minkälaisen kokemuksen kautta 'kuitenkin' pääsee palamaan ihmisarvoiseen elämään takaisin?...Siksi varoitankin, että älkää antako itseänne sitoa tallaisiin narsistisiin ihmisjuoniin rakennettuihin valheuskoihin perustuviin oppirakennelmiin - kuten alle kirjoittanut sokeudessaan teki! Nyt olen kuitenkin vanhuuden päivät saanut levätä sen ymmärryksen valossa, jonka vieläkin kasvava tieto kertoo uusia äärettömän arvokkaita totuuden hiukkasia aivoymmärryksen välityksellä, jotka fyysisen olemuksemme kokemuksena siirtyy elämämme perimmäiseen tarkoitukseen, siihen HENKEEN joka on katoamaton?

Nähtävästi adventistipastorien joukossa on niitä, jotka eivät hyväksy muiden uskonsuuntien kokouksissa käymistä. Missään tapauksessa kuitenkaan kaikki eivät suhtaudu sillä tavalla eikä tietääkseni ole kirkon johdolta annettu sellaista ohjeistusta, että tämmöistä pitäisi tarkkailla ja nuhdella.

• eremitth kirjoitti:

No mutta -- ? eikö täällä ole kuin entisiä adventisteja :) .. ja minä ... niin ja muutama adventisti aina silloin tällöin .. :)) ..

Minä en ole adventisti, mutta en silti pidä "kuolemattomuutta vajavaisuudessa" mahdollisena, niinkuin esimerkiksi eremitth taitaa ajatella ..

Minä en oikein osaa arvostella Jumalaa siitä että maailmassa on typeriä ihmisiä jotka eivät kuuntele mitä Jumala ihmisille opettaa - adventisteja tai ei - siksi minun on myös aika vaikea (jos ei mahdotonta) ikäänkuin sivuuttaa "Jumalan sanoman sisältöä" vain jonkin ihmisen tekemisien tai tekemättä jättämisien tähden - pastori tai ei..

Olisikohan asia vähän niinkin, että kun ollaan jossain kirkossa tai lahkossa, ja pidetään tiukasti ja sokeasti kiinni kaikesta mitä kirkko/lahko opettaa - ja tehdään se usein sen enempää edes asioita miettimättä ja punnitsematta, niin sen seurauksena pastorista tulee ikäänkuin tulkki kaikelle mihin kirkon jäsenet uskovat .. ja mikä siis on kirkon mielestä oikea usko .. kunnes pastori tai kirkko sitten muuttaa mieltään ..

Minä uskon enemmän Raamattuun kuin mihinkään muuhun - en usko edes eremitthin olevan millään tavalla kuolematon omassa itsessään - minulle SE ON sitä huuhaata (ja muista nyt että minä en ole adventisti enkä ole edes ikinä käynyt heidän kirkossaan - mitä internetissä olen nähnyt ja ehkä TV:ssä joskus).
        Eremitth puhuu saavansa kokemuksia "aivoymmärryksen välityksellä" - ihan hyvä minunkin mielestäni (koska olen varma että Jumala ei vaadi enemmän kuin on annettu), mutta aivoymmärryksen välityksellä luettuna ei Raamattu ainakaan lupaa ihmiselle kuolemattomuutta kuin ja ainoastaan Jumalan yhteydessä - se on Jumalan tahdossa elettäessä) - sillä se on ainoa tapa elää ilman että elämä tuhoutuu.

Siis kertaan vielä - se on ainoa tapa elää ilman, että elämä tuhoutuu.

Kun entiset adventistit lähtevät Adventtikirkostaan he jättävät - oman katkeruutensa tähden - kaikki kirkon opetukset ? Nekin joissa Adventtikirkko on aivan oikeassa (ja kukaan ei ole kaikessa oikeassa) - ja tätä minun on vaikea ymmärtää - sillä eihän kyse ole poliittisesta puolueesta tai ihmisitä .. vaan omasta henkilökohtaisesta uskosta .. Voi vain ihmetellä että kuinka paljon sitä uskoa yleensäkään oli jos on 30 vuotta ollut samassa kirkossa ja sieltä lähtiessään sanoo että "kaikki opetukset" esimerkiksi Adventtikirkossa olivat vääriä??

Otan esimerkiksi minut itseni:
        Erosin luterilaisesta kirkosta - jossa perheeni on kastettu ja joka opettaa Jeesuksen lunastaneen koko maailman ..

