Tutkielma kirjasta nimeltä: Öljypuuhun oksastettuna
Kirjoittaja: Dominiquae Bierman (piispa Kad-esh MAP liikkeessä)
Kirjan ydinsanoma perustuu Matt 5:17-19
….Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. …..
Mutta hän ei tuo esille Jeesuksen sanoja:
Joh. 5:39
Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta
Vanhan Testamentin kirjoitukset siis viittaavat Kristukseen, jossa hyvin moni Vanhan Testamentin kirjoitus ja profetia jo on toteutunut. Kristus on siis Raamatun keskipiste, Kristukseen viittaa kaikki Vanhan Testamentin kirjoitukset ja Uusi Testamentti kertoo, miten ne toteutuivat Kristuksessa ja mikä on Jumalan iankaikkinen pelastussuunnitelma ja sen lopullinen täytäntöön pano. Kristus on tässä kirjassakin pelastaja ja uskon perusta, perusta on siis oikea, miten sille perustalle on rakennettu, siitä tämä tutkielma kertoo ja siitä erityisesti Uusi Testamentti on monessa kohtaa eri mieltä.
Johdannossa ja liitteessä, johon hän johdannossa viittaa, hän puhuu laajasti kristikunnan harhautumisesta ja ottaa esille Rooman keisari Konstantinuksen, joka vapautti kristinuskon ja kutsui kokoon Nikean kirkolliskokouksen. Hän puhuu tuosta kokouksesta. Hän viittaa Rooman keisarikuntaan Danielin kirjan 4 pedon valtakuntana ja tuo keisari Konstantinus, joka vapautti kristinuskon Rooman valtakunnassa, hän oli kirjoittajan mukaan antikristuksen tyyppi. Hän kirjoittaa, että kirkko ja koko kristikunta, joka toimii kirkon tavalla, on korvausteologian harhassa, joka on antimessiaan henki. Hänen mukaansa, jokainen joka toimii kristillisellä ’korvausteologian’ tavalla eli viettää pakanallisia joulujuhlia, pakanallisia pääsiäisjuhlia jne, elää siis synnissä ja siitä kaikesta on tehtävä parannus. On palattava sapatin ja Raamatullisten Tooran juhlien viettämiseen ja palattava Tooran kuuliaisuuteen.
Bierman käyttää sanaa korvausteologia hyvin laajassa merkityksessä. Yleisessä merkityksessä korvausteologia sanaa on käytetty sen opin nimityksenä, joka syntyi aikanaan siitä harhasta, että Kristuksen seurakunta on tullut korvaamaan Israelin kansan ja omistamaan ne lupaukset, jotka Israelille Vanhassa Testamentissa luvataan. No tätä voi jonkin verran esiintyä nykyisinkin, mutta pääosin kirkot ja seurakunnat luopuivat tuosta harhasta, kun Israelin nykyvaltio syntyi 1947. Israelille Jumalan lupaukset ovat edelleen voimassa ja tulevat toteutumaan luvatulla tavalla, mutta pelastus tulee yksin Kristuksen kautta niin juutalaisille kuin pakanoillekin (=ei juutalaisille). Israelia koskevat Jumalan lupaukset ovat siis edelleen voimassa, meidän tehtävämme kristittyinä on rukoilla Israelin puolesta, että Kristus saisi tulla todellisuudeksi monelle tuon kansan jäsenelle. Siinä kirjoittaja on ihan oikeassa.
Mitä tuo Keisari Konstantinus sitten teki? Enää ei syötetty kristittyjä leijonille, eikä säälimättä tapettu tai ristiinnaulittu. Kristuksen seuraajat saivat vapauden palvella Kristusta. Lisäksi hän vaikutti siihen, että ns. areiolaisuus, joka kielsi Kristuksen jumaluuden, tuomittiin harhaopiksi.
Varsinaisesti joulu tuli nykymuodossaan kristilliseksi juhlaksi vasta myöhemmin, jolla haluttiin korvata nuo varsinkin Saksassa olevat pakanalliset juhlat.
’Vähitellen 25. joulukuuta sai kannatusta, kunnes vuonna 529 siitä tuli yleinen juhlapäivä. Konstantinopolista käsin hallinnut kristitty keisari Justinianus kielsi tuolloin kaiken työn ja kaupanteon’ Marko Grönroos
Pääsiäinen vakiintui jo kristilliseksi juhlaksi 100 luvulla Kristuksen kärsimyksen ja ylösnousemuksen juhlana, mutta sen paikka kalenterissa yhdeksi yhtenäiseksi kristikunnan juhlaksi päätettiin vasta Nikean kirkolliskokouksessa.
Kristikunnan keskuudessa joulu ja pääsiäinen eivät ole siis pakanallista alkuperää, vaan niille on alusta asti määritelty Kristukseen liittyvä sisältö! Bierman väittää kristikunnan joulun ja pääsiäisen vieton tulevan pakanallisista juhlista ja on siinä suhteessa täysin väärässä.
Galatalaisten hapatus leviää myös Suomessa
31
545
Vastaukset
Hän myös ottaa esille, että Jumalan nimi on väärennetty ja Jeesuksen nimi on väärennetty. Kirjoittajan mukaan Jeesus nimi viittaa Zeukseen. Todellisuus on tietysti toinen, Jeesus nimi tuli käyttöön silloin, kun juutalaiset rabbit käänsivät hebreankielisen Vanhan Testamentin kreikan kielelle. Tähän löytyy netistä lisätietoa, joten tässä ei siitä sen enempää. Sen lisäksi hän voimakkaasti painottaa, että Toora, joka hänen mukaansa on viisi Mooseksen kirjaa ja kaikki muut Raamatun kirjoitukset, jossa viitataan Tooraan, on voimassa tänä päivänä kokonaisuudessaan, ja hän ottaa esille muutamia Raamatun paikkoja mm. Aabrahamin 1 Moos 26:5.
Tässä ja muissa yhteyksissä hän unohtaa otta esille Roomalaiskirjeen, Galatalaiskirjeen ja Hebrealaiskirjeen.
Room 4: (lue se kokonaisuudessaan)
3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
Heb 11: (lue koko luku)
8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala
Kirjoittaja vetoaa Aabrahamiin, että Aabraham tuli kelvolliseksi ’Tooran’ noudattamisen kautta. Tämän Raamattu selkeästi kieltää. Vain usko pelastaa kaikki Vanhan Liiton pyhät ja Uuden liiton pyhät.
