Akku 115 Ah, laturi 15-60Ah

kikka5

Mitä tapahtuu kun akkulaturi on ns. alitehoinen akun kapasiteettiin nähden? Tuleeko akku koskaan täyteen?

21

19805

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tohtori Ehkä

      Tottakai tulee, jos akkua ei kuormiteta enempää kuin laturi pystyy tuottamaan tilalle.

    • hitaasti mutta varmasti

      Kyllä se latautuu täyteen, kestää vain vähintään tuplasti kauemmin kuin esim. 60Ah akulla.

    • laturista

      Pahimillaan laturin kapasiteettiin nähden liian suuri akku, eli suuri kuormitus, voi käräyttää laturin. Ainakin se lämpiää mukavasti.
      Useinmiten latausaika kasvaa aika pitkäksi.

      • riippuu

        En ymmärrä, miksi suuri akun kapasiteetti kuormittaisi laturia liikaa.

        Kulutuksestahan se riippuu.

        Jos tällainen akku menee niin tyhjäksi, että se kuumentaa laturia, niin kulutus on liian suuri laturiin nähden, eikä siinä sitten auta pienempi akku yhtään mitään.


      • riippuu
        riippuu kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi suuri akun kapasiteetti kuormittaisi laturia liikaa.

        Kulutuksestahan se riippuu.

        Jos tällainen akku menee niin tyhjäksi, että se kuumentaa laturia, niin kulutus on liian suuri laturiin nähden, eikä siinä sitten auta pienempi akku yhtään mitään.

        Akun tietyllä latausjännitteellä ottama latausvirta riippuu aika paljon akun koosta. Mitä suurempi akku, sen suurempi latausvirta. Akun sisäinen ominaisvastus on suuremmassa akussa pienempi.
        Ihan pienelle tavalliselle laturille suuri tyhjä akku vastaa liki oikosulkua, palamiselta suojaa ylilämpösuoja tai sulake.
        Pienet vakiovirtalaturit eivät välttämättä pysty säätämään latausjännitettä niin alas, että latausvirta pysyisi laitteen suorituskyvyn rajoissa, ylikuormitus voi hajoittaa laitteen elektroniikkaa.
        Tosin hyvälaatuiset laitteet sietävät kaikenlaista. Olen nähnyt traktorin tyhjää akkua (135 Ah) ladattavan moottoripyörille tarkoitetulla 1 A laturilla. Täyteen lataaminen tosin vie 80% hyötysuhteella viikon!


    • kikka5

      Tässä on kysymys irrallisesta akkulaturista, tuleeko akku täyteen koskaan noilla lukemilla?

      • juuso-1

        Tuo on "iso" laturi tuolle akulle. Yleensä varausvirta on akun kapasiteetti/10. Eli 115Ah akulle 11,5A. Onhan siinä ampeerimittari? Ei kai tuo ole hitsaustasasuuntaaja? Kun akkussa on täysi varaus, sen varausvirta on muutama ampeeri. Suurella virralla ja pitkään ladattuna voi akku "kiehua kuiviin". Sieltä haihtuu "vesi" pois. Kennoissa pitää aina olla levyt nestepinnan alla. (Kun akku on suorassa. Tilapäinen kallistus ajoneuvossa ei haittaa.) Ja latautuvasta akusta tulee myös vetyä. Ei sitten kipinöitä yhtään tai räjähtää silmille! Tuolla laturilla pienimmällä virralla n. 6 tuntia. Jos akku on alussa kylmä - 25 C ei akku ota virtaa vastaan, vasta lämmetessään varautuu täyteen.