Miksi minä ja perheeni erosimme ? Juu koska huomasimme että luterilaisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia .. ja me olemme mieluimmin raamatullisia kuin luterilaisia. Nyt erottuamme emme kuulu mihinkään kirkkoon tai lahkoon ja se on ihan ok .. mutta olemmeko me katkeria luterilaiselle kirkolle siitä että opettivat meille osittain pelkkää huuhaata ? Emme tietenkään .. vaan päin vastoin esimerkiksi minä olen iloinen ja kiitollinen siitä, että tulin ymmärtämään Raamatun sanoman paremmin ja varsinkin sen jälkeen kun erosin ja aloin "aivojeni ymmärryksellä" tutkia asioita.
        Ja siinä ovat minua auttaneet monet muut vajavaiset ihmiset, esimerkiksi paljon parjattu Timo Flink kirjoituksillaan ja jopa tämän palstan ateistit - jotka ovat kirjoituksillaan osoittaneet mitä huuhaata ateismi on - olenko heille katkera siitä - no en tietenkään - päin vastoin kiitollinen.. nyt tiedän entistä paremmin että ateismi ei periaatteessa sisällä mitään.

Siis eremitth - Raamattu ensin .. vaikka oletkin jo vanha mies on sinulla yhä mahdollisuus unohtaa ihmisten vajavaisuudet ja kulkea oikeaan suuntaan matkallasi. Ilman että annat kenenkään pettää itseäsi - tai että itse petät itseäsi ..

alex

• eremitth
        alex.kasi kirjoitti:

No mutta -- ? eikö täällä ole kuin entisiä adventisteja :) .. ja minä ... niin ja muutama adventisti aina silloin tällöin .. :)) ..

Minä en ole adventisti, mutta en silti pidä "kuolemattomuutta vajavaisuudessa" mahdollisena, niinkuin esimerkiksi eremitth taitaa ajatella ..

Minä en oikein osaa arvostella Jumalaa siitä että maailmassa on typeriä ihmisiä jotka eivät kuuntele mitä Jumala ihmisille opettaa - adventisteja tai ei - siksi minun on myös aika vaikea (jos ei mahdotonta) ikäänkuin sivuuttaa "Jumalan sanoman sisältöä" vain jonkin ihmisen tekemisien tai tekemättä jättämisien tähden - pastori tai ei..

Olisikohan asia vähän niinkin, että kun ollaan jossain kirkossa tai lahkossa, ja pidetään tiukasti ja sokeasti kiinni kaikesta mitä kirkko/lahko opettaa - ja tehdään se usein sen enempää edes asioita miettimättä ja punnitsematta, niin sen seurauksena pastorista tulee ikäänkuin tulkki kaikelle mihin kirkon jäsenet uskovat .. ja mikä siis on kirkon mielestä oikea usko .. kunnes pastori tai kirkko sitten muuttaa mieltään ..

Minä uskon enemmän Raamattuun kuin mihinkään muuhun - en usko edes eremitthin olevan millään tavalla kuolematon omassa itsessään - minulle SE ON sitä huuhaata (ja muista nyt että minä en ole adventisti enkä ole edes ikinä käynyt heidän kirkossaan - mitä internetissä olen nähnyt ja ehkä TV:ssä joskus).
        Eremitth puhuu saavansa kokemuksia "aivoymmärryksen välityksellä" - ihan hyvä minunkin mielestäni (koska olen varma että Jumala ei vaadi enemmän kuin on annettu), mutta aivoymmärryksen välityksellä luettuna ei Raamattu ainakaan lupaa ihmiselle kuolemattomuutta kuin ja ainoastaan Jumalan yhteydessä - se on Jumalan tahdossa elettäessä) - sillä se on ainoa tapa elää ilman että elämä tuhoutuu.

Kun entiset adventistit lähtevät Adventtikirkostaan he jättävät - oman katkeruutensa tähden - kaikki kirkon opetukset ? Nekin joissa Adventtikirkko on aivan oikeassa (ja kukaan ei ole kaikessa oikeassa) - ja tätä minun on vaikea ymmärtää - sillä eihän kyse ole poliittisesta puolueesta tai ihmisitä .. vaan omasta henkilökohtaisesta uskosta .. Voi vain ihmetellä että kuinka paljon sitä uskoa yleensäkään oli jos on 30 vuotta ollut samassa kirkossa ja sieltä lähtiessään sanoo että "kaikki opetukset" esimerkiksi Adventtikirkossa olivat vääriä??

Erosin luterilaisesta kirkosta - jossa perheeni on kastettu ja joka opettaa Jeesuksen lunastaneen koko maailman ..

Miksi minä ja perheeni erosimme ? Juu koska huomasimme että luterilaisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia .. ja me olemme mieluimmin raamatullisia kuin luterilaisia. Nyt erottuamme emme kuulu mihinkään kirkkoon tai lahkoon ja se on ihan ok .. mutta olemmeko me katkeria luterilaiselle kirkolle siitä että opettivat meille osittain pelkkää huuhaata ? Emme tietenkään .. vaan päin vastoin esimerkiksi minä olen iloinen ja kiitollinen siitä, että tulin ymmärtämään Raamatun sanoman paremmin ja varsinkin sen jälkeen kun erosin ja aloin "aivojeni ymmärryksellä" tutkia asioita.
        Ja siinä ovat minua auttaneet monet muut vajavaiset ihmiset, esimerkiksi paljon parjattu Timo Flink kirjoituksillaan ja jopa tämän palstan ateistit - jotka ovat kirjoituksillaan osoittaneet mitä huuhaata ateismi on - olenko heille katkera siitä - no en tietenkään - päin vastoin kiitollinen.. nyt tiedän entistä paremmin että ateismi ei periaatteessa sisällä mitään.

Siis eremitth - Raamattu ensin .. vaikka oletkin jo vanha mies on sinulla yhä mahdollisuus unohtaa ihmisten vajavaisuudet ja kulkea oikeaan suuntaan matkallasi. Ilman että annat kenenkään pettää itseäsi - tai että itse petät itseäsi ..

alex

Minä olettaisin kuitenkin tuon" itsensä" pettämisen suhteen, että jokainen ihminen jatkuvasti ulkonaistumisen verhon v älityksellä pettää itseään, sisäistä mieltään se jo, että antaa arvostelulle mielensä vallan toimia siten, että antaa mielen tulla aivojen kautta aistinelimiin, ja sen tuloksena on lähes hyvinkin karkeat tulokset jotka kohdistuvat toisiin ihmisiin - tai ympäristöön tai mihin tahansa, jota voi arvostella. Ja ulkonaisen aisti persoonan välityksellä - 'siis' sallimme mielemme toimivan, vain karkeiden ja loukkaavien ajatusten toiminta-kent

Mutta, jos Mielemme saisi olla; 'vain - Arvokkaan tiedon ja ymmärryksen, että eettisen moraalin ja harmonian lähtökohtainen keskus, joka viihtyy vain sydämessä, koska siellä on kaikkien hyvienkin ajatusten lähde joiden yksinomaan tulisi loistaa kaikissa teoissamme? Mutta todellakaan, en ole
        menneistä adventistina-oloajoistani katkeroitunut tai kantaisin yhdellekään jäsenelle kaunaa, sillä lähes kaikkia jotka ovat lokanneet hyvinkin "reilusti", minun silloista itsekästä persoonallista minääni, olen tavannut ja keskustellut kaikkien heidän kanssaan kovinkin useita kertoja, ja heistä useat ovat olleet kotonani yötä ja siten aamupuurolla. Kun mielen oppii pitämään sydämessään vaikkakin äärimmäisen jopa katkerienkin elämän kokemusten ja tuskaisienkin taistelujen jälkeen, niin se tyyntyy ja rauhoittuu siihen tilaan joka on ihmiselle suotuisa ja johon hän on tyytyväinen, eikä hän sen enempää kaipaakkaan - vaan hän tekee matkaa päämääräänsä joka on hänelle vielä tuntemeton ja salainen- Sillä näin on HÄNELLE ja MINULLE hyvä?!? eremitth

• erityylit
        alex.kasi kirjoitti:

alex

>>koska huomasimme että luterilaisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia>>

Tämä on alexin kirjoitustyyli. Minä olisin kirjoittanut saman: koska huomasimme että kaikki luterilaisen kirkon opetukset eivät vastaa meidän raamantunkatsomuksellista tulkintaamme. Huomaatko sävyeron?

• erityylit

>>ja me olemme mieluimmin raamatullisia kuin luterilaisia>>

Olisin todennut tämän: ja tämän vuoksi erosimme luterilaisesta kirkosta.

• Anonyymi
        eremitth kirjoitti:

Onpa ikävää,että olet tuollaista saanut kokea
        Hienoa,että nyt koet olosi vapaaksi.