Ap. t. 4:12
Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." Tuo nimi on Jeesus Kristus, meidän syntiemme sovittaja.
Lue myös Heb 11 luku uskosta.
Tultava juutalaiseksi?
Kirjan ensimmäisessä luvussa kirjoittaja puhuu voimakkaasti siitä, että Kristukseen (Yeshua) uskovan on palattava Raamatun juutalaiseen kulttuuriin ja hän vetoaa siihen, että Israel on jalo öljypuu, johon pakanakristittyjen on tultava, voidakseen olla Jumalalle kelvollisia ja luovuttava kaikista pakanallisista kristikunnan tavoista. Raamattu tosin sanoo kyllä Israelia öljypuuksikin ja viinipuuksi, mutta mitä Kristus itse sanoo, mihin meidän tulee liittyä?
Joh 15:
1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat
Entä Room 11:
17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsaKristus on se ’öljypuu’, johon me pakanoista uskoon tulleet oksastetaan ja johon juutalaisuudesta uskoon tulleet oksastetaan. Meitä käsketään pysymään todellisessa viinipuussa, Kristuksessa, meitä ei käsketä liittymään Israeliin!
Kirjoittaja siis sekoittaa asiat. Raamattu ei käske meitä tulemaan juutalaisiksi ja noudattamaan juutalaisia Raamatullisia perinteitä, vaan seuraamaan Kristusta ja hänen rakkautensa käskyä. Samoin juutalaisten ei tarvitse tulla pakanakristityn kaltaiseksi, niin että hän hylkäisi juutalaiset perinteensä tultuaan uskoon Jeesuksen Kristukseen, nuo juutalaiset perinteet saavat vain täysin uuden merkityksen, niihin tulee sisällöksi Kristus. Me voimme kunnioittaa Kristuksessa uskoon tulleiden juutalaisten juhlia, ne ovat ja kuuluvat Israelin kansan identiteettiin, mutta meille ei juutalaisille, niillä ei ole samaa merkitystä, vaikka ne toki muistuttavat meitä Jumalan ihmeellisestä johdatuksesta Israelin kansan vaiheissa.
Tämä tulee ilmi myös siitä ankarasta riidasta, johon alkuseurakunta joutui, kun pakanatkin ottivat Kristuksen pelastajana vastaan. Apostolit miettivät ja pohtivat asiaa, pitääkö pakanoiden noudattaa juutalaisia perinteita ja tapoja ja Tooran määräyksiä vai ei! He tulivat seuraavaan johtopäätökseen:
Apt 15:
5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
En tiedä, miksi kirjoittaja ei halua ottaa tätä kohtaa esille, vaan haluaa voimakkaasti painottaa, että Toora on ehdoton määräys myös pakana kristityille. Jättääkö hän tahallaan aina nämä kohdat Raamatustaan tuomatta esiin, jotka murentavat hänen oppinsa perustan, en tiedä, miksi hän niin tekee! Apostolit, jotka olivat kaikki juutalaisia eli oikeita Israelilaisia syntyperänsä perusteella, totesivat, ettei Tooran noudattaminen kuulunut pakanuudesta (= muut kuin syntyperäiset juutalaiset) kääntyneille kristityille.
Jeesuksen rakkauden käsky toki kuului, sitähän he toki opettivat kaikkialla, koska olivat olleet Jeesuksen opetuslapsina.
Matt 22:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Matt 7:
12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.Vanha liitto ja Uusi liitto (Armo ja Laki)
Kirjoittaja ilmeisesti tarkoituksellisesti hylkää Roomalaiskirjeen opetuksen, Galatalaiskirjeen opetuksen ja Hebrealaiskirjeen opetuksen ja Jeesuksen omat kovat sanat kirjanoppineille ja fariseuksille, jotka olivat äärimmäisen tarkkoja Tooran noudattamisessaan, miksi? Minä en tiedä.
Hän on sitä mieltä, että Uusi Liitto on sitä, että Kristus kirjoittaa Tooran lain ihmisen sydämeen ja mieleen ja Tooraa pitää alkaa kirjaimellisesti noudattamaan. Hän tosin sitten opettaa kirjassaan paljonkin joistakin Tooran laeista ja kuinka niitä on noudatettava. Käydään vähän tätä Uusi Liito ja Vanha Liitto asiaa läpi. Otetaan nyt esille niitä Raamatun kohtia, jotka kirjan kirjoittaja on jostakin syystä halunnut jättää pois.
Luuk. 22:20
Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan
Tämä uusi liitto oli jo luvattu Vanhassa Testamentissa:
Jer. 31:31
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
Mitä tämä Uusi Liitto sitten tarkoitti?
Heb 7:
11 Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
13 Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
17 Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
20 Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
21 mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
Heb 8:
6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra
Heb 9:
14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön
24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat
Kol 2:
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiinTämä uusi liitto Kristuksessa on siis uusi liitto ja vanha lakiliitto kumottiin, koska sen tehtävä oli tuoda ihmisen syntisyys Jumalan edessä jokaiselle tietoon ja julki ja tuo vanha liitto näytti koko ajan Jumalan pelastussuunnitelmaa kohti ja tuo pelastussuunnitelma oli Kristus ja hänen sovitusuhrinsa, joka kerta kaikkiaan sovitti jokaisen ihmisen synnit Golgatan ristillä. Jokainen Kristuksen tykö tuleva saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy Jumalan lapseuteen, joka ei ole ahdistavaa lain pykälien noudattamista, vaan Kristuksen rakkauden kautta tulevaa lähimmäisen rakkautta toisiamme kohtaan. Kristus siis täytti tuon vanhan liiton lupaukset, että Jumala on kertakaikkisella uhrilla sovittava jokaisen synnit. Tähän Kristuksen sovitustyöhän kaikki vanhan liiton pyhät katsoivat ja uskoivat, että Jumala heidät tulee pelastamaan ja sovittamaan, he eivät voi itse omilla teoillaan itseänsä pelastaa. Lain kirjaimellinen noudattaminen ei siis tuonut pelastusta:
Matt. 23:33 (lue koko luku)
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
He hylkäsivät tuon pelastajan, johon Toora viittasi ja näin he hylkäsivät sen pelastuksen, johon Jumala oli jo kaikella heitä valmistanut, kun he uhrasivat ja noudattivat Tooraa nähdäkseen Kristuksen, joka on tuleva pelastuksen tuojana maailmaan.