      • kikka5
        juuso-1 kirjoitti:

        Tuo on "iso" laturi tuolle akulle. Yleensä varausvirta on akun kapasiteetti/10. Eli 115Ah akulle 11,5A. Onhan siinä ampeerimittari? Ei kai tuo ole hitsaustasasuuntaaja? Kun akkussa on täysi varaus, sen varausvirta on muutama ampeeri. Suurella virralla ja pitkään ladattuna voi akku "kiehua kuiviin". Sieltä haihtuu "vesi" pois. Kennoissa pitää aina olla levyt nestepinnan alla. (Kun akku on suorassa. Tilapäinen kallistus ajoneuvossa ei haittaa.) Ja latautuvasta akusta tulee myös vetyä. Ei sitten kipinöitä yhtään tai räjähtää silmille! Tuolla laturilla pienimmällä virralla n. 6 tuntia. Jos akku on alussa kylmä - 25 C ei akku ota virtaa vastaan, vasta lämmetessään varautuu täyteen.

        Laturin kyljessä merkintä: soveltuu 15-60Ah:n akuille. Amp. mittarin asteikko 0-4. Eli ehkä alamittainen, mutta saako akkua koskaan täyteen?


      • Akkulaturi
        kikka5 kirjoitti:

        Laturin kyljessä merkintä: soveltuu 15-60Ah:n akuille. Amp. mittarin asteikko 0-4. Eli ehkä alamittainen, mutta saako akkua koskaan täyteen?

        Tuo laturin latausjännitteen huiput, ennen kuin pystyy vastaamaan kysymykseesi.
        Latausjännitteen huippuarvojen tulee olla vähintään se 16,5V että se ylipäätään pystyy lataamaan 12V akun täyteen.
        Miksi merkintä 15-60Ah?
        Koska laturi on suunniteltu maksimissaan 4A latausvirralle, niin suuremman akun sisäinen vastus on niin pieni, että laturin syöttämällä jännitteellä tuo maksimivirta ylittyy. Tämä tapahtuu varsinkin akun napajännitteen ollessa alhainen.
        Toisinsanoen laturisi toden-näköisesti kärähtää tyhjää akkua ladattaessa ja täyteen et akkua saa moisella laturilla koskaan.


      • jawa
        Akkulaturi kirjoitti:

        Tuo laturin latausjännitteen huiput, ennen kuin pystyy vastaamaan kysymykseesi.
        Latausjännitteen huippuarvojen tulee olla vähintään se 16,5V että se ylipäätään pystyy lataamaan 12V akun täyteen.
        Miksi merkintä 15-60Ah?
        Koska laturi on suunniteltu maksimissaan 4A latausvirralle, niin suuremman akun sisäinen vastus on niin pieni, että laturin syöttämällä jännitteellä tuo maksimivirta ylittyy. Tämä tapahtuu varsinkin akun napajännitteen ollessa alhainen.
        Toisinsanoen laturisi toden-näköisesti kärähtää tyhjää akkua ladattaessa ja täyteen et akkua saa moisella laturilla koskaan.

        Jos laturi on hiemankin kunnollinen ei se kärähdä edes tyhjään akkuun yritettäessä.
        Velipojalla on diesel-autossa 120 Ah:n akku ja ns. ylläpitolaturi joka on päällä samaan aikaan kun lohkolämmitin ja siinä lukee että maksimi latausvirta 1 ampeeri. Hyvin sillä melko tyhjäkin akku latautuu täyteen kun muutaman vuorokauden on narun päässä (teoriassakin 120 tunnissa eli viidessä vuorokaudessa).
        Mikähän olisi se mekanismi joka estäisi ison akun lataantumasta pienelläkin laturilla kun jaksaa vaan odottaa?


      • Mertmi
        jawa kirjoitti:

        Jos laturi on hiemankin kunnollinen ei se kärähdä edes tyhjään akkuun yritettäessä.
        Velipojalla on diesel-autossa 120 Ah:n akku ja ns. ylläpitolaturi joka on päällä samaan aikaan kun lohkolämmitin ja siinä lukee että maksimi latausvirta 1 ampeeri. Hyvin sillä melko tyhjäkin akku latautuu täyteen kun muutaman vuorokauden on narun päässä (teoriassakin 120 tunnissa eli viidessä vuorokaudessa).
        Mikähän olisi se mekanismi joka estäisi ison akun lataantumasta pienelläkin laturilla kun jaksaa vaan odottaa?

        Olen ladannut lähinnä ylläpitotyyppisesti kahta 62Ah auton akkua rinakkain kytkettynä 4A laturilla. Kyllä ne latautuu, mutta akkujen lepojännitteen nousu 12,6- 13V tasolle kestää pitkään. Yleensä olen tarkkaillut latautumisen etenemistä volttimittarilla laturin ollessa kytkettynä. Olen lopettanut lataamisen about 15V kohdilla. Jos nuo akut ovat päässeet kovin pahoin vajumaan, olen ladannut akkuja 2vrk yhtä soittoa.


      • Akkulaturi
        jawa kirjoitti:

        Jos laturi on hiemankin kunnollinen ei se kärähdä edes tyhjään akkuun yritettäessä.
        Velipojalla on diesel-autossa 120 Ah:n akku ja ns. ylläpitolaturi joka on päällä samaan aikaan kun lohkolämmitin ja siinä lukee että maksimi latausvirta 1 ampeeri. Hyvin sillä melko tyhjäkin akku latautuu täyteen kun muutaman vuorokauden on narun päässä (teoriassakin 120 tunnissa eli viidessä vuorokaudessa).
        Mikähän olisi se mekanismi joka estäisi ison akun lataantumasta pienelläkin laturilla kun jaksaa vaan odottaa?

        Nuo ylläpitolaturit on virtareguloituja ja niitä ei voi verrata halpoihin latureihin, jossa on pelkästään muuntaja ja joko kokoaalto tai puoliaaltosuuntaaja.
        Noissa ylläpitolatureissa latausvirta on vakio ja katkaisu tapahtuu kun napajännite on 14,5V latauksessa.
        Käytännössä nuo laturimallit on mahdollista tehdä lataamaan myös 24V akkuja ainoastaan katkaisujännite täytyy valita kytkimellä.
        Pelkästään tasasuuntaajan ja muuntajan käsittävän laturin huippujännitteen tulee kuitenkin olla minimissään tuo 16,5V että lyijyakku voidaan varata täyteen.
        Se mikä estää pienellä laturilla suuren akun lataamisen on kerrottu edellä ja jos laturissa on tuo kokomerkintä, niin silloin sillä ei voi ladata isompia akkuja turvallisesti.
        Jos satut aiheuttamaan vahingon niin kannattaa hävittää nuo laturin tiedot, sillä muutoin maksaja on käyttäjä, joka on käyttänyt sähkölaitetta vastoin käyttöohjetta.


      • jawa
        Akkulaturi kirjoitti:

        Nuo ylläpitolaturit on virtareguloituja ja niitä ei voi verrata halpoihin latureihin, jossa on pelkästään muuntaja ja joko kokoaalto tai puoliaaltosuuntaaja.
        Noissa ylläpitolatureissa latausvirta on vakio ja katkaisu tapahtuu kun napajännite on 14,5V latauksessa.
        Käytännössä nuo laturimallit on mahdollista tehdä lataamaan myös 24V akkuja ainoastaan katkaisujännite täytyy valita kytkimellä.
        Pelkästään tasasuuntaajan ja muuntajan käsittävän laturin huippujännitteen tulee kuitenkin olla minimissään tuo 16,5V että lyijyakku voidaan varata täyteen.
        Se mikä estää pienellä laturilla suuren akun lataamisen on kerrottu edellä ja jos laturissa on tuo kokomerkintä, niin silloin sillä ei voi ladata isompia akkuja turvallisesti.
        Jos satut aiheuttamaan vahingon niin kannattaa hävittää nuo laturin tiedot, sillä muutoin maksaja on käyttäjä, joka on käyttänyt sähkölaitetta vastoin käyttöohjetta.

        "Se mikä estää pienellä laturilla suuren akun lataamisen on kerrottu edellä"
        Missä ?