• Onhan niitä "ei ei" -asioita paljonkin, ainakin jos on lahkon pääkonttoria uskominen, eli sieltähän löytyy ohjeita sallituista vaatteista sapattina, musiikista yleisesti jne, puhumattakana tietenkään tärkeimmästä, eli vaikkapa auton tankkaamisesta eräänä määrättynä päivänä:

https://www.adventist.org/en/information/official-statements/documents/article/go/0/sabbath-observance/12/

Seuraavan linkin takaa näitä hassuuksia voi kalastalla itsekseen:

https://www.adventist.org/en/information/official-statements/

Ei ole kuulkaas helppoa olla adventtikirkon Jumala, jos pitää todella kytätä ja ynnätä näitä kaikkia asioita, niin voisin hyvällä syyllä veikata, että se heppu ei ole ihan justiinsa takaisin tulossa. Voi mennä paperitöissä hetki.

• pyhpyh

Kaikki mitä kirjoitat otetaan sinua vastaan tuomiopäivänä.

• Grau.teoria

Bushmannin linkit yllä ovat mielenkiintoisia.
        Veikkaan, että nitä laatimassa ei ole ollut yhtään suomalaista eikä tungokseen asti muitakaan Euroopan adventisteja.

Ohjesäännössä nyrpistetään sapattina suoritetuille avioliittoon vihkimisille.

Minut kyllä vihittiin lauantaina ja vieläpä adventtikirkossa, eikä kukaan vihjaissutkaan, että siinä olisi ollut jotain sopimatonta.

Eivätkös juutalaiset ympärileikkaakin sapattina?
        Sottaisempaa puuhaa se kai on kuin avioliittoon vihkiminen?

Ja avioliitto on vanhempi instituutio kuin ympärileikkaus.

Mutta kun sen yli 100-sivuisen ohjeiston lukaisee, huomaa, että teoria on teoriaa ja käytäntö on jotain muuta.

• pyhpyh kirjoitti:

Kaikki mitä kirjoitat otetaan sinua vastaan tuomiopäivänä.

>> Kaikki mitä kirjoitat otetaan sinua vastaan tuomiopäivänä. >>

Ja siitä vastaa se sama jumala, joka lahkosi mukaan loi kaiken noin 6000 vuotta sitten?

Kylläpäs alkoi heti pelottaa!

• pyhpyh

Sun oils paras pelätä. Toivoa sulla ei ole.

• tarkkanaonoltava

Suomen Adventtikirkon sivuilta voi jokainen lukea kaiken sen, mitä adventtioppi sallii, kieltää tai määrää. Siihen kuuluu paljon asioita ja ne on kaikki opin määräykset, kiellot luettavissa Suomen Adventtikirkon sivuilta.
      ON paljon määräyksiä.
      ON paljon kieltoja.

Sieltä löytyvät siis kaikki Suomen Adventtikirkon opinkohdat. Heillä hyvin laaja ja seikkaperäinen selostus kaikista opinkohdista ja myös ihmisen elämästä, miten pitää vaeltaa Kristuksen seuraajana. Se ei ole lainkaan yksinkertaista eikä helppoa, vaan on oltava selvillä kaikesta mahdollisesta.

Kaikki minkä Vanha Testamentti kieltää, on kiellettyä.
      Kaikki mitä Vanha Testamentti määrää, on toteltava ja tehtävä.

Minä en olisi lainkaan kelvollinen Adventti opin mukaan!

• pyhpyh

No et sitten vissiin ole niin. Uudessa testamentissa on enemmän kieltoja kuin Vanhassa. Repi siitä.

• alastomuusnäkyy

Niinpä. Ristin Voitto- lehdessä O.Kokkonen kirjoitti, oliko kahdensivun opetusnäköalat, joissa tuli esiin, että UT- on yli 1050 käskyä ja kehotusta.

Se vain on mahtavaa, että on Pyhä Henki voimana, kun ihminen on Uudestisyntynyt. Tätä ei ateistinen maailma ymmärrä ja siksi he ovat alastomana tässä maailmassa.

• tarkkailussaollaan

Adventistien Jumala tarkkailee koko ajan ja merkitsee muistiin kaikki puutteet ja virheet, kaikki kieltojen ja käskyjen noudattamatta jättämiset, kaikki syömiset ja juomiset ja kaiken muunkin elämän menon.

Minä en selviäisi ollenkaan!

