Miten on vietättekö Joulua Jesuksen syntymäjuhlaa ? Kuten Suomessa on tapana. No joillekkin se on joulupukkijuhla, mutta kuitenkin.
Viettävätkö adventistit Joulua ?
46
3926
Vastaukset
- Exap
Tämä on mielenkiintoinen avaus. Saapa nähdä mitä tähän tulee vastaukseksi. Mutta tarkastellaanpa tuota asiaa hieman tarkemmin toiselta kannalta.
Adventistinen mytologia kertoo, että sunnuntain pyhittäminen lepopäivänä on hirveä asia, koska sunnuntai on joskus aiemmin sattunut olemaan auringonjumalan juhlapäivä, eli siis pakanallinen asia. Mytologian kannattajien mielestä näin ollen jokainen joka pyhittää sunnuntaita, pyhittääkin heidän mielestään auringonjumalaa. Tämä on sinänsä aivan järjetön väite, koska en ainakaan itse ole tavannut yhtään sunnuntaita lepopäivänääm pitävää kristittyä joka ajattelisi edes mahdollisesti viettävänsä tuota päivää auringonjumalan kunniaksi.
Mutta entä joulu ? Tiedämme varsin hyvin että kyseessä on puhtaasti pakanallinen juhla jota vietettiin pimeiden voimien kunniaksi. Lisäksi tiedämme että se on muutettu kristilliseksi juhlaksi, Jeesuksen syntymäjuhlaksi, vaikka on täysin satavarmaa, että Jeesus ei missään tapauksessa ole voinut syntyä joulunaikaan.
Siitä huolimatta useimmat adventistit viettävät joulua nimenomaan Jeesuksen syntymäjuhlana, eivätkä mitenkään kavahda sitä tosiasiaa että itse asiassa kyse on puhtaasti pakanallinen juhla johon ei liity mitään kristillistä tapahtumaa.
Sunnuntai sen sijaan on nimenomaan Jeesuksen ylösnousemuksen ja apostoleille ilmestymisen päivä, eli ehdottomasti merkityksellinen kristityille.
Nyt voikin kysyä: miten kunnon adventisti voi viettää 100% pakanallista joulua kutsuen sitä Jeesuksen syntymäjuhlaksi (joka se varmasti EI OLE) ja samaan aikaan arvostella niitä jotka pyhittävät Herramme ylösnousemuspäivää (joka se varmasti ON) ?- miksikyselet
Kyllähän sinun Exap pitäisi tietää adventtikirkon jäsenenä viettävätkö adventistit joulua samoin kuin sunnuntaipitäjät.
- kerettiläinen--
"Kristillisen" joulunvietonkin alkuperästä voidaan sanoa, että "kaikki (harha)tiet vievät Roomaan...
http://www.arvioikaa.com/joulu.html
Lainaus ed.
"KRISTUKSEN MESSU (Christ's Mass)
Englanninkielen joulua tarkoittava sana 'Christmas' on tiivistelmä sanoista 'Christ's Mass', joka on erityinen roomalaiskatolinen messu, jota vietetään Jeesuksen syntymän kunniaksi. Joulu on roomalaiskatolisille velvoittava pyhäpäivä, jolloin messuun osallistuminen on pakollista ja siihen osallistumatta jättäminen on "kuolemansynti" — eli niin vakava synti, että siihen syyllistyvä tuomitaan iankaikkiseen helvettiin, jos hän kuolee tunnustamatta tuota syntiään papille tai ole ainakin aikeissa tunnustaa sitä. Tällaiset velvoittavat pyhäpäivät täyttävät sellaisen legalismin tunnusmerkit, josta Paavali puhuu Gal. 4:9-11:ssä.
Katolisessa messussahan Jeesus on yhtä aikaa pappi ja uhri. Hänen pappeuttaan edustaa katolinen pappi, joka uhraa Hänet jokaisessa messussa. Katolinen kirkko opettaa, että Jumala antaa papille voiman muuttaa leivän ja viinin kirjaimellisesti Jeesuksen vereksi ja ruumiiksi, ja että niitä on palvottava samalla hartaudella kuin Jumalaa palvotaan:
Kenenkään mielessä ei saisi olla epäilystäkään siitä, etteikö uskollisten tulisi osoittaa tälle kaikkein pyhimmälle sakramentille (ehtoollishostialle) sitä samaa palvontaa, joka kuuluu tosi Jumalalle ninkuin on aina ollut tapana katolisessa kirkossa. Eikä sitä pidä palvoa yhtään vähempää, koska Kristus itse antoi määräyksen sen syömisestä." (Vatikaani II: 'The Conciliar and Post Conciliar Documents [Northport, NY: Costello Printing Co., 1975], EM ef, joka vahvistaa Trenton kirkolliskokouksen 13. istunnon: Decree on the Eucharist, luku 5; Denz. 878, 1648.)
Monet, vaikkakaan eivät useimmat roomalaiskatoliset Yhdysvalloissa ja muiss nk. protestanttisissa maissa eivät ajattele tällä tavalla eukaristiasta; he eivät myöskään välttämättä usko kaikkeen siihen, mitä roomalaiskatolinen kirkko pitää olennaisena oikeaoppiselle roomalaiskatolisen kirkon jäsenelle. Tällaista epäjumalanpalvelusta harjoitetaan ensisijaisesti niissä maissa, joissa roomalaiskatolisuus on vallassa oleva uskonto.
Vuosisatojen saatossa ja koska protestantit ovat hylänneet tällaisen messu-uhrin, sana 'Christmas' on saanut aiva toisenlaisen merkityksen suurimmassa osassa maailmaa. Sitä ei enää liitetä roomalaiskatoliseen messuun paitsi katolisilla, vaan sitä pidetään nimenomaan sinä päivänä, jolloin useimmat itseään kristityiksi kutsuvat viettävät Jeesuksen syntymäjuhlaa.
Päinvastoin kuin pääsiäinen, joka on saanut [englanninkielisen nimensä] Astarten (tai Ishtarin tai minkä tahansa pakanallisen "Taivaan Kunigattaren" nimen) mukaan, joulu on saanut [englanninkielisen] nimensä Kristuksen mukaan. Siitä huolimatta sen juuret ovat roomalaiskatolisessa eksytyksessä, joka on olemassa edelleen meidän keskuudessamme."
Tämä "Kristuksen messu" saa ainakin minussa inhon väristyksiä aikaan... ("Katolisessa messussahan Jeesus on yhtä aikaa pappi ja uhri. Hänen pappeuttaan edustaa katolinen pappi, joka uhraa Hänet jokaisessa messussa"...) Hei!
Kuule. Keisari Konstantinus Suuren lakisäädöksessä 7.3.321 lukee selvästi:
"Auringon kunnianarvoiselle päivälle." Kansa tiesi heti mille päivälle keisari siirsi Jumalan säätämän sapatin. Tässä ei ole vinkumista kun asia on näin.
Dan 7:25 kertoo mitä alkava valta tekisi. Matt 24:15-20 tuo "turmion iljetys" sitten hävitti Jerusalemin 70 jKr.
>>> Mutta vuosisatoja on ollut hurskaita Jumalaa rakastavia ihmisiä jotka ovat viettäneet omantuntonsa mukaista lepopäivää. Nämä ovat autuaan tietämöttömiä lepopäivän historiasta, ja ovat siksi syyttömät; Luuk 12:47-48.
Tänäänkin on näin että ihminen viettää käsi sydämellä omantuntonsa mukaisen lepopäivän. Adventtikirkossa ei ihmisiä päivistä tuomita, vaan tiedetään tämä asia hyvin. Yksilöiden ilmaisut ovat yksilöllisiä, ja voivat aiheuttaa väärinkäsitystä.
Adventtikirkossa tiedetään hyvin että Jumalan omia on erilaisissa Raamattua lukevissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä joilla on vilpitön usko oman omantuntonsa tiedon määrän mukaan. Adventtikirkossa nämä tunnustetaan kyllä Jumalan omiksi, ja niin ajattelen minäkin aina. Minä en ole koskaan elämässäni syyttänyt ainokaisenkaan olevaisen persoonan henkilökohtaista uskoa sanallakaan. Olen vain Raamatun teologian kysymyksissä asian harrastajana.
Joulusta; - Meillä on Raamatullinen vaatimus ja normi uuden liiton aikana vain viikottaisen lepopäivän, uskon kasteen, ja ehtollisen viettoon. Pääsiäisestäkään ei ole asetusta, mutta pääsiäinen liitetään ehtoolliseen. Vanhan liiton aikana pääsiäisjuhlalla oli erilainen merkitys.
Joulua vietetään yksilöllisesti, ja joulua seurakunna viettävät oman voimavarojensa mukaan tehdyn ohjelmansa parissa. Joulu ei ole Adventtikirkon virallinen juhla, mutta joulua vietetään em. tavalla yksilöllisesti, ja seurakunnat yksilöllisesti aina päättävät oman ohjelmansa.
>>>>>>>>>>> Uskovainen hengellinen ihminen viettää joulun erilaisessa metodissa kuin maailman uskomattomat kaupallisen ja yltäkylläisyyden tuhlaavaisuuden juhlassaan vietetty joulu uskossa erilainen. On lähinnä kiitollinen Kristuksesta.
>>>>>>>>>>>>>>>>>> Koska joulua vietettiin aikoinaan pakanallisissa merkeissä, tahtoivat uskovaiset erottua pakanoista tekemällä oman juhlansa joulun Jeesuksen tähden!
Näillä joulun keksiköillä oli hurskas ajatus ja hurskas teko erottua maailman joulusta omalla Jeesukseen Kristukseen perustuvalla joulullaan.
>>> Näin sen on lapsukaiset tänäänkin, _Herrassa Herrasta elävän uskovaisen joulu on hurkas juhla Jeesuksen Kristuksen kunniaksi ja kiitollinen juhla Jumalan armosta Herrassa Jeesuksessa, Joh 3:16, Luuk 1:26-
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelijaExap kirjoittaa että sunnuntain pyhittäminen on adventisteille "hirveä asia" - eikö tämä Exapin asennekin jälleen osoita kuinka vaikea hänen on ymmärtää mistä sapatissa on kysymys.
Minusta kysymys on sapatin hylkäämisestä .. eikä niinkään sunnuntain pyhittämisen hirveydestä ... ymmärrätkö eron Exap? Etpä taida ...
Mutta aloituksen kysymys on sinänsä ihan asiallinen joka minullakin on joskus tullut mieleen sillä jos ihminen tietää, että Jeesus ei syntynyt vuoden pimeimpänä päivänä - vaan että kyseessä on eräänlainen vanhan pakana uskonnollisen juhlan kristinuskoon sovitettu versio, voi todellakin miettiä, että onko sen viettäminen kristityille ihan järkevää.
Nyt asia ei ehkä ole aina ihan yksinkertainen monelle jotka sinänsä eivät oikeastaan joulusta paljon piittaa, koska he elävät maassa ja maailmassa jossa joulua "haipataan" aina taivaaseen asti - katolisen kirkon pää - eli paavi itse - on joka vuosi mukana kantamassa pientä nukkea (joka kuvaa Jeesus lasta) Pietarinkirkossa eräänlaiseen seimeen joka on rakennettu sitä varten .... aikuiset miehet kulkevat ja veisaavat ja kantavat nukkea ... :) ..
Mutta ei tuomita ketään joulun vietosta .. tai joululahjojen antamisesta tai muustakaan ... jokainen tekee niinkuin tekee.. Minä joka en ole adventisti tai muukaan ... tisti - vietin aikaisemmin joulua joulukuusen ja kinkun kanssa .. ja vaikka en tänään enää (kun tieto asiasta on kasvanut) enää joulusta piittaa Jeesuksen syntymäpäivänä (koska se ei ole Jeesuksen syntymäpäivä) - niin se vapaus esimerkiksi töistä antaa hyvän tilaisuuden esimerkiksi sille että perhe kokoontuu yhteen (vanhan tavan mukaan) ja siinä sitten voidaan keskustella esimerkiksi siitä että kuinka vanha pakana juhla on saanut katolisen kirkon sekaopin seurauksena uudet piirteet ..
Siis .. mikä on tärkeätä ? Sekö että esimerkiksi jonkinlaisen "pelon" tähden ei uskalla edes tavata perhettään tai ystäviään - vai sekö kokoontuu ja että uskaltaa puhua asioista sellaisina kuin ne ovat - että vaikka me nyt vanhan tapamme mukaan olemmekin yhdessä niin Jeesus ei tosiasiassa syntynyt vuoden pimeimpänä päivänä ja joulua vietetään aivan eri syistä.
Näin minulle .. adventisteista en ole oikein tietoinen ..mutta uskoisin että ainakin muutamille asia on suunnilleen näin .. Siis käytetään tilaisuutta ja kokoonnutaan eräänlaiseen "anti-jouluun" jossa puhutaan asioista rehellisesti ... ja unohdetaan joululahjat ja muut rihkamat .
alexkerettiläinen-- kirjoitti:
"Kristillisen" joulunvietonkin alkuperästä voidaan sanoa, että "kaikki (harha)tiet vievät Roomaan...
http://www.arvioikaa.com/joulu.html
Lainaus ed.
"KRISTUKSEN MESSU (Christ's Mass)
Englanninkielen joulua tarkoittava sana 'Christmas' on tiivistelmä sanoista 'Christ's Mass', joka on erityinen roomalaiskatolinen messu, jota vietetään Jeesuksen syntymän kunniaksi. Joulu on roomalaiskatolisille velvoittava pyhäpäivä, jolloin messuun osallistuminen on pakollista ja siihen osallistumatta jättäminen on "kuolemansynti" — eli niin vakava synti, että siihen syyllistyvä tuomitaan iankaikkiseen helvettiin, jos hän kuolee tunnustamatta tuota syntiään papille tai ole ainakin aikeissa tunnustaa sitä. Tällaiset velvoittavat pyhäpäivät täyttävät sellaisen legalismin tunnusmerkit, josta Paavali puhuu Gal. 4:9-11:ssä.
Katolisessa messussahan Jeesus on yhtä aikaa pappi ja uhri. Hänen pappeuttaan edustaa katolinen pappi, joka uhraa Hänet jokaisessa messussa. Katolinen kirkko opettaa, että Jumala antaa papille voiman muuttaa leivän ja viinin kirjaimellisesti Jeesuksen vereksi ja ruumiiksi, ja että niitä on palvottava samalla hartaudella kuin Jumalaa palvotaan:
Kenenkään mielessä ei saisi olla epäilystäkään siitä, etteikö uskollisten tulisi osoittaa tälle kaikkein pyhimmälle sakramentille (ehtoollishostialle) sitä samaa palvontaa, joka kuuluu tosi Jumalalle ninkuin on aina ollut tapana katolisessa kirkossa. Eikä sitä pidä palvoa yhtään vähempää, koska Kristus itse antoi määräyksen sen syömisestä." (Vatikaani II: 'The Conciliar and Post Conciliar Documents [Northport, NY: Costello Printing Co., 1975], EM ef, joka vahvistaa Trenton kirkolliskokouksen 13. istunnon: Decree on the Eucharist, luku 5; Denz. 878, 1648.)
Monet, vaikkakaan eivät useimmat roomalaiskatoliset Yhdysvalloissa ja muiss nk. protestanttisissa maissa eivät ajattele tällä tavalla eukaristiasta; he eivät myöskään välttämättä usko kaikkeen siihen, mitä roomalaiskatolinen kirkko pitää olennaisena oikeaoppiselle roomalaiskatolisen kirkon jäsenelle. Tällaista epäjumalanpalvelusta harjoitetaan ensisijaisesti niissä maissa, joissa roomalaiskatolisuus on vallassa oleva uskonto.
Vuosisatojen saatossa ja koska protestantit ovat hylänneet tällaisen messu-uhrin, sana 'Christmas' on saanut aiva toisenlaisen merkityksen suurimmassa osassa maailmaa. Sitä ei enää liitetä roomalaiskatoliseen messuun paitsi katolisilla, vaan sitä pidetään nimenomaan sinä päivänä, jolloin useimmat itseään kristityiksi kutsuvat viettävät Jeesuksen syntymäjuhlaa.
Päinvastoin kuin pääsiäinen, joka on saanut [englanninkielisen nimensä] Astarten (tai Ishtarin tai minkä tahansa pakanallisen "Taivaan Kunigattaren" nimen) mukaan, joulu on saanut [englanninkielisen] nimensä Kristuksen mukaan. Siitä huolimatta sen juuret ovat roomalaiskatolisessa eksytyksessä, joka on olemassa edelleen meidän keskuudessamme."
Tämä "Kristuksen messu" saa ainakin minussa inhon väristyksiä aikaan... ("Katolisessa messussahan Jeesus on yhtä aikaa pappi ja uhri. Hänen pappeuttaan edustaa katolinen pappi, joka uhraa Hänet jokaisessa messussa"...)Hyvä kerettiläinen - oikein hyvä ja paljastava kirjoitus .. Ja vaikka minua ei juurikaan inhota tämä katolisen kirkon uskonnollinen "leikki" - joka on kansan suuressa suosiossa - vaan jättää paremminkin välinpitämättömäksi ... niin ihan totta kirjoitit ..
Nyt minä joka itse aikaisemmin (vielä luterilaiseen kirkkoon kuuluessani) vietin joulua ikäänkuin Jeesuksen syntymäpäivänä ymmärrän että ihmiset asiaa tuntematta joulua viettävät .. vaikka minulle on tiedon lisääntyessä joulun aika saanut aivan toisenlaisen merkityksen ..- kerettiläinen--
Minua inhottaa, koska ne vaikuttavat aivan joltain saatananpalvojien "uhrausrituaaleilta" eli mielestäni pelkkää jumalanpilkkaa... Paavin "myssystäkin" löytyy saatananpalvojien symboli (kuten myös Israelin lipusta).
Ja onko kellekään tullut sellainen ajatus mieleen, että köyhän perheen vanhemmille ja lapsille joulu saattaa olla todella stressaavaa ja piinaavaa aikaa, kun ei ole rahaa ostaa lahjoja lapsille...eli köyhän perheen lapset ovatkin tämän harmittoman Äitikirkon tuoman joulupukkijumalankuvan mukaan siis niitä tuhmia lapsia ja kaikki elääkseen maailman kaatopaikkoja tonkivat lapset vasta tuhmia ovatkin...
No onneksi sentään on joitakin rikkaitakin perheitä, joista löytyy niitä kilttejä lapsia ja 1-2% tämän maailman rikkaimpien perheiden lapsissa on suorastaan tämän maailman toivo...jokunen köyhäkin perhe saa olla kiitollisuudenVELASSA aivan kirjaimellisestikin näille, kun hankkii" kiltteysansioita" lapsilleen ottamalla luottoa näiltä rikkailta selvitäkseen tästä ihanasta joulun kulutusjuhlasta...että on se Äitikirkko vaan niin monipuolinen, kun osaa niin monella tapaa kirkastaa Jumalaa, joka antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoille, kun siltä löytyy sekä maallinen että "kristillinen" versio eli aneet ym. sovitusrituaalit...että nyt vaan kaikki hartaat kristityt joulumessuun uhraamaan Kristus, niin kyllä se kruunu siitä kirkastuu... kerettiläinen-- kirjoitti:
Minua inhottaa, koska ne vaikuttavat aivan joltain saatananpalvojien "uhrausrituaaleilta" eli mielestäni pelkkää jumalanpilkkaa... Paavin "myssystäkin" löytyy saatananpalvojien symboli (kuten myös Israelin lipusta).