        Minä joskus ammattikoulaikoina (yli 30 v sitten) rakentelin pienen laturin jossa on vain muuntaja ja kokoaaltopiisilta. Muuntaja vanhasta radiosta ja piisilta irtodiodeista, virtaa max ehkä 3A,
        tyhjäkäyntijännite n.18 v, ulostuloliittimen kanssa sarjassa n 1.5 ohmin tehovastus estämässä käryä kun aloittaa tyhjällä akulla.

        Sillä on lataantuneet kaikki akut 10...500 Ah ilman mitään ongelmia em. 30 vuotta.
        Ongelma ei siis ole ainakaan paha?


    • doctor jk

      A tarkoittaa virtaa.h tarkoittaa tuntia.Ah kertoo kuinka paljon akkuun mahtuu sähköä varastoon.Esim.115 Ah akkuun mahtuu sen verran sähköä että sieltä voi ottaa 1 A virtaa 115 tunnin ajan tai 115 A virtaa 1 tunnin ajan.Sen jälkeen akku on tyhjä.Akun täyttäminen menee samalla tavalla.Auton oma laturi (900w)pystyy työntämään akkuun virtaa max 75A "vaudilla" .Tyhjän 115 Ah:n akkun täyttäminen tällaisella laturilla vie aikaa n. puolitoista tuntia.Jos laturi on hyvin pieni tehoinen (4 A) niin kuin se autotallissa oleva, vie akun täyttyminen paljon aikaa 28tuntia 45min.Kyllä se akku pienellä laturillakin täyttyy menee vaan ennemmän aikaa.Aina kun tehdään isoja töitä pienillä työkaluilla joutuvat ne kovaan rasitukseen.

      • kapasiteetti

        Muuten hyvä vastaus, mutta viimeinen lause on akkulaturista puhuttaessa pötyä: laturi ei rasitu sen enempää, on sillä sitten ladattavana pienikapasiteettinen tai suurikapasiteettinen akku.

        Lyijyakku ei myöskään lataannu täyteen varaukseen kaavalla akun kapasiteetti jaettuna laturin maksimivirralla, vaan latausvirta pienenee muutaman minuutin latauksen jälkeen radikaalisti ja siten täyteen lataantumiseen menee paljon pidempi aika.


      • Akkulaturi

        On tainnut jäädä sähkötekniikan opiskelut hieman kesken.
        Oletko koskaan kuullut puhuttavan potentiaalierosta tai akun sisäisestä vastuksesta.
        Selvitäppäs nuo asiat ensin, niin sitten alat ymmärtää miksi tuo latausvirta pienenee akun täyttyessä.
        Samalla selviää myös, miksi pienet laturit eivät lataa koskaan akkua täyteen.


      • doctor jk
        Akkulaturi kirjoitti:

        On tainnut jäädä sähkötekniikan opiskelut hieman kesken.
        Oletko koskaan kuullut puhuttavan potentiaalierosta tai akun sisäisestä vastuksesta.
        Selvitäppäs nuo asiat ensin, niin sitten alat ymmärtää miksi tuo latausvirta pienenee akun täyttyessä.
        Samalla selviää myös, miksi pienet laturit eivät lataa koskaan akkua täyteen.

        Halusin vain kertoa toimintasta kun kysyjällä tuntui olevan A ja Ah:t sekaisin.Ymmärrän kyllä
        potentiaali(jännite)eron vaikutuksen virran määrään ja akun sisäisen vastuksen merkityksen.

        Ei se suurikaan laturi lataa akkua täyteen sen paremmin kuin se pieni (tai oikeastaan lataa yhtä täyteen), siinä mielessä että virta kulkee aina sinne missä jännite on matalampi, eikä akun jännite voi lataamalla nousta suuremmaksi tai edes yhtä suureksi kuin (pienen tai suuren) laturin (nimellis)jännite.Käytännössä akkua pidetään täyteen varautuneena kun latausvirta on pudonnut jonnekkin 1-2 A tietämille.En nyt jaksa selitellä akun kemiaa (opinnot kesken).
        Ja kun kerran aloit tohtorismiehen sähkötietämystä arvostelemaan, niin kerroppa itse kummassa on paksumpi hehkulanka 100w vai 60w hehkulampussa?Langat yhtä pitkät ja samaa materiaalia.