• pyhpyh

Ilm. 20:12 "Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan."

että adventistien oppi on RAAMATUN oppi.

• Adventtikirkko kieltää seksin ennen avioliittoa. Kuinka moni sitä kieltoa lahkon nuorista noudattaa, on sitten eri asia. Monilla lahkon nuorilla kun on ollut monta suhdetta ennen varsinaista ja ns. lopullista suhdetta. Useat ovat myös eläneet avoliitossa pitkään ennen avioliittoa. Seurustelu aikakin kun voi venähtää hyvinkin pitkäksi.
      Sitten on liuta niitäkin lahkon jäseniä, jotka ovat vaihtaneet puolisoaan useaankin kertaan.

• pyhpyh

Ja kaikki tuollaiset ovat synnissä rypijöitä, jotka pitää heivata pellolle kirkosta!

• Tyhjät.salit
        pyhpyh kirjoitti:

Ja kaikki tuollaiset ovat synnissä rypijöitä, jotka pitää heivata pellolle kirkosta!

Ei ole heivattu pellolle ja yksi painava syy on se, että sinne adventtikirkkoon ei jäisi yhtään pastoria, kun kaikki pitäisi heivata ulos.

• pyhpyh

Valhees ei kuule hetkauta.

• Olen.puhunut
        pyhpyh kirjoitti:

Oletko sinä mielestäsi tehnyt koskaan syntiä ja jos olet niin pitäisikö sinutkin siis heivata kirkosta pellolle?

Kovasti sinulla on aina myös tarve haukkua muita niinkuin joku mielisairas ja korostaa itsesi oikein ajattelua. Raamatussa sanotaan todellakin että menette vastuuseen sanoistanne ja että ne ketkä itsensä ylentävät, alennetaan ja ne ketkä itsensä alentavat, ylennetään.

Jos et tähän mitään muuta osaa sanoa niin heitä joku vammaisen kuuloinen "valhees ei hetkauta" tai joku sattumanvarainen farisealaistyylinen tuomio jossa yritetään riistää Kristuksen tuomiovaltaa.

Sitäkään sinun päänuppiin ei saa kukaan varmaankaan ikinä taottua että älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi.

• Ilmi.antaja valittaa että adventistit ovat syntisiä .. ja lukevat vielä Raamattuakin .. mokomat .. :))

Siis ? mitä oikein yritit sanoa ?
        Tuo jäi nyt ihan ilmaan roikkumaan, pitäisikö heidän mielestäsi erota ja alkaa vaikka ateisteiksi - ateistithan eivät edes tunnusta käsitettä synti ..

Siis kerrohan nyt - mikä oli tuon "älyn väläyksen" takana ? Tai oliko siellä mitään - taisi olla vain yhtä tyhjää kuin ateismi yleensäkin. Suunnilleen kuin tyhjä tynnyri, kun sitä kepillä napauttaa kuulu kova kumina, mutta kun katsoo mitä tynnyrissä on .. on se tyhjää täynnä.

alex

• shameonyou
        alex.kasi kirjoitti:

Ilmi.antaja valittaa että adventistit ovat syntisiä .. ja lukevat vielä Raamattuakin .. mokomat .. :))

Siis ? mitä oikein yritit sanoa ?
        Tuo jäi nyt ihan ilmaan roikkumaan, pitäisikö heidän mielestäsi erota ja alkaa vaikka ateisteiksi - ateistithan eivät edes tunnusta käsitettä synti ..

Siis kerrohan nyt - mikä oli tuon "älyn väläyksen" takana ? Tai oliko siellä mitään - taisi olla vain yhtä tyhjää kuin ateismi yleensäkin. Suunnilleen kuin tyhjä tynnyri, kun sitä kepillä napauttaa kuulu kova kumina, mutta kun katsoo mitä tynnyrissä on .. on se tyhjää täynnä.

alex

Hyi sinua sapatin rikkojaa kun sapattina tänne kirjoittelet ja sitä noin vietät. Tuommoinen tohina ei ole lepoa Jeesuksessa Kristuksessa.

• Kysy alex pyhpyh:ltä, että pitäisikö heidän erota tai heidät erottaa lahkostaan? Kyllä pyppyh tietää lahkonsa säännöt?
        Aika koomistahan se on, kun lahko itse korostaa, että 10-käskyn lakia tulee kaikessa noudattaa ehdoitta, mutta porsaanreikänä on se, että ihminen on syntinen ja siksi lakia on mahdotonta noudattaa ja sitä lakia tulee rikottua päivittäin, mutta mielikuvitusolennolta anteeksi pyytämällä kaikki on taas kunnossa?
        Miten mahtaisi olla maallisessa tuomioistuimessa? Kuittaantuisiko rikos sillä, että pyytelee vain tuomarilta kauniisti anteeksi?