Parannuksen teko?
Kirjoittaja kertoo, kuinka tuo Rooman keisari muutti ajat ja lait ja ottaa jakeen Raamatusta Dan 7:25. Hän täysin huoletta ottaa jakeen, joka koskee lopun aikojen antikristuksen valtaa – ajattelematta lainkaan, ettei tuo jae sovi keisari Konstantinukseen, joka oli Rooman keisari vuosina 306 – 337.
Sapatti siirrettiin sunnuntaille, kristityt alkoivat viettää joulua ja pääsiäistä, jotka hänen mukaansa tulivat pakanallisista juhlista. Samoin keisari sai aikaan sen, etteivät kristityt enää viettäneet juutalaisia Raamatun mukaisia juhlia.
Parannuksen teko tarkoittaa sitä kirjoittajan mielestä, että kristitty, joka hylkää sapatin ja juutalaiset juhlat ja viettää joulua tai pitkäperjantaita tai pääsiäistä kristillisen perinteen mukaan, tekee syntiä ja on antimessiaanisessa hengessä. Tuosta pitää kirjoittajan mukaan kaikesta tehdä parannus.
Kirjoittajan mukaan sapatti on asetettu jo Raamatun alussa, kun Jumala lepäsi 7 päivänä. Nikean kirkolliskokous muutti tuon käytännön kirjoittajan mukaan, niin että kristityt alkoivat viettää lepopäivää viikon ensimmäisenä päivänä. En ota tuohon kantaa, mutta viikon ensimmäisestä päivästä ja sapatista voisi joitain Raamatun kohtia ottaa esille.
Room. 14:5
Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
1. Kor. 16:2
Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.
Ap. t. 20:7
Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka
Ap. t. 2:46
Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella
Gal 4:
9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt
Lisäksi voisi kysyä, mitä ihminen teki ensimmäisenä päivänä, kun hänet oli luotu? Eikö hän viettänyt tuon ensimmäisen päivän Jumalan kanssa paratiisissa, jolloin Jumala selvitti hänelle hänen identiteettinsä, tarkoituksensa ja tehtävänsä. Voisi kysyä myös vietettiinkö sapattia Adamista Moosekseen asti, vai asetettiinko tuo sapatti vasta Mooseksen aikana ja minkä muistoksi se asetettiin ja kenelle?
5 Moos 5:
13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivänIsraelilaiset Raamatulliset juhlat
Kirjoittaja kovasti vakuuttaa, että nuo juhlat ja (sapatinkin) Jumala asetti jo Raamatun alussa:
1 Moos 1:
14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
Minun on mahdoton näillä silmillä ja tällä ymmärryksellä nähdä tässä sapatin asettaminen, juutalainen pääsiäinen, happamattoman leivän juhla, ensihedelmien juhla, shavuot, pasuunat, suuri sovituspäivä, lehtimajanjuhla jne. Juutalainen sapatti alkaa perjantai-illasta ja jatkuu lauantai-iltaan. Se on yksi tärkeimmistä kuuliaisuuden osoituksista Biermanin mukaan.
Juutalaisista Raamatullisista juhlista on sanottava sen verran, että kenelle ne oli tarkoitettu, minkä muistoksi asetettu ja miksi. Kun lukija vastaa itse Raamatusta näihin kysymyksiin, niin hän ymmärtää, että pakanoille noiden juhlien alkuperäinen sisältö on täysin vieras, hänen kansansa ei ole kokenut noita asioita, mihin nuo juutalaisten juhlat liittyvät. 3 Moos 23
Mutta Raamattu on kokonaisuudessa tarkoitettu meidän kasvattamiseksemme Kristukseen ja meidän pitäisikin kaikkialla Raamatussa nähdä Kristus.
Kirjoittaja antaa myös selkeästi lukijan ymmärtää, että ellei hän luovu kristillisistä tavoistaan ja palaa Israelin kansalle Toorassa määrättyihin juhla-aikoihin ja tapoihin, hän joutuu kaikkiin kirouksiin, joita Toorassa luvataan synnintekijöille. Varsin orjuuttavaa ja minusta erittäin haavoittavaa luettavaa. Uskovaa yritetään viedä Kristuksen luota takaisin lain tekoihin ikään kuin niissä olisi jotain enemmän, kuin Kristus antaa.
Gal. 3:10
Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Gal. 3:13
Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" –
Tässä kohtaa Raamatun sana on täydellisesti vapauttava Kristuksessa meidät lain kirouksista, me emme siis joudu kantamaan elämässämme lain kirouksia, koska Kristus kantoi ne meidän puolestamme ristillä.
Olemme siis siunattuja, Kristus on meidän siunauksemme lähde ja kaiken hyvän lähde ja antaja, mistään muualta emme myöskään voi saada mitään siunauksia. Eikä mitään lain kirouksia enää ole.
Juutalaisille noilla Raamatun juhlilla on oma tärkeä merkityksensä, mutta yksikään juutalainenkaan ei voi niiden kautta pelastua, heidänkin ainoa pelastajansa on Kristus.
Vietämme sitten mitä juhlia hyvänsä, niiden keskipisteeksi pitäisi tulla Kristus. Nythän niissä Israelissa vietetyissä juhlissa Kristus ei ole noiden juhlien keskipiste. Kyllä moni pakana viettää joulua ja pääsiäistä unohtaen Kristuksen – tässä voisi kyllä tehdä todella parannusta ja viipyä siinä ristin juurella.
Kyllä synnistäkin julistetaan ja että siitä on tehtävä parannus. Se on oikeata julistusta kyllä. Moraalittomuudesta hän varoittaa ja ne varoitukset ovat oikeita ja hyviä. Kyllä meidät on kutsuttu Kristuksen seuraajiksi tosielämässä, niin että lähimmäisemme voisivat nähdä meissä jotakin siitä Kristuksen rakkaudesta, jota hän osoitti aina kuolemaan asti.Kultaa
Kirjoittaja vakuuttaa, että luopumalla kaikista vääristä kristillisistä hapatuksista ja palaamalla Tooran noudattamiseen, Pyhä Henki voi avata aivan uusia ulottuvuuksia armolahjojen käyttöön ja herätyksen alkamiseksi kaikkialla maailmassa.