      • kikka5
        doctor jk kirjoitti:

        Halusin vain kertoa toimintasta kun kysyjällä tuntui olevan A ja Ah:t sekaisin.Ymmärrän kyllä
        potentiaali(jännite)eron vaikutuksen virran määrään ja akun sisäisen vastuksen merkityksen.

        Ei se suurikaan laturi lataa akkua täyteen sen paremmin kuin se pieni (tai oikeastaan lataa yhtä täyteen), siinä mielessä että virta kulkee aina sinne missä jännite on matalampi, eikä akun jännite voi lataamalla nousta suuremmaksi tai edes yhtä suureksi kuin (pienen tai suuren) laturin (nimellis)jännite.Käytännössä akkua pidetään täyteen varautuneena kun latausvirta on pudonnut jonnekkin 1-2 A tietämille.En nyt jaksa selitellä akun kemiaa (opinnot kesken).
        Ja kun kerran aloit tohtorismiehen sähkötietämystä arvostelemaan, niin kerroppa itse kummassa on paksumpi hehkulanka 100w vai 60w hehkulampussa?Langat yhtä pitkät ja samaa materiaalia.

        Kerroin alunperin hiukan huonosti asian. Siis akku 115Ah, laturin kyljessä teksti: sopii 15-60Ah:n akkujen lataukseen. Kyselen erään papan asialla, kun osti laturin ja näkyy olevan pykälää liian pieni. Traktorin oma laturi ei toimi: pitäs sen olla kunnossa, kun pantiin uus kymmenen vuotta sitten. Täytyy mitata akkulaturilta tuleva virta digiyleismittarilla, niin tietää missä mennään. Paljonko saa jännite olla ns. ylläpitolatauksessa? Ja virta?


      • Latausta 1965:stä
        kikka5 kirjoitti:

        Kerroin alunperin hiukan huonosti asian. Siis akku 115Ah, laturin kyljessä teksti: sopii 15-60Ah:n akkujen lataukseen. Kyselen erään papan asialla, kun osti laturin ja näkyy olevan pykälää liian pieni. Traktorin oma laturi ei toimi: pitäs sen olla kunnossa, kun pantiin uus kymmenen vuotta sitten. Täytyy mitata akkulaturilta tuleva virta digiyleismittarilla, niin tietää missä mennään. Paljonko saa jännite olla ns. ylläpitolatauksessa? Ja virta?

        Tavalliset akkulatureina myytävät halpavehkeet koostuvat muuntajasta ja tasasuuntaajasta ja antavat siten pulssimaista jännitettä ja vielä pulssimaisempaa virtaa akkua ladatessaan. Jos sitten virtamittari ei ole keskiarvoa näyttävä vaan tehollisarvoa, niinkuin on tavallista halpojen latureiden omilla kiertorautamittareilla tai kalliilla true-rms-digitaalimittareilla, onkin lataajalla tietotaito koetuksella! Halpalatureissa käytetyt kiertorautamittarit, jotka siis näyttävät tehollisarvoa, näyttävät moninkertaista virtaa siihen nähden, mistä akun lataaja olisi kiinnostunut, varaus kun on virran keskiarvo kertaa aika.

        Ylläpitolatauksessa akun napajännitteen pitäisi olla 13.8 - 14.4 V lämpötilasta riippuen. Virtaa sitten menee se minkä akku ottaa (0.1 ...1.0 A siis tasavirtaa eli keskiarvomitattua). Halpalaturit kun eivät anna tasavirtaa vaan sykkivää tasavirtaa on niiden antaman jännitteenkin mittaus melko toivotonta. Yleensä niistä tulee liian korkea jännite akun ollessa täysi, joten akku kuplii jatkuvasti.


      • Akkulaturi
        doctor jk kirjoitti:

        Halusin vain kertoa toimintasta kun kysyjällä tuntui olevan A ja Ah:t sekaisin.Ymmärrän kyllä
        potentiaali(jännite)eron vaikutuksen virran määrään ja akun sisäisen vastuksen merkityksen.

