Raamatussa on kaksi kertomusta leivisköistä, toinen Matteuksen evankeliumin 25. luvussa ja toinen Luukkaan 19. luvussa. Vaikka näissä vertauksissa on monia samankaltaisuuksia, ne eivät voi olla kaksi eri versiota samasta vertauksesta, koska ne poikkeavat niin paljon toisistaan.
Luukkaan evankeliumissa kymmenelle palvelijalle annettiin jokaiselle yksi leiviskä. Matteus puolestaan kertoo, että jokaiselle annettiin leiviskät heidän kykyjensä mukaan.
Vertauksissa on myös paljon yhteistä:
- kummassakin kerrotaan kolmenlaisista palvelijoista
- kummassakin kaksi palvelijaa hoitaa tehtävänsä hyvin ja kolmas huonosti tai oikeastaan ei ollenkaan
- kummassakin luvataan muille palkka, mutta leiviskän maahan kaivajalle tai liinaseen kätkijälle tulee tuomio siitä, että hän ei ole asioinut leiviskällään.
”Sillä tapahtuu, niin kuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa; yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää. Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi. Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa. Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: ‘Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut.’ Hänen herransa sanoi hänelle: ‘Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.’
Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: ‘Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut.’ Hänen herransa sanoi hänelle: ‘Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.’
Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: ‘Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut. Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.’ Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: ‘Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen. Ottakaa sen tähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.’” (Matt. 25:14-30)
Mitä leiviskä tarkoittaa?
Meillä on usein vääriä käsityksiä siitä, mitä leiviskät tarkoittavat. Siksi aloitan siitä, mitä ne eivät tässä Matteuksen evankeliumin vertauksessa ole:
- leiviskät eivät ole kykyjä, sillä kullekin annettiin leiviskät hänen kykyjensä (= Jumalan antamien lahjojen) mukaan
- leiviskät eivät ole armolahjoja, sillä armolahjoja ei anneta kykyjen mukaan
- leiviskä ei myöskään ole itse hankittu tehtävä tai taito.
Matteuksen vertauksessa leiviskä on Jumalan valitsema ja antama tehtävä, jolla Hän haluaa sinun palvelevan Häntä valtakuntansa työssä. Voimme myös sanoa, että leiviskäsi ovat ne teot, jotka Jumala on valmistanut sinun toteutettavaksesi ja ne ovat myös voitelu tähän tehtävään.
Jeesuksen aikaan leiviskä oli 6 000 denaria ja denari puolestaan oli yhden päivän palkka. Yksi leiviskä ei siis ollut vähän. Jos arvioimme, että työmiehen päiväpalkka olisi tänään noin 100 €, yhden leiviskän eli 6 000 denarin arvo olisi 600 000 €. Jeesus puhui siis todella suurista summista.
Osaatko arvostaa omaa leiviskääsi?
Voimme hyvällä syyllä sanoa, että meistä Jeesuksen omista kukaan ei ole saanut pientä tehtävää. Raamattu toteaa, että mitä enemmän olemme saaneet, sitä enemmän meiltä vaaditaan. Älä siis kadehdi muita, vaan pyri olemaan uskollinen siinä, mitä sinulle on annettu.
Jos ajattelet, että et voi tehdä jotakin asiaa, koska joku muu tekee sen paremmin, et todennäköisesti tule koskaan tekemään mitään. Aina on ja tulee olemaan ihmisiä, jotka tekevät asiat paremmin kuin sinä. Minäkään en opettaisi, jos ajattelisin, että joku muu tekisi sen paremmin. Ihan varmasti tekisi. Mutta teen tätä niillä lahjoilla ja kyvyillä, jotka Jumala on minulle antanut.
Jumalan silmissä tehtävämme eivät mene saman mittapuun mukaan kuin ihmisten silmissä.
Jeesus sanoi: ”Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja monet viimeiset ensimmäisiksi.” (Matt. 19:30)
Lue lisää..
http://www.onewaymission.fi/index.php/opetusta/luettavaa/438-leiviskat
Leiviskät??
14
578
Vastaukset
- Olen.sitä.mieltä
144 000 Jeesuksen apostolia lähitulevassa, muusta en sano mitään.
- Samoin.kirjoitan
Raamatun ilmoituksesta kahden vuosituhannan takaa, ettei edes Jeesuksen henkilökohtaisesti valitsemat kaksitoista apostolia olisi voinut mitään tehdä ilman helluntaina saamaansa Pyhän Hengen kastetta vaikka tätä ennen jo saivat Pyhän Hengen ja vallan siten kuin Jeesus sen heille antoi.
Ihmisten uskonnolliset järjestelmät mieletäni hyvin erilaisia kuin Jeesuksen hengelliset siunaukset. Pystyykö ihminen Jumalassa sitten erottamaan nämä kaksi, riippuu henkien erottamisen armolahjasta ja siitä, miten Jumala suo armoaan ihmisten keskuuteen ja onko Pietarin ja Paavalin ja muiden apostolien kaltaisia täällä vai onko lähinnä ihmisen uskonnollisuutta.
Tämä aika ei helppo Jeesukseen uskovalle, eikä varmaan mikään muukaan aika ole sitä ollut, ja Jeesus itse nimenomaan tästä ajasta todisti ja varmuudella Pyhän Hengen vuodatus annetaan, mutta miten ja milloin ja ymmärretäänkö tämä ihmisinä Jumalassa ja Pyhän Hengen voitelussa ihan totuudellisesti vai onko jotain muuta sen sijaan, tässä tärkeä asia jokaisen ihmisen kohdalla.- ytutyu
uyttyu
- ttyrtyr
ok-
- Kaksi.tärkeää.asiaa
Jumalassa jokaisella ihmisellä: Jumalan Henki ja Raamatun tunteminen sen Hengen kautta. Näistä tulee henkien erottamisen armolahja ja Jumalan tekojen ymmärtäminen ihmisen uskonnollisuuden sijaan, näin uskon. Asiat eivät yksinkertaisia, toki ennenkuin tapahtuvat konkreettisesti vielä paljon vaikeampaa niitä ymmärtää tietenkin, ja jos Jeesus olisi odottanut valitsemiensa kahdentoista apostolin ymmärrystä ennenkuin kokivat Pyhän Hengen kasteen helluntaina, voisi olla ettei yhtään apostolia olisi siitä mitään olisi voinut kertoa, ja sentähden Jeesus tätä niin painotti täysin välttämättömänä vaikka myös opetti apostoleilla olemaan estämättä niitä, jotka tekeävät työtään eivätkä ole yhteydessään suoraan, kuten nähdään Jeesuksen opetukset ennen Pyhän Hengen kastetta helluntaina.
- Näiden.kahden.tuhannen
Näiden kahden tuhannen vuoden aikana miten Jumalaan ja Jeesukseen uskovat sopivat tähän Jeesuksen vertaukseen, on tietysti se mielenkiintoinen kysymys, samoin myös helluntain kokeneet kahden vuosituhannen takana, ja myös lähitulevassa Pyhän Hengen kasteen kokevat, miten nämä asiat ovat ihan konkreettisesti, eikä vain yleisellä tasolla tai tapauskohtaisesti, ja toki myös nämä kaksi asiaa voivat olla samalla Jumalassa myös tässä ajassa, ja ennenkaikkea lähitulevassa, sillä pian 144 000 Jeesuksen apostolia aloittaa työnsä Pyhässä Hengessä, ei ihmisen uskonnollisuudessa, ja paljon tulee olemaan vastustajia heillä ja ihmisten uskonnollisuudessa ennenkaikkea, sillä Saatana näin toimii aina, myös Jeesuksen ja apostoliensa aikaan kaksi vuosituhatta sitten.
- Yhä.selvemmin.maailmassa
Yhä selvemmin maailmassa ymmärtääkseni nähdään lähitulevassa kaksi ihmisryhmää ja Raamatussa tästä: "pyhät pyhittykööt ja saastaiset saastukoot". Tietysti Jumala koko ajan jokaisen ihmisen kohdalla tahtoo hyvää pyhittymistä ja Jeesuksen ja Pyhän Hengen vaikutuksen lisääntymistä ja Raamattu tärkeässä asemassa tässä.
Samalla kuitenkin maailmassa ihmiset ilman Jeesusta yhä enemmän luottaa ihmisen kykyyn ratkaista ongelmia ja suorittaa ilman Raamatun ilmoitusta ja Jeesuksen sanojen ymmärtämistä ja Pyhän Hengen voitelua, ja hyvinkin uskonnollia voivat ihmiset myös olla tässäkin ryhmässä, mutta ennenkaikkea mammonaan sitoutuneita ilman Raamatun evankeliumia ja Jeesuksen Herrakseen tunnustamista.
Nähdään selvästi maailmassa jo tämä kahtiajakautuneisuus vaikka myös erittäin vaikeaa tämä, sillä niin moninaisesti asiat nykyajassa tapahtuu ja tietysti keskeisintä ihmisen uskonnollisuudessa se ero Jeesuksen pyhien ja maailman ihmisten välillä selvästi, ja samalla ihmisinä ehkä vaikeasti erotettavissa nämä kaksi, sillä jo Jeesuksen aikaan häntä vastusti ne, joita Jeesus ja Johannes Kastaja nimitti "kyykäärmeen sikiöiksi".- 678
6785
- tyrtt
tyu
- Janotaan.hyvää
Janotaan hyvää Jumalan Hengen armolahjaa, sillä vain siten saamme Jeesuksen nimessä anottaessa ja aina hyvää vaikka totuus myös voi meidät itsemme osoittaa parannuksen tekemisen välttämättömyyteen.
- Vastauksiin
Laskin että 6000 työpäivää tarkoittaisi 30 vuotta.
Jeesuksen vertaukset olivat muutoinkin käytännönläheisiä, joten vertaus velallisesta palvelijasta ei voine tarkoittaa mahdotonta velkaa?
Miten joku on voinut olla velkaa 10000 leiviskää?
Mikä on oma leiviskä, työuran pituus, saatu palkka, ja kaikki liikenevä avustus sen kartuttamista.- fgfhh
Hyvä aloitus.
- fdfdgfd
ok-
- fdssdsd
ok.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2486419Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1965966Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai195521Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1214283Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433533Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303353HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok233046Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82512Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2632464- 1342322