Tässä yksi todistus siitä, mitä voi seurata, kun kristityt uskovat ja seurakunnat luopuvat antikristillisistä perinteistä ja palaavat Raamatulliseen juutalaiseen perinteeseen:
Kirjan sivu 75
’On kuin ihmiset olisivat löytäneet kauan etsimäänsä kultaa, tosin tämä kulta on Hänen läsnäolonsa puhdistamaa! Ja tämän vahvistukseksi olemme monissa kokouksissamme löytäneet kultapölyä kaikkialta alttarilla ja monesti myös sitä on ihmisten kasvoissa, käsissä, vaatteissa jne. Tämä on lopun ajan merkki, joka kutsuu seurakuntaa Jumalan kirkkauteen! Ostamaan tulessa puhdistettua kultaa!’ näin siis Bierman
Käytännön sovelluksia Tooran lakien, säädösten ja määräysten noudattamiseen
Kirja antaa paljon ohjeita siitä, miten tulee sitten vaeltaa niin, että Toora tulee elämässä käytäntöön ja en ala noita asioita käymään läpi, niissä on toki paljon hyvääkin opetusta. Varsin huolellisesti hän opastaa kaikessa juutalaisten Raamatullisten juhlien noudattamisessa ja menoissa, sapatin vietossa ja monissa asioissa.
Bierman vetoaa myös määräykseen naisten kuukautisista, ettei silloin saanut 7 päivään harjoittaa yhdyntää.
Bierman antaa sapatin vietosta ainakin yhden myönnytyksen, tulen teko ja ruuan lämmittäminen on sallittua, koska nykyaikana se ei vie paljon aikaa. Sähköä saa siis sapattinakin käyttää. Millä valtuuksilla hän tuon poikkeuksen sallii – herää kysymys?
Siitä Biermanin opetuksesta, että Mooseksen lain mukaan pitää syödä vain puhtaita eläimiä, voi sitten olla toistakin mieltä. Muutama Raamatun kohta siitä, mitä Jeesus oli mieltä ja mitä Paavali oli mieltä. Jeesus vapautti meidät tässäkin kohtaa Tooran säädöksistä eli niistä Jumalan määräyksistä, joita Jumala antoi Israelin kansalle.
Luuk. 10:7
Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
Luuk. 10:8
Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,
1. Kor. 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
1. Kor. 10:27
Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden
Näissä kohden olkoon jokaisella oikeus tehdä omia valintoja sen mukaan kuin hyväksi näkee, mutta orjuuttavat ehdottomat Tooran säädökset ovat aika ahdistavia ja vaarana on pelko, että jotain kamalaa tapahtuu, ellet noudata Tooran säädöksiä – se on ahdistavaa uskoa, ei vapautta Kristuksessa!
Kirjoittaja pyytää vaeltamaan Pyhien käskyjen tietä ja hän ei malta olla tuomatta esiin niitä Mooseksen lain kohtia kirouksesta ja siunauksesta, joka liittyy Tooran noudattamiseen.
Kirjoittaja tuo valtavasti esiin määräyksiä, sääntöjä ja ehtoja, miten pitää noudattaa Tooraa, jotta olisi oikea Kristuksen seuraaja. Kuinka moni lukija jaksaa käydä kaikki asiat Raamatusta läpi ja erottaa oikean ja väärän opetuksen. Moni joutuu ahdistavaan lainkuuliaisuuteen peljätessään, onko hän jättänyt jotain noudattamatta. Samoin moni voi vaikeuksia, sairauksia ja muita elämään kuuluvia asioita kohdatessaan joutua hirveään syyllisyyteen siitä, että mitä hän jätti tekemättä tai teki väärin, kun häntä kaikki nämä vaikeudet kohtasivat. Moni voi joutua uskon kriisiin, kun hän pyrkii ehdottomasti noudattamaan kaikkea sitä, mitä Biermanin kirja opettaa ja silti hänen elämäänsä tulee monenlaisia pettymyksiä, sairauksia, vaikeuksia, epäonnistumisia. Moni voi silloin kysellä, eikö tämä olekaan totta. Kristuksessa ei ole kirouksia, hän poisti kaikki lain kiroukset omiensa elämästä, mutta tässä ajassa elämme synnin turmelemassa maassa, jossa monet asiat, sairaudet ja vastoinkäymiset kohtaavat myös Jumalan omia, mutta se ei ole kirousta meidän teoistamme tai tekemättä jättämisistämme. Syntielämällä on toki seurauksensa tänäkin päivänä.Ensihedelmä, kymmenykset ja köyhät.
Kirjoittaja pitää ehdottomana määräyksenä ensihedelmän antamista Herralle eli Jumalan palvelijoille, seurakunnan työntekijöille. Hän tuo esiin velvoittavana nuo Tooran säädökset asiasta.
Samoin hän velvoittaa kymmenysten maksamiseen ja vetoaa Aabrahamin esimerkkiin ensimmäiseksi. Sitä hän ei mainitse, että Aabraham ei koskaan antanut omasta omaisuudestaan kymmenyksiä, vaan siitä toisten omaisuudesta, kun hän oli palauttamassa takaisin saatua ryöstösaalista vihollisen käsistä. Ei hänellä sotaretkellä ollut kaikkea omaisuutta mukanaan, lampaita karitsoineen jne!
Sitten hän tuo esille joitakin Tooran säädöksiä asiasta, mutta itse Mooseksen lakia kymmenyksistä hän ei tuo esille. Kaikki nuo muut kohdat Mooseksen kirjoissa ja Malakiassa ja muissa kohdissa Vanhaa ja Uuttakin testamenttia viittaavat tuohon Mooseksen lakiin kymmenyksistä, joka löytyy:
5 Moos 14:
22 Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset,
23 ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
24 Mutta jos tie on sinulle liian pitkä, niin ettet voi kantaa kannettavaasi, koska se paikka, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen siihen nimensä, on sinulle liian kaukana, -sillä Herra, sinun Jumalasi on sinua siunaava-
25 niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee,
26 ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
27 Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.
28 Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle.
29 Ja sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikissa kättesi töissä, joita teet."
Tähän lakiin Malakia vetoaa, kun hän puhuu kymmenyksistä ja tähän lakiin Mooseksen kirjassa vedotaan usein.