        Ei se suurikaan laturi lataa akkua täyteen sen paremmin kuin se pieni (tai oikeastaan lataa yhtä täyteen), siinä mielessä että virta kulkee aina sinne missä jännite on matalampi, eikä akun jännite voi lataamalla nousta suuremmaksi tai edes yhtä suureksi kuin (pienen tai suuren) laturin (nimellis)jännite.Käytännössä akkua pidetään täyteen varautuneena kun latausvirta on pudonnut jonnekkin 1-2 A tietämille.En nyt jaksa selitellä akun kemiaa (opinnot kesken).
        Ja kun kerran aloit tohtorismiehen sähkötietämystä arvostelemaan, niin kerroppa itse kummassa on paksumpi hehkulanka 100w vai 60w hehkulampussa?Langat yhtä pitkät ja samaa materiaalia.

        Jos tehomäärityksessä käytetty molemmissa lampuissa samaa jännitettä ja jos molemmissa samaa materiaalia olevat langat ja pituus sama, saadaan tehon kaavasta P= U2/R. => R= oltava pienempi, joka taas tulee kaavsata R= roo xl/a=> a oltava suurempi ja kas kummaa kun tiedämme molemmat, että a= pinta-ala jonka on oltava suuremmassa tehossa suurempi voimme molemmat fiksuina alan miehinä todeta, että paksumpihan se 100W on lanka kuin 60W lampussa.
        Näin se sähkötekniikka on ihan pääteltävissä oleva asia, vaikka mekaniikan miehet muuta väittää.
        Mutta eikun tervetuloa alalle ja OIKEIN HYVÄÄ UUTTAVUOTTA myös sinulle.


      • kikka5
        Latausta 1965:stä kirjoitti:

        Tavalliset akkulatureina myytävät halpavehkeet koostuvat muuntajasta ja tasasuuntaajasta ja antavat siten pulssimaista jännitettä ja vielä pulssimaisempaa virtaa akkua ladatessaan. Jos sitten virtamittari ei ole keskiarvoa näyttävä vaan tehollisarvoa, niinkuin on tavallista halpojen latureiden omilla kiertorautamittareilla tai kalliilla true-rms-digitaalimittareilla, onkin lataajalla tietotaito koetuksella! Halpalatureissa käytetyt kiertorautamittarit, jotka siis näyttävät tehollisarvoa, näyttävät moninkertaista virtaa siihen nähden, mistä akun lataaja olisi kiinnostunut, varaus kun on virran keskiarvo kertaa aika.

        Ylläpitolatauksessa akun napajännitteen pitäisi olla 13.8 - 14.4 V lämpötilasta riippuen. Virtaa sitten menee se minkä akku ottaa (0.1 ...1.0 A siis tasavirtaa eli keskiarvomitattua). Halpalaturit kun eivät anna tasavirtaa vaan sykkivää tasavirtaa on niiden antaman jännitteenkin mittaus melko toivotonta. Yleensä niistä tulee liian korkea jännite akun ollessa täysi, joten akku kuplii jatkuvasti.

        Onko varaus täysi kun akun napajännite on 12,7V lepotilassa? Onko täyteen varatun akun napajännite aina tuo 12,7V riippumatta mittauslämpötilasta? Ominaispainomittarilla tulos kai vaihtelee lämpötilasta riippuen? DefaWarmUp järjestelmä h-autossani nostaa nollan ulkolämpötilassa napajännitteen 14,38V lukemaan. Kovalla pakkasella(-20) pitää jännitteen lukemassa 14,2V. Sama värkki ollut käytössä samassa autossa v-89 lähtien ja toimii edelleen (koputan puuta), ainakin tänään päivällä vielä. Tuota 115Ah-akku juttua kyselen papan puolesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3617
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2704
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2657
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2428
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      92
      2363
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      268
      2230
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      46
      1953
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1769
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1501
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1428
    Aihe