Ja onko kellekään tullut sellainen ajatus mieleen, että köyhän perheen vanhemmille ja lapsille joulu saattaa olla todella stressaavaa ja piinaavaa aikaa, kun ei ole rahaa ostaa lahjoja lapsille...eli köyhän perheen lapset ovatkin tämän harmittoman Äitikirkon tuoman joulupukkijumalankuvan mukaan siis niitä tuhmia lapsia ja kaikki elääkseen maailman kaatopaikkoja tonkivat lapset vasta tuhmia ovatkin...
No onneksi sentään on joitakin rikkaitakin perheitä, joista löytyy niitä kilttejä lapsia ja 1-2% tämän maailman rikkaimpien perheiden lapsissa on suorastaan tämän maailman toivo...jokunen köyhäkin perhe saa olla kiitollisuudenVELASSA aivan kirjaimellisestikin näille, kun hankkii" kiltteysansioita" lapsilleen ottamalla luottoa näiltä rikkailta selvitäkseen tästä ihanasta joulun kulutusjuhlasta...että on se Äitikirkko vaan niin monipuolinen, kun osaa niin monella tapaa kirkastaa Jumalaa, joka antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoille, kun siltä löytyy sekä maallinen että "kristillinen" versio eli aneet ym. sovitusrituaalit...että nyt vaan kaikki hartaat kristityt joulumessuun uhraamaan Kristus, niin kyllä se kruunu siitä kirkastuu...Milloin Daavidin tähdestä on tullut saatananpalvojien symboli?
Saatananpalvojat ovat suosineet viisikantaa, jossa yksi kärki on alaspäin. Siinä hahmottuu viekkaan näköinen naama, jolla on piikkiparta, viikset ja sarvet ylhäällä. Sekin käytäntö on aika uusi.
Itse asiassa vanhoissa juutalaisten esineissä on esiintynyt enemmän viisikantaa (Salomon sinetti) kuin kuusikantaa. Jossakin välissä kuusikanta on sitten vakiintunut juutalaisuuden symboliksi. Vaikka sitä sanotaan Daavidin tähdeksi, sillä luultavasti ei ole kuningas Daavidin kanssa mitään tekemistä muuten kuin myöhäsyntyisissä legendoissa. Ilmeisesti siinä on ajateltu mätetyiksi päällekkäin kaksi delta-kirjainta. Sama temppu ei oikein toimi heprealaisilla dalet-kirjaimilla ja sekin viittaa symbolin aika myöhäiseen käyttöönottoon.
Kristinuskossa on yritetty valjastaa omaan käyttöön kaikki mahdollinen sälä ja niinpä sekä viisikannalle että kuusikannalle on annettu kristillisiä merkityksiä.
Tiedän toki, että tätä palstaa lukee moni sellainen, joka ei laske katolisuutta kristinuskoksi ollenkaan. Käytän kuitenkin sanan yleistä merkitystä.- Exap
v.aari kirjoitti:
Milloin Daavidin tähdestä on tullut saatananpalvojien symboli?
Saatananpalvojat ovat suosineet viisikantaa, jossa yksi kärki on alaspäin. Siinä hahmottuu viekkaan näköinen naama, jolla on piikkiparta, viikset ja sarvet ylhäällä. Sekin käytäntö on aika uusi.
Itse asiassa vanhoissa juutalaisten esineissä on esiintynyt enemmän viisikantaa (Salomon sinetti) kuin kuusikantaa. Jossakin välissä kuusikanta on sitten vakiintunut juutalaisuuden symboliksi. Vaikka sitä sanotaan Daavidin tähdeksi, sillä luultavasti ei ole kuningas Daavidin kanssa mitään tekemistä muuten kuin myöhäsyntyisissä legendoissa. Ilmeisesti siinä on ajateltu mätetyiksi päällekkäin kaksi delta-kirjainta. Sama temppu ei oikein toimi heprealaisilla dalet-kirjaimilla ja sekin viittaa symbolin aika myöhäiseen käyttöönottoon.
Kristinuskossa on yritetty valjastaa omaan käyttöön kaikki mahdollinen sälä ja niinpä sekä viisikannalle että kuusikannalle on annettu kristillisiä merkityksiä.
Tiedän toki, että tätä palstaa lukee moni sellainen, joka ei laske katolisuutta kristinuskoksi ollenkaan. Käytän kuitenkin sanan yleistä merkitystä."Milloin Daavidin tähdestä on tullut saatananpalvojien symboli?"
Ennemminkin voisi kysyä milloin epäjumalien symbolista on tullut "Daavidin tähti" ? Kyseessä on sama kuvio josta Stefanus puhuu Sanhedrinille: "Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja ROMFA JUMALAN TÄHTEÄ, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.'"
Tuosta Romfa-jumalan tähdestä tuli juutalainen tunnus kenties jopa niin myöhään kuin alustavasti 1600-luvulla, ja vasta 1897 se otettiin tunnukseksi sionistisessa liikkeessä. Jopa Israelin lippuun sen ottaminen oli hyvin kiistanalainen kysymys. Mitään (ainakaan vakuuttavaa) historiallista faktaa Salomon tai Daavidin osalta ei ole ko. symbolin käyttämisestä - ikinä. Myytit on taas myyttejä.
Itse symbolihan on kaksi kolmiota, toinen ylös- toinen alassuin, mikä liittyy sielunvihollisen palvontaan ja vastakkaisiin sukupuoliin. Sillä on myös vahvat perinteet hinduismissä; myös heidän pyhän kolimaisuutensa eli Brahman, Vishnun ja Shivan palvonnassa. Kuusiotähden käyttö liittyy myös kabbalismiin ja gnostilaisuuteen sekä hermetisismiin, joka on noituuden vanhin tunnettu Egyptiläinen ja Babylonialainen muoto. Kaksi kolmiota kuvastavat myös taivaallisen ja maallisen liittymistä yhteen, siten että maallisen osalle jää spesifinen alon osa ja taivaallisen osalle spesifinen ylin osa ristikkäisitä kolmioista.
Suosittelen perehtymistä itse symboliin tarkemmin, lähtemättä tässä tarkempaan analyysiin - tutkittavaa riittää. Mielenkiintoista matkaa ... :) - Exap
Exap kirjoitti:
"Milloin Daavidin tähdestä on tullut saatananpalvojien symboli?"
Ennemminkin voisi kysyä milloin epäjumalien symbolista on tullut "Daavidin tähti" ? Kyseessä on sama kuvio josta Stefanus puhuu Sanhedrinille: "Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja ROMFA JUMALAN TÄHTEÄ, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.'"
Tuosta Romfa-jumalan tähdestä tuli juutalainen tunnus kenties jopa niin myöhään kuin alustavasti 1600-luvulla, ja vasta 1897 se otettiin tunnukseksi sionistisessa liikkeessä. Jopa Israelin lippuun sen ottaminen oli hyvin kiistanalainen kysymys. Mitään (ainakaan vakuuttavaa) historiallista faktaa Salomon tai Daavidin osalta ei ole ko. symbolin käyttämisestä - ikinä. Myytit on taas myyttejä.
Itse symbolihan on kaksi kolmiota, toinen ylös- toinen alassuin, mikä liittyy sielunvihollisen palvontaan ja vastakkaisiin sukupuoliin. Sillä on myös vahvat perinteet hinduismissä; myös heidän pyhän kolimaisuutensa eli Brahman, Vishnun ja Shivan palvonnassa. Kuusiotähden käyttö liittyy myös kabbalismiin ja gnostilaisuuteen sekä hermetisismiin, joka on noituuden vanhin tunnettu Egyptiläinen ja Babylonialainen muoto. Kaksi kolmiota kuvastavat myös taivaallisen ja maallisen liittymistä yhteen, siten että maallisen osalle jää spesifinen alon osa ja taivaallisen osalle spesifinen ylin osa ristikkäisitä kolmioista.
Suosittelen perehtymistä itse symboliin tarkemmin, lähtemättä tässä tarkempaan analyysiin - tutkittavaa riittää. Mielenkiintoista matkaa ... :)kolimaisuutensa -> p.o. kolminaisuutensa. Sorry.
Exap kirjoitti:
"Milloin Daavidin tähdestä on tullut saatananpalvojien symboli?"
Ennemminkin voisi kysyä milloin epäjumalien symbolista on tullut "Daavidin tähti" ? Kyseessä on sama kuvio josta Stefanus puhuu Sanhedrinille: "Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja ROMFA JUMALAN TÄHTEÄ, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.'"
Tuosta Romfa-jumalan tähdestä tuli juutalainen tunnus kenties jopa niin myöhään kuin alustavasti 1600-luvulla, ja vasta 1897 se otettiin tunnukseksi sionistisessa liikkeessä. Jopa Israelin lippuun sen ottaminen oli hyvin kiistanalainen kysymys. Mitään (ainakaan vakuuttavaa) historiallista faktaa Salomon tai Daavidin osalta ei ole ko. symbolin käyttämisestä - ikinä. Myytit on taas myyttejä.
Itse symbolihan on kaksi kolmiota, toinen ylös- toinen alassuin, mikä liittyy sielunvihollisen palvontaan ja vastakkaisiin sukupuoliin. Sillä on myös vahvat perinteet hinduismissä; myös heidän pyhän kolimaisuutensa eli Brahman, Vishnun ja Shivan palvonnassa. Kuusiotähden käyttö liittyy myös kabbalismiin ja gnostilaisuuteen sekä hermetisismiin, joka on noituuden vanhin tunnettu Egyptiläinen ja Babylonialainen muoto. Kaksi kolmiota kuvastavat myös taivaallisen ja maallisen liittymistä yhteen, siten että maallisen osalle jää spesifinen alon osa ja taivaallisen osalle spesifinen ylin osa ristikkäisitä kolmioista.
Suosittelen perehtymistä itse symboliin tarkemmin, lähtemättä tässä tarkempaan analyysiin - tutkittavaa riittää. Mielenkiintoista matkaa ... :)No niin, myytit ovat myyttejä.
Mitä näyttöä on siitä, että Apostolien teoissa mainitun Remfan-jumalan tähti on kuusikanta?
Entä mitä näyttöä on siitä, että kuusikanta liittyisi mitenkään Molokiin?
Netistä löytyy näitä juttuja, mutta ne ovat kaikki jonkin sortin höyrypäiden kirjoittamia. Asiallinen kulttuurintutkimus ei tue näitä väitteitä.
Kuusikanta on niin yksinkertainen perusmuoto, että se on aivan varmasti otettu symbolikäyttöön monessa kulttuurissa aivan toisistaan riippumatta. Jos se on esiintynyt aiemmin yhdessä paikassa ja sittemmin toisessa paikassa, kyse ei ollenkaan välttämättä ole "lainaamisesta" tai "periytymisestä".
Sama juttu koskee viisikantaa. Se on taatusti keksitty riippumattomasti monessa paikassa.
Yhtä hyvin voisi väittää, että ympyrä tai neliö on saatanallinen symboli, koska kuvio esiintyy jossakin vanhassa kulttuurissa, joka ei ole nimenomaisesti kristillinen tai juutalainen.
Hei! Kyllä ainakin suurin osa adventisteista viettää joulua Jeesuksen syntymäjuhlana, tosin Jeesushan ei syntynyt joulukuussa, vaan syksyllä. Tiedetään myös, että joulu on kristillis-pakanallinen juhla (Tammuksen syntymä). Eikä Raamatussa velvoiteta joulua viettämään ja jos oikein muistan, niin alkuvaiheessa advareissa suhtauduttiin jouluun aika nihkeästi, kuten jehovan todistajat tänä päivänä?
Ensi sapattina taitaa taas suurimmassa osassa adventtikirkoissa olla jumalanpalveluksen yhteydessä joulujuhlat, meilläkin on riisipuurotarjoilu, tosin seuraava sapatti on tapaninpäivä, joten "aiheessa" pysytään varmaan silloinkin.- Hyvääjoulua
>alkuvaiheessa advareissa suhtauduttiin jouluun aika nihkeästi, kuten jehovan todistajat tänä päivänä?>
Olen kuullut että adventtikirkolla ja jehovan todistajilla olisi millerin kautta yhteys. Onko tämä totta vai valhe? Olisin kiinnostunut tietämään. Hyvääjoulua kirjoitti:
>alkuvaiheessa advareissa suhtauduttiin jouluun aika nihkeästi, kuten jehovan todistajat tänä päivänä?>
Olen kuullut että adventtikirkolla ja jehovan todistajilla olisi millerin kautta yhteys. Onko tämä totta vai valhe? Olisin kiinnostunut tietämään.Hei!
1800 luvun alussa oli jenkkimaallakin herätystä ja uskonpuhdistusta.
Tuo "ensimmäisen päivän adventistien" uskovaisuus koostui mitä erilaisimmista Raamattua tutkivista piireistä. Herätys oli varmasti Eurooppalaista perua, sillä herätys syntyi sen sataman läheisyyteen minne Amerikkaan muuttaneet siirtolaiset muuttivat. Euroopassa Luther 1500 luvun alussa suoritti uskoa puhdistavaa työtä, ja anglosaksinen uskonpuhdistus lisäksi. Näissä oli monta tusinaa erilaisia liikkeitä.
Kun joku löysi Raamatusta jotakin "uutta" syntyi kuulijakuntaa ympärille ja näin sain sai alkunsa maailman nk. protestanttiset järjestöt ja kirkot.
Keskiajan kirkko piti yhdessä maallisen vallan kanssa paljolti omaa monopolia 1300 vuotta, ja tästä haluttiin eroon.
Tiedosta oli pulaa tuohon aikaan, ja nykyisin meillä on informaation valinnan ongelmat.
Ensimmäisen päivän herännäisten joukossa oli Vartiotorniseuran Charles Russell (1852-1916) Hän perusti oman Raamatun tutkijaseuran. Russelin kuoleman jälkeen
Russelin liike jakautui kahteen joukkoon omiksi liikkeikseen; Joseph Rutherford (1869-1942) Russelin liike edusti toiminnallaan Jeesusta "Siionin Vartiotorni ja Traktaattiseura" kaiketi ajan herännäisyyden mukaan.
Ilmeisesti on käynyt niin että Rutherfordin liike on sitten ottanut tavaramerkikseen "Jehovan" ja Jeesus jäi taka-alalle.
"JHWH" hebrean kerakkeet on yksi jumaluuden ilmetys; Jumala on ilmoittanut itsensä monin tavoin ihmiselle, Jeesuksen, enkeleiden ja Pyhän Hengen muodossa.
Kun masoreetit alkoivat lisäämään vokaaleja 800-1000 jKr tuli JHWH:sta sitten Jehova.
Jumalalla on eris- ja yleisnimiä Raamattu täynnä. Rakkaalla lapsellakin on monta nimeä aina.
Seitsemännen päivän Adventtikirkko on rekisteröity 1863.
7- day adventtilaisten tie oli ensimmäisen päivän adventtilaisten joukosta syntynyt uskonpuhdistusliike, jossa yksi ryhmä lukuisista erottui omaksi seurakunnaksi, järjestöksi/ kirkoksi.
Ellen G White (1827-1915) ei kirjoittanut riviäkään koskaan -hänen mukaansa tänäänkään Adventtikirkon teologiaa. Miss Ellen G White oli 17- kesäisenä neitona erotettu perheineen aikansa metodistikirkosta. Neidon perhe ei voinut hyväksyä oppia Jeesuksen 1000 valtakunnan ajasta ennen ajanlaskun päättymistä. Tässä syy erottamiseen metodisteista. Ilm 20 on selvä luku 1000 vuoden aikakauden asioista selvällä suomenkielelläkin. Ellenin perhe osasi lukea Ilm 20.
Nuori neito kamppaili monien suurten uskonkysymyksien kanssa. Ikuisen piinan oppi mm. askarutti Ellen GW:tä.
Aikansa babtistiliikkeen jäsen William Miller (1782-1849) synnytti kuulijakuntaa, mutta Millerin kuulijoista 2/3 luopui uskostaan ja loput jakautuivat ainakin viiteen ryhmään. Miller löysi Raamatusta merkittävän ison profetian, mutta ei osannut selittää profetiaa loppuun asti. Usein tavallista onkin että profetia selviää omalla ajallaan kun aika on kypsä, niin on aina tarkoitettu että omalle ajalle oma profetia.
Miller luuli aikansa herätys-saarnaajien tapaan näkevänsä II-adventin. Lutherinkin kerrotaan joskus niin ajatelleen, joidenkin tietojen mukaan. Alkuseurakunta luuli näkevänsä II-adventin; 2 Tess 2:1-4. Miller luuli löytämänsä profetian tarkoittavan maan puhdistamista ja samalla tietenkin Jeesuksen tuloa; Dan 8:12-14, 17,26. (lyhyesti) Ellen G White selitti Millerin profetian loppuun asti 1844 vuoden lopulla. Ellen GW kielsi aina jyrkästi Jeesuksen tulon ajankohdan aikanaan.
Mrs. Ellen GW oli miehensä kanssa hurskas uskon rautarouva, joka uhrasi koko aikansa Jumalalle seurakunnan hyväksi. Hänen armolahjkansa palvelijat aikansa uskonpuhdistusliikettä. Hän oli erinomainen Raamatun opettaja, ja tuottelias kirjoittaja. Hänen profetian lahja 1 Kor 12:10, Apt 21:9 palveli oman aikansa seurakunnan käytännön asioita. Monet sanat ovat hyödyllisiä ajan loppuun saakka ohjeeksi hurskaaseen elämään Herrassa Jeesuksessa; Ilm 14:12/ 12:17, Hebr 12:14, Ef 2:8-9, Ilm 1:7-8. Ellen G White ei ole kirjoittanut Adventtikirkon teologiaa riviäkään omana aikanaankaan. Adventtikirkon teologia seisoo tukevasti Kristus kalliolla eikä hievahda koskaan maailman synnin puolelle piiruakaan koskaan. 1 Tim 3:15, Ilm 19:10.
Kaikki mitä väitetään profetoan lahjaksi pitää tutkia aina itse kaikkena aikana joka päivä oman henkilökohtaisen uskon mukaan Raamatun ohjeella; 1 Tess 5.19-24.
Tuotteliaan kirjailijan jokainen sana ei ole väitettyä profetian lahjan palvelua.
Harva sana on aina ollut profetiaa ihmisen suusta Jumalan ilmoituksena.
Erinomainen Ramaatun opettaja oli Ellen G White, ja seurakunnan kirkon kantava palvelija.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
Kurpan torpan sepän (1821-1905) pojanpojanpojanpoika
Hei!
Joulua Adventtikirkon väki viettää yksilöllisesti yksityisesti, ja seurakunnatkin yksilöllisesti oman ohjalmansa mukaan. Joulua voi viettää Kristuksesta kiitollisena Herran hengen yhteydessä hartaasti, vaikka joulun vietosta ei ole Raamatullista asetusta. Hengellisen kristityn joulu on erilainen kuin maailman jumalaton joulu.
Vanhan Testamentin puolella on kaksi kohtaa jossa Jumala oli kyllästynyt ihmisten juhliin jotka eivät olleet Herran asettamia.
Kun Jumala suuttui kansan juhlintaan, oli asiayhteys aina sama; - Kansa ei ollut kuuliainen Jumalalle. Asiayhteyden voimme havaita lukemalla Raamattua ko. jakeiden ympäriltä. (Jes 1:11-20, Hoos 2:13 )
Jumala on hyväksynyt juhlien vieton vasta sitten kun kansa on sydämestään kuuliainen Jumalalle ja -uskollinen Jumalan tahdolle.
Apostoli Paavali oli pahoillaan kun uskoon tulleet pitivät silmällä "päiviä, kuukausia, juhla-aikoja, ja määrävuosia." (Gal 4:8-10) Mistä siinä on kysymys? Tuohon aikaan oli runsaasti kreikkalais-roomalaisia pakanallisia juhlia. Luonnollisesti Paavali tarkoitti tässä ihmisten asettamia juhlia. (Matt 15:1-9) "Alkeisvoimat" (Gal 4:9) olivat luontoon liittyviä palvontamenoja. Astrologia oli käytössä palvonnassa.
>>> Voidaan sanoa että Raamatullisia jumalallisen asetuksen juhlia uuden liiton aikana ovat vain lepopäivä, sekä kristillinen kaste ja ehtoollinen ovat juhlia jotka Jeesus asetti kuolemansa ja ylösnousemuksensa muistoksi. (Matt 26:26-30, Luuk 22:14-20, Room 6:3-14, 1 Kor 11:23-29) Juhlaa ylösnousemuksen muistoksikaan ei ole asetettu Raamatussa. Uuden liiton ajalle ei ole joulusta eikä edes pääsiäisestäkään siis Raamatun asetusta.
Kuitenkin joulua ja pääsiäistä vietetään. Juhlien vietossa on huomioitava että ne vietetään oikeassa hengessä. Juhlat sisältävät tapoja ja perinteitä joiden mielekkyyttä on jokaisen mietittävä itse. Juhlia on kalentereissa yllin kyllin monenlaista aina ihmiskunnan historiassa ollut.
Ihmiset voivat juhlansa viettää, sillä ehdolla etteivät tee syntiä. Herran kunniaksi ihmisen pitäisi joka päivä elää, Hebr 12:14.
Juhlien viettoa hengellisellä kristityllä ohjaa Jumalan Henki sydämessä joka päivä, kuten kaikkea muutakin hengellisyyttä Jumalan henki itse, jos on hegellisestä kristinuskosta kyse. > Hes 36:26-27, Hebr 8:10.
Tarkkoja säädöksiä ei voida asettaa kaikessa.
Jumalan Henki kasvattaa, nuhtelee, puhuttelee, ojentaa, lohduttaa, syyttää mm. Ei pidä unohtaa tätä uuden liiton uskovan etuoikeutta päätellä ja ymmärtää itse Jumalan Hengen kanssa yhdessä asioita.
Ihmisen omatunto pitää sanoa ihmiselle itselleen, ei käskytyksiä juhlia ja olla juhlimatta säädetä. Kuitenkin viikottainen lepopäivä, ehtoollinen, sekä kaste ovat Adventtikirkon virallisia juhlia.
Epävirallisiakin juhlia jäsenet ja seurakunnat viettävät yksityisesti, nk. mainitsin omien arvojensa ja omien voimavarojensa mukaan.
Adventtikirkkolaisten joulu eroaa maailman kaupallisen- mässäilyn ja juopottelun tavoista tietenkin. Lahjat kuuluvat niille joilla on lahjoihin tarvetta. Ei turhuuteen paasata rahaa.
- Että mieluimmin yksilöt muistavat niitä joilla on puutetta eivätkä ostele timanttisormuksia ja turkiksia lihaville ihmisille.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exap
" (Matt 15:1-9) "Alkeisvoimat" (Gal 4:9) olivat luontoon liittyviä palvontamenoja. Astrologia oli käytössä palvonnassa."
Jos nyt taas kuitenkin pidettäisiin kiinni asiayhteydessä esiin tulevasta selkeästä sanomasta, jonka kautta ymmärrämme myöskin mitä nuo "alkeisvoimat" ovat.
Gal 4:"1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin PERILLINEN ON ALAIKÄINEN, ei hän missään kohden eroa ORJASTA, vaikka hän onkin kaiken herra;
2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, OLIMME ORJUUTETUT MAAILMAN ALKEISVOIMIEN ALLE.
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
5 LUNASTAMAAN LAIN ALAISET, että me pääsisimme lapsen asemaan.
6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
7 Niinpä sinä ET SIIS ENÄÄ OLE ORJA, VAAN LAPSI; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien ALKEISVOIMIEN puoleen, JOIDEN ORJIKSI taas uudestaan tahdotte tulla?
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt."
Paavali puhu tässä hyvin vahvan sanoman sitä vastaan, kun jotkut kristityt, päästessään Kristuksen armoon, olivat palanneet tekovanhurskauteen, lain alaisuuteen, eli maailman alkeisvoimien alle.
Ei näillä "alkeisvoimilla" ole yksinkertaisesti mitään tekemistä minkään luontoon liittyvien palvontamenojen kanssa, vaan omavanhurskauden kanssa.
Siihen liittyivät myös päiviin, kuukausiin, juhla-aikoihin ja vuosiin liittyvät asiat; kuten kaikenlaisten juutalaisten päivien ja juhlien tarkka noudattaminen. - kerettiläinen--
>> Hengellisen kristityn joulu on erilainen kuin maailman jumalaton joulu. >>
Onko sitten olemassa "kristillistä joulua" (christmas=Kristuksen messu ja joulu=hjul eli pyörä jotakin...)? - Exap
kerettiläinen-- kirjoitti:
>> Hengellisen kristityn joulu on erilainen kuin maailman jumalaton joulu. >>
Onko sitten olemassa "kristillistä joulua" (christmas=Kristuksen messu ja joulu=hjul eli pyörä jotakin...)?"Onko sitten olemassa "kristillistä joulua" (christmas=Kristuksen messu ja joulu=hjul eli pyörä jotakin...)?"
No eipä sitä kyllä tosiaankaan ole. Kristitylle joulu, juhannus tai uusivuosi on aivan yhtäläinen puhtaasti maallinen juhlapäivä. Saamme pitää vapaapäivää, eikä siihen liity yhtään mitään kristillistä. Joulukuun 18. tai 25. päivä ovat täysin samanlaisia.
Sunnuntain pitämiseen lepopäivänä löytyy Raamatullinen peruste, mutta pakanallisen joulun juhliminen tai viettäminen Kristuksen syntymäjuhlana on täysin vastoin parempaa tietoa. Exap kirjoitti:
"Onko sitten olemassa "kristillistä joulua" (christmas=Kristuksen messu ja joulu=hjul eli pyörä jotakin...)?"
No eipä sitä kyllä tosiaankaan ole. Kristitylle joulu, juhannus tai uusivuosi on aivan yhtäläinen puhtaasti maallinen juhlapäivä. Saamme pitää vapaapäivää, eikä siihen liity yhtään mitään kristillistä. Joulukuun 18. tai 25. päivä ovat täysin samanlaisia.
Sunnuntain pitämiseen lepopäivänä löytyy Raamatullinen peruste, mutta pakanallisen joulun juhliminen tai viettäminen Kristuksen syntymäjuhlana on täysin vastoin parempaa tietoa.Hei!
Kerro minulle mistä löydät sunnuntain viettoon Raamatullisen perusteen?
yst. t. Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaExap kirjoitti:
" (Matt 15:1-9) "Alkeisvoimat" (Gal 4:9) olivat luontoon liittyviä palvontamenoja. Astrologia oli käytössä palvonnassa."
Jos nyt taas kuitenkin pidettäisiin kiinni asiayhteydessä esiin tulevasta selkeästä sanomasta, jonka kautta ymmärrämme myöskin mitä nuo "alkeisvoimat" ovat.
Gal 4:"1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin PERILLINEN ON ALAIKÄINEN, ei hän missään kohden eroa ORJASTA, vaikka hän onkin kaiken herra;
2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, OLIMME ORJUUTETUT MAAILMAN ALKEISVOIMIEN ALLE.
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
5 LUNASTAMAAN LAIN ALAISET, että me pääsisimme lapsen asemaan.
6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
7 Niinpä sinä ET SIIS ENÄÄ OLE ORJA, VAAN LAPSI; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien ALKEISVOIMIEN puoleen, JOIDEN ORJIKSI taas uudestaan tahdotte tulla?
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt."
Paavali puhu tässä hyvin vahvan sanoman sitä vastaan, kun jotkut kristityt, päästessään Kristuksen armoon, olivat palanneet tekovanhurskauteen, lain alaisuuteen, eli maailman alkeisvoimien alle.
Ei näillä "alkeisvoimilla" ole yksinkertaisesti mitään tekemistä minkään luontoon liittyvien palvontamenojen kanssa, vaan omavanhurskauden kanssa.
Siihen liittyivät myös päiviin, kuukausiin, juhla-aikoihin ja vuosiin liittyvät asiat; kuten kaikenlaisten juutalaisten päivien ja juhlien tarkka noudattaminen.Hei!
"Alkeisvoimiin" liittyy erilaisia ihmisten oppeja, mitä mm. sen ajan akatemia opetti, että myös kansanperinnettä uskomuksissa joissa oli pakanallisia, tai fariseuksellisia aineksia.
Kreikankielen sanaa; "stoikheion" käytetään Gal 4:3,9, ja Kol 2:8,20 jakeissa.
Näiden merkitys on= suom.= "kirjain" "periaate" "aakkoset" "alkeet" "alkuaineet" "taivaankapaleet" alkeis/ alkuvoimat" "maailman alkuvoimat"
Tuossa on "alkeisvoima" sanan kaikki merkitykset Raamatussa!
"Päivät, kuukaudet, juhla-ajat, yms";
“Kukaan ei saa tuomita teitä mitä syötte tai juotte, tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä.”
”Ne ovat vain sen varjoa mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis.” (Kol 2:16-17) Itämailla oli runsaasti lainopettajien erilaisia ruoka- paasto määräyksiä jotka kuuluivat juutalaiseen kulttuuriin. Myös kreikkalaisroomalaisessa kulttuurissa oli omia sääntöjä. (Kol 2:20) Erilaisia paastomääräyksiä juomineen ja ruokineen oli monenlaisia. (Kol 2:23)
“Älä tartu, älä maista, älä kosketa” (Kol 2:22) Paastomääräykset olivat niin ankaria, ettei saanut edes koskettaa tai haistaa kiellettyä ruokaa määrättyinä päivinä.
“Sapateiksi” kutsuttiin kaikkia juhlia, erityisesti pääsiäistä ja helluntaita. Missään tapauksessa kyse ei ole 10-käskyn siveyslakiin kuuluvasta sapatista. (2 Moos 20:8-11, Luuk 16:17, Jaak 2:10-13)
Jeesus kävi taistelua ihmisen käskyjä vastaan. (Matt 15:8-9, Mark 7:7-13) Myös Paavali matkoillaan joutui alituisesti opettamaan Kristuksen vanhurskautta vanhan liiton juhlamenojen lakien, fariseuksien oppien, ja perinnäissääntöjen sijaan.
Seremonialait olivat päättyneet ristille. (Kol 2:8, Tiit 1:13-14) >Huom. että kymmenen käskyn siveysmoraalilailla on kuitenkin erilainen merkitys; laki opettaa synnin; Room 3:20,31, Jaak 2:8-13.
Mutta Kristuksessa ihminen olisi vapaa lain syytöksistä. Syntisessä tilassa, kiusauksissa ja lankeemuksessa Jumalan Henki puhuttelee itse synnistä, mutta samaa lakia vasten. Lain arvot synnin opettajana eivät koskaan katoa jos taivas ja maa ovat paikoillaan; Luuk 16:16-17.
Kristuksessa Jumalan Hengen johdossa ihminen olisi vapaa lain syytöksiltä.
Mutta tätä ei pidä sekoittaa siihen etteikö laki olisi synnin opettajana voimassa.
Laki syyttää heti ihmisistä joka on tehnyt syntiä. Kun ihmistä laki syyttää on ihminen "lain alla", ja kun ihmistä ei laki syytä on ihminen "armon alla."
Syntisessä tilassa ihminen ei voi olla tahallisena synnin tekijänä armon alla.
Siunauksia yst. t.
Jari Laurila
keskustelijaExap kirjoitti:
"Onko sitten olemassa "kristillistä joulua" (christmas=Kristuksen messu ja joulu=hjul eli pyörä jotakin...)?"
No eipä sitä kyllä tosiaankaan ole. Kristitylle joulu, juhannus tai uusivuosi on aivan yhtäläinen puhtaasti maallinen juhlapäivä. Saamme pitää vapaapäivää, eikä siihen liity yhtään mitään kristillistä. Joulukuun 18. tai 25. päivä ovat täysin samanlaisia.
Sunnuntain pitämiseen lepopäivänä löytyy Raamatullinen peruste, mutta pakanallisen joulun juhliminen tai viettäminen Kristuksen syntymäjuhlana on täysin vastoin parempaa tietoa.Exap:
##
Sunnuntain pitämiseen lepopäivänä löytyy Raamatullinen peruste, mutta pakanallisen joulun juhliminen tai viettäminen Kristuksen syntymäjuhlana on täysin vastoin parempaa tietoa.
##
Minäkin olisin erittäin kiinnostunut lukemaan - jos toisit esiin sen "raamatullisen perusteen"... sillä en halua uskoa että Raamattua lukeneena ihmisenä yritä tuoda esiin niitä Raamatun kohtia joissa puhutaan sapatista.
Sapatti on ainakin minulle osoitus tulevasta .. ja siksi sapatin hylkääminen luonnollisesti poistaa sen mikä on sapatin tarkoitus - sillä sillä jolla ei sapattia ole - ei ole sen osoittamaa tarkoitustakaan - sitä jota Raamattu kehoittaa meitä muistamaan .. Sapatti on ihmistä varten .. ja sapatin Herra on Jeesus ..
Sapattia ei pidä samaistaa sunnuntain kanssa ..
alex- omalehmä
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Kerro minulle mistä löydät sunnuntain viettoon Raamatullisen perusteen?
yst. t. Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija>>Kerro minulle mistä löydät sunnuntain viettoon Raamatullisen perusteen?>>
Raamatusta! Siellä käsketään pyhittää lepopäivä ja koska sunnuntai on mm. Suomessa lepopäivä, se käsketään pyhittää. - Exap
Raamatun mukaan Jumala antoi sapatin Israelilaisille, MERKIKSI siitä että Jumala vei heidät pois Egyptistä. Se oli nimenomaan merkki Jumalan ja Israelilaisten välillä; jota noudattivat Israelilaisten lisäksi nimenomaan vain ne jotka asuivat heidän keskellään. Sitä ei Raamattu missään kohdassa ilmoita annetuksi muille kansoille. Luepa vaikkapa Hes 20 läpi ja kerro onko tästä asiasta mitään epäselvyyttä.
Sellaista käskyä jossa kristityt velvoitettaisiin noudattamaan sapattia, ei yksinkertaisesti ole, vaikka niin monet haluavat vänkätä asiasta. Toki, missään sitä ei myöskään kielletä noudattamasta, Paavali sanookin ettei kristittyä pidä tuomita sapatin noudattamisesta.
Jos siis ajattelemme UT:n kannalta mikä päivä on kristitylle aivan erityinen, niin se on yksiselitteisesti sunnuntai - jolloin Jeesus nousi ylös, ilmestyi opetuslapsilleen, antoi Pyhän Hengen sekä jolloin alkuseurakunnan ilmoitetaan kokoontuneen ja viettäneen ehtoollista. Se on ainoa päivä jolle UT antaa selkeästi erityisaseman, koska taas edes Jeesuksen ei mainita tehneen sapattina yhtään mitään joka poikkeaisi muista päivistä - paitsi että ärsytti sen ajan kirjanoppineet ja fariseukset sen vuoksi, että teki hyvää sapattina.
Sunnuntain valitsemiselle kristittyjen lepopäiväksi on siksi suuremmat perusteet kuin yrittää todistaa Israelilaisille määrätty päivä ei-juutalaisille kuuluvaksi. Exap kirjoitti:
Raamatun mukaan Jumala antoi sapatin Israelilaisille, MERKIKSI siitä että Jumala vei heidät pois Egyptistä. Se oli nimenomaan merkki Jumalan ja Israelilaisten välillä; jota noudattivat Israelilaisten lisäksi nimenomaan vain ne jotka asuivat heidän keskellään. Sitä ei Raamattu missään kohdassa ilmoita annetuksi muille kansoille. Luepa vaikkapa Hes 20 läpi ja kerro onko tästä asiasta mitään epäselvyyttä.
Sellaista käskyä jossa kristityt velvoitettaisiin noudattamaan sapattia, ei yksinkertaisesti ole, vaikka niin monet haluavat vänkätä asiasta. Toki, missään sitä ei myöskään kielletä noudattamasta, Paavali sanookin ettei kristittyä pidä tuomita sapatin noudattamisesta.
Jos siis ajattelemme UT:n kannalta mikä päivä on kristitylle aivan erityinen, niin se on yksiselitteisesti sunnuntai - jolloin Jeesus nousi ylös, ilmestyi opetuslapsilleen, antoi Pyhän Hengen sekä jolloin alkuseurakunnan ilmoitetaan kokoontuneen ja viettäneen ehtoollista. Se on ainoa päivä jolle UT antaa selkeästi erityisaseman, koska taas edes Jeesuksen ei mainita tehneen sapattina yhtään mitään joka poikkeaisi muista päivistä - paitsi että ärsytti sen ajan kirjanoppineet ja fariseukset sen vuoksi, että teki hyvää sapattina.
Sunnuntain valitsemiselle kristittyjen lepopäiväksi on siksi suuremmat perusteet kuin yrittää todistaa Israelilaisille määrätty päivä ei-juutalaisille kuuluvaksi.Hei!
Olet saanut tietoa jota pidät luotettavana. Tietosi on kyllä erehtynyt, ja on niin että Sinä tässä nyt asiaa "vänkäät."
Katso nyt Raamatustasi olennaiset asiat asiaan liittyvänä;
1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:7-17, Hes 20:20, 2 Moos 31:12-17, 5 Moos 5:6-21, Jes 58:12-14, Room 3:20,31, Jaak 2:8-13, Ilm 14:7.