Kun luet huolella tuon Mooseksen lain kymmenyksistä, joka oli säädetty Israelin kansalle, niin ymmärrät, että tuota säädöstä ei ole tuotu nykyseurakuntiin ( ei ole mahdollista tuoda), vaan ihan oma kymmenyslaki (jota Raamatussa ei ole), ja siihen vedotaan ja niin vetoaa tämän kirjan kirjoittajakin Bierman. Jälleen hän myös varoittaa seurauksista.
Hän ei tuo esille Uuden Testamentin ohjeita antamisesta, jotka ovat aika selkeitä. Kymmenysoppi (Tooran, eikä itse tehty) ei kuulu uuden liiton seurakunnalle, mutta antaminen kyllä, jotta evankeliumia voidaan viedä kaikkeen maailmaan ja auttaa niitä uskon sisaria ja veljiä, jotka ovat tarpeessa.
2. Kor. 9:7
Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa
1. Tess. 3:12
Ja teille Herra antakoon yhä enemmän ja runsaammin rakkautta toisianne kohtaan ja kaikkia kohtaan, niinkuin meilläkin on teitä kohtaan,
Room. 12:8
jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten
Luuk. 12:33
Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele
Mutta meidän antamisemme ei saa perustua lakiin ja siihen, että odotamme saavamme Jumalalta jotain takaisin antamisemme tähden. Meidän palkanmaksu päivämme on vasta perillä.
Meidän on aina pidettävä mielessämme, että Jumala on Kristuksessa antanut meille mittaamattoman arvokkaan perinnön ja kaikki elämämme siunaukset on jo meille annettu Kristuksen täydellisessä sovitustyössä, olemme Jumalan rakkaita ja hyväksyttyjä Kristuksen tähden. Mitään siunauksia ei voi saada Kristuksen täydellisen työn ulkopuolelta, kaikki siunaukset ovat Jumalan lahjaa Kristuksessa, ei meidän tekojemme tähden. Jumalan lapseus ei ole orjuutta, vaan palvelemista rakkaudesta käsin.
Köyhille antamisestakin hän puhuu ja tuo siinäkin esille Tooran säädöksen. Ylijäämän saa antaa köyhille: ’Jos annat parastasi köyhille, korotat köyhyyttä. Jos annat parastasi Sanan palvelijalle, korotat Jahven Sanaa!’ BiermanSekoituksista
Kirja mainitsee sekoituksista tarkoittaen, ettei saisi sotkea maailman epäpyhiä asioita ja Jeesuksen seuraamiselle tärkeitä asioita. Samoin kirja jälleen muistuttaa, että kaikki ’korvausteologiaan’ liittyvät asiat on poistettava elämästä ja otettava tilalle Tooran säädökset. Onhan toki tänään ajankohtaista katsoa, ettei maailman tavat ja opit tulisi seurakuntaan ja meidän elämäämme, siinä Bierman on oikeassa. Synti ei saisi saastuttaa Kristuksen omia.
Biermanin loppurukous on sivulla 186 ja se on kaukana siitä opetuksesta, mitä Jeesus opetti rukouksesta!
Loppuarvio tästä kirjasta ja sen opetuksista.
Olen jo edellä joihinkin kohtiin ottanut selkeästi kantaa ja tuonut esille niitä Raamatun kohtia, joihin omat kannanottoni perustuvat. Tämä kirjan käsittely on varsin suppea ja vajavainen, mutta halusin tuoda näitä asioita esiin, jottei kukaan eksyisi pois Kristuksesta palvelemaan omia laintekojaan luullen sillä saavuttavansa kelvollisemman aseman Jumalan valtakunnassa ja luullen sillä saavansa jotain erityisiä siunauksia elämäänsä. Samoin olen kirjoittanut tämän, että ei ole tarkoitus, että meistä pakanuudesta kääntyneistä kristityistä tulisi juutalaisen perinteen noudattajia tai juutalaisista Kristuksen omista meidän pakanoiden kristillisen perinteen noudattajia. Olkoon kukin siinä asemassa, kuin on Kristuksen luokse tullut. 1. Kor. 7:17
Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa
Kirjan kirjoittaja käyttää Raamatun jakeita omien tarkoitusperiensä ja oppinsa tukemiseen valikoiden ja myös ottaen irrallisia jakeita, jotka liittyvät täysin toiseen profeetalliseen ilmoitukseen, jotka eivät millään tavalla ole soveliaita niihin kohtiin, joita hän pyrkii jakeilla todistamaan.
Kirjoittaja jättää pois valtavasti oleellisia Raamatun jakeita, jottei hänen oppinsa ja ajatuksensa tulisi asetetuksi kyseenalaiseksi ja jopa vääräksi. Olen tuonut esiin joitakin Raamatunjakeita, mutta minunkaan selitykseni ei suinkaan ole täydellinen, koska olen vain pyrkinyt tuomaan esiin niitä viittauksia, jotka puhuvat tämän kirjan oppia vastaan. Jokainen lukija voi Raamatusta etsiä vielä lisää asioita ja kohtia, joilla voi täydentää omia näkemyksiään.
Mutta se on sanottava, että kirjoittaja selkeästi todistaa, että Kristus on ainoa pelastaja, hän ei kiellä Pyhän Hengen toimintaa ja armolahjoja, ei kastetta ja hän todistaa, että Kristus on luvattu Messias. Uskon perustus, pelastus Kristuksessa Jeesuksessa on siis kirjassa esillä, mutta se miten hän tälle perustukselle rakentaa, ei kaikessa kestä Uuden Testamentin, eikä Vanhan Testamentin tarkastelussa, koska Vanha Testamentti on kaikessa viittaus Kristukseen pelastajana, vapauttajana synnistä ja lain orjuudesta. Vanhaa Testamenttia on luettava ja ymmärrettävä Uudesta Testamentista käsin, Jeesus tuli selventämään, mitä Jumalan rakkaus tarkoittaa ja kuinka suuri on Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa, joka meille on lahjoitettu. Jumalan lapseus on vapautta Kristuksessa rakkaudessa palvelemaan Kristusta ja lähimmäisiämme, mutta se ei ole vapautta synnin tekemiseen. Juhlat, joita sinä vietät Kristuksen kunniaksi, eivät ole synti. Mikään ei saisi tulla meidän ja Kristuksen väliin, meidän pitäisi pysytellä ristin juurella, jotta pysyisimme siinä armossa ja rakkaudessa, joka tuon Kristuksen veren uhrin ansiosta meidän elämäämme tulee.
En suosittele tätä Biermanin kirjaa kenenkään luettavaksi! Oikeaa ja väärää on tehokkaasti sekoitettu ja se saattaa monen Raamattua vähän lukeneen johtaa lainalaiseen uskon suorittamisen tilaan.
Gal. 5:1
Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Gal. 5:13
Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
Ap. t. 17:11
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin
1. Tess. 5:21
mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;- harhaoppienlevitys
Israel Harel, Messiaanisen seurakunnan johtaja Israelissa KRISTITYT KONTRA MESSIAANISET JUUTALAISET Kooste: TV7: Kuningaskunnan tuuli (osa 17); Jyrki ja Mia Valkeakari
Tänään messiaanisessa juutalaisuudessa ovat vastakkain: amerikkalainen ja israelilainen. ”Kun kuulen, mitä Amerikassa opetetaan, saan kylmiä väreitä. Mistä he oikein keksivät kaiken epäraamatullisen opetuksen?”
Juutalaisuus –varottava oja” Israel Harel on huolissaan siitä, että osa kreikkalais-roomalais pakanuudesta vapautumaan pyrkivistä kristityistä näyttää olevan kaatumassa suoraan toiseen ojaan eli juutalaisuuteen” (Mia Valkeakari). Tänään osa kristityistä näyttää olevan kaatumassa toiseen ojaan eli juutalaisuuteen. Kristityt luulevat, että juutalaisuus on oikea suunta.
Tuo amerikkalainen hapatus siis leviää rauhassa Suomessa, he esiintyvät messiaanisina juutalaisina, mikä ei ole totta.
Samasta aiheesta arvioita on esittänyt Väinö Hotti, kannattaa tutustua hänenkin arvioihinsa.
Suomessa on useita julistajia, jotka julistavat tätä väärää messiaanisuutta. - lainorjuuteenkotakas
Eri herätysliikkeissäkin näitä puhujia liikkuu ja he saavat julistaa tätä hapatustaan.
Miksi?- mnaat
Muuten ok, mutta Jeesusta en sotkisi niin selvään pakanalliseen kulttiin kun jouluun tai auringonjumalan juhlaan.
Jeesus ei ole syntynyt 25.12 eikä Hänen tarkkaa syntymäänsä tiedetä.
Jos Hän haluaisi että Hänen syntymäänsä vietettäisiin, olisi se raamatussa selvästi kerrottu. Mutta nyt ei ole näin.
Minä tiedän syntymäpäiväni ja jos joku haluaa kanssani viettää sitä haluan, että se tapahtuu sinä tiettynä päivänä kun olen syntynyt.
Jeesus haluaa että Hänet muistetaan AINA kunnian kuninkaana eikä pikkuvauvana. Siksi Hän ei ole sanonut:"viettäkää syntymäpäivääni".
Jeesus haluaa että Hänen kuolemaansa muistetaan.
Siksi en osallistu joululauluihin ja puurojuhliin johon sotketaan Jeesus.
Monet hokevat parannusta synneistä, mutta unohtavat että kaikenlainen pakanuuteen osallistuminen on myös syntiä. Joulu myös on pakanuutta.
- Jeesuksenkunniaksi
Kristillinen joulu ei ole pakanuutta. Pakanallinen joulu, jossa Jeesus unohdetaan ja palvotaan riivaajia jumalana on pakanuutta. Myös uskoton joulu, jossa vain juhlitaan joulua ulkoisin menoin on turhaa, sillä ei ole arvoa iankaikkisuusnäkökulmasta ajatellen.
Joulua vietetään Jumalan lupausten täyttymisen juhlana, jossa ei ole tärkeää se milloin Jeesus on syntynyt, vaan se, että hänessä Jumalan lupaukset täyttyivät, Jumala itse tuli meidän keskellemme ja täytti hänestä lausutut profeetalliset lupaukset, hän sovitti meidän syntimme, meni kuolemaan meidän edestämme, otti kannettavakseen meidän rangaistuksemme. Juhlitaan myös sitä, että Herrojen Herra ja Kuningasten Kuningas tuli maailmaan, joka kerran on tuleva takaisin kaikkien kansojen hallitsijana ja Kuninkaana, jonka valta on loppumaton.
Siunattua jouluaikaa kaikille Jeesuksen omille ja muillekin, ehkä joulu puhuttelee joitakin uskomattomia ja saa heissä aikaan siemenen, joka eräänä päivänä kasvaa iankaikkisuus satoa. - mnaat
Joulu pohjautuu pakanuudelle, väitetään mitä muuta tahansa.
"Mitä yhteistä on Kristuksella ja beliaarilla" sanoi Paavali ja tarkoitti sillä Kristusta tai epävanhurskautta tai paholisen palvontaa.
Joulusta on tehty HYVIN tunnepitoinen juhla vauvoineen ja pukkeineen mutta se ei tee sen viettoa oikeaksi.
Jumala ja Jeesus vihaa joulua.
Jos jouluun ei sekotettaisi Jeesusta olisi se vain yksi ihmiskunnan rahastus sampo ja bisnesmaailman juhla ja ei niinkään väärä, mutta kun siihen liitetään Joulu, niin en halua osallistua koko juttuun pitkällä tikullakaan.Olette te "oikeauskoiset" omasta mielestänne viisaita, kun "tiedätte" tuonkin asian Jumalan ja Jeesuksen puolesta. Haluatko sinäkin siis, että 90 % lapsista ei saisi kuulla sitäkään vähää Jumalan Sanaa mitä he nyt jouluisin kuulevat? Sekö on "oikeauskoisten" tavoite? Herätkää!
- mnaat
Tipale kirjoitti:
Olette te "oikeauskoiset" omasta mielestänne viisaita, kun "tiedätte" tuonkin asian Jumalan ja Jeesuksen puolesta. Haluatko sinäkin siis, että 90 % lapsista ei saisi kuulla sitäkään vähää Jumalan Sanaa mitä he nyt jouluisin kuulevat? Sekö on "oikeauskoisten" tavoite? Herätkää!
Ehkä minä olin lapsena vähän tyhmä, erilainen tai muuten vaan omituinen, mutta minulla oli suuria vaikeuksia erottaa joulupukin, tonttujen ja Jeesuksen oikeaperäisyys. "Taitavat olla satuja koko poppoo" tuumailin.
Muistan hämärästi tuon ajan, mutta meni aikaa kunnes erotin mikä oli totta ja mikä ei.
Sitten seuraavaksi jäi mieleeni kuva Jeesus vauvasta eikä kunnian kuninkaasta joka on edelleen kuningas ja joka tulee ottamaan maailman vallan. Ja itse asiassa Hänellä on jo Herraus.
Mutta tämähän on paljolti tunne kysymys, niin kuin sinun kommenttisi "Tipale" osoittaa.
Etköhän sinä ole miellistynyt niin kovasti tuohon jouluun ja sen katolilais-luterilaisiin perinteisiin että sinulle on aivan sama istutaanko kahdella tuolilla, epävanhurskauden tai vanhurskauden kunhan vaan lapsille jotain syötetään, vaikka satujen kautta.
Ainakin meidän seurakunnassa on lähes vuoden jokaisena viikkona lapsiparkki jossa sitä evankeliumia voi kertoa ilman satuja.
Näin lapsille ei tule mielikuvaa että evankeliumiin liittyisi ainakin osittain sadut.
Tarkoitusko pyhittää keinot? mnaat kirjoitti:
Ehkä minä olin lapsena vähän tyhmä, erilainen tai muuten vaan omituinen, mutta minulla oli suuria vaikeuksia erottaa joulupukin, tonttujen ja Jeesuksen oikeaperäisyys. "Taitavat olla satuja koko poppoo" tuumailin.
Muistan hämärästi tuon ajan, mutta meni aikaa kunnes erotin mikä oli totta ja mikä ei.
Sitten seuraavaksi jäi mieleeni kuva Jeesus vauvasta eikä kunnian kuninkaasta joka on edelleen kuningas ja joka tulee ottamaan maailman vallan. Ja itse asiassa Hänellä on jo Herraus.
Mutta tämähän on paljolti tunne kysymys, niin kuin sinun kommenttisi "Tipale" osoittaa.
Etköhän sinä ole miellistynyt niin kovasti tuohon jouluun ja sen katolilais-luterilaisiin perinteisiin että sinulle on aivan sama istutaanko kahdella tuolilla, epävanhurskauden tai vanhurskauden kunhan vaan lapsille jotain syötetään, vaikka satujen kautta.
Ainakin meidän seurakunnassa on lähes vuoden jokaisena viikkona lapsiparkki jossa sitä evankeliumia voi kertoa ilman satuja.
Näin lapsille ei tule mielikuvaa että evankeliumiin liittyisi ainakin osittain sadut.
Tarkoitusko pyhittää keinot?Kyllähän sitä evankeliumia niille seurakunnissa käyville lapsille kerrotaan, mutta entä ne 90 %, jotka eivät missään seurakunnassa käy? Heistäkö ei niin väliä?
Tipale kirjoitti:
Kyllähän sitä evankeliumia niille seurakunnissa käyville lapsille kerrotaan, mutta entä ne 90 %, jotka eivät missään seurakunnassa käy? Heistäkö ei niin väliä?
Onneksi Vapaakirkko on tervehenkinen, maalaisjärjellä varustettu kirkkokunta. Oli oikein mukava joulujuhla seurakunnassamme eilen. Pääsin itsekin pyhäkoululaisten näytelmään parin lapsen jäätyä pois. Joosef oli vähän rauhattomalla päällä, mutta ei se mitään. :D
Kannattaa lukea tämä. http://www.areiopagi.fi/2013/12/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/
Paavali sanoi myös "Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva." (Fil. 1:18)
ja Jeesus:
"39. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
40. Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme."- sivustaseuraajavapis
Tipale kirjoitti:
Paavali sanoi myös "Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva." (Fil. 1:18)
ja Jeesus:
"39. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
40. Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme."Joten ei muuta kun sekoittamaan Jeesuksen palvontaan Astarten ja Baalin palvonta? Niinkö?
Tipale lukee raamattua niin kuin entinen mies:
Juudas hirtti itsensä. Tee sinä myös samoin. Sen minkä teet tee se pian.
Tipale: Paholainen lainaa raamattua samoin kun sinä. sivustaseuraajavapis kirjoitti:
Joten ei muuta kun sekoittamaan Jeesuksen palvontaan Astarten ja Baalin palvonta? Niinkö?
Tipale lukee raamattua niin kuin entinen mies:
Juudas hirtti itsensä. Tee sinä myös samoin. Sen minkä teet tee se pian.
Tipale: Paholainen lainaa raamattua samoin kun sinä.Höpöhöpö, jo on taas jutut.
Mnaat, olisi kiinnostavaa kuulla, miten sinä vietät joulua? Rukoiletko sinä jouluna?
Luetko Raamattua jouluna?- mnaat
Vai kysyttäisiinkö:
Miksi minun pitäisi olla rukoilematta jouluna?
Miksi minun pitäisi olla lukematta raamattua jouluna?
Kun teen sitä vuoden muinakin päivinä miksi minun pitäisi jättää se jouluna pois?
Kun nyt sattuu olemaan tuota "lanttulooraa" erityisesti joulun aikaan, kalkkunaleikettä(ei sikaa...hyi), rosollia y.m. "extra apetta" niin miksi minun pitäisi olla sitä syömättä, kohtuudella?
Kun toiset hössöttävät ties mitäkin, minä otan Herran Jeesuksen sydämeeni aivan samoin kun vuoden muinakin päivinä.
Jos kerron silloin evankeliumia kerron sitä samoin kun vuoden muinakin päivinä.
"Herramme Jeesus on ylösnoussut Kuningas eikä mikään seimeen pikkulapsi."
Hän istuu ja hallitsee Jumalan oikealla puolella ja tulee sieltä tuomitsemaan kaikki elävät ja kuolleet. SIINÄ on minun evankeliumi. - samanlaistajoulua
Ei ollut tarpeen kysymyksiä kääntää miksikään muuksi.
Sinä rukoilet jouluna, sinä luet Raamattua jouluna ja sinä syöt jouluna ihan tavallisia jouluruokia.
Noin suurin osa kristikansasta joulua viettää.