• Ilmi.Antaja kirjoitti:

Kysy alex pyhpyh:ltä, että pitäisikö heidän erota tai heidät erottaa lahkostaan? Kyllä pyppyh tietää lahkonsa säännöt?
        Aika koomistahan se on, kun lahko itse korostaa, että 10-käskyn lakia tulee kaikessa noudattaa ehdoitta, mutta porsaanreikänä on se, että ihminen on syntinen ja siksi lakia on mahdotonta noudattaa ja sitä lakia tulee rikottua päivittäin, mutta mielikuvitusolennolta anteeksi pyytämällä kaikki on taas kunnossa?
        Miten mahtaisi olla maallisessa tuomioistuimessa? Kuittaantuisiko rikos sillä, että pyytelee vain tuomarilta kauniisti anteeksi?

Raamatullinen näkemys käskyjen noudattamiseen ja niiden osa lunastuksen ymmärtämiseen tulee paremmin ymmärrettäväksi jos ymmärtää että käskyt ovat osa evankeliumia ja osoittavat kuinka ihminen voi välttyä tuhoutumasta.
        Ei käskyjen sanoma tule vääräksi sillä että vain Jeesus piti ne - pitämällä Jumalan lain (elämällä Jumalan tahdossa) Jeesuksella onkin iankaikkinen elämä - ja koska Raamattu sanoo että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus - ovat käskyt Jumaluuden osoitus myös Jeesuksessa .. ne osoittavat myös Jeesuksessa Jumalan luonnetta ja olemusta.

Me tuhoudumme niin ruumiillisesti kuin henkisesti koska me tuhoamme itse elämämme tekemällä sellaista mikä yksinkertaisesti tuhoaa elämämme - siis oman vajavaisuutemme seurauksena.

Ajattele jos Jeesus olisi hänkin rikkonut käskyt (Jumalan tahdon) niin hänkin olisi tuhoutunut - myös henkisesti .. tämä juuri on käskyjen osa Raamatussa .. osoittaa että Jumalan lain pitäminen on välttämättömyys sille joka haluaa iankaikkisen elämän ja tätä ei muuta se että me rikomme Jumalan tahtoa vastaan. Me rikomme ja me tuhoudumme - kuolemme ja meitä ei enää ole kuin Jumalan muistissa. Siis tällaisena on jokainen meistä "kuoleman oma" - yksikertaisesti koska me teemme sellaista joka tuhoaa elämämme.

Raamattua sanoo (lupaa) kuitenkin että olemme Jumalan muistissa - ja että ne jotka HALUAVAT oppia elämään siten että heidän elämänsä ei tuhoudu heidän tekojensa seurauksena saavat ylösnousemuksen ensimmäisten joukossa ja oppia elämään siten että heidän elämänsä voi säilyä - se elämällä on Jumalan tahdossa - Raamattu sanoo että sen ajan JÄLKEEN "Jumala On kaikki kaikissa".

Siitä ajasta sapatti on esikuvaa - Se on Herran sapatti ja silloin hallitsee Jeesus ja hän johdattaa omansa perille Jumalan tahtoon / Jumalan valtakuntaan.

Siis käskyt ovat osa evankeliumia ja osoittavat että lunastus on totta.

alex

• Anonyymi

Suositus terveelliseen elämään ei ole kielto.

• adventistina-pitkään

Alex.kasi vain puolustelee tahallisesti tekemiään syntejä. Adventismista katsottuna alex kapinoi jumalaa vastaan. Alex ei halua kuulua jumalan jäännösseurakuntaan ja siksi hän ei myöskään kuulu pelastettujen joukkoon. Alex on ylpeä ja kapinoi jumalaa vastaan ja se on suurin synti, mitä ihminen voi koskaan tehdä.

• Ai ai :)) tuliko sinun taas rikottua Jumalan tahtoa vastaan, puhumalla sellaista joka ei ole Jumalan tahdon mukaista.

alex

• Et taida olla adventisti sinäkään, noista puheistasi päätellen .. Palstan adventistit ovat tavallisesti (poikkeuksiakin luonnollisesti on :)) aika normaaleja kirjoituksissaan - ja eivät kirjoittele tuollaisia puskistaan.. joten miksi pilaat heidän mainettaan leikkimällä adventistia? Eikö omaatuntoa yhtään kolkuta.

alex

• Turhaan.lässytät
        alex.kasi kirjoitti:

Et taida olla adventisti sinäkään, noista puheistasi päätellen .. Palstan adventistit ovat tavallisesti (poikkeuksiakin luonnollisesti on :)) aika normaaleja kirjoituksissaan - ja eivät kirjoittele tuollaisia puskistaan.. joten miksi pilaat heidän mainettaan leikkimällä adventistia? Eikö omaatuntoa yhtään kolkuta.

alex

"Eikö omaatuntoa yhtään kolkuta."
        Eikö alex sinun omatuntosi kolkuta, kun et edes kuulu koko adventtikirkkoon, lopunajan jäännökseen? Olet vain ulkopuolinen pakana? Turhaan siis täällä lässytät uskonnosta, kun itse et edes kuulu mihinkään lahkoon. Kukaan ei viitsi sinun lässytyksiäsi lukea, kun et itse elä, kuten adventismissa tulee elää.

• Turhaan.lässytät kirjoitti:

"Eikö omaatuntoa yhtään kolkuta."
        Eikö alex sinun omatuntosi kolkuta, kun et edes kuulu koko adventtikirkkoon, lopunajan jäännökseen? Olet vain ulkopuolinen pakana? Turhaan siis täällä lässytät uskonnosta, kun itse et edes kuulu mihinkään lahkoon. Kukaan ei viitsi sinun lässytyksiäsi lukea, kun et itse elä, kuten adventismissa tulee elää.

Jaa? Jos kukaan niitä lue niin mistä sinäkin sitten osaat niitä arvostella ?? yhden kirjoituksenko perusteella vain .. Mutta mukava kuitenkin että olet niin huolissasi minun pelastumisestani :)) ..
        ......
        Mutta älä huoli - meitä raamatullisia on vaikka kuinka paljon - kutsu sitä sitten miksi haluat - jos haluat .. ,Me siitä kummallista porukkaa että meillä on lupa oppia lisää kaiken aikaa .. ja jopa muuttaa mieltään jos tajuaa että oli aikaisemmin väärässä .... noissa teidän kirkoissanne kun lyöty pasmat lukkoon ja jos joku alkaa ajattelemaan omintakeisesti niin .. aj aj ..

Eilen katselin kun yksi lahko keräsi "joulukolehtia" (vaikka Jeesus ei edes syntynyt jouluna) TV:n kautta ja oli käärinyt kokoon jo yli 527000 dollaria ..
        Tuli ihan hakematta mieleeni Livets Ord ja Ulf Ekman .. :)) sielläkin nimittäin kerättiin rahaa .. minne milloinkin .. esimerkiksi Ukrainaan jossa rakennettiin kirkkoa .. ja kansa antoi auliisti .. valittavasti eivät rahat menneetkään Ukrainaan - vaan oikeastaan .. ihan päin vastoin - eli lähettivät Ukrainastakin rahaa Ruotsiin !! -- siis päin vastoin .

No nyt Ulf on lopettanut rahan keräämiset, kielillä puhumiset ja muutkin kiihkeät puheet ... ja liittynyt katoliseen kirkkoon .. ja jätti perheen Livet Ord bisneksetkin ... pojalleen ..

Siinä sitä lahkoa kerrakseen .. ja taivaaseen ovat kuulemma menossa kaikki ... :)) .. mutta nämä ovat pikku summia jos verrataan esimerkiksi Benny Hinnin 50 > 100 miljoonaan dollariin nouseviin vuosituloihin .. ja onhan näitä .. jeesuksia ..

https://www.youtube.com/watch?v=76ohvqwsNkk&ab_channel=raythemusicman
        ...
        No johan tässä tulikin taas "lässytettyä".. onneksi ei kukaan lue mitä kirjoittelen :))) n

alex
        Pane toivosi Jumalaan .. niin minäkin teen ..

• on.ajateltu.puolestasi

Adventismissa ajattelu on kokonaan kielletty. Kaikki on nimittäin ajateltu puolestasi USA:ssa keskushallinnon taholta ja sinun on vain nyökyteltävä hyväksyvästi päätäsi. Ellet tee niin, sinut voidaan erottaa adventtikirkon jäsenyydestä.

• Hih - tässä aloituksessa oli yksi totuus .. nimittäin se kun aloittaja sanoi että "en tiedä" .. se tuli oikein hyvin esiin ...

aloitus:
      ##En tiedä ....
      onko adventismissa muita kiellettyjä asioita kuin sunnuntaina hengelliseen kokoukseen meneminen, viini ehtoollisella, karismaattisuus = armolahjojen käyttö, Vanhan Testamentin kymmenen käskyn täydellinen noudattaminen, kielillä Jumalalle puhuminen ja sapattiateriat kirkossa?##

Kommentti:
      Ei kai adventisteja kielletä #sunnuntaina hengelliseen kokoukseen meneminen# .. siis totta "et tiedä" ..

ja että adventistelta kiellettäisi #viini ehtoollisella # - taidat sekoittaa alkoholin ja viinin keskenään ... siis totta jälleen "et tiedä" ..

ja että karismaattisuus tarkoittaisi "armolahjojen käyttöä", voi hyvä ihminen sentään? todellakaan ei tarkoita .. .. siis totta jälleen "et tiedä" ..

Olen lukenut vaikka kuinka monesti adventistien kirjoituksista, että kukaan ei (Jeesusta lukuun ottamatta) ole kykenevä elämään kymmenen käskyn opettamaa elämää - joten jälleen tuli toteen se että "et tiedä",

.. ja että adventistit puhuvat kielillä - toki puhuvat .. ihmisille ja Jumalallekin rukouksissaan esimerkiksi suomea, ruotsia, englantia ja kaikenlaisia kieliä - mutta eivät sillä tavalla kuin näissä karismaattisissa liikkeissä tehdään ...
      Sitä mitä näissä liikkeissä usein sanotaan "kielillä puhumiseksi" - ei voi parhaalla tahdollakaan kutsua miksikään kielellä puhumiseksi - sillä totuus onkin että siellä ei puhuta mitään kieltä, vaan toistellaan (usein pikku hurmoksessa) jotain hokemaa tyyliin : "haapa laapaa, hoopa soopa" .. ja sitä eivät adventistit minun tietääkseni ainakaan tee ..

Joskus tulee mieleeni (näitä asiattomia syytöksiä lukiessani) että kuinka kukaan joka kutsuu itseään uskovaiseksi .. voi (viitsii) puhua näin paljon potaskaa muista uskovaisista ihmisistä.

Sitä minä ihmettelen ..

alex

• kielletty.adventistilta

Adventisteilta on lauantaina totaalinen lepääminen kielletty, kun pitää lähteä joka lauantaiaamu sinne kirkkoon maksamaan kymmenykset ja muut uhrirahat.
      Adventisteilta on kielletty olla himoitsematta lähimmäisen omaisuutta. Tämä koskee erityisesti adventtikirkon pastoreita.
      Adventisteilta on myös kiellettyä olla puhumatta pahaa toisista ja antaa väärää todistusta lähimäisestä.
      Adventisteilta on kielletty rakastaa lähimäistä niin kuin itseä. Adventisti rakastaa paljon enemmän itseään, kuin toista uskovaa tai oman lahkonsa jäsentä.

• etkösolekinpyhä

Ole sinä tyytyväinen itseesi kun teet noita kaikkia mitä adventistit eivät tee sinun mielesi mukaan , nosta rinta siitä korkealle niinkuin fariseukset tekivät, adventistit ovat vain niitä bublikaaneja jotka eivät voi nostaa edes katsettaan sinut nähdessään.

• Näin.heille.on.käynyt
        etkösolekinpyhä kirjoitti:

Ole sinä tyytyväinen itseesi kun teet noita kaikkia mitä adventistit eivät tee sinun mielesi mukaan , nosta rinta siitä korkealle niinkuin fariseukset tekivät, adventistit ovat vain niitä bublikaaneja jotka eivät voi nostaa edes katsettaan sinut nähdessään.

"... jotka eivät voi nostaa edes katsettaan sinut nähdessään."
        Adventistit eivät todellakaan katso silmiin, koska heidän jauhonsa pussissa eivät ole puhtaat. Rehellinen ihminen voi nostaa katseensa.

• Anonyymi

He gelliseen kokoukseen voi jokainen mennä oman halunsa mukaan myös sunnuntaina ja vaikka joka päivä,jos ehtii.
      Armolahjat toimivat.Jumala voi olla myös hiljaisessa tuulen henkäyksessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5007
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3456
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3204
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2297
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1897
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1828
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161