Lepopäivän asetus liittyi jo luomiseen. 2 Moos 20 luvussa Jumala muistuttaakin asiasta, ja antaa muutkin synnin opettavat asiat.
Lisäksi on huomioitava mitä Jeesus opetti lepopäivästä nuhdellessaan fariseuksia.
Matt 5:17-18.
Olet saanut opetusta jossa ei määritellä syntiä ollenkaan. Lain tehtävä on opettaa synti. Tuo sama 10§ laki on ollut "Jumalan kuvien" sydämessä ennen kivitauluja.
Uudessa liitossa tuo sama laki on taas ihmisen tietoisuudessa/ sydämessä jossa itse Jumalan Henki puhuttelee tuota samaa synnin opettavaa lakia vasten silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut. Lain arvot ovat siis aina voimassa.
Hebr 8:10, 10:12-18.
Katso nyt noista Raamatun kohdista lepopäivän logiikka. Kristikunta on aina hylkinyt lepopäivän asetusta. Lepopäivä on ihmisen hyvinvoinnin vuoksi asetettu.
Ihminen saa palautuspäivänsä rasituksesta toipumiseen, joka on hengellinen virkistyspäivä läheisten parissa samalla. Päivän vietolla on nykyajan kiireiselle monta etua. (Mark 2:27)
Lain tehtävä synnin opetuksen lisäksi on "kuuliaisuuden" metodi. 1 Joh 5:3, 1 Joh 2:1-6.
"Sapateiksi" kutsuttiin kaikkia juhlapäiviä siihen aikaan, mutta muita sapatteja, joista tarkoitat viestissäsi ei pidä sekoittaa jokaista viikkoa koskevaan synnin opettavaan lakiin, -lakiin joka on aina voimassa jos taivas ja maa ovat paikoillaan; Luuk 16:16-17.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaJari:## Kun Jumala suuttui kansan juhlintaan, oli asiayhteys aina sama; - Kansa ei ollut kuuliainen Jumalalle. ##
Näin on.
Kun Jumala kyllästyi kansan juhlimisiin, oli asiayhteys aina sama; - Kansa teki pahuutta ja ei välittänyt siitä mikä on oikein ja siis Jumalan tahdon mukaista..
alex
- yhdessäoloa_
Varmaan kaikki jollain tapaa viettää joulun päivät, mutta eivät kai ne kenellekään adventistille ole pyhiä päiviä, jos ei satu sapatille.
Vapaat ovat monelle tarpeen täällä kaamosmaassa.
Itselläni ei ole mitään joulukoristeita tai joulukuusta. Perheen kanssa vietetään aikaa, koska harvoin päästään kaikki kokoontumaan yhteen. Tehdään ruokia yhdessä ja muita harrasteita ja kuullaan kuulumisia, rukousta.
Itse olen jouluaattona avustustöissä, mutta muu aika perheen/tuttavien parissa.
Saataapi olla, että muistellaan Jeesukisen ihmiseksi syntymistä tai sitten ei. Mihin suuntaan sitten keskustelut menevät. "Viettävätkö adventistit Joulua?"
Juhlat, joissa esiintyy joitakin taruolentoja, kiinnostavat luonnollisesti myös adventistejakin. Kyllä sinne adventistilapsiperheeseen tulee pukkikin käymään, jos lapset vain ovat olleet kilttejä ja ovat suostuneet ilman suurempia välikohtauksia lähtemään lauantaiaamuisin sapattikouluun. Muutamissa äärifundamentalistisissa adventistiperheissä pukki jää kokonaan tulematta ja joulu menee Ellen G. Whiten kirjoja selaillen sekä Raamatun tarukirjasta jouluevankeliumia lueskellen.- vai-niin
Yritätkö huumehöyryissäsi, pilvessä päästä selville adventistien jolunvietosta?
- nähty.on
vai-niin kirjoitti:
Yritätkö huumehöyryissäsi, pilvessä päästä selville adventistien jolunvietosta?
Sen verran monta adventistista joulunviettoa on tullut elämän aikana nähtyä, että ehkä olisi ollut silloin parempi ollakin pilvessä? Ei se adventistien joulunvietto muutu sen paremmaksi, vaikka missä aineissa olisi, eikä adventistien viettämän joulun vuoksi omaa joulua kannata pilata.
- pyhpyh
Eikä sinua kannata ottaa tosissaan.
- nähty.on
pyhpyh kirjoitti:
Eikä sinua kannata ottaa tosissaan.
Olen kuitenkin 35 vuotta ollut adventisti. Miten niin ei kannata ottaa tosissaan?
Kyllä minä ainakin otan. Ei se adventistien viettämä joulu ole yhtään sen parempi kuin muidenkaan. Monta kertaa lapsena toivoi, että menisi se uskovaisen kodin joulu pian vain ohi. Ihan kamalaa se välillä oli, kun piti kuunnella niitä typeriä jouluevenkeliumeita ja päälle vielä Ellen Whitea ja sitten vielä polvillaan rukoilla. Lapselle rankkaa ja ahdistavaa.
- pyhpyh
Koska tiedän, että Jeesus ei syntynyt jouluna, vaan syksyllä, en vietä joulua sen enempää joulupukkijuhlana kuin minään muunakaan juhlana. Eikä Raamattu missään sano, että Jeesuksen syntymää pitäisi viettää jonain juhlapäivänä.
- joulunrauhaa
Kyllä kun tätä palstaa lukee niin ei voi ajatella kuin että kylläpä on viitsiväistä porukkaa.. Samat puheenaiheet tai tappelut joita jotkut tosin kutsuvat keskusteluiksi on päivästä toiseen ja joka ikiseen keskusteluaiheeseen otsikosta riippumatta saadaan ämpättyä lauantai vs. sunnuntai ja katolinen kirkko jollakin tapaa mukaan. Katsokaa nyt itseänne, ei mitään järkeä.
Minä olen tällä viikolla ollut mukana vapaaehtoistyössä, laulellut kauniita joululauluja huonolla lauluäänelläni muiden ihmisten kanssa useammassa eri kirkossa, syönyt toki joulupuuroa ja juonut glögiä. Voin kertoa että hauskaa on ollut ja koen tämän viikon olleen minulle erityisen antoisa. Kiitos ja kunnia kaikkivaltiaalle Jumalalle!
Joulun rauhaa kaikille, lähimmäisen rakkaus täyttäköön meidän kaikkien mielet ja sydämet!- Exap
"Joulun rauhaa kaikille, lähimmäisen rakkaus täyttäköön meidän kaikkien mielet ja sydämet!"
Joo, rauhaa kaikille, mutta ei suinkaan joulun rauhaa, vaan Jeesuksen Kristuksen rauha täyttäköön sydämemme.
Jouluaatto ja joulupäivä ovat hyviä työpäiviä, sapattihan on vasta tapaninpäivänä.
Minä olen tällä viikolla nyt viettänyt kolme vuorokautta putkeen öineen päivineen vastaanottokeskuksessa, myös tervehtimässä pakolaisille "assalamu aleikum", kuten tapohin sopii. Maassa maan tavalla ja vastaanottokeskuksessa vastaanottokeskuksen tavalla. Lucian päivä tuli kyllä huomioitua, tosin pakolaiset eivät oikein ymmärrä sen päälle mitään - enkä kyllä ymmärrä minäkään.
Voin vakuuttaa teille, että joulu suomalaisessa vastaanottokeskuksessa tulee olemaan aivan samanlainen päivä kuin mikä tahansa muu arkipäivä. En siis aio tehdä poikkeusta vain sen vuoksi että joku onneton sattui nimeämään sen Jeesuksen syntymäjuhlaksi, jota se ei suinkaan ole ! - omalehmä
Exap kirjoitti:
"Joulun rauhaa kaikille, lähimmäisen rakkaus täyttäköön meidän kaikkien mielet ja sydämet!"
Joo, rauhaa kaikille, mutta ei suinkaan joulun rauhaa, vaan Jeesuksen Kristuksen rauha täyttäköön sydämemme.
Jouluaatto ja joulupäivä ovat hyviä työpäiviä, sapattihan on vasta tapaninpäivänä.
Minä olen tällä viikolla nyt viettänyt kolme vuorokautta putkeen öineen päivineen vastaanottokeskuksessa, myös tervehtimässä pakolaisille "assalamu aleikum", kuten tapohin sopii. Maassa maan tavalla ja vastaanottokeskuksessa vastaanottokeskuksen tavalla. Lucian päivä tuli kyllä huomioitua, tosin pakolaiset eivät oikein ymmärrä sen päälle mitään - enkä kyllä ymmärrä minäkään.
Voin vakuuttaa teille, että joulu suomalaisessa vastaanottokeskuksessa tulee olemaan aivan samanlainen päivä kuin mikä tahansa muu arkipäivä. En siis aio tehdä poikkeusta vain sen vuoksi että joku onneton sattui nimeämään sen Jeesuksen syntymäjuhlaksi, jota se ei suinkaan ole !No, Tapaninpäivä on hyvä rekiajelupäivä - joshan vaan olisi hevonen ja reki.
- pakolaiset.oppii
Exap kirjoitti:
"Joulun rauhaa kaikille, lähimmäisen rakkaus täyttäköön meidän kaikkien mielet ja sydämet!"
Joo, rauhaa kaikille, mutta ei suinkaan joulun rauhaa, vaan Jeesuksen Kristuksen rauha täyttäköön sydämemme.
Jouluaatto ja joulupäivä ovat hyviä työpäiviä, sapattihan on vasta tapaninpäivänä.
Minä olen tällä viikolla nyt viettänyt kolme vuorokautta putkeen öineen päivineen vastaanottokeskuksessa, myös tervehtimässä pakolaisille "assalamu aleikum", kuten tapohin sopii. Maassa maan tavalla ja vastaanottokeskuksessa vastaanottokeskuksen tavalla. Lucian päivä tuli kyllä huomioitua, tosin pakolaiset eivät oikein ymmärrä sen päälle mitään - enkä kyllä ymmärrä minäkään.
Voin vakuuttaa teille, että joulu suomalaisessa vastaanottokeskuksessa tulee olemaan aivan samanlainen päivä kuin mikä tahansa muu arkipäivä. En siis aio tehdä poikkeusta vain sen vuoksi että joku onneton sattui nimeämään sen Jeesuksen syntymäjuhlaksi, jota se ei suinkaan ole !Eihän se varmaan aivan samanlainen ole, ainakaan Savossapäin.
Ortodoksipiispa ja Luteri- piispa kanto pakolaiskeskukseen pakanallisen kuusen, juhlistamaan joulua, mitä nyt paikallisuutisiin on telkussa uskomista. Olivat oikein kuvanneet tapahtuman.
Siis Exa saa varmaan sytyttää kynttilöytä ja kertoa pakolaisillle, kuinka uskovain juhla oikein menee. Ehkä sinne pukkikin tulee, mene ja tiedä.
Eli hapate tuli ovista sisään ---- kuusenmuodossa---. Siis epäjumalanpalvonta perinnäisjuhlamuodossa.
Sitten kotouttamisen jälkeen vuosien saatossa "tonttu-ukot" hyppii.
- omalehmä
>>Miten on vietättekö Joulua Jesuksen syntymäjuhlaa ? Kuten Suomessa on tapana. No joillekkin se on joulupukkijuhla, mutta kuitenkin.>>
Kummallistahan tuo olisi elleivät adventistit viettäisi joulua. Onhan heidän kirkkonsa nimikin A d v e n t t i k i r k k o ja adventtiaikahan on juuri jouluun valmistautumista ja joulun odotusta.
Arvaan kyllä melkein, että adventistit vastaavat odottavansa Jeesuksen toista tulemista eikä joulua mutta kysyn nyt sitten miksi he viettävät adventtiaikaa silloin kuin muutkin kristityt - eihän Jeesuksen odotettu takaisintulo tiettävästi ole sidottu mihinkään tiettyyn vuodenaikaan.- aivan.oikein
aivan niin, hapatteen muodossa ja sitähän ei kristillisyydessä perata pois. Siksi kaikki pakanalliset menot ovat -pyhiä- ja tuodaan Herra Herra, sinun nimessäsi esiin.
Aivan oikein puhuit ja siitä myös puhuttiin viimeisellä tuomiolla, mitä nyt muistiin on Sanaan merkittynä.
Suren suuresi sitä muotojumalisuutta, mitä luterilaisuuskin saa aikaiseksi ihmisten kadotukseksi. Siksi opettajat SAAVAT kovimman tuomion.
Onneksi en kasvanut hapatteisessa kodissa, siksi näen asiat hieman vapaammasta suunnasta. - omalehmä
aivan.oikein kirjoitti:
aivan niin, hapatteen muodossa ja sitähän ei kristillisyydessä perata pois. Siksi kaikki pakanalliset menot ovat -pyhiä- ja tuodaan Herra Herra, sinun nimessäsi esiin.
Aivan oikein puhuit ja siitä myös puhuttiin viimeisellä tuomiolla, mitä nyt muistiin on Sanaan merkittynä.
Suren suuresi sitä muotojumalisuutta, mitä luterilaisuuskin saa aikaiseksi ihmisten kadotukseksi. Siksi opettajat SAAVAT kovimman tuomion.
Onneksi en kasvanut hapatteisessa kodissa, siksi näen asiat hieman vapaammasta suunnasta.>>aivan niin, hapatteen muodossa ja sitähän ei kristillisyydessä perata pois. Siksi kaikki pakanalliset menot ovat -pyhiä- ja tuodaan Herra Herra, sinun nimessäsi esiin.>>
Taitaisipa käydä niin, että jos kristinuskosta perattaisiin pois kaikki "pakanalliset menot", mitään kristillisyyttä ei paljon jäisikään jäljelle.
- fdffdfd77
Siinä ei teesyntiä jos viettää joulua, myöskään siinä ei tee syntiä jos jättää viettämättä joulua.
- riippuu.se
Riippuu miten joulunajan sanoittaa.
IsoKirja muistuttaa ihmistä, että valheensanoja ei pääse perille.
Siis, kun ja jos tieten julistaa perätöntä asiaa.
Sillä valhe on Herra, Herra nimissä julistettua epä- asiaa.
Jos julistaa joulun valheellisesti Kristuksen syntymän juhlaksi raamatullisesti, on valheen ja hapatteen, eli lusteen kylväjä.
Kun sen tiedät ja opetat, joudut harhaopettajan tuomion alle Jumalan edessä.
Jos tiedät, etkä opeta ja perkaat hapatteet, Veren merkki sydämen pihtipielissä pitää kuolemanenkelin loitolla.
Siinä se "jibbo" raamatullisesti on, kun puhutaan vaelluksessa kulkemisessa Kristuksen askelissa.
Häntähän sitä kehotetaan Jumalan mielenmukaan seuraamaan, vai mitä??
- enoleadvarimutta
Minä vietän Jeesuksen syntymäjuhlana joskin täsmällisestä Jeesuksen syntymäajankohdasta ei ole täydellistä varmuutta kellään. Jotkut, kenties useat tai useimmat pitävät syys-lokakuuta todennäköisimpänä vaihtoehtona. En usko että Jumalalle olisi vastenmielistä vaikka tässä päivässä erehtyisimmekin kunhan se juhla on kunniakasta ajatukseltaan, se on tärkeämpi asia. Ennen kuin joku nokkela tähän alkaa vastaamaan että "mistä sinä tiedät Jumalan puolesta" niinkuin tällä palstalla on vastaustapana joillakin toimia niin totean jo nyt että en tiedäkään. En vaan henkilökohtaisesti jaksa uskoa että Jumala näin ajattelisi, semmoinen Jumala minulle on tullut tutuksi. Nykyjoulusta ei voi todellakaan sanoa että kunniakasta ja harrasta juhlintaa kovinkaan monella, raha ja tavara liikkuu ja hengellisyys loistaa useimmilla poissaolollaan.
Vähintään yhtä paljon hakuammunnaksi menee munkki Exiguusin arvaus Jeesuksen syntymävuodesta jonka perusteella vietämme nytkin joulua AD 2015.- Exap
"En usko että Jumalalle olisi vastenmielistä vaikka tässä päivässä erehtyisimmekin kunhan se juhla on kunniakasta ajatukseltaan..."
Eikö tässä olekin tiivistettynä sapattikysymys ja miten jotkut siihen suhtautuvat ? Jos kerran sapattia ei kristityille ole annettu, niin voihan lepopäivän viettää toisenakin päivänä... tai Jeesuksen syntymäjuhlan muuna päivänä kuin sinä jolloin tietää syntymäajankohdan olleen ?
Jos tiukasti sapatti niin samoin tiukasti ei joulua; jos taas lepopäivä voi olla muu kuin vain Israelille annettu päivä niin miksei syntymäpäiväkin voi olla joku muu kuin alkuperäinen syntymäpäivä ? Eihän sapattia ole kristityille määrätty lepopäiväksi yhtään sen enempää kuin joulua Jeesuksen syntymäpäiväksi.
Joko tai -ko? Vaiko kuinka -ko?
- joulunviettomme
Meillä kostutetaan pi-paria ja si-alla on si-nappia pakaroiden välissä.
- JouluKristusonHerra
Ihminen luotiin 6 päivän iltana, jonka jälkeen 7 päivänä Jumala kertoili ihmiselle, miksi hänet luotiin, mikä oli hänen tehtävänsä ja tarkoituksensa, miten hänen tulisi paratiisia hoitaa ja tehdä muita asioita. Ensimmäisen kokonaisen päivän ihminen siis lepäsi ja kunnteli Jumalan toimeksiantoa kaikesta - muutoin hän olisi ollut varmasti ihan hukassa. Ensimmäinen päivä olisi siis luomisessa levon ja Jumalan kuuntelun päivä!
Ihmisten ei kerrota viettäneen sapattia ennenkuin Mooses antoi määräyksen sapatista Israelin kansalle.
Joulun viettämisestä on turha hakea kaikenlaisia selityksiä, varmasti erilaiset uskonsuunnat, joihin kristityt jakautuivat tekivät omia perinnäissääntöjään joulun vietosta, jotta siihen tuli kristillinen sisältö.
Tässä on eräs kuvaus ja varmasti netistä löytyy kuvauksia lukematon määrä:
Kannattaa lukea tämä. http://www.areiopagi.fi/2013/12/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/
Enkelien ilmoitus paimenille oli selkeä:
Teille on syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus Herra .... lupaukset ovat täyttyneet, odotettu Messias oli tullut maailmaan! Sitä joulussa juhlitaan. - joulujoulu
Jos emme voisi mitään muuta tehdä, kuin mihin Raamattu antaa luvan tai käskee, olisi elämä kai aika mahdotonta.
Raamattu on hengellinen kirja, Jumalan suuremmoinen suunnitelma ihmisen pelastamiseksi ja sen toteutumisen matka Kristuksen tulemiseen maan päälle.
Jokaisena päivänä on hyvä kiittää siitä suuresta Jumalan armosta, mikä meille annettiin - minä en vieläkään voi käsittää, miksi Jumala minut pelasti ja johdatti Jeesuksen luokse - se on täysin käsittämätöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663105
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262193Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681759Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251627Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161361- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281210Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631067