Sekulaari maailma sitten keskittyy johonkin muuhun. - mnaat
samanlaistajoulua kirjoitti:
Ei ollut tarpeen kysymyksiä kääntää miksikään muuksi.
Sinä rukoilet jouluna, sinä luet Raamattua jouluna ja sinä syöt jouluna ihan tavallisia jouluruokia.
Noin suurin osa kristikansasta joulua viettää.
Sekulaari maailma sitten keskittyy johonkin muuhun.Sepä hyvä.
Kunhan ette tule kauppaamaan minulle 25.12 Jeesus-vauvaa.
Jos tulette lokakuun alussa harkitsen asiaa.
- MoosesvaiJeesus
Sley sivuilta löytyy luennonpätkä Galatalaiskirjeestä:
'Galatalaiskirje on Paavalin vastaus. Se on oikea pyhä primitiivireaktio. Täynnä suuttumusta harhaopin takia ja täynnä rakkautta seurakuntalaisiin Paavali torjuu väärän opin. Hän ei ole kiertänyt omalla asiallaan. Kristus itse kutsui hänet tehtävään ja asetti hänet pakanain apostoliksi. Pakanakristittyjen ei pidä eivätkä he saa alkaa noudattaa Mooseksen lakia. Mooseksen lain noudattaminen merkitsisi kokonaan uuden tien valitsemista. Silloin ei enää oteta lahjaksi sitä, mitä Kristus ansaitsi ristillä. Silloin pyritään omilla teoilla miellyttämään Jumalaa ja tulemaan paremmaksi. Näitä kahta tietä ei voi sovittaa yhteen. On valittava joko Mooseksen laki tai Kristus. Mooseksen lain tielle lähteminen vie pakanat kadotukseen. Kristuksen seuraaminen vie iankaikkiseen elämään. Yhtään vähemmästä ei ole tässä kysymys.' - kultapölyeimerkki
' tämän vahvistukseksi olemme monissa kokouksissamme löytäneet kultapölyä kaikkialta alttarilla ja monesti myös sitä on ihmisten kasvoissa, käsissä, vaatteissa jne. Tämä on lopun ajan merkki, joka kutsuu seurakuntaa Jumalan kirkkauteen'
Jokainen Jeesuksen oma käsittää varmasti, että tällaista lopun ajan merkkiä Raamattu ei tunne. Mistä hän on sen keksinyt, sitä en tiedä. - valoatielle
Tähän eksytykseenkö nyt ollaan menossa lujaa ...
- Oksastettu
Kyllä Bierman on AIVAN oikeassa!
Jokainen, joka on tullut oksastetuksi Jaloon Israel-öljypuuhun (Room 11.), on tullut osalliseksi myös juutalaisista juuristaan, ja niin ollen myös Toorasta ja sen opetuksista. Uuden liiton vapaudesta käsin. Toora on silloin kirjoitettu heidän sydämiinsä uudesti syntymisen yhteydessä.
Tätä täysin Raamatullista totuutta vastaa ei tulisi taistella. Sillä Jeesuskin sanoo: Matt.7:21 ja 23. "Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra Herra, vaan ne jotka tekevät minun Taivaallisen isäni tahdon"... Niille, jotka eivät tee, Jeesus sanoo: "...menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät, minä en ole KOSKAAN teitä tuntenut".
Laittomuus tarkoittaa tässäkin ilman Tooraa (Jumalan lakia) eläviä. On tärkeää muistaa, että ainakaan Jeesus ei tullut Lakia kumoamaan tai poistamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN. Hän tuli lain täyttymykseksi ja päämääräksi meille... ei lain loppumiseksi, kuten väärin on käännetty. (Room.10:4) Paavalikaan, joka oli viimeiseen hengenvetoonsa saakka fariseus tiukimman uskonlahkon mukaan (Ap.23:6: "minä OLEN fariseus), ei olisi mitenkään voinut kyseenalaistaa Jumalansa lakeja ja säädöksiä, vaikka jotkut ovatkin vääntäneet kieroon hänen kirjoituksiaan. (omaksi kadotuksekseen). Valitettavasti! - eilakivaanyKristus
Jumala käski roomalaisia sotilaita hajoittamaan Jerusalemin temppelin, jotta Israel kansana käsittäisi, että Jeesus on lunastanut nuo Tooran profetiat ja viittaukset Jumalan täydelliseen uhriin Jeesukseen, joka pois ottaa maailman synnin.
Kyllä Toora lainsäädäntönä on kuollut ja kuopattu. Ei ole Israelin eikä minkään muunkaan kansan lakina Toora - tuo totuus on nähtävillä, jos luet Israelin rikoslakia - se ei ole Toora!
Eikä todellakaan ole uudestisyntyneen ihmisen sydämeen kirjoitettu Toora -- pane kuulustelu pystyyn ja katso, kuka Tooran latelee sanasta sanaan kuin vettä valaen -- tottakai se tulisi, jos se olisi sydämeen kirjoitettu.
Jokaisen uudestisyntyneen sydämeen Jeesus kyllä Pyhän Henkensä kautta haluaa kirjoittaa uuden tavan elää Jumalaa ja lähimmäistä rakastaen ja eläen siinä armossa, että hän on Jumalan lapsi ja täydellisesti hyväksytty, rakastettu ja kelpaava Jeesuksen Kristuksen uhrin tähden. Uudessa Testamentissa on kaikki ohjeet ihmiselle siitä, kuinka tulee elää Kristukselle mieliksi, eikä vain itselle mieliksi. Antautua Kristuksen muutettavaksi ja kasvatettavaksi kaikkiin hyviin tekoihin valmiiksi. - mitäjulistat
Kyllä toki ateisteille ja vapaa-ajattelijoille on kovasti mieleen, että 'kristityiksi' itseään sanovat julistavat jumalaa, joka käskee tappaa, tuhota ja hävittää, vanhukset, lapset, kaikki ja jopa omat lapsensakin ...
Kovasti sellainen Tooran julistus palvelee heitä erityisen hyvin.. sellainen julistus karkoittaa ihmiset pois evankeliumista loppuelämäkseen.
Kannattaisi siis todella miettiä, mitä haluaa julistaa! Mitä Jeesus julisti: 'Kivittäkää kuoliaaksi' vai 'sinun syntisi annetaan anteeksi.'
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426