Ei kai Kempeleessä ole jääkarhuja?

P_Elekuri

Miten jääkarhunlihasta saisi maittavaa?
Sinappikauppias
14.12.2015 8:05
Kun tuolla toisessa ketjussa valitettiin, että Kuusamosta ei saa edes sinappia, tartuin heti toimeen: vuokrasin koiravaljakon Oulusta, lastasin ahkion täyteen sinappia ja suuntasin kulkuni kohti Kuusamoa. Siinä kulkureitillä oli jäljistä päätellen ollut muitakin kulkijoita. Mukaani otin pari etiopilaista tyttöä palvelijoiksini. Kaikkihan tietävät, että etiopilaiset tytöt ovat melkein yhtä kauniita kuin kuusamolaisetkin tytöt, vaikka en ole aivan varma jääkarhuntaljoihin verhoutuneiden kuusamolaistyttöjen ulkonäöstä. Kuusamolaistyttöjen verhoilu ei suinkaan johdu siitä, että he olisivat muslimeja. Hehän ovat melkein järjestään maailman ainoita oikeita uskovaisia, lestadiolaisia siis. Mutta pakkohan siellä äärimmäisissä arktisissa olosuhteissa on verhoutua turkiksiin.

Matka etenikin melko joutuisasti halki Koillismaan lohduttomien maisemien, kunnes jossakin täällä Kuolion seudulla kapeassa polunkohdassa tuli tämä harmittava viivästys: massiiivinen jääkarhu tukki tien. Etiopilaistyttöjen kanssa kiertelimme tuota 500-kiloista ruhoa pohtien ongelman ratkaisua. Koska meillä kaikilla oli takanamme varsin korkea yliopistokoulutus, käytimme pohdinnassamme hyväksi kaikessa tieteessä suosituksi tullutta nelikenttäanalyysia: vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet.

Totesimme jääkarhun vahvaksi. Sen heikkoutena pidimme sitä, että se oli nukahtanut keskelle Kuusamoon johtavaa kulku-uraa. Uhkana pidimme sitä, että jaakarhu heräisi. Totesimme, että tuossa tapauksessa meillä ei olisi mitään mahdollisuuksia. Herääminen alkoi näyttää jopa varsin todennäköiseltä kun koiravaljakkomme koirat rähisivät massiivisen ruhon ympärillä. Etiopilaistytöt lymysivät peloissaan selkäni taakse, vaikkei siitä käsittääkseni paljonkaan turvaa hätätilanteessa olisi, sillä olen vähänläntä miehenkäppänä ja selkäkin on kaponen. Oikeastaan täytyy sanoa, että vaatimattoman ulkonäköni takia minulla ei ole koskaan ollutkaan onnea päästä käsiksi aitoon Suomi-naiseen, vaan olen joutunut tyytymään esimerkiksi etiopialaisiin kaunottariin.

Tiristin itsestäni tämän miehekkään uroteon: kuristin jääkarhun vyölläni. Onneksi vyössä riitti pituutta, sillä olin viime aikoina nautittinut erinäisiö oluisia. Etiopialaistytöt taputtivat. Ymmärsin, että he pitivät minua lähes jumalana.

Koska jääkarhunruho edelleen tukki tiemme emmekä voineet jatkaa matkaamme, majoituimme läheiseen luolaan, jota lämmitämme luolan edustalla alati palavalla nuotiolla. Sapuskaksi lohkaisemme kimpaleita jääkarhusta. Siitä riittää niin meille kolmelle kuin koirillemmekin. Suolaa meillä ei valitettavasti ole, mutta sinappia sitäkin enemmän. Nyt tiedustelisinkin kuusamolaisilta, miten te maustatte jääkarhunlihan? Me olemme käyttäneet mausteena katajanmarjoja ja muita arktisen luonnon tuotteita. Olemme myös tähyilleet sekä Kuusamon että Oulun suuntaan toivoen, että näille selkosille sattuisi muitakin kulkijoita, jotta saisimme kammetuksi jääkarhunruhon polulta sivuun.

3

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jääkarhuista

en ole aivan varma, mutta onhan täällä tuo persujen kunnanvaltuutettu Jussi Pellikka, joka mennen tullen päihittää niin jääkarhut kuin pääministerinkin... hmmm... ainakin hän itse luulee niin.

• onko_tämä

tyyppi karhun näköinen?

• Oppituneille-vokeihin

Tämähän olisi kanssa yksi leikkilaulu oppituneille -jota joukolla hoilataisiin:

sanat putte possun nimipäivä

Putte-possun nimipäivää eilen vietettiin.

Vierahiksi ystävät ja tutut kutsuttiin.

Ensin tikkukaramellit heille tarjottiin,

sitten vielä pullakahvit keitettiin

Ja siellä kaikilla oli niin mukavaa,

oi jospa oisin saanut olla mukana.

Nimipäiväsankarille puhe pidettiin.

Puhe oli vitsikäs ja sille naurettiin.

Putte-possu punasteli ensin hämillään,

sitten röhkäs kiitokseksi mielissään.

Leikit siellä leikittiin ja laulut laulettiin.

Avaintakin kätkettiin ja laivaa lastattiin.

Viimein sentään kotilättiin kaikin matkattiin,

siellä kohta rinnatusten uinuttiin.

----

Ja joka väliin voi huutaa nöf nöf nöf nöf uiii

----

On tätä niin usein etsitty, että on aika laittaa sanat ihan näkyville. Tuosta viimeisestä säkeistöstä saattaa olla vähän kiistaa, mutta tällä tavalla sen lauleli Kipparikvartetti. Sanat ja sävel ovat Juhani Jalaksen käsialaa..

Pullo on Putten kaveri, possuja molemmat..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1896
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1669
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1544
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1183
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1142
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe